Häissä vähän eksoottisempi menu eikä lapsille mitään omaa ruokaa?:O Onko ihan fiksua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tarjotaanhan siellä lihaa, kalaa ja salaatteja, vai enkö osaa lukea?

No onko sulle olemassa vaan yhtä lajia kalaa? sitä voi varmaan tehdä miljoonalla eri tavalla, on vähän eri tarjota savustettua lohta ja sit taas vaikka sushia.

Pienelle lapselle ei edes pidä syöttää kovin maustettua ja suolaista ruokaa, joten on ihan ymmärrettävää ettei pieni suu ole tottunut mausteisiin kuin aikuisen suu, vaan vähän miedompi on parempi. Ja voihan niistä mennä vatsakin sekaisin pienellä. Ja en nyt tarkoita ettei makua saisi olla ollenkaan lapsen ruoassa, kun joku tulee siitäkin kohta vinkumaan luettuaan ja ymmärrettyään päin prinkkalaa.

Ja minusta sen voi ottaa menussa huomioon, ehkä se on otettu ap:n tutunkin häissä eikä menu loppujen lopuksi ole kovin erikoinen vaikka siltä kuulostaa.

Häiden järjestämisessä ei ole mitään vaikeaa paitsi että... juhlapaikka on jonkun mielestä väärä, kirkko kaukana, istumajärjestys hanurista, väärät ihmiset kutsuttu, ei ole mitään syötävää....
Voisiko vieraat vaan olla ja vaikka syödä ennen juhlia kotona, niin ei nälkä pääse iskemään? Yli yksivuotias voi syödä aikuisten ruokaa ja tätä pienempi on vielä tissibaarin asiakas.

juuri näin, vaikka hääjuhlien tulisi mielestäni olla hääparin juhla, heidän näköisensä juhla.. valitsemassaan juhlapaikassa ja heidän valitsemallaan menulla kutsumiensa ihmisten seurassa. Allergiat / muut ns. terveydelliset ruokavaliorajoiteet on varmaan kohtelaista huomioida menussa. Mutta mielestäni hääpari voi tarjota häissään vaikkapa maustettua lihaa ja juureshöystöineen, sushia,jne. vaikkei pikku Lilja-serkku tai ronkeli Kalervo-eno niitä söisikään.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
meidän nirso-petterille ei maistu einespullat, ei peruna, ei nakit, eikä mikään roskaruoka, täytekakku on ehdoton yök! Kalakeitto kelpaa. Alankin seuraavissa häissä huutamaan kun mussuni ei saa kalakeittoa tai sitten sanon mussulleni, että syö tai ole ilman. Oma valinta.

En minä kyllä jaksa kuin ihmetellä ihmisten röyhkeyttä ja itsekkyyttä, toisten ei vaan kannattaisi tehdä lapsia, ei noita kersoja kestä jotka elväät kuin olisivat maailman napa!

sinne häihin mennään juhlistamaansitä juhlaparia ei vahtimaan onko siellä minun lempiruokaa!

Pienten lasten kanssa kyllä kannattaa muutenkin ottaa vähän omia eväitä mukaan, kun reissuun lähtee. Kotimatkalla voi olla edessä autokolari tai matkanteko muuten viivästyy niin, että lapselle tulee jo nälkä. Ottaa vaan sen verran enemmän, että voi lapsen ruokkia paikanpäälläkin, jos tosiaan lapselle ei löydy juhlista yhtään mitään syötävää. Muutama pilttipurkki mukaan ja siinä se.

Alkuperäinen kirjoittaja äipppä;27640826:
No onko sulle olemassa vaan yhtä lajia kalaa? sitä voi varmaan tehdä miljoonalla eri tavalla, on vähän eri tarjota savustettua lohta ja sit taas vaikka sushia.

Pienelle lapselle ei edes pidä syöttää kovin maustettua ja suolaista ruokaa, joten on ihan ymmärrettävää ettei pieni suu ole tottunut mausteisiin kuin aikuisen suu, vaan vähän miedompi on parempi. Ja voihan niistä mennä vatsakin sekaisin pienellä. Ja en nyt tarkoita ettei makua saisi olla ollenkaan lapsen ruoassa, kun joku tulee siitäkin kohta vinkumaan luettuaan ja ymmärrettyään päin prinkkalaa.

Ja minusta sen voi ottaa menussa huomioon, ehkä se on otettu ap:n tutunkin häissä eikä menu loppujen lopuksi ole kovin erikoinen vaikka siltä kuulostaa.

siis että jossain muissa kulttuureissa esim. lähi-idässä lapsille syötetään vaan einespullia ja perunamuhennosta myös kuten suomessa? tai vatsa menee sekaisin. en usko. meillä esikoinen söi alle 3v paljon paremmin erikoisia makuja ja mausteita kuin nyt isompana.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Alkuperäinen kirjoittaja täh;27640859:
siis että jossain muissa kulttuureissa esim. lähi-idässä lapsille syötetään vaan einespullia ja perunamuhennosta myös kuten suomessa? tai vatsa menee sekaisin. en usko. meillä esikoinen söi alle 3v paljon paremmin erikoisia makuja ja mausteita kuin nyt isompana.

jaa.

Kuule, mulle on ihan sama vaikka häissä tarjottaisiin limaa syötäväksi. Jos en tykkää, en syö. Ja jos lapset ei halua, eivät syö. Ihan yksinkertaista siiis.
Eihän kenenkään häiden ole tarkoitus muiden ravinnontarpeita tyydyttää. Ei varmaan kukaan näänny, ei edes lapset, vaikkei yhtenä päivänä söis htään mitään. Pitää vaan nauttia juhlista ja ottaa ilo irti, kun kerran on sentään juhliin kutsuttu!

• Tykkää
Reactions: Aamuäree

Kyllä saa mausteita käyttää runsaastikin jos lapsi tykkää. Meillä 1,5v tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja kyömynenä;27640878:
Kuule, mulle on ihan sama vaikka häissä tarjottaisiin limaa syötäväksi. Jos en tykkää, en syö. Ja jos lapset ei halua, eivät syö. Ihan yksinkertaista siiis.
Eihän kenenkään häiden ole tarkoitus muiden ravinnontarpeita tyydyttää. Ei varmaan kukaan näänny, ei edes lapset, vaikkei yhtenä päivänä söis htään mitään. Pitää vaan nauttia juhlista ja ottaa ilo irti, kun kerran on sentään juhliin kutsuttu!

No siis olen ihan samaa mieltä, jokaine tarjotkoon mitä lystätköön, itse tykkään vähän huomioida vieraitakin.

Ja täysoikeus vieraallakin on ottaa vaikka se reissari mukaan ja syödä se mukuloiden kanssa tanssiladon takana, jos niin haluaa. 8) ja eipä se olis kerta eikä ensimmäinen kun joku tässä maailmassa menee juhlista hesen kautta himaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27639690:
Niin että joka lajia otetaan noutopöydästä?

Sehän on koko noutopöydän idea- sieltä noukitaan lautaselle ne lajit joita halutaan. Niin lapset kuin aikuisetkin.

Tietenkin noutopöydästä otetaan joka lajia. Ainakin vähän. Minä ainakin olen niin uteliaskin, että haluan maistaa jokaista ruokaa ainakin vähäsen. Miten sitä muutenkaan voisi tehdä?

Tietenkin noutopöydästä otetaan joka lajia. Ainakin vähän. Minä ainakin olen niin uteliaskin, että haluan maistaa jokaista ruokaa ainakin vähäsen. Miten sitä muutenkaan voisi tehdä?
Ottaa vain sen verran kuin haluaa ja jaksaa? Mä en jaksa edes meidän työpaikan buffetpöydästä ottaa jokaista tarjolla olevaa lajia vaan valkkaan niistä sen, mitä sillä hetkellä sattuu tekemään mieli. Ja mä sentään syön PALJON :D

Pienelle lapselle ei edes pidä syöttää kovin maustettua ja suolaista ruokaa, joten on ihan ymmärrettävää ettei pieni suu ole tottunut mausteisiin kuin aikuisen suu, vaan vähän miedompi on parempi. Ja voihan niistä mennä vatsakin sekaisin pienellä.

Kerro tuo minun tisseilleni. Mokomat ovat heruttaneet mm. chili- ja valkosipulimaitoa. Jos antaisi seuraavalle lapselle pelkkää korviketta, niin saisikohan tästä suosituksien mukaisen mauttoman ruoan syöjän?

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27641061]Kerro tuo minun tisseilleni. Mokomat ovat heruttaneet mm. chili- ja valkosipulimaitoa. Jos antaisi seuraavalle lapselle pelkkää korviketta, niin saisikohan tästä suosituksien mukaisen mauttoman ruoan syöjän?[/QUOTE]

Noni, heti ilmaantui se perskärpänen joka luki mitä halus.

Nimenomaan alleviivasin ettei lastenkaan ruuan tarvitse olla MAUTONTA :)

Alkuperäinen kirjoittaja äipppä;27640894:
No siis olen ihan samaa mieltä, jokaine tarjotkoon mitä lystätköön, itse tykkään vähän huomioida vieraitakin.

Ja täysoikeus vieraallakin on ottaa vaikka se reissari mukaan ja syödä se mukuloiden kanssa tanssiladon takana, jos niin haluaa. 8) ja eipä se olis kerta eikä ensimmäinen kun joku tässä maailmassa menee juhlista hesen kautta himaan.
Juuri näin :) Kun juhlien menu on etukäteen tiedossa, myös vieraat voivat miettiä, tuottaako menu oman perheen kohdalla ongelmia ja jos tuottaa, miten asia ratkaistaan. Moniallergisten lasten perheille on ihan arkipäivää, että joka paikkaan on otettava lapselle omat ruuat mukaan. Häitä ei kuitenkaan - ainakaan yleensä - joka viikko eikä edes joka kuukausi, joten jos oma lapsi kuuluu joko allergian, nirsoilun tai minkä tahansa muun syyn vuoksi ruokarajoitteisiin, niin omat eväät lapselle on ihan ok juttu. Ja mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä tärkeämpää on varautua myös siihen, että häissä ei kenties sapuskaa tulekaan lapsen aikataulun mukaan vaan ruokailua voi joutua odottamaan pitkäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äipppä;27641084:
Noni, heti ilmaantui se perskärpänen joka luki mitä halus.

Nimenomaan alleviivasin ettei lastenkaan ruuan tarvitse olla MAUTONTA :)

Ei sinunkaan tarvitsisi olla mauton ;)

Pikkulapselle voi vallan hyvin antaa mausteista ruokaa, jos se hänelle maistuu. Suurin osa maailmaa tekee juuri niin. Siinä on tosin se vaara, että sitten ei enää peruspiltti tai paljas potaatti uppoakaan.

• Tykkää
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27641142]Ei sinunkaan tarvitsisi olla mauton ;)

Pikkulapselle voi vallan hyvin antaa mausteista ruokaa, jos se hänelle maistuu. Suurin osa maailmaa tekee juuri niin. Siinä on tosin se vaara, että sitten ei enää peruspiltti tai paljas potaatti uppoakaan.[/QUOTE]

Toki lapselle voi antaa maustettua ruokaa, en mä sellaista ole kieltänyt :) Suolaa tosin ei pitäisi antaa pienelle suuria määriä.

Kyse oli lähinnä siitä että monen pienen lapsen makuaisti ei ole vielä niin kehittynyt, että tykkäisi syödä aikuiseen makuun kovin tujusti maustettuja ruokia. Kyllä se kehittyy aikanaan kun pikkuhiljaa maistelee, pointtini oli kumminkin että en jättäisi lasta nälkään sen vuoksi ettei hän ole vielä tottunut syömään kovin mausteista ruokaa, enkä koe että lapsessa on vikaa esim. 3 vuotiaana jos ei vielä tujut mausteet uppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja äipppä;27641166:
Toki lapselle voi antaa maustettua ruokaa, en mä sellaista ole kieltänyt :) Suolaa tosin ei pitäisi antaa pienelle suuria määriä.

Kyse oli lähinnä siitä että monen pienen lapsen makuaisti ei ole vielä niin kehittynyt, että tykkäisi syödä aikuiseen makuun kovin tujusti maustettuja ruokia. Kyllä se kehittyy aikanaan kun pikkuhiljaa maistelee, pointtini oli kumminkin että en jättäisi lasta nälkään sen vuoksi ettei hän ole vielä tottunut syömään kovin mausteista ruokaa, enkä koe että lapsessa on vikaa esim. 3 vuotiaana jos ei vielä tujut mausteet uppoa.
Ei olekaan vikaa vaan tottumiskysymys. Mä tunnen yhden perheen, jonka 5-vuotiaalla lapsellakin on edelleen joka paikassa omat ruuat. Ei ole allergioita tai muutakaan syytä vaan vanhempien mielestä lapselle ei pidä antaa muuta kuin lisäaineetonta luomuruokaa. On ihan ok, että heillä on lapselle omat ruuat mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja äipppä;27641166:

No hyvä jos et ole kieltänyt, taannoisesta viestistäsi olin lukevinani toisin :)
Mitä suolaan tulee, niin käsittääkseni juuri nämä perinteisten lastenannoksien nakit ja eineslihapullat ovat melko suolaista tavaraa.

Minunkaan mielestäni ei ole lapsen vika, jos hän ei 3-vuotiaana syö mausteista ruokaa. Mutta ei ole sekään, jos hän ei syö nakkeja ja pottua. On erilaisia makuja, erilaisia perheitä ja erilaisia tapakulttuureita. Siksi minäkin kannatan sitä, että pienellä lapsella on tarvittaessa omat eväät mukana. Häitä järjestävillä on ihan riittävästi pohtimista erikoisruokavalioiden kanssa ilman että he joutuvat miettimään, mitä tarjotaan mausteita vieroksuville lapsille ja mitä mausteista pitäville lapsille.

• Tykkää
Nauraisin suohon tällaiset vieraat. Ai että ihan maitoa ja lihapullia pitäisi olla, oikein juhlaruoka! Jos lapset on nirsoja niin se on heidän ongelmansa. Kun on nälkä niin saattaa vähän erikoisempikin ruoka maistua.

Oikeasti, ihmeellisen ruokavammaisia ihmisiä = vanhempia. Älkää opettako lapsillenne, mikä on hyvää ja mikä ei.

Yhteistyössä