G: Mitä mieltä: voiko ottaa "vähän" eli 1-2 annosta alkoholia ja lähteä ajamaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "4 lapsen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

"4 lapsen äiti"

Vieras
Olen tästä asiasta täysin eri mieltä mieheni kanssa.

Olen nollalinjalla, koska me aikuiset olemme myös malleja lapsille tässä asiassa. Jos ajan en ota ja se tarkoittaa nollalinjaa mulle!! Ei yhtään jos meinaa lähteä rattiin.

Mielipiteitä, kiitos.
 
Minä en ota mitään jos olen autolla, enkä minä tai lapset mene kyytiinkään kuin nollalinjalla olevan kuskin autoon. Miksi ottaa se yksikään, voihan sen sitten ottaa vaikka kotona.
 
Tieliikennelakihan sallii periaatteessa yhden, ei kahta. Tosin jos joku urpo tulee kolmion takaa sun kylkees nii sä oot korvausvelvollinen jos viisari värähtää vähänkin.

Ite oon absolutisti auton ratissa, en vaan voi käsittää miks sit tarvii ottaa ees se yks, eihän siitä mitään vielä tuu..?!
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
kiitos. siis kyseessä tilanne: ystävien luona tarjolla ruokajuomana 1-2 annosta alkoholia. minä ajan aina kotiin. mies olisi omasta mielestään ajokunnossa. tämä on vakioriidanaihe. en lähde enää kyseiseen kyläilypaikkaan.
 
Yksi annos alkoholia palaa 2 tuntia.
Ja yhden annoksen jälkeen voi ajaa.
Oman tuntemuksen mukaan toki aina, jos pää ei tunnu selvältä, ei rattiin tarvitse mennä.

Eli jos 18.00 juo Yhden annoksen (12cl viiniä tai 0,33 olut), voi ajaa vaikka heti.
Jos klo 18.00 juo 2 annosta, voi ajaa aikaisintaan 20.00, jolloin toinen alkoholiannos pn palanut pois.
 
Mies otti kerran saunaoluen ja parin tunnin päästä paloi sulake kotoa. Ajoi lähimmälle huoltsikalle ja pihalla poliisit puhalluttivat. Sai mennä ostamaan sulakkeen ja ajaa kotia. Eli poikkeustilanteessa joo, jos ois toisen ottanut niin olisin itse kävellyt sinne huoltsikalle (mulla ei oo korttia).

Eli joo, poikkeustilanteessa yhden jälkeen on ok, ei useamman. Haettiinko tällä takaa, että jos lapsi sairastuu? Soittaisin taksin tai lanssin tilanteesta riippuen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuper. äiti;27747198:
kiitos. siis kyseessä tilanne: ystävien luona tarjolla ruokajuomana 1-2 annosta alkoholia. minä ajan aina kotiin. mies olisi omasta mielestään ajokunnossa. tämä on vakioriidanaihe. en lähde enää kyseiseen kyläilypaikkaan.

Mikä sun miehesi mielestä ongelma on? Eihän tossa mitään riitelyn aihetta pitäisi olla jos toinen ottaa ja toinen ajaa.
 
Yhden jälkeen voisin hypätä rattiin samantien. Viisari ei siitä yhdestä annoksesta värähdä. Tosin, yleensä jos sen yhden otan esim. illallisen yhteydessä, menee ainakin tunti että ajan sen jälkeen, yleensä useampikin tunti. Niinpä saatan ottaa kaksikin, jos lähden auton rattiin vaikka kolmen tunnin päästä.

Kerran olin ottanut alkoholiannoksia kuusi ja sitten kysyttiin illanviettoon ja yöllä kuskiksi. En olisi lähtenyt autonrattiin, mutta toinen kuskasi minut poliisiasemalle puhaltamaan. Kuusi alkoliannosta kolmessa tunnissa ja viisari värähti 0.3 promilleen (olen pieni ja hoikka nainen). Poliisi sanoi, että ihan huoletta voit ajaa siitä n. 5-6 tunnin päästä kotiinpäin. Ja näin teinkin.
 
Tieliikennelakihan sallii periaatteessa yhden, ei kahta. Tosin jos joku urpo tulee kolmion takaa sun kylkees nii sä oot korvausvelvollinen jos viisari värähtää vähänkin.

Ite oon absolutisti auton ratissa, en vaan voi käsittää miks sit tarvii ottaa ees se yks, eihän siitä mitään vielä tuu..?!


Vitut mene noin... Taas näitä lauantai-lakimiehiä.
Yhden ottaminen ok, kaksi ei.
Riippuu tietenkin ihmisestä. Miehillä ainakin yhden ottaminen on ok.
 
Itse en ottaisi, koska jo pieni määrä alkoholia vaikuttaa selvästi olotilaan ja havainnointikykyyn. Enkä antaisi lapsiani yhtään ottaneen kyytiin. Enkä toivon kenenkään näyttävän heille sellaista mallia. Enkä toivo, että liikenteessä liikkuisi muitakaan "otin vain kaksi" -tyyppejä.

Toisaalta, asiassa on huomioitava myös ajankulu alkoholin nauttimisesta. Joskus aiemmin (kun käytin alkoholia kohtuudella mutta säännöllisesti, nykyään en juurikaan käytä) olisin voinut ehkä ottaa pienen lasin viiniä ja ajaa parin, kolmen tunnin päästä...?
 
Just tänään radiosta kuulin, et ihminen ajaa parhaiten yhden juoneena. Perustuu siihen kuulemma, että ei ole vielä yhtään humalassa, mutta tietää juoneensa ja on siitä syystä erityisen valpas. En yhtään tiedä, miten tää on tutkittu, kuka on tutkija, kuinka luotettava jne.

Itse en lähde heti yhden otettuani rattiin, haluan, että väliä on ainakin tunti-pari. Saman päivän aikana en aja, jos oon ottanu enemmän kuin kaksi.
 
Typerää arpoa että ottaako nyt yks vai kaks.. Paras kun ei ota mitään. Ei voi myöskään sanoa että yks annos ei vaikuta mitään. Riippuu ihmisestä ja siitäkin onko alla vaikka huumeita tai jotain lääkkeitä jotka voimistaa alkoholin vaikutusta tms.
 
Mies otti kerran saunaoluen ja parin tunnin päästä paloi sulake kotoa. Ajoi lähimmälle huoltsikalle ja pihalla poliisit puhalluttivat. Sai mennä ostamaan sulakkeen ja ajaa kotia. Eli poikkeustilanteessa joo, jos ois toisen ottanut niin olisin itse kävellyt sinne huoltsikalle (mulla ei oo korttia).

Eli joo, poikkeustilanteessa yhden jälkeen on ok, ei useamman. Haettiinko tällä takaa, että jos lapsi sairastuu? Soittaisin taksin tai lanssin tilanteesta riippuen.

Jos vanhemmat tuo lapsen taksilla ensiapuun, se voi olla ls-ilmoituksen teko. Jos siis molemmat vanhemmat on humalassa.
 
Saatan juoda pari tuoppia ja lähteä lounaan päätteeksi ajamaan. Aivan samoin toisinaan menee sixpäkki kaljaa kaverin luona ehtoolla ja ajan kotiin.

Rattijuopot ajavat kolarit valtaosin useamman promillen kännissä. Alta promillen känni ei juurikaan eroa lievästä väsymyksestä.

Pienistä promilleista lietsotaan hysteriaa, jotta kukaan ei kyseenalaistaisi todellisia liikenteen ongelmakohtia. Promilleista vouhottomalla poliitikot vaikuttavat tekevän jotain, vaikka eivät todellisuudessa tee yhtään mitään.
 
no onko pakko ottaa yksi? Mä olen usein iltatilaisuuksissa, joissa ruoka+viiniä. Otan kyllä lasillisen viiniä, mutta siemailen siitä vain muutaman pienen siemauksen, sillä tiedän ajavani kotiin.
 
Yksi annos alkoholia palaa 2 tuntia.
Ja yhden annoksen jälkeen voi ajaa.
Oman tuntemuksen mukaan toki aina, jos pää ei tunnu selvältä, ei rattiin tarvitse mennä.

Eli jos 18.00 juo Yhden annoksen (12cl viiniä tai 0,33 olut), voi ajaa vaikka heti.
Jos klo 18.00 juo 2 annosta, voi ajaa aikaisintaan 20.00, jolloin toinen alkoholiannos pn palanut pois.

Jeps, tässä vain kannattaa ottaa huomioon että ihmiset eivät ole robotteja, jokaisen keho kuitenkin polttaa alkoholin yksilöllisesti. Yleisesti se menee noin kuten kerroit mutta siihen ei kannattaa sokeasti luottaa, voi kestää kauemminkin palaminen.
 
Lain mukainen promilleraja 0.5. Meinaa sitä että tutkimuksien tuloksena alle tuon ei vaikuta lisäksi on vielä turvavaraa lukemassa.

Eli käytännössä ei merkitystä jokaisella sitten omat periaatteet joita voi itse noudattaa. Käytännön kannalta ei merkitystä.

Paino muuten vaikuttaa paljon siihen viekö edes kaksi annosta yli puolen promillen.
 

Yhteistyössä