Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
jooloo
Romanisuvut on aika isoja, joten ei kai voi sanoa, että kokonaisia noin ajattelevia sukuja olisi. Mutta on vanhempia, jotka opettaa lapsilleen, että menneet on menneitä ja että ketään ei tarvi pitää sopimattomana. Tämähän onkin sinänsä hyvä, harmi vaan että näissä asioissa ei voi edetä yksin, vaan toisenkin osapuolen pitää olla asioista samaa mieltä ettei tule asioita. Kyllä näitä riitoja on paljon, hyvin vanhoistakin asioista.

Lautasta ei tietenkään voi laskea lattialle. Sehän on tavara, josta syödään, joten se on pidettävä puhtaana. Tai jos lautasen sitten laskee lattialle, niin sitä ei saisi enää sieltä pois nostaa. Käsilaukun voi myös laskea lattialle, mutta sitten on pidettävä huoli siitä, ettei sama käsilaukku loju pöydällä tms. puhtaassa paikassa jonne se ei enää lattialla makaamisen jälkeen kuulu... :)

Kyllä sanoisin, että asteikolla 1-10, tuon tavan kanssa ollaan edelleen kympissä, tosin tuo "päällekkäin" asuminen ei tule kysymykseen silloinkaan, vaikka ylhäällä sekä alhaalla asuvat olisivat keskenään samanikäisiä. Tällainen asuminen onnistuisi ainoastaan siinä tapauksessa, mikäli tuo alakerrassa asuva osapuoli ei eläisi (enää) romanielämää... ja tietysti, jos ylhäällä asuvat olisivat jo hyvin vanhoja, eikä heidän luonaan nuorempia kävisi, asian voisi _periaatteessa_ ajatella käyvän laatuun.

Mies voi tietysti siivota kotia, mutta perinteinen käsitys on se, että siivoaminen ja kotityöt on naisten hommia. Mun mies kyllä siivoilee ja tekee paljon muutakin joka periaatteessa kuuluisi pelkästään minulle, mutta näistä emme puhu muille mustalaisille. Sama monessa muussakin taloudessa. Mielletään noloksi, jos mies joutuu tekemään näitä kotihommia, kun kerran on akka talossa. Eri asia silloin, jos mies on yksineläjä, vaikka monella saattaakin käydä joku sukulainen tai sukulaisen vaimo siivoilemassa.

En tiedä yhtään, montako yliopistokoulutuksen suorittanutta romania Suomessa on. Sanoisin kuitenkin, että vähän, ja että varmasti moni elää enimmäkseen valtakulttuurin mukaan. Ei koulutus ole huono asia, vaikka ilkeät kielet voisivatkin nimitellä kovin korkean koulutuksen itselleen hankkinutta "kaajeenmoiseksi" eli valkolaismaiseksi (jonka taas moni kokee alentavan omaa mustalaisuuttaan).

Suhtautuminen vaihtelee. Moni on heidän puolellaan, yksi tietämäni mies koettaa sitkeästi ajaa Romanian romanien asioita ja saada enemmänkin ihmisiä omalle kannalleen, jotta heidän asioita saataisiin jollain konstilla eteenpäin. Itse en tiedä, mitä ajattelisin; mietityttää, käy sääliksi.

Suurelta osin pyritään siihen, että lapsi olisi onnellinen ja rakastettu. Kun lapsi kasvaa, oppii hän tietysti sitten toimimaan romanitapojen mukaan, vanhempien kunnioittamisen oppiminen on ihan ykkösjuttu - kuten sanottu, siihenhän meidän kulttuuri aika pitkälti perustuu. Itse haluan, että lapset sisäistää romanikulttuurin ja osaavat sen mukaan myös toimia, mutta haluan myös opettaa lapsilleni muutakin kuin mustalaisuutta, sillä kulttuuri ei saa todellakaan mennä kaiken edelle eikä elämässä pärjää pelkän romanikulttuurin voimin.
Koskeeko vanhempien ihmisten kunnioittaminen myös valtaväestön vanhuksia??
 
tyttönen vain
Kiitokset romaninaiselle, valitettavasti kaikki eivät vain näköjään osaa pysyä asiallisina. :(

Itseäni kiinnostaa se, miten romanisuvuissa suhtaudutaan esim. nuoriin romaneihin, jotka eivät suostu käyttämään "rotuun" kuuluvia vaatteita, vaan käyttävät tavallisia nuorisovaatteita ja elävät muutenkin normaalia elämää?
Serkkuni (normaali suomalainen) kihlautui nuorena romanitytön kanssa, joska en tiennyt edes olevan romani. Tumma ja kaunis hän oli ja on yhä, mutta pukeutui niinkuin muutkin samanikäiset. Työn vanhemmat ovat Romaneja, isä käyttää tyypillisiä vaatteita mutta äiti pukeutuu "normaalisti", samoin muut perheen lapset.
Onko siis" kansalliasusta" kieltäytyminen tuomittavaa vai hyväksyttävää tänä päivänä?

Onko totta, että esim. omakotitalossa nainen ei saa mennä yläkertaan jos mies on alakerrassa, eli nainen olisi näin miehen yläpuolella? Törmäsin tilanteeseen kerran, kun olimme sukuloimassa, ja samaan aikaan talossa oli kylässä romanimies. Kävimme siskoni kanssa yläkerrassa, ja mie skimpaantui täysin ja alkoi huoritella kun tulimme takaisin, naisen ei kuulemma sovi olla yläpuolella? :O

Kiitos jos viitsit vastata.
 
meitsiminämä
Siis mitä tapahtuu jos esim joku romani tulee minulle puhumaan uskonnosta ja kerron sille suoraan mitä mieltä oon kristinuskonnosta ja ettei kiinnosta pätkäävertaakaan hieman tylyllä sävyl? Mä en oo vain romaneil nii oon kaikille.. mut siis mitäköhän ne ajattelee ja mitä tapahtuu ? Ja muuten miten paljon se uskonto merkitsee niille?
 
"vieras"
Olen meinannut rueta romanimiehen kanssa hevoskaupoille, ja kiinnostaa onko tässä "taiteenlajissa" jotain huomioonotettavaa? Kun menen katsomaan hevosta, mitä tulisi tietää?
 
"vieras"
Tai siis lähinnä tälläisiä, että voiko hevosta naisihminen mennä yksin katsomaan?
Ei varmaan kannata edes ehdottaa että voiko hevosta kokeilla ratsastaa, "saastuhan" se nyt jos sinne valkolaisnainen hajareisin kiipeää. Onko ok jos mies tulee mukaan, ja valjastaa/ajaa hevosen? Kuinka tinkaamispolitiikka, kannattaako naisen edes yrittää vai laitanko miehen asialle?
 
"sandra"
mitä mieltä romanit ovat siitä jos valkolais nainen on seurustellut romanimiehen kanssa ja he ovat eronneet, mutta nainen silti jatkaa mustien hameiden käyttöä ja muitakin romaneille ominaisia vaateparsia, aletaanko valkolaista sorsia vai annetaanko hänen olla oma itsensä ? kiinostaisi vain tietää :D
 
TK.
Hei

Osaisiko joku auttaa? Käyttävätkö romanit kaajea, kun tarkoittavat valkolaista?
Taipuuko se kaaje, kaajeen, kaajeita?

Ovatko sintit ja jenishit myös romaneja, ja onko korrektia sanoa romaneista
vaeltava etninen vähemmistö?

Yt. Tiina
 
Ketjusta nauttinut
[QUOTE="Vieras";26671987]Minusta teillä ei ole aitoa kunnioitusta, vaan muuri nuorten ja vanhojen välillä. Teille kunnioitus on häpeämistä, kerroksesta toiseen juoksemista, sanojen välttelyä.

Minulle kunnioitus on ihan jotain muuta, jotain, mitä en usko voivani mustalaiselle koskaan selittää. :-( kunnioitus ei ole palvontaa, eikä se ole mielistelyä. Se ei ole valehtelua (puhtaussäännöt joita ei noudateta kun kukaan ei näe) eikä se ole näennäistä siveellisyyttä. Kunnioitus on arvon antamista, se on toisen kohtaamista, se on ystävällinen sydän toista kohtaan. Se on toisen pitämistä arvokkaana. Siihen ei kuulu muurit, pokkuroinnit, teeskentely, tai valehtelu.[/QUOTE]

Ja oikeasti tallaisiahan KAKKI Suomen suomenkieliset valkolaiset ovat. Eihan me koskaan valehdella, pokkuroida eika teeskennella... Ei se mustalaiskulttuuri taida sen ihmeellisempi olla kuin tama valkolaiskulttuurikaan. Kaikki yksilot ovat yksiloita.

Ja kylla tuo sinun kommentti taisi osoittaa millaista tuo sinun kunnioituksesi on.

Itse olen nauttinut taman ketjun lukemisesta ja nyt vasta oli pakko puuttua...
 
vaalee
[QUOTE="vieras";27480566]Tai siis lähinnä tälläisiä, että voiko hevosta naisihminen mennä yksin katsomaan?
Ei varmaan kannata edes ehdottaa että voiko hevosta kokeilla ratsastaa, "saastuhan" se nyt jos sinne valkolaisnainen hajareisin kiipeää. Onko ok jos mies tulee mukaan, ja valjastaa/ajaa hevosen? Kuinka tinkaamispolitiikka, kannattaako naisen edes yrittää vai laitanko miehen asialle?[/QUOTE]

Mulla on vaalee mieskin ja häneltä kysyin ja vastaus on tämä: "Ilman puolueetonta eläinlääkärintarkastusta unohda koko juttu!"
 
"elviira"
mitä ihonhoito ja hius tuotteita romanit käyttävät?heidän ihonsa on niin sileä ja tukka pitkä ja todella upean näköinen onko heillä jokin kauneuskikka vai kulkeeko kauneus suvussa?
 
SIVUSTA SEURANNUT
se on niin kiemurainen ja pienestä pitäen kieroksi opettava,ettei valtaväestö osaa edes kuvitella.Vanhempien kunnioittaminen koskee VAIN romaneja,muut vanhukset on heidän pankkinsa.He ovat kaikkien kulttuurien yläpuolella ja RASISTISIA.
 
uskotaiälä
suihin otatte salaa ja teette myös muut kulttuuri kielteiset jutut SALAA.Kultturissanne opetetaan pienestä asti salailu ja kaajeitten,eli valtaväestön mustamaalaaminen.Tiedän paljon enemmänkin läheltä kokeneena,eli turha väittää muuta
Kestää hieman, anteeksi, syöttelen tässä samalla vauvaa :)

Mikä nyt sitten lasketaan vahinkoraskaudeksi. Minusta raskaus ei ole vahinko, mikäli ehkäisyä ei tieten tahtoen käytetä. Mun käsittääkseni aika harvan kohdalla ehkäisy ihan oikeasti pettää, joten...

Aborttia pidetään negatiivisena asiana, sillä se rikkoo Jumalaa vastaan. Kunnioitus tuonne yläkertaan on olemassa lähes jokaisella mustalaisten keskellä kasvaneella romanilla jonkinlaisessa muodossa, vaikka varsinaisessa uskossa ei olisikaan. Mutta kyllä aborttejakin tehdään, sanoisin kuitenkin, että määrä on aika vähäinen ja suurin osa lapsista, olivat ne lapset sitten tarkoituksella tai tarkoittamatta tehty, pidetään.

Suhtautuminen ehkäisyyn riippuu ihan henkilöstä. Minun mielestäni mikään romanikulttuurissa ei sinällään estä ehkäisyn käyttöä, ja tokihan ehkäisyä käytetäänkin.

Seksuaalirikoksiin suhtautuminen vaihtelee. Minusta ne ovat... no rikoksia, eikä niitä pitäisi missään nimessä tapahtua. Osan mielestä varmaan mitään seksuaalirikosta ei oikeasti ole olemassakaan, itse asiassa yksi mies kerran tuumasikin, että "Ei mies voi ketään väkisin ottaa, kyllä naisen täytyy jollakin tavalla olla siinä mukana".

Usein uhri (jos siis on aikuinen) jää kärsimään oman onnensa nojaan eikä puhu asiasta välttämättä kenellekään. Jos jollekin, niin läheisille ystäville. Poliisille ei näissä tapauksissa kovinkaan monta kertaa mennä. En osaa sanoa mitään kunnollista syytä, miksi, moni vain tekee niin. (Tosin tokihan näin käy monen muunkin naisen kohdalla, vaikka kyse ei romaninaisesta olisikaan.)

Naista ei kuitenkaan tämän johdosta pidetä mitenkään "normaalia" likaisempana, kuulostipas tyhmältä... mutta siis ymmärrätkö, mitä tarkoitan? Eli kun nainen, jolla on hameet, on likainen ilman tätäkin.

No, suuseksi on tietysti asia erikseen, sitä ei hyväksytä, sillä sukupuolielimet katsotaan likaisiksi ja suu taas puhtaaksi, eikä tällä tavalla likaiset asiat missään nimessä kuulu suuhun. Jos siis naisen suussa tiedetään olleen jotain sellaista joka ei sinne kuulu, katsotaan, että nainen on "suustaan likainen", eikä häntä useimpiin taloihin pääsettäisi käymään eikä hän voisi syödä muiden kanssa samoista astioista, jne.
Osa porukasta on kyllä sitä mieltä, että jos nainen tosiaan raiskataan ja tuo suuseksituokio väkisellä tapahtuu, niin se on asia erikseen eikä naisen kuulu mitenkään eristyä muista. Eli kuka mitenkin ajattelee. (Saatkohan sä mitään selvää tästä, ajatukseni harhailevat... :D) Mun piti nyt vielä lisätä tähän jotain muutakin, mutta meni pois mielestä. Noh, lisään sitten, jos muistuu mieleen...

Lapsen seksuualisesta hyväksikäytöstä nousee yhteisön keskellä iso haloo, se on todella vakava ja paha asia, ja sen johdosta tekijä saattaa jopa päästä hengestään. Kyllä Poliisiin otetaan yhteyttä tällaisissa asioissa.

Joskus suhteet katkaistaan ja joskus ei. Jos henkilö itse haluaa lakata kaikkinaisen ihmissuhteiden yläpidon romanien kanssa, niin sitten ainakin. Riippuu tosiaan ihan tapauksesta.
 
valehteluun kyllästynyt
kysymyksiä,tai toteamuksia jotka sulle on tullut,on AIVAN TURHA kaunistella.Ne on niinkuin valtaveöstö on ne kokenutkin,normaali järjellä ajateltuna aivan järjetöntä "muslimisekoilua"
 
Osaksi romani
Itsekkin olen osaksi romani, en kuitenkaan tiedä mitä kautta, mutta epäilen, että olen isän äidin kautta jotain sukua. Suvussa ei ole kiertänyt tietoa romanien tavoista mutta olen perinyt niiden luonteen ja ulkonäön. Haluausin tietää, että saanko pitää mustalaisien vaatteita ja missä sellaiset voisi teettää?
 

Yhteistyössä