Gallup: Kuinka paljon säästössä rahaa ja ikä?

  • Viestiketjun aloittaja "veera"
  • Ensimmäinen viesti
hyväsinä!
[QUOTE="Tuuta";30575109]44 vuotta, osakkeissa/rahastoissa juuri tarkistetun arvon mukaan noin 97 800 euroa ja säästötilillä (mm. lomia varten) 12 300 euroa.[/QUOTE]

Olen niin onnellinen puolestasi! :) Itse ostin juuri viimeisillä rahoilla makaronia.
 
"nainen"
[QUOTE="Jep Jep";30575221]139 000e tilillä. Velatonta omaisuutta n. 600 000e arvosta. Pääomaa on kadonnut paljon viimeisen kolmen vuoden aikana.[/QUOTE]

Mitä ihmettä 139 000e tekee tilillä? Ihan järkyttävää.
 
"vieraana"
[QUOTE="nainen";30575391]Mitä ihmettä 139 000e tekee tilillä? Ihan järkyttävää.[/QUOTE]

Tässä taloustilanteessa kun kaikki indeksit on lähestulkoon ATH tuo ei välttämättä ole huono vaihtoehto ollenkaan. Olen itsekin kotiuttanut voittoja ja nostanut käteisposition osuutta.

Viime vuonna osakkeista sai yleisesti 20-30% tuottoja mutta samaa ei välttämättä ole luvassa tälle vuodelle.
 
"nainen"
[QUOTE="vieraana";30575396]Tässä taloustilanteessa kun kaikki indeksit on lähestulkoon ATH tuo ei välttämättä ole huono vaihtoehto ollenkaan. Olen itsekin kotiuttanut voittoja ja nostanut käteisposition osuutta.

Viime vuonna osakkeista sai yleisesti 20-30% tuottoja mutta samaa ei välttämättä ole luvassa tälle vuodelle.[/QUOTE]

Heh heh, hassua vaan kun muut sijoittaa, mutta sinä et. Mistäs osakkeista on saanut viime vuonna 30% tuottoja? Ihme kun parhaimmatkaan sijoittajat eivät pääse moisiin tuloksiin.
 
"vieraana"
[QUOTE="nainen";30575433]Heh heh, hassua vaan kun muut sijoittaa, mutta sinä et. Mistäs osakkeista on saanut viime vuonna 30% tuottoja? Ihme kun parhaimmatkaan sijoittajat eivät pääse moisiin tuloksiin.[/QUOTE]

Esimerkkinä nyt vaikka Neste Oil, Sampo, Kone. Seligsonin rahastoista esim Top Brands ja Pharmaseuticals.

Melkein kaikki indeksit esim Usassa ja Suomessa. Jos olet yhtään seurannut markkinaa niin on ollut todella hyvä pörssivuosi 2014.

Se ei tietenkään takaa että samanlaista tulisi seuraavalle vuodelle. Mulla ei ole yli sataa tonnia käteistä kuten sillä jonka tekstiä lainasit mutta muutama kymppitonni kuitenkin osakkeissa ja olen tosiaan siirtänyt painotusta enemmän korkoihin tälle vuodelle.

Keskimäärin pörssiosakkeet tuottavat noin 5-7% vuosi joten tällaisia nousuvuosia kuin 2014 on hyvin harvassa.
 
"vieraana"
[QUOTE="nainen";30575433]Heh heh, hassua vaan kun muut sijoittaa, mutta sinä et. Mistäs osakkeista on saanut viime vuonna 30% tuottoja? Ihme kun parhaimmatkaan sijoittajat eivät pääse moisiin tuloksiin.[/QUOTE]

Tässäpä nyt vaikka Seligsonin rahastoarvot tälle päivälle. Voit katsoa mitä on tuotot vuoden ajalle niin aika kovia on prosenttiluvut.

Seligson & Co - Rahastojen arvot

Suomessakin monilla pörssiyrityksillä on mennyt todella hyvin, ja joillakin sitten huonosti.
 
"nainen"
[QUOTE="vieras";27730625]Mulla on palkkatulo keskimäärin 6500e/kk, mitä pidän itse hyvänä. Olen ainakin omasta mielestäni hyväpalkkainen. En ymmärrä mistä ihmiset säästää vai mikä mun elintason kustannuksia vaivaa. Talo ei maksa kuin 250 000e, auto 25 000e... noita siis lyhennän. Ei pitäisi olla paha ja kämppä tottakai yhdessä vaimon kanssa.

Mitään ei mulla silti ikinä jää säästöön. Säästötilillä on se 15 000e hätävara, joka on siellä ollut jo vuosia. Sijoittaminen ei kiinnosta pätkääkään ja ei sitä kyllä palkkatyölläkään rikastu.

Jotain mä teen väärin... no sen tiedän, että ravintoloissa tulee vähän käytyä ja olutta juotua... mutta mutta..[/QUOTE]

sama täällä. Miehen kanssa tulomme n. 11 000 euroa kuussa, mutta kaikki menee. Säästötilillä vanhoja säästöjä. Asumme tosin 600 000 euron talossa, josta maksamme vielä lainaa.
 
"vieraana"
[QUOTE="nainen";30575564]sama täällä. Miehen kanssa tulomme n. 11 000 euroa kuussa, mutta kaikki menee. Säästötilillä vanhoja säästöjä. Asumme tosin 600 000 euron talossa, josta maksamme vielä lainaa.[/QUOTE]

Huhhuh. Meillä nettotulot on puolet tuosta ja minusta meidänkin tulot on oikein hyvät. Säästöön jää joka kuukausi hiukan vajaa 2000 euroa. Osa menee osakkeisiin ja rahastoihin, ja osa esim. lomamatkoja, auton vaihtoa yms kulutusmenoja varten.

Noilla nettotuloilla jos ei jää säästöön niin suosittelisin budjetin laatimista ja yhden kuukauden menojen kirjaamista ylös. Se on ainoa tapa nähdä mihin rahat oikein kuluvat ja mistä mahdollisesti voisi menoja karsia. Siis jos oikeasti haluat säästää.
 
ehkä, ehkä ei
[QUOTE="vieraana";30575580]Huhhuh. Meillä nettotulot on puolet tuosta ja minusta meidänkin tulot on oikein hyvät. Säästöön jää joka kuukausi hiukan vajaa 2000 euroa. Osa menee osakkeisiin ja rahastoihin, ja osa esim. lomamatkoja, auton vaihtoa yms kulutusmenoja varten.

Noilla nettotuloilla jos ei jää säästöön niin suosittelisin budjetin laatimista ja yhden kuukauden menojen kirjaamista ylös. Se on ainoa tapa nähdä mihin rahat oikein kuluvat ja mistä mahdollisesti voisi menoja karsia. Siis jos oikeasti haluat säästää.[/QUOTE]

Muista, että Suomessa isotuloiset maksavat valtavia veroja. Ja jos on tuollainen laina, kk-eräkin mahtaa olla melkoinen. Tokihan tuo on iso summa, mutta kyllä se on kulutettavissa. Meillä mies on yrittäjä ja joskus makselen meidän laskuja 10 000 eurolla kerralla. Eli liikevaihto on melkoinen.
 
"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä:
Muista, että Suomessa isotuloiset maksavat valtavia veroja. Ja jos on tuollainen laina, kk-eräkin mahtaa olla melkoinen. Tokihan tuo on iso summa, mutta kyllä se on kulutettavissa. Meillä mies on yrittäjä ja joskus makselen meidän laskuja 10 000 eurolla kerralla. Eli liikevaihto on melkoinen.
Yrityksen liikevaihto ja perheen tulot lienevät kuitenkin kaksi eri asiaa. Tuossakin nyt kuitenkin nähdään että kyse ei välttämättä ole suurista tuloista vaan pienistä menoista sen suhteen jääkö jotain lopuksi säästöön vai ei.

Vaikka toki tuolla pariskunnalla on arvokas asuntokin. Eihän me tiedetä jos vaikka lyhentävät monella tonnilla per kk asuntolainaa.

Mutta muuten ne kulut ei periaatteessa isotuloisella tarvitse olla sen isompia kuin keskituloisellakaan, kyse on vain omista valinnoista. Minäkin voisin ostaa käteisellä toisen auton, mutta en osta.
 
"2014"
[QUOTE="vieraana";30575477]Esimerkkinä nyt vaikka Neste Oil, Sampo, Kone. Seligsonin rahastoista esim Top Brands ja Pharmaseuticals.

Melkein kaikki indeksit esim Usassa ja Suomessa. Jos olet yhtään seurannut markkinaa niin on ollut todella hyvä pörssivuosi 2014.

Se ei tietenkään takaa että samanlaista tulisi seuraavalle vuodelle. Mulla ei ole yli sataa tonnia käteistä kuten sillä jonka tekstiä lainasit mutta muutama kymppitonni kuitenkin osakkeissa ja olen tosiaan siirtänyt painotusta enemmän korkoihin tälle vuodelle.

Keskimäärin pörssiosakkeet tuottavat noin 5-7% vuosi joten tällaisia nousuvuosia kuin 2014 on hyvin harvassa.[/QUOTE]

OMXH lopetti samoissa lukemissa kuin aloittikin, eli ainoaksi tuotoksi jäi osingot: enpä sanoisi kovinkaan hyväksi pörssivuodeksi vuotta 2014.
 
"vieraana"
[QUOTE="2014";30575595]OMXH lopetti samoissa lukemissa kuin aloittikin, eli ainoaksi tuotoksi jäi osingot: enpä sanoisi kovinkaan hyväksi pörssivuodeksi vuotta 2014.[/QUOTE]

Riippuu toki ihan lapuista mitä on ostanut. Mm. Fortumia ja Nestettä olen tässä viime kuukausina myynyt pois ja siirtänyt rahaa muualle, jälkikäteen näkee sitten oliko miten fiksuja liikkeitä. Minusta pörssivuosi oli vähintäänkin hyvä ellei erinomainen. Esim. S&P 500 on ATH lukemissa.
 
"2014"
[QUOTE="vieraana";30575599]Riippuu toki ihan lapuista mitä on ostanut. Mm. Fortumia ja Nestettä olen tässä viime kuukausina myynyt pois ja siirtänyt rahaa muualle, jälkikäteen näkee sitten oliko miten fiksuja liikkeitä. Minusta pörssivuosi oli vähintäänkin hyvä ellei erinomainen. Esim. S&P 500 on ATH lukemissa.[/QUOTE]

Joo, mut sä puhuit indekseistä, jotka sun mukaan ovat Stadissakin nousseet viime vuonna mahottomasti, mutta kun eivät ole.
 
viera.s
En oikein ymmärrä, mikä kysymyksen pointti on aikoinaan ollut. Tavallisilla suomalaisilla on suurin osa varallisuudesta asunnossa kiinni, joten tilillä oleva rahasumma ei kerro mitään varallisuudesta.

Meillä oli 1,5 vuotta sitten 120 000 € säästöjä pankkitileillä (ASP-tilit, säästötili ja käyttötilit) ja korkorahastossa. Nyt ne on käytetty ja otettu vielä 150 000 € lainaa ja otetaan sitä vielä vähän lisääkin. Varallisuutemme ei kuitenkaan ole 1,5 vuodessa vähentynyt, vaan päinvastoin normaalia säästötahtia kasvanut.

Emme jatkossakaan aio pitää tileillä muutamia tonneja enempää niin kauan kuin asuntolainaa on maksettavana, vaan jos säästöön jää normaalien lainanlyhennysten jälkeen enemmänkin, se käytetään ylimääräisiin lainanlyhennyksiin.
 
"vieraana"
Mitä ***tua minä juuri luin? OMX Helsinki on esimerkiksi noussut 4,7% viimeisen vuoden aikana (lähde: Kauppalehti) Ei voi siis mitenkään sanoa, että melkein kaikki indeksit Suomessa ja Usassa. Dow Jones vuosimuutos 8,1% (Lähde: CNN) ei Koneenkaan osake noin paljoa ole noussut, sen osaan sanoa ihan hatusta, kaikkia listattuja osakkeita en jaksa erikseen tutkia.
Koneen osake on noussut 50% kahden viimeisen vuoden aikana. Ei tosiaan vain viime vuoden. Mulla nyt vaan noita on ollut ostettuna ja melko hyvään hintaan mielestäni olen myynyt.

Tietenkään kukaan mistään mitään 20-30% tuottoja ole voinut saada, ihan höpöjä puhun. Kävikö kukaan edes katsomassa noita Seligsonin prosenttilukuja?
 
"vieraana"
Tietysti jostain isotkin tuotot sattuu tulemaan, mutta viestin uskottavuutta kun syö ne ekat virheet niin ei kukaan jaksa kaikkia tarkistaa.
Sitäpaitsi mun mielestä enemmän uskottavuutta heikentää sellaiset "tyhmää säilyttää rahaa pankkitilillä" -kommentit silloin jos kommentoijalla itsellään ei ole sen enempää osakkeita kuin sitä rahaa pankkitilillä.

Mun oli tarkoitus vain havainnollistaa sitä että kaikissa markkinatilanteissa "all in" osakkeissakaan ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Riippuu hyvin paljon myös siitä miten nopeasti noita rahoja voi tarvita. Onko ne esim. asuntoa varten säästetty ja asunto aikeissa ostaa vuoden sisällä vaikka?

En laittaisi sellaista rahaa osakkeisiin mitä ei ole mahdollista pitää niissä seuraavaa 5-7 vuotta. Kurssilasku on ihan yhtä mahdollinen kuin kurssinousu.
 

Yhteistyössä