Mä en oikein käsitä tätä, että miten on mahdollista, että valkolainen voi romanikodissa "rikkoa sääntöjä" ilman, että siitä tulee seuraamuksia. Kuten nyt tuo aiempi esimerkki siitä, että siivoja voi kavuta tikkaille, jos ei satu olemaan itse romani. Luulisi, että se olisi kahta kauheampi paha, kun jotain epäkunnioittavaa tekee vielä joku muu kuin oman yhteisön ihminen. Osaatko selittää?
Toinen juttu liittyy siihen puhtauteen. Jos se lattialla käynyt kassi tai lautanen nostetaan pöydälle, mitä siitä seuraa? Selviääkö tilanteesta perusteellisella puhdistamisella ja pullolla kloriittia, vai onko puhtaus symbolisempaa laatua ja vaatii esim. pöydän vaihtamisen uuteen?
Valmennetaanko hameiden pitoon ja niiden siistinä pitämiseen jotenkin? En ole nähnyt romaninaista pölystä harmaassa hameessa koskaan, vaikka mustan sametin luulisi olevan mahdoton pölymagneetti. Työharjoittelussa eräs romanityttö sai hommakseen siivota pienen, pölyisen varastokopperon, pomo pahoitteli, että varmasti hön kyllä sotkee siellä vaatteensa. Tyttö ilmoitti reippaasti, että ei sotke ja toden totta tuli kopperosta ulos hame puhtaana. Minä farkuissa ja t-paidassa en olisi kyennyt samaan.