Heinäkuiset 2021

Mulla otettiin jossain kohti maksa-ja sappiarvot kun vatsassa oli kutinaa, mutta myös pigmenttimuutos joka on jotenki raskauteen liittyvää. Toinen tuli samana päivänä ja toisessa meni pari päivää :)
Huuuiii siis onko ihon pigmenttimuutoksetkin syy tarkasta maksa-ja sappiarvot? Minulla on ilmestynyt tumma läiskä mahaan, selvä pigmenttimujtos, jalkapohjia ja kösiö kutittaa tuhottomasti iltaisin varsinkin, mutta olen ajatellut sen vain johtuvan tästä lisääntyneestä turvotuksesta. Kuukausi sitten otettiin maksa-arvot ja ne oli silloin priimaa, sen jälkeen oli oireeton jakso kun mutta taas nämä kutinat alkoivat.

Serkullani, jolla hepatoosi todettiin viime syksynä, kutitti aivan kamalasti ja hän raapi ihonsa verille, joten siihen verrattuna ei mitään sellaista kuitenkaan. Toivottavasti @Nöppöset sinulla ei siitä kyse olisi, eikä kenelläkään muullakaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nöppöset
Huuuiii siis onko ihon pigmenttimuutoksetkin syy tarkasta maksa-ja sappiarvot? Minulla on ilmestynyt tumma läiskä mahaan, selvä pigmenttimujtos, jalkapohjia ja kösiö kutittaa tuhottomasti iltaisin varsinkin, mutta olen ajatellut sen vain johtuvan tästä lisääntyneestä turvotuksesta. Kuukausi sitten otettiin maksa-arvot ja ne oli silloin priimaa, sen jälkeen oli oireeton jakso kun mutta taas nämä kutinat alkoivat.

Serkullani, jolla hepatoosi todettiin viime syksynä, kutitti aivan kamalasti ja hän raapi ihonsa verille, joten siihen verrattuna ei mitään sellaista kuitenkaan. Toivottavasti @Nöppöset sinulla ei siitä kyse olisi, eikä kenelläkään muullakaan
Joo,multa ainakin katottiin kun kutis vatsalta vasemmalts puolelta ihan hirveesti ja selkeesti tummentumaa, ei arpea raapimisesta. Mutta mulla on tullu jokaisessa raskaudessa mm pienen pieniä luomia kaulan seudulle jota myös äidilleni tuli minua odottaessa :D
Kannattaa herkästi kutinasta sanoa ja katsoa labrat :)
 
Joo,multa ainakin katottiin kun kutis vatsalta vasemmalts puolelta ihan hirveesti ja selkeesti tummentumaa, ei arpea raapimisesta. Mutta mulla on tullu jokaisessa raskaudessa mm pienen pieniä luomia kaulan seudulle jota myös äidilleni tuli minua odottaessa :D
Kannattaa herkästi kutinasta sanoa ja katsoa labrat :)
Mullakin on raskauden aikana tullut luomia ja paljon kaulaan, mutta myös rintakehän alueelle. Lähtikö ne sulla pois raskauden jälkeen vai jäikö pysyviksi? Luin jostain, että saattaisivat lähteäkin. Kaikkea tämä raskaus tuokin tullessaan :D
 
Tulipahan lauantain kunniaksi käytyä synnärillä mutka, kun eilen ja tänään tuli rusehtavaa limaa. Sormelle auki olen ulkosuulta ja pehmeä ja lyhentynyt kohdunkaula on. Mitään akuuttia synnytyksen uhkaa nyt ei ole, mutta sain varuiksi ekan kortisonin ja huomenna pitäisi käydä hakemassa toinen. Ei tarvi onneksi vuodelevossa olla ja supistuksia ei säännöllisesti ole, vaan yksittäisiä silloin tällöin. Yritetään nyt ainakin sinne rv 35 päästä, vaikka lääkärin mukaan mitään hätää ei olisi vaikka nytkin syntyisi. Eli reilu pari viikkoa olisi hyvä pysyä läjässä. Ja kaiken hyvän lisäksi nyrjäytin eilen nilkkani ja joudun varomaan kävellessä. Mutta silti on hyvä fiilis, vaikka vähän draamaa on saatu aikaan.
 
Tulipahan lauantain kunniaksi käytyä synnärillä mutka, kun eilen ja tänään tuli rusehtavaa limaa. Sormelle auki olen ulkosuulta ja pehmeä ja lyhentynyt kohdunkaula on. Mitään akuuttia synnytyksen uhkaa nyt ei ole, mutta sain varuiksi ekan kortisonin ja huomenna pitäisi käydä hakemassa toinen. Ei tarvi onneksi vuodelevossa olla ja supistuksia ei säännöllisesti ole, vaan yksittäisiä silloin tällöin. Yritetään nyt ainakin sinne rv 35 päästä, vaikka lääkärin mukaan mitään hätää ei olisi vaikka nytkin syntyisi. Eli reilu pari viikkoa olisi hyvä pysyä läjässä. Ja kaiken hyvän lisäksi nyrjäytin eilen nilkkani ja joudun varomaan kävellessä. Mutta silti on hyvä fiilis, vaikka vähän draamaa on saatu aikaan.

Eikä apua miten jännää!♡ ottiko painoarviota? Mulla viimesimmästä alkoi pieni vuoto 36+1, limatulppaa vissiin ja synty sit parin päivän päästä. Turvallisilla viikolla oot jo :) nyt lepäilyä vaikka pakkolepoa ei oo määrätty :)
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Eikä apua miten jännää!♡ ottiko painoarviota? Mulla viimesimmästä alkoi pieni vuoto 36+1, limatulppaa vissiin ja synty sit parin päivän päästä. Turvallisilla viikolla oot jo nyt lepäilyä vaikka pakkolepoa ei oo määrätty
Siellä parin kilon luokkaa on jo kokoa ja viikot on hyvät. Ei tarvi edes lähteä yliopistosairaalan synnyttämään, jos lähipäivinä päättää syntyä. Sais vielä kyllä pysyä tosiaan hetken mahassa, miehellä ois enää kaksi päivää töitä toisella paikkakunnalla, niin sitten olisi kotona koko ajan. Ei hän toki haluaisi edes lähteä, mutta jos nyt ei vaikuta siltä, että syntyy lähipäivinä, niin joutuu lähtemään ja hakemaan tavaransa kotiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveikas21
Ja tästä tilanteesta "säikähtäneenä" pakkasin sairaalakassin itselleni jo valmiiksi. Ihan siis perusjutut ja ne mitä on ns. ylimääräisenä. Tietyt asiat pitää laittaa vielä sitten mukaan kun oikeasti pitää lähteä. Toivottavasti ei tule heti käyttöä, vaikka tuossa muutaman kipeän ja erittäin epäsäännöllisen supistuksen mulle näyttikin. Ja nyt alkaa tuntua siltä, että apua meiltä puuttuu sitä ja tätä. Esim. pinnasänky on vielä kaverin luona(250 km päässä) ja turvakaukalo(ja vaunut) ei ole vielä tullut, kun liike joutui sen tilaamaan. Kaiken muun onneksi ehtii hankkia vielä ja vaatteet on onneksi pestynä.
 
Ja tästä tilanteesta "säikähtäneenä" pakkasin sairaalakassin itselleni jo valmiiksi. Ihan siis perusjutut ja ne mitä on ns. ylimääräisenä. Tietyt asiat pitää laittaa vielä sitten mukaan kun oikeasti pitää lähteä. Toivottavasti ei tule heti käyttöä, vaikka tuossa muutaman kipeän ja erittäin epäsäännöllisen supistuksen mulle näyttikin. Ja nyt alkaa tuntua siltä, että apua meiltä puuttuu sitä ja tätä. Esim. pinnasänky on vielä kaverin luona(250 km päässä) ja turvakaukalo(ja vaunut) ei ole vielä tullut, kun liike joutui sen tilaamaan. Kaiken muun onneksi ehtii hankkia vielä ja vaatteet on onneksi pestynä.
Täällä pidetään peukkuja, että vielä hetken saat pikkuista kasvattaa mahassa eikä tule tarvetta sairaalakassille. Kyllähän tuollainen säikäyttää, mutta toivottavasti on vaan väliaikaisia supistuksia ja vuotoa.

Mulla on kaikki kunnossa, yhtenä kappaleena ollaan eikä mitään merkkiä ennenaikaisuuden uhasta. Nyt on vaan jalat alkaneet vösyä hirvittävän nopeasti, jos vähänkään seisoo. Samalla kantapäät kipeytyy helposti. Tukisukat ei enää tuohon siis auta, vaan pelkkä pohjelihasjumppa, istuminen/makaaminen ja jalkojen kohoasento. Toivottavasti koko loppuaika ei ole näin tuskaista jalkojen väsymisen kannalta, kun olisi esikoisen kanssa kuitenkin puuhailtava ja kotihommia tehtävä, sekä katsottava mm. noita vauvan tavaroita esille.

Tuntuu myös, että sikiö on nyt laskeutunut, kun on helpompi hengittää eikä hengästy niin helposti, ja vihlontaa tuntuu välillä alapäässä, kun tyyppi liikkuu. Samoin kylkiä ei enää niin paina istuessa. Nyt on tosin vasta 33+0, eli aika ajoissa hän olisi jo käännähtänyt.

Miten muuten, nyt kun THL:n kanta raskauden aikaiseen rokottamiseen muuttui, ajattelitteko ottaa vielä? Meillä avautuisi maanantaina ajanvaraus omalle ikäryhmälle, joten olen ajatusta nyt pyöritellyt itsekseen ja miehen kanssa. Mies sai ekan omansa eilen, ei tullut onneksi oireita. Asutaan siis pk-seudulla, eli täällä tosiaan aika paljon koronaa liikkuu, että siltä kannalta olisi kiva suojautua, ettei loppuraskauteen saa mitään vaikeampaa tartuntaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Ja tästä tilanteesta "säikähtäneenä" pakkasin sairaalakassin itselleni jo valmiiksi. Ihan siis perusjutut ja ne mitä on ns. ylimääräisenä. Tietyt asiat pitää laittaa vielä sitten mukaan kun oikeasti pitää lähteä. Toivottavasti ei tule heti käyttöä, vaikka tuossa muutaman kipeän ja erittäin epäsäännöllisen supistuksen mulle näyttikin. Ja nyt alkaa tuntua siltä, että apua meiltä puuttuu sitä ja tätä. Esim. pinnasänky on vielä kaverin luona(250 km päässä) ja turvakaukalo(ja vaunut) ei ole vielä tullut, kun liike joutui sen tilaamaan. Kaiken muun onneksi ehtii hankkia vielä ja vaatteet on onneksi pestynä.
Jos aikaisemmin ei ole kummemmin suppareita ollu ja nyt niitä on ja pientä vuotoa, mikä on siis todennäköisesti limatulppaa olettaisin, niin varmaan kannattaa alkaa olemaan lähtö valmiina!
Oliko sulla pitkästi sairaalaan?
Onneksi voitte tulla esim taksilla kotiin ja pyytää sinne kaukalon tai jos saisitte lainaan ellei kerkeä oma tulemaan.
Toivotaan että pikkuinen malttaisi vielä, mutta viikkojen ja painon puolesta ei ole kyllä mitään hätää :) jaksamisia ♡
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Jos aikaisemmin ei ole kummemmin suppareita ollu ja nyt niitä on ja pientä vuotoa, mikä on siis todennäköisesti limatulppaa olettaisin, niin varmaan kannattaa alkaa olemaan lähtö valmiina!
Oliko sulla pitkästi sairaalaan?
Onneksi voitte tulla esim taksilla kotiin ja pyytää sinne kaukalon tai jos saisitte lainaan ellei kerkeä oma tulemaan.
Toivotaan että pikkuinen malttaisi vielä, mutta viikkojen ja painon puolesta ei ole kyllä mitään hätää jaksamisia ♡
Kipeitä supistuksia on ollut yksittäisiä harvakseltaan, mutta mitään vuotoja ei oo aiemmin ollut. Ei onneksi ole sairaalaan kuin 14 km eli ihan omassa kaupungissa on. Huomenna joka tapauksessa on mentävä puoliltapäivin toista kortisonia varten, joten jos alkaa enemmän supistelemaan, niin on jo onneksi suunnitelma. Ja ei toki sairaalasta heti pääse kotiin näillä viikoilla, niin kaukalokin ehtinee tulla. Ja harvakseltaan supistuksia on tullut ja vauva on varsin vilkas, että sen suhteen ei ole huolta. Toki tämä helle voi vaikuttaa supistuksiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveikas21
Kipeitä supistuksia on ollut yksittäisiä harvakseltaan, mutta mitään vuotoja ei oo aiemmin ollut. Ei onneksi ole sairaalaan kuin 14 km eli ihan omassa kaupungissa on. Huomenna joka tapauksessa on mentävä puoliltapäivin toista kortisonia varten, joten jos alkaa enemmän supistelemaan, niin on jo onneksi suunnitelma. Ja ei toki sairaalasta heti pääse kotiin näillä viikoilla, niin kaukalokin ehtinee tulla. Ja harvakseltaan supistuksia on tullut ja vauva on varsin vilkas, että sen suhteen ei ole huolta. Toki tämä helle voi vaikuttaa supistuksiin.
Noniin, kuullostaa hyvältä kaikin puolin. Tùuhan kertoo kuulumisia kun jaksat,tsemppiä ♡
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Yhtenä kappaleena vielä onneksi ollaan ja supistukset hieman on vähentyneet. Mutta selkeästi kroppa tekee valmisteluita nimittäin illalla suihkussa käydessä huomasin, että maitorauhaset on jo kainaloissa saakka ja nännit on vähän arat. Ja tosiaan kohdunkaulaa oli lauantaina ehkä reilu pari senttiä, sormelle auki ja pehmeä. Mutta jospa tämä vielä pari viikkoa malttaisi. Kuitenkin tässä käy niin, että vielä laskettuna aikana odotellaan, kun nyt vedetään hätäjarrua päälle. Vaikka lääkärin puolesta ei mitään "estettä" synnytykselle jo olisi.
 
Yhtenä kappaleena vielä onneksi ollaan ja supistukset hieman on vähentyneet. Mutta selkeästi kroppa tekee valmisteluita nimittäin illalla suihkussa käydessä huomasin, että maitorauhaset on jo kainaloissa saakka ja nännit on vähän arat. Ja tosiaan kohdunkaulaa oli lauantaina ehkä reilu pari senttiä, sormelle auki ja pehmeä. Mutta jospa tämä vielä pari viikkoa malttaisi. Kuitenkin tässä käy niin, että vielä laskettuna aikana odotellaan, kun nyt vedetään hätäjarrua päälle. Vaikka lääkärin puolesta ei mitään "estettä" synnytykselle jo olisi.
Meinasin kysellä miten voit :) onko sulla vuotoa ollu enää?
Mulla oli kans sillon rv 34+ kanava lyhentynyt parissa viikossa 3,5cm->2cm ja kohdunsuu oli ollut kiinni aikaisemmin mutta tuossa kontrollissa raollaan jo.
Eipäs näistä tiiä, musta tuntuu että tuskin tätä viikkoa selvitään mutta onneks joka tapauksessa ei oo enää pitkästi!
 
Meinasin kysellä miten voit onko sulla vuotoa ollu enää?
Mulla oli kans sillon rv 34+ kanava lyhentynyt parissa viikossa 3,5cm->2cm ja kohdunsuu oli ollut kiinni aikaisemmin mutta tuossa kontrollissa raollaan jo.
Eipäs näistä tiiä, musta tuntuu että tuskin tätä viikkoa selvitään mutta onneks joka tapauksessa ei oo enää pitkästi!
Ei onneksi ole ollut, parina päivänä tuli pientä ruskeaa ja sitten loppui. Supistuksia vaan tulee, mutta tosiaan harvakseltaan. Ja nämä on meillä suvussa ihan tuttua, siskon kanssa just juttelin hänen raskauksistaan ja kahdessa ekassa on ollut kohdunkaulan lyhentymistä, aukeamista ja supistelua. Toinen syntyi rv 38+ ja toinen rv 41+, kolmannessa hänellä ei taas ollut mitään ongelmia. Eli ei voi oikein ennustaa. Kun nyt pysyisi sisällä edes muutaman päivän vielä, mielellään toki sinne rv 35 asti eli pari viikkoa.
 
Ei onneksi ole ollut, parina päivänä tuli pientä ruskeaa ja sitten loppui. Supistuksia vaan tulee, mutta tosiaan harvakseltaan. Ja nämä on meillä suvussa ihan tuttua, siskon kanssa just juttelin hänen raskauksistaan ja kahdessa ekassa on ollut kohdunkaulan lyhentymistä, aukeamista ja supistelua. Toinen syntyi rv 38+ ja toinen rv 41+, kolmannessa hänellä ei taas ollut mitään ongelmia. Eli ei voi oikein ennustaa. Kun nyt pysyisi sisällä edes muutaman päivän vielä, mielellään toki sinne rv 35 asti eli pari viikkoa.
Joo, ei oo aina niin sanottu jos merkkejä on, että kohta syntyis. Ekasta olin tosiaan vuodelevossa rv27-33 sairaalassa, pääsin kotiin ja vedet meni 39+3 :D synty sit seuraavana päivänä.

Täällä on nyt rv 36+2, että saa tulla kun on tullakseen!
 
@Nöppöset oliko labroissa mitään?

Miten hoidatte jalkojen turvotusta, joilla sitä on? Ihan parissa päivässä paisunu ihan älyttömästi, tykyttää ja kiristää, kaiken muun kivun lisäksi xD ai että mä oon loppu, alkaa olemaan jo niin vaivalloista ja valitusta että en kestä :D
 
@Nöppöset oliko labroissa mitään?

Miten hoidatte jalkojen turvotusta, joilla sitä on? Ihan parissa päivässä paisunu ihan älyttömästi, tykyttää ja kiristää, kaiken muun kivun lisäksi xD ai että mä oon loppu, alkaa olemaan jo niin vaivalloista ja valitusta että en kestä
Mulla on auttanut vaan tukisukat, mutta niitäkään ei onneksi ole tarvinnut kuin kuumimmalla kelillä. Ja kun pysyy viileämmissä tiloissa, meillä on onneksi sisällä kohtalaisen viileää. Ja jalat niin ylös kuin mahdollista.

Mulla onneksi nämä supistelut ym. ennusmerkit on helpottaneet. Eiköhän me vielä joku viikko selvitä eteenpäin. Ihmettelen kyllä rintojen järkyttävän nopeaa kasvua, ihan kuin olisi maito noussut osittain. Eli jotain ne supistukset on aikaan saanut ja kroppa valmistautuu hommaansa. Lisäksi on välillä kunnon vihlaisuja jossain kohdunsuun paikkeilla, mutta ne on onneksi lyhyitä. Selkeästi vauva puskee päätään kohdunsuuta kohti aina välillä ja välillä on sitten niin ylhäällä, että oksettaa. Mutta kaiken kaikkiaan hyvin menee.
 
@Nöppöset oliko labroissa mitään?

Miten hoidatte jalkojen turvotusta, joilla sitä on? Ihan parissa päivässä paisunu ihan älyttömästi, tykyttää ja kiristää, kaiken muun kivun lisäksi xD ai että mä oon loppu, alkaa olemaan jo niin vaivalloista ja valitusta että en kestä :D
Labra-arvot oli normaalit! Toivottavasti tämä kuitenkin helpottaa viimeistään synnytykseen, vaikka ei nyt raskaushepatoosia olekaan. Ainakin sitten saa tehokkaammat voiteet käyttöön :)
 
Labra-arvot oli normaalit! Toivottavasti tämä kuitenkin helpottaa viimeistään synnytykseen, vaikka ei nyt raskaushepatoosia olekaan. Ainakin sitten saa tehokkaammat voiteet käyttöön
Mulla kutinaan ohjeistettiin allergialääkettä ja rasvaa+pikkasen hydrokortisonia. Allergialääkkeet jätin hakematta mutta pahimmassa kutinassa rasvailin sit :)

@Eepinen kuulostaa tutulta nuo vihlaisut. Oon ihan varma että mulla on jotain edistystä tapahtunu kun päivittäin supistelee tosi kipeesti mutta ei säännöllisesti. Vauva painaa tuonne alas ja huh. Ei oo enää kauaa! :)
Mulla ei oo tosiaan yheltäkään ollu minkäänlaisia turvotuksia, niin aika ihmeissään nyt oon näitten pallo jalkojen kanssa :D sormet on kans, varsinkin kun verensokeria mittaa niin tulee oikein paineella verta. Sokerit jostain syystä vähän korkeella, vaikka en herkuttele ja annokset pieniä ja suht säännöllisiä. Onneks huomenna on neuvola..
 
Kiva lukea teidän kuulumisia :) hyvä kuulla @Eepinen, että olo on supistelujen suhteen helpompi, @Sabriiiina lle tsemppejä oloihin, enää ei kauaa vauvan tuloon mene <3 samoin @Nöppöset, hyvä ettet saanut raskaushepatoosista loppuraskaudeksi riesaa.

Itse kanssa valmistaudun vauvan tuloon yhä enemmän ja huomaan ajatustenkin olevan yhä enemmän synnytyksessä ja etenkin siinä että koskakohan pikkuinen syntyy. Jännittää muutos siirtymisestä kaksilapsisesta perheestä kolmilapsiseen ja sisarusten suhtautuminen tulevaan pikkuveljeen. Onneksi on kesä niin saadaan rauhassa sitten sopeutua. Pari päivää niin pääsee koko arvio ultraan, ja katsomaan kaiken muunkin tuolta kohdusta. Jännittää.

Terkkuja kaikille ja hyviä oloja!
 

Yhteistyössä