Heinäkuiset 2021

Hitaasti näyttää etenevän,eikä vielä vauhditeta näillä viikoilla, että nyt vaan kärvistellään supistusten kanssa salissa :s nää voi loppua tai sitten syntyy, ei kukaan oikein osaa vielä sanoa varmaksi mitään.
Kiitos kaikille ♡

@Sabriiiina Tsemppiä! Toivottavasti kaikki etenee niinkun toivot! :)

Me saatiin eilen ultrassa mahtavia uutisia, että istukka oli noussut ja pääsen normaalisti alakautta synnyttämään. Olen haaveillut mahdollisimman luonnollisesta synnytyksestä ja vähistä kipulääkkeistä (tai lääkkeettömästä synnytyksestä). Katsotaan miten käy :D
Onko täällä muita jotka haluaisi synnyttää ilman lääkkeitä? Oletteko käynyt minkälaisia synnytys koulutuksia tai muita? Itse olen vain opiskellut hypnobirthing juttuja youtubesta ja podcasteista puolison kanssa. Alkuun mietin Doulan palkkaamista, mutta ei me sit jostain syystä saatu aikaiseksi (ehkä sen takia että oli toi pelko etisestä istukasta ja keisarileikkauksesta).

Oletteko kirjoittanut mitään synnytystoivelistaa tms?

Pikku Peanut oli 2000g ultrassa (vk 33+3) mikä ilmeisesti aika normaali ellei jopa vähän alakanttiin. Mikä myöskin ihanaa, koska mulla ruokavaliohoitoinen radi ja oon pelänny isoa vauvaa :D

Huh alkaa kyllä jännittää ja olen super innoissani synnytyksestä. Toivottavasti moni haluaisi jakaa oman synnytystarinansa tänne jälkikäteen. On ollut ihana seurata tätä keskustelua alusta lähtien!!

@Sabriiiina Tsemppiä! Toivottavasti kaikki etenee niinkun toivot!

Me saatiin eilen ultrassa mahtavia uutisia, että istukka oli noussut ja pääsen normaalisti alakautta synnyttämään. Olen haaveillut mahdollisimman luonnollisesta synnytyksestä ja vähistä kipulääkkeistä (tai lääkkeettömästä synnytyksestä). Katsotaan miten käy
Onko täällä muita jotka haluaisi synnyttää ilman lääkkeitä? Oletteko käynyt minkälaisia synnytys koulutuksia tai muita? Itse olen vain opiskellut hypnobirthing juttuja youtubesta ja podcasteista puolison kanssa. Alkuun mietin Doulan palkkaamista, mutta ei me sit jostain syystä saatu aikaiseksi (ehkä sen takia että oli toi pelko etisestä istukasta ja keisarileikkauksesta).

Pikku Peanut oli 2000g ultrassa (vk 33+3) mikä ilmeisesti aika normaali ellei jopa vähän alakanttiin. Mikä myöskin ihanaa, koska mulla ruokavaliohoitoinen radi ja oon pelänny isoa vauvaa

Huh alkaa kyllä jännittää ja olen super innoissani synnytyksestä. Toivottavasti moni haluaisi jakaa oman synnytystarinansa tänne jälkikäteen. On ollut ihana seurata tätä keskustelua alusta lähtien!!
Onnittelut hyvistä uutisista synnytyksen suhteen!

Itse en haluaisi tosiaan mitään suurempia puudutteita, ilokaasu ja normi kipulääkkeet ok. Mulla ei ole kokemusta synnytyskursseista, mutta kun olen menossa jo toista kertaa synnyttämään, tietää jo vähän, mikä toimii ja mikä ei ja millä itsensä saa rentoutumaan kivunkin keskellä. Kannattaa perehtyä muuten TENS-laitteisiin, niistä on ollut monelle apua synnytyksessä, varsinkin jos ei vedestä halua koko ajaksi apua synnytykseen. Itsellä suihku ei rentouttautunut, mutta amme oli hyvä. Harmi vaan sitä ei kotona ole saatavilla eikä kaikissa saleissa (kätilö jumitti viimeksi niin kauan tutkimushuoneessa, että saatiin amme).

Erilaisia liike- ja asentosuosituksia olen taas neuvolan sivuilta selannut synnytyksen edistymistä tukemaan, koska itseä helpotti viimeksi liike todella paljon, ja vilkaisin samalla mm. rentoutumisvideoita. Jumppapallo on onneksi yhä kotona, mutta pitää vaan töyttää se vielä jossain välissä, niin saa siitäkin helpotusta, jos alussa joutuu latenssivaiheessa olemaan kotona ja kärsimään pahemmista harkkasupistuksista.

Synnytystoivelista pitäisi täytellä tosiaan, mutta se jääköön äippälomalle.

Pitäisi muuten tuo tens vuokrata tai ostaa pikkuhiljaa, koska synnäri ei niitä kotilainaan koronan takia anna. :( Viimeksi oli kätevä, kun se lainaan sai. Nyt pitää siis itse löytää vuokralle tai ostaa oma. En usko ilman pärjääväni kuitenkaan, oli siitä sen verran iloa viimeksi kotona kärsiessä.

Oh, se ois viikonloppu! Enää neljä päivää töitä ensi viikolla ja maanantaina meen hakemaan ekan koronarokotuksenkin, jännittävää!

• Tykkää
Reactions: Eepinen
@Sabriiiina Tsemppiä! Toivottavasti kaikki etenee niinkun toivot!

Me saatiin eilen ultrassa mahtavia uutisia, että istukka oli noussut ja pääsen normaalisti alakautta synnyttämään. Olen haaveillut mahdollisimman luonnollisesta synnytyksestä ja vähistä kipulääkkeistä (tai lääkkeettömästä synnytyksestä). Katsotaan miten käy

Pikku Peanut oli 2000g ultrassa (vk 33+3) mikä ilmeisesti aika normaali ellei jopa vähän alakanttiin. Mikä myöskin ihanaa, koska mulla ruokavaliohoitoinen radi ja oon pelänny isoa vauvaa

Täällä vähän toiveena olisi mahdollisimman luonnollinen synnytys, mutta ensikertalaisen ei osaa kipua oikein määritellä. Mielestäni minulla on korkea kipukynnys, mutta toisaalta kun koko raskaus on ollut täysin kivuton ja pystyn urheilemaan yms. täysin normaalisti, niin en tiedä tuleeko kipu sitten shokkina h-hetkellä.
Mitään koulutuksia en aijo käydä, mutta koitan lukea eri lääkkeistä jotta osaisi sitten valita sen itselleen sopivan mikäli tarve vaatii. Ja luulen että vaatiikin sitten kuitenkin.

Tankoilija
Heipparallaa, saako keskusteluun liittyä yksi synnytystä odotteleva 36+4 raskausviikolla oleva!

Oon uudelleensynnyttäjä ja nyt on tullut pikkulusikallinen limatulppaa tällä viikolla jo pariinkin otteeseen. Vauva on kääntynyt perätilasta raivotarjontaan ja alakertaa vihloo niin pirusti! On alkanut olemaan painontunnetta, istuminen ja käveleminen on hankalaa, selkäkivut on pahentuneet, kovottelut napakoituneet ja suorastaan kivuliaita, että ennakoisikohan nämä oireet jo tulevaa

Esikoisesta meni limatulppa 39+6 ja poika syntyi tasan 40+0

Heipparallaa, saako keskusteluun liittyä yksi synnytystä odotteleva 36+4 raskausviikolla oleva!

Oon uudelleensynnyttäjä ja nyt on tullut pikkulusikallinen limatulppaa tällä viikolla jo pariinkin otteeseen. Vauva on kääntynyt perätilasta raivotarjontaan ja alakertaa vihloo niin pirusti! On alkanut olemaan painontunnetta, istuminen ja käveleminen on hankalaa, selkäkivut on pahentuneet, kovottelut napakoituneet ja suorastaan kivuliaita, että ennakoisikohan nämä oireet jo tulevaa

Tervetuloa joukkoon :)
Se voi olla, että ennakoivat, tai sitten kroppa vaan valmistautuu pidemmän kaavan mukaan - näitä on hyvin vaikea ennustaa. Tsemppiä kipujen kanssa, ja toivottavasti tulee nopeasti helpotus eikä kitkuta pitkään kaikkea epämukavaa tuntemusta.

Meidän pikkuinen vielä kieppuu ympäri ja ämpäri, on välillä ihan poikittainkin ja melskatessaan saa kyllä ihania "vatsanväänteitä" aikaan. Toivottavasti asettuisi pian, kun tila alkaa olla vähissä, enkä ole kyllä henkisesti valmistautunut siihen, että pitäisi perätilassa oleva synnyttää (esikoisen ei-ihan-raivotarjonta oli jo sen verran pitkä synnytys, että epäilyttää, olisiko musta perätilasynnytykseen). Toki nyt ollaan vasta 34+1, ja kun on toinen, hän voi kiepsahdella vielä kauankin, mitä olen asiasta lueskellut.

Tervetuloa!

Täällä ollaan 33+5 ja viikon ajan on ollut noita ennakoivia oireita, mutta onneksi ei vielä ole mitään isompaa tapahtunut. Neuvolassa terkkari(ei oma) kovasti väitti, että olisi perätilassa, mutta uskallan väittää vastaan, kun ultrassa on ollut jo viikkoja raivotarjonnassa ja liikkeet tuntuu aina samoilla paikoilla. Ja huomaa kyllä, että välillä painaa kohdunsuuta, tulee paine peräsuoleen ja supistaa silloin. Kipeitä supistuksia on päivittäin, mutta nekin yksittäisiä ja pitkillä väleillä. Rusehtavaa limaa tosiaan tuli viikko sitten ja kortisonit on saatu. Eli valmistauduttu ollaan, jos kaveri syntyykin etukäteen. Tosin en kyllä vielä usko, että syntyy, kun on vähän oireet helpottaneet. Vaikka saattaahan se yllättäen taas tilanne muuttua. Ja etenkin kun Lugesteronit loppuu ensi viikon lopulla.

Onnea @Sabriiiina pikkuisesta! ❤ Tosi hyvän kokoinen kaveri on kyllä.

Täällä köytiin torstaina hutikäynti, olin yön ja pe aamuna kotiin.
Yöllä rupes supistelemaan ja nyt heinäkuisesta tuli kuin tulikin kesäkuinen rv 37+1 ♡
Kaikki hyvin ja kokoakin ihan mukavasti, 3,5kg ja 50cm.

Tsemppiä teille loppuviikkoihin ♡
Onnea teille ♡ Toivottavasti teillä on kaikki hyvin, ja pääsette nopeasti kotiin omaan vauvakuplaan :)

• Rakkaus
Reactions: Sabriiiina
Täällä köytiin torstaina hutikäynti, olin yön ja pe aamuna kotiin.
Yöllä rupes supistelemaan ja nyt heinäkuisesta tuli kuin tulikin kesäkuinen rv 37+1 ♡
Kaikki hyvin ja kokoakin ihan mukavasti, 3,5kg ja 50cm.

Tsemppiä teille loppuviikkoihin♡

Ihanaa @Sabriiiina, onnea mahdottomasti!

Perässä tullaan, tänään rv 36+ jotain ja kovasti toivoisin että vauva syntyisi parin viikon päästä viimeistään. Olo on tukala ja maha täynnä vauvaa, liikkeet sattuu jne... Valituslista voisi jatkua vielä.. :D

Kävin perjantaina kokoarviossa jossa pötkylälle annettiin arvioksi jo 3017 grammaa, eli jos menee laskettuun niin olisi noin. 3800 grammaa. Ei kai kovin iso mutta isoin lapsi olisi minulle. Vauvan maha oli hieman pullea, edisti pari viikkoa, eli sokerit näkyy sitten siellä vaikka lääkäri vakuuttelikin että keskikäyrällä menee hienosti ja ei tule mikään jättiläinen. No saa nähdä, onneksi vauva on täysiaikainen muutaman päivän päästä <3

@Sabriiina tulethan kertomaan kuulumisia ja synnytykertomustakin sitten kun jaksat <3
Apua mitä mä kerron :D
Supistukset alko säännöllisinä 1 aikaan yöllä, 3 aikaan olin sairaalassa ja vauva syntyi vähän yheksän jälkeen.
Tullessa olin 3cm auki, puol kasin aikaan vasta olivat laittamassa epiduraalia kun ei. ollut aikaisemmin anestesialääkäriä saatavilla. Voi hele sitä tuskaa!
Epiduraali vaihtui lennosta spinaaliin kun olinkin jo 9cm auki.
Jännitin ponnistusta "tuttuun tapaan", ei siinä hirveitä aikoja menny mutta nopeammin olis menny jos olisin uskaltanu painaa vaan :D
Kympin poika, voi hyvin.
Mulle ei tullu mitään tikkailtavaa, toki paikat on tosi kipeet. Myös se teki paljon kun ponnistelin pikkuhiljaa niin ei repeilly.

Kätilö oli ihana. Tosi ihana. Täällä olikin puhetta että kätilö voi sanoa ikävästi; alkuun omaan tahtiin ponnistusta ja kävi välillä pois kun en ollut valmis. Sitten tuli ja istui viereen että nyt aletaan ponnistamaan, eikä antanut vaihtoehtoja ja hyvä niin :D jos olis pitkittyny niin puudutus olis vaan vähentyny ja hävinny ja olis ollu vielä kipeempää.

Tankoilija
Mä en saanu neuvolalääkärissä kokoarviota enkä minkäänlaista kommenttia kohdunsuusta aiemmin tällä viikolla.. Ehkä sitten ensi viikolla jos tulisi vihdoin kutsu polille tarkistuttamaan vauvan tarjonta, kun neuvolassa ei osattu sanoa juuta eikä jaata. Olen kyllä jo itse ihan varma että siellä ollaan raivotarjonnassa kun kaikkein napakimmat potkut tuntuu ylävatsalla.

Pelkään kanssa että oon nyt innostunut aivan liikaa näistä mun tuntemuksista, koska uudelleensynnyttäjällä nyt vaa saattaa olla monen viikon oireet. Mut ei se mitään, tänään tuli taas limatulppaa ja vihloo kohdunsuuta. Oon toiveikas!

Apua mitä mä kerron :D
Supistukset alko säännöllisinä 1 aikaan yöllä, 3 aikaan olin sairaalassa ja vauva syntyi vähän yheksän jälkeen.
Tullessa olin 3cm auki, puol kasin aikaan vasta olivat laittamassa epiduraalia kun ei. ollut aikaisemmin anestesialääkäriä saatavilla. Voi hele sitä tuskaa!
Epiduraali vaihtui lennosta spinaaliin kun olinkin jo 9cm auki.
Jännitin ponnistusta "tuttuun tapaan", ei siinä hirveitä aikoja menny mutta nopeammin olis menny jos olisin uskaltanu painaa vaan :D
Kympin poika, voi hyvin.
Mulle ei tullu mitään tikkailtavaa, toki paikat on tosi kipeet. Myös se teki paljon kun ponnistelin pikkuhiljaa niin ei repeilly.

Kätilö oli ihana. Tosi ihana. Täällä olikin puhetta että kätilö voi sanoa ikävästi; alkuun omaan tahtiin ponnistusta ja kävi välillä pois kun en ollut valmis. Sitten tuli ja istui viereen että nyt aletaan ponnistamaan, eikä antanut vaihtoehtoja ja hyvä niin :D jos olis pitkittyny niin puudutus olis vaan vähentyny ja hävinny ja olis ollu vielä kipeempää.

Voih pääsisipä itsekin pian noihin hommiin <3 tai pääse hän sitä mutta mielummin ennemmin kuin myöhemmin :) ihana kun on mennyt hyvin ja olet ehtinyt sentään spinaalin saada, se on omalla listallakin toiveissa :)

Itse ajattelin että en ala vauvaa häätämään ulos vaikka 37+ viikot tulevatkin nyt täyteen mutta mieli onkin muuttunut sen jälkeen kun sain lahjakortin vyöhyketerapiaan työkavereilta. Varasin ajan sinne ensi viikolle ja olen muitakin kommerverkkejä miettinyt mutta ajattelin että en ala sen kummempaa kuin mitä nytkään teen, eli siivoilen ja kävelyillä tallailen. Jospa se vauhdittaisi vauvaa vaikka syntymään viikolla 39+. Omaa raskautta seurataan nyt synnytyssairaalassa niin, että seuraava käynti kahden viikon päästä ja sitä seuraavat kerran viikossa neuvolan kera. Pyysin jo että jos vauva liikaa kasvaa niin sitten käynnistettäisiin ennen kuin leikattaisiin ja se kirjattiin onneksi ylös. En sitten tiedä miten tämän metformiini-lääkityksen kanssa, annetaanko mennä yli 40+, toivittavasti ei.

@Tankoilija, täälläkin olen uudelleen synnyttäjänä kaikenlaisia uusia tuntemuksia tuntenut tässä loppuraskaudessa, kuten monta viikkoa jo kipeitä suppareita, mutta eipä ne kummempia tuolla minulla tee. Hyvä kun sinulla jo limatulppaa tullut, itselläni käynnistyi esikoisesta seuraavana vuorokautena synnytys kun limatulppaa tuli.

Mites muilla hurisee täällä?

vierailija
Hei!

Olen nyt rv. 36+5. Tämä on meidän kolmas lapsi. Olin perjantaina polilla paino arviossa ja synnytys tapa arviossa käymässä, koska neuvola lääkäri oli sitä mieltä, että tuntui suurelta ja sf mitta kasvanut niin paljon. Vauva oli n. 3400g juhannuksen jälkeen tuli uusi aika rv. 39 olisi sillon. Käski varautua sillon käynnistämiseen.

Jokseenki itsestä tuntuu, ettei sinne asti tarvisi odottaa, että tulisi aiemmin jo. Itse lottoon juuri juhannus vknl:a.

Mieheni tekee reissu hommia ja jotenki taas tuntuu, kun koitti tänään lähdön päivä niin sillon tuntuu aina muka oireita supistelua jne. Tämä olisi nyt tällä erää viimeinen reissu viikko ja nyt vaan jännitän, ettei syntyisi vielä ennenku isäntä tulee loppu viikosta kotia.

Edellisessä raskaudessa olin kävelyllä ja rupesi tuntumaan painetta alhaalla. Kotia päästyä lepäilin vaan ja vessassa käydessäni huomasin kanssa juuri tuon limatulpan lähteneen yöllä meni vedet ja alkoi aikalailla samantien tasaiset supistukset niin, että sai lähteä sairaalan synnytys kesti kaiken kaikkiaan n. 5 tuntia. Se oli aika nopea. En ehtinyt saamaan edes epiduraalia, kun sitä ei haluttu antaa liian aikaisessa vaiheessa ja sitten kun aika olisi ollut niin oliki jo aika ponnistaa. Nyt vähän alkaa jo jännittämään, kuinka etenee tällä kertaa.

Tankoilija
Nyt saisi pikkuhiljaa vauveli jo ruveta tulemaan maailmaan.. Viime yö meni selkäsäryissä ja menkkasäryissä, kolmen tunnin yösaldo ja eikun esikoisen kanssa ylös aamupalalle! Ai että. Nivuset ja alaselkä on tulessa ja liikkuminen sattuu ihan sikana. Ei kai tätä monta viikkoa.. Vali vali :[

Täällä nyt 34+2, sain iltapäivällä ekan annoksen koronarokotetta ja nyt pelätään kuumetta sivuoireeksi. Vielä ei ainakaan ole noussut, vaan pelkästään pistettyä kättä jomottaa.

Vielä olisi kolme päivää töitä ja sitten olisi tältä erää työt taputeltu. Väsymys työpäivinä on kyllä kova, mutta oon yrittänyt sitkitellä, kun aattelen, että parempi tehdä edes pienellä teholla asioita eteenpäin kuin jättää hommat pienessä firmassa jollekulle muutenkin ylityöllistetylle. Muuta fyysistä syytä saikkuun ei väsymyksen lisäksi olisikaan.

Tänään oli ekat supistelutuntemukset koiran ja esikoisen kanssa kävellessä. Jotain siis täälläkin on alkanut tapahtumaan, sillä en kyllä muista liikunnalla supisteluja saaneeni esikoista odottaessa aikaan kuin vasta latenssivaiheen alettua. Anopille eilen povailin, että jos esikoisen viikoilla syntyy, niin se on sitten jo heinäkuun puolivälissä lapsi täällä. Tulevana maanantaina on neuvolalääkärin synnytystapa-arvio, jossa pitää vielä varmistella, onko se nyt kuinka todennäköisesti mahdollista vai onko vaan tuuripeliä. Henkisesti oon nyt varautunut siihen ennen laskettua syntymiseen, ja olisi aika ikävää tuskastella sitten yliajalle, jos näin ei kävisikään. Esikoisestahan olin varma, että yliajalle mennään, mutta niin hän vaan kaikkien odotusten vastaisesti syntyi etuajassa, mutta täysiaikaisena.

Tosiaan mielenkiinnolla odotan maanantaita, saa nähdä antaako neuvolalääkäri nykyisin kokoarviota ja miten tää tyyppi silloin masussa köllii.

Tankoilija
Tänään 37+0. Viime yönä alko supistella, ensin 17 min, sitte 15, 13, 12, 11, 10.. Ja sitte nukahin. Ihan hyvä vaan koska olin nukkunu sen edellisen yön ihan päin honkia. Piti laittaa jo mummulle viestiä että pitää puhelimessa yöllä äänet päällä, että tulee vahtimaan esikoisen unta jos tuleekin lähtö. Melkein tuli eilen itku kun rupes jännittään niin sikana! Sitä kun muistaa liian hyvin nyt ne kivut...

Jaksamisia @Toiveikas21 ja kaikki muutkin ♡ oon niin onnellinen että odotus on ohi, kun aika ei ollut mitenkään helpoimmasta päästä. Pieni haikeus,tietäen että oli viimeinen odotus.
Me päästään tänään kotiin, vauvalla kaikki hyvin toki paino laskenut mutta tällä maitomäärällä pian ollaan syntymäpainossa
Te pääsette nyt sitten pesimään rauhassa kotiin. ❤

Täällä kääntyi tänään rv34 eli viikon päästä saa jo syntyä, jos haluaa. Toki jos tohon heinäkuun alkuun tähtäisi niin olisi hyvä, ehtisi mieskin olla vauvan kanssa kotona mahdollisimman pitkään ennen kuin joutuu lähtemään toiselle paikkakunnalle töiden vuoksi aina viikoiksi. Supistuksia kyllä tulee edelleen päivittäin, on alkanut tuntua jo välillä pakaroissa asti eli selkeästi ovat kivuliaampia, mutta ei niitä kuitenkaan usein tule. Mutta toivottavasti nyt edes jotain tekisivät tuolla alakerrassa, että menisi itse synnytys nopeammin.

Yhteistyössä