Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
Mahtava ketju, mielenkiintoiset vastaukset! :flower:

Millaiset ovat romanien tyyliin pidettävät häät? Millainen hääpuku naisella on? Miten eroaa jo niin näyttävistä asuista, mitkä ovat teille ns. arkipäivää? :)

Kiitokset vielä kaikista muistakin vastauksista. :)
 
Kyllä pitää. Joko katsotaan hetki, jolloin vanhemmat ihmiset eivät ole huushollissa paikalla, pidätetään tai lähdetään muualle (esim. kirjasto, uimahalli, tai vaikka taloyhtiön pyykkituvan tai saunan yhteydessä oleva vessa) tarpeille.
Nyt en ymmärtänyt. Siis lapset eivät voi käydä koskaan vessassa kun vanhemmat ovat kotona? Vai siis jos joku vanhempi tulee kylään niin et voi käydä omassa vessassasi?
 
Romaninainen...
Mä en oikein käsitä tätä, että miten on mahdollista, että valkolainen voi romanikodissa "rikkoa sääntöjä" ilman, että siitä tulee seuraamuksia. Kuten nyt tuo aiempi esimerkki siitä, että siivoja voi kavuta tikkaille, jos ei satu olemaan itse romani. Luulisi, että se olisi kahta kauheampi paha, kun jotain epäkunnioittavaa tekee vielä joku muu kuin oman yhteisön ihminen. Osaatko selittää?

Toinen juttu liittyy siihen puhtauteen. Jos se lattialla käynyt kassi tai lautanen nostetaan pöydälle, mitä siitä seuraa? Selviääkö tilanteesta perusteellisella puhdistamisella ja pullolla kloriittia, vai onko puhtaus symbolisempaa laatua ja vaatii esim. pöydän vaihtamisen uuteen?

Valmennetaanko hameiden pitoon ja niiden siistinä pitämiseen jotenkin? En ole nähnyt romaninaista pölystä harmaassa hameessa koskaan, vaikka mustan sametin luulisi olevan mahdoton pölymagneetti. Työharjoittelussa eräs romanityttö sai hommakseen siivota pienen, pölyisen varastokopperon, pomo pahoitteli, että varmasti hön kyllä sotkee siellä vaatteensa. Tyttö ilmoitti reippaasti, että ei sotke ja toden totta tuli kopperosta ulos hame puhtaana. Minä farkuissa ja t-paidassa en olisi kyennyt samaan.
Yleensä ei kyllä odoteta, että valkolainen joka ei ole (ollut) romanin puolisona, osaisi tai ymmärtäisi romanikulttuuria tai siihen liittyviä tapoja. Jos toivotaan, että jotain erityisesti ei tehdä tai tehdään, niin kyllä siitä yleensä sanotaan ennen kuin mitään katastrofaalista ehtii tapahtua. Näin ainakin meillä.

Itse olen valkolaisvieraita lapsuudenkotiin viedessäni kertonut etukäteen, mitä vanhempieni aikana saa puhua ja mitä ei, ja ettei esim. liian paljastavasti saa pukeutua, vaikka omissa vaatteissaan tietysti saa olla. Jos tätä en olisi tehnyt, niin minunhan se olisi ollut syyni, jos vierailulle tullut ystäväni olisikin ryhtynyt kiroilemaan kuin turkin lappalainen tai muuten käyttämään alatyylistä tekstiä...

Lisäksi, jos nyt valkolainen sattuukin jotain "väärää" romanikodissa tekemään, niin ei siitä mitään seuraa. Saatetaan kertoa, että noin ei yleensä ole tapana tehdä tms., mutta kyllähän se ymmärrys on tälläkin puolen ovea oltava; eihän kukaan ole selvänäkijä. Mitään katumusharjoitteita ei siis tarvitse ryhtyä vetelemään läpi.

Puhtaus on juurikin symbolista, eli periaatteessa pöytä pitäisi tuolloin vaihtaa uuteen. Helpointa tietysti on, jos sitä likaista tavaraa ei vain nosta sinne pöydälle. Tässä tullaankin sitten yhteen ristiriitaan: kännykkä. Sehän ui vaikka missä, lattioilla, penkeillä,... ja silti sitä pidetään pöydällä. Ilman, että kukaan ajattelee asiaa sen kummemmin. Tämä on näitä meidän kulttuurin ihmeellisyyksiä, joita en itsekään käsitä. ;)
 
Romaninainen...
[QUOTE="irma";26653622]Huntu EI OLE kielletty Ranskassa. Muslimihuivit, suuret ristit ja juutalaisuuteen viittaavaat symbolit (kipat, daavidin tähdet) ovat kielletty ranskalaisissa KOULUISSA. Hunnut eivät ole kielletty ranskalaisissa KOULUISSA siksi, että ne "sortavat naisia", vaan sekularismin takia. Ranska on sekularistinen maa, jossa valtio ja kirkko on erotettu toisistaan. Koulu kuuluu valtion piiriin ja siksi uskonnolliset symbolit halutaan riisua kouluista.

Minusta huntu tai romanihame ei automaattisesti ole naisia syrjivä, olipa se kuinka hankala tahansa. Yhtä hyvin voisit sanoa, että korkokengät ja tiukat minimekot ovat naisia syrjiviä, koska ne ovat hankalia pukineita. Korkokengät ja minikuteet esineellistävät naista tekemällä naisesta objektin. Joku voi ajatella, että romanihame ja muslimihuntu tekee saman, mutta toisaalta se on pitkä perinne ja kansankulttuuriin kuuluva erityispiirre pukeutumisessa. Huntua ja hametta varmaan yleensä käytetään siksi, että ollaan ylpeitä kansallisesta/uskonnollisesta identiteetistä. Harvemmin naisia varmaan pakotetaan käyttämään niitä pukineita vastentahtoisesti (vrt. turkkilaisten opiskelijanaisten kapina kun huivit kiellettiin yliopistoissa).[/QUOTE]

Mullehan tuo ei ollut osoitettu, mutta sivuan pikaisesti aihetta kumminkin.

Kerroin aiemmin, että olen laittanut hameet omasta tahdostani, jne. Tämä onkin totta. Kerroin myös, että mieheni olettaa, että minulla esim. muiden romanimiesten edessä on vaatteet päällä, enkä hypi heidän aikanaan vaikkapa pikkuvaatteissa. Lisäisin tähän vielä sen verran, että suoraan sanottuna minusta tuntuisi, että jos mies ei tällaista minulta olettaisi tai hän ei pukeutumisestani välittäisi, kokisin, ettei hän arvosta minuakaan.

Lisäksi minua rehellisyyden nimessä korpeaisi, jos nainen, joka olisi hameet laittanut, koikkelehtisi mieheni edessä pikkuvaatteissa.
 
Romaninainen...
Vielä jos saisin kysyä, niin mikä on sinusta parasta romanikulttuurissa ja mistä taas luopuisit ensimmäisenä tilaisuuden tullen?
Yhteisöllisyys ja vanhempien kunnioitus ovat parasta, mutta se, että moni tapa viedään liian pitkälle ja että kaikkien tapojen ja perinteiden keskellä on paljon teeskentelyä (=asioita ei virallisesti voida tehdä ollenkaan, mutta niitä tehdään silloin, kun muita ei ole paikalla) on minusta todella kurjaa.
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26653345]viime kesänä kattelin kun kolme likkaa oli auton kyydissä hameet päällä.
Ajoivat tien sivuun ja kaikki riisuivat hameensa pois auton ovien välissä.
Teetkö itse näin?

Onko sinulla autossa kaikilla lapsilla turvaistuimet ja myös aina käytössä?[/QUOTE]

En, meidän auton on oltava puhdas, jotta siellä voi tarvittaessa kuskata myös vanhempia.

Kyllä meillä on turvaistuimet ja tälle pienimmäiselle kaukalo, käytetään kyllä aina kun tien päällä ollaan.
 
Romaninainen...
Alkuperäinen kirjoittaja Vedonlyöjä;26653638:
Tapailen erästä miestä, joka kivenkovaan uskoo, että romaneilla olisi sellainen etu, että he halutessaan pääsisivät suoraan 18-vuotiaina eläkkeelle. Samaantapaan kuin jehovan todistajat on vapautettu asepalveluksesta uskonnon vuoksi. Itse olin eri mieltä asiasta, mutta en onnistunut kumoamaan tietoa. Yritin tarkistaa romani vähemmistöä koskevia lakeja...Nyt mies on lyönyt asiasta vetoakin kanssani. Eihän tällaista lakia ole olemassa?
Ei todellakaan ole olemassa tuollaista lakia.

Romaneille on eläkeasioiden suhteen ihan samat lait kuin muillekin, kenties joskus aiemmin on ollut toisin.

Eläkkeelle siis päästään samalla tavoin kuin muutkin.
 
Romaninainen...
Miksi ette voi parkkeerata autojanne, kuin normaalit ihmiset, vaan ne Mersut nakuttaa siinä kaupan oven edessä kesät talvet?
Miksi ajatte Mersuilla?
Mistä ostatte hameenne?
Jotkut nyt vain on niin välinpitämättömiä ja jästipäisiä, ettei mikään yhteinen ja tavallinen, edes oikealle paikalle parkkeeraaminen, kiinnosta. Minä olen kyllä jotenkin kummasti saanut aina auton sinne, minne se kuuluukin... En siis kaupan tai minkään muunkaan rakennuksen ovien eteen tientukoksi, vaan sinne parkkipaikalle. Kumma juttu ;)

Eihän me nyt kaikki Mersuilla ajeta, hyvänen aika :D Avaapas vaikka silmäsi ja katsopas tarkemmin: varmasti näet romaneilla käytössä Opeleita, Nissaneita, Fordeja, Pösöjä, Relluja ja mitä näitä kaikkia nyt onkaan. Sanoinkin jo aiemmin, että onhan niissä uudemmissa Mersuissa toki tyyliä (tai minä ainakin tykkään) mutta niinhän monessa muussakin autossa. Kukin makunsa ja mahdollisuuksiensa mukaan, ei tuo Mersuilla ajaminen mitenkään romanien erityispiirre ole... Meilläkin ajellaan Volvolla. :)

Hameet teetetään, virallisia ompelijoita on täällä Suomessa muutamia. Jotkut, jotka osaavat, voivat tehdä hameensa itsekin. Minä raukka en osaa, olen armottoman surkea käsitöissä.
 
Romaninainen...
itse tiedän ainakin nimetä yhden pienen paikkakunnan
(tai nyt on yhdistynyt niin ei enään kovinkaan pieni) jossa juurikin näin tapahtuu.
Luokallani oli eräs tämän vähemmistön edustaja joka ei saanut koskaan päästötodistusta ja nauroi ihan avoimesti rehtorillekin ettei tarvitse sitä kun pääsee kohta eläkkeelle.

Kysymys:
Miksi mustalaismiehillä on aina pyssyt mukana ja miksi osa näistä koettaa pörhistellä aivan järjettömän rumalla rintauksellaan, napi auki tuosta rintamuksesta ylöspäin+
Minusta se vaan on rumaa, olisi kokonaan ilman paitaa tai napit siististi kiinni.
Pelotteeksi tai turvaksi, tosin se on sanottava, ettei sitä pyssyä nyt kuitenkaan ihan kaikilla ole mukana tai omistuksessaankaan. Mun mieheni ei ole pyssyä koskaan kanniskellut, eikä sellaista meidän talossa ole. (Eikä tule olemaankaan, jos minulta kysytään!)

Heh, no näiden puolesta en kyllä osaa vastata. Olisiko jotain epäonnistunutta miehistelyä.
 
Romaninainen...
Hyväksyvätkö mustalaiset homoja? Onko mustalaisten keskuudessa homostelua? Kuka pakottaa teitä pitämään niitä yli-isoja ja (mun mielestä) rumia pukuja?
Ei hyväksy, itse suhtaudun neutraalisti. Kyllähän sitä homosteluakin on, sillä toki mustalaisissa homoseksuaaleja on enemmänkin kuin yksi.

Ei kai mikään pakota, tai ainakaan minusta ei tunnu siltä. Mutta kulttuuri ja se, mihin on kasvanut ja tottunut, vaikuttaa paljon. Sillä tavalla moni haluaa kunnioittaa omia vanhempiaan ja isovanhempiaan, ja "lunastaa" tietynlaisen aseman mustalaisten keskuudessa.
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26654050]Miksi mustalaiset lainailevat toisilta ihmisiltä puhelimia ja tekevät jotain hämäräjuttuja sillä. Minäkin lainasin puhelintani kerran yhdelle ja jotakin se näpräisi ja heitti puhelimen asfalttiin niin että näyttö meni rikki ja osat lenteli. Kaikenlisäksi laskuun oli tullut jokin epämääräinen 70 euron juttu.[/QUOTE]

Älä ihmeessä lainaa tuntemattomille puhelintasi, jos on joku hätä, soita heidän puolestaan tms., mutta älä anna käteen ellet voi luottaa.

Olisiko tehnyt soitonsiirron? Noita tekivät nuoret yhteen aikaan.
 
Romaninainen...
On kyllä todella mielenkiintoinen ketju!
Kysyisin sellaista, että tunnetko mitään yhteenkuuluvuutta muiden maiden romanien kanssa ja tiedätkö paljon heidän tavoistaan? Onko tavoissa paljon eroja, yhtäläisyyttä?
Jotenkin tunne, jotenkin taas en.

Perusperiaatteet on pitkälti samanlaisia, mutta esim. häveliäisyys ei monien muiden maiden romanien kulttuureissa toteudu samalla tavalla kuin meillä. Esimerkiksi häitä voidaan juhlia kaikki, koko suvun voimin, yhdessä - meillähän niin ei tehdä,...

Suurin ero tavoissa on varmasti se, että muualla ollaan "vapaampia". Pukeutumisen ja monen muunkin asian suhteen.

Jonkin verran tiedän tavoista, mutta paljon opittavaa olisi.
 
Romaninainen...
Meidän itkupilli nukahti juuri, ja lähden itsekin nyt nukkumaan.

Huomenna kuitenkin palailen taas, laittakaa tänne vain kysymyksiä jos jotain tulee mieleen - ja voihan sitä muutenkin keskustella.

Hyvää yötä!
 
hhhh
Jotenkin tunne, jotenkin taas en.

Perusperiaatteet on pitkälti samanlaisia, mutta esim. häveliäisyys ei monien muiden maiden romanien kulttuureissa toteudu samalla tavalla kuin meillä. Esimerkiksi häitä voidaan juhlia kaikki, koko suvun voimin, yhdessä - meillähän niin ei tehdä,...
mitä tarkoitat tolla hääjutulla? Miten teillä sit juhlitaan häitä?
 
Sellaista kysyn, että pientä vastasyntynyttä lastahan ei saa näyttä vanhemmille sukulaisille, eikö? mikä oli se "karenssiaika"? ja korjaa jos tämä tieto on ihan huuhaata?

Omassa suvussani on mustalaisverta, joku isoisäni isä taisi olla romani, ja hänen vanhempansa myös. Isäni ja hänen äitinsä ovat viettäneet jonkun verran aikaa romanien kanssa, muistan heitä olleen meillä kotonakin kun olin pieni. Jotenkin ymmärrän teitä, mutta samalla pelkään.. huoh. Joskus puolustin romaneja anoppiani vastaan, kun haukkui teita. Sitten ei enää kuulleni heitä haukkunut.

Olen myös miettinyt tätä "lauma" asiaa. Monta miestä aina tekemässä yhdessä jotain asiaa, kuten korjaamassa autoa. Onko se teidän yhteisöllisyyttä? Teillä ei siis ole yksinäisyyttä, kun on sukua ja ystäviä aina pitämässä huolta?

Miksi yleensä nainen ajaa autoa? Meidän pihoilla asuu romaniperheitä, ja yksi poika on aina yksin pihalla. Äiti joskus mukana, mutta ei leiki lapsen kanssa. Hirveesti hakeutuu muiden aikuisten ja lasten seuraan. Jotenkin vaikuttaa yksinäiseltä. Ja hänen hampaat.. Pesettekö lastenne hampaita tai muutenkaan heitä, jos ette alasti tai muuten saa heitä nähdä? saatteko katsoa heidän suihin???

Miksi romaniäiti ei leiki lastensa kanssa?

vielä vielä sellainen tuli tässä mieleen, että kun sä eilen vastailit näihin, niin huusiko sun 2kk ikäinen tyttö siellä samalla itsensä uneen? teettekö te tällaista?
 
Viimeksi muokattu:
Vl
Puhutko itse raskaudests yms toisen romaniystäväsi kanssa?
Vai voitko olla todellinen ystävä?
Onko puhuminen vain pinta liitoa.
Itse olen puhunut romaneitten kanssa mistä vaan, hekin puhuvat.
 

Yhteistyössä