Häissä vähän eksoottisempi menu eikä lapsille mitään omaa ruokaa?:O Onko ihan fiksua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt;27638244:
Jaa, minusta on vaan vähän ajattelematonta, kun kaikki kuitenkin tietävät, että lapset eivät tykkää yleensä syödä samaa kuin aikuiset. Muutamat lihapullat ei ihan oikeasti miljoonia kustanna. No, tää on vaan mun mielipide, otan varmaan omia eväitä sitten lapsille mukaan.

En ymmärrä, et mitä nää lapset "jotka ei tykkää syödä samaa kuin aikuiset" syövät kotona? Joo, eihän ne lapset yleensä esim. tulisista ruuista niin välitä, mutta MITÄ TEIDÄN LAPSET SITTEN SYÖ jos ei sitä mitä aikuisetkin?

Kakspiippunen juttu. Musta tuntuu, että aika harvassa lapsiperheessä enää nykyisin syödään mitään 60-luvun perusmättöjä vaan lapset ovat jo tottuneet mausteisiin ja muihinkin kasviksiin kuin vain perunaan ja porkkanaan. Näin ollen voidaan ajatella, että tämän päivän lapsille ei tarvitse olla erikseen perunamuusia ja nakkeja vaan lapset syövät samaa kuin aikuisetkin. Toisaalta sitten taas jos juhlien järjestäjä tietää, että kutsuvieraissa on perunamuusi-nakki-lapsia, niin olosuhteet (=paikka, aika, vieraiden/lasten lukumäärä jne) huomioon ottaen voisi harkita myös niiden tarjoamista.

• Tykkää
Reactions: newbie
Siis mitä kysyit. Tarkoitin että häissämme oli paljon lapsia, ja meille oli selvää ottaa heidät huomioon aivan erityisinä vieraina. Ei taida olla tapana mutta jaoimme lapsille lahjat. silkkihuivit tytöille ja taskukellot? pojille. Jos autat järjestelyissä niin voithan vihjata että mites luuletko että lapset jaksavat...kun luulen etteivät he syö tuota.. tai jotain. Toisenlaisenkin mielipiteen kyllä ymmärrän..aivan täysin.

Mulle kävisi ihan kumminkin päin. Joko siis niin että lapsille ei olisi erikseen mitään ruokia, tai että olisi laitettu jotain lihapulliakin sinne. Muiden juhlat, niiden mukaan mennään, iloisin mielin, ja meillä lapsetkin opetetaan siihen alusta asti :).

Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt;27638244:
Jaa, minusta on vaan vähän ajattelematonta, kun kaikki kuitenkin tietävät, että lapset eivät tykkää yleensä syödä samaa kuin aikuiset. Muutamat lihapullat ei ihan oikeasti miljoonia kustanna. No, tää on vaan mun mielipide, otan varmaan omia eväitä sitten lapsille mukaan.
No tuosta toisesta ketjusta ainakin mulle jäi käsitys, että suurimmassa osassa perheitä lapset syövät samaa ruokaa kuin aikuisetkin. Vain harva siinä ketjussa kertoi tekevänsä lapsille eri ruuat.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
No, mun omat lapset on 1v8kk ja vajaa 3,5v, eivätkä ole kovin hyviä syömäreitä muutenkaan, eli ei varmasti uppoaisi tuo ruoka heihin (tai mistä sitäkään tietää), mutta siltikään tuossa ei mielestäni ole mitään vikaa. Varmasti meidänkin lapset löytäisivät sieltä edes sitä leipää ja pysyisivät hengissä.

Niin juu ja en mä itsekään pidä yleensä mistään mitä häissä tarjotaan mutta ei mulle silti erikseen laiteta jotain mitä haluaisin syödä.

Minä olen nirso, mutta ihan kunnon juhlamenusta saan kyllä yleensä mahani täyteen. Jos en, niin oma on ongelmani. Kahvipöytätarjoilu onkin sitten erikseen, mutta ei tulisi mieleenikään ihmetellä, että miksi minua tai minun lapsia ei nyt ole otettu huomioon.

Minusta häät todellakin ovat hääparin päivä, ja häämenu saa olla heidän näköisensä ja joskus menusta tulee yksi sillisalaatti kun siinä on epätoivoisesti yritetty kaikki ottaa huomioon.

• Tykkää
Reactions: mamacita_
Mä laitan ainakin vituillakseni miehen sukulaisille pelkän aikuisten menun. Mun lapset syö melkein mitä tahansa ja edes 3wee ei sano "hyi, mä en tykkää" vaan maistamisen jälkeen jättää syömättä. Miehen perheessä näitä "hyi mä en tykkää"-lapsia on ja jotenkin musta tuntuu että sillä syödään vaan lihapullia ja muussia kotona.

Kyllä kelpaisi meille ja meidän lapsille tuollainen menu :P Mutta meillä syödäänkin monipuolisesti kaikenlaista ruokaa, muille erikoiset on meidän normaaliruokaa, jos näin voisi sanoa. Tässä talossa ei taideta vuoden sisällä kahtakertaa tehdä samaa ruokaa :)

• Tykkää
Reactions: newbie
Musta ihan oikein, hääpari päättää ruokalistasta.
Kyllä tuosta varmasti löytyy ruokaa lapsille.
Hyvä se on lastenkin oppia maistamaan erinlaisia ruokia.

Mä laitan ainakin vituillakseni miehen sukulaisille pelkän aikuisten menun. Mun lapset syö melkein mitä tahansa ja edes 3wee ei sano "hyi, mä en tykkää" vaan maistamisen jälkeen jättää syömättä. Miehen perheessä näitä "hyi mä en tykkää"-lapsia on ja jotenkin musta tuntuu että sillä syödään vaan lihapullia ja muussia kotona.

Minä en laittaisi juhlissani mitään tarjolle "vittuillakseni".
Toisaalta en tahtoisi loukata tuttuja pikkulasten vanhempia olettamalla, että heidän lapsensa syövät vain lihapullia ja perunamuusia eli parastamme tarjoaisimme, toivottavasti siten, että kaikille löytyisi edes jotain heillekin mieluista.

:)

• Tykkää
Reactions: newbie ja Carelia

No tuo nyt on maailman typerintä, että pitää kiusalla alkaa laittamaan :O laita mitä laitat, mutta lapsethan tosta eniten kärsii...ajattelitko sitä. Ei sillä, varmaan jotain syötävää pöydästä löytävät, mutta "vittuillakseni" ...hohhoijaa...

Alkuperäinen kirjoittaja _äiti_;27638368:
Kyllä kelpaisi meille ja meidän lapsille tuollainen menu :P Mutta meillä syödäänkin monipuolisesti kaikenlaista ruokaa, muille erikoiset on meidän normaaliruokaa, jos näin voisi sanoa. Tässä talossa ei taideta vuoden sisällä kahtakertaa tehdä samaa ruokaa :)

Hei, jos teillä näin upea tilanne niin viitsitkö laittaa vaikka kuukauden ruokalistan näin alkuun? Kuulostaa nimittäin liian hyvältä ollakseen totta ;) meillä kun joka viikko saa pähkäillä mitä syötäisiin -ei taas tota...

Minä en laittaisi juhlissani mitään tarjolle "vittuillakseni".
Toisaalta en tahtoisi loukata tuttuja pikkulasten vanhempia olettamalla, että heidän lapsensa syövät vain lihapullia ja perunamuusia eli parastamme tarjoaisimme, toivottavasti siten, että kaikille löytyisi edes jotain heillekin mieluista.

:)
Näin :)

Mä ajattelen niin, että häiden koko ja niiden lapsivieraiden lukumäärä ratkaisee paljon. Jos lapsia on tulossa vaikkapa 30 ja aikuisia 50, niin pitääkö varata muusia ja nakeja 30:lle ja "aikuisten ruokaa" 50:lle? Entä jos niistä lapsista 25 syö "aikuisten ruokaa" ja vain 5 muusia ja nakkeja? Silloin "aikuisten ruoka" loppuu kesken ja muusia ja nakkeja jää tolkuttomasti yli. Jos taas varautuu siihen, että "aikuisten ruokaa" on 80:lle ja muusia ja nakkeja 30:lle, niin siitä jää väkisinkin reippaasti ruokaa yli ihan riippumatta siitä, mitä ne 30 lasta syö. Jos taas lapsia on tulossa esim vain 5, järjestäjä voi näiltä perheiltä erikseen kysyä, pitäisikö lapsille varata muusia ja nakkeja vai ei.

No saahan sitä toki tarjota mitä tykkää, mutta sitten on turha itkeä jos lapsiperheelliset lähtee huomattavasti aikaisemmin kotiin kun oli tarkoitus.
Mä olen sitä mieltä että myös vieraat pitää ottaa huomioon tarjoiluja valittaessa ja oletan ettei kellekään olisi ylivoimaista keittää lisukkeeksi perunoita, joita varmasti jokainen lapsi syö. ja laittaa maitoa myös tarjolle.

tosissaanko tuputat lapselles pelkkää suomalaista mössöä ilman mausteita jos ei noi ruuat kelpaa? Meillä syödään mausteista, tulista, eksoottista ja joskus on ihan tavallistakin ruokaa, kaikkea tasapainoisesti. Näin ne muksut ei opi nirsoiksi eikä inise joka välissä kun tää ja tää ei kelpaa eikä uskalla maistaa mitään uutta.
Kyllä hääpari itse saa päättää mitä tarjoilee, ei sua kukaan pakota lapsiakaan mukaan ottamaan jos ei tarjoilu kelpaa.

Jos laps ei allerginen ole, niin ihan varmasti löytyy syötävää. Juuressosettahan syötetään vauvoillekin, ja kalamoussehan on lähinnä kalaa ja kermaa. Useimmat lapset varmaankin juhlisivat ihan mielellään pelkällä jälkiruoallakin, jos ei mikään muu uppoa.
Mielummin tuollaista ruokaa kun jotain nakkeja.

Nämä ketjut lähtee aina menemään metsään jos sillä kohden, kun oletetaan että kaikki tenavat syövät just niin kuin meidän oma tenava.

Kun ei syö.

Aikuiset saa rääppiä, raappia ja noukkia ruokansa, lasten oletetaan syövän sitä 'yhtäjasamaa' aina?
Jos pelkää ongelmia ilmaantuvan, mikä hemmetin vaiva se on ottaa jotain takuuvarmaa ja helppoa naposteltavaa mukaansa siine ylimitoitettuun varalaukkuun, jossa on kaikki muutkin vara-asiat joka ikisen katastrofin varalle?

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27638493:
Aikuiset saa rääppiä, raappia ja noukkia ruokansa, lasten oletetaan syövän sitä 'yhtäjasamaa' aina?
?

No mutta kun oikeat aikuiset EIVÄT tee niin, vaan syövät _oikeiden_ allergioiden rajoissa kaikkea. Vain huonosti kasvatetun lapsen tasolle jääneet aikuiset temppuilevat ruokansa kanssa.

• Tykkää
Reactions: vicy
Eikö teillä sitten koskaan ole maustettua lihaa, graavattua kalaa, terriinejä tai etikkaisia kastikkeita? Meillä on, ja lapset kyllä syövät ihan mielellään. Esikoinen rakastaa graavilohta, pienempi taas juureksia.

Mitä ihmettä teillä oikein kotona sitten syödään, jos teidän lapselle pitää olla muussia ja lihapullia? Ja mehua? Vai onko meidän lapsissa jotain vikaa, kun he kilpailevat siitä kumpi saa maistaa äidin kuplavettä? :D

Aika kaikkiruokaisia on meidänkin lapset ja herkkuihin kuuluu meidänkin perheessä mm graavilohi. Harvoin (tai luultavasti ei koskaan) on meidän lapsille osunut sellaista pitopöytää, josta ei mahaansa täyteen saisi.

Sen sijaan meidän lapsista KUKAAN ei tykkää hiilihapoista (ei edes limsoista) ja kuopus suorastaan purskahti itkuun, kun sellaista kerran vahingossa sai suuhunsa.

Lapset ovat erilaisia eikä kaikki tykkää kaikesta. Minusta sekin on ihan hyväksyttävää.

Mutta periaatteena minulla on aina ollut, että kutsujen pitäjät päättävät menun ja vieraat syövät tai jättävät syömättä! Tähän meidän lapset on opetettu pienestä pitäen.

Toisaalta jos menu on KOVIN eksoottinen niin voi olla fiksua ottaa myös jotain yksinkertaista/neutraalia tarjolle, sillä nälkäistä lasta ei kukaan jaksa kuunnella tai katsella!

Yhteistyössä