Heinäkuiset 2008 *tuplamammat*

Operaatio ohi! Nyt oikeaa jalkaa kiristää aika "kivasti" mutta se on normaalia. Itse operaatio oli nopea mutta ennen koko homman aloitusta mulla romahti verenpaineet lukemiin 69/30 ja oksennus meinasi lentää sekä vintti pimetä. Johtui jännityksestä ja noin on käynyt ennenkin vastaavantyyppisissä tilanteissa. Kontrolli kahden viikon päästä ja nyt sitten käden ja jalat ristiin ettei tule laskimotukkotulehdusta tai mitään pahempaa. Operaation aikana käytettiin paikallispuudutusta (lidokaiini) oikeain jalan sisäpuolen pintalaskimon kudoksiin jotta laskimon sisäinen laserointi ei sattuisi (laserin lämpötila jotain 1000 astetta...). Operaation jälkeen olin ihan paniikissa että onko sikiöt vielä hengissä, vaikka lidokaiinia voi käyttää raskaana olevalle. Nyt kaverit taas antaneet muutaman kunnon elossaolomuksaisun, onneksi!!!

Kipa Tilasitko sinäkin Vauvattaresta ne vaunut? Meille tuli beigen väriset Briot ja otin kahdet Brion kantokassit myös. Sadesuoja ja hyttysverkko tuli mukaan myös. Toimitukseen kuului kotiinkuljetus ja Postin poika vähän aamulla haukkoi henkeään kun toi kärryt meille kolmanteen kerrokseen :)

HooWee 22+3
 
Vaunuja käyty katselemassa taas täälläkin. Varmaa päätöstä ei vielä ole tehty, mutta Emmaljungat miellyttää minua eniten, joten sellaisia haluaisin. Niistä vaan puuttuu se heittoaisa mikä Brioista löytyisi, ja hintakin on Emmaljungissa kamalan suolainen. Tässäkin asiassa pitää vaan tehdä joku päätös joskus ja sitten pysyä siinä...

Vaateostoksia tein viime viikolla vauvoille kirpparilta. Löytyi yksi pöytä, jossa oli todella paljon pieniä kokoja erittäin hyväkuntoisia vauvanvaatteita. Niinpä siitä sitten tuli poimittua koriin melko tavalla paljon bodyja ja potkareita. Otin riskillä molemman värisiä, eli vaaleansinisiä ja vaaleanpunaisia. Saapahan antaa sitten "väärän" väriset eteenpäin jos tulee vain yhtä laatua meille :)

Rakenneultraa ois kaksi viikkoa, mitenkähän sitä sinneasti kestää nahkoissaan? Mulla kirjaimellisesti on mahanahka pinkeänä. Vaikka yritän miten rasvata ahkeraan, niin luulen että arvilta en tule välttymään, sen verran kireä massu alkaa olla jo nyt.
 
Kohta mielenterveys alkaa kärsimään, sillä en tunne vieläkään B-vauvan liikkeitä! Ihan jotain pieniä hipaisuja tuntuu joskus, mutta ei mitään selviä potkua tai sellaista ryskettä mitä A-vauva pitää koko ajan. Onkohan nyt kaikki kunnossa??????? Luulisi että näillä viikoilla tuntuisi B-vauva myös kunnolla mutta kun ei tunnu. Kävin tiistaina kuuntelemassa sydänäänet ja ne oli tosi vahvat ja vauva liikkui siinä anturin rätinän perusteella, mutta minä en tuntenut sitä.

Että tällainen aamu.

HooWee 22+5
 
HooWee en minäkään tuntenut vasemmalla puolella olevan liikkeitä, muksinta tuntui ainoastaan oikealla. Ultrassa sitten selvisi, että A-vauva, eli vasemmalla oleva potki suoraan alas oikealle ja B-vauva oikealle ylös. Eli kummankin liikkeet tuntuvat samalla puolella. B-vauva on lisäksi kasvot selkään päin, joten sen liikkeitä harvoin tunnen. Mutta jos sullakin on vauvat niin, että molempien potkut tuntuvat samalla puolella tai toinen katsoo selkään päin. Kun kuitenkin sydänäänet kuuluu kummaltakin hyvin, niin älä murehdi. :hug: Missä asennossa vauvat oli viime ultrassa?

SatuKa aamupalalla koneen ääressä
 
Sikiöiden tarjonta oli ultrassa siten, että A on oikealla puolella raivotarjonnassa eli pää alaspäin. B on vasemmalla puolella pää ylhäällä ja jala kohti vasenta lonkkaa. Tarjonnat ovat voineet tästä muuttua, koska ultrasta jo pari viikkoa.

Tulin just kävelyltä ja meinasin pari kertaa lentää selälleni. Olkaahan kaikki varovaisia varsinkin nyt kun on satanut lunta ainakin täällä Kanta-Hämeessä. Ennen kävelyä onnistuin tuntemaan jotain pientä masun vasemmalla puolella, joten ehkä siellä ollaan ainakin elossa...

HW
 
Mulla myös sama juttu että en tunne vasemmalta puolelta liikkeitä. Ja nyt ovat menneet tonne ihan alas kun siellä tuntuu liikkeet. Kaipa heillä sielläkin tilaa sitten on eli hyvin vielä mahtuvat liikkumaan tässä vaiheessa. Enpä osaa miten päin tällä hetkellä ovat. Vähän kun vielä kasvavat niin voi masun päältä koittaa tunnustella.

Mä kans tykkäsin noista Brion monivärisistä ja beigestä mutta otin kuitenkin siniset koska ei ole niin arat.

Ollaan tässä jo aika pitkällä. Viikolla 24 on jo pieni mahdollisuus sikiön selvitä hengissä jos päättäkin jo tulla maailmaan. Tekay fi. on talulukko jossa on selviytymismahdollisuudet.Mutta toivottavasti kaikki päästään kuitenkin mahdollisimman pitkälle.

Milloin Me Kanta-Hämäläiset trehvataan?

Kipa 22+4
 
Täällä yksi uusi ilmoittaituu joukkoon. En jaksanut lukea läheskään kaikkia tekstejä. Eli jotakin itsestäni . Odotan kolmatta ja neljättä. ikää 23v ja tampereelta olen. Kiinnostaa kuulla muiden kuulumisia. Itsellä tämä on ollu helpoin raskaus tähän mennessä. Ainoa negatiivinen asia järjetön palelu, muutoin ei mitään. MAha nyt tietysti kasvaa ihan omaa tahtiaan. Menin rakenneultraan viikoilla 18 pllus viis.Mulla oli Oma aavistus kaksosista ja ruudulla sitten yllätys varmistettiin.. :) Vahva väliseinä vauveleitten välissä ja omat istukat. Lääkäri totesi että tässä vaiheessa kaikki loistavasti, eikä mitään syytä huoleen. Kivuttomia supistuksia tulee päivittäin. Mieli hyvä ja kaikki loistavasti.. Toivottavasti jatkossakin... paino arvio oli 250g molemmilla siis ultrassa.. Liikkeet ovat yhtä mylläystä. Hauskan tuntuisia..

Lisäys että la. 20.7 ja viikkoja tänään tasan 19 (hajamielinen unohti tärkeimmät tiedot)
 
nainenvaimoäiti tervetuloa mukaan! Meitä alkaa tosiaankin olemaan aika monta!!!

Täällä ei tiedetä muunlaisesta raskaudesta, kun ensimmäisiä odotellaan. 30 vuotta tuli täyteen samalla viikolla kun plussa napsahti testiin. Toiveena minulla on ollut, että tulisin raskaaksi ennen kuin täytän 30 ja toive toteutui. Asutaan Hämeenlinnassa.

Kipa ja muut kanta-hämäläiset, olisi kyllä kiva tavata. Ehdottakaa ajankohtaa, minulle todennäköisesti sopii mikä vaan.

SatuKa 20+5
 
Jeps. Noh, tampereelta täältäkin ollaan! =) ikää tulee kesällä 22v, itelleni siis tulossa 2 ja 3. mulla l.a 30.7.

Tääl kans supistaa melki joka päivä kivuttomasti. vauvat potkii myös, hennosti mutta varmasti. maha kasvaa kovaa vauhtia! vois joku päivä kun taas jaksais niin laittaa kuvaa tänne muillekkin vertailtavaks.
Ens viikolla pitäis kyllä tulla rakenneultraan aika kun viikkojakin ens ke tulee 18+0. huoh, odottavan aika on pitkä. :ashamed:
En ole vielä ostanut mitään vauva kamaa. vaatteite olis hirmunen himo ostaa mutta ensin haluaisin tietää sukupuolet. Toisaalta jos löytyisi semmosia unisex vaatteita...
:D

Eliza 17+4
 
Äitee Ai te asutte Ylämaalla, missä päin tarkemmin jos "uskallat" paljastaa? Itse olen ollut paljonkin siellä päin entisessä elämässä, mutta en tosiaan moniin vuosiin enää...

Töissä taas pitkästä aikaa....

HW 22+6
 
Onpas hienosti HooWeellä vatsa lähtenyt kasvuun. Hih, tämän saman kun tokaisi jollekin ei raskaana olevalle... =)

Tuossa edellisellä sivulla oli juttua, kun liikkeet ei tunnu B-vauvoilta. Täällä taas A-vauva on hiljaisempi ja rauhallisempi, kun B-vauva (=poika) monottelee päivittäin niin, että maha ryskyy (ok, vähän liioittelen...). Se on kaiketi ihan normaalia, että toinen on rauhallisempi (näin luin Vauva-lehdestäkin).

Täällä on vieläkin sietämätön flunssa jo kolmatta viikkoa. Tai muuten on kaikki ihan ok, mutta yskä on iltaisin kova eikä ääni ole palautunut, vaan on joko whisky-mallia tai sitten sitä ei ole ollenkaan. Ole tässä sitten puhelinpalvelussa töissä, kun ei sitä viitsisi pelkän flunssan takia olla saikullakaan ikuisuutta. Kestääköhän palautuminen kauemmin raskauden takia, vai mikäköhän nyt mättää..? Ja tää odottelu kyllä koettelee pahemman kerran maailman kärsimättömimmän ihmisen eli mun kärsivällisyyttä. Olis jo kesä...Ja toisaalta taas, kunpa kesä ei olis vielä piitkiin aikoihin...

Onko teillä muilla napa kipeä? Täällä kaiketi maha venyy niin, ettei napa ehdi mukaan ja sitä kiristelee inhottavasti koko ajan. Ja miten on muut ihmiset suhtautunut kaksosraskauteen? Täällä lähiystävät ja sukulaiset ovat ihan onnellisia, mutta sitten varsinkin ulkopuoliset ovat naureskelleet jopa pilkallisesti, ett "Teillä loppuu sitten oma elämä kokonaan, vapaa-aikaa ei tule olemaan enää yhtään ja kova kiire koko ajan ja nillin-nillin." Kyllä mä tiedän, ettei varmaan varsinkin ensimmäiset kuukaudet tuu olemaan mikään "pala kakkua", mutta oon kuitenkin koko ajan ajatellut, että kyllä tästä tullaan hienosti selviämään. Jotenkin sitten tätä hormoonihirviötä ainakin kiukuttaa ulkopuolisten kommentit. Miten olisi ihan vaan pelkkä "Onneksi olkoon"? Tai jos mun/meidän selviytyminen epäilyttää, niin voihan sitä aina tarjota tulevaisuuden lastenhoitoapua vahingonilon sijasta. Argh!
 
Joo, ärsyttää kanssa se et "teille tulee varmasti rankkaa" tai "ei käy kyl kateeks ku saatte univelkaa". Tuntuu jotenkin et ne puhuis kuin pikkulapselle et me ei muka tiedettäis koko hommasta yhtään mitään. ja ihan kun kuviteltais just että kaikki menee helposti jne.. :headwall:Kamalaahan sitä olis jos nyt jo rupeis ressaan kamalasti niitä mahdollisia koliikkivauvoja! Mä en aio vielä ressata semmosia. ressaan sitten ku aihetta on. ja on kyl kuitenkin hyvä varautua siihen pahimpaan ettei putoo sit pilvilinnoista...

Toisaalta on huvittavaa nää kaverit ekaa odottaessa jotka apua lupas antavansa varmasti ym.. katos ensimmäisenä kaveripiiristä (lapsettomia kaikki). Mut sitä sitten tutustui semmosiin ihmisiin jotka "kesti" tän mun äitiyden ja on vierellä vieläkin. :)

Tänään vihdoin ja viimein tuli rakenne ultraan aika! 17.3 vasta! :ashamed: Eli vielä 3 viikkoo saa odottaa ultraan pääsyä! kyllä ottaa päähän. :/

Eliza 17+6 :heart:
 
Meille ei oikeastaan ole kukaan vielä tullut voivottelemaan "karmeaa kohtaloa" tuplien vanhempina. Ehkä olen itse enemmän paniikissa, että miten parisuhde kestää valvomiset ja rankan vauva-ajan. Esikoisen vauva-ajalta nimittäin sen verta huonot muistot (eri isä, erottiin vuosia sitten). En haluaisi enää kokea yh-äitinä oloa :|

Eliza On ihan normaalia että rakenneultra viikoilla 20-22. Me käytiin ultrassa viikolla 20+3.

Huomenna olisi neuvola ja saan Kelan paperit. Neuvolakäyntejä ei oikeastaan enää jaksa innolla odottaa, koska käynnit niin turhia. Paitsi on aina mielenkiintoista nähdä miten sf-mittta muuttunut. Äitipolikäyntiä (ensi viikon pe) odotankin jo sitten ihan eri fiiliksissä, kun pääsee ultralla kurkkimaan masukavereita =)

HW 23+1
 
Mä olen saanut lähinnä myös kuulla kuinka rankkaa se on, siis vieraammilta ihmisiltä. Sukulaiset ja kaverit ovat tietenkin innoissaan. Muutamat ystävät ovat jopa suoraan myöntäneet että ovat meille kateellisia. En vielä murehdi vauvojen hoidosta vaan mulla suurimpana huolena että kasvavatko tarpeeksi isoiksi ja että olisivat terveitä. Tapasin muuten lauantaina puistossa yhden 4 vuotiaiden kaksosten isän ja hän ei kyllä sanonut kertonut mitään positiivista. Kaikki oli niin rankkaa vaan, heillä kuulemma vasta kolmen vuoden jälkeen alkoi helpottaa. Mulle jäi juttu tuokiosta pahamieli kun ei voinut mitään mukavaa kertoa.

Ootteko jostain löytäneet keskos vaatteita tai siis ihan pieniä? Mulla taitaa pienimmät tällä hetkellä olla 50cm mutta pitäisi varmaan vielä pienempiäkin hankkia. Esikoinen oli peräti 54cm joten hänellä meni heti 56. Häneltä ei ole jäänyt mitään pieniä vaatteita.

Ensi tiistaina saan nähdä taas aarteemme. Toivottavasti kasvavat samaan tahtiin. Potkut tuntuvat jo voimakkaammilta.

Kipa 23+0
 
Juu, kyllä sen tiesin että se ultra yleensä on silloin 20-22 viikolla. Ite vaan elättelin toiveita että olisi jo aikaisemmin kun sitä aikaakin on odotettu monta viikkoa. :D
No mutta pääasia että tietää nyt ylipäätään koska se on! :)
Neuvola mulla on vasta ens viikon keskiviikkona edellisestä neuvola käynnistä on jo nyt kulunu 4 viikkoa. saa nähdä kuinka paljon se paino on nyt noussu viime käynnistä. heh, vähän jännittää.. kelan paperit saan mäkin sitten ens viikolla. vitsi ku tosissaan saisi sen viime vuoden pakkauksen! tykkään ite siittä kyll paljon. se on siinä ja siinä ehtiikö sitä!

Eliza 18+0
 
Neuvolassa käyty! Ja tämä mamma lopettaa nyt syömisen, sillä painoa oli tullut 900 g/viikko :ashamed: Järkyttävää! B-vauvan sydänääniä jouduttiin metsästämään hetki, mutta lopulta se löytyi vaikkakin ihan hetkeksi ennenkuin kaveri taas sukelsi jonnekin piiloon. Paineet ja pissa ok, sf-mitta oli 25 cm.

HW 23+2
 
Hoowee, ei se painon nousu aina mene tasaisesti ja sähän olet just niillä viikoilla kun vauvat kasvavat kokoa kaikkein kiivaimmin. Sullahan ei ollut muistaakseni paino ihan alkuraskaudesta juuri noussut, joten nyt voi olla sitten hetki että kirit meitä muita kiinni.

Mulla on painoa tullut tasaisen reilusti kokoajan, eli olen nyt käyrän mukaan sellaisessa vauhdissa että sitä kertyy kokonaisuudessaan noin 20kg. Jospa stoppaisi sitten siihen edes... Jatkuvasti on syötävä jotain, muuten on nälkä, ja kerralla ei kovin isoa annosta mene kun tulee kylläinen olo. Eli vähän pienempiä aterioita ja useammin on mun pakko syödä.

Oon vähän kade kun teillä on neuvolaa ultraa ja lääkäriä. Mulla ei ole ollut nyt kuukauteen mitään, ja vielä ois reilu viikko ultraan, siitä pari viikkoa seuraavaan neuvolaan. Aika pitkäksi venyttävät täällä nuo neuvolavälit kun tuntuu että nytkin olisi vaikka mitä kysyttävää sieltä.

Onko muilla alkaneet paikat reistailla nyt raskausaikana? Minulla tuntuu yläselkä menevän jumiin kun istun pitkän päivän konttorituolissa töissä. Myös liikkeellle lähtö aamulla sängystä tai pitkään istuttua tuntuu siltä kuin olisi kaikki paikat jäykkänä ja turvoksissa. En vielä muutama viikko sitten olisi uskonut että sitä on näin raihnas näin pian, mutta äkkiä se näyttää tulevan kun painoa kertyy...

Etsiväkaksoset 19+2
 
Moips!

Jos hyväkuntoiset kotimaiset Ora Land punamustat vm 2006 (ostettu kesällä 2006) kaksosten/sisarustenvaunut kiinnostaa niin oisi tyrkyllä kaksplussan kirpputorin puolella. Löytyy hakusanalla Tuplat. Mukana yksi kantokoppa. Vaunut Vantaalla.
 
anteeksi pinoonne totaalinen tunkeutuminen!

Jos etsitte keskosille vaatteita niin edullisia ja myös kestäviä vaatteita löytyy Tallinnasta jopa Kaubamajasta. Ite aikanani esikkoa ostaessani ostin "mini baby" vaatemerkin alta bodeja kokoa 56. Vasta kun pikkuinen tyttöni syntyi (syntymäpituus 48cm) huomasin hirmuisan eron näissä Virosta ostamissani bodyissa. Muutenkin kaikki muutkin sieltä ostamani vauvanvaatteet olivat järjestäin lähes yhtäkokoa pienemmät kuin Suomen vastaavat! Suosittelen siis matkaa sinne!
 
Etsiväkaksoset Täällä jumittaa alaselkä työpäivän jälkeen ja pylly on niin puuduksissa, ettei istuminen kertakaikkiaan ole kaikista paras vaihtoehto töiden jälkeen (istuskelen myös konttorituolissa töissä). Samoin aamulla/yöllä on vaikeeta päästä sängystä ylös, varsinkin jos rakko on vähänkin täynnä...Oon niinkuin selälleen joutunu koppakuoriainen välillä, kun yritän päästä sängystä ylös ja sätkyttelen... Meillä on kyllä tosi matala sänky enkä varmaan loppuajasta voi nukkua ilman nostokurkea siinä, kun nytki tekee tiukkaa. Kun tää pahuksen flunssa vaan menis ohi, niin vois ruveta taas käymään uimassa, niin ehkä selän jumitus vähän helpottais...
 

Yhteistyössä