Haluisin oikoa väärinkäsityksiä joita teillä on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja ilman aivoja:
Ex anoppi joutui aikanaan dieetille. Osti kaupasta kevyt rasvaa, kevyt makkaraa ja jotakin kevyt juustoa, laittoi ne kaikki nosrmaaliin tapaan leivän päälle :D ja vielä ihmetteli kun ei laihdu kun kuitenkin syö kevyesti :D
Eiköhän tuossakin ole tarkoitettu niin että laittaa vaan yhden siivun kevytjuustoa tai makkaraa sen leivän päälle ilman rasvaa.

Vähän kun mun anopin laihariruuat. se teki itselleen laihdutus- karjalanpiirakoita niin, että korvasi riisin porkkanasoseella. Voiteli silti piirakat voilla uunista otettaessa ja sekoitti voita siihen porkkanasoseeseenkin kauheat klöntit, koska muuten piirakat maistuivat kuivilta ja pahoilta ;)

:D Minun ex anoppini teki laihiksella terveellisiä ranskalaisia uunissa, kutsui minutkin silloin syömään :)
Oli ostanut tavallisia pakaste ranskalasia (kuvittelin että tekisi siis oikeista perunoista 'ranskalasia')
Laittoi ne uunipellille ja heitti sinne tänne peltiä vielä voita perään, on muuten kuulemma liian kuivia :D
Ja toki sitten siihen suolaa ja ketsuppiakin.

Ex anoppi joutui aikanaan dieetille. Osti kaupasta kevyt rasvaa, kevyt makkaraa ja jotakin kevyt juustoa, laittoi ne kaikki nosrmaaliin tapaan leivän päälle :D ja vielä ihmetteli kun ei laihdu kun kuitenkin syö kevyesti :D
Eiköhän tuossakin ole tarkoitettu niin että laittaa vaan yhden siivun kevytjuustoa tai makkaraa sen leivän päälle ilman rasvaa.

Vähän kun mun anopin laihariruuat. se teki itselleen laihdutus- karjalanpiirakoita niin, että korvasi riisin porkkanasoseella. Voiteli silti piirakat voilla uunista otettaessa ja sekoitti voita siihen porkkanasoseeseenkin kauheat klöntit, koska muuten piirakat maistuivat kuivilta ja pahoilta ;)

:D Minun ex anoppini teki laihiksella terveellisiä ranskalaisia uunissa, kutsui minutkin silloin syömään :)
Oli ostanut tavallisia pakaste ranskalasia (kuvittelin että tekisi siis oikeista perunoista 'ranskalasia')
Laittoi ne uunipellille ja heitti sinne tänne peltiä vielä voita perään, on muuten kuulemma liian kuivia :D

Voita ranskisten päälle? :D Sun anoppi rakastaa voita..

Mun äiti laittaa (hänen mielestään terveelliseen) aamupuuroon hirveen ison kökkäreen voita, suolaa ja sokeria valkosen kerroksen päälle. Rasvaseen maitoon tehtyä vielä. Nam... (not.)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
No, kerro omasta kokemuksesta millaisia väärinkäsityksiä meillä sitten on?

Niitä on niin paljon, esim juuri nuo kalorimäärät yms. Itse en esim vedä pelkkiä sipsejä ja roskaruokaa päivästä toiseen, ihan normaaliruokaa syön ja kyllä myös karkkejakin.

Joo, näin vähän arvelinkin. Ja hyvä, että oiot näitä käsityksiä :) Vaikka jossain vaiheessa voidaankin olettaa että kilot tulevat syömällä niin eihän se meinaa että a. syö KOKO AJAN b. syö VAIN roskaruokaa jne jne

Kilot voi tulla syömällä, mutta myös sillä että ei voi liikkua paljoakaan ulkona niin syö sitä mitä tahansa niin ne ei kulu pois.

En kyllä ymmärrä tätä ajatustapaa. Jos syö vaikkapa 500kcal vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu VARMASTI istui tai ei. Silloin vain kuluttaa vähän joten saa syödäkin vain vähän. (Säästöliekit on sitten asia erikseen, mutta siihen kai tarvitaan paljon isompi vaje ja pitkältä ajalta)

Tiedän että säästöliekkin tarvitaan enemmä, vastasin eräälle toiselle jo säästöliekistä. Ja syön toisena päivänä enemmä ja toisena vähemmän, joten joinakin päivinä tulee tuon 500 kalorin vaje ihan itsestään. Paino onkin yt pysynyt samana jo jonkin aikaa, joten jotain teen oikein kun en liho.

Apua, millaisia ne sen epäterveelliset ranskalaiset sitten on? :D

Alkuperäinen kirjoittaja ke:
Alkuperäinen kirjoittaja sairas:
apee puhuu nyt täyttä soopaa.
Itse olen reilusti ylipainoinen (painan yli 100kg) oli 2 viikkoa kirjaimellisesti kunnolla tuossa talvella kipeä,kuumetta oli 39 -40
Laihduin sohvalla maaten 10kg siis en tehnyt mitään kun en jaksanut nousta,hyvä kun juoda jaksoin kun mies juotti,syöminen oli lähinnä muutama 3lusikallista keittoa jos sitäkään.
Lopulta selvisi mikä minua vaivasi ja sain lääkkeet.
Ja ei ollut oksennus-mahatautia ;)
Nyt tavoitteena aloittaa kuntoilu kun kesä on lomailtu, tuntui hyvältä kun olin jo sen 10kg kevyempi.

Tiesithän, että raskaus kiihdyttää aineenvaihduntaa ja lisää energiakulutusta? =)

Jos minulta kysyt niin tiesin, ja en ollut raskaana ;)

Halusin vain kertoa kun aapee väittää niin kovasti ettei voi lahtua kun on säästöliekkipäiviä. Totuus on jos et syö niin väkisinkin laihdut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap?:
Tuus takas oikomaan näitä väärinkäsityksiä sitten. Miten voi olla mahdollista, että noin pienellä ruokamäärällä ei laihdu? Oletko sä joku unissasi syöjä tms. Willebrandin taudista kärsivä, syöt kiikkutuoleja ja tapettia..

Tai jos se kertoo vaan puoli totuutta, eli just noi syömisensä?
Juomisista kun ei ole ollut puhetta. Litkii joka päivä pari isoa pulloa cokista, puoli ämpärillistä kaakaota tai mäyräkoiran :D?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sun perusenergiankulutus on n. 5000kcal, jos paino ei putoa niin voi herranjumala sä syöt aivan tajuttomia määriä!!!! Mulla peruskulutus on 1300 ja nälkä lähtee sillä, miten edes jaksais syödä neljä kertaa enemmän...

En syö tajuttomia määriä koska tuon 3500 taulokon määrä jo näyttää mun silmissä todella paljolta.

Ehkä ap sit tosiaan syö yön pimeinä tunteina niitä kiikkustuoleja ja tapetteja :D No ei tosissaan. Käänny lääkärin puoleen, eikös se ravintoterapeutti vois tehdä sulle kunnollista syömisohjelmaa?

Alkuperäinen kirjoittaja voe voe:
Jos sä vain lihot ja lihot vaikka syöt normaalia ruokaa, sulla on varmaan jokin sairaus? Onko sulta tutkittu kilpisrauhasta? aineenvaihduntaa?

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja erittäin hidas aineenvaihdunta johon pyydän lääkkeitä seuraavan kerran kun lääkäriin menen joskus ens vuonna.

Apua, millaisia ne sen epäterveelliset ranskalaiset sitten on? :D

:D Täytyisköhän soittaa ex anopille ja kysästä ;)
Hänen mielestään ei ruokaa voi edes valmistaa uunissa ja kaikki tuleekin tehdä pannulla.
Arvaa mikä sota siitäkin kerran syttyi kun tein silloisen anoppini nähden ruokaa, laitoin ranskalaisia mutta en sitä voita, niistä tulee ihan liian kuivia ei niitä kukaan syö..

Ap, toivon sinulle hyvää jatkoa :) Haluaisitko kokeilla tällaista?

www.kalorilaskuri.fi

Sillä minä laihdun, eikä ole vaikeaa (joskin vaatii itsekuria, mutta tietopohjan ei onneksi tarvitse olla kummoinen). Sitä täytyykin vain noudattaa joka ikinen päivä. Myös elintarvikevaaka on ostettava ettei voi huijata itseään, maksaa noin 15?. Mutta voin LUVATA sinulle että jos et tuota käyttämällä laihdu, sinulla on jokin paha sairaus.

Säästöliekistä minun mielipiteeni:

Sairastin nuorena 16-18 v anoreksiaa, jolloin söin vain noin 100-400 kcal päivässä. Laihduin lyhyessä ajassa 30 kg. Aina välillä onnistuin parempina aikoina keräämän painoa takaisin, mutta huonompina aikoina kun en taas syönyt laihduin takaisin. Mielestäni sästöliekki on täyttä puppua.

Jos sä vain lihot ja lihot vaikka syöt normaalia ruokaa, sulla on varmaan jokin sairaus? Onko sulta tutkittu kilpisrauhasta? aineenvaihduntaa?

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja erittäin hidas aineenvaihdunta johon pyydän lääkkeitä seuraavan kerran kun lääkäriin menen joskus ens vuonna.

Täytyy olla. Miksi ens vuonna? :D Tänkin vuoden puolelle aikoja saa...

Alkuperäinen kirjoittaja Laihduttaja bmi 21:
Sun perusenergiankulutus on n. 5000kcal, jos paino ei putoa niin voi herranjumala sä syöt aivan tajuttomia määriä!!!! Mulla peruskulutus on 1300 ja nälkä lähtee sillä, miten edes jaksais syödä neljä kertaa enemmän...

No eikä ole. Jos AP on esim. 30v, arvio on 3600kcal, siis peruskulutus.

AP, olisiko mahdollista jättää ne makaroonit ja pitsat kokonaan pois? Söisit täysjyvää ja leseitä, vihanneksia, salaattia, kalaa jne, ja laskisit vaikka joka ikinen päivä syöväsi 3000kcal? Sitten kun olet laihtunut enemmän, vähennät sne 2800kcal jne. Pystyisit siihen kyllä, jos oikein haluaisit! Tsemppiä! Ja ajattele olevasi uuden elämän arvoinen!

Ja kyllä, laihdutus ja kaloreiden laskeminen on inhottavaa ja tylsää jne, mutta nälkäinen ei tarvitse olla eikä rahanpuutteeseen kaadu.

Pitsa on helppo jättää pois, en sitä usein syö. Makarooni ehkä ei, se kuitenkin niin edullista. Ja kunhan saan vaan kimmokkeen niin voisin laskea kaloreita, ja vielä se päivä tuleekin :) Kiitti tsempistä, kaloreiden laskeminen on tosiaan tylsää mutta kunhan pääsee vauhtiin niin se on ihan kivaakin :)

Eli kerroit meille ensin sen puoli totuutta :D
Ja et kyllä näytä terveydestäsi huolehtivan yhtään vaikka ravitsemusterapeutillakin olet käynyt, pyydän lääkkeitä sitten joskus ensi vuonna, miksi et tilaa nyt jo aikaa ja tee tilanteelle jotakin?

Alkuperäinen kirjoittaja Laihduttaja bmi 21:

No eikä ole. Jos AP on esim. 30v, arvio on 3600kcal, siis peruskulutus.

AP, olisiko mahdollista jättää ne makaroonit ja pitsat kokonaan pois? Söisit täysjyvää ja leseitä, vihanneksia, salaattia, kalaa jne, ja laskisit vaikka joka ikinen päivä syöväsi 3000kcal? Sitten kun olet laihtunut enemmän, vähennät sne 2800kcal jne. Pystyisit siihen kyllä, jos oikein haluaisit! Tsemppiä! Ja ajattele olevasi uuden elämän arvoinen!

Ja kyllä, laihdutus ja kaloreiden laskeminen on inhottavaa ja tylsää jne, mutta nälkäinen ei tarvitse olla eikä rahanpuutteeseen kaadu.

Pitsa on helppo jättää pois, en sitä usein syö. Makarooni ehkä ei, se kuitenkin niin edullista. Ja kunhan saan vaan kimmokkeen niin voisin laskea kaloreita, ja vielä se päivä tuleekin :) Kiitti tsempistä, kaloreiden laskeminen on tosiaan tylsää mutta kunhan pääsee vauhtiin niin se on ihan kivaakin :)

Osta tummaa makaroonia, vaalea on halpaa mutta tiesitkö että sen määrän minkä syöt vaaleata niin söisit alle puolet tummaa, siksi koska tumma täytttää tosin kuin vaalea

Mun yksi tuttava on aika painava aina ollut ja nyt vanhemmalla iällä tosi huonossa kunnossa (oisko kuusikymppinen). Hänen liikkumisensa on jo niin vaikeaa/kivulloista että mikään lenkkeily esim. ei enää oikein onnistu, ja varsinkin talvisin on aika rajoittunut kotiinsa kun on liukastakin. Toinen tuttava käy auttelemassa häntä. Ei mitenkään toivottava tulevaisuudenkuva kenellekään, siinä motivaatiota sitä kaipaaville.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
juu mutta hyi hyi :< ei tekisi edes mieli syödä rasvasia ruokia pelkästään. Mielummin syön hiilaripitoisia ruokia. Hiilihydraatteja kun on vähä vaikeampaa vältellä. Niitä on perunassa, leivässä, hedelmissä jne. jotka on ihan terveellisiä hiilihydraatteja, mutta sitten on niitä "pahoja hiilareita" kuten sipsit, pullat jne. joita ei tarvisi syödä ollenkaan :)

Tuosta oon kyllä eri mieltä. Hurjan paljo jää hiilareita pois kun jättää perunat, leivät, suklaat/karkit/jäätelöt/leivokset pois. Samalla jää paljon energiaa saamatta, eipä tartte enää rasvaa vältellä. Ja sit kun ajattelee että rasvaa tarvitaan rakennusaineiksikin. Esim monissa vähärasvaisissa jogurteissa rasva on korvattu sokerilla. Ei hyvä.
Ite en mitenkään yltiörasvaista ruokaa syö, luultavasti kyllä pitäis rasvan määrää lisätä, mutta ainaki näin alkuun laihdutus sujuu vähän vähemmälläki rasvan määrällä.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
minkälainen on normaali päiväsi, mitä syöt??

Herään yleensä siinä kymmenen aikaan. Aamupalaksi syön jugortin jos sitä on, siis sellanen 200g pikari. Joskus 2-3 aikaan syön lämpimän ruuan, on se sit mitä tahansa makaroonilaatikkoa, keittoa, kastiketta ja perunaa... Joskus illalla 6-7 aikaan pari palaa leipää iltapalaksi ja sitten illalla jos on niin suklaata pari riviä ja jäätelö. Siinä se.

Kyllä sun on syötävä enemmän kuni vaan tuon verran. Vai onko ruoka-annoksesi kovin suuria? Mitä laitat leivän päälle? Kuinka monta siivua makkaraa tai juustoa? Jos todella syöt vain tuon verran niin elimistösi ei ole sitten kunnossa :(

Mitä juot? Yllättävän paljon saattaa saada energiaa pelkistä tuoremehuista/maidosta tai vaikka alkoholijuomista.

Ei ole mahdollisuutta syödä lämmintä ruokaa kahtaa kertaa päivässä, tai on jos jakaa tuon ekan ruuan kahteen osaan. En syö isoja annoksia, ainakaan omasta mielestäni. Voin olla väärässäkin. En kuitenkaan mitään alstan annoksiakaan, esim keittoa syön sen yhden lautasellisen ja jos nälkä jää niin yksi tai kaks kauhallista lisää. Leivän päällä on 2 siivua siivumakkaraa per leipä. Juon maitoa lasillisen per päivä ja muuten sitten fun light mehua pari litraa paivässä. En käytä alkoholia.

Herään yleensä siinä kymmenen aikaan. Aamupalaksi syön jugortin jos sitä on, siis sellanen 200g pikari. Joskus 2-3 aikaan syön lämpimän ruuan, on se sit mitä tahansa makaroonilaatikkoa, keittoa, kastiketta ja perunaa... Joskus illalla 6-7 aikaan pari palaa leipää iltapalaksi ja sitten illalla jos on niin suklaata pari riviä ja jäätelö. Siinä se.

Kyllä sun on syötävä enemmän kuni vaan tuon verran. Vai onko ruoka-annoksesi kovin suuria? Mitä laitat leivän päälle? Kuinka monta siivua makkaraa tai juustoa? Jos todella syöt vain tuon verran niin elimistösi ei ole sitten kunnossa :(

Mitä juot? Yllättävän paljon saattaa saada energiaa pelkistä tuoremehuista/maidosta tai vaikka alkoholijuomista.

Ei ole mahdollisuutta syödä lämmintä ruokaa kahtaa kertaa päivässä, tai on jos jakaa tuon ekan ruuan kahteen osaan. En syö isoja annoksia, ainakaan omasta mielestäni. Voin olla väärässäkin. En kuitenkaan mitään alstan annoksiakaan, esim keittoa syön sen yhden lautasellisen ja jos nälkä jää niin yksi tai kaks kauhallista lisää. Leivän päällä on 2 siivua siivumakkaraa per leipä. Juon maitoa lasillisen per päivä ja muuten sitten fun light mehua pari litraa paivässä. En käytä alkoholia.

MIKSI RUOKA PITÄISI JAKAA?? Etkö jaksa tehdä enemmän kerralla, vai vetäisetkö sitten koko satsin jos tekisit illallisen samalla valmiiksi???

Miksi 2 siivua makkaraa? Miksi mehua,eikö vesi kelpaa? Tai parempaa,osta se laite millä voi itse tehdä limpparia, ja vettä pulloon ja hiilihappoa perään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mun yksi tuttava on aika painava aina ollut ja nyt vanhemmalla iällä tosi huonossa kunnossa (oisko kuusikymppinen). Hänen liikkumisensa on jo niin vaikeaa/kivulloista että mikään lenkkeily esim. ei enää oikein onnistu, ja varsinkin talvisin on aika rajoittunut kotiinsa kun on liukastakin. Toinen tuttava käy auttelemassa häntä. Ei mitenkään toivottava tulevaisuudenkuva kenellekään, siinä motivaatiota sitä kaipaaville.

Minä olen käynyt useamman erittäin ylipainoisen ihmisen luona auttamassa, verrattain nuoriakin ihmisiä. Siis paljon nuorempia kuin 60 v. Ovat tarvinneet apua ihan niiden röllyköiden alta, ja selän pesua, kun eivät itse siihen kykene. Haju on melkoinen näin kesähelteillä.

Pitäkää ihmiset itsestänne huoli kun olette nuoria, muuten voitte menettää itsenäisen elämän vanhemmiten! Ei minusta ainakaan sellainen olis kivaa.

Yhteistyössä