Haluisin oikoa väärinkäsityksiä joita teillä on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olis tosi kiva, jos laskisit vaikka kiloklubin avulla kuin paljon syöt päivässä kaloreita :)

Voin mä laskeakkin, tosin syömiset vaihtelee aika paljon kuukauden eripäivinä mutta sellasen keskiarvon mukaan voin laskea kyllä :)

Miltä näytät? Miltä näyttää 200kg nainen, käveleekö heitä kaduilla vastaan? Googleta vaikka jokin lähellä oleva kuva :)

Kysyn siksi koska en osaa arvioida vastaantulevien ihmisten painoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Syötkö silloinkin kun ei ole nälkä? Mussutatko koko päivän sipsejä ja karkkeja? Milloin rakkautesi ruokaan syntyi? Santsaatko montakin kertaa ruokaa?

En syö silloin kun ei ole nälkä, tietty se ettäs yön iltasin karkkia on eriasia. En mussuta joka päivä sipsejä enkä karkkeja. Sipsejä ostan ehkä kerran kuussa ja karkkia pussin viikossa. En mä rakasta ruokaa, mä en vietä päivääni syömällä kokoajan. Ja en santsaa, syön sen annoksen mikä lautasella on ja sillä pärjää hyvin.

Mitä liikuntaa pystyy tuolla kilomäärällä harrastamaan? Tiedäthän että ylipainoinen ei välttämättä raskaudu ja synnytykset voivat olla vaikeita. Onko sua kielletty koskaan menemästä huvipuistossa laitteisiin? Joudutko lentomatkalla ottamaan kaksi paikkaa vai mahdutko yhdelle?
Mistä löydät vaatteita?

Alkuperäinen kirjoittaja versatile:
Tuleeko sinulle pakonomaista syömistä, jolloin et voi vain lopettaa vaikka itseäsi jo ällöttää? Salailetko syömisiäsi läheisiltäsi? Oksennatko joskus syömisen jälkeen? Itse teen noin vaikka varsinaista paino-ongelmaa ei ole :ashamed:

Ei tule pakonomasta tarvetta syödä, syön kun on nälkä. En salaile syömisiäni, ihan niiden nenän edessä ruokani syön enkä salaa jossain nurkassa :) En ole koskaan oksentanut ruuan jälkeen. Toivottavasti saat apua oksentamis ongelmaasi, se ei ole kivaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No, kerro omasta kokemuksesta millaisia väärinkäsityksiä meillä sitten on?

Niitä on niin paljon, esim juuri nuo kalorimäärät yms. Itse en esim vedä pelkkiä sipsejä ja roskaruokaa päivästä toiseen, ihan normaaliruokaa syön ja kyllä myös karkkejakin.

Joo, näin vähän arvelinkin. Ja hyvä, että oiot näitä käsityksiä :) Vaikka jossain vaiheessa voidaankin olettaa että kilot tulevat syömällä niin eihän se meinaa että a. syö KOKO AJAN b. syö VAIN roskaruokaa jne jne

Kilot voi tulla syömällä, mutta myös sillä että ei voi liikkua paljoakaan ulkona niin syö sitä mitä tahansa niin ne ei kulu pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Laihduttaja bmi 21:
Montako kaloria syöt keskimäärin päivässä? Oletko koskaan vaivautunut laskemaan?

Onko se laiskuudesta, osaamattomuudesta vai siitä kiinni että vain viihdyt tuollaisena?

Vaivautunut laskemaan, heh. Kivaa syyllistämistä :D Ja ei, on ole viime vuosina "vaivautunut" laskemaan kaloreita, sillä yhtenä päivänä syön pelkkää makaroonia ja toisena pizzaa. Riippuen ihan rahatilanteesta. Ja saamattomuutta ehkä se että olen tämän kokoinen ja en ajatellut asiaa kunnes viime parina vuonna todellisuus iski päin näköä.

Syötkö silloinkin kun ei ole nälkä? Mussutatko koko päivän sipsejä ja karkkeja? Milloin rakkautesi ruokaan syntyi? Santsaatko montakin kertaa ruokaa?

En syö silloin kun ei ole nälkä, tietty se ettäs yön iltasin karkkia on eriasia. En mussuta joka päivä sipsejä enkä karkkeja. Sipsejä ostan ehkä kerran kuussa ja karkkia pussin viikossa. En mä rakasta ruokaa, mä en vietä päivääni syömällä kokoajan. Ja en santsaa, syön sen annoksen mikä lautasella on ja sillä pärjää hyvin.

Syötkö leivoksia, pullaa, keksejä, viinereitä, munkkeja jne.? Syötkö kermaperunoita kermakastikkeessa karjalanpaistilla, joka lilluu rasvasessa ja suolasessa kastikkeessa? käytätkö paljon alkoholia, tupakoitko? Teetkö itse ruuat vai ostatko eineksiä? Kuinka usein käyt pikaruokaloissa, kuten hesburger, mäkki, pitseriat? Käytkö töissä? Syötkö lihapiirakoita? Ranskalaisia, makkaroita? Lasagnea? Vai "salaatteja" jotka sisältävät viittä rasvaista juustoa, kebablihaa, pekonisiivuja, 5 eri rasvaista majoneesia ja juot punaista maitoa ja käytät vain leivän päällä oikeaa voita, rasvasia makkaroita ja juustoja?

No, kerro omasta kokemuksesta millaisia väärinkäsityksiä meillä sitten on?

Niitä on niin paljon, esim juuri nuo kalorimäärät yms. Itse en esim vedä pelkkiä sipsejä ja roskaruokaa päivästä toiseen, ihan normaaliruokaa syön ja kyllä myös karkkejakin.

Joo, näin vähän arvelinkin. Ja hyvä, että oiot näitä käsityksiä :) Vaikka jossain vaiheessa voidaankin olettaa että kilot tulevat syömällä niin eihän se meinaa että a. syö KOKO AJAN b. syö VAIN roskaruokaa jne jne

Kilot voi tulla syömällä, mutta myös sillä että ei voi liikkua paljoakaan ulkona niin syö sitä mitä tahansa niin ne ei kulu pois.

En kyllä ymmärrä tätä ajatustapaa. Jos syö vaikkapa 500kcal vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu VARMASTI istui tai ei. Silloin vain kuluttaa vähän joten saa syödäkin vain vähän. (Säästöliekit on sitten asia erikseen, mutta siihen kai tarvitaan paljon isompi vaje ja pitkältä ajalta)

Sun perusenergiankulutus on n. 5000kcal, jos paino ei putoa niin voi herranjumala sä syöt aivan tajuttomia määriä!!!! Mulla peruskulutus on 1300 ja nälkä lähtee sillä, miten edes jaksais syödä neljä kertaa enemmän...

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mikä on peruskulutuksesi tuolla painolla ja monta kaloria syöt keskimäärin päivässä tällä hetkellä?

No kaloreita on vaikea sanoa, ravitsemusterapeutti oli sitä mieltä että syön toisinaan liian vähän ja elimistö on säästöliekillä. Antoi ohjeita 3500 kaloriin päivässä ja en usko että paljoa enempää syön päivän aikana. Köyhinä päiviä, joita usein, syön vähemmän ja sen takia elimistö menee säästöliekille ja en laihdu.
Kuinka paljon sulla on noita "köyhiä päiviä"? Kun eihän se säästöliekki toki heti mene päälle, saa pitempäänkin syösä niukanlaisesti kaloreita päivässä. Ja itsekin ole siis ylipainoinen. :)

No ennen niitä oli paljon, joka kuukausi yli puolet päivistä oli köyhiä päiviä. Nykyään raha-asiat hieman paremmin niin pystyy ostamaan hiukan monipuolisempaa ruokaa. Säästöliekki oli vuosi sitten, sen jälkeen varmaan jo ehkä parantunut mutta vieläkin tulee päiviä kun ennen rahapäivää voi syödä vain vaaleaa leipää ja makaronia ainakin jos tulee yllätyslasku joka vie ruokarahoja. Silloin kun asuin kotona, meillä oli todella tiukkaa. KAurapuuropäiviä oli enemmän kuin liikaa, mutta kuitenkin sitä vain lihoi.

Sun perusenergiankulutus on n. 5000kcal, jos paino ei putoa niin voi herranjumala sä syöt aivan tajuttomia määriä!!!! Mulla peruskulutus on 1300 ja nälkä lähtee sillä, miten edes jaksais syödä neljä kertaa enemmän...

Oletko koskaan kuullut siitä mtien keho pyrkii aina säilyttämään ja saavuttamaan sen korkeimman painon mikä on ollut. Se tarkoittaa sitä, että on nälkä ja haluaa syödä enemmän. Nälkä taas on ihmisen voimakkaimpia viettejä, jos nyt näin voi sanoa, mutta eihän ihminen joka ei itse ole koskaan joutunut näiden asioiden takia painimaan syystä tai toisesta voi tätä käsittää.

Mutta se on totta että 5000 kcal saa syödä jo aika ruhtinaallisesti.

No eikä ole. Jos AP on esim. 30v, arvio on 3600kcal, siis peruskulutus.

AP, olisiko mahdollista jättää ne makaroonit ja pitsat kokonaan pois? Söisit täysjyvää ja leseitä, vihanneksia, salaattia, kalaa jne, ja laskisit vaikka joka ikinen päivä syöväsi 3000kcal? Sitten kun olet laihtunut enemmän, vähennät sne 2800kcal jne. Pystyisit siihen kyllä, jos oikein haluaisit! Tsemppiä! Ja ajattele olevasi uuden elämän arvoinen!

Ja kyllä, laihdutus ja kaloreiden laskeminen on inhottavaa ja tylsää jne, mutta nälkäinen ei tarvitse olla eikä rahanpuutteeseen kaadu.

Alkuperäinen kirjoittaja taukki:
Syöt varmaan joka päivä karkkia sipsejä limua pitzaa hampurilaisia, oletko tietoinen jos vahdat ne vaaleat makroonit tummiksi ja vaalean leivän tummaksi ja jätät karkit päivässä pois voit huomaamatta laihtua monta kiloakin.
Ja lisää joka ateriaan viher salaattia, jos et osaa itse tehdä osta kaupan tiskiltä suoraan.
Ja tee mielummin ruoka uunissa kuin pannulla ;)

En muuten syö, tuo on juuri se väärinkäsitys joita yritän oikoa. Pizzaa tilaan kerran kahdessa kuussa suunnilleen, hampurilaispaikoissa käyn kerran vuodessa... Vaaleat makaroonit on halvempia kuin tummat mutta miksikäs ei niitäkin voi joskus ostaa, monivilja leipää syön jo sen jälkeen kun söin monta vuotta pelkkää vaalea leipää, ruisleivästä ei maha tykkää joten en voi sitä syödä. Ja kyllä mä vihessalaatin osaan tehdä, en mä ole tyhmä vaikka olenkin lihava. Kyllä mulla ihan aivot on ja salaattia(lehtisalaattia leivän päälle) ostankin sillon kun kaupassa käyn. Ja aika usein uunia käytänkin, toki sorrun myös valmisruokiin kuten jokainen meistä (kai). :)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Syötkö leivoksia, pullaa, keksejä, viinereitä, munkkeja jne.? Syötkö kermaperunoita kermakastikkeessa karjalanpaistilla, joka lilluu rasvasessa ja suolasessa kastikkeessa? käytätkö paljon alkoholia, tupakoitko? Teetkö itse ruuat vai ostatko eineksiä? Kuinka usein käyt pikaruokaloissa, kuten hesburger, mäkki, pitseriat? Käytkö töissä? Syötkö lihapiirakoita? Ranskalaisia, makkaroita? Lasagnea? Vai "salaatteja" jotka sisältävät viittä rasvaista juustoa, kebablihaa, pekonisiivuja, 5 eri rasvaista majoneesia ja juot punaista maitoa ja käytät vain leivän päällä oikeaa voita, rasvasia makkaroita ja juustoja?

Rasvaa on turha syyttää jos samaan aikaan syö isot kasat hiilihydraatteja.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mikä on peruskulutuksesi tuolla painolla ja monta kaloria syöt keskimäärin päivässä tällä hetkellä?

No kaloreita on vaikea sanoa, ravitsemusterapeutti oli sitä mieltä että syön toisinaan liian vähän ja elimistö on säästöliekillä. Antoi ohjeita 3500 kaloriin päivässä ja en usko että paljoa enempää syön päivän aikana. Köyhinä päiviä, joita usein, syön vähemmän ja sen takia elimistö menee säästöliekille ja en laihdu.
Kuinka paljon sulla on noita "köyhiä päiviä"? Kun eihän se säästöliekki toki heti mene päälle, saa pitempäänkin syösä niukanlaisesti kaloreita päivässä. Ja itsekin ole siis ylipainoinen. :)

No ennen niitä oli paljon, joka kuukausi yli puolet päivistä oli köyhiä päiviä. Nykyään raha-asiat hieman paremmin niin pystyy ostamaan hiukan monipuolisempaa ruokaa. Säästöliekki oli vuosi sitten, sen jälkeen varmaan jo ehkä parantunut mutta vieläkin tulee päiviä kun ennen rahapäivää voi syödä vain vaaleaa leipää ja makaronia ainakin jos tulee yllätyslasku joka vie ruokarahoja. Silloin kun asuin kotona, meillä oli todella tiukkaa. KAurapuuropäiviä oli enemmän kuin liikaa, mutta kuitenkin sitä vain lihoi.

Makaronilla ja vaalealla leivällähän sitä JUURI lihoo! Varsinkin jos ne "kärsimykset" sitten hyvittää itselleen pitsalla kun saa rahaa.

Laittasitko ap vähän tyypillisen päivän ruokia? Kun sun tekstistäsi saa sen mielikuvan, että syöt ihan normaalisti ja normaaleja annoksia, etkä mahda mitään, että lihot vaan. Ja kaurapuurollakin onnistuit lihomaan. Kiinnostaisi tietää mistä ne kalorit sitten oikein tulee. Mä olen 65 kg, omasta mielestäni ylipainoinen, ja syön mielestäni todella paljon. 3 ateriaa päivässä ja välipaloja, sekä päivittäisiä herkkuja.

Rasva varastoituu elimistöön sellaisenaan. Jotta hiilari muuttuisi rasvaksi keho joutuu käsittelemään sitä ja jo siinä yhteydessä kuluu osa hiilihydraatin sisältämästä energiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
minkälainen on normaali päiväsi, mitä syöt??

Herään yleensä siinä kymmenen aikaan. Aamupalaksi syön jugortin jos sitä on, siis sellanen 200g pikari. Joskus 2-3 aikaan syön lämpimän ruuan, on se sit mitä tahansa makaroonilaatikkoa, keittoa, kastiketta ja perunaa... Joskus illalla 6-7 aikaan pari palaa leipää iltapalaksi ja sitten illalla jos on niin suklaata pari riviä ja jäätelö. Siinä se.

Oletko täysin, 100%, rehellinen itsellesi sen mukaan mitä syöt ja kuinka paljon? Entä ravintoterapeutille? Kirjaatko syömisiäsi ylös kun laihdutat? (Laihdutatko?

Olen 100% rehellinen, ja ennen ravintoterapeutille kirjasin 2 viikkoa ihan rehellisesti kaiken mitä söin. Miksi valehdella, sehän tekee vain hallaa itselle.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
minkälainen on normaali päiväsi, mitä syöt??

Herään yleensä siinä kymmenen aikaan. Aamupalaksi syön jugortin jos sitä on, siis sellanen 200g pikari. Joskus 2-3 aikaan syön lämpimän ruuan, on se sit mitä tahansa makaroonilaatikkoa, keittoa, kastiketta ja perunaa... Joskus illalla 6-7 aikaan pari palaa leipää iltapalaksi ja sitten illalla jos on niin suklaata pari riviä ja jäätelö. Siinä se.

Kyllä sun on syötävä enemmän kuni vaan tuon verran. Vai onko ruoka-annoksesi kovin suuria? Mitä laitat leivän päälle? Kuinka monta siivua makkaraa tai juustoa? Jos todella syöt vain tuon verran niin elimistösi ei ole sitten kunnossa :(

Mitä juot? Yllättävän paljon saattaa saada energiaa pelkistä tuoremehuista/maidosta tai vaikka alkoholijuomista.

Yhteistyössä