Ei hätää, en minä loukkaannu
Lupasinhan vastata "vaikeampiinkiin" kysymyksiin ja on oikeasti hyvä, että näistä asioista uskalletaan kysyä suoraan. Koska mitenkäs sitä tietoa muuten saataisiin kuin kysymällä...
En tiedä, mikä tämä sairaseläkkeellä olevien väitetty määrä on tai paljonko sairaseläkeläisiä taas todellisuudessa on, mutta sen osaan sanoa että kyllähän sairaseläkkeellä olevia romanejakin on. Niistä eläkkeellä olevista, jotka minä tunnen ja tiedän, ei kuitenkaan suurin osa sairaseläkkeellä ole.
Sanoisin että tätä sairaseläkkeelle pääsyn helppoutta romanien kohdalla liioitellaan ainakin jonkin verran. Voihan se tietysti olla, että jotkut virkailijat katsovat, että kun asiakkaana on romani, niin katsotaan nyt sitten läpi sormien tai päästetään tämä vähän vähemmällä kun ei se kuitenkaan mitään tee. Ja varmaan sitäkin joidenkin sairaseläkettä "havittelevien" kohdalla on, että ollaan sairaampia kuin oikeasti ollaankaan (tällaisista tapauksista olen kuullut puhuttavien joidenkin romanien, toki myös valtaväestön edustajien, kohdalla).