Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
kekes
No katsovatko romanit asian niin, että kun on jotain velaksi saatu, se on saatu ilmaiseksi, eikä sitä tarvitse maksaa?

Mulle on pari kertaa käynyt näin kun hyvää hyvyyttäni annoin lapsen maidon velaksi, ei maksu tullut koskaan?
 
"kysyjä"
Ei hätää, en minä loukkaannu :D Lupasinhan vastata "vaikeampiinkiin" kysymyksiin ja on oikeasti hyvä, että näistä asioista uskalletaan kysyä suoraan. Koska mitenkäs sitä tietoa muuten saataisiin kuin kysymällä...

En tiedä, mikä tämä sairaseläkkeellä olevien väitetty määrä on tai paljonko sairaseläkeläisiä taas todellisuudessa on, mutta sen osaan sanoa että kyllähän sairaseläkkeellä olevia romanejakin on. Niistä eläkkeellä olevista, jotka minä tunnen ja tiedän, ei kuitenkaan suurin osa sairaseläkkeellä ole.

Sanoisin että tätä sairaseläkkeelle pääsyn helppoutta romanien kohdalla liioitellaan ainakin jonkin verran. Voihan se tietysti olla, että jotkut virkailijat katsovat, että kun asiakkaana on romani, niin katsotaan nyt sitten läpi sormien tai päästetään tämä vähän vähemmällä kun ei se kuitenkaan mitään tee. Ja varmaan sitäkin joidenkin sairaseläkettä "havittelevien" kohdalla on, että ollaan sairaampia kuin oikeasti ollaankaan (tällaisista tapauksista olen kuullut puhuttavien joidenkin romanien, toki myös valtaväestön edustajien, kohdalla).
Kiitos selventävästä vastauksesta ja hyvää kesän jatkoa sulle ja perheellesi!
 
Romaninainen...
[QUOTE="sanna";26651686]Miksi vain harvat teistä käy koulua? Tosin en usko, että olet oikeasti romani.[/QUOTE]

Väittäisin että suurin osa kyllä käy peruskoulun, vaikka kuten jo tuolla toisessa ketjussa sanoin, poikkeuksiakin on, ja kaikissa pienissä kunnissa oppivelvollisuus ei toteudu kunnolla...

Toisen asteen koulutukseen tosiaan hakeutuu nykyään yhä useampi nuori ja monet sen koulun aloittaakin, valitettavan monelta se vain sitten keskeytyy. Onneksi kuitenkin on myös monia (ja määrä kasvussa) jotka koulunsa kunnialla loppuun käyvät. Vaan tietysti se määrä on vähäinen, esim. valtaväestöön verraten...

Niin että miksi, kysyit. Koulun henkilökunnan ja muiden viranomaisten välinpitämättömyys, koululaisen ja hänen vanhempiensa ymmärtämättömyys ja välinpitämättömyys on aika paha yhtälö, tietysti puhutaan tapauskohtaisista asioista ja muitakin tekijötä löytynee.

Kyllä mä tosiaan romani olen, mutta sepä nyt ei olekaan uskon asia :)
 
"vieras"
Onko se romaninaisten puku pakollinen? Saako koskaan mennä mihinkään muissa vaatteissa? Vaikka romaneja on monissa maissa niin vastaavaa yhdenmukaista pukeutumista en ole nähnyt muualla, herätti Suomessa vierailleissa ulkomaalaisissakin mielenkiintoa.
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26651688]Mitä pukusi maksoi, paljonko sait sait avustusta sosiaalitoimistosta ja kuinka usein, kuinka monta pukua omistat ja mitä vaatetta käytät kotona ollessasi?????[/QUOTE]

No ensinnäkin sitä täydentävää toimeentulotukea, ns. hamerahaa, saa tosiaan vain ja ainoastaan hameeseen, ei mihinkään muuhun vaateparteen. :) "Sossu" joko antaa maksusitoumuksen tai laittaa rahat toimeentulotukiasiakkaan tilille. Eri kunnissa menetellään kai eri tavalla, ja riippuu kai vähän asian käsittelijästäkin ja siitä, miten itse asiansa hoitaa/on hoitanut...

Ensimmäiseen hameeseen hain aikanani tuota tukea, en muista, paljonko avustusta tuohon sain. Nelisensataa. Se hame maksoi silloin liki 600 euroa, mutta tuosta on jo niin kauan että koko hame on entinen.

Sen jälkeen olen kustantanut kaikki vaatteeni omilla ansioillani, paitsi reilu vuosi sitten, kun oli pitkä työttömyysjakso. Silloin täydentävää tt.tukea sain 410 euroa, se hame maksoi 550 euroa. Mulla on neljä hametta, joista kaksi on parempaa ja kaksi arkisempaa. Röijyjä on... no, paljon.

Täällä kotosalla käytän joko ihan näitä kaaleenvaatteita (=romanivaatteet) tai jos ollaan ihan tämän minun oman perheen (mies, pienet lapset) kesken kotona, niin pitkiä hameita ja tavallisia puseroita.
 
Ttppii
Miksi hitossa olette niin juuttunut niihin kammottaviin hameisiin vaikka kyseessä on vain n 70 vuotta vanha perinne? Onko muuta syytä kuin tekosyy kieltäytyä töistä ja hyvä paikka jemmata kamaa kaupoissa?
 
Romaninainen...
Miksi iso osa romaneista varastelee ja äksyilee kaupan henkilökunnalle?
Miksi romanimies ei voi vaihtaa tyttövauvan vaippaa?
Miksi niin harva romani on töissä?
Oletko tyytyväinen romaninaisten 'hamerahaan'?
Huonot käytöstavat, huono esimerkki ja kenties joku esittämisen tai itsensä korostamisen tarve, en minä muuta syytä osaa tuohon ensimmäiseen sanoa.

Periaatteessa vanhempien ei ole sopivaa nähdä lapsiaan, pieninäkään, ilkosillaan. Mutta tietysti tämmöinen on käytännössä mahdotonta, siis ainakin sille osapuolelle joka vauvan hoitaa. Meillä kyllä mies on osallistunut kaikkien lastemme hoitoon, vaipanvaihtoonkin... ja sekä tyttöjä että poikia on meillä, tämä nuorimmainen (2kk) myöskin tyttölapsi. Näitä vaipanvaihtoja tms. ei tosin tee silloin, jos on muita mustalaisia näkemässä tai kuulemassa, lapsista huolehtiminen kun periaatteessa kuuluu meillä naisille.

Moni romani ei ole käynyt kouluja loppuun/kunnolla, ja senhän tietää mitä seuraamuksia sillä on työllistymisen suhteen. Tai ainakin monessa tapauksessa. Siinä on yksi syy... Toinen on sitten tietysti se, että kaikki työnantajat ei yksinkertaisesti halua palkata romania töihin. Kolmantena on pakko sanoa myös sekin, että kaikki ei työnteko edes kiinnosta.

Niinä kertoina kun tuota hamerahaa olen hakenut, olen ollut ihan tyytyväinen. Kyllä se on itselleni piisannut ihan hyvin. Onneksi ei kuitenkaan ole kahta kertaa enempää tarvinnut hakea, mieluummin tulen toimeen omillani...
 
Romaninainen...
[QUOTE="niin";26651703]Onko teillä kotona niin kauhea kuri, että kodin ulkopuolella olette "minä itse" ihmisiä, ettekä ota ollenkaan muita huomioon? Esim tänään raxissa romanseurue muutti lapsen ikää sen mukaan, kun lukivat, mitä eri ikäiselle ruoka maksaa. Sit yks ottaa jäätelön ja kymmenen syö.[/QUOTE]

En minä nää, että tuollainen johtuisi kodissa vallitsevasta kovasta kuristakaan. Kovan kurin tuloksenahan luulisi olevan ihan jotain muuta kuin tuota... Ehkä jonkun kohdalla kyse voi sitten olla tuostakin, mene ja tiedä. Mulle tulee mieleen ihan vain huono käytös ja välinpitämättömyys, tiedä sitten mistä se monen kohdalla kumpuaa. Onko yleiset, kulttuurien rajat ylittävät käytöstavat vain lakanneet kiinnostamasta vai onko niihin oppia saatu kotoa ollenkaan... tätä mietin minä.
 
"vieras"
Miksi hitossa olette niin juuttunut niihin kammottaviin hameisiin vaikka kyseessä on vain n 70 vuotta vanha perinne? Onko muuta syytä kuin tekosyy kieltäytyä töistä ja hyvä paikka jemmata kamaa kaupoissa?
Pakko kommentoida, kun alkaa kiehua... Eli en ole itse romani, mutta haluaisin kysyä, mistä sun romaniviha kumpuaa? Tuollaisen kommentin heittäminen tulee joko todella yksinkertaiselta ihmiseltä, tai todella nuorelta, sori nyt vaan. Aikuinen, sivistynyt ihminen ei noin puhuttele ketään toista.

Ja aloittajalle; kiva kun jaksat vastailla, vaikka osa heitteleekin tuollaisia dorkia kommentteja! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pumbuliini
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26651711]Esiinnyttekö oman miehenne/puolisonne edessä alasti? käyttekö yhdessä saunassa? vai päteekö tiukat pukeutumis säännöt myös omaan puolisoon?
onko seksinne "hiljaa pimeässä peiton alla" tyyppistä vai voitteko olla rajumminkin esim. koira asennossa. tässäpä minua mietityttäneitä kysymyksiä[/QUOTE]

No eiköhän sitä alastomuuttakin puolisoiden välillä ole kun kerran lapsiakin tulee :D Kyllä pariskunta voi käydä keskenään saunassa ja ainakaan minun mielestä puolisoiden ei pidäkään mitenkään hävetä toisiaan silloin kuin vietetään kahdenkeskistä aikaa. Ihmiset on kuitenkin erilaisia, eiköhän näitä häveliäämpiäkin joukossa ole jokunen. Hankala puhua näin yleisesti kun eipä sitä olla muiden kahdenkeskisiä hetkiä katsomassa, puhun nyt näin vain mitä itse ajattelen.

Ja jokanen tyylillään, seksinkin suhteen, kellä kulkee rajat missäkin.
 
"jaahas"
Miksi yökerhoissa/pubeissa käyvistä romaneista 90% tarkoittaa ongelmia ravintolalle?
Onko jotain yleistä syytä, miksi juuri tämä porukka? Esim muut kansallisuudet, kulttuurit yms sekoittuvat varsin hyvin huolimatta pukeutumisesta tai ihonväristä.
Naiset yleensä pahempia kuin miehet. Tahallaan hakevat riidan että voivat hämmentää välissä.

Mikä hitto on tää puukkojuttu? Ylikompensaatiota jostain?

Myönnän rehellisesti että olen rasisti. Joka kerran kun näen romanin ravintolassa, tiedän sen tarkoittavan ongelmia tavalla tai toisella. Aika säälittävää, ottaen huomion että olen kasvanut romaniperheen naapurissa ja todellakin tiedän ettei kaikki ole sellaisia.
 
Ttppii
[QUOTE="vieras";26652712]Pakko kommentoida, kun alkaa kiehua... Eli en ole itse romani, mutta haluaisin kysyä, mistä sun romaniviha kumpuaa? Tuollaisen kommentin heittäminen tulee joko todella yksinkertaiselta ihmiseltä, tai todella nuorelta, sori nyt vaan. Aikuinen, sivistynyt ihminen ei noin puhuttele ketään toista.

Ja aloittajalle; kiva kun jaksat vastailla, vaikka osa heitteleekin tuollaisia dorkia kommentteja! :)[/QUOTE]

1. On fakta, että romaaninaisten hame on hyvin tuoretta perinnettä.
2. On fakta, että hameen perusteella monet romaaninaiset kieltäytyvät töistä, joissa hametta ei voi pitää.
3. On fakta, että hameen alla on enemmän kuin usein kuskailtu tavaroita kaupoista. Etkö lue lehtiä?
 
7thHeaven
En lukenut ketjua, joten anteeksi jos tää on jo kysytty.

Olen käyny parilla romaninaisella siivoamassa, he ovat aina ensin kysyneet, että etkai oo meikäläisiä, et muuten saa nousta noille tikkaille. Miksi näin on? Eli siis romaninainen ei esim. saa nousta jakkaralle pesemään keittiön kaappeja?
 
Romaninainen...
[QUOTE="Vieras";26651723]Mitä mieltä olet tekomustalaisista?
Siis niistä joiden veressä ei ole romaaniverta.
Itse en heitä ymmärrä.[/QUOTE]

Tarkoitatko nyt tekomustalaisella nimenomaan niitä, jotka tarkoitushakusesti väittävät olevansa mustalaisia ja pukeutuvatkin siten, vai ihan niitäkin, jotka sinällään ovat omia itsejään mutta esim. miehensä tai akkansa takia käyttävät kaaleenvaatteita?

Näitä ensiksimainittuja en ymmärrä minäkään, mutta olen ajatellut asian näin että jokainen taplaa tyylillään eikä se ole minun murheeni tai kuulu sen kummemmin kellekään jos joku esittää muuta kuin on. Surullista tietysti, jos ei voi olla oma itsensä... herää kysymys, että miksi.

Nämä jälkimmäiset sitten, no, toinen puoli mun suvusta on sitä sorttia että on ihan normaalia jos kaaleen miehen akka laittaa hameet tai että kaaleen naisen mies laittaa suorat vaatteet ja käyttää niitä sitten päivittäin. Itse asiassa ilman näitä ei olis siinä sakissa asiaa kovin moneen taloon. Näitä en itse ajattele tekomustalaisina, vaikka vaatteet ja käytös mukailisikin kaaleen kulttuuria, ja minulle on (nimenomaan tuon puolen sukuni keskellä kasvaneena) ihan normaalia, että näin toimitaan. Parempi kuitenkin olisi, että tällaista ei vaadittaisi, koska mahdollisen eron jälkeen nämä asiat on usein vähän ongelmallisia.
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26651730]Minkä helevetin takia te ette jaksa kävellä muutamaa metriä kauppaan, vaa jätätte sen kilivettömän autonne kaupan ovien etteen?

Täälläpäin yks mustalaisnaine oli nii laiska että ajo autollansa kirijaston ovestaki läpi, suoraan vastaanottotiskin etteen.[/QUOTE]

Jotkut ihmiset on vaan niin märänneitä että mikään normaali tai sinne päin viittaavakaan ei kiinnosta.
 
"vieras"
1. On fakta, että romaaninaisten hame on hyvin tuoretta perinnettä.
2. On fakta, että hameen perusteella monet romaaninaiset kieltäytyvät töistä, joissa hametta ei voi pitää.
3. On fakta, että hameen alla on enemmän kuin usein kuskailtu tavaroita kaupoista. Etkö lue lehtiä?
Niin mitä sitten? Hame kuuluu kulttuuriin, ihan sama kuin muslimit pitää huntua, pitäiskö sekin sitten kieltää? Mikä vika on erilaisissa kulttuureissa, pitäiskö kaikki olla kuten sinä? Ei kai?? :LOL:

Ja myymälävarkaita löytyy ihan valtaväestöstäkin, eiköhän ne suomen nuoriso (romanit tai ei-romanit) tee niitäkin eniten.
 
kysymys
Jos romaninainen kieltäytyy jostakin työstä sillä perusteella, ettei siinä työssä voi käyttää kansallispukua, hyväksyykö työkkäri muka tuollaisen selityksen. Vai tuleeko karenssia?
Koska, eihän tuo oikeasti ole mikään syy.
Kansallispukua ja muita omia vaatteita saa toki pitää, mutta työaikana muutkin pitävät työvaatteita jos työnantaja sitä vaatii. Usealla alalla on näin ihan työturvallisuudenkin takia.
 
"vieras"
mitä mieltä olet teidän kulttuurista, siitä, että mies on ylempänä naista ja että vanhoja ihmisiä pitää kunnioittaa tyhjillä eleillä ja etteivät vanhemmat opeta lapsilleen mitään seksuaalisuudesta ja että käytellään raskaita ja epäkäytännöllisiä pukuja?

Jos minä olisin romani, minua ahdistaisi se kaikki. Sanoisin ihmisille olevani vaikka mieluummin joku serbi tai intialainen.
 

Yhteistyössä