Heinäkuiset 2008 *tuplamammat*

juu.. mulla on niin olemattomat vatsalihakset että vauvamaha melkein heti pullahtaa ulos.. :LOL: Onko teillä muilla tuntunu selvästi liikkeet? Eilen melkein puoli tuntia mahassa touhuttiin. oli aika kivan tuntusta. :heart: monet sitä sanoo että ilmavaivat tuntuu samalta mutta tuskin ne kutittaa kohdun kohdalta ½ tuntia putkeen =) Niin ja esikoisesta aika hyvin muistissa miltä ne ekat liikkeet tuntuu:)
 
Eliza, ja varmaan siihen miten nopeasti massun kasvu alkaa näkyä ulospäin vaikuttaa sekin onko aikaisempia raskauksia taustalla. Minusta se nykiminen mitä olen tuntenut (jos ne nyt on liikkeitä) ei tunnu ilmavaivoilta vaan kummalliselta elohiirimäiseltä liikkeeltä. Mutta se varmaan selviää sitten kun viikkoja alkaa olla enemmän ja ihan todella tietää miltä liikkeet tuntuvat.

Äsken sain itseäni sen verran niskasta kiinni että kävin uimahallissa. Liikunta on ollut ihan olematonta ja alaselkä on vähän vihoitellut joten pakko alkaa itseään liikuttaa kun vielä pystyy. Suunnittelen myös äitiysvoimisteluun ja vesijumppaan menemistä mutta näkee mitä kaikkea sitä jaksaa, vai jaksaako.

 
mulla saattaa olla parikin päivää välissä ettei tunnu mitään liikettä, sitten kun tuntuu liikettä niin ne tosiaan sit touhuaa koko päivän. :heart: ensisynnyttäjillä kuulemma tuntuu myöhemmin liikkeet kun uudestaan synnyttäjillä..
 
Satuka Eipä tunnu liikkeeitä mitenkään ihmeemmin. Viime viikolla tuntui monena päivänä möyrintää mahassa, mutta nyt ei ole moneen päivään tuntunut mitään vaikka olen kuinka kuulostellut. Kyselin eräällä toisella palstalla liikkeistä ja aika moni sanoi että joskus 17-20 viikoilla on tuntunut tuplista, eli ei sen aiemmin kuin yksösraskaudessakaan.

HooWee 16+6
 
Niskaturvokeultrassa käyty ja molemmilla oli turvotukset normaalit. Olipa helpottunut olo! Seuraavaksi sitten voikin alkaa jännätä rakenneultraa joka on vasta maaliskuun alussa ;) Meidän pikkuiset oli muuttaneet asumaan "päällekkäin" kun ne on tähän asti köllötelleet rinnakkain. Ekoja vaatteitakin taidan intoutua ostamaan...
 
Sain aamulla peruutus ajan klo:13.00 neuvolaan ja pääsin jutteleen näistä jutuista ku pelotti että kaikki ei ole hyvin. Mutta, kaksi hienoo sydän ääntä löytyi molemmilta puolilta vatsaa. Mun "neuvolatädillä" itselläänkin 4v kaksoset. :) Nyt olo on taas helpottunut. Nyt on vaan suurempi epäily että raskaus voisi olla pidemmällä. eli siis ultrassa 24.päivä paljastuu sekin sitten!

Eliza 11+6
 
Moi. Kurjia uutisia :'( Minulla todettu toksoplasmoositartunta, vielä ei tiedetä että onko se takuuvarmasti tuore vai vanha. Tänään kävin uudessa verikokeessa ja tuloksissa kestaa pari viikkoa. Nyt on sikiöistä iso huoli, koska toksoplasma aiheuttaa kehityshäiriöitä.

Suruliinen ja epätietoinen HooWee
 
Halauksia HooWeelle! Onpa kurja juttu! Mutta eikö ole sekin mahdollista että olet saanut sen jo aiemmin ja siksi vasta-aineita löytyy verestä? Ja välttämättähän se ei silti tartu sikiöihin tai aiheuta ongelmia, mutta riskit ovat tietysti olemassa. Toksoon (primääri-infektio) taitaa olla joku raskaudenaikainen lääkityskin joka pienentää riskiä että se tarttuisi sikiöihin.

Saako udella mistä syystä sut testattiin, oliko sulla jotakin oireita? Minusta ainakin tuntuu että meidän neuvolassa otettiin vain HIV ja hepatiittitestit. Eikä toksosta edes kyselty, tai kerrottu.


 
Etsiväkaksoset: Juu, on vielä mahdollista että kyseessä vanha tartunta koska toinen tutkittavista vasta-aineista (IgM) oli nega ja tuoreessa primääri-infektiossa se on positiivinen. Mutta pitää nyt odottaa testiä, jotta näkyy onko vasta-ainepitoisuuksissa tapahtunut muutosta vai ei. Jos todetaan tuore tartunta, niin sitten vahva lääkitys (spiramysiini ja sulfa-pyrimetamiini) sekä säännölliset lapsivesitutkimukset ja ultrat.

Mut testattiin omasta pyynnöstä, koska meillä kaksi sisäkissaa. En usko että tartunta peräisin kissoista, vaan ruoasta/vedestä jota olen nauttinut ulkomaillaasumisen vuosina.

HooWee 17+1
 
HooWee: Sotkeudun nyt yksösen odottajana teidän kaksosia odottavien palstalle. Itseltäni otettiin myös omasta hartaasta toivomuksesta tuo toksoplasmoosikoe, josta tuli vastauksena vain jotain ihme sepustusta, jota en tarkalleen edes muista, mutta siinä sanottiin lisäksi, että löydös viittaisi vanhaan tartuntaan. Itse olen eläinten kanssa tekemisissä, on kissojakin, siksi halusin testiin.

Voimia odotukseen, ja uskoa siihen, että kaikki menee hyvin!

Kultatiuku ja vauveli rv 15+0
 
tulen tänne tuplaheinämammoihin mukaan vaikken virallisesti tänne kuulukkaan. Minusta on kovaa vauhtia kai tulossa hidas Hämäläinen(olen asunut Hämeenlinnassa alle vuoden) kun nyt vasta aloin kirjoittelemaan. Niin la on 25.6. Odotan jo kovasti rakenneultraa joka on vasta 12.2. Onneksi tunnen liikkeitä että ainakin tiedän että ovat elossa. Aloin tuntemaan kuplintaa n.13 viikolla ja nyt tunnen jo kunnon töytäisyjä..välillä tuntuu että olisi joku nyrkkeilymatsi menossa.

HooWee: Koita olla stressaamatta koska on varmaan vanha tartunta. Eikö siinä kuitenkin ole jotain kuumetta ja päänsärkyä ym. oireena. Oon muuten laittanu sulle kuun alussa yv:tä. Itse tässä nyt kanssa mietin että pitäiskö mennä kokeeseen. Käsittelen kissanhiekkaa lapiolla ilman hanskoja mutta pesen kyllä aina kädet sen jälkeen ja eikä noita vihanneksiakaan aina tule niin hyvin pestyä. Ehkä jätän testin kuitenkin väliin.

Mulla on nykyään koko ajan nälkä(koitan kuitenkin olla syömättä kolmen edestä) joten lähden nyt jääkaapille. Kuulumisiin!

Kipa 17+0
 
Tervetuloa mukaan jengiin kipa72! Melko samassa rytmissä meidän kanssa menet, ja kivahan se on kuulla miten ne ihan loppumetrit sujuvat jollain sellaisella joka on just sen muutaman viikon edellä :) Hurjan paljon meitä tuplapakkauksia on jo!
 
Kipa Moi ja kiva kun tulit tänne palstalle. Laitan sulle meiliä ihan lähipäivinä. Mun la kanssa kesäkuussa, mutta olen siltä täällä koska alkuperäinen la oli heinäkuussa. Minä en tunne liikkeitä vielä, jotain pientä ehkä joskus mutta saattaa olla vain suolistojuttuja. Nyt kun on huoli toksoplasmasta vielä päällä, niin olisi kiva kun tuntisin liikkeitä jotta tietäisin että mahassa on joku hengissä. Ja kuten olen todennut, luulen että tartunta saatu Aasiassa asumisen vuosina. Hope so.

HooWee 17+2
 
Hiljaista näkyy olevan. Mitä rasvaa käytätte masun rasvailuun? Mulla on nyt Body Shopin kaakaovoita, mutta se tuoksu etoo. Ekassa raskaudessa käytin jotain Biothermin raskausarpia vähentävää voidetta mutta se on muistaakseni aika kallista, kun ei noi rasvat taida tässä tuplaraskaudessa yhtään auttaa...sen verran paljon täytyy ihon venyä?!

Onko teillä muuten neuvolassa kerrottu syke? Mulle ei ole ja korttiinkin on laitettu vaan +. Täytyykin ens kerralla muistaa kysellä lukuja.

Kipa 17+2
 
Heipsan!

HooWee en tiedä yhtään millainen on toksoplasmoositartunta, mutta varmasti säikäytti. Uskon kanssa, että on vanha tartunta.

Neuvolassa käyty ja taas on olo erittäin onnellinen ja raskautunut.
Sykkeet kuuluivat hyvin ja toisella oli n. 140-150 ja toisella huiteli välillä 160-170. Neuvolatäti sanoikin, että näistä voisi pikaisesti päätellä että eri sukupuolet tulossa. :D Olimme juuri puhuneet tulevista sukupuolista ja milloin ne olisi mahdollista ultrassa nähdä. Ja olin kysynyt, että pitääkö paikkansa sykkeiden mukaan arvioidut sukupuolet.

Mahaa olen rasvannut Botanicsin body lotionilla mutta pitäisi varmaan siirtyä johonkin ytympään.

Huomenna Tampereelle vaunukauppoja kiertämään!

SatuKa ja Tiuhti&Viuhti 15+3

 
Satuka, meillä oli samat lukemat! Äitini sanoi samaa että siel on sit molemmat tulossa! =) kivahan se niin olisi mutta minulle on ihan sama loppujen lopuksi kunhan syntyy terveenä yms.. :heart: äh, aika kuluu niin hitaasti. ultra 24.päivä viel ja siihen on vielä 6 päivää! ei jaksa odottaa!!!

Jännä juttu, ennekun tiedettiin edes että masussa onkin kaksi vauvaa niin mies näki unta että meillä oli poikavauva ja sitten olikin tyttövauva myös! että saa nähdä oliko ihan enneuni! :LOL:

Eliza 12+2
 
Minäkin näin ennen kun sain tietää kaksosista, sellaisen unen jossa mulla oli kaksi poikaa. Toisen nimi oli se mitä ekan kerran raskaana ollessa poikavauvalle suunniteltiin, ja toisen nimi ei sitten miellyttänyt mua yhtään. Ihmettelinkin siinä unessa itsekseni että miten oon suostunut että sille on tuollainen nimi laitettu...

Välillä ei tunnu yhtään raskaana olevalta ja välillä maha pullottaa niin että pakko siellä on asukkaita olla. Seuraava neuvola on vasta helmikuussa ja ehkä siellä sit kuunnellaan niitä sykkeitä.

Onko muilla ollut millaisia kipuja? Minua on melkein alkuraskaudesta asti vaivannut ajoittainen alavatsan vihlonta, ja nyt tuntuu että se vihlonta käy välillä tonne pipariin asti. Todellakin ärsyttävää!

Etsiväkaksoset 13+3
 
Etsiväkaksoset mulla samanlaisia kipuja, jokseenkin nyt helpottanu mutta tiedän kyllä mistä puhut! :/ esikoisesta sama juttu, alussa ja lopussa kovat liitoskivut, ihan vaikka paikallaan istuisi.. turhauttavaa mutta väliaikaista. Ite aattelen ne vaan hyvänä asiana, sillon tiedän että masusa kasvetaan! :) :heart:

Eliza 12+3
 
Mulla oli tossa aikasemmin muutaman kerran vihlontaa, mutta nyt on viikon verran tuntunut alamasussa päivittäin. Ja jotenkin tuntuu että paikatkin jo aukeaa...siis siellä piparissa(hauska sana) tuntuu välillä. Hyvä kuulla että muillakin samanlaista vihlomista.

Kipa 17+3
 
Helpottavaa toisaalta kuulla että en ole ainoa jota vihloo ja juimii. Vaikka tietenkään en sitä muille toivo, kun tuntuu niin ilkeältä. :ashamed:

Kipa72 kyseli tuolla edellisellä sivulla mitä rasvaa on käytössä massun rasvailuun. Minä ostin apteekista Vichyn raskausarpivoidetta (toiveikkaana vaikken usko että se paljoa auttaa) ja tänään testasin sitä ekan kerran. Tuoksu on lievästi sanoen partavesimäinen, mutta jospa sen kanssa oppisi elämään. Paketissa lukee että käyttö 4. raskauskuukaudesta alkaen enkä pönttöpäänä kyllä osaa muuntaa raskausviikkoja raskauskuukausiksi...

Sitä Biothermin voidetta voisin harkita jos tuoksu on vähemmän voimakas kuin tuossa Vichyssä.

Etsiväkaksoset 13+4/5 (?) mitenkä nää raskausviikot muuten menee? Pitäisikö mun laskea ne pienemmän vai isomman mukaan?
 
Huomenta!

Minä en osaa kokeilla missä kohtu on mutta neuvolassa perjantaina neuvolatäti tunnusteli ja näytti minulle, että navan korkeudella tai pikkaisen sen yläpuolella mennään.

Huoh, eilen olin niin kovia kohdun kasvukipuja, että oli pakko ottaa panadol, joka on kyllä yhtä tyhjän kanssa. Ja lämmin pyyhe oli mahan päällä. Onneksi nukkumaan mennessä oli mennyt ohi.

SatuKa 15+6
 

Yhteistyössä