Heinäkuiset 2021

Hyvää uutta vuotta täältäkin kaikille!

Toivottavasti pahimmin oireilevien vatsaoireet helpottaisi pian! Mulla mennyt pahoinvointioireet parempaan suuntaan, mutta suurin syy on varmaan ollut jatkuvasti syöminen, mihin olen nyt pyrkinyt, ettei huono olo saa valtaa. Kuvotuskin on vähentynyt, ja ruokaa on välillä tehnyt mielikin. Väsymystä riittää muille jakaa, mutta onneksi on saanut nukkuakin. Selkä on välillä varoitellut itsestään jo, mutta ei onneksi ole yltynyt isommaksi kivuksi.

Meillä on nt-ultra vasta 13.1., mutta ainakin vielä saa ottaa tukihenkilön mukaan ja mies olisi tulossa, kun ei varhaisultraan tullut. Omista kuvista tai videoinneista en tiedä, mutta ikävää jos niitä ei saa tukihenkilökiellonkaan aikana hyödyntää. Varhaisultrasta sain videon, mutta se olikin yksityiseltä.

Minunkin pitäisi varata aika sokerirasitukseen. Esikoista odottaessa "jäin kiinni" paastoarvosta, joka oli ihan rajalla, mutta raskausdiabetes pysyi hallussa ihan ruokavaliolla ja liikunnalla eikä vauvankaan verensokereissa ollut synnärillä vikaa. Nyt joudun käymään testissä todennäköisesti kahdesti, jos ei jo ekassa tule tuomiota. Tällä kertaa jätän hampaani harjaamatta ennen rasituskoetta ja pidän pisimmän mahdollisen paaston, niin ei voi ainakaan niistä paastoarvo jäädä korkeammaksi (hammastahnassa huomasin jälkikäteen olevan sorbitolia ja kyllä sitä vähän tulee joka tapauksessa nieltyä vaikka kuinka välttää yrittäisi). Toki jos tuomio tulee, on ruokavalio ja mittailut tuttuja entuudestaan.

Meillä on kerrottu anopille (mieheni kertoi), mutta omat vanhemmat ei vielä tiedä. Miten voi olla näin vaikea kertoa asiasta, joka varmasti otetaan ilolla vastaan? Toki vielä pelottaa, että entä jos jotain käykin, mutta kaipa heistä olisi silloinkin tukea. Meidän lapsikaan ei vielä ole asiaa niin hyvin sisäistänyt, että lörpöttelisi sivu suun. :/

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Toiveikas21 11+0
 
  • Rakkaus
Reactions: Sannaap123
Millai teillä tuntuu raskaus pahoinvointi? Mulla tuntuu pahoinvointi kurkussa sellaisena kuvotuksena, ei siis mahassa ollenkaan, ja lisäksi tosi jännä sellanen vähänkun kurkun ärsytys/ kutina myös... Refluksitaustaa on ja nimenomaan kurkkurefluksi että jotenkinkohan raskaus saa sen oireilemaan...

Suffeli 10+4
 
Millai teillä tuntuu raskaus pahoinvointi? Mulla tuntuu pahoinvointi kurkussa sellaisena kuvotuksena, ei siis mahassa ollenkaan, ja lisäksi tosi jännä sellanen vähänkun kurkun ärsytys/ kutina myös... Refluksitaustaa on ja nimenomaan kurkkurefluksi että jotenkinkohan raskaus saa sen oireilemaan...

Suffeli 10+4
Yökötti, harvemmin oksensin. Just kurkussa ja rinnassa tuntuu.Refluksista itse myös kärsin, raskausaikana saa olla vielä tarkempi mitä syö ja juo;ei mausteista, rasvaista ja ne jotka aiheuttanu aikaisemmin vähän oireita niin taatusti oireilee kunnolla.
Taisinkin tänne kirjoittaa että mulla äityy närästys ylävatsan krampeiksi, joten vatsansuojalääke menee aamua iltaa nyt ja rennie/gaviscon tarvittaessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Suffeli87
Millai teillä tuntuu raskaus pahoinvointi? Mulla tuntuu pahoinvointi kurkussa sellaisena kuvotuksena, ei siis mahassa ollenkaan, ja lisäksi tosi jännä sellanen vähänkun kurkun ärsytys/ kutina myös... Refluksitaustaa on ja nimenomaan kurkkurefluksi että jotenkinkohan raskaus saa sen oireilemaan...

Suffeli 10+4
Mulla oli ihan samat tuntemukset, loppui onneksi tuossa joulun aikaan. Kurkunpää meni välillä myös kipeäksi, vaikka flunssaa ei ollut. Olen epäillyt itselläni myös kurkkurefluksia, diagnoosia ei ole. Nyt kun pääsi ällöttävästä olosta eroon, niin tietty pelkää, että onko kaikki kunnossa. Onneksi rintojen jomotus ja alavatsan kiristys (kohdun kannattimet venyy ilmeisesti) alkoi niin ei ole ihan oireeton. :LOL:

Onko kukaan muuten juonut kofeiinitonta kahvia? Lähinnä suosituksia toivoisin, pienpaahtimoita katselin, kun niiltä saisi pieniä määriä kokeeksi. Ennen meni 3-5 kuppia päivässä, nyt oon juonut kaksi, mutta ilmeisesti kofeiinia ei kannattaisi käyttää ollenkaan. Ainakin löysin islantilaisen tutkimuksen asiasta tältä vuodelta, missä kofeiinin käyttö yhdistettiin pienipainoisuuteen, keskenmenoihin ja kohtukuolemiin. En nyt hysteerinen halua olla, mutta voisi vielä vähentääkin. Tykkään vaan kahvin mausta, joten siksi mielellään joisin kupin kaksi päivässä. :coffee:
 
  • Tykkää
Reactions: Suffeli87
Yökötti, harvemmin oksensin. Just kurkussa ja rinnassa tuntuu.Refluksista itse myös kärsin, raskausaikana saa olla vielä tarkempi mitä syö ja juo;ei mausteista, rasvaista ja ne jotka aiheuttanu aikaisemmin vähän oireita niin taatusti oireilee kunnolla.
Taisinkin tänne kirjoittaa että mulla äityy närästys ylävatsan krampeiksi, joten vatsansuojalääke menee aamua iltaa nyt ja rennie/gaviscon tarvittaessa.
Mulla samantyyppisiä oireita. Pariin otteeseen olen saanut tulehduksenkin aikaiseksi ja päätynyt päivystykseen sappioireilla, mutta kiviä ei ole löytynyt.
 
Mulla oli ihan samat tuntemukset, loppui onneksi tuossa joulun aikaan. Kurkunpää meni välillä myös kipeäksi, vaikka flunssaa ei ollut. Olen epäillyt itselläni myös kurkkurefluksia, diagnoosia ei ole. Nyt kun pääsi ällöttävästä olosta eroon, niin tietty pelkää, että onko kaikki kunnossa. Onneksi rintojen jomotus ja alavatsan kiristys (kohdun kannattimet venyy ilmeisesti) alkoi niin ei ole ihan oireeton.

Onko kukaan muuten juonut kofeiinitonta kahvia? Lähinnä suosituksia toivoisin, pienpaahtimoita katselin, kun niiltä saisi pieniä määriä kokeeksi. Ennen meni 3-5 kuppia päivässä, nyt oon juonut kaksi, mutta ilmeisesti kofeiinia ei kannattaisi käyttää ollenkaan. Ainakin löysin islantilaisen tutkimuksen asiasta tältä vuodelta, missä kofeiinin käyttö yhdistettiin pienipainoisuuteen, keskenmenoihin ja kohtukuolemiin. En nyt hysteerinen halua olla, mutta voisi vielä vähentääkin. Tykkään vaan kahvin mausta, joten siksi mielellään joisin kupin kaksi päivässä.
Juu kurkunpää oli eilen kipeä myös mutta mäkin erotan sen flunssakurkkukivusta.. Meni eilen Losecilla ohi se kipu. On just sellanen ärtynyt. Ärsyttää myös tämä kurkunpään "kutina" mikä itsellä on varmaankin refluksin ja kuivan sisäilman ja kuivan nenän, ärtyneiden poskionteloiden, kuivan kurkun ja suun yhteissyytä...

Mulle ei oo maistunut kahvi nyt moneen viikkoon mutta ostin alkuraskaudesta Jacobs Krönung kofeiinitonta kahvia ja se on hyvää! Ihan ku tavallista kahvia... Vähän tummapaahtoisempaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Juu kurkunpää oli eilen kipeä myös mutta mäkin erotan sen flunssakurkkukivusta.. Meni eilen Losecilla ohi se kipu. On just sellanen ärtynyt. Ärsyttää myös tämä kurkunpään "kutina" mikä itsellä on varmaankin refluksin ja kuivan sisäilman ja kuivan nenän, ärtyneiden poskionteloiden, kuivan kurkun ja suun yhteissyytä...

Mulle ei oo maistunut kahvi nyt moneen viikkoon mutta ostin alkuraskaudesta Jacobs Krönung kofeiinitonta kahvia ja se on hyvää! Ihan ku tavallista kahvia... Vähän tummapaahtoisempaa
On kyllä tosi ihanaa olla raskaana ja sitten päälle noi refluksioireet ja limakalvojen kuivuus. Mutta onhan tää sen arvoista. :love:

Pitää testata toi kahvi! (y)
 
Mulla on sukurasite jonka vuoksi pitää käydä kaksi kertaa sokerirasituksessa.
Me kerrottiin jouluna. Annoin omille vanhemmille kahvikupit joissa aluksi mamma #8 ja paappa #8 ja äitini laitto sitten perheen WhatsApp ryhmään seuraavana päivänä, että sais sellaiset kupit joululahjaksi. Miehen vanhemmille kerrottiin antamalla kirja miehen siskon pojalle jossa oli pojan nimi ja serkku aarrejahdissa. Hetki siinä meni, että tajusivat :D

Voisin nyt, kun moni lähipiirissä jo tietää raskaudesta niin tehdä sen face ryhmän. Laitan sen, että löytyy haulla mutta ei näy jäseniä. Teen sen keskiviikkona päivällä niin toivottavasti moni joka täällä on ja haluaa siihen niin liittyy. Voisi laittaa, että max. 50 henkeä niin ei tule liian isoa ryhmää?
 
  • Rakkaus
Reactions: Sannaap123
Mulla on sukurasite jonka vuoksi pitää käydä kaksi kertaa sokerirasituksessa.
Me kerrottiin jouluna. Annoin omille vanhemmille kahvikupit joissa aluksi mamma #8 ja paappa #8 ja äitini laitto sitten perheen WhatsApp ryhmään seuraavana päivänä, että sais sellaiset kupit joululahjaksi. Miehen vanhemmille kerrottiin antamalla kirja miehen siskon pojalle jossa oli pojan nimi ja serkku aarrejahdissa. Hetki siinä meni, että tajusivat

Voisin nyt, kun moni lähipiirissä jo tietää raskaudesta niin tehdä sen face ryhmän. Laitan sen, että löytyy haulla mutta ei näy jäseniä. Teen sen keskiviikkona päivällä niin toivottavasti moni joka täällä on ja haluaa siihen niin liittyy. Voisi laittaa, että max. 50 henkeä niin ei tule liian isoa ryhmää?
Liityn mielelläni ryhmään, kun sen teet.

Sain kerrottua vanhemmillekin, tuskailusta huolimatta, tosin eivät kommentoineet oikein mitään. No, onhan tässä aikaa. Käly taas innostui asiasta kovasti ja hänen miehensä oli vähän arvaillut jouluna perheenlisäyksen tuloa, vaikkei mitään meille ollut sanonut suoraan.

Nyt pitäisi enää isompana kertoa töissä, kun on pieni firma ja haluan ajoissa varoittaa, että saavat asiat järjesteltyä poissaoloni ajaksi.

Vihdoin sain itsestäni irti varata ekan sokerirasituksen, ja näytti hyvin menneen ajat jo kaupaksi. Ei mua kyllä haittaa yhtään, että menee vähän myöhemmäksi kuin alunperin terkkari pyyteli.
 
Onko muilla mitään ruoka-aine kömmähdyksiä? Sitä kun on yrittänyt olla niiiiin tarkka, niin tänä aamuna (kun pitkästä aikaa teki mieli puuroa) heitin puuron sekaan pakkasesta Pirkka pensasmustikoita. Tajusin vasta jälkeenpäin katsoa pussia ja Serbia alkuperämaa... Noh, pikkupaniikin jälkeen järkeilin että pussi oli avattu jo aiemmin ja olin siitä syönyt ennen raskauttakin eikä ollut tullut mitään ruokamyrkytyksiä niin ehkä tuo pussi nyt on "puhdas"... Sitä yrittää niin täydellisesti ja tunnollisesti ottaa kaiken huomioon mut ei näköjään väsyneenä tajua kaikkea...

Suffeli87 10+6 (nt-ultra 15.1. la 29.7.)
 
Onko muilla mitään ruoka-aine kömmähdyksiä? Sitä kun on yrittänyt olla niiiiin tarkka, niin tänä aamuna (kun pitkästä aikaa teki mieli puuroa) heitin puuron sekaan pakkasesta Pirkka pensasmustikoita. Tajusin vasta jälkeenpäin katsoa pussia ja Serbia alkuperämaa... Noh, pikkupaniikin jälkeen järkeilin että pussi oli avattu jo aiemmin ja olin siitä syönyt ennen raskauttakin eikä ollut tullut mitään ruokamyrkytyksiä niin ehkä tuo pussi nyt on "puhdas"... Sitä yrittää niin täydellisesti ja tunnollisesti ottaa kaiken huomioon mut ei näköjään väsyneenä tajua kaikkea...

Suffeli87 10+6 (nt-ultra 15.1. la 29.7.)
Joitain pieniä on tullut tehtyä, ei mitään tosi vakavia kuitenkaan. Edellisessä raskaudesta söin medium pihvin ja kylmäsavulohta ennen kuin tajusin, että ei ois pitänyt. Ei tullut onneksi mitään. Söin jouluna siskon tekemää juustokakkua, kun ei olla vielä kerrottu raskaudesta, mutta sisko käyttää aina noita Valion tuorejuustoja ja ne on pastöroituja ja kuumana pakattuja, joten niissä ei onneksi listeriariskiä ole. Ja yksittäisiä lakuja olen syönyt harvakseltaan, vaikka glykyrritsiinivapaata salmiakkiakin löytyy kotoa. Tämä lähinnä siksi, että ostin Bülowin joulukalenterin ennen raskautta ja ne tuolla kaapissa kutsuu minua. Kahvin määrää en ole tarkkaan laskenut, mutta vähentänyt olen kyllä selvästi. Eli en kauhean hysteerinen ole ollut, mutta parhaani yritän.
 
Mulla on sukurasite jonka vuoksi pitää käydä kaksi kertaa sokerirasituksessa.
Me kerrottiin jouluna. Annoin omille vanhemmille kahvikupit joissa aluksi mamma #8 ja paappa #8 ja äitini laitto sitten perheen WhatsApp ryhmään seuraavana päivänä, että sais sellaiset kupit joululahjaksi. Miehen vanhemmille kerrottiin antamalla kirja miehen siskon pojalle jossa oli pojan nimi ja serkku aarrejahdissa. Hetki siinä meni, että tajusivat :D

Voisin nyt, kun moni lähipiirissä jo tietää raskaudesta niin tehdä sen face ryhmän. Laitan sen, että löytyy haulla mutta ei näy jäseniä. Teen sen keskiviikkona päivällä niin toivottavasti moni joka täällä on ja haluaa siihen niin liittyy. Voisi laittaa, että max. 50 henkeä niin ei tule liian isoa ryhmää?
@Lintuliini95 Et varmaan vielä perustanut uutta Facebook ryhmää? Täällä on niin hiljaista, tulisikohan FB ryhmästä vähän aktiivisempi..? Kuinka moni sinne olisi vielä liittymässä?

Mulla tulossa myös sokerirasitukset kertaa kaksi. Esikoisen raskaudessa oli lievä radi, toisessa ei. Noista nyt yli 10 vuotta aikaa ja kun ikää on, niin riski on tietysti nyt paljon suurempi.
 
Ihana kuulla, että joillain on jo raskauspahoinvointi hellittänyt! Mulla edelleen aamusta iltaan etomista ja ruoka-aineet ällöttää, puuromaiset ruuat ja vahvat hajut aiheuttaa oksennusrefleksejä. Kai tää kohta loppuu, toivotaan!

Tällä hetkellä oon ihan tietoisesti syönyt vaan just niinkuin etominen ja paha olo sallii, toki kofeiini+alkoholin oon jättänyt pois kokonaan, mutta esim salmiakkia oon syönyt pieninä pastilleina aina kun paha olo on kaikista hurjimmillaan. Ruokakömmähdyksistä muuten, just äsken pelästyin, kun tajusin ettei me olla syöty kalaa joulun jälkeen kun kerran, vaikka suositus olis se 2-3 kertaa viikossa; tuli vähän huono omatunto. Samoin kaikki maitotuotteet on ollut pakko jättää pois etomisen takia, mutta onneksi kasvipohjaisissakin versioissa on kalsium- ja vitamiinilisät mukana, ja koitan niitä sitten sen 5dl päivässä. Kasviksien kanssa teki välillä myös tiukkaa, sipuli ja jotkut juurekset on aiheuttanut niiiiin kipeitä vatsanväänteitä ja ilmaa että ne on ollu pakko jättää ruokavaliosta pois!

Oi kun ootan vaan että pääsisi seuraavaan vaiheeseen raskautta, tää on mun ensimmäinen (näin pitkälle mennyt), ja ei oikein yhtään tiedä mitä odottaa. Jos vaikka kohta pystyisi syömään jo normaalisti eikä mies, lakanat, vaatteet ja pesuaineet haisisi oksettavalle! :sneaky:
 
Itse en ole Facebookiin siirtymässä, sillä teen ns. julkista työtä ja en halua tuttuja tavata siellä. Täällä voi olla onneksi anonyyminä nimimerkin takana. Tällä hetkellä ei ole ainakaan itsellä mitään erikoista raskauden suhteen tapahtunut, odottelen NT-ultraa, joka on ens viikolla, mutta kun on lähes oireeton, niin ei ole mielen päällä niin paljon. Tämä raskaus on helpompi kuin edellinen, vaikka pelkoja jonkun verran onkin.
 
Sinisalo
Mua kiinnostaisi faceryhmö, vaikka käytän kyllä sitä erittäin epäaktiivisesti. Voi olla, että sitten vauvan kanssa kotona ollessa tulisi käytettyä enemmän.

Muutamia kömmähtelyjä on käynyt mm. fetan kanssa. En ole kovin hysteerinen noiden suositusten kanssa, mutta tietty listeriariski on sellainen, jonka kanssa haluaa olla tarkkana. Pästöroidusta maidosta tehtyjä juustoja olen syönyt. Yleisestikin syön perusterveellisesti enkä syö esim. maksaa, joten mitään muutoksia ruokavalioon ei ole juuri tullut. Kalaa suunnilleen kerta viikkoon. Kahvia en ole pystynyt juomaan, salmiakkia olen napsinut välillä, mutten suuria määriä. Meetwurstia ja kylmäsavuporoa olen syönyt uunissa kuumennettuna.
Kannattaa olla armollinen itselleen varsinkin pahoinvoinnin aikana. Kyllä sikiö ottaa tarpeelliset ainekset niukastakin syömisestä. Sitten tietty kun helpottaa, onhan terveellinen ruokavalio aina hyvä vaihtoehto. :)

Tsemppiä kaikille pahoinvoinnin kanssa taisteleville!
 
  • Rakkaus
Reactions: Sannaap123
Heippa vaan! Täällä pyörähti 14+0 tänään käyntiin ja olo on melkein kuin uudesti syntyneellä. Pahoinvointi hellittänyt todella paljon, oksennukset tulee vain iltaisin enää, eli päivät menee hyvin. Kinkku, kahvi,kala, kana, ananas ja moni muu ruoka-aine aiheuttaa ajatuksenakin pahoinvointia, mutta niitä vain sitten vältellään. Välillä on huimannut vietävästi mutta onneksi ei joka päivä. Ensi viikolla minullakin radi-testi, vähän jännittää vaikka ei paino ole noussut eikä muuta, mutta eihän sitä ikinä tiedä jos herkkyys sille on :) ja onneksi sen kanssa kuitenkin pärjää joten en ota siitä stressiä ollenkaan. Eilen jumppasin ensimmäistä kerta koko raskauden aikana, ja kyllä sen huomee että kunto on aivan hullun huono 3 kk makoilun ja tekemättömyyden takia. Olo on sen takia turpea ja saamaton.. Miten, oletteko te muut saaneet pidettyä yleiskunnon hyvänä alkuraskauden läpi? :)

Itselläni ei suurempia ruoka kömmähdyksiä ole käynyt, kerran olen syönyt sinihomejuustoa paninin sisällä ja tajusin vasta jälkeenpäin miettiä että olikohan se oikein lämmitetty. Ilmeisesti pitää n. 5 minuuttia lämmittää yli sen tietyn asteen ja panini kai lämmitetään yli 200 asteessa niin en ole asiaa enää miettinyt.

Vauvan liikkeet tuntuu välillä pienenä myllerryksenä, varsinkin autoa ajaessa liikkeet tuntuu hyvin. Liukuessa liikkeitä on vaikea huomata eli paikoillaan ollessa ja rauhoittuessa tuntuu parhaiten. Pieni kuplinta ja pieni myllerryksen tunne joka on tuttua toisen raskauden ajalta. Ensimmäisessä tunsin liikkeet viikolla 16, toisessa samoihin aikoihin viikolla 14-15. Istukka oli muuten nt-ultrassa ylhäällä takana.

Minusta on kiva käydä täällä lukemassa kaikkien kuulumisia, mutta jos joku tekee facen niin voisin kai minäkin sinne profiilin ryhmää varten luoda :)
 
Heippa vaan! Täällä pyörähti 14+0 tänään käyntiin ja olo on melkein kuin uudesti syntyneellä. Pahoinvointi hellittänyt todella paljon, oksennukset tulee vain iltaisin enää, eli päivät menee hyvin. Kinkku, kahvi,kala, kana, ananas ja moni muu ruoka-aine aiheuttaa ajatuksenakin pahoinvointia, mutta niitä vain sitten vältellään. Välillä on huimannut vietävästi mutta onneksi ei joka päivä. Ensi viikolla minullakin radi-testi, vähän jännittää vaikka ei paino ole noussut eikä muuta, mutta eihän sitä ikinä tiedä jos herkkyys sille on :) ja onneksi sen kanssa kuitenkin pärjää joten en ota siitä stressiä ollenkaan. Eilen jumppasin ensimmäistä kerta koko raskauden aikana, ja kyllä sen huomee että kunto on aivan hullun huono 3 kk makoilun ja tekemättömyyden takia. Olo on sen takia turpea ja saamaton.. Miten, oletteko te muut saaneet pidettyä yleiskunnon hyvänä alkuraskauden läpi? :)

Itselläni ei suurempia ruoka kömmähdyksiä ole käynyt, kerran olen syönyt sinihomejuustoa paninin sisällä ja tajusin vasta jälkeenpäin miettiä että olikohan se oikein lämmitetty. Ilmeisesti pitää n. 5 minuuttia lämmittää yli sen tietyn asteen ja panini kai lämmitetään yli 200 asteessa niin en ole asiaa enää miettinyt.

Vauvan liikkeet tuntuu välillä pienenä myllerryksenä, varsinkin autoa ajaessa liikkeet tuntuu hyvin. Liukuessa liikkeitä on vaikea huomata eli paikoillaan ollessa ja rauhoittuessa tuntuu parhaiten. Pieni kuplinta ja pieni myllerryksen tunne joka on tuttua toisen raskauden ajalta. Ensimmäisessä tunsin liikkeet viikolla 16, toisessa samoihin aikoihin viikolla 14-15. Istukka oli muuten nt-ultrassa ylhäällä takana.

Minusta on kiva käydä täällä lukemassa kaikkien kuulumisia, mutta jos joku tekee facen niin voisin kai minäkin sinne profiilin ryhmää varten luoda :)

Hei anteeksi vielä kaikki kirjoitusvirheet, niitä näytti tekstissäni riittävän :D
 
Tia20
Ihana lueskella muiden kuulumisia. :) itsekään en ole fb-ryhmään liittymässä, koska en sinne kuitenkaan mitään kirjoittelisi. Facebookissa olen enemmän sellainen selailija, joten en halua "viedä, jonkun paikkaa" ryhmästä, joka usein halutaan pitää rajatun kokoisena. Toivottavasti joku jatkaa kirjoittelua täällä, niin on itselleni selattavaa. :D
 
Täällä itsellä nyt rv 14 + 2, ja onnekseni pahoinvointi on suurimmaksi osaksi jäänyt pois. Närästelyä on yhä, mutta sen kanssa pärjää kun ei oo muutoin huono olo.
Iltaisin hampaita pestessä saa varoa, kun alkaisi oksettaa herkästi, vaihdoin lasten pieneen harjaan ja neutraalimman makuiseen tahnaan, niin useita päiviä jo onnistuneesti oksentamatta takana :D
Myös pahin koomaväsymys jäänyt nyt toistaiseksi taakse, mutt en ole mitään hillitöntä energiapiikkiä kyllä saanut? Miten muut toisella kolmanneksella olijat, mikä teidän energiataso on?

Itse en myöskään ole liittymässä FB-ryhmään, joten kiva että tänne palstallekin on jäämässä juttelijoita.

Sokerirasituskoe itselläkin edessä ensi viikolla, jännittää miten käy, kun tällä hetkellä makea uppoaa huonosti. Jännättää tuleeko huono olo. Neuvolan terkka onneksi sanoi että voin mennä muutaman viikon myöhemminkin (että aiemmin ilmoitettu rv 12-16 ohjeellinen, mutta voi vähän myöhemminkin mennä). Helpotti paljon ettei ole viikoissa ihan niin tarkka asia. Aiemmin jännäsin voiko sokerirasitus onnistua kun oli niin paljoin pahoinvointia ja oksentelua (joiden vuoksi painokin tippui useaan kilon).

Pahoinvoinnin takia söin aiemmin vähän suppeasti, mutta nyt kun taas alkaa ruoka maistumaan niin olen ihan hyvällä mielellä syönyt mm. Pizzaa ja hampurilaisia. Itsellä sellainen ruokavalio jo valmiiksi, ettei juurikaan joudu varomaan noita kiellettyjä/rajattuja ruoka-aineita.

Onko muuten käsitystä selviääkö vauvan sukupuoli rakenneultrassa? Kuin luotettavaa on?
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Täällä itsellä nyt rv 14 + 2, ja onnekseni pahoinvointi on suurimmaksi osaksi jäänyt pois. Närästelyä on yhä, mutta sen kanssa pärjää kun ei oo muutoin huono olo.
Iltaisin hampaita pestessä saa varoa, kun alkaisi oksettaa herkästi, vaihdoin lasten pieneen harjaan ja neutraalimman makuiseen tahnaan, niin useita päiviä jo onnistuneesti oksentamatta takana :D
Myös pahin koomaväsymys jäänyt nyt toistaiseksi taakse, mutt en ole mitään hillitöntä energiapiikkiä kyllä saanut? Miten muut toisella kolmanneksella olijat, mikä teidän energiataso on?

Itse en myöskään ole liittymässä FB-ryhmään, joten kiva että tänne palstallekin on jäämässä juttelijoita.

Sokerirasituskoe itselläkin edessä ensi viikolla, jännittää miten käy, kun tällä hetkellä makea uppoaa huonosti. Jännättää tuleeko huono olo. Neuvolan terkka onneksi sanoi että voin mennä muutaman viikon myöhemminkin (että aiemmin ilmoitettu rv 12-16 ohjeellinen, mutta voi vähän myöhemminkin mennä). Helpotti paljon ettei ole viikoissa ihan niin tarkka asia. Aiemmin jännäsin voiko sokerirasitus onnistua kun oli niin paljoin pahoinvointia ja oksentelua (joiden vuoksi painokin tippui useaan kilon).

Pahoinvoinnin takia söin aiemmin vähän suppeasti, mutta nyt kun taas alkaa ruoka maistumaan niin olen ihan hyvällä mielellä syönyt mm. Pizzaa ja hampurilaisia. Itsellä sellainen ruokavalio jo valmiiksi, ettei juurikaan joudu varomaan noita kiellettyjä/rajattuja ruoka-aineita.

Onko muuten käsitystä selviääkö vauvan sukupuoli rakenneultrassa? Kuin luotettavaa on?
Itselläni on selvästi enemmän energiaa kun jaksan puuhastella jo kotona, mutta silti on pakko nukkua päiväunet ja ebergisempiä päiviä seuraa lähes aina hirveä väsypäivä. Eli olot on kyllä kohentuneet sen suhteen selvästi.
Hyvä vinkki tuo hammasharjan vaihto pienempään kyllä :) lisäksi tuo, että radi testiin meno ei olisi niin viikkojen päälle pitää kyllä minullakin selvittää neuvolasta. Mieluusti lykkäsin pari viikkoa sitä.
 
Täällä alkoi myös tänään rv14, tai no neuvolan tekemän varhaisultran mukaan olisi ehkä viikko vähemmän. Laskettu aika siis 15.7. tai 22.7. Ensi viikon maanantaina on nt-ultra, jossa la sitten virallisesti selviää. Tuo nt-ultra olisi itseltä varmaan jäänyt kokonaan väliin, jos olisin vain kiltisti odotellut kutsua sinne. Neuvolasta olivat nimittäin unohtaneet kokonaan tehdä lähetteen (!), onneksi itse tajusin alkaa soitella polille, kun viikot vain menivät eteenpäin eikä mitään kuulu. Seulontaverikokeeseen sentään oli lähete ja siellä olenkin käynyt jo viikkoja sitten.

Pahoinvointi alkaa täälläkin onneksi helpottamaan, tai no oksentaa ei ole tarvinnutkaan, mutta etovaa oloa on ollut etenkin aamuisin ja iltaisin. Hampaidenpesu aiheuttaa edelleen yökkäyksiä.

Ei olla vielä kerrottu kuin parille kaverille, ehkä sitä nt-ultran jälkeen uskaltaa viimein kertoa kaikille. Ensimmäinen raskaus kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Onpa mukava kuulla että pahoinvoinnit jo helpottaa! Minulla taas lomalla helpotti pahoinvointi, mutta tänään, kun työt taas jatkuivat, aamu alkoi yökkimisellä. Sama homma jouluna, että joululomalla helpotti, mutta välipäivinä työpäivinä oksensin aamusta iltaan :(. Selvästi mulla stressi lisää pahoinvointia. Töissä on nyt paljon kaikkea meneillään ja ahdistaa moni asia sieltä suunnalta.

Liikunta kyllä väheni radikaalisti pahoinvoinnin myötä, mutta hankala sanoa, onko kunto oikeasti huonontunut. Ennen raskautta urheilin 6 päivänä viikossa keskimäärin tunnin kerrallaan ja pohjakunnon pitäisi olla hyvä. Toki paras isku on varmasti kadonnut :D Mulla oli tippunut hb lähes sataan ja sen huomaa sykkeissä ja hengästymisenä. Olen nyt pystynyt käymään rauhallisilla hiihtolenkeillä ja muutoin kävelyllä. Syke karkaa molemmissa helposti liian korkeiksi, mutta liitän sen tuohon hb laskuun ja muutenkin raskauteen. Näin ainakin neuvolalääkäri lohdutteli :).

Mulla on ollut jouluviikosta saakka lähes päivittäin pääkipeä, eikä neuvolalääkärin mukaan muuta lääkinnällistä keinoa ole kuin Panadol (ymmärtääkseni toisinaan määrätään muutakin?). Panadol ei auta yhtään. Se vaan ettei tämän pään kanssa voi kauaa töissä sinnitellä :s

Tästä tuli näköjään tämmönen valitussepotus :D on vaan niin kakka olo ja perus lomaltapaluuahdistus meneillään. Oispa lomaa!

Ettei menis ihan masisteluksi, onko muut tehnyt vielä hankintoja vauvaa varten? En voinut vastustaa joulualen lisäalea ja jokunen vaate tuli hankittua. Kirppikseltä löytyi kaksi bodyä ja kahdet housut. Onhan nämä aika aikaisia hankintoja, mutta huomasin, että hankala löytää vastasyntyneille kaksosille sopivia minikokoja alesta tai käytettyinä. Piti nyt tarttua tilaisuuteen :D
 
---

Onko muuten käsitystä selviääkö vauvan sukupuoli rakenneultrassa? Kuin luotettavaa on?
Sen voi halutessaan kysyä, ja usein on ultraajalle selkeää. Toki on niitäkin tapauksia, ettei asennon tai muun takia voi todeta. Määritys ei kai ole täysin varmaa, mutta aika hyvällä todennäköisyydellä tietääkseni se pitää paikkansa. Lisätietoa esim. Ylen artikkelista: http://yle.fi/uutiset/sikion_sukupuolen_selviaminen_ei_ole_itsestaanselvyys/7473374

Meillä lähtee 13. raskausviikko lauantaina, ja olo on jo kyllä aiemmasta parantanut huikeasti. Toki vieläkin päivittäin oksettaa, ja yleensä useammin kuin kerran. Silti oon voinut taas alkaa miettiä perheen ruokahuoltoakin, kunhan mietin vain itselle kelpaavia ruokalajeja enkä ällötyksiä. Oon myös alkanut himoita uusia juttuja, mm. keitettyjä perunoita ja levitettä.

Mullakin alkuraskauden aikana kuntoilu on jäänyt, koska tietyt asennot on saaneet huonoa oloa aikaan ja kuvotus oli jatkuvaa. Toki olosuhteiden pakosta on tullut pidettyä peruskuntoa yllä koiralenkein ja lapsen kanssa temutessa. Oon viime aikoina muutaman kerran juossut junaan tms. ja siitä on tullut seuraavana päivänä älyttömät lihasväsymykset ja suonenvetotyyppistä kramppia, ja on ollut pakko ottaa magnesiumia, että rauhoittuvat. Kroppa vösyy selkeästi helpommin kuin aiemmin, ja tuo muidenkin mainitsema hengästyminen on niin tuttua! Mulla myös välillä ripeästi kävellessä alkaa alavatsaa pistämään, mikä on uutta - yläkropassa keuhkoissa ne pistokset on aiemmin tuntuneet.

@Nöppöset , ne pienet vaatteet on kyllä hyvä syy ostella ajoissa. Niitä tosiaan on vaan vähän saatavilla. :) Meillä ei varmaan kamalasti hankintoja tehdä enkä muutenkaan innostu shoppailusta, koska esikoisen tarvikkeet on vielä hyvässä tallessa ja kälyltä saadaan heiltä turhiksi jääviä koko ajan. Pinnis taitaa olla ainoa, mikä oikeasti tarttetaan, koska esikoisen meni serkulle eikä ehtine tulla takaisin. Voi olla, että innostun ostamaan toiseen makkariin aikuisille paremman vuodesohvan, kun esikoinen ei halua kuulemma vielä nukkua yksin omassa huoneessa enkä haluaisi sitten vauvaa neljänneksi (koiran laskien viidenneksi) samaan makkariin, ja olisi ihanaa, että olisi hyvä sänky pikkuisen kanssa samassa huoneessa nukkuessa. Olettaen siis, ettei innostuta muuttamaan eli hankkimaan uutta asuntoa ennen heinäkuuta.
 

Yhteistyössä