Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
Romaninainen...
Alkuperäinen kirjoittaja mä-78;26652443:
ai no kyröläiset tuutuja vaikka ite karjalalaisii... no et ite vastanu ketä oot.... no oon nykysyin helsingissä...
Ahaa.. ketä karjalaisia tarkemmin oot, nyt rupes kiinnostaan... Mun toinen vanhin on toiselta puolelta syyriläisiä... En viitti tässä huudella nimiä ettei tuu sanomista keltään näistä vastauksista..
 
Kerro lisää noista vanhempien kunnioitussäännöistä. Miten kunnioitus ilmenee käytännössä? Mitä ei missään nimessä voi tehdä? Miten kulttuurissanne suhtaudutaan lasten ruumiilliseen kurittamiseen? Miten itse suhtaudut?

Ja puhtauskäytännöistä. Mitä tarkoitat että "Lautasta ei tietenkään voi laskea lattialle. Sehän on tavara, josta syödään, joten se on pidettävä puhtaana. Tai jos lautasen sitten laskee lattialle, niin sitä ei saisi enää sieltä pois nostaa." Kai sen nyt pesuun voi nostaa? Vaiko eikö?

Minkälaiset asiat ihmisessä ovat arvostettuja, jos koulujen käyminen tai työnteko ei niinkään ole? Mitä haluaisit omien lastesi isona tekevän?

Mitä asioita valkolaisissa arvostat verrattuna oman kulttuurisi piirteisiin?
 
"jep"
Ihan käytännön kysymys - pitääkö paikkansa, että nuorempi ei saa käydä WC:ssä vanhojen kotona/aikana? Jos näin on, miten asia hoidetaan esim. tunteja tai päiviä kestävien vierailuiden aikana?
 
"vieras"
viime kesänä kattelin kun kolme likkaa oli auton kyydissä hameet päällä.
Ajoivat tien sivuun ja kaikki riisuivat hameensa pois auton ovien välissä.
Teetkö itse näin?

Onko sinulla autossa kaikilla lapsilla turvaistuimet ja myös aina käytössä?
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26652526]Onko se romaninaisten puku pakollinen? Saako koskaan mennä mihinkään muissa vaatteissa? Vaikka romaneja on monissa maissa niin vastaavaa yhdenmukaista pukeutumista en ole nähnyt muualla, herätti Suomessa vierailleissa ulkomaalaisissakin mielenkiintoa.[/QUOTE]

Kyllä se on lopulta oma valinta mikä ratkasee, mutta moni kokee että "on pakko" ja laittaa siksi hameet. Joissain paikoissa missä ollaan vähän vapaampia ja vähemmän tiukkoja näitten vaateasioiden suhteen, ei moni laitakaan tai laittaa vasta todella myöhään.

Periaatteessa ei sais mennä. Käytännössä moni kuitenkin menee, kunhan ei ole muita mustalaisia näkemässä. Tai jos on, niin että ovat sitten tuttuja, samaa ikäluokkaa, ja niin luotettavia etteivät varmasti mene juoruamaan muille. Minä olen kyllä tämän kesän aikana ehtinyt vedellä rannalla bikinit päällä ja muutaman kerran mitä ollaan ulkomailla lämpimässä käyty, niin ei mulla ole romanivaatteet olleet päällä muualla kuin meno- ja tulomatkoilla.

Nämä vaatteet on kyllä ihan ainutlaatuiset, mutta vaihteleehan ne tavatkin sitten jonkin verran. Ruotsissa samaa kyllä näkee, mutta ne ei olekaan sitten niitä varsinaisia Ruotsin romaneita.. jotka siis on pitkälti sulautuneet valtaväestöön vaatetuksensa perusteella.
 
"justiina"
tyhmä kysymys, mutta kun olet kyröläinen, niin tarkoittaako se, että olet pohjanmaalta kotosin?

oikein mielenkiintoinen tämä ketju!!

sitä utelisin, että onko miehesi töissä ja mitä itse olet työksesi tehnyt?
 
Romaninainen...
[QUOTE="minä";26652696]Mikä on oma koulutustaustasi? Kirjoitat parempaa suomea kuin moni palstalainen, joten epäilyttää romanitaustasi :D Oletko ns. valkolaismustalainen?[/QUOTE]

Ammattilukion olen käynyt (yo-lähihoitaja) ja amk:ssa kerkesin pari vuotta opiskella, mutta se polku on vielä kesken ja sitä jatketaan sitten, kun lapset on isompia.

Kyllä me romanitkin kirjoittaa osataan :D Ja täytyy sanoa että todella moni osaisi kirjoittaa paremmin kuin miten kirjoittaa, ainakin nuoremman polven ihmiset :)

Mitä mahdat tarkoittaa valkolaismustalaisella? :)
Kahden mustalaisen lapsi minä olen, ja kaaleen elämässä elänkin... mutta ei se tosiaan ole yhteydessä kirjoitustaitoon :)
 
Romaninainen...
Miksi hitossa olette niin juuttunut niihin kammottaviin hameisiin vaikka kyseessä on vain n 70 vuotta vanha perinne? Onko muuta syytä kuin tekosyy kieltäytyä töistä ja hyvä paikka jemmata kamaa kaupoissa?
Kyllä nämä hameet on kauemminkin kuin 70 vuotta olleet. Onhan ulkonäkö muuttunut vuosien varrella mutta mikäpä se ei aikojen kuluessa muuttuisi... ;) Hame on kulttuurillisista syistä, joista päällimmäisenä vanhempien ihmisten kunnioitus kaikkinaisena. Itse koen, että mulla on näiden vaatteiden myötä myös täysinäinen asema omassa yhteisössäni ja muiden romanien keskellä. Mun ei tarvitse jättäytyä pois ihmisten kodeista tai pelätä julkisille paikoille menoa siksi, että joudun keskelle pukeutumistani kumpuavaa riitaa. Itselleni näillä vaatteilla on paljon muitakin syitä ja arvoja, mutta yksikään näistä ei omalla kohdallani liity töistä kieltäytymiseen tai tavaroiden jemmailuun.

Hame ei muuten ole mikään syy kieltäytyä töistä, tai riippuu tietysti, mihin työpaikkaa on itse tyrkyllä. Mutta luulisi, ettei ihminen hae sellaisiin töihin joissa ei voi käyttää hameita, jos kerran tuntuu siltä ettei ilman hametta voi missään työskennellä. En minä ainakaan. Tosin mun viimeisin työpaikkani oli vanhainkodissa, jossa ei romanivanhuksia ollut, mutta kuitenkin; mun työvaatetukseeni kuuluivat housut ja paita, ei siellä hameille ollut sijaa ja tämänhän mä tiesin jo siinä vaiheessa, kun ko. alalle halusin kouluttautua.
 
"ellu"
Itseäni kiinnosta, että onko kaikki romanit samallalailla päällekäyviä? Opetetaanko kulttuurissanne pehmeitä arvoja ja tunteita, empatiaa ja toisen osaan asettautumista? Itselläni kokemusta todella ahdistavista romani-ihmisistä. Olen itse todella herkkä vaistoamaan ihmisten mielialoja ja tunteita ja peräännyn jos huomaan ettei läheisyyteni ole toivottua. En ole tavannut yhtään romania, jonka olisin huomannut omaavan saman 'taidon', kaikki tapaamani ovat olleet todella hyökkääviä ja käytökseltään kammottavia suorastaan.
 
"jep"
Mielenkiinnosta ja haluamatta tehdä tästä mitään ruokintavääntöä, kuinka yleistä imetys on romanien keskuudessa, ja jos imetätte, niin kuinka pitkään? Vai onko tuo yhtä vaihtelevaa kuin valtaväestön osalta?
 
"irma"
Mielettömän hyvä ketju. Kiitos ap:lle. Rauhallinen, sivistynyt ja ymmärtävä vastaustyylisi saa toivon mukaan joitain ennakkoluuloisia kaahottajia tarkistamaan käsityksiään.

Oon itse ei-romani mutta tutustunut kulttuuriinne romaniystävän kautta, joka oli opiskelutoverini. Romanikulttuurissa ihailen perhekeskeisyyttä ja vanhempien kunnioittamista.

Minusta romanivähemmistö rikastaa Suomen kulttuurista kirjoa hyvin. Romanit ovat väriläiskiä tässä hyvässä mutta puisevassa maassa. Epäluuloa on perinteisesti ollut puolin ja toisin, valtakulttuuri ja romanikulttuuri ovat aika erilaisia. Mutta varmasti toivoa on, että ihmiset kohtaavat toisiaan tulevaisuudessa vähemmin ennakkoasentein. Sinulle kiitos tämän asian edesauttamisesta!
 
  • Tykkää
Reactions: Myry vaan
Romaninainen...
[QUOTE="jaahas";26652772]Miksi yökerhoissa/pubeissa käyvistä romaneista 90% tarkoittaa ongelmia ravintolalle?
Onko jotain yleistä syytä, miksi juuri tämä porukka? Esim muut kansallisuudet, kulttuurit yms sekoittuvat varsin hyvin huolimatta pukeutumisesta tai ihonväristä.
Naiset yleensä pahempia kuin miehet. Tahallaan hakevat riidan että voivat hämmentää välissä.

Mikä hitto on tää puukkojuttu? Ylikompensaatiota jostain?

Myönnän rehellisesti että olen rasisti. Joka kerran kun näen romanin ravintolassa, tiedän sen tarkoittavan ongelmia tavalla tai toisella. Aika säälittävää, ottaen huomion että olen kasvanut romaniperheen naapurissa ja todellakin tiedän ettei kaikki ole sellaisia.[/QUOTE]

Ei siinä mitään, että sinä näin sanot, koska tottahan minä sen itsekin tiedän. Kyllä tuon saman varmaan suurin osa muistakin allekirjoittaisi, minkä totuudelle voi? Mitä enemmän mustalaisia paikalla, niin sitä varmemmin tulee riita aikaiseksi. Tämä ollaan miehen kanssa yhdessä todettu, ja koska minä sen kummemmin kuin mieskään, ei olla riidanhaluisia persoonia vaan halutaan mieluummin olla ja elää rauhassa ilman turhia vääntöjä, me ei hakeuduta paikkoihin, joihin todennäköisesti tulee paljon kaaleita. (No, nykyisellään voin puhua vain miehen menemisistä, itse kun olen niin kiinni täällä kotona. :)) Ja minä kun nyt puhun riidoista, niin tarkoitan sekä kaaleitten keskinäisiä kahinoita sekä sitten niitä riitoja, joissa toinen osapuoli on kaajeita.

En osaa sanoa, mistä tuo johtuu. Humalatilasta? Hankalista luonteista, jotka ei sovi yhteen? Riidanhaluisuudesta? Halusta näyttää jotain jollekin? Omalle seurueelle, kenties, tai sitten muille sivustaseuraajille? En tosissaan tiedä. Itse en tykkää riidellä, varsinkaan turhista asioista, ja siksi mun on niin kovin vaikea ymmärtää tätä.
 
"gemma"
Mitä mieltä olet siitä, että valtaväestö suhtautuu teihin niin että te KAIKKI olette varastelevia, epäkohteliaita, huonokäytöksiä, lakiarikkovia, piittaamattomia jne. ihmisiä? Oletteko mielestäsi "ansainneet" (itse aiheuttaneet) tämän, vai mistä moinen varsin yleinen leimaaminen johtuu?
 
rur
Mä en oikein käsitä tätä, että miten on mahdollista, että valkolainen voi romanikodissa "rikkoa sääntöjä" ilman, että siitä tulee seuraamuksia. Kuten nyt tuo aiempi esimerkki siitä, että siivoja voi kavuta tikkaille, jos ei satu olemaan itse romani. Luulisi, että se olisi kahta kauheampi paha, kun jotain epäkunnioittavaa tekee vielä joku muu kuin oman yhteisön ihminen. Osaatko selittää?

Toinen juttu liittyy siihen puhtauteen. Jos se lattialla käynyt kassi tai lautanen nostetaan pöydälle, mitä siitä seuraa? Selviääkö tilanteesta perusteellisella puhdistamisella ja pullolla kloriittia, vai onko puhtaus symbolisempaa laatua ja vaatii esim. pöydän vaihtamisen uuteen?

Valmennetaanko hameiden pitoon ja niiden siistinä pitämiseen jotenkin? En ole nähnyt romaninaista pölystä harmaassa hameessa koskaan, vaikka mustan sametin luulisi olevan mahdoton pölymagneetti. Työharjoittelussa eräs romanityttö sai hommakseen siivota pienen, pölyisen varastokopperon, pomo pahoitteli, että varmasti hön kyllä sotkee siellä vaatteensa. Tyttö ilmoitti reippaasti, että ei sotke ja toden totta tuli kopperosta ulos hame puhtaana. Minä farkuissa ja t-paidassa en olisi kyennyt samaan.
 
"irma"
No niinhän se huntu on kiellytty esim Ranskassa naisia sortavana.
Hameen kanssa on sama juttu, ei kai sellaista ilman lapsesta alkavaa aivopesua kukaan pitäisi.
Huntu EI OLE kielletty Ranskassa. Muslimihuivit, suuret ristit ja juutalaisuuteen viittaavaat symbolit (kipat, daavidin tähdet) ovat kielletty ranskalaisissa KOULUISSA. Hunnut eivät ole kielletty ranskalaisissa KOULUISSA siksi, että ne "sortavat naisia", vaan sekularismin takia. Ranska on sekularistinen maa, jossa valtio ja kirkko on erotettu toisistaan. Koulu kuuluu valtion piiriin ja siksi uskonnolliset symbolit halutaan riisua kouluista.

Minusta huntu tai romanihame ei automaattisesti ole naisia syrjivä, olipa se kuinka hankala tahansa. Yhtä hyvin voisit sanoa, että korkokengät ja tiukat minimekot ovat naisia syrjiviä, koska ne ovat hankalia pukineita. Korkokengät ja minikuteet esineellistävät naista tekemällä naisesta objektin. Joku voi ajatella, että romanihame ja muslimihuntu tekee saman, mutta toisaalta se on pitkä perinne ja kansankulttuuriin kuuluva erityispiirre pukeutumisessa. Huntua ja hametta varmaan yleensä käytetään siksi, että ollaan ylpeitä kansallisesta/uskonnollisesta identiteetistä. Harvemmin naisia varmaan pakotetaan käyttämään niitä pukineita vastentahtoisesti (vrt. turkkilaisten opiskelijanaisten kapina kun huivit kiellettiin yliopistoissa).
 
Romaninainen...
En lukenut ketjua, joten anteeksi jos tää on jo kysytty.

Olen käyny parilla romaninaisella siivoamassa, he ovat aina ensin kysyneet, että etkai oo meikäläisiä, et muuten saa nousta noille tikkaille. Miksi näin on? Eli siis romaninainen ei esim. saa nousta jakkaralle pesemään keittiön kaappeja?
Periaatteessa juu ei saisi, mutta käytännössä ainakin mun on noustava, mikäli mielin keittiön kaapit pestä. Miten tämän nyt sitten selittäis, sillä tavalla järkevästi että se olisi helppo ymmärtää. En siis kyseenalaista sun ymmärystä, omia selvitystaitojani tässä mietin... :)

Meillä ajatellaan, että mustalaisnainen, kellä on ollut mies/jolla on hameet, on sillä tavalla epäpuhdas, että romanien asuttamien huoneistojen (olipa se sitten oma tai jonkun vieraan) ei saisi mennä samoin kuin ei saisi kulkea tiettyjen tavaroiden ja esineiden päältäkään. Ja tällä tavalla myöskään hame ei ole puhdas, joten kun sen kanssa keittiössä sählää, pitäis olla tarkka siitä mihin se osuu ja mihin ei.

Mutta jännä, että ovat noin sanoneet. Luulisi, että eivät edes ota taloonsa housut (? jos siis sulla ihan perusvaatetus on ollut) jalassa jos epäilevät, että joku on kaaleita - siis jos tuollaisella asiallakin heille kerran on väliä.
 
Vedonlyöjä
Tapailen erästä miestä, joka kivenkovaan uskoo, että romaneilla olisi sellainen etu, että he halutessaan pääsisivät suoraan 18-vuotiaina eläkkeelle. Samaantapaan kuin jehovan todistajat on vapautettu asepalveluksesta uskonnon vuoksi. Itse olin eri mieltä asiasta, mutta en onnistunut kumoamaan tietoa. Yritin tarkistaa romani vähemmistöä koskevia lakeja...Nyt mies on lyönyt asiasta vetoakin kanssani. Eihän tällaista lakia ole olemassa?
 
Romaninainen...
Jos romaninainen kieltäytyy jostakin työstä sillä perusteella, ettei siinä työssä voi käyttää kansallispukua, hyväksyykö työkkäri muka tuollaisen selityksen. Vai tuleeko karenssia?
Koska, eihän tuo oikeasti ole mikään syy.
Kansallispukua ja muita omia vaatteita saa toki pitää, mutta työaikana muutkin pitävät työvaatteita jos työnantaja sitä vaatii. Usealla alalla on näin ihan työturvallisuudenkin takia.
Haluan sen verran saivarrella, että tämä ei ole kansallispuku, vaan kansanpuku. :)

En tiedä, hyväksyykö, minun kohdalle ei ole tullut tilannetta että olisi pitänyt kieltäyä työstä. Voi olla, että hyväksyykin.

Itse olen opiskellut lähihoitajaksi (jatkokoulutus perheenlisäyksen vuoksi kesken) ja mun työvaatetukseeni kuuluu housut ja paita, kaaleen vaatteita niissä hommissa ei todellakaan voisi kuvitellakaan käyttävänsä, tai ei ainakaan niissä työpaikoissa ja tehtävissä joissa olen itse työskennellyt. Ihan jo siksi, että ovat epähygieniset ja varsinkin epäkäytännölliset, kun pitää nostella vanhuksia tms., hameethan on siinä pelkästään tiellä.
 
Romaninainen...
Moniko nuori puhuu romanikieltä, siis arviosi aiheesta? Miten suhtaudut mm. Miranda Vuolasrannan pyrkimykseen saada romanikielen oppikirjoja kaikkien ulottuville, siis myös valtaväestön?
Kyllähän monikin romanikieltä jonkin verran puhuu. Yksittäisiä sanoja, lauseitakin. Ne, jotka paremmin kieltä taitavat, ovat harvemmassa. Moni vanhempi taas ei pidä tätä "nykyajan" romanikieltä oikeana ollenkaan, eikä välttämättä edes ymmärrä ihan kaikkea, mitä nuoremmille opetetaan, vaikka sellaista vanhanajan romanikieltä hyvin ymmärtäisivätkin.

Oho, Vuolasrantako ajaa tuollaista hanketta? Ihan oikeastiko? Jotenkin Miranda on sen tyyppinen, ettei ihan heti uskoisi, tuntuu olevan niin "hortto" joka asiassa ja pitävän niin tiukasti kiinni kaaleen kulttuurista ja sen oikeellisuudesta,... No, oli miten oli - ei minulla mitään sitä vastaan ole. Kielihän romanikielikin on, muiden joukossa, ja käsittääkseni kaikki - tai ainakin lähes kaikki - muutkin kielet ja niiden opetteleminen on kaikkien ihmisten ulottuvilla, miksi ei siis romanikielikin. Tavallaan pohdin, mitä valtaväestö romanikielellä tekee, kun suurin osa romaneistakaan täällä Suomessa ei sitä kunnolla puhu. :)
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26652870]mitä mieltä olet teidän kulttuurista, siitä, että mies on ylempänä naista ja että vanhoja ihmisiä pitää kunnioittaa tyhjillä eleillä ja etteivät vanhemmat opeta lapsilleen mitään seksuaalisuudesta ja että käytellään raskaita ja epäkäytännöllisiä pukuja?

Jos minä olisin romani, minua ahdistaisi se kaikki. Sanoisin ihmisille olevani vaikka mieluummin joku serbi tai intialainen.[/QUOTE]

Kyllä minuakin joskus mietityttää, ja pakostakin joidenkin tapojen epäkäytännöllisyyttä ja tarpeellisuutta tulee pohdittua. Ihan jo siinä mielessä, että kun itsellä on lapsia, täytyy alkaa tietämään, mitä heille haluaa opettaa ja millaiseksi heidän elämänsä haluaa muokata.

Osa tavoista viedään mielestäni liian pitkälle, jolloin ne voivat käydä ihmisten terveydenkin päälle. Esimerkiksi tällainen on mielestäni täysin turhaa, typerääkin.

Moni tapa on minusta hyväkin, mutta sanotaanko, että kohtuus kaikessa.

Tässä kulttuurissa olen kasvanut, joten vaikka muutoksiakin saisi tulla, ihan kaikkea en kuitenkaan muuttamaan lähtisi. Puvut saisivat olla kevyempiä ja käytännöllisempiä, vaikka omaa silmääni nämä kyllä miellyttävät. :)
 

Yhteistyössä