Heinäkuiset 2021

Np-ultrassa kaikki oli ok! Niin helpottavaa. Nyt pitää helmikuulle odotella seuraavaa kertaa.

Heinäkuiset

28.6. / Oliivi3 / 3. lapsi (miehen 1.)
30.6 / rougemoux / 2.lapsi /15.2 ru
3.7/ Sabriiiina/4.lapsi (miehen 2.)/NT-U 21.12
3.7/ Lintuliini95/ 1.lapsi/ NT-ultra 18.12
4.7. / Brave / 1. lapsi
4.7./ naapu / 2. lapsi
6.7. / Mustalilja / 1. lapsi
8.7. / Sannaap123 / 3. lapsi
10.7. / Norappi / 3. lapsi
10.7. / Ingaliini / 2. lapsi
10.7. / sinpuli / 1. Lapsi
12.7 / Hanipani / 1. lapsi
12.7. / Angervo76 / 3.lapsi, miehen 1.
15.7. / -Lounatuuli- / 1. lapsi
18.7. / lilla_ / 2. lapsi
20.7 / Aureliam/ 3.lapsi, miehen2.
25.7./Aniaj/3.lapsi
25.7./ Titi-Love / 2. Lapsi
25.7. / Toiveikas21 / 2. lapsi
27.7./ Eepinen / 1.(2.) lapsi, esikoinen kuollut
28.7. / Omenansiemen / 1. lapsi
 
Täällä myös käytiin tänään nt-ultrassa ja kaikki oli hyvin. Pieni liikkui kyllä kovasti ja ei meinattu saada sykettä kuunneltua, kun asento vaihtu tiuhaan <3 Kätilö kertoi, että mulla on istukka edessä, että saattaa vaimentaa liikkeiden tuntemista. Äsken sit googlailin ja luinkin, että jotkut tunteneet vasta RV 20 jälkeen. Saas nähdä, koska sitten tunnen liikkeet.
Kävimme Tampereella terveystalolla ja oli kyllä vähän tönnkö se kätilö. Meille tämä on ensimmäinen raskaus joten kaikki on aivan uutta. Hän ei oikein kertonut mitä hän tekee ja muutenkin käytökseltään oli vähän outo.
Puhuin miehelle, kun sieltä lähdettiin, että se oli outoa nähdä kuinka paljon vauva liikkuu, mutta mä en vielä tunne mitään :D


Heinäkuiset

28.6. / Oliivi3 / 3. lapsi (miehen 1.)
30.6 / rougemoux / 2.lapsi /15.2 ru
3.7/ Sabriiiina/4.lapsi (miehen 2.)/NT-U 21.12
3.7/ Lintuliini95/ 1.lapsi/
4.7. / Brave / 1. lapsi
4.7./ naapu / 2. lapsi
6.7. / Mustalilja / 1. lapsi
8.7. / Sannaap123 / 3. lapsi
10.7. / Norappi / 3. lapsi
10.7. / Ingaliini / 2. lapsi
10.7. / sinpuli / 1. Lapsi
12.7 / Hanipani / 1. lapsi
12.7. / Angervo76 / 3.lapsi, miehen 1.
15.7. / -Lounatuuli- / 1. lapsi
18.7. / lilla_ / 2. lapsi
20.7 / Aureliam/ 3.lapsi, miehen2.
25.7./Aniaj/3.lapsi
25.7./ Titi-Love / 2. Lapsi
25.7. / Toiveikas21 / 2. lapsi
27.7./ Eepinen / 1.(2.) lapsi, esikoinen kuollut
28.7. / Omenansiemen / 1. lapsi
 
Ihanaa kun ootte jo päässy nt-ultraan, ja siellä kaikki hyvin <3 se konkretisoi tätä omaakin odotusta ja tulevaa ultraa johon vielä n. viikko.

Mites, onko monilla alkanut jo raskausoireet helpottamaan? Minulla on joskus helpompia päiviä mutta ruoka ei maistu tai tulee yllättäen ylös joinakin päivinä. Väsymys on jotain kaameaa myös edelleen, rautaa olen yrittänyt tunnollisesti kyllä napsia. Ens tiistaina lääkärin neuvola, joka taas ultraa vauvan ja tarkastaa kaiken muun, kiva kun pääsee siihen ennen joulua. Olen päättänyt että omalle äidilleni kerron tiistain jälkeen koska vietämme joulupäivän hänen luonaan enkä halua joutua selittelemään omia syömisiä hänelle :) muille ei vielä kerrota kuin vasta sitten nt-ultraan jälkeen. Ensimmäiseksi tietenkin omille muksuille. Voi kun kaikki menisi hyvin niin pääsisi kertomaan heille ja näkemään ilon varsinkin vanhemman lapsen kasvoilla joka on jo kauan pikku sisarusta toivonut <3

Muuten ihanaa joulunodotusta teille kaikille!

Sanna ja papu 11+jotain
 
Ihanaa kun näin moni on jo saanut ultralla varmistuksen :) meillä olisi nt 7.1 mutta aika rauhallisin mielin :)

Pahaolo jatkuu 24/7. Suurin osa tulee ulos mitä saa alas. Vähän on sellaista pakkopullaa tuo syöminen. Mikää makea edes ajatustasolla ei uppoa. Kaupassakin mietin ruuat jo sen perusteella mikä on helppo oksentaa. Ihana joulu tulossa siis! :D

Mulla oli esikoisesta sama joten en muuta odottanutkaan. Silloin oksensin vielä synnärilläkin. Seuraavat nyt tarkemmin että pysyy veriarvot edes kohdillaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Täällä kerrottiin perjantaina lapsille, sekä videopuhelut isovanhemmille, koska vanhin lapsista odotti koronatestin tuloksia enkä luottanut että kerkeää tulemaan lauantaiksi. Nega oli. Sitten parille ystävälle. Nyt helpottaa kun ei tarvii pömppöä piilotella, oli sitten pelkkää turvotusta tai ei, kumpu on vaikka makaa selällään :D

Pahoinvointia ei enää onneks oo, jotkut hajut ällöttää mutta laatta ei lennä kuitenkaan. Rintoja kivistää välillä samanlai kun maito nousis, mutta ei oo koko aikaa kipeet. Ajoittaisia alavatsa kipuja ja polttoja, oletan johtuvan kasvukivuista tms. Sitten nopeat nousut aiheuttaa huimausta, sekä nopeat liikkeet repäisykipuja, muuten ei varmaan sen kummempaa :)

Meillä huomenna nt uä, johon mies ei valitettavasti pääse mukaan kun päätti sairastua flunssaan :( toki testissä meni käymään ja odottaa tuloksia. Täytyy kuvata tai soittaa videopuhelu uän aikana. Itselläni ei ole mitään flunssaan viittaavia oireita, joten voin maskin kanssa mennä. Tai no ei mitään maskipakkoa ole,mutta käytän kuitenkin :)

Rv 12+1
 
Sinisalo
Täällä on ollut nyt vähän helpompaa kuvotuksen kanssa. Päivisin olo voi olla jopa suht. normaali paikoitellen, illalla yleensä kuvottaa eniten.
Eka neuvolakin oli. Ei saatu sydänääniä kuuluviin. Vakuuttelin, etten alkaisi stressaamaan äänettömyydestä, mutta kyllä vaan kummasti kylmäsi ja alkoi mietityttää, että käyköhän samalla tapaa kuin viimeksi. Inhottavaa! Maanantaina varailen aikaa ekaan ultraan, toivottavasti sais heti tammikuun alkuun.
 
Täällä on ollut nyt vähän helpompaa kuvotuksen kanssa. Päivisin olo voi olla jopa suht. normaali paikoitellen, illalla yleensä kuvottaa eniten.
Eka neuvolakin oli. Ei saatu sydänääniä kuuluviin. Vakuuttelin, etten alkaisi stressaamaan äänettömyydestä, mutta kyllä vaan kummasti kylmäsi ja alkoi mietityttää, että käyköhän samalla tapaa kuin viimeksi. Inhottavaa! Maanantaina varailen aikaa ekaan ultraan, toivottavasti sais heti tammikuun alkuun.
Mulla ei edes yritetty kuunnella ekalla käynnillä, vaan terkkari totesi, että seuraavan käynnin juttuja.

Tsemppiä tuskaisten ajatusten kanssa, koska ei kuulumattomuus tosiaan pakosti mitään ekassa neuvolassa tarkoita. Sijainti ja kaikki vaikuttaa niin paljon pienellä sikiöllä.

@Esba, tsemppiä pahan olon kanssa! Onneksi sinä ja terveydenhuolto olette varautuneet tähän, niin tosiaan osaatte tarkemmin katsoa, ettei jatkuva huono olo aiheuta mitään vakavampaa seurausta.

Täällä huono olo ja kuvotus on olleet tasaisesti seurana, mutta jatkuvalla syömisellä pysyvät edes jotenkin kurissa. Välillä tulee kyllä silti kaottua sylkeä lavuaariin. Hajut on tällä hetkellä pahinta, samoin välillä "väärien" ruokien ajatteleminen. Toivotaan, että viikot tuo tähän helpotuksen.

Meidän pitäisi kertoa nyt joulun aikana molempien perheille, koska olot ei ole aina parhaat. Jännittää kyllä. :D

Toiveikas 9+1
 
Mulla pahoinvointi kurissa mutta juurikin nuo hajut saa voimakkaita yökkäyksiä aikaan. Tämä tietysti aika paha homma töissä kun niin paljon tekemisissä ihmiseritteiden kanssa... Noh, päivä kerrallaan ja onneksi työkaverit tietävät niin hekin välillä tarjoutuvat puolestani "likaisempiin" hommiin.

Meilläkin ideana kertoa jouluna perheille raskaudesta. Jännittää hurjasti varsinkin omille vanhemmille kertoa, kun heille ensimmäinen lapsen lapsi tulossa.

11+1
 
Jouluna tulee olemaan hankalaa pitää raskaus salaisuutena, haluttaisiin odottaa edes sinne nt-ultraan asti. Minun vanhemmat vaan todennäköisesti aavistaa asian kun en juo alkoholia, ostin kyllä parit holittomat viinit, että voi edes sillä tavalla hämätä. Yleensä siis ollaan aattoiltana syöty juustoja ja juotu viiniä yhdessä, joten juomattomuus on tässä tilanteessa epäilyttävää. Vaikka normaalisti en siis isommin alkoholia käytä. Miehen vanhempien seurassa en ole koskaan tainnut juoda mitään, joten heidän kanssaan ei tule ongelmaa. Onneksi tämä vuonna on erilainen joulu, joten ehkä se ei niin herätä huomiota.
 
Jouluna tulee olemaan hankalaa pitää raskaus salaisuutena, haluttaisiin odottaa edes sinne nt-ultraan asti. Minun vanhemmat vaan todennäköisesti aavistaa asian kun en juo alkoholia, ostin kyllä parit holittomat viinit, että voi edes sillä tavalla hämätä. Yleensä siis ollaan aattoiltana syöty juustoja ja juotu viiniä yhdessä, joten juomattomuus on tässä tilanteessa epäilyttävää. Vaikka normaalisti en siis isommin alkoholia käytä. Miehen vanhempien seurassa en ole koskaan tainnut juoda mitään, joten heidän kanssaan ei tule ongelmaa. Onneksi tämä vuonna on erilainen joulu, joten ehkä se ei niin herätä huomiota.
Sama täällä...Minäkin sinne nt- ultraan (8.1.) haluaisin odottaa ennen kuin sukulaisille mitään sanon. Itse olen kalan ystävä ja nyt jää graavilohet yms. syömättä. Ilmeisesti lämminsavulohta ja silliä voi kuitenkin mutustaa? Jos haju vaan ei kuvota...mitenkähän käy lanttulaatikon kanssa, heh!

Kuvotusta lukuunottamatta olo on kuin ei raskaana olisikaan. Se ihmetyttää, mutta pitänee nauttia tilanteesta nyt, koska tyyppien kasvaessa tilanne muuttuneen varsin äkkiä. Mitenkähän äkkiä tulee "ähky" tai tukala olo kun kaksi kohdussa melskaa?

Leppoisaa joulun aikaa kaikille!
 
Täälläkin pahoinvointi vielä jatkuu, mutta ei enää joka päivä niin pahana. Toivon että nyt loman aikana helpottuisi merkittävästi, koska töiden tekeminen on ollut aika tehotonta ämpäri kainalossa.

Me ollaan nyt kerrottu vanhemmille ja sisaruksillemme, kun käytiin eilen yksityisellä ultrassa. NT-ultra on 30.12. mutta kerrottiin nyt sellaisille, joille kertoisimme, jos jokin menisikin tässä vaiheessa pieleen. Tyypit pomppi pepuilaan ja vilkuttelivat kovasti. Sykkeet näkyi ja kuului ja koot vastasivat viikkoja❤

@Tinski minulla alkoi kohtu painaa ja vatsa turvota noin viikko sitten siten että farkut eivät mene enää mukavasti päälle. Nyt kiristää jo yksi softshell takki alavatsan kohdalta, joka normaalisti löysä. Kotona käytän jo äityisleggingsejä koska iltaa kohden kaikki tavalliset vaatteet puristavat Muutoin paino edelleen tippunut eli kai se masu on jo oikeasti kasvanut

Mulla kyllä harmittaa graaviloheton joulumenu ja olen kans miettinyt saako silliä ja savulohta syödä. Vähän eri tietoa löytyy eri sivuilta. Esim. loimulohi ei ilmeisesti lämpene tarvittavan kuumaksi, eikä mitään tietoa kaupan tiskin lämminsavulohesta.

Mukavaa joulua kaikille ☺

11+2
 
Mulla ollut myös oireet niin pienet, että välillä mietityttää oonko ollenkaan raskaana. Vatsa on nyt myös alkanut kasvaan tai en tiiä onko turvotusta vai mitä, mutta aika tukalalta tuntuu jotkut takit.
Mulle myös neuvolassa sanottiin ettei ensimmäisellä kerralla yritetä ääniä kuunnella ettei suotta pelästy.
Te jotka aiotte jouluna kertoa miten te ootte ajatellut sen toteuttaa? Sanotte vaan vain annat teko lahjaksi jotain vihjaavaa?
Me annetaan miehen siskon pojalle nimikoitu kirja jossa lukee siskon pojan nimi ja serkku merirosvoseikkailulla. On siis ensimmäinen serkku hälle. Mä taas tein omille vanhemmilleni kahvikupit jossa lukee mamma #8 ja pappa#8 on siis heillä jo 8 lapsenlapsi. Saas nähä keksivätkö he kahvikuppien ideaa :D Huomenna meen käymään kaverilla kahvilla ja ajattelin hälle kertoa siinä samalla. Ihanaa ajatella ettei oo, kun 3 pv enää niin tulee tää asia julki niin saa vihdoin julkisesti olla raskaana :D töissä oon saanut työkavereilta punaviini glögiä. Jää sitten ens vuoteen juotavaksi:D
 
Täällä myös käyty nt-ultrassa, kaikki siltä osin kunnossa. ♡ Odottelen vielä lopullisia tuloksia seulasta kotiin.
Ihanaa oli taas nähdä pienen liikkuvan, kuulla syke, ja voi miten se olikaan kasvanut sitten varhaisultran! Mulla myös seuraava ultra helmikuussa (rakenneultra).

Oma vointi alkaa hiljalleen helpottamaan. Pahoinvointi, närästys ja väsymys ollut kovaa, ja paino tippunut joitain kiloja tämän takia. Nyt jännittää miten jouluruuat maistuvat, kun ruokahalu ei vieläkään ole kovin vahva. Onneksi läheiset tietävät raskaudesta, niin ei tarvitse jouluna tsempata tai pinnistellä. Mutta ihaninta ollut, että väsymys tosiaan alkaa helpottamaan pikkuhiljaa. Jaksan taas hieman puuhaillakin jotain :)
Hyvää joulua kaikille!
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista, kiva lukea näitä <3

Tänään on neuvolassa käyty, vauva ultrattiin ja oli ihana nähdä ennen joulua pikkuinen siellä vilkuttelemassa :) nt-ultra onkin sitten 28. Päivä eli ei pitkä matka sinnekään. Neuvolan mukaan viikkoja nyt 11+5, itse ajattelisin että parilla päivällä tullaan jäljessä, mutta se sitten selvinnee viimeistään seuraavassa ultrassa. Verenpaine oli hieman koholla joka on minulle epätyypillistä, mutta pistäisin sen lämminsavustetun poron piikkiin jota on tullut syötyä joulun kunniaksi :O pitänee pistää sen mussuttaminen tauolle, mikä kyllä harmittaa koska se olisi juuri se jouluherkku jota ajattelin edes voivani syödä tänä jouluna. Ajateltiin jouluaattona kertoa muksuille jouluyllätyksenä vauvasta, kuin myös loppu perheellekin. Hieman jotenkin pelottaa että kertooko liian aikaisin jos nt-ultrassa jotakin sitten ilmenisikin... Toisaalta yritän ajatella että siellä turvotuksesta kiinni jääminen on melko harvinaista, mutta silti mahdollista.

Kiva kun monilla alkaa olot helpottamaan, täälläkin jo kai ollaan voiton puolella :) väsymys ehkä vähentynyt, mutta pahoinvointia vielä löytyy. Toissayönä piti herätä klo 2 yöllä oksentamaan, mutta jospa olot nyt alkaisivat pikkuhiljaa helpottamaan senkin osalta. Onneksi on joululoma nyt, niin saa rauhassa olla muutaman viikon :)

Hyvää joulua kaikille sinne ruutujen toisille puolille!
 
Sama täällä...Minäkin sinne nt- ultraan (8.1.) haluaisin odottaa ennen kuin sukulaisille mitään sanon. Itse olen kalan ystävä ja nyt jää graavilohet yms. syömättä. Ilmeisesti lämminsavulohta ja silliä voi kuitenkin mutustaa? Jos haju vaan ei kuvota...mitenkähän käy lanttulaatikon kanssa, heh!

Kuvotusta lukuunottamatta olo on kuin ei raskaana olisikaan. Se ihmetyttää, mutta pitänee nauttia tilanteesta nyt, koska tyyppien kasvaessa tilanne muuttuneen varsin äkkiä. Mitenkähän äkkiä tulee "ähky" tai tukala olo kun kaksi kohdussa melskaa?

Leppoisaa joulun aikaa kaikille!
Noista syömisistä: vakuumipakattu lämminsavu kannattaa kuumentaa ennen syömistä (sitä ne tiskien lohetkin on), niin listerialla ei ole pienintä toivoa selvitä. Silliä voi syödä huoletta, kunhan muistaa, että se on aika suolaista (verenpaine voi nousta jos sellaiseen on taipumusta).

Kylmäsavulohihimon iskiessä pitää vaan kypsentää se kunnolla vaikka mikrossa. Ei toki ole enää sama asia, mutta toki maku ei tästä muutu. Näin olen itse toiminut... Eli jos yhtään olen pelännyt listeriariskiä, olen mikrottanut kyseisen ruoan todella kuumaksi ja antanut jäähtyä sen jälkeen syötäväksi.

Kertomisesta: Aattelin ensin ostaa esikoiselle paidan, jossa lukee "isoveli", mutta enpä kaikelta muulta saanut aikaiseksi. Nyt en ole enää varma, miten kerrotaan, eikä miehestäkään tunnu olevan apua, kyselee vaan "joko kerroit". Toki meillä ois tekstiilitussi, jos alkaisi luovaksi viimetingasa :'D

Mukavia jouluja kaikille!
 
Mua kans vähän ahdistaa kertoa jouluna, kun on musta vähän liian aikaisin, mutta ei haluta pitää näin isoa asiaa salaisuutena, vaikka tuskin kukaan kiinnittää mitään huomiota mun syömisiin tai juomisiin. Vähän harkitsin, et käydäänkö vielä tällä viikolla ultrassa tarkistamassa tilanne, mutta eipä se muuksi tästä ensi tiistaihin mennessä muutu jolloin np-ultra. Ja olot on välillä niin raskaana olevat, että siinä mielessä ei epäselvää. Maha kans pömpöttää jo vähän alhaalta, äitini (joka jo tietää raskaudesta) sanoi, että selkeästi jo alkaa näkyä kun vaan osaa katsoa. Eihän sille mitään sit voi, jos kaikki ei olisikaan hyvin, ja joutuisi sitten sen uutisen läheisille kertomaan. Todennäköisesti sitä joka tapauksessa kertoisi siitä, sillä kaipaisi tukea. Muille kuin lähimmälle perheelle ei kerrota vielä.
 
Mikro ei kuumenna tasaisesti, niin en uskaltais syödä esim vakuumipakattua tehomikrotettua kalaa. Listeria muistaakseni kuolee 70 asteessa, niin en tiedä saako niin kuumaksi kalaa edes mikrossa tykitettyä kunnolla. Jokainen toki ottaa ne riskit mitkä on valmis ottamaan. Musta on vaan kyseenalaista jaella omia neuvoja, jotka ei oo linjassa suositusten kanssa..

Mulla on ollut todella huono olo pidemmän aikaa nyt. Saa nähdä maistuuko joulupöydästä oikein mikään.. Tänään 13+0! Toivottavasti muilla parempia oloja! Hyvää joulua kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Mikro ei kuumenna tasaisesti, niin en uskaltais syödä esim vakuumipakattua tehomikrotettua kalaa. Listeria muistaakseni kuolee 70 asteessa, niin en tiedä saako niin kuumaksi kalaa edes mikrossa tykitettyä kunnolla. Jokainen toki ottaa ne riskit mitkä on valmis ottamaan. Musta on vaan kyseenalaista jaella omia neuvoja, jotka ei oo linjassa suositusten kanssa..

Mulla on ollut todella huono olo pidemmän aikaa nyt. Saa nähdä maistuuko joulupöydästä oikein mikään.. Tänään 13+0! Toivottavasti muilla parempia oloja! Hyvää joulua kaikille!
Hei, ei tässä varmaan ole kenenkään tarkoitus jaella suositusten vastaisia neuvoja tai neuvoja yleensäkään. Vaan kokemuksia ja ajatuksia asioista, jotka raskauteen liittyvät. Itse kala-asiaa lähdin pohtimaan, koska netissä kahdenlaista tietoa.

Listeria yms jutut on kyllä vakavasti otettavia asioita, eikä meistä kukaan halunne tulevaa vauvaa tahallaan vahingoittaa. Joten suosituksia noudattamalla ja omalla harkinnalla mennään.

Itselläni on tuoreena muistoissa esikoiseni ensimmäiset vauva-aikaiset neuvolat täällä Suomessa. Hän syntyi v.2000 brittilässä ja tultiin Suomeen hänen ollessa 4kk. Olin syöttänyt hänelle jo vaikka mitä soseita enkkulan ohjeiden mukaan ja täällä neuvolan täti meinas saada slaakin kun ei ois saanu sitä tai tätä...No mukava eläjä hänestä on kuitenkin kasvanut

Mutta pidetään huolta itsestämme, masuasukkaista ja lähimmäisistämme!
 
Hei, ei tässä varmaan ole kenenkään tarkoitus jaella suositusten vastaisia neuvoja tai neuvoja yleensäkään. Vaan kokemuksia ja ajatuksia asioista, jotka raskauteen liittyvät. Itse kala-asiaa lähdin pohtimaan, koska netissä kahdenlaista tietoa.

Listeria yms jutut on kyllä vakavasti otettavia asioita, eikä meistä kukaan halunne tulevaa vauvaa tahallaan vahingoittaa. Joten suosituksia noudattamalla ja omalla harkinnalla mennään.

Itselläni on tuoreena muistoissa esikoiseni ensimmäiset vauva-aikaiset neuvolat täällä Suomessa. Hän syntyi v.2000 brittilässä ja tultiin Suomeen hänen ollessa 4kk. Olin syöttänyt hänelle jo vaikka mitä soseita enkkulan ohjeiden mukaan ja täällä neuvolan täti meinas saada slaakin kun ei ois saanu sitä tai tätä...No mukava eläjä hänestä on kuitenkin kasvanut

Mutta pidetään huolta itsestämme, masuasukkaista ja lähimmäisistämme!
Mikro ei kuumenna tasaisesti, niin en uskaltais syödä esim vakuumipakattua tehomikrotettua kalaa. Listeria muistaakseni kuolee 70 asteessa, niin en tiedä saako niin kuumaksi kalaa edes mikrossa tykitettyä kunnolla. Jokainen toki ottaa ne riskit mitkä on valmis ottamaan. Musta on vaan kyseenalaista jaella omia neuvoja, jotka ei oo linjassa suositusten kanssa..

Mulla on ollut todella huono olo pidemmän aikaa nyt. Saa nähdä maistuuko joulupöydästä oikein mikään.. Tänään 13+0! Toivottavasti muilla parempia oloja! Hyvää joulua kaikille!


Juu, en tarkoittanut pahalla tai neuvoa väärin. Kypsennyskeinoja on muitakin ja tasaisemmin kypsentäviä (uuni + mittari ja keittäminen on yksinkertaisemmin todettavia, että lämpötila menee sen halutun rajan yli), jos oikeasti on paha himo ja haluaa varmistaa, ettei listeria pysy missään tapauksessa hengissä. Oikea lämpötila on 72 astetta ja tarvitsee olla hetken siinä lämpötilassa, että on varmasti läpikotaisin yli sen lämpötilan. Jos epäilyttää vähänkään, ei kannata kokeilla, jolloin ei ainakaan voi käydä mitään pahaa.

Jotenkin itselleni oli niin selkeää, että kun mikrotetaan, ruokaa pitää mm. sekoittaa kesken ja kuumentaa pitkään, jottei se jää liian viileämmäksi mistään kohdasta. Tämän vuoksi yritin jäähdytyksen mainitsemalla korostaa, että se mikrotettu ruoka on polttavaa käsittelyn jälkeen eikä sitä voi heti syödä. Mutta tosiaan ehkä tämä ei olekaan niin selkeää kaikille, että olisi hyvä ollut asia ihan suoraan mainita. Jos epäilyttää, jättäkää kokeilematta. Odotusaika on lopulta lyhyt ja himot (jos niitä on) hetkellisiä.

Leppoisaa joulunaikaa vielä ja jos ei muuta, toivottavasti kukin saa kerättyä voimia näinä vuoden valomäärällisesti pimeimpinä pyhinä! <3

Toiveikas21 9+5
 
Hyvää joulua :D
Nyt on läihisimmille sukulaisille ja ystäville kerrottu ja muille kerrotaan sitten pikku hiljaa. Töissä ajattelin ens viikolla kertoa. Ihania ultra kuulumisia täällä ollut :love: Tänään vaihtu 13+0.:love: Mietin sitä facebook ryhmää onko siihen kiinnostuneita? Voisin sen perustaa.
Nythän mä hokasin että meillä on sama la, täälläkin vaihtui 13+0 tänään! <3
 
  • Rakkaus
Reactions: Lintuliini95
_Mörrimöykky_
Hyvää joulua
Nyt on läihisimmille sukulaisille ja ystäville kerrottu ja muille kerrotaan sitten pikku hiljaa. Töissä ajattelin ens viikolla kertoa. Ihania ultra kuulumisia täällä ollut Tänään vaihtu 13+0. Mietin sitä facebook ryhmää onko siihen kiinnostuneita? Voisin sen perustaa.
Hei,
Täällä olisi kiinnostusta ryhmään myös! Olen lueskellut tätä keskustelua jo viidenneltä viikolta, mutta en kirjoitellut itse täällä mitään kun on niin julkinen.
Meilläkin oli torstaina 13+0 ja n. viikko sitten ultrassa kaikki kunnossa. Nyt on sitten perheille myös kerrottu, niin ei ole enää niin salaista, mutta varmasti aktiivisemmin keskustelisin suljetussa FB-ryhmässä :)

Heinäkuiset

28.6. / Oliivi3 / 3. lapsi (miehen 1.)
30.6 / rougemoux / 2.lapsi /15.2 ru
1.7. / _Mörrimöykky_ / 1. lapsi
3.7/ Sabriiiina/4.lapsi (miehen 2.)/NT-U 21.12
3.7/ Lintuliini95/ 1.lapsi/
4.7. / Brave / 1. lapsi
4.7./ naapu / 2. lapsi
6.7. / Mustalilja / 1. lapsi
8.7. / Sannaap123 / 3. lapsi
10.7. / Norappi / 3. lapsi
10.7. / Ingaliini / 2. lapsi
10.7. / sinpuli / 1. Lapsi
12.7 / Hanipani / 1. lapsi
12.7. / Angervo76 / 3.lapsi, miehen 1.
15.7. / -Lounatuuli- / 1. lapsi
18.7. / lilla_ / 2. lapsi
20.7 / Aureliam/ 3.lapsi, miehen2.
25.7./Aniaj/3.lapsi
25.7./ Titi-Love / 2. Lapsi
25.7. / Toiveikas21 / 2. lapsi
27.7./ Eepinen / 1.(2.) lapsi, esikoinen kuollut
28.7. / Omenansiemen / 1. lapsi
 
Hei vaan, täälläkin joulunaikaan ollaan nyt kerrottu lähipiirille. Kiva kun ei tarvitse enää olla "kaapissa" raskauden kanssa, sillä olot eivät edelleenkään helpota. Tänään oksensin jo verta joka säikäytti kyllä pahasti. Paha olo, oksentelu ja Närästys ilmeisesti tehnyt tehtävänsä tuolla ruokatorvessa. Pääsin onneksi tk:hon verikokeisiin ja sain jtn uutta lääkettä. Nestetasapaino oli huono joten nyt odottelen tipan laittoa. Jospa se tästä kun viikkoja tulee lisää, toivon vain että vauva on kunnossa <3

Miten muilla, onko oireet pikkuhiljaa helpottaneet?

Hyviä oloja kaikille :)
Voi kamala sentään, tovottavasti voit paremmin jo <3
Mulla on refluksi, joka yltyy välillä niin että ylävatsa kramppaa,ihan kun supistelis. Koitan muistaa syödä vatsansuojalääkettä.
Oliko viime viikolla, kun närästys ylty 3 päivän kestäneeksi krampiksi ja mun oli pakko luovuttaa ja ottaa litalgin, sitä ei suositella raskausaikana mutta neuvolasta vielä kyselin niin tavallaan antoivat luvan ottaa, kunhan en säännöllisesti syö. Koitin renniestä ruokasoodaveteen, gaviscon on yleensä auttanut parhaiten, mutta en tiedä mikä ärsytti sitten niin pahasti.

Tällä on väsymys vaihtelevasti läsnä, pienet alavatsakipuilut ja tuntuu välillä että alavatsa puutuu :D eilen viimeks kuuntelin sydänääniä, hyvin kuuluu <3

Vaikka tää ei mikään salaisuus ole, niin itse en taida fb ryhmään tällä hetkellä liittyä :)

Ps. Olipa pikkasen hyvää kun mies toi mun lempipitsaa, miten oonkaan ikävöinyt fetaa salaatissa,paljaana, miten vaan :D en uskalla kun uunin kautta sitä syödä..
 

Yhteistyössä