Haluisin oikoa väärinkäsityksiä joita teillä on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Syötkö silloinkin kun ei ole nälkä? Mussutatko koko päivän sipsejä ja karkkeja? Milloin rakkautesi ruokaan syntyi? Santsaatko montakin kertaa ruokaa?

En syö silloin kun ei ole nälkä, tietty se ettäs yön iltasin karkkia on eriasia. En mussuta joka päivä sipsejä enkä karkkeja. Sipsejä ostan ehkä kerran kuussa ja karkkia pussin viikossa. En mä rakasta ruokaa, mä en vietä päivääni syömällä kokoajan. Ja en santsaa, syön sen annoksen mikä lautasella on ja sillä pärjää hyvin.

Syötkö leivoksia, pullaa, keksejä, viinereitä, munkkeja jne.? Syötkö kermaperunoita kermakastikkeessa karjalanpaistilla, joka lilluu rasvasessa ja suolasessa kastikkeessa? käytätkö paljon alkoholia, tupakoitko? Teetkö itse ruuat vai ostatko eineksiä? Kuinka usein käyt pikaruokaloissa, kuten hesburger, mäkki, pitseriat? Käytkö töissä? Syötkö lihapiirakoita? Ranskalaisia, makkaroita? Lasagnea? Vai "salaatteja" jotka sisältävät viittä rasvaista juustoa, kebablihaa, pekonisiivuja, 5 eri rasvaista majoneesia ja juot punaista maitoa ja käytät vain leivän päällä oikeaa voita, rasvasia makkaroita ja juustoja?

Rasvaa on turha syyttää jos samaan aikaan syö isot kasat hiilihydraatteja.

juu mutta hyi hyi :< ei tekisi edes mieli syödä rasvasia ruokia pelkästään. Mielummin syön hiilaripitoisia ruokia. Hiilihydraatteja kun on vähä vaikeampaa vältellä. Niitä on perunassa, leivässä, hedelmissä jne. jotka on ihan terveellisiä hiilihydraatteja, mutta sitten on niitä "pahoja hiilareita" kuten sipsit, pullat jne. joita ei tarvisi syödä ollenkaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Syötkö silloinkin kun ei ole nälkä? Mussutatko koko päivän sipsejä ja karkkeja? Milloin rakkautesi ruokaan syntyi? Santsaatko montakin kertaa ruokaa?

En syö silloin kun ei ole nälkä, tietty se ettäs yön iltasin karkkia on eriasia. En mussuta joka päivä sipsejä enkä karkkeja. Sipsejä ostan ehkä kerran kuussa ja karkkia pussin viikossa. En mä rakasta ruokaa, mä en vietä päivääni syömällä kokoajan. Ja en santsaa, syön sen annoksen mikä lautasella on ja sillä pärjää hyvin.

Syötkö leivoksia, pullaa, keksejä, viinereitä, munkkeja jne.? Syötkö kermaperunoita kermakastikkeessa karjalanpaistilla, joka lilluu rasvasessa ja suolasessa kastikkeessa? käytätkö paljon alkoholia, tupakoitko? Teetkö itse ruuat vai ostatko eineksiä? Kuinka usein käyt pikaruokaloissa, kuten hesburger, mäkki, pitseriat? Käytkö töissä? Syötkö lihapiirakoita? Ranskalaisia, makkaroita? Lasagnea? Vai "salaatteja" jotka sisältävät viittä rasvaista juustoa, kebablihaa, pekonisiivuja, 5 eri rasvaista majoneesia ja juot punaista maitoa ja käytät vain leivän päällä oikeaa voita, rasvasia makkaroita ja juustoja?

Rasvaa on turha syyttää jos samaan aikaan syö isot kasat hiilihydraatteja.

juu mutta hyi hyi :< ei tekisi edes mieli syödä rasvasia ruokia pelkästään. Mielummin syön hiilaripitoisia ruokia. Hiilihydraatteja kun on vähä vaikeampaa vältellä. Niitä on perunassa, leivässä, hedelmissä jne. jotka on ihan terveellisiä hiilihydraatteja, mutta sitten on niitä "pahoja hiilareita" kuten sipsit, pullat jne. joita ei tarvisi syödä ollenkaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja g:
minkälainen on normaali päiväsi, mitä syöt??

Herään yleensä siinä kymmenen aikaan. Aamupalaksi syön jugortin jos sitä on, siis sellanen 200g pikari. Joskus 2-3 aikaan syön lämpimän ruuan, on se sit mitä tahansa makaroonilaatikkoa, keittoa, kastiketta ja perunaa... Joskus illalla 6-7 aikaan pari palaa leipää iltapalaksi ja sitten illalla jos on niin suklaata pari riviä ja jäätelö. Siinä se.

Siis minä laihtuisin jos söisin vain noin vähän.
t. se 65 kg.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
No, kerro omasta kokemuksesta millaisia väärinkäsityksiä meillä sitten on?

Niitä on niin paljon, esim juuri nuo kalorimäärät yms. Itse en esim vedä pelkkiä sipsejä ja roskaruokaa päivästä toiseen, ihan normaaliruokaa syön ja kyllä myös karkkejakin.

Joo, näin vähän arvelinkin. Ja hyvä, että oiot näitä käsityksiä :) Vaikka jossain vaiheessa voidaankin olettaa että kilot tulevat syömällä niin eihän se meinaa että a. syö KOKO AJAN b. syö VAIN roskaruokaa jne jne

Kilot voi tulla syömällä, mutta myös sillä että ei voi liikkua paljoakaan ulkona niin syö sitä mitä tahansa niin ne ei kulu pois.

En kyllä ymmärrä tätä ajatustapaa. Jos syö vaikkapa 500kcal vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu VARMASTI istui tai ei. Silloin vain kuluttaa vähän joten saa syödäkin vain vähän. (Säästöliekit on sitten asia erikseen, mutta siihen kai tarvitaan paljon isompi vaje ja pitkältä ajalta)

Tää on niin totta.
Ylipaino kertyy liiasta ruuasta.
Toisilla 2000kal on sopiva määrä päivässä,toisille 1500,toisille 3000..
Aineenvaihdunta ja perusenergiankulutus kun on kaikilla eri.
Jos syö vähemmän kuin kuluttaa LAIHTUU vaikka makaisi sängyssä liikkumatta.Perusliikunta kasvattaa lihaksia ja kuluttaa hieman kaloreita mutta ei ratkaisevasti. Eri asia jos juoksee joka päivä 20 kilsaa,siinä jo kuluu sen verran kaloireita että voi syödä VÄHÄN enemmän kuin muuten.
Säästöliekki HIDASTAA laihtumista,mutta myös säästöliekin aikana laihtuu jos pienentää kalorimäärää ennestään.
Fakta on että lihavat ihmiset syövät liikaa. Vaikka sitten söisivät pelkkiä porkkanoita tai yhtä paljon kuin laiha työkaveri(jolla on huippuaineenvaihdunta eikä siksi liho samoista kalorimääristä)
Mutta pointti on että ylipaino kertyy LIIASTA ruusta. Toisille Liika voi olla jo 2500 kaloria päivässä. Kun toiset laihtuu sillä määrällä. Elämä on! PItää oikeesti ottaa vastuu omista kiloistaan jos ikinä haluu laihtua, minkää säästöliekin syyttely ei auta mitään. Tai ajattelu et "syön kyllä ihan normaalisti mut silti vaan painan pari sataa kiloa!" Toi on yksinkertaisesti täyttä potaskaa! Kertoo vain siitä että käsitys syö normaalisti on pahasti väärentynyt!
T: kolme vuotta sitten vielä 100kg, nyt 60 kg

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen aina ollut sitä mieltä, että jotain vikaa on päässä on antaa itsensä paisua paisumistaa, eikä tee asialle mitään.

Periaatteessa kyllä näin, tosin sanoisin sen vähän ystävällisemmin. Painonhallinnan ongelmiin liittyy useimmiten erilaisia ongelmia esimerkiksi tunteiden käsittelyn kanssa.

En ole itse yli 200 kiloinen, mutta ylipainoinen kuitenkin. Minulla itselläni on vaikea ahdistuneisuushäiriö, kielteinen minäkuva, turvattomuuden ja arvottomuuden tunnetta, masentuneisuutta. Taustoilla nyt ei ole väliä, sanotaanko vaikka niin että olen kasvanut sellaisen lapsuuden jossa jäin paitsi perusturvallisuudesta. Minun on vaikea käsitellä tunteita, tukahdutan niitä mm ahmimalla. Lihavuus on myös yhdenlainen suojatumiskeino, se oikea minuus, se minä on tämän kaiken takana ja muut näkevät vain sen läskin. Se on kierre, itseinhon ja ahdistuksen kierre pääasiassa. Mä tiedän miksi mä syön, mä tiedän että mun ei pitäis niin tehdä, mutta mä en ole vielä niin kunnossa että kykenisin toimimaan toisella tavalla.

Oletko täysin, 100%, rehellinen itsellesi sen mukaan mitä syöt ja kuinka paljon? Entä ravintoterapeutille? Kirjaatko syömisiäsi ylös kun laihdutat? (Laihdutatko?

Olen 100% rehellinen, ja ennen ravintoterapeutille kirjasin 2 viikkoa ihan rehellisesti kaiken mitä söin. Miksi valehdella, sehän tekee vain hallaa itselle.

No söitkö (tietoisesti tai "vahingossa") sitten vähemmän silloin kun kirjasit? Kysyn koska tuon ylemmän kuvauksenkin perusteella minun on vaikea uskoa että söisit vain noin vähän. Ellei se pari palaa leipää ole sitten esim. 4x2 palaa rasvaisella juustolla jne, makaronilaatikko punaiseen maitoon tehtyä aivan valtava annos (mitä minulla ainakin tulisi tehtyä eli otettua valtava annos jos söisin ajallisesti noin harvoin), jäätelö puoli paketillista kerralla jne.

Tai sitten kannattaisi tosiaan mennä lääkärille, ettei ole syöpä tms.

Miltä näytät? Miltä näyttää 200kg nainen, käveleekö heitä kaduilla vastaan? Googleta vaikka jokin lähellä oleva kuva :)

Kysyn siksi koska en osaa arvioida vastaantulevien ihmisten painoja.

No suurelta, vielä kun olen pitkä niin ehkä sitten aika suurelta ainakin muitten silmissä. En mä tiedä :D

Mun mielestä tollainen "säästöliekkiteoria" kuulostaa todella omituiselta. Että ihminen ei laihtuisi siksi, kun syö liian vähän. Ihan taatusti jokainen laihtuu, jos kuluttaa enemmän energiaa kuin saa ravinnosta. Kuluuhan energiaa jo peruselintoimintojen ylläpitämiseenkin melko paljon, vaikkei tekisi mitään muuta kuin olisi ja makaisi.

Ex anoppi joutui aikanaan dieetille. Osti kaupasta kevyt rasvaa, kevyt makkaraa ja jotakin kevyt juustoa, laittoi ne kaikki nosrmaaliin tapaan leivän päälle :D ja vielä ihmetteli kun ei laihdu kun kuitenkin syö kevyesti :D
Eiköhän tuossakin ole tarkoitettu niin että laittaa vaan yhden siivun kevytjuustoa tai makkaraa sen leivän päälle ilman rasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mitä liikuntaa pystyy tuolla kilomäärällä harrastamaan? Tiedäthän että ylipainoinen ei välttämättä raskaudu ja synnytykset voivat olla vaikeita. Onko sua kielletty koskaan menemästä huvipuistossa laitteisiin? Joudutko lentomatkalla ottamaan kaksi paikkaa vai mahdutko yhdelle?
Mistä löydät vaatteita?

Varmaan mitä vain liikuntaa, itse kun en liikuntaa pahemmin harrasta. Mä en halua lapsia, joten sillä ei sitten ole mulla mitään väliä :) En ole käynyt huvipuistossa sen jälkeen kun olin 14, silloin painoin 140 kiloa ja ei sillon kielletty. En lennä juurikin sen takia kun en mahdu penkkiin ja pelkään lentämistä. Tilaan cellbesistä ja ellokselta vaatteeni :)

Alkuperäinen kirjoittaja ilman aivoja:
Ex anoppi joutui aikanaan dieetille. Osti kaupasta kevyt rasvaa, kevyt makkaraa ja jotakin kevyt juustoa, laittoi ne kaikki nosrmaaliin tapaan leivän päälle :D ja vielä ihmetteli kun ei laihdu kun kuitenkin syö kevyesti :D
Eiköhän tuossakin ole tarkoitettu niin että laittaa vaan yhden siivun kevytjuustoa tai makkaraa sen leivän päälle ilman rasvaa.

Niin, tai sitten ostaa kevyt jogurttia tai jotain, ja syö kaksi kun ne ei mukamas vie nälkää.

Toisinaan näissä päivän ruuat, laihdunko näin- ketjuissa on just sellasta, että 2 leipää, päällä levitettä, kinkkua ja juustoa. Siis miksi pitää ladata hitosti tavaraa leivän päälle. Levitettä ei tarvii ollenkaan, voi laittaa vaikka sipauksen sinappia, ja kinkkua. Jätä se juusto ja levite pois, ja säästät ainakin 100 kaloria.

Laita tyypillisen päivän ruuat ja kuvaile annoskokoa? Rehellisesti.

Kirjoitin jo päivän ruuat aiemmin, mutta siis aamulla 200g jogurttia jos sitä on. Ruoka siinä 2-3 aikaan, ehkä mitähän sitä sanois jotain makaroonilaatikkoa 4 kauhallista ehkä, deseissä en osaa sanoa kun ei annos nyt tässä edessä. Illalla 2-3 leipäviipaletta jossa päällä 2 leikkelepakkarasiivua per leipä ja lasi rasvatonta maitoa. Suklaata paririviä ja nyt kesäisin jäätelötuutti.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mun mielestä tollainen "säästöliekkiteoria" kuulostaa todella omituiselta. Että ihminen ei laihtuisi siksi, kun syö liian vähän. Ihan taatusti jokainen laihtuu, jos kuluttaa enemmän energiaa kuin saa ravinnosta. Kuluuhan energiaa jo peruselintoimintojen ylläpitämiseenkin melko paljon, vaikkei tekisi mitään muuta kuin olisi ja makaisi.

No onhan se kyseenalaistettu ilmiö, mutta sillä on myös jotain perää. Elimistö tekee rajulla dieetillä yleensä sen että alkaa polttaa suhteessa enemmän lihaksia kuin rasvaa (ja keho tottakai tarvitsee myös proteiineja joten jos niitä saa vähän keho ottaa sen hölmöyksissään omasta kropasta) jolloin läskin määrä kehossa "lisääntyy" ja kun lihasmassa pienenee pienenee myös energiankulutus. Jos ravinnonsaanti on heikkoa kroppa pyrkii nuukailemaan energiankulutuksessa, jos taas syö yli oman tarpeen keho normaalisti myös tuhlailee vähän sitä energiaa eli kroppa käy kovemmilla kierroksilla :D

apee puhuu nyt täyttä soopaa.
Itse olen reilusti ylipainoinen (painan yli 100kg) oli 2 viikkoa kirjaimellisesti kunnolla tuossa talvella kipeä,kuumetta oli 39 -40
Laihduin sohvalla maaten 10kg siis en tehnyt mitään kun en jaksanut nousta,hyvä kun juoda jaksoin kun mies juotti,syöminen oli lähinnä muutama 3lusikallista keittoa jos sitäkään.
Lopulta selvisi mikä minua vaivasi ja sain lääkkeet.
Ja ei ollut oksennus-mahatautia ;)
Nyt tavoitteena aloittaa kuntoilu kun kesä on lomailtu, tuntui hyvältä kun olin jo sen 10kg kevyempi.

Laita tyypillisen päivän ruuat ja kuvaile annoskokoa? Rehellisesti.

Kirjoitin jo päivän ruuat aiemmin, mutta siis aamulla 200g jogurttia jos sitä on. Ruoka siinä 2-3 aikaan, ehkä mitähän sitä sanois jotain makaroonilaatikkoa 4 kauhallista ehkä, deseissä en osaa sanoa kun ei annos nyt tässä edessä. Illalla 2-3 leipäviipaletta jossa päällä 2 leikkelepakkarasiivua per leipä ja lasi rasvatonta maitoa. Suklaata paririviä ja nyt kesäisin jäätelötuutti.

Tuossa on varmaan 1500-1800 Kcal luulisin. Joka päiväkö tuolla ruokavaliolla, etkä laihdu????

Vähän kun mun anopin laihariruuat. se teki itselleen laihdutus- karjalanpiirakoita niin, että korvasi riisin porkkanasoseella. Voiteli silti piirakat voilla uunista otettaessa ja sekoitti voita siihen porkkanasoseeseenkin kauheat klöntit, koska muuten piirakat maistuivat kuivilta ja pahoilta ;)

Niin, tai sitten ostaa kevyt jogurttia tai jotain, ja syö kaksi kun ne ei mukamas vie nälkää.

Toisinaan näissä päivän ruuat, laihdunko näin- ketjuissa on just sellasta, että 2 leipää, päällä levitettä, kinkkua ja juustoa. Siis miksi pitää ladata hitosti tavaraa leivän päälle. Levitettä ei tarvii ollenkaan, voi laittaa vaikka sipauksen sinappia, ja kinkkua. Jätä se juusto ja levite pois, ja säästät ainakin 100 kaloria.

Juuri tänä aamuna kirosin, että pitäisi jättää leivästä pois leipä ja jättää vain kasvisrasva (tarvitsen enemmän hyviä rasvoja ruokavaliooni), 5% juusto (sisältää proteiiniakin) ja rasvaton kinkku sekä salaatit ja tomaatit, niin olisi terveellistä ;) Eli leivässä pahinta on se leipä, muut voivat olla laihduttajalle oikeastaan hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
minkälainen on normaali päiväsi, mitä syöt??

Herään yleensä siinä kymmenen aikaan. Aamupalaksi syön jugortin jos sitä on, siis sellanen 200g pikari. Joskus 2-3 aikaan syön lämpimän ruuan, on se sit mitä tahansa makaroonilaatikkoa, keittoa, kastiketta ja perunaa... Joskus illalla 6-7 aikaan pari palaa leipää iltapalaksi ja sitten illalla jos on niin suklaata pari riviä ja jäätelö. Siinä se.

Tuohon nyt ei usko erkkikään. Tosin riippuu annoskoostakin. Olen niormipainoinen ja syön suunnilleen noin, paitsi aamulla kahvia ja päivällä. Yksi lämmin ruoka ja ehkä jotain iltapalaksi kun myöhempään valvoo.
Painoni pysyy samassa mutta liikunkin kyllä jonkun verran pyöräillen,10km/päivä.
Aiemmin olin noin 4 kiloa hoikempi, kun oli ruumiillinen työ.

kevyissä leviteissä ei ole juurikaan kaloreita. itse käytän Becel olivea, en muista kaloreita mutta olisko 20 kcal teelusikallisessa. Sen lisäksi normirasvasta juustoa siivu, kalkkunaleikkelettä 7 kcal siivu ja kasviksia. Ei tarvii tinkiä mistään, en liho, ja juustonkin voin syödä sellaisena kun pidän.

Alkuperäinen kirjoittaja sairas:
apee puhuu nyt täyttä soopaa.
Itse olen reilusti ylipainoinen (painan yli 100kg) oli 2 viikkoa kirjaimellisesti kunnolla tuossa talvella kipeä,kuumetta oli 39 -40
Laihduin sohvalla maaten 10kg siis en tehnyt mitään kun en jaksanut nousta,hyvä kun juoda jaksoin kun mies juotti,syöminen oli lähinnä muutama 3lusikallista keittoa jos sitäkään.
Lopulta selvisi mikä minua vaivasi ja sain lääkkeet.
Ja ei ollut oksennus-mahatautia ;)
Nyt tavoitteena aloittaa kuntoilu kun kesä on lomailtu, tuntui hyvältä kun olin jo sen 10kg kevyempi.

Tiesithän, että raskaus kiihdyttää aineenvaihduntaa ja lisää energiakulutusta? =)

Leivoksia syön silloin tällöin ja noita muita mutta en joka päivä tai edes joka kuukausi. Kermaperunoita ehkä kerran kuussa ja karjalanpaistin teen itse joten ei lillu rasvaa niin paljon. En polta enkä juo ollenkaan. Teen usein itse ruuat, mutta joskus ostan eineksiäkin. En käy pikaruokaloissa, ehkä kerran vuodessa. En ole töissä. Lihapiirakoita syön aika harvoin, ehkä 1-2 parissa kuussa. Rankalaisia 3-4 kertaa kuussa, makkaraa nyt kesäaikana enempi tyyliin yksi paketti per viikko, lasagena teen kerran parissa kuussa itse, salaatteja teen ja ihan on jäävuorisalaattia, keittokinkkua, hernemaissipaprikaa, kurkkua ja raejuustoa. Ei kastiketta. Juon rasvatonta maitoa, se parasta. Käytän leivällä margariinia ja milloin mitäkin leikkelemakkaraa.

Tuus takas oikomaan näitä väärinkäsityksiä sitten. Miten voi olla mahdollista, että noin pienellä ruokamäärällä ei laihdu? Oletko sä joku unissasi syöjä tms. Willebrandin taudista kärsivä, syöt kiikkutuoleja ja tapettia..

Yhteistyössä