Heinäkuiset 2021

Mä oon aloittanut pakkaamaan jo sairaalakassia, kun tuntuu, että eihän tässä nyt oo enää kauan aikaa. Kaikki vauvan jutut on nyt ostettu, vielä pitäis kasata pinnasänkyä yms. mut aika lailla viikon päästä oon varmaan valmis. Onneksi on pitkä to do lista kotona tehtäväksi :D
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Ajatus sairaalakassin pakkaamisesta on jääny vielä ajatustasolle :D eihän sinne paljoa tarvii. Meillä vaipat,tutit ym pienet jutut odottaa kaupassa vielä. Isommat kuitenkin ollu jo pitkään valmiina, kun jäi juniorilta.

Neuvola oli kaikki ok, on ollut yleensä 3vk välein ja kiloja kasaantunut tasaseen tahtiin 2-3kg. Nyt kuitenkin 3vkon ajalta oli tullu vaan 700g! Herkkujen vähentäminen ja ulkoilu vaikuttanut hurjasti painon nousuun. Seuraava aika on kuitenkin jo viikon päästä, kun tehdään isyyspaperit kuntoon. Muutenkin tässä ei enää montaa kertaa tuu varmaan käytyä,kyllä neuvolassakin aavisteli että tässä ei kauaa tarvitse enää odotella.
Ensiviikolla myös äp käynti, kipu,kasvu ja istukka katsotaan. Virtaukset jne ollu ok, mutta tosiaan toissa kerrlla katsoivat että istukan reuna tulisi lähelle kohdunsuuta, viimekerralla katsoivat samaa, mutta pää kuitenkin pääsyt jo laskeutumaan sen ohi. Ihanaa kun tarkkailevat kuitenkin. Tuolloin sovitaan toivon mukaan myös käynnistyspäivä, onneksi viime kerralta tosiaan maininta jo tekstissä niin vetoan siihen sekä viime raskauden käynnistyssuunnitelmiin josta löytyy kirjaus myös,sillon tilanne oli kyllä pikkuisen helpompi kun nyt.
 
Täälläkin on kassi ostettu mutta sen sisällä ei ole vielä mitään :) pitäisi muutenkin tehdä inventaariota siitä mitä vielä puuttuu ja onko pikkuvaatetta varmasti nokko. Onko teillä tietyn verran aina yhtä kokoa?

Viime päivät ovat olleet ihan ihmeellisiä, aamulla väsyttää heti heräämisen jälkeen ja on saatava päikkärit 10 minuuttia heräämisestä ja illalla ei väsytä ollenkaan, vaan tuntuu että voisi valvoa koko yön. Jaksamisia kaikille!
 
Täälläkin on kassi ostettu mutta sen sisällä ei ole vielä mitään pitäisi muutenkin tehdä inventaariota siitä mitä vielä puuttuu ja onko pikkuvaatetta varmasti nokko. Onko teillä tietyn verran aina yhtä kokoa?

Viime päivät ovat olleet ihan ihmeellisiä, aamulla väsyttää heti heräämisen jälkeen ja on saatava päikkärit 10 minuuttia heräämisestä ja illalla ei väsytä ollenkaan, vaan tuntuu että voisi valvoa koko yön. Jaksamisia kaikille!

Otan vauvalle paria kokoa 50 ja 56 mukaan. Jyväskylässä ei ainakaan anneta vauvalle vaatteita vaan pidetään ihokontaktissa. Toki saa sit pyydettäessä, mutta ajattelin ottaa yökkärin vauvalle niille ajoille kun pidän "kopassa", en kyllä uskalla nukkua vauva paidan sisällä. Tuttejakaan ei anneta,niin varmaan varalta otan myös mukaan. Toki pidän rinnalla aina kun mahdollista että maito nousee,mutta varalta :)
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Otan vauvalle paria kokoa 50 ja 56 mukaan. Jyväskylässä ei ainakaan anneta vauvalle vaatteita vaan pidetään ihokontaktissa. Toki saa sit pyydettäessä, mutta ajattelin ottaa yökkärin vauvalle niille ajoille kun pidän "kopassa", en kyllä uskalla nukkua vauva paidan sisällä. Tuttejakaan ei anneta,niin varmaan varalta otan myös mukaan. Toki pidän rinnalla aina kun mahdollista että maito nousee,mutta varalta :)

Ai oikeasti, eikö vauva saa vaatetta synnärillä päälleen (vaipan lisäksi ) vai ymmärsinkö väärin :D

Meillä tietty on synnärillä synnärin vaatteet ja tutit ym. Käytössä, niitä sieltä saa kyllä, mutta vauvan ei saa nukkua sylissä jos on vaarana että itse nukahtaa. Muuan vuosi sitten yhdellä äidillä oli vauva sängystä tippunut lattialle, kun oli itse nukahtanut vauva kenguruhoidossa. On sairaalan vastuulla lapsen vointi siellä ollessa, joten meidän synnärin on tosi tarkka tästä.. Vähän harmi juttu, mutta täysin ymmärrettävää tietty.

Vaateasiasta vielä, oletteko kotiin hankkinut paljon pieniä kokoja? Minulla on n. 10:n bodya ja 10:t housut koossa 50 cm ja 56cm, kaippa ne riittää kun muksu kasvaa kuitenkin ekan parin kuun aikana niin paljon. Mietin vain kun esikoisen ja toisen lapsen kohdalla oli oikein yltäkylläisyys näissä vaatteissa kun sukulaisilta saatiin, mutta nyt olemme hankkineet paljon itse uutena kun lähipiirissä ei paljoa vauvoja ole viimeaikoina tullut.

Vauvan liikkeistä vielä, kyllä sattuu :/ lisämaustetta ikävään oloon ja oikeasti sattuviin liikkeisiin lisää vauvan poikkitila... Vielä ois 7 rv (toivottavasti ei oikeasti olisi) mahan kasvatusta ja nyt jo tämmönen järkyttävä pallo tämä etten tajua mihin suuntaan mahan pitäisi enää kasvaa. Mites muiden mahat, onhan teilläkin jo isot pallot eikä vain minulla .. :D
 
Ai oikeasti, eikö vauva saa vaatetta synnärillä päälleen (vaipan lisäksi ) vai ymmärsinkö väärin

Meillä tietty on synnärillä synnärin vaatteet ja tutit ym. Käytössä, niitä sieltä saa kyllä, mutta vauvan ei saa nukkua sylissä jos on vaarana että itse nukahtaa. Muuan vuosi sitten yhdellä äidillä oli vauva sängystä tippunut lattialle, kun oli itse nukahtanut vauva kenguruhoidossa. On sairaalan vastuulla lapsen vointi siellä ollessa, joten meidän synnärin on tosi tarkka tästä.. Vähän harmi juttu, mutta täysin ymmärrettävää tietty.

Vaateasiasta vielä, oletteko kotiin hankkinut paljon pieniä kokoja? Minulla on n. 10:n bodya ja 10:t housut koossa 50 cm ja 56cm, kaippa ne riittää kun muksu kasvaa kuitenkin ekan parin kuun aikana niin paljon. Mietin vain kun esikoisen ja toisen lapsen kohdalla oli oikein yltäkylläisyys näissä vaatteissa kun sukulaisilta saatiin, mutta nyt olemme hankkineet paljon itse uutena kun lähipiirissä ei paljoa vauvoja ole viimeaikoina tullut.

Vauvan liikkeistä vielä, kyllä sattuu :/ lisämaustetta ikävään oloon ja oikeasti sattuviin liikkeisiin lisää vauvan poikkitila... Vielä ois 7 rv (toivottavasti ei oikeasti olisi) mahan kasvatusta ja nyt jo tämmönen järkyttävä pallo tämä etten tajua mihin suuntaan mahan pitäisi enää kasvaa. Mites muiden mahat, onhan teilläkin jo isot pallot eikä vain minulla ..
Omasta mielestä maha on jo varsin suuri, kumartaminen mahan yli ei enää oikein onnistu :D Jaksan silti olla yhä onnellinen isosta masusta ja ihailen sitä peilistä päivittäin monta kertaa.

Mulla vauva ollut jo jonkin aikaa raivotarjonnassa, toivottavasti pysyy siinä loppuun saakka. Itsehän en asentoa mitenkään tunnistanut, mutta neuvolan terkka toki tunnustellut asennon viime käynneillä. Nyt viime käynnillä sain hyvää ohjeistusta tunnistamiseen mihin suuntaan vauvan selkä on masussa (kun tunnusteltiin terkan kanssa vuorotellen). Liikkeet, potkut jne eivät ole olleet vielä kipeitä, vaikka aikamoista jumppaa tuolla harrastellaan päivittäin. Välillä vähän tukalaa, jos vauva puskee samaan aikaan palleaa ja virtsarakkoa kohti :D

Kiitti teille muille, tajusin alkaa itsekin miettiä sairaalakassia, ja mitä tarvitsee mukaan.

Itse oon nyt äitiyslomalle jäänyt, ja vaatii hieman totuttelua kun ei tarvii tehdä töitä. Mukavaa touhuilla kotona valmiiksi kaikenlaista, mutta huomaan harjoitussupistuksia tulevan jonkin verran etenkin jos kumartelua tai kävelyä enemmän. Sitten voi hyvällä omalla tunnolla ottaa lepohetkeä :)

Pieniä bodyjä/vaatteita mulla on ehkä 3 bodyä +2 haalaria/pyjamaa + 3 housut 50 cm koossa. 56cm koossa löytyy sitten jo paljon enemmän. Oon ajatellut että saa niitä 50cm vaatteita helposti ostettua, jos tulee tarve saada lisää.

Tsemppiä raskauden viimeisiin viikkoihin kaikille!
 
Ai oikeasti, eikö vauva saa vaatetta synnärillä päälleen (vaipan lisäksi ) vai ymmärsinkö väärin

Meillä tietty on synnärillä synnärin vaatteet ja tutit ym. Käytössä, niitä sieltä saa kyllä, mutta vauvan ei saa nukkua sylissä jos on vaarana että itse nukahtaa. Muuan vuosi sitten yhdellä äidillä oli vauva sängystä tippunut lattialle, kun oli itse nukahtanut vauva kenguruhoidossa. On sairaalan vastuulla lapsen vointi siellä ollessa, joten meidän synnärin on tosi tarkka tästä.. Vähän harmi juttu, mutta täysin ymmärrettävää tietty.

Vaateasiasta vielä, oletteko kotiin hankkinut paljon pieniä kokoja? Minulla on n. 10:n bodya ja 10:t housut koossa 50 cm ja 56cm, kaippa ne riittää kun muksu kasvaa kuitenkin ekan parin kuun aikana niin paljon. Mietin vain kun esikoisen ja toisen lapsen kohdalla oli oikein yltäkylläisyys näissä vaatteissa kun sukulaisilta saatiin, mutta nyt olemme hankkineet paljon itse uutena kun lähipiirissä ei paljoa vauvoja ole viimeaikoina tullut.

Vauvan liikkeistä vielä, kyllä sattuu :/ lisämaustetta ikävään oloon ja oikeasti sattuviin liikkeisiin lisää vauvan poikkitila... Vielä ois 7 rv (toivottavasti ei oikeasti olisi) mahan kasvatusta ja nyt jo tämmönen järkyttävä pallo tämä etten tajua mihin suuntaan mahan pitäisi enää kasvaa. Mites muiden mahat, onhan teilläkin jo isot pallot eikä vain minulla ..
Ei saa ellei itse pyydä,sillonki aika nihkeesti.
"Ihokontakti on tärkeää vauvalle ja vanhemmille. Kannustammekin vanhempia jatkamaan ihokontaktia vauvan kanssa ensimmäisinä päivinä synnytyksen jälkeen. Se tukee imetyksen käynnistymistä ja saa vauvan tuntemaan olonsa turvalliseksi. Lisäksi ihokontakti auttaa vauvaa sopeutumaan elämäänsä kohdun ulkopuolella, hänen ruumiinlämpönsä on vakaampi ja verensokeritasapaino säilyy paremmin. Ihokontaktista on hyötyä myös vanhemmille, se lievittää stressiä ja tukee tuoreen äidin hormonitoimintaa – maitoa heruu helpommin ja kohdun supistuessa jälkivuodon määrä vähenee. Ihokontaktissa vanhempien on luonnollista seurata vauvan varhaisia nälkäviestejä ja vauva löytää hyvän imuotteen helpommin. Voidaankin sanoa, että ihokontakti on tärkeä osa vauvantahtista imetystä." Sairaala novan sivuilta.
Pidän toki, mutta sitten kun haluan itse nukkua niin laitan yökkärin vauvalle päälle ja kapaloin vaikka peittoon ja omaan koppaan, luulen että uni maistuu itselle kun en ole ensimäistä ihmettelemässä :D

Mun maha on ainakin ihan hirveen iso, ei semmonen nätti mikä on aikaisemmilta ollu vaan jätti :D
 
Vauvan liikkeet ei satu, mutta välillä työntää pyllyä ylöspäin niin, että tuntuu. Muuten on enemmän möyrimistä ja välillä ihan potkuja ja nyrkin iskuja. Ja hikkakin tuntuu.
Vaatteita en ole laskenut, mutta luulen, että 50/56 bodyja on kymmenkunta, housuja vähemmän. Ja yhtään en ole itse ostanut. Seuraavaa kokoa bodyja on sitten varmaan kolminkertainen määrä ja niistäkin vain yhden olen hankkinut. Housuja on vähemmän, mutta varmaan ihan riittävästi. Vasta 74 kokoa tarvitsee hankkia, kun niitä on vain äitiyspakkauksen mukana tulleet. Sukkia voi joutua hankkimaan, mutta alkuun pääsee kuitenkin. Ja jos haluan yöpuvun erikseen ihan pienelle, mutta voi olla, että mennään bodylla se alkuvaihe ja sitten isompaa kokoa hommaan yöpuvutkin. Mä oon luottanut siihen, että vauva on pitkä, niin ei tarvi niitä pieniä kovin pitkään. Siskolla keskimmäinen ei koskaan mahtunut 50 koon vaatteisiin ja nuorin tarvitsi 44/48 vaatteita, joten ei voi tietää mitä vastaan tulee.
Maha on omasta mielestä aika sopivan kokoinen, mutta nythän se kasvu alkaa kun päästiin viimeiseen kymmeneen viikkoon. Tosin alkaa huomata, että herkästi osuu jo oviin tms. Mutta en ole raskauspaitoja tarvinnut ja tavoite onkin, että en niitä hanki. Olen hankkinut muutamia löysempiä paitoja ja pitkiä toppeja. Shortsit voisi kyllä ostaa kesäksi, mutta en ole saanut aikaiseksi. Ja joudun mekon hankkimaan, kun olisi parit rippijuhlat kesäkuussa ja valmistujaoset heinäkuussa. Ajattelin kyllä hankkia sellaisen, joka kävisi sitten kastejuhlassakin. Mutta saa nähdä tosiaan millainen pallo tästä vielä tulee. Toivon kyllä, että syntyisi pari viikkoa ennen laskettua, niin ei tarvitsisi kauhean kauan kasvatella. Mutta ainakin viisi viikkoa saisi vielä pysyä mahassa, sitten oltaisiin jo rv35+ ja ei esteltäisi syntymää.
 
Osallistuin etäsynnytysvalmennukseen ja siellä kannustetaan ihokontaktiin ja kerrottiin sen tärkeydestä, mutta samalla sanottiin, ettei vanhempi saa nukkua vauva sylissä turvallisuuden vuoksi, vaan vauva nukkuu silloin omassa sängyssä. Täällä saa vauvalle vaatteet sairaalalta hoidon ajaksi :) Omat sisäkengät pitää ottaa mukaan. Varmaan jotkut helposti jalkaan potkaistavat sandaalit, joita voi pitää myös suihkussa, ois kätevimmät. Eli sellaiset pitäs jostain vielä hankkia.

Sairaalakassia en ole alkanut pakkaamaan, mutta mielessä on aika tarkasti, mitä pitää ottaa mukaan. Lempparisalmiakit pitää päästä ostamaan :D

Täällä toisen vauvan liikkeet tekee kipeää, kun hän pomppii pepullaan kohdunsuun päällä. Ei ole vieläkään kääntynyt raivotarjontaan. Myös supistukset ovat muuttuneet kivuliaiksi osa ja tarvii välillä panadolia syödä niihin. Eilen olikin äitipolin kontrolli ja hyvin ovat kasvaneet tupliksi. Yksösien kasvuvauhdista ollaan toki jo jääty :) kohdunkaula oli lyhentynyt ja paikat pehmentyneet siten, että nyt jää sitten mun hitaat kävelylöntystelylenkitkin pois. Onhan tää tosi tylsää, mutta kyllä tämän loppuajan jaksaa! Onneksi vasta nyt tuli liikuntakielto ja saa ihan kotona levätä.

Vaatteita ollaan hankittu (48)50-56 koossa siten, että yläosia ja alaosia taisi olla molempia 12 kpl ja vetoketjullisia jumpsuitteja on kans 12 kpl. 44-kokoa ostetaan (tai tilataan) vasta tarpeeseen, jos vauvat niin pienenä syntyvät. Välillä tuntuu että tässä on kahdelle ihan liikaa vaatetta ja ahdistaa tavaran määrä ja välillä mietin, riittääkö nämä. Mutta pesukone ja kuivausrumpu toimii, joten eiköhän me pärjätä :D Kaikki ollaan ostettu itse tai saatu äitiyspakkauksesta, mutta kuulemma lahjaksi olisi tulossa vielä jokunen pienikokoinen vaate. En haluaisi liikaa vaatetta ennen kuin käytäntö osoittaa, mitkä vaatteet toimii parhaiten.

Tuliko muilla viime viikon helteiden aikana turvotuksia? Mulla hyppäsi vuorokaudessa paino useita kiloja ja turvotus tuntuu ja näkyy. Sormiin ihan sattuu jos yrittää puristaa sormia nyrkkiin. Ei kuitenkaan ole pre eklampsiaa onneksi.
 
Osallistuin etäsynnytysvalmennukseen ja siellä kannustetaan ihokontaktiin ja kerrottiin sen tärkeydestä, mutta samalla sanottiin, ettei vanhempi saa nukkua vauva sylissä turvallisuuden vuoksi, vaan vauva nukkuu silloin omassa sängyssä. Täällä saa vauvalle vaatteet sairaalalta hoidon ajaksi :) Omat sisäkengät pitää ottaa mukaan. Varmaan jotkut helposti jalkaan potkaistavat sandaalit, joita voi pitää myös suihkussa, ois kätevimmät. Eli sellaiset pitäs jostain vielä hankkia.

Sairaalakassia en ole alkanut pakkaamaan, mutta mielessä on aika tarkasti, mitä pitää ottaa mukaan. Lempparisalmiakit pitää päästä ostamaan :D

Täällä toisen vauvan liikkeet tekee kipeää, kun hän pomppii pepullaan kohdunsuun päällä. Ei ole vieläkään kääntynyt raivotarjontaan. Myös supistukset ovat muuttuneet kivuliaiksi osa ja tarvii välillä panadolia syödä niihin. Eilen olikin äitipolin kontrolli ja hyvin ovat kasvaneet tupliksi. Yksösien kasvuvauhdista ollaan toki jo jääty :) kohdunkaula oli lyhentynyt ja paikat pehmentyneet siten, että nyt jää sitten mun hitaat kävelylöntystelylenkitkin pois. Onhan tää tosi tylsää, mutta kyllä tämän loppuajan jaksaa! Onneksi vasta nyt tuli liikuntakielto ja saa ihan kotona levätä.

Vaatteita ollaan hankittu (48)50-56 koossa siten, että yläosia ja alaosia taisi olla molempia 12 kpl ja vetoketjullisia jumpsuitteja on kans 12 kpl. 44-kokoa ostetaan (tai tilataan) vasta tarpeeseen, jos vauvat niin pienenä syntyvät. Välillä tuntuu että tässä on kahdelle ihan liikaa vaatetta ja ahdistaa tavaran määrä ja välillä mietin, riittääkö nämä. Mutta pesukone ja kuivausrumpu toimii, joten eiköhän me pärjätä :D Kaikki ollaan ostettu itse tai saatu äitiyspakkauksesta, mutta kuulemma lahjaksi olisi tulossa vielä jokunen pienikokoinen vaate. En haluaisi liikaa vaatetta ennen kuin käytäntö osoittaa, mitkä vaatteet toimii parhaiten.

Tuliko muilla viime viikon helteiden aikana turvotuksia? Mulla hyppäsi vuorokaudessa paino useita kiloja ja turvotus tuntuu ja näkyy. Sormiin ihan sattuu jos yrittää puristaa sormia nyrkkiin. Ei kuitenkaan ole pre eklampsiaa onneksi.

Ihana kun voit ihan hyvin ja muistanko oikein että olet jo ihan mukavilla viikoilla kaksosten kanssa? :) itselläni on jo yhden kanssa melko tukalaa niin aika sissiä hommaa kahta kasvattaa :)

Enpä ollut edes muistanut itse noita sandaaleja, nehän ne kyllä pitää ainakin sitten pakata. Meidän synnärillä saa sellaiset tukalat harmaat karseat sandaalit jos ei omia ole mukana, ei kiitos niille... Onneksi ei ole niin kiirus vielä tämän pakkailun kanssa, voin kuvitella kun laukun ehtii pakata ja purkaa sen sata kertaa ennen lähtöä kuitenkin :D

Hyvä kun synnäreillä oikein kannustetaan ihokontaktiin, se on kyllä hyvä kun vaikutukset tiedetään niin hyviksi. Toivotteko muuten muut ollenkaan sitä että loppuaika menisi nopeaa? Itse toivon aika usein että pääsisi oman kroppansa herraksi taas vaikka raskaus onkin ihanaa aikaa jne... Silti raskastakin myös ja kyllä tuntuu että tämä leipominen saisi jo pian riittää.
 
Meilläkin sai vielä ainakin 8 vuotta sitten vielä vaatteet automaattisesti, vauva pestiin ym mutta nyt ei enää. Tosiaan vaatteet saa pyytämällä, mutta sama ottaa omat vaatteet, yökkäri helpompiki pukea kun iän ikuiset nauha vaatteet :D

Mulla on vähän kakspiippuset fiilikset, onhan tää viimeinen raskaus niin on pikkusen haikeeta, mutta kipujen puolesta en jaksa enää. Oon ihan panda roikkuvien silmäpussien kans. Toisaalta, tässä on enää n. max 4vkoa ja vauva olis sylissä jos kaikki menee niinkun toivotaan. Reilu kaks viikkoa niihin viikkoihin kun viimeisin synty.

Supistelee päivittäin aika paljon ja nyt välillä tuntuu selän puolella poltteena. Ens vk äp aika ja toisaalta toivon että pientä edistystä olisi tapahtunut, niin käynnistykselle näytettäis enemmän vihreää valoa :) mutta missään nimessä en toivo että vielä syntyy, kyllä pari viikkoa pitäisi vielä ainakin sitkutella ♡
Viimeisin syntyi keskosena 36+3, kaikki meni hyvin ja päästiin 2pvän ikäisenä kotiin, mutta muutamana päivänä piti käydä mittaamassa bilirubiini arvot, mutta onneksi lähti sinä päivänä laskemaan kun olisi valohoitoon joutunut jos olisi nousussa ollut.
Sekään ei tietenkään mikään iso asia olisi ollut.
Toki syöminen oli alkuun haasteellista kun ei jaksanut imeä välillä ja piti herätellä syömään, sairaalassa piti antaa lisämaitoa mikä tuntu musta jotenkin ihan hirveeltä, vaikka se tuli kätilön käskystä eikä omasta pyynnöstä.
Punnittiin siis ennen ja jälkeen syönnin ja sen perusteella katsottiin saiko maitoa tarpeeksi.
Kotona nous vasta maito, niin sittenhän ei ollut mitään ongelmaa, muuta kun varmistaa että syö 3h välein :)
Mitäköhän rupesin hölisee asian vierestä, kai mua alkaa kuitenki jännittää ja mietin edellistä odotusta, synnytystä jne. :D
 
Mä en ole jaksanut/ehtinyt koko sairaalakassia ajatella. Pitää varmaan pakata viimeistään, kun kesäkuun puolivälin jälkeen jää pois töistä. Ja muistella taas, mitä sitä kannattaakaan ottaa mukaan. Meidän pitäisi koiran/esikoisen hoitokin synnytyksen ajaksi järjestää, jos mies tulee mukaan sairaalaan, mitä kyllä toivon. Anoppi on kyllä lähellä, mutta ei olla vielä hänen kanssaan sovittu, saako sitten hoidettua yksikseen molemmat vai pitääkö koiralle löytää muu paikka.

Mua eniten mietityttää, kuinka paljon nopeammin tällä kertaa synnytys etenee, sillä viimeksi avautumisvaihe kesti ja kesti, ja kipeähköt harkkasupistukset kesti suht säännöllisinä kolmisen vuorokautta ennen kuin synnytys virallisesti alkoi, ja unet oli sen ajan aika tiukilla, ei siinä muutaman minuutin välissä oikein nukuttu enkä tiennyt tuosta vesi + kipulääke -keinoista hillitä niitä (eivätkä synnäriltä niitä osanneet neuvoa). Yleensähän toinen synnytys sujuu nopeammin, ja olisi oman jaksamisen kannalta todella toivottavaa.

Minulla on tällä hetkellä ihan ok olo, joten mitään kiirettä saada vauvaa maailmaan ei ole enkä sinällään toivo, että aika menee mitenkään erityisen nopeasti. Ehkä mieluummin normaalia hitaammin, niin ehtii vielä nauttia oloista vain yhden lapsen kanssa, levätä ja valmistautua. Sen tietää, että seuraavat vuodet tulee olemaan kahden pienehkön lapsen kanssa aika hektisiä.

Turvotuksia ei ole ollut, tosin hyvin vähän niitä muutenkaan on. Enemmän tuntui helle väsyttävän ja vaikuttavan verenpaineeseen alentaen (suolaa ja vettä olisi pitänyt kuluttaa normaalia enemmän).

Täällä huomenna 2 kk laskettuun aikaan. <3
 
Ihana kun voit ihan hyvin ja muistanko oikein että olet jo ihan mukavilla viikoilla kaksosten kanssa? :) itselläni on jo yhden kanssa melko tukalaa niin aika sissiä hommaa kahta kasvattaa :)

Enpä ollut edes muistanut itse noita sandaaleja, nehän ne kyllä pitää ainakin sitten pakata. Meidän synnärillä saa sellaiset tukalat harmaat karseat sandaalit jos ei omia ole mukana, ei kiitos niille... Onneksi ei ole niin kiirus vielä tämän pakkailun kanssa, voin kuvitella kun laukun ehtii pakata ja purkaa sen sata kertaa ennen lähtöä kuitenkin :D

Hyvä kun synnäreillä oikein kannustetaan ihokontaktiin, se on kyllä hyvä kun vaikutukset tiedetään niin hyviksi. Toivotteko muuten muut ollenkaan sitä että loppuaika menisi nopeaa? Itse toivon aika usein että pääsisi oman kroppansa herraksi taas vaikka raskaus onkin ihanaa aikaa jne... Silti raskastakin myös ja kyllä tuntuu että tämä leipominen saisi jo pian riittää.
Täällä alkaa huomenna 34. viikko eli pitkällä jo ollaan :) Onhan tähän kaksosraskauteen kuulunut alusta saakka paljon kremppaa ja saikulla olen ollut maaliskuun alusta, mutta kun ei ole aiempia raskauksia, niin en edes tiedä, miltä yksösraskaus tuntuisi omalla kohdalla. Kaikkeen nyt vaan suhtautuu sillain, että tämäkin kai kuuluu asiaan :D

Nyt kun tämä kävelykielto tuli, niin toivon että aika menis nopeasti, mutta toivottavasti sinne täysiaikaisuuteen saakka. Mulle on niin itsestään selvyys ulkoilla säännöllisesti, että saa nähdä, kuinka tätä kotona nyhjöttämistä fysiikka ja pää kestää pidemmän päälle. Tule-vaivat mulla nopeasti pahenee ilman liikuntaa. Toisaalta olen nauttinut tosi paljon raskaudesta sen jälkeen, kun pahoinvointi loppui sekä liikkeet alkoi tuntua ja tykkään aidosti mun masusta ehkä ekaa kertaa <3 Toivottavasti sitä katsoo omaa peilikuvaa yhtä armollisesti synnytyksen jälkeen :)

Voimia kaikille loppuraskauteen!
 
Täällä alkaa huomenna 34. viikko eli pitkällä jo ollaan Onhan tähän kaksosraskauteen kuulunut alusta saakka paljon kremppaa ja saikulla olen ollut maaliskuun alusta, mutta kun ei ole aiempia raskauksia, niin en edes tiedä, miltä yksösraskaus tuntuisi omalla kohdalla. Kaikkeen nyt vaan suhtautuu sillain, että tämäkin kai kuuluu asiaan

Nyt kun tämä kävelykielto tuli, niin toivon että aika menis nopeasti, mutta toivottavasti sinne täysiaikaisuuteen saakka. Mulle on niin itsestään selvyys ulkoilla säännöllisesti, että saa nähdä, kuinka tätä kotona nyhjöttämistä fysiikka ja pää kestää pidemmän päälle. Tule-vaivat mulla nopeasti pahenee ilman liikuntaa. Toisaalta olen nauttinut tosi paljon raskaudesta sen jälkeen, kun pahoinvointi loppui sekä liikkeet alkoi tuntua ja tykkään aidosti mun masusta ehkä ekaa kertaa <3 Toivottavasti sitä katsoo omaa peilikuvaa yhtä armollisesti synnytyksen jälkeen

Voimia kaikille loppuraskauteen!
Oot päässy kyllä hyville viikoille kaksosten kanssa, voit huokaista jo että olet voiton puolella! ♡
Aika auttaa kropan palautumisessa, itse olen imetyksellä ja vaunulenkeillä palautunut kolmen edellisen raskauden jälkeen, mutta nyt on odotus täys 0 että olen vielä ensi vuonnakaan samassa kunnossa, kun kiloja on tullut niin paljon ja iho venynyt.
Itselle ei sinänsä ole edes väliä ja miehellä ei oo varaa ääneen mulle ainakaan valittaa tai kauhistella :D no eikä niin tekiskää.
 
Olisin jo ikäni puolesta voinut koronarokotteen ottaa, mutta koska en sairasta mitään perussairautta enkä kuulu mihinkään riskiryhmään, en ole sitä vielä ottanut. THL:n ohjeiden mukaan pitäisi asiaa kysyä neuvolasta. Varmasti otan rokotteen pian synnytyksen jälkeen.

THL:

"Voiko koronarokotteen ottaa, jos on raskaana, suunnittelee raskautta tai imettää?
Rokotteita pidetään yleensä turvallisina raskauden aikana, jos ne eivät sisällä eläviä viruksia. Uudet mRNA- ja adenovirusvektorikoronarokotteet eivät sisällä eläviä viruksia, mutta niitä ei ole vielä systemaattisesti tutkittu raskaana olevilla ihmisillä.

Jos olet raskaana ja pohdit koronarokotusta, sinun kannattaa olla yhteydessä ensisijaisesti omaan äitiysneuvolaasi, tai jos sinulla on jokin perussairaus, ole yhteydessä sinua hoitavaan lääkäriin.

Hoitava lääkäri voi harkintansa perusteella suositella koronarokotteen ottamista raskaana olevalle siinä tapauksessa, että henkilö haluaa rokotteen ja kuuluu perussairautensa takia koronaviruksen riskiryhmään tai hänellä on merkittävä riski altistua virukselle esimerkiksi työssään.

Raskauden aikana annettu koronavirusrokotus ei ole aihe erityiseen huoleen eikä tarkempiin sikiötutkimuksiin. Raskaana olevien vähäisestä tutkimuksesta huolimatta ei ole syytä olettaa, että rokote aiheuttaisi haittaa raskaudelle tai sikiölle. Useassa maassa, jossa koronarokotusohjelma on aloitettu aikaisemmin kuin Suomessa, kuten Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa, myös raskaana olevia rokotetaan yksilöllisen harkinnan pohjalta. Näistä maista kertyy vähitellen sellaista tietoa, jota voimme hyödyntää myös Suomessa.

Koronarokotteen voi ottaa imetyksen aikana. mRNA-rokotteen sisältämä lähetti-RNA tuhoutuu ihmisen elimistössä noin vuorokauden kuluessa, ja on epätodennäköistä, että sitä kulkeutuisi äidinmaitoon. Myös adenovirusvektorin ainesosat ovat lyhytikäisiä, eikä niiden tiedetä siirtyvän äidinmaitoon.

Näitä ohjeita päivitetään, kun tutkittua tietoa ja käyttökokemusta kertyy lisää."
 
Olisin jo ikäni puolesta voinut koronarokotteen ottaa, mutta koska en sairasta mitään perussairautta enkä kuulu mihinkään riskiryhmään, en ole sitä vielä ottanut. THL:n ohjeiden mukaan pitäisi asiaa kysyä neuvolasta. Varmasti otan rokotteen pian synnytyksen jälkeen.

THL:

"Voiko koronarokotteen ottaa, jos on raskaana, suunnittelee raskautta tai imettää?
Rokotteita pidetään yleensä turvallisina raskauden aikana, jos ne eivät sisällä eläviä viruksia. Uudet mRNA- ja adenovirusvektorikoronarokotteet eivät sisällä eläviä viruksia, mutta niitä ei ole vielä systemaattisesti tutkittu raskaana olevilla ihmisillä.

Jos olet raskaana ja pohdit koronarokotusta, sinun kannattaa olla yhteydessä ensisijaisesti omaan äitiysneuvolaasi, tai jos sinulla on jokin perussairaus, ole yhteydessä sinua hoitavaan lääkäriin.

Hoitava lääkäri voi harkintansa perusteella suositella koronarokotteen ottamista raskaana olevalle siinä tapauksessa, että henkilö haluaa rokotteen ja kuuluu perussairautensa takia koronaviruksen riskiryhmään tai hänellä on merkittävä riski altistua virukselle esimerkiksi työssään.

Raskauden aikana annettu koronavirusrokotus ei ole aihe erityiseen huoleen eikä tarkempiin sikiötutkimuksiin. Raskaana olevien vähäisestä tutkimuksesta huolimatta ei ole syytä olettaa, että rokote aiheuttaisi haittaa raskaudelle tai sikiölle. Useassa maassa, jossa koronarokotusohjelma on aloitettu aikaisemmin kuin Suomessa, kuten Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa, myös raskaana olevia rokotetaan yksilöllisen harkinnan pohjalta. Näistä maista kertyy vähitellen sellaista tietoa, jota voimme hyödyntää myös Suomessa.

Koronarokotteen voi ottaa imetyksen aikana. mRNA-rokotteen sisältämä lähetti-RNA tuhoutuu ihmisen elimistössä noin vuorokauden kuluessa, ja on epätodennäköistä, että sitä kulkeutuisi äidinmaitoon. Myös adenovirusvektorin ainesosat ovat lyhytikäisiä, eikä niiden tiedetä siirtyvän äidinmaitoon.

Näitä ohjeita päivitetään, kun tutkittua tietoa ja käyttökokemusta kertyy lisää."
Tämän olenkin lukenut :)
 
Minä en ainakaan, enkä tule ottamaankaan vaikka paksuna ollaankin, raskaus kai on riskiryhmään kuulumista? Pelottaa tietysti ajatella miten kävisi jos sairastuisi mutta onneksi omalla alueella tartuntoja pyöreät 0 ollut jo pitkään, niin ei kyllä pelota että taudin nyt saisi. Toki koskaan ei voi tietää joten varovaisia tottakai ollaan sen suhteen ettei missään käydä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sabriiiina
Minä otan sitten synnytyksen jälkeen. Jo oman lähipiirin riskiryhmäläiset ja oma työ vaikuttaa päätökseen. En kuitenkaan halua raskautta riskeerata rokotteella ja neuvolassakin ovat suositelleet olemaan ilman vielä, ihan jo meidän taustan takia. Omalla alueella on onneksi varsin vähän tartuntoja ja kontakteja on mulla melko vähän, joten olen aika rauhallisin mielin.
 
  • Tykkää
Reactions: Sabriiiina
Tuli muuten mieleen, että oletteko ajatelleet rajoittaa vierailuja kun vauva(t) on syntyneet. Itse toisaalta haluaisin, että porukka välittäisi kontakteja ainakin viikon ennen kuin tulevat vierailulle. Toisaalta se on töissä käyville isovanhemmille haastavaa, mutta haluaisin suojella lasta ja itseänikin. Puoliso tulee kuitenkin saamaan ensimmäisen rokotteen ennen vauvan syntymää. Meillä on perheessä ollut tapana vierailla vauvan ja vanhempien luona käytännössä saman päivänä kun on kotiuduttu, ihan siis vanhempien suostumuksesta. Toisaalta tuo vierailun rajoittaminen tuntuu isovanhempien osalta pahalta, mutta jotenkin itsestä tuntuisi kivemmalta noin. Etenkin kun on miehen vanhemmille ensimmäinen elävä(toivottavasti) lapsenlapsi ja muutenkin kaikki odottavat kovasti. Meinaa ahdistaa kun yrittää miettiä mikä on oikein. Toivoisin myös, että vauvaa ei suukoteltaisi tms., jotta riskit pienenisi. En tiedä vaan ymmärtääkö sukulaiset sitä.
 
Tuli muuten mieleen, että oletteko ajatelleet rajoittaa vierailuja kun vauva(t) on syntyneet. Itse toisaalta haluaisin, että porukka välittäisi kontakteja ainakin viikon ennen kuin tulevat vierailulle. Toisaalta se on töissä käyville isovanhemmille haastavaa, mutta haluaisin suojella lasta ja itseänikin. Puoliso tulee kuitenkin saamaan ensimmäisen rokotteen ennen vauvan syntymää. Meillä on perheessä ollut tapana vierailla vauvan ja vanhempien luona käytännössä saman päivänä kun on kotiuduttu, ihan siis vanhempien suostumuksesta. Toisaalta tuo vierailun rajoittaminen tuntuu isovanhempien osalta pahalta, mutta jotenkin itsestä tuntuisi kivemmalta noin. Etenkin kun on miehen vanhemmille ensimmäinen elävä(toivottavasti) lapsenlapsi ja muutenkin kaikki odottavat kovasti. Meinaa ahdistaa kun yrittää miettiä mikä on oikein. Toivoisin myös, että vauvaa ei suukoteltaisi tms., jotta riskit pienenisi. En tiedä vaan ymmärtääkö sukulaiset sitä.
Ajattelisin että "kukin tyylillään". Meillä todennäköisesti isovanhemmat sekä molempien sisaruksia käy ja varmaan läheinen ystävä pariskunta.
Tässä on tosi rajoittuneesti oltu, me ollaan onneks syrjässä ja muutenkin pienet paikkakunnat ympärillä jossa vähän tartuntoja.
Ja kuluneen vuoden aikana, en oikeastaan edes halua ylimääräisiä käymään vaan vauvan takia, kun ei oo muutenkaan pidetty hirveesti yhteyttä tai nähty. En tiiä ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan :D on muutama ystävä kenen on pitäny tulla käymään, no eipä oo näkyny eikä kuulunu. Ilkesti ajateltuna, eipä tarvii tulla vauvan varjolla tulla käymään. Huomaa kyllä miten raskaus loitontaa ihmiset ympäriltä,ne vähäsetki.
 
@Eepinen ihan samaa olen pohtinut. Rokotteet taitaa isovanhemmilla kaikilla olla 1. annos saatuna, mutta ei se vielä välttämättä estä sitä että levittäisi koronaa. Osa läheisistä työskentelee aloilla, joissa koronaa on ollut paljon ja mietityttää erityisesti tällaiset vierailut. Kavereita ei varmaan ainakaan käy kylässä vielä, kun vauvat ovat ihan pieniä. Toivottavasti tulisi sellainen kesä kuin viime kesä, että koronatapaukset olivat käytössä nollassa. Ja sitten toisaalta, vaikka koronatilanne ois hyvä niin @Sabriiiina tavoin en kaipaa sellaisia vauvojen ihmettelijöitä kylään.
 
Tietysti aina voi ulkona tavata ihmisiä, mutta tiedän, että ainakaan lähipiirille se ei riitä. Mutta jos saisi sen viikon pari olla rauhassa, niin olisi jo paljon. Kavereille nyt voi sanoa, että voidaan ulkona kahvit juoda ja siinä nähdä vauvan, uskon että he ymmärtävät. Lähipiiri haluaisi kuitenkin sylitellä, joten se mietityttää. Isovanhemmat meillä ehtii saada molemmat annokset todennäköisesti, ovat toiselta puolelta iäkkäitä ja toiselta puolelta sairauksien vuoksi riskiryhmää.
 

Yhteistyössä