Haluisin oikoa väärinkäsityksiä joita teillä on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oletko täysin, 100%, rehellinen itsellesi sen mukaan mitä syöt ja kuinka paljon? Entä ravintoterapeutille? Kirjaatko syömisiäsi ylös kun laihdutat? (Laihdutatko?

Olen 100% rehellinen, ja ennen ravintoterapeutille kirjasin 2 viikkoa ihan rehellisesti kaiken mitä söin. Miksi valehdella, sehän tekee vain hallaa itselle.

No söitkö (tietoisesti tai "vahingossa") sitten vähemmän silloin kun kirjasit? Kysyn koska tuon ylemmän kuvauksenkin perusteella minun on vaikea uskoa että söisit vain noin vähän. Ellei se pari palaa leipää ole sitten esim. 4x2 palaa rasvaisella juustolla jne, makaronilaatikko punaiseen maitoon tehtyä aivan valtava annos (mitä minulla ainakin tulisi tehtyä eli otettua valtava annos jos söisin ajallisesti noin harvoin), jäätelö puoli paketillista kerralla jne.

Tai sitten kannattaisi tosiaan mennä lääkärille, ettei ole syöpä tms.

No noissa kysyttiin tyypillistä päivää ja toi on mun tyypillinen määrä mitä syön . Joinakin päivinä tuplasti enemmän, mutta suurimman osan päivistä kuukaudessa syön nöin. Ja ei, en syönyt silloin vähempää kun kirjasin ruokapäiväkirjaa, ihan kaikki suklaat ym kirjaisn jotka söin. Joinakin päivän söin ja syön enemmän ja toísina vähemmän.

Miksi olet istunut koneella näin kauan,
tämänkin ajan olisit voinut kuluttaa kaloreitasi vaikka kotihommissa,
uimalla tai ihan mitä muuta vain
kun olla komeana päivänä koneella.
Kävin ja nyt poistun,
en edes jaksa lukea kuin sinun aloituskirjoituksesi,
sen verran huvittavaa tekstiä suollat näppiksestäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mun mielestä tollainen "säästöliekkiteoria" kuulostaa todella omituiselta. Että ihminen ei laihtuisi siksi, kun syö liian vähän. Ihan taatusti jokainen laihtuu, jos kuluttaa enemmän energiaa kuin saa ravinnosta. Kuluuhan energiaa jo peruselintoimintojen ylläpitämiseenkin melko paljon, vaikkei tekisi mitään muuta kuin olisi ja makaisi.

No niin se ravintoterapeutti sano, on se oikeessa tai en. Enkä mä sen verukkeella sano olevani lihava, kunhan nyt vaan mainitsin kun hän kerta niin sanoi.

Laita tyypillisen päivän ruuat ja kuvaile annoskokoa? Rehellisesti.

Kirjoitin jo päivän ruuat aiemmin, mutta siis aamulla 200g jogurttia jos sitä on. Ruoka siinä 2-3 aikaan, ehkä mitähän sitä sanois jotain makaroonilaatikkoa 4 kauhallista ehkä, deseissä en osaa sanoa kun ei annos nyt tässä edessä. Illalla 2-3 leipäviipaletta jossa päällä 2 leikkelepakkarasiivua per leipä ja lasi rasvatonta maitoa. Suklaata paririviä ja nyt kesäisin jäätelötuutti.

Tuossa on varmaan 1500-1800 Kcal luulisin. Joka päiväkö tuolla ruokavaliolla, etkä laihdu????

En joka päivä, kysyttiin tyypillistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mun yksi tuttava on aika painava aina ollut ja nyt vanhemmalla iällä tosi huonossa kunnossa (oisko kuusikymppinen). Hänen liikkumisensa on jo niin vaikeaa/kivulloista että mikään lenkkeily esim. ei enää oikein onnistu, ja varsinkin talvisin on aika rajoittunut kotiinsa kun on liukastakin. Toinen tuttava käy auttelemassa häntä. Ei mitenkään toivottava tulevaisuudenkuva kenellekään, siinä motivaatiota sitä kaipaaville.

Minä olen käynyt useamman erittäin ylipainoisen ihmisen luona auttamassa, verrattain nuoriakin ihmisiä. Siis paljon nuorempia kuin 60 v. Ovat tarvinneet apua ihan niiden röllyköiden alta, ja selän pesua, kun eivät itse siihen kykene. Haju on melkoinen näin kesähelteillä.

Pitäkää ihmiset itsestänne huoli kun olette nuoria, muuten voitte menettää itsenäisen elämän vanhemmiten! Ei minusta ainakaan sellainen olis kivaa.

Mieheni sukulainen on vasta 35v, pituutta 160cm, painaa varmasti 150 kg. Polvet on leikattu, selässä välilevyongelmia, kulkee rollaattorilla, kakkostyypin diabetes. Kotiavustaja käy auttamassa peseytymisessä, kaupassakäynneissä ym. Ei suostu noudattamaan lääkärin määräämää diabetesruokavaliota. Viimeksi kun poikkesimme hänellä kylässä, oli paistamassa itselleen valtavaa läjää köyhiä ritareita ja söi niitä varmaan 10 kpl=(

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja sairas:
apee puhuu nyt täyttä soopaa..

Ehkä, mutta jos ihminen ei pysty vielä itselleenkään myöntämään esim ahmimisongelmaa tms syömishäiriötä, hän tuskin pystyy myöntämään sitä tivaajillekaan.

Ihmiset vaan on erilaisia, toiset laihtuu nopeempaa kuin toiset. Ja mulla ei ole syyömishäiriötä, kasvanut tasaisesti lapsesta asti. En siis lihonnut 200 kiloon kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap?:
Tuus takas oikomaan näitä väärinkäsityksiä sitten. Miten voi olla mahdollista, että noin pienellä ruokamäärällä ei laihdu? Oletko sä joku unissasi syöjä tms. Willebrandin taudista kärsivä, syöt kiikkutuoleja ja tapettia..

En syö noin vähää jokapäivä, joinakin päivänä enemmän. Tuo on kuitenkin tyypillisin, elikkäs viikosta menee ´4-5 päivää noin.

Kannustuksena tulevalle painonpudotukselle kertoisin, että mitä painavempi on ja mitä enemmän sitä ylipainoa on, sitä helpommin sen painon saa tippumaan.
Ja päin vastoin sitten taas kun mennään lähemmäksi sitä normaali/ihannepainoa, sitä tiukemmassa ne kilot istuu.

Minä olen myös reilusti ylipainoinen, mutta olen saanut painokäyrän lähtemään laskuun tuon kiloklubin avulla. Sitä on ihan mukava täytellä, etenkin jos itse tekee ruokansa ja tietää mitä syö.
Ohjelma myös kertoo, kun syö väärin. Ja kertoo, että mitä vielä ruokavaliosta puuttuu ja sitäkautta ohjaa oikeaan suuntaan.

samalla kun täyttelee sitä ruokapäiväkirjaa, voi pitää toisella välilehdellä kirjaa edistymisestä.

Tiedän kyllä, että terveellisesti syöminen on paljon kalliimpaa, kuin epäterveellisesti syöminen. Mutta ajan mukaan sitä oppii kyllä tekemään edullisia ja terveellisiä ruokia (esim kaalista/herneistä saa hyvää, edullista ja kevyttä ruokaa helposti).

Alkuperäinen kirjoittaja laihduttaja:
Ap, toivon sinulle hyvää jatkoa :) Haluaisitko kokeilla tällaista?

www.kalorilaskuri.fi

Sillä minä laihdun, eikä ole vaikeaa (joskin vaatii itsekuria, mutta tietopohjan ei onneksi tarvitse olla kummoinen). Sitä täytyykin vain noudattaa joka ikinen päivä. Myös elintarvikevaaka on ostettava ettei voi huijata itseään, maksaa noin 15?. Mutta voin LUVATA sinulle että jos et tuota käyttämällä laihdu, sinulla on jokin paha sairaus.

Kiitos, mä kokeilen :)

Alkuperäinen kirjoittaja taisit sitten olla sekä lihava että tyh**:
Alkuperäinen kirjoittaja voe voe:
Jos sä vain lihot ja lihot vaikka syöt normaalia ruokaa, sulla on varmaan jokin sairaus? Onko sulta tutkittu kilpisrauhasta? aineenvaihduntaa?

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja erittäin hidas aineenvaihdunta johon pyydän lääkkeitä seuraavan kerran kun lääkäriin menen joskus ens vuonna.

Eli kerroit meille ensin sen puoli totuutta :D
Ja et kyllä näytä terveydestäsi huolehtivan yhtään vaikka ravitsemusterapeutillakin olet käynyt, pyydän lääkkeitä sitten joskus ensi vuonna, miksi et tilaa nyt jo aikaa ja tee tilanteelle jotakin?

Mä olen ollut rehellinen kokoajan. Ja sen takia ensi vuonna koska, mä en tykkää käydä lääkärissä ja hoidan sitten samalla reissulla kaikki asiat ellei tule joku akuutti sairaus. Tammikuussa on käytävä, joten sillon sitten pyydän aineenvaihduntaa nopeuttavia lääkkeitä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Miksi sinä et mene nyt heti lääkäriin, jos kerran sinulla on todella kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä sinulla ole vielä lääkitystä? :o

Mulla on lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan, en ole sanonu ettei olis.

Siispä tää koko aloitus oli itseasiassa aika turha, koska jätit kertomatta hyvin oleellisen asian. Sen, että sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta etkä laihdu siksi. Noi väittämät "väärinkäsityksien oikomisista" mitä esitit, eivät tosiaakaan päde terveisiin laihduttajiin, joilla aineenvaihdunta toimii normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:
Alkuperäinen kirjoittaja g:
minkälainen on normaali päiväsi, mitä syöt??

Herään yleensä siinä kymmenen aikaan. Aamupalaksi syön jugortin jos sitä on, siis sellanen 200g pikari. Joskus 2-3 aikaan syön lämpimän ruuan, on se sit mitä tahansa makaroonilaatikkoa, keittoa, kastiketta ja perunaa... Joskus illalla 6-7 aikaan pari palaa leipää iltapalaksi ja sitten illalla jos on niin suklaata pari riviä ja jäätelö. Siinä se.

Kyllä sun on syötävä enemmän kuni vaan tuon verran. Vai onko ruoka-annoksesi kovin suuria? Mitä laitat leivän päälle? Kuinka monta siivua makkaraa tai juustoa? Jos todella syöt vain tuon verran niin elimistösi ei ole sitten kunnossa :(

Mitä juot? Yllättävän paljon saattaa saada energiaa pelkistä tuoremehuista/maidosta tai vaikka alkoholijuomista.

Ei ole mahdollisuutta syödä lämmintä ruokaa kahtaa kertaa päivässä, tai on jos jakaa tuon ekan ruuan kahteen osaan. En syö isoja annoksia, ainakaan omasta mielestäni. Voin olla väärässäkin. En kuitenkaan mitään alstan annoksiakaan, esim keittoa syön sen yhden lautasellisen ja jos nälkä jää niin yksi tai kaks kauhallista lisää. Leivän päällä on 2 siivua siivumakkaraa per leipä. Juon maitoa lasillisen per päivä ja muuten sitten fun light mehua pari litraa paivässä. En käytä alkoholia.

MIKSI RUOKA PITÄISI JAKAA?? Etkö jaksa tehdä enemmän kerralla, vai vetäisetkö sitten koko satsin jos tekisit illallisen samalla valmiiksi???

Siksi kun mä teen aina kolmenpäivän ruuan kerrallajoten 1/3 joka päivä. Ja se yleensä menee jo ekalla aterialla. Siksi!

Alkuperäinen kirjoittaja makkaramaha:
Alkuperäinen kirjoittaja g:
minkälainen on normaali päiväsi, mitä syöt??

Herään yleensä siinä kymmenen aikaan. Aamupalaksi syön jugortin jos sitä on, siis sellanen 200g pikari. Joskus 2-3 aikaan syön lämpimän ruuan, on se sit mitä tahansa makaroonilaatikkoa, keittoa, kastiketta ja perunaa... Joskus illalla 6-7 aikaan pari palaa leipää iltapalaksi ja sitten illalla jos on niin suklaata pari riviä ja jäätelö. Siinä se.

Kyllä sun on syötävä enemmän kuni vaan tuon verran. Vai onko ruoka-annoksesi kovin suuria? Mitä laitat leivän päälle? Kuinka monta siivua makkaraa tai juustoa? Jos todella syöt vain tuon verran niin elimistösi ei ole sitten kunnossa :(

Mitä juot? Yllättävän paljon saattaa saada energiaa pelkistä tuoremehuista/maidosta tai vaikka alkoholijuomista.

Ei ole mahdollisuutta syödä lämmintä ruokaa kahtaa kertaa päivässä, tai on jos jakaa tuon ekan ruuan kahteen osaan. En syö isoja annoksia, ainakaan omasta mielestäni. Voin olla väärässäkin. En kuitenkaan mitään alstan annoksiakaan, esim keittoa syön sen yhden lautasellisen ja jos nälkä jää niin yksi tai kaks kauhallista lisää. Leivän päällä on 2 siivua siivumakkaraa per leipä. Juon maitoa lasillisen per päivä ja muuten sitten fun light mehua pari litraa paivässä. En käytä alkoholia.

Miksi 2 siivua makkaraa? Miksi mehua,eikö vesi kelpaa? Tai parempaa,osta se laite millä voi itse tehdä limpparia, ja vettä pulloon ja hiilihappoa perään ;)

Miksi ei kahta, toki yksikin riiittää joo. Ja ei, olen tottunut joumaan mehua ja kun tossa ei ole kaloreita niin miksi en sitä saisi jouda. En halua limpparia, kiitti kuitenkin :)

Kilpirauhasen toimintaa ja aineenvaihduntaa saattais saada paremmaksi ihan ruokavaliollakin, ravinteikkaalla vähähiilihydraattisella ja runsasrasvaisella ruokavaliolla, karppausta siis. Ihan laihtumiseenki suosittelisin kokeilemaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja aurinkoinen:
Miksi olet istunut koneella näin kauan,
tämänkin ajan olisit voinut kuluttaa kaloreitasi vaikka kotihommissa,
uimalla tai ihan mitä muuta vain
kun olla komeana päivänä koneella.
Kävin ja nyt poistun,
en edes jaksa lukea kuin sinun aloituskirjoituksesi,
sen verran huvittavaa tekstiä suollat näppiksestäsi.

No eipä sun ole näitä pakko lukea, mun elämähän tää on :)

Ja tein kotityöt jo aiemmin, joten nyt saa vain olla :)

Jos sä vain lihot ja lihot vaikka syöt normaalia ruokaa, sulla on varmaan jokin sairaus? Onko sulta tutkittu kilpisrauhasta? aineenvaihduntaa?

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja erittäin hidas aineenvaihdunta johon pyydän lääkkeitä seuraavan kerran kun lääkäriin menen joskus ens vuonna.

Niin mihin sä olet pyytämässä lääkkeitä? :o

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Siispä tää koko aloitus oli itseasiassa aika turha, koska jätit kertomatta hyvin oleellisen asian. Sen, että sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta etkä laihdu siksi. Noi väittämät "väärinkäsityksien oikomisista" mitä esitit, eivät tosiaakaan päde terveisiin laihduttajiin, joilla aineenvaihdunta toimii normaalisti.

Selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Niin mihin sä olet pyytämässä lääkkeitä? :o

Sellaisia lääkkeitä kuulemma on jotka nopeuttais aineenvaihduntaa, joten ajattelin niistä kysyä. :) Avittaa sitten laihduttamisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
juu mutta hyi hyi :< ei tekisi edes mieli syödä rasvasia ruokia pelkästään. Mielummin syön hiilaripitoisia ruokia. Hiilihydraatteja kun on vähä vaikeampaa vältellä. Niitä on perunassa, leivässä, hedelmissä jne. jotka on ihan terveellisiä hiilihydraatteja, mutta sitten on niitä "pahoja hiilareita" kuten sipsit, pullat jne. joita ei tarvisi syödä ollenkaan :)

Tuosta oon kyllä eri mieltä. Hurjan paljo jää hiilareita pois kun jättää perunat, leivät, suklaat/karkit/jäätelöt/leivokset pois. Samalla jää paljon energiaa saamatta, eipä tartte enää rasvaa vältellä. Ja sit kun ajattelee että rasvaa tarvitaan rakennusaineiksikin. Esim monissa vähärasvaisissa jogurteissa rasva on korvattu sokerilla. Ei hyvä.
Ite en mitenkään yltiörasvaista ruokaa syö, luultavasti kyllä pitäis rasvan määrää lisätä, mutta ainaki näin alkuun laihdutus sujuu vähän vähemmälläki rasvan määrällä.

Joo tässä on käsitelty hyvät ja huonot hiilihydraatit.
"Ruokavalio pitäisi saneerata pysyvästi
Huonot hiilihydraatit nostava veren sokeripitoisuutta voimakkaasti. Niitä ovat esimerkiksi valkoiset vehnäjauhot, riisit ja pastat sekä peruna, maissi ja sokeri. Myös eläinkunnan tuotteita pitäisi harkita tarkoin.
Hyvät hiilihydraatit, kuten muun muassa tumma riisi, täysjyväpastat ja ruisleipä vaikuttavat veren sokeriarvoihin vähän ja hitaasti. Tarvitaan myös hedelmiä ja kasviksia." http://yle.fi/akuutti/arkisto2003/110303_b.htm

Hyvät rasvat. "Laihduttajalle voisi antaakin yleispäteväksi neuvoksi syödä kaikki liha mahdollisimman rasvattomana, mutta kala rasvaisena. Kalan rasva sisältää suuren määrän ihmiselle tarpeellisia rasvahappoja, joista on hyötyä laihdutuksenkin kannalta."

"Rasvahappopitoisuudeltaan parhaat öljyt ovat kotimainen kylmäpuristettu rypsiöljy, kylmäpuristettu pellavansiemenöljy ja kylmäpuristettu vehnänalkioöljy. Näistä ensimmäistä voi käyttää kaikkeen ruuanlaitossa ja leivonnassa, jälkimmäisiä käytetään kuumentamatta lisäravinteen tapaan tai lisäämällä niitä esim. salaattiin."

"Hyviä rasvoja tulisi saada useista eri lähteistä; kalasta tai pellavansiemenistä ja kasviöljyistä tai pähkinöistä ja siemenistä. Monipuolinen hyvä ravinto täyttää kehon välttämättömien rasvahappojen tarpeen.
Tärkeä asia muistettavaksi vielä on se, ettei mitään rasvoja saa käyttää niiden vanhennuttua. Kaikki vanhentuneet hyvääkin rasvaa sisältäneet öljyt, kalaöljykapselit, pähkinät ja siemenet on hävitettävä, sillä niiden härskiintynyt rasva on keholle vahingollista."
http://www.laihdutusnetti.fi/aihe/ruokavalio/rasvat/

Yhteistyössä