Häissä vähän eksoottisempi menu eikä lapsille mitään omaa ruokaa?:O Onko ihan fiksua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän esikoinen on varmaan maailman huonoin syömään ja hänkin on kaikista seisovista pöydistä, juhlista ym. Saanut mahansa täyteen. Ihan oikeasti!!ja hän on siis todella huono syömään ja kranttu.oikeastaan ainoa ruoka mistä todella tykkää on kala ja varsinkin kalakeitto. Että sillä tavalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Määä;27639965:
No oikeesti mä kyllä löisin ne einespullat sinne tarjolle. Siis kalliiksihan se tulee niitä hienoja pöperöitä kaikille lapsille ja muille rajoittuneille varata, ja roskiin menee paljon sitten kuitenkin.
Ja kuka niitä nälkäisiä huutavia kakaroita haluaa juhliaan pilaamaan?
Vai onko se niin noloa, jos siellä pöydässä on ne pullat? Sen pöydän voi vaikka kuvata ennen kuin vaivihkaa tuo lihapullavadin.
Mä olen lapsena ollut muutamissa juhlissa, joissa ajattelu oli järjestäjällä juuri tuo, ettei lapsille kannata mitään kalliimpaa tarjottavaa hankkia vaan lapsille riittää nakit ja lihapullat. Olipa kiva katsella, kun aikuiset herkutteli ja itse söi nakkeja ja säilykelihapullia. Onneksi mutsi ja faija antoivat sitten aina omasta annoksestaan meille lapsille pienet makupalat. Ja muistan mä 60-luvulta ihan kyläpaikkojakin, missä kahvipöydässä lapsille oli voileipien päällä lauantaimakkaraa + kurkkua ja vain aikuisia varten oli graavilohta ja rapuja hienosti tillillä ja sitruunaviipaleella koristeltuna.

Minulle ei ihan selityksestäsi valjennut, että mikä oli niin erikoista ko. häiden menuussa. "Maustettua lihaa"? Harvemmin kai sitä maustamatontakaan lihaa syödään.

Ja jos tarjotaan terriiniä, niin eihän sen maultaan tarvitse olla yhtään ihmeellistä ja yököttävää lasten mielestä, vaikka terriinejä ei yleisesti kotona syötäisikään.

Minusta kuulostaa, että ruokalista on aika monipuolinen, ja sieltä varmaan löytyy jotakin syötävää myös nirsoille lapsille.

No mun puolesta hääpari saa tarjota mitä haluaa. Kyllä meidänkin menu on mietitty meidän mieltymysten mukaan eikä muiden. Meidän esikoinen syö hyvin rajoittuneesti, vaikka siis aina on ollut kaikenlaista tarjolla. Jos mikään ei maistu, niin apsi saa sitten pärjällä vedellä ja leivällä. Ei juo mitään kuplivaa eikä syö myöskään täytekakkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27638643:
Mun mielestä ongelma ei ole keitettyihin perunoihin liittyvästä vaivasta vaan siitä, kuinka monelle keitettyjä perunoita pitää olla. Kaikille? Kaikille lapsille? Alle 10-vuotiaille lapsille? Alle 4-vuotiaille lapsille?

Kun aikoinaan esikoiseni alkoi kasvissyöjäksi, meidän noin 10 hengen perinnejuhlaporukalle oli ihan helppoa tehdä sapuskat, koska sitä kasvispataa, kasvismureketta, kasviskiusausta tms söi vain yksi. Muille sitten liha/kalapitoisia juttuja. Vuosien varrella kävi kuitenkin niin, että myös ne sekasyöjät halusivat ottaa kasvisruokaa. Eli mun piti tehdä kasvisruokaa 10:lle ja liha/kalaruokaa 9:lle eli ruokaa 19:lle hengelle, vaikka syöjiä oli vain 10. Meidän edesmennyt koira kyllä oli moisesta kovasti kiitollinen :D

no perunat ei paljon maksa vaikka niitä keittäisi kaikille... Lähinnä tarkoitin että olisi hyvä jos olisi yksi perusruoka lisuke, joka varmasti maistuu lapsille, sitten sen kanssa voi ottaa noita "oudompia" makuja.

no perunat ei paljon maksa vaikka niitä keittäisi kaikille... Lähinnä tarkoitin että olisi hyvä jos olisi yksi perusruoka lisuke, joka varmasti maistuu lapsille, sitten sen kanssa voi ottaa noita "oudompia" makuja.

Kun ei ole olemassa mitaan, mika varmasti maistuu lapsille, kuten ei myoskaan mitaan, mika varmasti maistuu aikuisille. :)

Joku ei perunaan koske, toiselle ei kelpaa riisi, yksi yokkaa makaronista, kvinoa oksettaa jne. Vaikeahan siina on luovia. Ja eiko perinteisesti suomalaisissa haissa haavaki ole niin paissaan, ettei edes muista, mita tarjottiin? Ja lapset ovat mestareita poimimaan sita sun tata oman makunsa mukaan, jos tilaisuus annetaan. Saattavat jopa maistaa uusiakin makuja.

• Tykkää
Reactions: Salla07
Ei maksa ei, mutta on hölmöä hankkia ruokaa roskikseen heitettäväksi. Kuitenkin tänä päivänä suuri osa lapsista syö samaa ruokaa kuin aikuisetkin ja jos hommaat niitä 30:ntä lasta varten jokaiselle 2 perunaa eli 60 perunaa, niin mihin sä laitat ne 55 perunaa, joita kukaan ei syönyt? Tai siis pitopalveluhan heivaa ne biojätteisiin, mutta onko siinä mitään järkeä?

Itse asiassa, saattaisi olla toisaalta hyväkin jos niitä "eksoottisia häätarjoiluja" sattuisi useammin näille, joiden lapset eivät ole kotona oppineet syömään muuta kuin pottuja, lihapullia ja nakkeja. Maailmassa on niin paljon herkullisia ruokia, että on melkein surullista, jos sitä maailmaa ei lapselle avata ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27640108:
Ei maksa ei, mutta on hölmöä hankkia ruokaa roskikseen heitettäväksi. Kuitenkin tänä päivänä suuri osa lapsista syö samaa ruokaa kuin aikuisetkin ja jos hommaat niitä 30:ntä lasta varten jokaiselle 2 perunaa eli 60 perunaa, niin mihin sä laitat ne 55 perunaa, joita kukaan ei syönyt? Tai siis pitopalveluhan heivaa ne biojätteisiin, mutta onko siinä mitään järkeä?
kyllä ne mummot ja papat, sekä joku serkun mies ne vetää kuitenkin. Kyllä pitää olla oikeaa ruokaa, eikä mitään hörhellyksiä.

tosissaanko tuputat lapselles pelkkää suomalaista mössöä ilman mausteita jos ei noi ruuat kelpaa? Meillä syödään mausteista, tulista, eksoottista ja joskus on ihan tavallistakin ruokaa, kaikkea tasapainoisesti. Näin ne muksut ei opi nirsoiksi eikä inise joka välissä kun tää ja tää ei kelpaa eikä uskalla maistaa mitään uutta.
Kyllä hääpari itse saa päättää mitä tarjoilee, ei sua kukaan pakota lapsiakaan mukaan ottamaan jos ei tarjoilu kelpaa.

Meillä syödään hyvin perusruokaa ja lapset eivät ole kauhean mausteisiin ruokiin tottuneet, koska minä en itse syö mausteisia ruokia, mun suu ei kestä niitä, niin eipä lapsekaan niihin ole tottuneet.

[QUOTE="vieras";27639980]Ehkä sitten noin, mutta jos aamulla ajat vaikka 250km päästä juhlapaikalle (ja kyllä, käydään matkalla syömässä lämmin ruoka) niin ennenkuin juhlat on ohi ja toiset 250km ajettu kotiin (syödään taas matkalla lämmin ruoka) niin olis tietysti ihan kiva jos lapset saisi siellä juhlissa syödäkseen muutakin kuin leivänpaloja.

Jos kyse on samalla paikkakunnalla olevista juhlista niin ihan sama, ajetaan Hesen tai Mäkkärin kautta kotiin.[/QUOTE]

Eli sen lisäksi että lapsesi syövät lihapullia aamupäivällä ja illalla, heidän tulee saada niitä siinä välissäkin :D

Hese, mäkkäri, lihapullat. Ei lisättävää.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
On ihan fiksua. Kyllä sieltä varmasti jotain löytyy millä hengissä selviää.

Mä inhoan sitä kun ihmiset vetää "Afrikan lapsilla ei ole ruokaa" -kortin esiin selittäen, että länsimaisia ihmisiä ei sitten mikään saisi harmittaa, mutta teen sen silti. Ihan tosi, jos nyt ei Jennica-Perttuli saa _yhdellä aterialla_ mieleistä ja tuttua makunystyröille sopivaa evästäj onkun muun tarjotessa teille valmista pöperöä, niin en sitä vielä ongelmaksi luokittelisi. Ota ruispala taskuun mukaan jos huolettaa.

.... mä en enää yhtän ihmettele että näitä kiukuttelevia kakaroita on kirkot ja juhlat täynnä, kun aina mennään 100% aikuisten ehdoilla, eikä pienemmistä piitata tuon taivaallista. Sen kun näkis että joku aikuinen olisi 5-8h kestävät juhlat syömättä ja istuis hiljaa ja rauhassa paikallaan. Toiset vaan juhliin oman mielensä mukaan ja toiset kunnioittaa vähän myös vieraitaan... Eipä mulla muuta.

.... mä en enää yhtän ihmettele että näitä kiukuttelevia kakaroita on kirkot ja juhlat täynnä, kun aina mennään 100% aikuisten ehdoilla, eikä pienemmistä piitata tuon taivaallista. Sen kun näkis että joku aikuinen olisi 5-8h kestävät juhlat syömättä ja istuis hiljaa ja rauhassa paikallaan. Toiset vaan juhliin oman mielensä mukaan ja toiset kunnioittaa vähän myös vieraitaan... Eipä mulla muuta.

Kyllä nyt varmaan tuosta pöydästä nyt lapselle jotain löytyy, vaikka jälkiruoka kakkua. Ei voi olla totta näiden kommenttien kanssa.

Minusta tökeröä ja amatöörimaista olla huomioimatta lapsivieraita menussa. Se on niin pieni panostus. Noudatetaan niitä muitakin etikettejä niin pilkun tarkasti. Mutta tässäkin ketjussa näkyy että osa ihmisistä saa asiasta jopa suoranaista nautintoa että lapsia ei huomioida.

Vieraana en asiasta mitään tokikaan sanoisi koska se olisi tökeröä, mutta hyvin voisin ottaa lapselle jonkun omaan evään mukaan ja syöttää omassa rauhassa jos mikään antimista ei kertakaikkiaan sovi pienen lapsen suuhun. Kyllä mun äitinä pitää kumminkin ajatella lastani ennenkaikkea, ei loukkaantuvaa (ajattelematonta) hääparia. Minusta vähän sairasta syöttää lapselle tyyliin etikkakastiketta ja hanhenmaksaa ja sit kun ei maistu niin jättää lapsi kylmästi nälkäiseksi. Se on eri asia jos pöydässä on jotain kaikille tuttua ruokaa tarjolla, edes perunaa tms mitä voisi syödä ja lapsi siitä itse kieltäytyy.

Harvoin sitä ruokaa ennen kirkkoa tarjotaan, joten turhaa syyttää hääparia kiukuttelevista lapsista kirkossa. Menee jo vaatimukset hiukan pitkälle jos kirkon ovellakin pitää olla joku piknik-kori nälkäiille mukuloille. Ikö vanhemmilla ole enää mitään velvollisuutta syöttää lapset ennen juhlia? Tuskin kukaan on pienten lasten kanssa juhlissa 10h niin, että lapset ihan nälkää näkevät. Kakulla ja kekseilläkin pärjää hetken jos mikään muu ei kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äipppä;27640671:
Minusta tökeröä ja amatöörimaista olla huomioimatta lapsivieraita menussa. Se on niin pieni panostus. Noudatetaan niitä muitakin etikettejä niin pilkun tarkasti. Mutta tässäkin ketjussa näkyy että osa ihmisistä saa asiasta jopa suoranaista nautintoa että lapsia ei huomioida.

Vieraana en asiasta mitään tokikaan sanoisi koska se olisi tökeröä, mutta hyvin voisin ottaa lapselle jonkun omaan evään mukaan ja syöttää omassa rauhassa jos mikään antimista ei kertakaikkiaan sovi pienen lapsen suuhun. Kyllä mun äitinä pitää kumminkin ajatella lastani ennenkaikkea, ei loukkaantuvaa (ajattelematonta) hääparia. Minusta vähän sairasta syöttää lapselle tyyliin etikkakastiketta ja hanhenmaksaa ja sit kun ei maistu niin jättää lapsi kylmästi nälkäiseksi. Se on eri asia jos pöydässä on jotain kaikille tuttua ruokaa tarjolla, edes perunaa tms mitä voisi syödä ja lapsi siitä itse kieltäytyy.

Varmasti seisovasta pöydästä muutakin löytyy kun hanhenmaksaa ja etikkakastiketta :o

Mutta kai sä kuitenkin ymmärrät sen, että tänä päivänä keitetyt perunat ja eineslihapullat eivät ole läheskään kaikkien lasten suurta herkkua? Toista oli 40 vuotta sitten, kun paljon muuta ei juhlissa lapsille ollut tarjollakaan. Tänä päivänä perheissä syödään jo ihan toisin (kurkkaa vaikka Mummeliisan Ruokakuvaketjusta, mitä meillä viime viikolla syötiin, kun pidin retroruokaviikon :) ) kuin aikaisemmin, mausteita käytetään enemmän, kasviksia monipuolisemmin, eri maiden keittiöt ovat rantautuneet suomalaisiin koteihin jo parikymmentä vuotta sitten jne. Tänä päivänä valtaosa lapsista syö sitä, mitä heille kotona tarjotaan ja siten he ovat tottuneet syömään muutakin kuin perunoita ja lihapullia. Jos oma lapsi on just se, jolle ei mikään muu kelpaa, niin siitä kannattaa mainita kutsujen järjestäjälle tai varautua ottamaan lapselle jotain omia eväitä mukaan. Ei muutaman lapsen vuoksi ole järkevää laittaa koko porukalle tarjolle ruokia, joita vain ne muutama syö.

Alkuperäinen kirjoittaja äipppä;27640702:
No toivosi sieltä joo löytyvän jotain muutakin, ja ennenkaikkea vähän tutumpaakin. Mutta eiköhän noi mainittu nyt ihan esimerkkinä muiden joukossa :) <3
Mikä sitten kenellekin on tutumpaa? Se perunako? Jos tarkkoja ollaan, niin nythän on jo paljon lapsiperheitä, joissa peruna ei kuulu lainkaan ruokavalioon. On todella hankalaa järjestää juhlia, joissa pitäisi huomioida kaikkien perheiden kotiruokatottumukset. Toista oli silloin, kun kaikissa perheissä syötiin kutakuinkin samanlaisia ruokia. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja lapset tottuvat siihen, mitä omassa perheessä syödään.

• Tykkää
Reactions: Muua
Alkuperäinen kirjoittaja äipppä;27640702:
No toivosi sieltä joo löytyvän jotain muutakin, ja ennenkaikkea vähän tutumpaakin. Mutta eiköhän noi mainittu nyt ihan esimerkkinä muiden joukossa :) <3

Näin satoja seisovia pöytiä nähneenä, niin ne samat ruoat ja lisäkkeet niissä kyllä pyörii. Kalaa, lihaa, kanaa, lisäkesalaatit erilaisia, lämpimiä kasviksia tai kasvisgratiini, perunat, riisi, patonkia tai erilaisia leipiä, maustevoit, yrttivoit, juomat. Mitä ihmettä noissa on mitä lapset eivät syö?tai syö edes jotain.

Yhteistyössä