Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Romanitar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kuten sanottu niin nuo asiat voi halutessaan hoitaa toisinkin, kuin olemalla puhumatta tei tekemättä yhtään mitään :)

Mielenkiintoinen ketju kyllä.

Sanoit aiemmin jotain tyyliin, että äiti voi itse "murtaa" sen muurin puhumiseen. Nyt puhut siitä, miten halutessaan nuo asiat voi hoitaa toisinkin. Kerrotko nyt tyhmälle, mitä tämä kaikki nyt käytännössä tarkoittaa? Olet selittänyt muut asiat todella hyvin, mutta tämä ei nyt mene minun kaaliini. Hämmentää, olen koettanut pyöritellä tätä päässäni vaikka mihin suuntaan, mutta en oikein tajua kuitenkaan.

Jos äiti haluaa puhua kuukautisista tai siteistä tyttärelleen, niin voiko hän siis tehdä niin? Puhuuko hän suoraan? Ja jos siis puhuu, niin teillä kun on se häpeämistapa tyyliin että jos noloista asioista puhutaan ei saisi katsoa silmiin (?menikö oikein?) niin miten tämän asian kanssa sitten? Olen myös kuullut paljon tuosta kiertoilmausten käyttämisestä ja minua kiinnostaisi myös se tässä ja muissakin asioissa. Miten, miksi, missä, milloin? :D

Mitä tarkoittaa retevä? Kuulin, kun tässä lähistöllä asuva romanipoika (tai nuori mies kai pikemminkin) huusi jollekin naiselle, että "Älä oo niin retevä". Mietin vain, että mitä se tarkoitti ja onko se asia, jollainen nainen ei saisi olla... Ja kun täällä edellä nyt käytiin läpi sitä, mitä nainen saa/ei saa tehdä, niin mites mies? Saako mies sitten olla tuollainen, retevä?

Anteeksi typerät kysymykseni, mutta kun en todellakaan tiedä/ymmärrä kaikkea. Kiitos jo etukäteen!

[QUOTE="vieras";27618602]Kiitos aloittajalle tästä ketjusta vastauksineen. Tätä oli todella mielenkiintoista lukea ja täytyy kyllä heti kättelyssä myöntää, että valtaosaa kertomistasi asioista en edes tiennyt.

Siitä romanihameesta kysyisin sen verran, että onko se painavakin? Mitä muita materiaaleja siihen sametin lisäksi käytetään? Onko hame kaikilla aina samantyylinen? Voiko jokainen valita itse sen kankaan, joka tulee koristeeksi hameen yläreunaan?[/QUOTE]

Hameen paino riippuu tietysti valmistajasta ja siitä, paljonko materiaaleja metreittäin hameeseen tulee, montako välikangasta jne. Perushame painaa yleensä siinä viitisen kiloa, tästä kevyempiä ja painavampia versioita toki on olemassa. Päällimmäinen kerros on samettia, alempi kangas voi olla puuvillakangasta tai esim. silkkiä. Hameen yläkangas on usein verkkopohjaista kangasta, jossa on käytetty merkkauksia tai paljetteja koristeina. Kristallinauhoja (aitoja ja ei-aitoja) käytetään myöskin.

Perustyyliltään hame on aina samanlainen :)

Jokainen valitsee kyllä itse haluamansa materiaalit hameeseensa.

Hameen paino riippuu tietysti valmistajasta ja siitä, paljonko materiaaleja metreittäin hameeseen tulee, montako välikangasta jne. Perushame painaa yleensä siinä viitisen kiloa, tästä kevyempiä ja painavampia versioita toki on olemassa. Päällimmäinen kerros on samettia, alempi kangas voi olla puuvillakangasta tai esim. silkkiä. Hameen yläkangas on usein verkkopohjaista kangasta, jossa on käytetty merkkauksia tai paljetteja koristeina. Kristallinauhoja (aitoja ja ei-aitoja) käytetään myöskin.

Perustyyliltään hame on aina samanlainen :)

Jokainen valitsee kyllä itse haluamansa materiaalit hameeseensa.

Kuten koukut, jotka kestävät moottorisahan painon ;)

[QUOTE="vieras";27621862]Kuten koukut, jotka kestävät moottorisahan painon ;)[/QUOTE]

No, sellaisia ei kukaan laillinen ompelija suostu tekemään - kuten eivät muitakaan rikosten tekoa helpottavia ominaisuuksia. Koukuista en ole itse koskaan kuullutkaan, "taskuja" sen sijaan tiedän joillain olevan. Mutta nämäkin ovat henkilöiden omia virityksiä.

Minä olen ihastunut romanipoikaan ja olen siis 13.v. minkä ikäisenä voi aloittaa seurustelun?
Onko minun pakko noudattaa romanien tapoja vaikka en itse ole millään tavalla sukua romaneille(Jos seurustelisin hänen kanssaan)?
Ja onko romani perheessä pakko olla lapsia?

Yhteistyössä