Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
vieraaat
Itsekkin olen osaksi romani, en kuitenkaan tiedä mitä kautta, mutta epäilen, että olen isän äidin kautta jotain sukua. Suvussa ei ole kiertänyt tietoa romanien tavoista mutta olen perinyt niiden luonteen ja ulkonäön. Haluausin tietää, että saanko pitää mustalaisien vaatteita ja missä sellaiset voisi teettää?
Älä laita ,et ole kasvanut siihen tapaan.
 
"Utelias"
Käyttävätkö romanit laukkuja ja jos käyttävät, niin minkä laisia vai onko naisromaneilla taskuja asussaan? Entä miten he kihartavat hiuksensa, käytetäänkö siihen jotain laitetta vai jotain muuta?
 
vierailija
Harmi, että sulla on vain tällaisia kokemuksia... Olen tässä ketjussa pohtinut syitä ihmisten huonolle käytökselle useampaankin kertaan, kenenkään pään sisälle en kuitenkaan näe. Eipä tuo mitenkään meidän kulttuuriin kuitenkaan kuulu, vaikka näitä huonosti käyttäytyviä paljon näkeekin.
Eipä kyllä eräs romani antanu oulun rotuaarin mcdonaldsissa 2010 kovinkaan mairittelevaa kuvaa, jätti tarjottimensa väittäen käyvänsä vessassa ja menikin ulos. Mannet saatte minun puolesta sikailla kotonanne, tehkää ite hampurilaisenne sämpylää myöten kotona.
 
vierailija
Onkohan tämä ketju vielä elossa? Yksi kysymys olisi jota olen pohtinut..
Olen monesti huomannut romaneiden haluavan pitää valoja päällä yöllä nukkuessaankin. Vaikka kysyisin, voisinko sammuttaa valot, on vastaus "Ei. Ei missään tapauksessa. Ne saa olla koko yön päällä!". Koskaan tätä ei ole kuitenkaan kukaan avannut, että miksi..?! Onko jokin uskomus mikä liittyisi pimeän pelkoon vai mistä johtuu?
 
vierailija
Onkohan romaninainen vielä hengissä ja terveenä?
Olisi ikävää, jos tämän kyselypalstan tms. kunnioitusasian vuoksi olisi käynyt hälle jotakin. Romanimiehet kun ovat usein ajastaan sellaiset fundamentalistisen islamistin kanssa saman verran jäljessä. Nainen on saastainen yms. hevon paskaa -asenteella. Hyödyttömiä tapoja vain sen vuoksi, että ollaan "ylpeitä perinteistä". Itse keksittyjä "perinteitä" vai liekö sieltä Intiasta saakka mukana tulleet. Enpä sinänsä ihmettele, että Intiassa naiset ovat elukkaa huonommassa asemassa.
 

Yhteistyössä