Heinäkuiset 2021

@Sannaap123 kuulostaa kyllä tosi rankalta tuo pahoinvointi. Toivottavasti uusi lääke helpottaa oloa!
Itsellä kans edelleen jatkuu pahoinvointi, mutten enää joka päivä yökkäille. Nyt 13. viikolla useimmiten olot kai helpottuu ja toivon todella, että näin käy. En enää edes muista, miltä normaaliolo tuntuu.

Väsymyskin on alkanut nyt todella painaa ja yleensä tämä kösittääkseni liittyy alkuraskauteen. Liekö hb laskenut sitten.. jouluaattona pelkkä seisominen hengästytti ja nojailin seiniin, jos täytyi seistä. Söin sitten parina päivänä rautaa, mutta pahoinvointi paheni. Onko muilla väsymystä paljon? Oisko kellään tiedossa rautalisiä, jotka vatsaystävällisiä? Mulla ollut ferrodan ja obsidan, joita vatsa ei enää tunnu kestävän.

Ensi keskiviikkona NT-ultra! Jännittää kyllä jo paljon ja varsinkin kun täällä ei puoliso saa tulla mukaan enää ultraan tai neuvolaan. Kaikenlainen kuvaaminen ja videopuhelutkin on kielletty. Mitäs muilla, onko puoliso tai tukihenkilö vielä tervetullut?

Minä en edes ole facebookissa, niin jatkan täällä! Kunhan vaan porukkaa tännekin vielä jää :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Sannaap123
@Sannaap123 kuulostaa kyllä tosi rankalta tuo pahoinvointi. Toivottavasti uusi lääke helpottaa oloa!
Itsellä kans edelleen jatkuu pahoinvointi, mutten enää joka päivä yökkäille. Nyt 13. viikolla useimmiten olot kai helpottuu ja toivon todella, että näin käy. En enää edes muista, miltä normaaliolo tuntuu.

Väsymyskin on alkanut nyt todella painaa ja yleensä tämä kösittääkseni liittyy alkuraskauteen. Liekö hb laskenut sitten.. jouluaattona pelkkä seisominen hengästytti ja nojailin seiniin, jos täytyi seistä. Söin sitten parina päivänä rautaa, mutta pahoinvointi paheni. Onko muilla väsymystä paljon? Oisko kellään tiedossa rautalisiä, jotka vatsaystävällisiä? Mulla ollut ferrodan ja obsidan, joita vatsa ei enää tunnu kestävän.

Ensi keskiviikkona NT-ultra! Jännittää kyllä jo paljon ja varsinkin kun täällä ei puoliso saa tulla mukaan enää ultraan tai neuvolaan. Kaikenlainen kuvaaminen ja videopuhelutkin on kielletty. Mitäs muilla, onko puoliso tai tukihenkilö vielä tervetullut?

Minä en edes ole facebookissa, niin jatkan täällä! Kunhan vaan porukkaa tännekin vielä jää :)

Täällä väsynyt vatsavammainen päivää! Ei vaan, siis mulla ei kestä vatsa noita rautavalmisteita, mutta viime raskaudessa mamavitan lisäksi söin tätä https://www.yliopistonapteekki.fi/sana-sol-rauta-c-vitamiini-purutabl-appelsiini-90-kpl-70865.html
Rautaa toki sisältää vähemmän,mutta niitä voi nappailla useamman päivän mittaan, aloittaa vaikka aamuin illoin ja lisää sitä mukaan :)
*muoks
Meillä jkl olisi saanuy isä tai tukihenkilö tulla mukaan, mutta oli kipeänä niin ei voinut tulla. Kysyin ennen ultran aloitusta, saanko ottaa pienen pätkän videota, niin tutkimusten jälkeen otettiin pieni parin minuutin "esittelyvideo" :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nöppöset
@Sannaap123 kuulostaa kyllä tosi rankalta tuo pahoinvointi. Toivottavasti uusi lääke helpottaa oloa!
Itsellä kans edelleen jatkuu pahoinvointi, mutten enää joka päivä yökkäille. Nyt 13. viikolla useimmiten olot kai helpottuu ja toivon todella, että näin käy. En enää edes muista, miltä normaaliolo tuntuu.

Väsymyskin on alkanut nyt todella painaa ja yleensä tämä kösittääkseni liittyy alkuraskauteen. Liekö hb laskenut sitten.. jouluaattona pelkkä seisominen hengästytti ja nojailin seiniin, jos täytyi seistä. Söin sitten parina päivänä rautaa, mutta pahoinvointi paheni. Onko muilla väsymystä paljon? Oisko kellään tiedossa rautalisiä, jotka vatsaystävällisiä? Mulla ollut ferrodan ja obsidan, joita vatsa ei enää tunnu kestävän.

Ensi keskiviikkona NT-ultra! Jännittää kyllä jo paljon ja varsinkin kun täällä ei puoliso saa tulla mukaan enää ultraan tai neuvolaan. Kaikenlainen kuvaaminen ja videopuhelutkin on kielletty. Mitäs muilla, onko puoliso tai tukihenkilö vielä tervetullut?

Minä en edes ole facebookissa, niin jatkan täällä! Kunhan vaan porukkaa tännekin vielä jää :)

Meillä päinkin saa yksi henkilö mukaan tulla nt-ultraan, minä tosin menen yksin koska mies töissä ja saimme muksuillekin vahtijan, eli helpompi näin lähteä, vaikka vähän jännittäökin miten matka menee.

Raudasta, minullakin laskenut hb, mutta olen saanut ehkä kolmena päivänä viikosta tabletin alas niin on pysynyt edes joissakin lukemissa. Mutta @sabriina taisikin vinkata tuosta valmisteesta, jossa on appelsiiniakin mukana. Itselläni on se, ja pakko sanoa että on kyllä hyvä. Ostin ennen kuin tiesin raskaudesta ja hyvin painu, pahoinvoinnin takia jouduin siirtymään mauttomimpiin tabletteihin koska noiden maku on aivan kamala tällä hetkellä. Mutta luulis noiden imeytyvän paremmin kun on mukana c-vitamiiniakin.

Itselläni vauva eilen huoletti hurjasti, mutta tänään sain aamulla sydänäänet kuuluviin dopplerilla. Vaikka olisi kuinka paha olo tai mitä muuta vaan, kyllä jaksaa kun tietää että pikkuisen sydän siellä jyskyttää. Huomenna lisäksi nt-ultra, kiitos @sabriina vinkistä kuvata video muullekin perheelle :)

Itselläni ei facebookkia myöskään ole, joten toivottavasti tänne jäisi höpöttelijöitä:)
 
  • Tykkää
Reactions: Nöppöset
Meillä päinkin saa yksi henkilö mukaan tulla nt-ultraan, minä tosin menen yksin koska mies töissä ja saimme muksuillekin vahtijan, eli helpompi näin lähteä, vaikka vähän jännittäökin miten matka menee.

Raudasta, minullakin laskenut hb, mutta olen saanut ehkä kolmena päivänä viikosta tabletin alas niin on pysynyt edes joissakin lukemissa. Mutta @sabriina taisikin vinkata tuosta valmisteesta, jossa on appelsiiniakin mukana. Itselläni on se, ja pakko sanoa että on kyllä hyvä. Ostin ennen kuin tiesin raskaudesta ja hyvin painu, pahoinvoinnin takia jouduin siirtymään mauttomimpiin tabletteihin koska noiden maku on aivan kamala tällä hetkellä. Mutta luulis noiden imeytyvän paremmin kun on mukana c-vitamiiniakin.

Itselläni vauva eilen huoletti hurjasti, mutta tänään sain aamulla sydänäänet kuuluviin dopplerilla. Vaikka olisi kuinka paha olo tai mitä muuta vaan, kyllä jaksaa kun tietää että pikkuisen sydän siellä jyskyttää. Huomenna lisäksi nt-ultra, kiitos @sabriina vinkistä kuvata video muullekin perheelle :)

Itselläni ei facebookkia myöskään ole, joten toivottavasti tänne jäisi höpöttelijöitä:)
En olisi muuten kuvannut, mutta kun mies ei päässyt. Antoi 10kpl ultrakuviakin mukaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Saako muualla ultrassa siis kuvata? :) täällä(phks) saa kanssa olla tukihenkilö mukana mutta ei ottaa edes omia valokuvia. Menen siis myös yksin ultraan kun mies töissä eikä nyt tällä varoitusajalla pysty muuta sopimaan. Ultra olisi kanssa vasta 8.1 mutta onneksi heti aamusta.
 
Meillä sai Tampereen seudulla olla ultrassa 1 tukihenkilö mukana.
Mä voin perustaa sen ryhmän vaikka tossa uv:n jälkeen.
Nyt tällä hetkellä istun labrassa sokerirasituksesa ja on kyl niiin tylsää että.. Onneks tunti enää jäljellä.
@Sabriiiina niin näyttääkin olevan :love:
@Sannaap123 toivottavasti oksentelu jo helpottaisi ja uusi lääke auttaisi:love:
 
Meillä sai Tampereen seudulla olla ultrassa 1 tukihenkilö mukana.
Mä voin perustaa sen ryhmän vaikka tossa uv:n jälkeen.
Nyt tällä hetkellä istun labrassa sokerirasituksesa ja on kyl niiin tylsää että.. Onneks tunti enää jäljellä.
@Sabriiiina niin näyttääkin olevan
@Sannaap123 toivottavasti oksentelu jo helpottaisi ja uusi lääke auttaisi
Onneksi luin tämän, koska olin kokonaan unohtanut varata sokerirasitusajan. Onneksi sai helposti varattua, joskus meidän labrassa menee ajat tosi pitkälle ja pitää varata terkkarin kautta ajat. Huomenna on alkulabrat ja mietin aamulla miten saan otettua sekä normi pissanäytteen, että klamydianäytteen, kun niissä on erilainen näytteenotto-ohje. Edellisessä raskaudesta lääkäri otti klamydianäytteen ekassa neuvolassa, niin sillon ei tarvinnut miettiä.

Meillä mies ei pääse nt-ultraan mukaan, kun on töissä viikot toisella paikkakunnalla. Viimeksi pääsi onneksi rakenneultraan, jospa tälläkin kertaa. Meilläkään ei saa ultrassa kuvata, mikä on outoa, mutta voi varmaan johtua siitä, että jos onkin huonoja uutisia, niin ei sitten ole videolla sitä etsimistä ym. Mulla on ultra muuten jo kahden viikon päästä! Jännittää kovasti, kun tällä hetkellä ei oikein ole raskausoireita ja mitään ei tunnu, niin ei tiedä onko kaikki hyvin. Pitää vaan uskoa, että pieni kasvaa kovasti ja on elossa. Periaatteessa sitten vois kertoa perheelle vauvasta, toisaalta en haluaisi kertoa, koska sitten tästä tulee todellista. Nyt jo on alkanut tulla takaumia esikoisen keskola-ajalta, melkein voin haistaa ne hajut ja tuntea maidon rinnoissa. Pitää ehkä hakeutua neuvolan kautta psykologille, jos alkaa pahenemaan.
 
@Eepinen meillä tosiaan tutkimus tehtiin eka ja sen jälkeen otettiin heippa video iskälle. Voihan sitä aina kysyä :)

Tuleeko teillä automaattisesti sokerirasitustesti jotka siinä käytte vai onko joku syy? Toivottavasti en kysynyt tökerösti. Olen toisessa raskaudessa joutunut käymään kun paino rupes yhtäkkiä nousemaan ja kaikki oli ok.

Sitten, onko täällä ketään joka joutuu syömään särkylääkkeitä muuta kun panadolia, kipuihin? Mulla meni panacod viime raskaudessa ja nyt tässäkin, koitan pysyä max 1x päivä,mutta näyttää siltä että joudun nostamaan :( selkäkipuun, siellä on todettu pullistuma jossain vaiheessa sekä alkavaa rappeumaa.
Kyllä,jumppaa, tukiliiviä, kylmägeeliä sekä tenssin lämpöpuolta aktiivisesti käytän, en siis itse tens toimintoa :)
 
Moikka, meillä oli eilen nt, ja kaikki oli siellä hyvin :) eli nyt odotellaan lopulliset seulontatulokset vielä kotiin. Vauva vastasi 12+4, eli aika lailla sittenkin neuvolan antamia viikkoja.

@sabriina, täällä ei ole tarvinnut särkylääkkeitä vielä syödä mutta ei ole ollut kaukana etten olisi napannut. Minulla iskias oireilee jo, kuten aiemmissakin raskauksissa. Kuulostaa todella kurjalta tuo sinun selkäkipu, onneksi joitain lääkkeitä kipuun saa ottaa ja olet ilmeisesti muitakin lievityskeinoja keksinyt. Olisi kyllä mahtavaa jos saisit raskauden aikana kulkea ilman selkäkipua edes välissä.

Näemmä todella paljon eroja alueellisesti kaikissa näissä testeissä ja muissa, mitä täältä lukee. Meiläpäin kaikki nuo Klamydia yms. veri-ja pissatestitkin on otettu viikolla 9, suositus on vähintään kaksi viikkoa ennen nt-ultraa köydä näissä.

Sokerirasituksessa olen käynyt kaikissa raskauksissa, myös tässä käyn ensimmäisen kerran viikoilla 13-16 eli ihan pian pitäisi käydä. Minulla syy ei oma paino vaan vahva sukurasitus. Itse tykkään kun ollaan tarkkoja tämänkin asian kanssa, niin ei tarvi miettiä sitten raskauden edetessä vauvan vointia tämän suhteen ainakaan. Erityisesti pelottaa nyt korona aikana raskausdiabetes, koska diabeteshan on yksi riskitekijä saada vakavampi tartunta muoto. En sitten tiedä päteekö se raskauden aikaiseen diabetekseen, mutta koska olen hysteerikko niin näin olen asian tietenkin ajatellut :D eli oikeaa tietoa asiasta ei todellakaan ole, pelkästään oman pään kuvitelmia.


Hyviä vointeja kaikille :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Sabriiiina
@Sabriiiina Mun isällä on tyypin 2 diabetes ja sepelvaltimotauti, joten sen takia joudun käymään kahdesti sokerirasituksen. Muutenkin on vahva sukuriski, lähes kaikilla on isän puolella diabetes elintavoista viis.

@Sannaap123 Meillä terkkari antoi päivämäärät millä välillä pitää kokeet ottaa ja samalla viedä pissanäytteet. Mulla tulee itseasiassa tasan kaksi viikkoa väli kokeille ja ultralle, siitä eivät kyllä sen tarkemmin sanoneet, että pitäisi olla, varmistivat vaan, että oon ajan varannut. Periaatteessa voisin ne virtsanäytteet viedä milloin vaan, kun olen labran vieressä töissä, mutta menevät siinä samalla, kun en saanut edes niitä lappuja niihin putkiin.
 
Moi kaikki! Odotan tällä hetkellä esikoista eli olen aivan ekaa kertaa raskaana! On tämä jännittävää. Tällä hetkellä rv 13+3. NT-ultrassa kävimme ennen joulua ja vatsassa onneksi kaikki hyvin.

Lähipiirimme tietää jo asiasta, mutta esimerkiksi töissä en ole kertonut asiasta, joten siksi en mihinkään Facebook-ryhmiin ole vielä liittynyt. Mut tosi ihanaa olisi jutella täällä muiden kans ja saada vertaistukea tässä uudessa elämäntilanteessa. Onnea kaikille muille raskaana oleville!
 
vierailija
Hei kaikille! Kuinka moni kertoi jouluna uutisista ja millä tavalla? :)

Me emme vielä uskaltaneet, sillä viikkoja vielä niin vähän. Olen ensimmäistä kertaa raskaana ja onhan tässä nyt jatkuva huoli siitä, että onko kaikki hyvin. Tammikuussa ensimmäinen "viralline" ultra. Kävin varhaisultrassa ja siellä pieni kovasti pyöri ja heilu. Nyt kun laitan käden kohdun kohdalle, niin kuvittelen tuntevani tuon heilumisen sellaisena aivan hempeänä suhinana (haluan ilmeisesti vain kuvitella, että pysyn kartalla siitä sykkiikö siellä kenenkään sydän) vaikka todennäköisesti vain vatsa kurnii tai suolistossa ilma liikkuu. :D
 
Sinisalo
Meillä esikoinen ilmoitti heti kättelyssä anoppilassa, että HÄNELLE tulee vauva :D
Eipä tarvinnut miettiä sitten, miten asiasta kertoo. No mutta, mitä nelivuotiaalta voi muuta odottaakaan. :)
Täällä olotila alkaa olla neutraali. Väsy vielä painaa, mutta pahoinvointia tulee vain jos on syömättä liian pitkään. Niin ihanaa, tuntuu että on pikkuhiljaa palaamassa itsekseen kaiken sen pahoinvointikiukuttelun jälkeen. Kyllä osaa tätä normaalioloa arvostaa!

Mulla olis neuvolan mukaan menossa nyt 10+2, mutta menkkasovellukseni mukaan vko 11+2. Taipuisin melkein uskomaan tuota sovellusta ennemmin, kun siihen oon epäsäännöllistä kiertoani vuosia träkännyt ja se on oviksenkin yleensä ennustanut suht. oikein. Ultrassahan se selviää. Harmillisesti sain sen vasta viikolle 13, eli tammikuun loppupuolelle. Saattaa siis olla, että olen siinä vaiheessa jo viikolla 14.
Eipä se muuten niinkään, mutta kun tosiaan viime kokemus oli km joka selvisi ultrassa, niin ei jaksais yhtään odottaa enää. Ja masu on niin turpea, ettei sitä kyllä enää loman jälkeen saa töissä peitettyä, joten täytyy vain antaa näkyä ja uskoa, että kyllä siellä beibi on... Vähän kaduttaa, ettei tullut varattua sitä varhaisultraa. Nyt se menis niin lähelle varsinaista aikaa, ettei ole järkeä tuhlata.

Jotenkin on alkanut hiljalleen uskoa siihen, että vauva oikeasti tulee. Varovasti onnellinen olo. ❤
 
Onnea Angervo76! Sormet ristiin teille jotka vielä odottelette ultraa

Taisin liian aikaisin iloita pahoinvoinnin hellittäneen. Olen nyt sunnuntaista saakka yökkinyt joka päivä ja olo velloo koko päivän ajan samaan aikaan on kauhea nälkä ja öisinkin herään todella kovaan nälkään. Myös pääkivut alkoivat viime viikolla, eikä Panadol auta. Työkyky on ihan nollissa, mutta sinnittelen.. maanantaina lääkärineuvola niin pitää siellä ottaa puheeksi kivun hoito. Aika on vain 30 min ja nyt jo mietityttää miten se riittää mihinkään :D kellään tietoa, mitä ekassa lääkärineuvolassa tehdään?

Mullakin on lähete sokerirasitukseen ja se tuli iän puolesta. Muita rasitteita ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Angervo76
Onnea Angervo76! Sormet ristiin teille jotka vielä odottelette ultraa

Taisin liian aikaisin iloita pahoinvoinnin hellittäneen. Olen nyt sunnuntaista saakka yökkinyt joka päivä ja olo velloo koko päivän ajan samaan aikaan on kauhea nälkä ja öisinkin herään todella kovaan nälkään. Myös pääkivut alkoivat viime viikolla, eikä Panadol auta. Työkyky on ihan nollissa, mutta sinnittelen.. maanantaina lääkärineuvola niin pitää siellä ottaa puheeksi kivun hoito. Aika on vain 30 min ja nyt jo mietityttää miten se riittää mihinkään kellään tietoa, mitä ekassa lääkärineuvolassa tehdään?

Mullakin on lähete sokerirasitukseen ja se tuli iän puolesta. Muita rasitteita ei ole.
Meillä ultrataan ja sitä ennen tehdään sisätutkimus+kohdun koon tunnustelu. Lisäksi keskustellaan yleisesti raskaudesta ja siihen liittyvästä. Eli on aikaa kysellä omia kysymyksiä. Ultraa ei toki jokaisesta neuvolassa ole, joten sitä ei kannata odottaa automaattisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Nöppöset
Sain eilen loputkin labratulokset, jotka tulee itselle näkyviin. Ferritiini oli noussut ja on nyt jopa 50. Vielä syyskuun alussa oli 37 eli aika kivasti on noussut. Hb oli laskenut, mutta se nyt johtuu veren laimenemisesta raskausaikana. En kyllä yhtään ihmettele, että kävellessä hengästyttää. Ajattelin rautaa vielä jatkaa, kun sitä on vielä puolisen pakettia ja otan vaan joka toinen päivä yhden tabletin. On ainakin sitten mistä vauvalla ottaa ravinteita.
Tänään huomasin myös, että viime raskaudesta tuttu nännien arkuus on palannut. Tämä raskaus on kyllä melkein identtinen edellisen kanssa, tosin pahoinvointia on ollut enemmän ja fiilis on muuten raskauden jatkumisesta parempi. Edellisen raskauden odotin vaan millon pahin tapahtuu ja taphtuihan se. Nyt tekis mieli vaan ostella juttuja vauvalle ja tavallaan kertoa kaikille, että vauva on tulossa. :love: Viimeksi en ehtinyt ostaa mitään vauvaa varten, äitiyspakkaus ehti tulla, mutta siinä se.
 
Moi kaikille ja hyvää alkanutta vuotta!
Kiva kuulla, että monella raskaus etenee hyvin. Mulla vähän sekavat fiilikset, tosiaan ensi perjantain NT-ultra jännittää ja seulan tulos. Olen jo 42 ja kaksi sikiötä kasvamassa niin riskiluku vissiin suuri...en tiedä. Lisäksi mieltä vetää matalalle se, että omille lapsilleni (13 ja 20) kerroin asiasta, tulevilla vauvoilla eri isä kuin heillä, niin esikoinen ei asiaa hyväksynyt mitenkään....Oli ilmeisesti järkytys jo senkin takia, että hän on itse raskaana myös. Eli miusta ois nyt sitten tulossa suht samaan aikaan ekaa kertaa mummo ja kaksosten äiskä. On tää elämä kummallista. Mutta päivä ja asia kerrallaan, eihän tässä muuta voi.
 
vierailija
Moi kaikille ja hyvää alkanutta vuotta!
Kiva kuulla, että monella raskaus etenee hyvin. Mulla vähän sekavat fiilikset, tosiaan ensi perjantain NT-ultra jännittää ja seulan tulos. Olen jo 42 ja kaksi sikiötä kasvamassa niin riskiluku vissiin suuri...en tiedä. Lisäksi mieltä vetää matalalle se, että omille lapsilleni (13 ja 20) kerroin asiasta, tulevilla vauvoilla eri isä kuin heillä, niin esikoinen ei asiaa hyväksynyt mitenkään....Oli ilmeisesti järkytys jo senkin takia, että hän on itse raskaana myös. Eli miusta ois nyt sitten tulossa suht samaan aikaan ekaa kertaa mummo ja kaksosten äiskä. On tää elämä kummallista. Mutta päivä ja asia kerrallaan, eihän tässä muuta voi.
Toivottavasti siellä ilmenee, että kaikki on hyvin. Ja tytär ensijärkytyksen jälkeen tajuaa iloita puolestasi. Eiköhän se siitä pienen sulattelun jälkeen :)
Munkin äitini oli yhtä aikaa raskaana kuin mun vanhin siskoni. Itse asiassa siskon tytär syntyi pari kuukautta ennen pikkusiskoani. Tytöt olivat kuin lapsesta saakka kuin paita ja peppu, ja saivat vielä lukiossakin selitellä, että ei olla sisaruksia eikä serkkuja, vaan täti ja siskontyttö. :D Hupia herätti myös se, että täti on nuorempi.
 
vierailija
Toivottavasti siellä ilmenee, että kaikki on hyvin. Ja tytär ensijärkytyksen jälkeen tajuaa iloita puolestasi. Eiköhän se siitä pienen sulattelun jälkeen
Munkin äitini oli yhtä aikaa raskaana kuin mun vanhin siskoni. Itse asiassa siskon tytär syntyi pari kuukautta ennen pikkusiskoani. Tytöt olivat kuin lapsesta saakka kuin paita ja peppu, ja saivat vielä lukiossakin selitellä, että ei olla sisaruksia eikä serkkuja, vaan täti ja siskontyttö. Hupia herätti myös se, että täti on nuorempi.
Vierailijana meni, mutta siis Sinisalo täällä kirjoitteli.
 

Yhteistyössä