Heinäkuiset 2008 *tuplamammat*

Me haluttaisiin Emmaljungat, ovat jotenkin omaan silmään parhaimman näköset. Ja värinä tummansininen tai musta, ilman mitään lisävärejä. Mutta niiden hinta kantokasseineen on aika huima. Tosin on niitä kalliimpiakin vaunumerkkejä. Ja käytetyistä Emmaljungista pyydetään kauhean paljon. Tai sitten jos olisi myynnissä siistit vaunut + kantokassit sopivaan hintaan, niin väri on sitten aivan väärä. Mutta onneksi meillä kaikilla on vielä aikaa tutkailla markkinoita. Antakaa vinkkiä, jos tulee vastaan hyviä tarjouksia tai sitten käytettyjä. Yhden vauvan vaunuissa on vaikka mitä ihania värejä mutta tuplavaunut on tosi tylsän värisiä. :/

Meillä mies pääsee onneksi rakenneultraan, kun np-ultraan ei päässyt.

Onko teillä muuten paino noussut paljon? Mulla on parissa viikossa pompannut 2 kg ylöspäin. Kaikenkaikkiaan on paino noussut 54 kilosta 59 kiloon.

SatuKa ja Tiuhti&Viuhti 18+4
 
Eleanor78, täytyykö tuossa teutonian vaunumallissa irrottaa koppa ennen vaunujen kasaan pistämistä? Herquleksessa en tykännyt juuri siitä, että koppa täytyy ottaa irti, ja minusta se oli hieman hankala saada takaisin kiinni. Lisäksi harmittaa se, että kun kopan on irrottanut, täytyy auton takakonttiin kuitenkin saada pohjimmaiseksi se runko-osa, joten mihinkä sen kopan siksi aikaa laittaa??
 
Myyjä pisti vaunut kasaan kantokassien kanssa. Jos ne ottaa pois, niin vievät kuitenkin vähemmän tilaa. Herquleksia kokeiltiin omin päin ja kasaan nekin tuntuivat menevän ilman että koppaa irrotti. Mielestäni Teutoniat menivät vähän enemmän kasaan kuin Herqulekset, jossa etupyörät eivät mene niin kätevästi rungon alle. Täytyy joku päivä mennä katsomaan uudestaan Herquleksia. Aikaahan tässä on vielä reilusti =) . Aisa tuntui muuten jostain syystä rimpulammalta Teutonioissa kuin Herquleksissa.
 
Nyt on taas yksi etappi takanapäin eli rakenneultra. Kyllä jännitti odottaa omaa vuoroa. Kaikki oli hyvin ja erittäin liikkuvaisia olivat. Istukka on etuseinämässä joten vaimentaa pikkasen liikkeiden tuntemista. Painoa oli molemmilla 375g. Lääkäri tutki vielä kohdunsuun ja ei ollut supistelut saanut vielä aikaan mitään muutoksia. Niin meille on tulossa todennäköisesti identtiset. Todettiin jo aikasemmin että on yhteinen istukka mutta onneksi sentään omat vesipussit. Sukupuoli saatiin tietää mutta eihän se aina taida ihan 100% varma olla. Seuraava ultra on maaliskuun alkupuolella.

Vatsa kasvaa hurjaa vauhtia ja liikkuminen välillä jo vähän kömpelöä. Kyllä tässä aika isoksi taitaa kasvaa kun nyt jo jäi yhdet äitiyshousut pieneksi. Vaa´alla en viitsi edes käydä...no neuvolassa sitten totuus paljastuu.

Kipa 20+6
 
Kipa Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Sulla taitaa sitten olla seurantoja aika tiheään, kun on monokoriaalinen raskaus. Minulla seuraava äitipolikäynti vasta rv:lla 24, sitten seuraava viikolla 28 ja siitä lähtien kahden viikon välein plus mahdolliset kohdunsuun kontrollikäynnit. Kipa, teidän vauvat reilusti isompia kuin meidän (meillä 288 g ja 300 g), mutta syynä varmaan se että ultralaite näytti raskausviikoiksi viikkoa vähemmän kuin mulla nyt virallisesti on, mutta kätilö/lääkäri ei käynyt sitä muuttamaan koska vauvojen mitat asettui keskikäyrille niillä papereillä jonne mitat kirjataan.

Oma napa Saikkupäivät täällä jatkuu. Olisi kiva mennä kävelylle, mutta tiedän että sitten on huono olo kävelyn jälkeen...Vauvanvaatteita ajattelin käydä katsomassa Lindexiltä, heillä siellä pieniä kokoja kivasti. Eilen illalla epäilin tunteneeni liitoskipuja supisteluiden lisäksi. Mahan hurja kasvu on varmasti syypäänä molempiin, toivottavasti olo hieman tasoittuu kun kasvu rauhoittuu. On kieltämättä huono omatunto kun en ole töissä vaan kotona, vaikka en oikeasti ole "sairas". Mutta pitää nyt vaan yrittää itsekin ymmärtää että vauvojen vointi ja hyvän kasvun takaaminen tärkeintä, työt saa odottaa.

HW 21+0
 
Eipä mulla ultria vielä ainakaan useasti ole. Eli seuraava myös viikolla 24 mutta se onkin jo sitten 3 vkon päästä kun tuo rakenneultra oli niin myöhään. Mulla on ollu outoja masutuntemuksia ainakin reilun viikon verran mutta tänään ne ovat loppuneet. Johtunee että tässä on ollut joku kasvupyrähdys ja kohtu kasvaa. Nyt taas voi nauttia tästä ihanasta keskiraskauden ajasta ja aurinkokin tänään näyttäytyi pitkästä aikaa :)

Pitäisi pikkuhiljaa hankkia jo tavaroita. Kaikkea löytyy siis yhdet valmiina. Sitteriksi suosittelen Baby Björnin koska siihen voi laittaa jo alusta saakka ja vauva saa siihen itsekin vauhtia. On tietenkin aika kallis ja näyttää käytettynäkin maksavan noin 50e. Vaunuista ei ole vielä hajuakaan, pitäisi joku päivä käydä kiertelemässä ja kokeilemassa. Käytettynä täytyy sitten hankkia jollei isovanhemmat halua niitä välttämättä ostaa.
 
Eipä mulla ultria vielä ainakaan useasti ole. Eli seuraava myös viikolla 24 mutta se onkin jo sitten 3 vkon päästä kun tuo rakenneultra oli niin myöhään. Mulla on ollu outoja masutuntemuksia ainakin reilun viikon verran mutta tänään ne ovat loppuneet. Johtunee että tässä on ollut joku kasvupyrähdys ja kohtu kasvaa. Nyt taas voi nauttia tästä ihanasta keskiraskauden ajasta ja aurinkokin tänään näyttäytyi pitkästä aikaa :)

Pitäisi pikkuhiljaa hankkia jo tavaroita. Kaikkea löytyy siis yhdet valmiina. Sitteriksi suosittelen Baby Björnin koska siihen voi laittaa jo alusta saakka ja vauva saa siihen itsekin vauhtia. On tietenkin aika kallis ja näyttää käytettynäkin maksavan noin 50e. Vaunuista ei ole vielä hajuakaan, pitäisi joku päivä käydä kiertelemässä ja kokeilemassa. Käytettynä täytyy sitten hankkia jollei isovanhemmat halua niitä välttämättä ostaa.
 
Onko joku kyselly vauvoille jo vakuutuksia? Ja miten helposti kaksosille mahtaa saada vakuutuksia ennen syntymää? Oliko se nyt 3kk ennen syntymää kun piti hankkia? Otimme esikoiselle omasta vakuutuslaitokselta vasta syntymän jälkeen mutta nyt täytyykin miettiä tarkkaan jos pitäisi ottaa jo ennen syntymää.

Saa nähdä saadaanko vielä 2007 äitiyspkt, toivottavasti koska mielestäni se on tosi kaunis verrattuna edellisiin. Tai mistä sitä tietää jos 2008 olisi vielä hienompi...
 
huomenta vain kaikille! :D
Olettekos muut menossa monikko synnytys valmennukseen? mulle tuli toissapäivänä kutsu ja se olisi TAYSsissa 6.3. :)
Rakenneultra aikaa mulle ei ole edes vielä tullu. ku lääkäri np-ultrassa sanoi että se tulee sitten postissa. saisi kyllä tulla jo! :/

eliza 16+2
 
Terveisiä täältä muuton keskeltä!

Onnea Kipalle hyvistä ultrakuulumisista! Mulla on ens viikolla ultra, sen jälkeen voitais sopia vaikka tapaamista. Ja kaikki muutkin Hämeenlinnan seudulta, olisi kiva nähdä, eikös ainakin HooWee oo kans täältäpäin.

Meillä lupasi äiti tulla Hämeenlinnaan ens viikolla ja hän pääsee katsomaan tulevia lapsenlapsiaan myös ultraan. Lupasi tuoda tullessaan ison kasan vauvanvaatteita, on kuulemma bodeja kertynyt lähemmäs 60. :D Ihana päästä laittamaan vaatteita jo kaappiin. Kun muuta hankintoja meillä ei vielä ole. Joten jos käyt lukemassa tätä äiti, niin parane pian jotta pääset täällä käymään! :hug:

Vakuutuksista Meille hankittiin vauvavakuutukset eilen ja kuukauden sisällä pitäisi tulla varausmaksu. Pidin kiirettä sen vakuutuksen kanssa, koska sitä ei välttämättä myönnetä ennen syntymää varsinkaan kaksosille, jos raskausvaiheessa ilmenee jotain ongelmia. Nyt jos rakenneultrassa ilmeneekin että toinen olisi menehtynyt, niin enpä ole ehtinyt maksaa sitä varausmaksuakaan. On ne kyllä huisin kalliita nuo lapsivakuutukset, varsinkin kun joutuu ottamaan kaksi.

Meillä ei ole täällä mitään monikkovalmennusta, mikä on harmi sillä ensisynnyttäjänä olen todella utelias tuon synnytyksen suhteen. Tunnustan, että käyn lukemassa synnytyskertomuksia mutta ne eivät pelota minua yhtään vaan odotan mielenkiinnolla synnytystä. Minulla on ollut synnytyskammo mutta nyt raskauden myötä se on hävinnyt. Saa nähdä miten mieli muuttuu kun kesä lähestyy.

Flunssainen SatuKa 19+3
 
Satuka Mistä otitte vakuutukset? Minä olen vertaillut If:n, Tapiolan ja Fennian vakuutuksia ja näillä näkymin päädymme Tapiolan vakuutukseen. If:n vakuutus on vähän ihmeellinen, ei ollenkaan perinteinen sairausvakuutus vaan korvaa synnynnäiset vakavat sairaudet. Sitten kun lapsi 2 kk, voi ottaa normaalin sairausvakuutuksen mutta siinä tietenkin suljetaan pois kaikki siihen mennessä todetut sairaudet (eli jos vauvalla olisikin ollut jo korvatulehdus, niin siitä ei sitten jatkossa saisi enää mitään korvauksia).

Monikkovalmennus Satuka, onhan joka synnyttäjällä K-HKS:ssä sairaalaan tutustumiskäynti jossa käydää synnytystä läpi. Siinä voi varmasti kysellä lisää kätilöiltä! Itse menen Kantikseen keskustelemaan edellisestä synnytyksestä kätilön kanssa koska minulla myös synnytyskammo (tämä siis ns. pelkopoli-käynti). Me mennään miehen kanssa Hyvinkään seudun monikkoperheiden infoiltaan, jossa monikkovanhemmat ja neuvolan th kertovat vauva-arjesta yms. Tämä infoilta on ainoa "valmennus" joka tällä seudulla on saatavilla.

Hankinnoista Viime viikolla ostin käytetyt Gracon Autobaby-kaukalot toisesta tuplaperheestä. Ja pieniä vaatteita olen hieman hankkinut niin uutena kuin kirppikseltä. Sitterit toivon saavani Huuto.netistä, jos mun huuto menee läpi. Vaunujen osalta ollaan päätymässä Brion Double Wave-mallin. Nyt viime vuoden värit vielä tarjouksessa ja hinta aika kiva (459 e).

Brioissa plussaa on heittoaisa sekä teleskooppisäätö työntöaisassa. Näitä ei Emmaljungissa ole. Kääntyväetupyörälliset mallit olen jo lähes tulkoon unohtanut, vaikka aluksi olin ehdottomasti sitä mieltä että vaunut pitää olla sellaiset. Olen ajatellut että myyn Briot sitten eteenpäin kun lapset eivät niihin enää mahdu ja hankimme sitten kevyemmät rattaat joissa kääntyvät etupyörät.

HooWee 21+5
 
Äitee ja kuvien liittäminen Jos kuvat sinun omalla koneella eikä netissä jollain palvelimella, niin kuva pitää ensi "ladata nettiin" esim. osoitteessa www.aijaa.com. Eli menet tuonne aijaa-sivuilla ja lataat kuvan ja sen jälkeen valitset ison tai pienen kuvan koko URL-osoite polun joka näkyy ruudulla ja kopiot sen suoraan tekstiisi tänne. Sitten kuvan pitäisi näkyä. Helppoa!

HooWee 21+6
 
Keskiviikkoa! Tänään tilasin netin kautta Brion Double Wave vaunut sekä kaksi kantokassia. Hintaa koko paketille tuli 630 e ja kärryt tulee kotiin parin päivän päästä.

Perjantaina aion mennä suonikohjujen laseroperaatioon, sillä oikea jalka on ollut sietämättömän kipeä tällä viikolla ja tilanne tuskin helpottuu kun sikiöt kasvaa. Pakko käydä operaatio nyt läpi, vaikka se hirvittääkin masuvauvojen puolesta. Mutta operaatiossa ei käytetä mitään lääkeaineita, joten sen puoleen se on turvallinen. Jälkikompilikaatioista vakavin voi olla syvien laskimoiden tulppa, mutta pitää nyt toivoa että kaikki menisi hyvin ja pääsisin ainaisesta kohjusärystä eroon.

HooWee 22+1
 
Me tilattiin ne Ora Landit, mutta saadaan ne vasta viikkoa ennen juhannusta, kun tilattiin ne ´08-kuosilla...noh, ei ainakaa tässä nurkissa pyöri tiellä. Niitä pääsi kokeilemaan ainakin AT lasten turva -liikkeessä Vantaan Varistossa.

Rakenneultrassa käytiin viikko sitten, kaikki ok. Toinen oli ihan 100% varmasti poika, toisesta ei saanut selkoa, kun kainosteli:)

Sairaslomalla oon ollu jo 1,5 viikkoa, kiitos jättiläisflunssan. Ehkäpä pian sit pääsiskin jo kokonaan pois töistä, kun ei sielä oikein kiinnostais olla. Fyysisesti on ihan hyvä olo, mut henkisesti ei vaan työnteko yhtään jaksa enää kiinnostaa.

Ronja 20+3
 
Terveisiä rakenneultrasta! Kaikki oli mahassa hyvin ja pikkuiset olivat suht saman kokoiset. Toisella painoa 350g ja toisella 335g. Sukupuoletkin saatiin selville. Omat arvaukseni sai heittää romukoppaan. Kätilö sanoi, että oli yhteinen istukka ja tästä syystä voisivat olla identtiset. Mutta minä muistelin, että np-ultrassa olisi olleet omat istukat. Ja kotiin päästyä tarkistinkin mitä olin tänne kirjoittanut np-ultran jälkeen ja olin oikeassa. Nyt on kuitenkin hyvä mieli, kun tiedän että kaikki on kunnossa. Ja nyt tiedän myös miksi en ole tuntenut potkuja kuin toisella puolella, kumpikin potkii samalle puolelle.

Vaunuista Olemme ostaneet Emmaljungan siniset kantokassit käytettynä, eli meille tulee siniset vaunut. Ostamme vaunut todennäköisesti uutena, ellei kevään mittaan tule vastaan hyviä käytettyjä.

HooWeelle tsemppiä operaatioon!!!

SatuKa 20+3
 
en kuulu tähän pinoon mutta uteliaisuuttani haluaisin kysellä että mitenkäs teillä kaksosten odottajilla on maha alkanut kasvaa...olen itse raskaana viikolla 10+1 ja tuntuu että maha on kasvanut enemmän kuin kahdessa muussa raskaudessa...sydänäänet kuului jo viikolla 9+5...kohtu tuntuu tunustelemalla tuossa noin 4cm navan alapuolella ja housut alkaa vyötäröstä puristaan...vai voisikohan se vaan johtua siitä että odotan kolmatta lasta ja kohtu on muutenkin hieman suurempi kun ensikertaa raskaana olevalla..kiitos vastauksesta jo etukäteen..tosiaan tunne oli heti plussaamisen jalkeen että siellä on kaksoset =) syytä en tiedä mistä tämä tunne tuli =) mutta raskaustestikin näytti positiivista jo viikkoa ennen kuin olisi kuukautisten pitänyt alkaa. kiitosta ja onnea kaikille kaksosten odottajille :)
 
Satuka Kiva kuulla että ultrassa kaikki hyvin! Koska sait sinulla seuraava kontrolli äitipolilla? Minulla seuraava kerta kahden viikon päästä, silloin viikkoja 24+3. Me ei saatu sukupuolia selville rakenneultrassa, joten täytyy yrittää ensi kerralla kysellä uudelleen. Ja kiitti tsempityksestä operaation suhteen, olen aika paniikissa mutta pakko se on sinne mennä tänään....

Jane85
Minun maha alkoi kasvamaan vasta viikolla 16+, joten mielestäsi alkuvaiheen reipas kohdun kasvu ei välttämättä johdu monisikiöraskaudesta. Mutta voihan näin ollakin, mahan kasvu kun tuntuu olevan aika henkilökohtaista! EIkö sinulla ole pian np-ultra? Siellä sitten viimeistään selviää B)

Sain tänään Brion vaunut ja kantokassit kotiin! Ostin ne Vauvatar-nettimyymälästä ja toimitus oli tosi nopea. Suosittelen!

HooWee 22+3
 
joo ultraan on vielä kolme viikkoa ja eiköhän se siellä selviä =) ja nopempi kohdun kasvu voi myös johtua siitä että edellisestä synnytyksestä on vasta puolivuotta. mut eipä se meitä haittaa todellakaan vaikka sieltä kaksi löytyisikin =) kaikki on tervetulleita. mut nyt mä jätän tän osion ja siirryn tuonne syyskuisiin =) kiitos vastauksesta hoowee.
 
Jane85:Mulla taas pullahti masu aikaisin esiin eikä mielestäni ollut kaikki turvotusta. Luulin vaan että toisessa raskaudessa masu kasvaa nopeammin. Myös sydänäänet kuuluin neuvolan vanhalla laitteelle jo viikolla 9. Täti ei kuulemma edes kuuntele yleensä niin aikaisin, mutta kun mulla näkyi jo sitä mahaa. Niskapoimussa se sitten selviää, vähän aikaa sun täytyy vielä jännittää. Tule sitten kertomaan ultrakuulumiset.

Satuka:Ihanaa että kaikki oli hyvin! Ehkä ne istukat vaan olivat kasvaneet yhteen. Oliko vaavit samaa sukupuolta? Sittenhän olisi mahdollisuus että olisivatkin identtiset...

HooWee:Tsemppiä leikkaukseen! Minkä väriset vaunut tilasit? Mä kans tilasin sieltä eilen Brion siniset vaunut, joka on lempivärini. Otin myös ne kaksi koppaa pitkän harkinnan jälkeen. Aluksi ajattelin ostaa Emmanljungan Twin city crossit mutta kun uutena se paketti ois maksanu tonnin ja käytettynäkin ainakin 500 nii päädyin upouusiin Brioihin koska nyt sai tarjouksena 459. Brioihin ois sopinu esim. Carenan kantokopat jotka maksaa n.40e/kpl mut otin nyt Brion 169e/2kpl kun vanhemmat suostuivat maksamaan ja ne saa varmaan sitten helpommin myytyä pois. Nyt on sitten vaunuasiat kunnossa kun on myös jo matkarattaatkin hankittu. Tosiaan esikoiselle uskalsin vaunut ostaa vasta noin 2 viikkoa ennen laskettua aikaa. Nyt ajattelin hankkia ajoissa,jos vaikka joutuu loppuajan viettämään sairaalassa ja eihän ne miehet mitään osaa ostaa ;)

Jee iltapäivällä neuvolaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Kipa 22+2
 
kipa72 kiitos vastauksesta..niinhän tuo näyttäis että kaikilla kasvaa masu ihan omaan tahtiin. minulla ei kahdessa muussa raskaudessa ole masu tullut näytille kun viikolla 17 vasta. siksi mietityttää että oliskohan siellä enemmän kun yksi =) kenellekään kun ei olla aittu kertoa vasta kun np-ultran jälkeen ja nyt tuntuu että pitää yrittää vetää mahaa sisäänpäin kun vieraita tulee ettei kukaan huomaa..turvotusta on myös aika paljon ja kun olen aina ollut kooltani pieni niin helposti muut varmaan huomaa pienenkin turvotuksen=) hui..mutta ultrakuulumiset tulee sit kolmen viikon kuluttua B)
 
HooWee mulla on tavallinen neuvola parin viikon päästä ja äitiyspolilla ultra kuukauden päästä. On muuten todella mukavat kätilöt osunut kohdalle kummallakin ultrakerralla.

Kipa samaa sukupuolta veikkaili. A-vauva oli ihan selvä mutta B-vauvaa ei tainnut edes kunnolla vilkaista, eikä ollut siitä ihan varma. Mutta kun istukka oli yhteinen, niin silloinhan pitäisi olla identtiset? Vai voiko silti olla epä-identtiset? Np-ultrassa oli omat istukat, joten se on vaan kasvanut nyt yhteen. Tosin kätilö ei tainnut uskoa minua, kun sanoin, että muistaakseni oli aikaisemmin omat istukat. Kuukauden päästä sitten taas näkee, miltä jalkojenvälissä näyttää. Minä salaa taisin toivoa kumpaakin sukupuolta, mutta pääasia on terveet lapset, jotka pysyvät mahassa tarpeeksi pitkään.

Viikonloppuja!!! Me lähdemme hakemaan loppuja tavaroita vanhalta asunnolta. Ei kyllä yhtään enää kiinnostaisi muuttopuuhat.

SatuKa ja Tehotytöt 20+3
 
Neuvola reissu takanapäin. Hemppa oli laskenu 109, joten nyt alkaa rautakuuri. Pissa ja verenpaineet Ok. Painoa tullu jo 10 kiloo ja kohdunpohjankorkeus oli 27cm. Sydän äänetkin lopulta saatiin vaikka menivätkin koko ajan karkuun. Kelapaperit sain, menen ens viikolla kelaan niitä täyttämään kun on muutama kohta hieman epäselvä.

Luin muuten että Satu Ruotsalainen saa myös kaksoset Juhannuksen paikkoilla ja Jennifer Lopez sai tänään tytön ja pojan. Siinä tärkeimmät :D
 

Yhteistyössä