Heinäkuiset 2008 *tuplamammat*

Liikkeistä: En minäkään tunne aina molempien liikettä. Vasemmalla puolella tunnen paljon enemmän mutta kai istukan sijaintikin voi siihen vaikuttaa. Ja eilen neuvolas täti ei olllu ihan 100% varma että kuuliko molempien äänet koska ei vielä pysty tuntemaan mahan päältä miten päin siellä ovat.

HooWee ja Satuka! Niin sain eilen kuulla että jos lapsukaiset päättävät tulla jo enne raskausviikkoa 34 niin silloin sairaalana Tampere.

Rakenneultra on 12.12...kunpa omistaisin aikakoneen. Tämä vajaa 2vkoa tuntuu ikuisuudelta. 4d täytyy taloudellisista syistä jättää väliin vaikka olisikin ikimuistoinen kokemus.

Kipa 19+0
 
Kipa72 Jaahas, eli Tampereelle käy tie mahdollisesti. Oletko muuten kuullut, onko K-HKS:ssä mitään spesiaalivalmennusta monikkoperheille? Joka torstaihan siellä on sairaalan esittely odottaville pariskunnille, mutta onko mitään erityistä monikkoperheille? Meillä vasta eka Kantis-käynti ensi viikon pe, joten en paljoa tiedä käytännöistä. Pitää varmasti kirjoittaa kysymyslista, jotta sitten muistaa kysyä kaikki!

HooWee Hämeestä myös :)
 
Kyllä tuo sukupuolten selvittäminen kiinnostaa, mutta yksityiselle tuskin ultraan sitä varten erikseen mennään, ihan kustannussyistä. Rakenneultra kun tulee kuitenkin tehtyä sairaalalla joka tapauksessa nyt kaksosraskauden takia. Toivon kovasti että siellä kertoisivat jos sukupuolet näkyvät.

Ihan jo sen takia haluaisin tietää että vaatetta voisi ostaa enemmän etukäteen, kun kuitenkin kaikkea tarvii kahdet. Ja tuskin sitten ihan pienten kanssa tulee lähdettyä kaupoille ostamaan "kaikkea kivaa". Jonkun verran olen vaatetta jo käytettynä hankkinut, enimmäkseen neutraaleja värejä mutta jotain poikavaatteita on joukossa. Vähän epäilen että ainakin toinen meidän tapauksista olisi poika, mutta se on vaan mututuntumaa :)

Jos olisi vain yksi vauva tulossa niin sukupuoli ei kiinnostaisi näin paljon, mutta nyt siinä samalla saattaa selvitä sekin ovatko vauvelit identtisiä vai ei.

 
:D Hip hei, tänään allekirjoitettiin kauppakirjat ja nyt ollaan virallisesti asunnonomistajia. Kahden viikon päästä muutto.

Kipa no täytyy pitää peukkuja, että pääsee sen 34 viikon paremmalle puolelle. Mulla on rakenneultra 21.2. ja silloin täytyy kysellä tarkemmin sairaala-asioista, lähinnä mitä tapahtuu milläkin viikolla, sairaalatutustumiset ym.

Me ei mennä 4d-ultraan lähinnä budjettisyistä. Sitä paitsi nyt on muutenkin useampi ultra edessä, joten ainakin sukupuolten luulisi jossain vaiheessa näkyvän.

Minä en tunne vielä ollenkaan liikkeitä. Ehkä on saattanut tuntua vasemmalla puolella olevan liikkeet mutta voi olla että olen erehtynyt. Sellaista pientä kuplimista tai niin kuin olisi elohiiri mahassa. Ensi viikolla alan stressaamaan, jos ei silloinkaan vielä tunnu mutta nyt en murehdi asiaa.

SatuKa ja Tiuhti&Viuhti 17+1
 
Huomenta!
Tänään taisin tuntea ensimmäiset kunnon liikkeet! Heräsin aamuyöstä ja kävin juomassa vettä. Sen jälkeen kyljellään maatessa tuntui toiselta puolelta mahaa muks ja heti perään toiselta puolelta samanlainen muks. Ja sitten pitkän aikaa sellaista pientä kutittelua ja kuplintaa. :D
On tää kyllä ihanaa aikaa, kun maha jo kasvaa ja ollaan ns. varmemmilla viikoilla eikä vielä ole loppuraskauden tuskallista oloa ja muita vaivoja.
 
Äkkiä kun kuvaa kurkkaa Hoowee niin näyttää että massu on suht sama mutta sulla on tissit kasvaneet ;)

Itselle oli aika yllätys kun kävin ostamassa uusia isompia rintsikoita, että sain otta yhtä kokoa isommat ympärysmitan suhteen, ja sitten myös kuppikoko kasvoi vastaavasti. Eli ilmeisesti kahta kokoa isommat tuli ostettua. Hurjaa, jos ne tästä vielä turpoaa.
 
Sain eilen dopplerin hankittua! ihana laite. B) eilen en saanut kuulumaan masusta kun oman sykkeeni ku vauvat oli jotenkin ihame sykkyrässä tuolla kohdun uumenissa. nyt aamulla kokeilin uudestaan ja kaksi ihanaa sydänääntä sieltä löytyi! (toki jouduin etsimään jonkin aikaa). :D

Eliza 14+3
 
Eliza, doppler kuulostaa kyllä kivalta! En vaan taida silti sellaista raaskia ostaa, onneksi tänään pääsi neuvolassa kuuntelemaan molempien sydänääniä. Jonkun aikaa sai terveydenhoitajakin etsiä että toiset äänet löytyi, ja ihan erilaisilta ne sitten kuulostivat.

Mun mahani vastaa kuulemma kooltaan jo rv20 yksösodottajan mahaa, eli oon ollu ihan oikeassa että sitä kokoa on tullut jo hurjasti. Sf- mitta oli jo 19,5 cm eikä sitä normaalisti edes näin pienillä viikoilla mitata. Meen ihan omalla käyrällä pari senttiä normaaliraskauden käyrästön yläpuolella...

Etsiväkaksoset 15+5
 
Vastailinkin Äiteen viestiin jo tuolla heinäkuisissa, mutta kertauksena tännekin =)

Sf-mitta oli mulla perjantaina (19+3) 22 cm, eli menen myös ihan omalla käyrällä "siellä ylhäällä" kuten Elizakin. Viikonloppuna meidän häissä moni sanoi että raskautta hädin tuskin näkee, eli mun pituus vaikuttaa asiaan niin paljon. Kohdun yläosa kuitenkin jo reilusti navan yläpuolella.

Liikkeistä Eilen illalla tunsin ekaa kertaa vasemmalla puolella olevan sikiön liikkeitä hyvin selkeästi. Oikean puolen kaverin liikkeitä tuntuu jo joka päivä pikkuisen.

Häät meni oikein loistavasti ja nyt alkaa totettelu uuteen nimeen! Ihmiset kehuivat juhlia rennoiksi ja porukka viihtyi paikalla tappiin saakka. Järjestettiin juhlat melko kevyellä suunnittelulla ja se varmasti sai aikaan sen että rentous säilyi kun ei ollut mitään niin tarkkaa aikataulua.

HooWee 20+0 (!!!)
 
Onnea Hoowee!!!

Miten siellä neuvolassa suhtaudutaan noihin supisteluihin näillä viikoilla? Äitee sai tarkistuksen yhteydessä nostelukiellon ja käskyn ottaa rauhallisesti ja mitäs HooWeelle sanottiin, oliko niin ettei tarvitse tulla näyttämään "paikkoja" ollenkaan. Mulla kun on kanssa supistellut viimeiset pari viikkoa varsinkin kun rasittaa itseään ja nostelee tavaroita. Oon miettinyt pitäisikö ottaa yhteyttä neuvolaan vai ei. Äsken yritinkin soittaa mutta meidän neuvolatätiä on aika vaikea saada kiinni soittoaikaan. Meillä vaan kun on muutto edessä viikon päästä ja tiedän, että tulen kantamaan muuttolaatikoita, vaikka ei pitäisi. Ottaisivatkohan ne neuvolassa ylimääräiseen tarkistukseen sitä ennen, niin tietäisi sitten varmasti, että paikat ovat kunnossa. :/

Oikealla puolella olevan liikeet tuntuu jo melkein joka päivä. :D Sillä puolella myös alavatsaa/nivusen yläpuolelta juilii aika inhottavasti. Taitaa kohtu kasvaa tai sitten painaa johonkin ikävästi.

SatuKa 18+1
 
eilen kävin neuvolassa ja kaikki oli hyvin. neuvolatäti minullekkin sano että kohtu on nyt niin korkealla kuin 20 viikolla menevällä yhtä lasta odottavalla. rakenneultra aikaa odotan kovasti!

Satuka suosittelen että jätät läätikoiden kantelun muille, varsinkin jos sinulla jo supisteluja on. ehkä niitä pienempiä tavaroita voi tietysti. ;)

Mulla ei ole pitkään aikaan tuntunu liikkeitä. :ashamed:

Eliza 15+0
 
Satuka: Nuo supistelut ovat kanssa niin yksilöllisiä. Jollain voi kohdunsuussa tapahtua muutoksia harjoitussuppareista ja jollain voi ihan ilman oireitakin. Eipä ne siellä neuvolassa katso onko muutoksia, eikä niitä yleensä näin aikaisin vielä tapahdukkaan. Siellä rakenneultrassa katsovat sitten tilanteen. Mun neuvolatäti sanoi että jos supistukset muuttuvat kivuliaiksi tai ei hellitä levolla niin sitten äippäpolille. Eli sulla varmaan ihan normaaleja harjoitussuppareita mutta jätä kuitenkin laatikoiden kantelu muiden tehtäväksi!

Mulla myös supistelee ja en oikein aina tiedä tunnenko molempien liikkeitä koska nyt olen tuntelut oikealla puolella enemmän. Ens tiistaina on rakenneultra ja sitten alkaakin tiheämpi seuranta.

Tietääkö joku irtoaako noista säilyke tölkeistä paljonkin jotain metalleja ym.? Syön melkein päivittäin ananas säilykkeitä, niistä tullut intohimo ja samalla koitan tuota turvotusta vähentää. Sukista jää jo ikävät jäljet, olen koittanut tukisukkia käyttää.

Kipa 20+0
 
Minä käytän päivittäin kunnon tukisukkia, koska minulla toisessa jalassa suonikohjutauti jota hoidettu mutta ongelmat jatkuu. Minä ainakin suosittelen kunnollisten tukisukkien hankintaa kaikille odotusaikana (varsinkin tuplamammoille), jos on pieniäkään kohjujen alkuja! Minulla reisipituiset lääkinnälliset hoitosukat joissa maksimiteho. Ovat totaaliset halukillerit, mutta tosi hyvät jalassa. Ne näyttää näin sexyiltä B) :

HooWee 20+1
 
Hoowee, mainoskuva on ainakin hienosti otettu :)

Minäkin käytän nyt polvipituisia tukisukkia kun toisesta koivesta löytyi viikko sitten sellainen verenpurkauma, joka hyvinkin saattaa olla suonikohjun alku. Siksi kiinnostaisikin miten suonikohjuja voi hoitaa / ennaltaehkäistä? Saako tuollaisia reisipituisia sukkia ostettua mistä, ovat varmaan kamalan kalliita?

Vähemmän kivaa kyllä jos nyt jo alkaa raskausvaivat, taisi se seesteinen keskiraskaus kestääkin ehkä viikon.

Etsiväkaksoset 16+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Minäkin käytän nyt polvipituisia tukisukkia kun toisesta koivesta löytyi viikko sitten sellainen verenpurkauma, joka hyvinkin saattaa olla suonikohjun alku. Siksi kiinnostaisikin miten suonikohjuja voi hoitaa / ennaltaehkäistä? Saako tuollaisia reisipituisia sukkia ostettua mistä, ovat varmaan kamalan kalliita?
Etsiväkaksoset 16+3
Sukkia saa Instrusta ja hintaa noilla mainostamillani stay-up-sukilla on noin 70 euroa mutta se raha kannattaa niihin laittaa jos on vähääkään oireita! Muita ehkäisykeinoja ei oikeastaan ole.

Oma Napa Rakenneultrassa kaikki hyvin! :heart: :heart: Lääkäri kirjoitti kaksi viikkoa sairaslomaa supistelujen vuoksi, niitä oli taas eilen iltapäivästä aika lailla.

HooWee 20+3

 
HooWee, kysyitkös sukupuolia? Itsekkin odotan sitä ultraa kuin kuuta nousevaa! :ashamed: huoh.. odottavan aika on pitkä..! :D

Itelläni ei oikeen mitään oireita ole, mutta hyvähän se on sitten tietää jos niitä ilmaantuu! :D
neuvolassa viimeksi painoa ei ollut tullut kuin 100g lisää.

eliza 15+2
 
Eliza: Kysyttiin sukupuolia, mutta mitään varmuutta ei saatu. A-vauva näyttää EHKÄ tytöltä ja B:sta ei saanut kunnon katselukulmaa eli B jäi arvoitukseksi. Seuraava ultra neljän viikon päästä, siellä varmaan selviää lisää.

HW
 
voi vitsi ku jännää! B)
onkos teillä muilla muuten kyseessä identtiset vai epäidenttiset??
Meillä siis tulossa epäidenttiset. =)

meilkein 4d ultra olis varmin keino saada sukupuolet selville....
 
Moikka kaikille!

HooWeella on varmaan ollu jännä rakenneultra! Meillä ei mennä 4D ultraan ihan kustannussyistä joten tosiaan toivon että edes jompikumpi hiukan vilauttaisi ultrassa niin saisi jotain sukupuolivärityksellistä ostaa. Epäidenttiset ovat todennäköisyyksien mukaan, mutta varmaksi sitä ei voi tietää. Kuulemma voi olla identtisetkin, jos jakautuminen on tapahtunut 3 päivän kuluessa hedelmöityksestä.

Rakenneultraan joudun ilmeisesti menemään yksin, kun miehellä sattuu siihen työmatka. Onneksi kaksosia ultrataan vielä myöhemminkin niin pääsee sitten näkemään pikkuiset. Toivoa vain sopii ettei mitään ikävää yllätystä tule vastaan siellä rakenneultrassa, kun olen silloin yksin kotona.

Me käytiin tänään katselemassa vaunuja! Olipa ne erilaisia luonnossa kuin mitä nettikuvissa! Alunperin olin kannattanut Herqulesta, ja se näytti kyllä livenäkin tosi sporttiselta. Ongelman niissä muodostaa se, että vaunut menee tosi huonosti kasaan, ja siitä joutuu yläosan irrottamaan. Toinen vaihtoehto mitä katseltiin oli Emmaljungat, ja ne taas ei minusta ole kovin nättejä mutta menivät näppärämmin kasaan.

Olin toivonut että vaunut voisi ostaa käytettynä, mutta Emmaljungakin vaihtaa joka vuosi värejä (tai säilyy niillä tummansininen ja musta mallistossa). Tuo värien vaihto aiheuttaa sen että tuplakärreihin on vaikea ostaa yhteensopivia kantokasseja tai lämpöpusseja, jos rungon ostaa käytettynä. Hintakin näyttää käytetyillä olevan melko kova suhteessa uusiin.

Oletteko muut kyselleet tarjouksia vaunuista jo? Ei me niitä vielä aikoihin aiota ostaa, mutta tehtiin kierrosta siitä mitä maksaisi, ja aika lähellä ohjehintaa on ne tarjoukset mitä saatiin. Saisikohan pääkaupunkiseudun myymälöistä isommalla alennusprosentilla?
 
Heippa!

Mekin käytiin tänään tekemässä vaunukierros Vantaan Petikon/Variston lastentarvikeliikkeissä ja samalla kyseltiin hintojakin. Meilläkin oli alunperin suosikkina herkullisen väriset Herqulekset, mutta niitä ei tänään ollut tarjolla. Sen sijaan ihastuttiin Teutonian S4:ään. Siinä on kääntyvät eturenkaat ja se ainakin näyttäisi menevän enemmän kasaan kuin Herqulekset. Hyvältä vaikutti myös se, että kuomun takaosassa on varsinaisen päällikankaan lisäksi verkkokangas. Kun päällisen nostaa ylös, ilma pääsee kiertämään vauvuissa hyvin kesähelteellä. Mutta kyllä se on kallis kantokasseineen...

Kyseltiin samalla turvakaukaloita isofixeillä ja kaikissa paikoissa luvattiin pakettialennuksia (sitä paremmin tietenkin, mitä enemmän ostaa). Muutamista liikkeistä saisi ainakin Helsingin monikkoperheiden kortilla 10 % alennusta.

Eleanor 16+1
 

Yhteistyössä