Gallup: Miksi ET käytä kuukuppia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pulla:
Koska mua vaan ällöttää ajatus jonkun verisen kupin pesemisestä meidän pesualtaassa. Tai missään muussakaan pesualtaassa. Tai keittelypuuhat, yh. Plus että koska tamponitkin tuntuu inhottavalta, niin ei kiinnosta edes kokeilla.

Vaikka mulla onkin pari ensimmäistä päivää melko runsaat menkat, niin siteillä pärjään vallan hyvin.

Mutta ne veriset siteet ei sitten ällötä yhtään ja niiden käsittely? Veriset siteet muhimassa roskiksessa. :x

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Pulla:
Koska mua vaan ällöttää ajatus jonkun verisen kupin pesemisestä meidän pesualtaassa. Tai missään muussakaan pesualtaassa. Tai keittelypuuhat, yh. Plus että koska tamponitkin tuntuu inhottavalta, niin ei kiinnosta edes kokeilla.

Vaikka mulla onkin pari ensimmäistä päivää melko runsaat menkat, niin siteillä pärjään vallan hyvin.

Mutta ne veriset siteet ei sitten ällötä yhtään ja niiden käsittely? Veriset siteet muhimassa roskiksessa. :x

No se on yksi pikainen repäisy ja roskiin. Ja meillä roskis tyhjennetään sen verran usein, ettei ne siellä ehdi muhia ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Pirpana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan vain tiedoksi, että kuukautisveri ei ole yhtään sen epäpuhtaampaa kuin vaikka se veri, joka tulee sormesta kun siihen leikkaa haavan. Samaa tavaraa se on. Miksi niin moni pitää just menkkaverta jotenkin superällönä?

No ihan sen vuoksi, että kaikki erite mikä tulee alapäästä on mun mielestä ällöä. En mä kakan pyyhkintääkään rakasta.

Ihan tiedoksesi, että sattuvat tulemaan eri reiästä.

Alkuperäinen kirjoittaja htwre:
Ihan vain tiedoksi, että kuukautisveri ei ole yhtään sen epäpuhtaampaa kuin vaikka se veri, joka tulee sormesta kun siihen leikkaa haavan. Samaa tavaraa se on. Miksi niin moni pitää just menkkaverta jotenkin superällönä?

No ihan sen vuoksi, että kaikki erite mikä tulee alapäästä on mun mielestä ällöä. En mä kakan pyyhkintääkään rakasta.

Vaan eikös se pyllyreikäkin ennemmin ole yleensä alapäässä kuin yläpäässä?? Toivottavasti ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja se sama tuolta aiempaa:
Mua ei huvita leikkoa muovikupin antennia sopivan mittaiseksi ettei nipistä varoen kuitenkin ettei leiko rikki sitä kupin pohjaa,

Sen pohjan kyllä näkee ihan omilla silmillään, joten ei se rikki mene.

ronklia verta täynnä olevaa suppiloa sisuksistani, kippailla sitä tyhjäksi, pestä ja taitella ja vingertää ja vängertää sitä sisuksiini pyöritellen, jotta se varmasti aukeaa eikä vuoda ohi mutta tulee just sille kohdin ettei tunnu ja keitellä sitä lärpäkettä kerran kuussa vähintään.

Joopa joo, kahden ensimmäisen kuppikäyttökerran jälkeen nuo toimenpiteet vievät yhtä kauan kuin siteen tai tamponin vaihtaminen - tosin kupin kanssa noita kertoja tulee päivässä paljon vähemmän.

Mielummin ostan kaupasta sidepaketin, kuukautisten aikaan repaisen rätin pöksyistä, käärin paperiin, heitän roskiin ja liimaan uuden puhtaan rätin housuihini ja tyhjennän vessan roskiksen silloin tällöin.

Todella ekologista.

Miksi tekisin mua inhottavasta asiasta eli kuukautisista itselleni vielä vaikeammankin kuin nykyään?

Omalla kohdallani, ja jokaisen muunkin tuntemani kupittelijan, menkat ovat lähes unohtuneet kupittelun myötä - niin helpot niistä on tulleet!

Joo, meneehän se peniskin sisään mutta en mä sitäkään sisuksiini tunge kesken työpäivää tai kyläreissua...

Edelleenkään sitä kuppia ei tarvitse tyhjentää kuin 2 - 3 kertaa vuorokaudessa, ja edelleenkään se ei tunnu sisällä yhtään miltään.

Mua vaan ällöttää ajatuskin kuukupin käyttämisestä. Mitäs siihen sanot? Että ei mua oikeasti ällötä, niinkö? Ja ei, en aio käyttää kuukuppia jatkossakaan. Että revippä siitä!

Vaan eikös se pyllyreikäkin ennemmin ole yleensä alapäässä kuin yläpäässä?? Toivottavasti ainakin.

Alapää on minun kielenkäytössäni sama kuin emätin. Onko vauvat "ällöjä"? Nekin tulevat alapäästä ja ovat eritteen peitossa.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Alapää on minun kielenkäytössäni sama kuin emätin. Onko vauvat "ällöjä"? Nekin tulevat alapäästä ja ovat eritteen peitossa.

Sun kielenkäytössä se voi olla emätin, mun kielenkäytössä ihan koko alapää. Ja ei, vauvat ei ole ällöttäviä. Ne ei ole eritteitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja se sama tuolta aiempaa:
Mua ei huvita leikkoa muovikupin antennia sopivan mittaiseksi ettei nipistä varoen kuitenkin ettei leiko rikki sitä kupin pohjaa,

Sen pohjan kyllä näkee ihan omilla silmillään, joten ei se rikki mene.

ronklia verta täynnä olevaa suppiloa sisuksistani, kippailla sitä tyhjäksi, pestä ja taitella ja vingertää ja vängertää sitä sisuksiini pyöritellen, jotta se varmasti aukeaa eikä vuoda ohi mutta tulee just sille kohdin ettei tunnu ja keitellä sitä lärpäkettä kerran kuussa vähintään.

Joopa joo, kahden ensimmäisen kuppikäyttökerran jälkeen nuo toimenpiteet vievät yhtä kauan kuin siteen tai tamponin vaihtaminen - tosin kupin kanssa noita kertoja tulee päivässä paljon vähemmän.

Mielummin ostan kaupasta sidepaketin, kuukautisten aikaan repaisen rätin pöksyistä, käärin paperiin, heitän roskiin ja liimaan uuden puhtaan rätin housuihini ja tyhjennän vessan roskiksen silloin tällöin.

Todella ekologista.

Miksi tekisin mua inhottavasta asiasta eli kuukautisista itselleni vielä vaikeammankin kuin nykyään?

Omalla kohdallani, ja jokaisen muunkin tuntemani kupittelijan, menkat ovat lähes unohtuneet kupittelun myötä - niin helpot niistä on tulleet!

Joo, meneehän se peniskin sisään mutta en mä sitäkään sisuksiini tunge kesken työpäivää tai kyläreissua...

Edelleenkään sitä kuppia ei tarvitse tyhjentää kuin 2 - 3 kertaa vuorokaudessa, ja edelleenkään se ei tunnu sisällä yhtään miltään.

Mua vaan ällöttää ajatuskin kuukupin käyttämisestä. Mitäs siihen sanot? Että ei mua oikeasti ällötä, niinkö? Ja ei, en aio käyttää kuukuppia jatkossakaan. Että revippä siitä!

Ihan rauhassa. Kerroinpa vain faktat asioihin, joita kuukupista tietämättömät täällä kauhistelevat.

Mä en jostain syystä vaan innostu asiasta. En voi käyttää tamponeja kun ne tuntuu niin ällöiltä ja vaikka mulle kuinka vakuutetaan ettei kuukuppi oo yhtään sama asia, niin silti sen siksi miellän.

Kestositeitä käytän ja niistä en mistään hinnasta luopuisi. Todella miellyttävät ja mukavat verrattuna kertakäyttöisiin siteisiin.

En voisi kuvitellakaan käyttäväni, mua ÄLLÖTTÄÄ SUUNNATTOMASTI se että sisälläni olisi jotain ylimääräistä jota joutuisi venkslaan ees taas, YÖKKKKKKK!!!
siis ÄLLÖ ÄLLÖ ÄLLÖ!
Käytän siteitä, myös tampooneja en käytä ollenkaan em,.syystä.
Mulla on kertissiteitä ja kestositeitä, niitä käytän.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Perusasioita:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
[-tamponin kanssa voi nukkua selällään ilman, että veret valuu jne.

Nukutko sinä todella tamponin kanssa? Ei ole koskaan kyllä käynyt mielessäkään.

Kyllä nukun, aina olen nukkunut. Miksi ei?

Tulee aika pitkä vaihtoväli. Ehkä siksi.

Sidettähän pitäisi vaihtaa useammin kuin tampoonia hygienia syistäkin, joten eikö tampoonin siis pitäisi olla parempi vaihtoehto yöksi kuin side jos vaihtoväliä ajattelee?

No en kyllä ole koskaan kuullut, että side pitäisi yölläkin vaihtaa, tamponin kylläkin, jos sitä edes yöllä käyttää.

Aivan, tamponia ei suositella yökäyttöön!

No enpä ole kyllä tuollaista ohjetta koskaan kuullutkaan. Ei lue ainakaan tampoonipaketissa, eikä kyllä ole gynekologitkaan koskaan maininneet.

Ihan varmasti lukee ainakin Tampaxin mukana olevassa "käyttöohjeessa".

Joskus ajattelin ja ihmettelin samoin vieraan esineen, kuten k.kupin käyttöä. Nooh sitten kun oli eka synnytys 2003 niin sain ohjeita lantiopohjalihasten treenaukseen geishapallojen avulla. Pian se olikin vakituinen tapa liikuskella ne palloset siellä sisälläni.
Tästä vuosi myöhemmin kokeilin ekaa Lunetteani ja kokemukset olivat alusta alkaen hyvät. Poisotto, kuten laittokin sujuu hyvin treenattuani lihakset "toimiviksi". En enää siirtyisi muuhun systeemiin.

Mun keittiössäni ei aleta mitään kuukautiskuppeja keitellä. Vain ja ainoastaan siksi. Jos joku keksisi tavan pitää kuppi varmasti puhtaana ilman, että mun täytyy käsitellä sitä ruoanlaittopaikassa tai -välinein, kokeilisin varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Mun keittiössäni ei aleta mitään kuukautiskuppeja keitellä. Vain ja ainoastaan siksi. Jos joku keksisi tavan pitää kuppi varmasti puhtaana ilman, että mun täytyy käsitellä sitä ruoanlaittopaikassa tai -välinein, kokeilisin varmasti.

Jätä se kuppi sinne vessaan johonkin oman kippoonsa, hae keittiöstä se kiehuva vesi, kaada vesi siihen kuppikippoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:

Jätä se kuppi sinne vessaan johonkin oman kippoonsa, hae keittiöstä se kiehuva vesi, kaada vesi siihen kuppikippoon.

Mulla pitäisi olla myös erillinen vedenkeitin tuohon tarkoitukseen. Tai sitten semipuhdas "kuljetusastia", jolla siirrän kiehuvan veden keittimestä vessan kuppikippoon. Eikö sitä kuppia sitä paitsi pidä keittää muutaman minuutin ajan (ainakin muistelen, että joku olisi jossain ohjeissa niin sanonut), ja siihen tarvitsisi siis liettä? Trangia vessaan?

(ja kyllä, olen pahasti bakteerikammoinen, pesen käsiäni aina koskettuani mihin tahansa enkä koskaan usko saaneeni astioita tarpeeksi puhtaiksi)

ei, ei ja ei !! en ala kuljetella laukussa lapsen pa""kavaippaa pitkin kaupunkia kotiin pestäväksi (kestovaipat) enkä TODELLAKAAN ala kaverin luona tai yleisessä vessassa pestä jotain veristä mötikkää ja sitten tunkea takasin "oksetus" . kuullostaa vielä varsinaiselta bakteeripesältäkin... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mulle kiitos:
-eikös sekin ole jotain muovia? Meillä jätteet menee muutenkin polttolaitokseen niin mun siteet ym ei jää kaatopaikalle mätänemään.

no mietippä pitkällä juoksulla, että kummasta tulee enemmän kuormitusta ympäristölle: yhdestä muovisesta kuukupista kymmenessä vuodessa vai sitten niistä lukemattomista siteistä/tamppooneista???

Alkuperäinen kirjoittaja tiitu the redhead:
ei, ei ja ei !! en ala kuljetella laukussa lapsen pa""kavaippaa pitkin kaupunkia kotiin pestäväksi (kestovaipat) enkä TODELLAKAAN ala kaverin luona tai yleisessä vessassa pestä jotain veristä mötikkää ja sitten tunkea takasin "oksetus" . kuullostaa vielä varsinaiselta bakteeripesältäkin... :(

Itse asiassa kuukuppi on paljon hygieenisempi kuin tamponit tai siteet.

"Kuppi ei haudo, haise, hiosta, hankaa, ärsytä, kuivata limakalvoja eikä juurikaan tunnu. Kertakäyttöisten siteiden sisältämien kemikaalien mahdollisesti aiheuttamasta allergiastakaan ei tarvitse kupinkäyttäjän kantaa huolta. Lisäksi monet kupin käyttäjät ovat sanoneet, että kuukautiskuppi sai heidän hiivatulehduskierteensä katkeamaan.

Vaikka kuppi ei olekaan kertakäyttöinen, se on terveyden kannalta parempi vaihtoehto kuin tamponi, sillä kuppi ei vaikuta emättimen kosteustasapainoon. Lisäksi kupin materiaali (silikoni tai luonnonkumi) ei säännöllisesti puhdistettuna anna kasvualustaa haitallisille bakteereille, siispä TSS:n (Toxic Shock Syndrome) riski on olematon. Ainuttakaan TSS-tapausta ei ole kupin käyttäjien keskuudessa raportoitu koko kupin olemassaoloaikana."

http://www.kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=miksi

Yhteistyössä