Gallup: Kuinka paljon säästössä rahaa ja ikä?

  • Viestiketjun aloittaja "veera"
  • Ensimmäinen viesti
Ei täällä kellään ole liikaa rahaa, vaan joillain liian vähän.

Itse olen ihan pian 35 v. ja kasassa on kohtuullisesti osakkeita. Jätetään nyt summat väliin, mutta kuitenkin. Jonkin verran olen saanut taloudellista apua vanhemmilta, mutta pääosin on siis säästetty ihan palkasta ja sijoitettu. Elämä on vienyt siihen, että nyt vasta olisi eka jäkikasvu tulossa. Tuo on toki helpottanut säästämistä.

Se, mitä halusin sanoa, on että opettakaa säästämistä lapsillenne. Ei se todellakaan ole myöhäistä teillekään, mutta säästäminen on pitkäjänteistä puuhaa ja jos sen oppii lapsena, se tekee hyvää.

Jostain syystä olen aina itse ollut tosi säästäväinen (joskus aiemmin on voinut jo puhua kitsaudesta, mutta etenkin tänä päivänä "järkevän" säästeliäs). En siis jätä asioita kokeilematta ja tärkeitä ostamatta, jos todella haluan, mutta turhat asiat jätän kaupan hyllylle, kuten aina.

Hyvä puoli tässä on se, että kun tuo jälkikasvu nyt sitten on tullakseen onneksi vihdoin, aion ja pystyn antamaan sille aikaa, vaikka äitinsä olisikin se pääasiallinen kotonaolija.

Kuuluisa sanonta kuuluu, että aika on rahaa, mutta itse pidän siitä toisin päin: raha on aikaa.

Opetelkaa hieman itse säästämään ja nimenomaan sijoittamaan. Ja sitten opettakaa se lapsillenne heti nuoresta. Yes you can!
 

Yhteistyössä