Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet syksyllä ja talvella 2011-2012

Tiksutin on vissiin ylpeä mamma jo?! Kuulumisia odotellaan!

Bubble et oo ainoa jolla on ristiriitaiset olot lapsen liikkeiden kanssa. Mä kyllä sikäli tykkään niistä kun tietää että toinen on kunnossa, alkuun ne oli ok kun se oli sellaista hipistelyä ne liikkeet, mutta nyt kun se on iso ja välillä oikein muljuaa niin en oo aina pelkästään innoissani. Kaikessa ihanuudessaan se on jotenkin kumma ajatus edellleen että mun vatsassa on joku.

Muutenkin tää raskaana olo onkin erilaista kun kuvittelin, olen siis helpolla päässyt kun ei oo juur vaivoja jne, mutta kyllä mä odotan että syntys jos ja saisin oman ketterämmän itseni takaisin ja vauvan syliin tuhisemaan. Lopputulos on maailman paras mutta en mä raskaana tykkää silleen olla että pelkän raskauden takia tätä tekisin.

Neuvola oli tänään, kaikki ok, hemoglobiini on nyt 145, alussa oli 135 :D
Painoa on tullut nyt vaan 150g viikossa, viime neuvolassa sitä oli tullut 483g viikossa, eli laskussa tuo nousu. Eiköhän tilanne tästä korjaannu, vauva kaiketi kasvattaa painoaan tässä noin kilon neljässä viikossa, neuvolan ohjelehtisen mukaan siis.

Mutta meen nyt syömään ja hellimään ukkoa!

Susimieli ja Pieni 33+2
 
Olette tänne niin paljon kirjoitelleet, että en kaikkia jaksanut lukea, nopeasti kyllä selasin läpi kuulumiset.
Eltsulle onnea pienokaisesta! :flower:
Onnea myös plussanneille!

Voisin vähän tuosta synnytyksestä kertoilla.
Eli siis keskiviikkona 12.10 meni aamulla vähän lapsivettä ja käytiin sitten sairaalalla syynissä, päästiin kotiin takaisin kuitenkin kun vettä oli mahassa vielä tosi paljon jäljellä.
Yöllä yhden aikoihin alkoikin sitten yhtäkkiä supistukset ja niitä tuli heti säännöllisesti n.12min välein.
Neljän aikaan lähdettiin sitten sairaalalle kun alkoi tehdä jo kipeää, oltiin siellä hetki käyrillä ja passittivat takaisin kotiin, olin sormelle auki.
Yhdeksän aikaan torstai aamuna sitten lähdettiin takaisin sairaalaan, koska ei enään tiennyt miten päin olisi. Ottivat osastolle ja olin edelleen sormelle auki.
Koko päivän supisteli tosi tiuhaan ja iltapäivällä rupesin saamaan jo lääkettä.
Torstaina yhdeksän aikoihin illalla päästiin synnytyssaliin, olin 5cm auki. Sain epiduraalin ja muutaman tunnin nukuttua.
Yö meni supistellessa ja samoin perjantai päivä.
Perjantai iltaan mennessä olin auennut 7cm ja, koska synnytys oli venynyt jo niin pitkäksi eikä tilanne edistynyt oksitosiinista huolimatta, päädyttiin leikkaukseen.
Siinä vaiheessa leikkaus oli jo helpotus kun kaksi vuorokautta oli supistusten kanssa valvottu ja kärsitty, niin oli vain hyvä tunne, että homman saa päätökseen.

Tämmöinen synnytys täällä, venähti melko pitkäksi eikä sille selitystä ole miksi en auennut enempää, joskus vain käy näin. Eilen kotiuduttiin sairaalasta, oltiin siellä 11pv kun tytöllä nousi ensin tulehdusarvot ja joutui antibioottikuurille, kun neiti parani niin minun tulehdusarvot nousi. :D

tsude ja rinsessa 11vrk.
 
Tsude hyvä kun ootte molemmat nyt kunnossa!

Julianelle unohtui sanoa, muistan sut yrittäjien puolelta. Tervetuloa tänne!

Teen teille vähän galluppia, tuli aihe mieleen kun ollaan sitä miehen kanssa pohdittu ja tänään neuvolassakin oli siitä juttua. Eli Mikä ehkäisy teillä oli käytössä ennen raskautta ja mitä aiotte käyttää synnytyksen jälkeen, sekä perusteluja
Mä söin itse pillereitä, lopetin ne jo puoli vuotta ennen vauvaa kun halusin kokeilla kroppaani "luomuna". Yritettiin käyttää kondomia mutta jotenkin se lipsui keskeytyyn yhdyntään ja lopulta keakeytettiin vaan ovulaation tienoilla.. Kolmen kuukauden pelleilyn jälkeen olin hämmästyksekseni raskaana vaikka ko. Kierrossa oltiin tarkkoina viikkoa ennen ja jälkeen oviksen :D
Koska keskeytetty ei nähtävästi ole järin varma, ja on lisäksi aika turhauttavaa, pitää keksiä parempi vaihtoehto. Hormoneja en haluaisi, ainakaan pillereitä, ja yhdistelmä pillerit on imetyksen takiakin poissa laskuista. Aluksi aiotaan kärvistellä kondomien kanssa, mutta koska kumpikaan ei taida luottaa meidän tunnollisuuteen niin vahinkojen välttämiseksi pitää jossain vaiheessa vaihtaa ehkäisyä. Kuparikierukka on valitettavasti nikkelin ja kuukautisia runsastuttavan ominaisuutensa puolesta poissa laskuista, eli vähiten huono vaihtoehto on kai hormoni kierukka, vaikka ajatus vierasesineestä sisuskaluissa ei sinänsä innosta, plus mietityttää hormonit, en halua hormonimogreenejä takaisin!
Olisi kiva kuulla muiden pohdintaa aiheesta, itse kun tätä on tullut mietittyä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ehkäisy teillä oli käytössä ennen raskautta ja mitä aiotte käyttää synnytyksen jälkeen, sekä perusteluja

Mä söin e-pillereitä mutta lopetin ne joulukuussa 2009. Tarkoituksena oli yrittää lasta keväällä 2010. Halusin saada hormonitoiminnan tasaantumaan ennen yritystä. Lapsenyritys siirtyi eteenpäin, joten jatkoimme keskeytetyllä, kuten siihenkin asti olimme tehneet ja marraskuussa 2010 olin raskaana. Tämä meni kuitenkin kesken : /
Jonkin verran olen jo miettinyt raskauden jälkeistä ehkäisymenetelmää. E-pillereitä en halua enää syödä. Jotenkin se ajatus ylimääräisistä mömmöistä sekoittamassa omaa kehoa tökkii. Söin jo niitä monta vuotta ja ilman niitä oli jotenkin "luonnollinen" olo :) Kierukoita vierastan myös. Juurikin tuosta vierasesine kehossa -syystä : / En ole keksinyt muutakaan kuin kondomin ja keskeytetyn, jotka minulle sopivat. Toinen lapsikin olisi toiveissa parin vuoden ikäerolla. Säännöllinen imetyshän toimii myös jonkinlaisena ehkäisykeinona. Ehkä se yhdistettynä kortsuun ja keskeytettyyn on meidän juttu. Sitten en tiedä, kun lapsilukukin on täynnä. Mitään lopullisia piuhat poikki -juttuja en haluaisi silloinkaan. Täytyy pitää aina takaovi avoinna :D
 
Onnea tsude!

Mikä ehkäisy teillä oli käytössä ennen raskautta ja mitä aiotte käyttää synnytyksen jälkeen, sekä perusteluja
Onpas ajankohtainen aihe, kun just oon pähkäilly, että minkä ehkäisyn tässä sitten alottais..
Mä söin pillereitä (Diane Nova) ihan yrittämisen aloittamiseen asti ja tokalla kierrollahan se tärppäs. Itse taas oon ollu tyytyväinen pillereihin ja varsinkin kun ne piti ihon kunnossa, mulla ei tietääkseni tullu mitään sivuoireita niistä. No, nyt ei imettäessä niitä voi käyttää, joten ehkä sitten siirryn ensin vähäks aikaa minipillereihin? Sinänsä ei vaan innosta kun joskus useampi vuosi sitten kokeilin niitä eikä sopineet ollenkaan, kun oli tiputteluvuotoa sitten ympäri kuukauden : / Mulla muutenkin noin vähähormoniset pillerit ja esim. ehkäisyrengas aiheuttaa tota tiputtelua.
Kierukkaa mäkin jotenkin vierastan. Haluisin kuitenkin ihan varman ehkäisyn, en haluis ihan saman tien uudelleen raskaaks tulla ja ehkä ikäeroakin seuraavaan sais olla parisen vuotta ainakin.
Tosi vaikeaa siis tämä :/ Toisaalta kärsin ennen raskautta kuukautismigreeneistä ja se nyt on mietityttäny oisko nuo pillerit kuitenki aiheuttanu niitä, vaikea sanoa. Nyt raskauden aikana ja toistaseks sen jälkeen ei oo tullu kohtauksia.

Eltsu ja pikkumies 12vrk
 
Bubble, kyselit rakenneultrasta. Siellä ultrataan vatsan päältä, ei muuta. Tarkastetaan kaikki vauvan rakenteet. Raajat, elimet, aivot, sydämen toiminta jne. Ja mahdollisesti saat tietää myös sukupuolen, jos haluat. Kannattaa varata ihan reilusti aikaa tohon ultraan.

Line, kiva että sait vihdoin kivan terkkarin. Täytyyhän sen olla niin, että odottaa neuvolaan menoa innolla, eikä niin että joutuu aina miettimään, että mitähän tällä kertaa.

Juliane, minäkin sinut muistan kyllä! Ihanaa, että olet päässyt tänne odottajien puolelle. Onnea! :heart:

Mikä ehkäisy teillä oli käytössä ennen raskautta ja mitä aiotte käyttää synnytyksen jälkeen, sekä perusteluja
Mä söin 7-8 vuotta yhdistelmäpillereitä. Lopetin ne marraskuussa 2010. Heti ekasta tärppäsi, mutta ei mennyt loppuun asti. Kroppa siis käynnistyi kuitenkin hyvin. Mä en tiedä käytetäänkö me yhtään mitään ehkäisyä synnytyksen jälkeen. Ollaan ajateltu, että toinen lapsi saisi tulla heti niin pian kuin on tullakseen. (Toki siihen vaikuttaa se, kuinka hyvin saadaan tämän ensimmäisen lapsen kanssa arjesta kiinni.) Mutta sitten kun on ehkäisyn aika, niin en kyllä tiedä mikä olisi hyvä. Yhdistelmäpillereitä en haluaisi. Ne toimi mun kropalla muuten hyvin, mutta mä olin tosi tunteeton. Ja kuten täällä muillakin, mä myös vieroksun vieraita esineitä sisälläni, joten ei kierukkaa kiitos. Ja eihän kortsu oikeesti tunnu niin hyvältä kuin ilman. :D Ja keskeytetty, hmmm.. en usko että se olisi miehestä mukavaa. Joten varmaan sitten minipillereitä kokeilen, kun sen aika on. Eihän sitä tiedä onko sitten kahden lapsen kanssa edes aikaa seksiin. :LOL:

Mulla oli eilen neuvolalääkäri. Kaikki oli ok. Sain sokerirasituksen tulokset. Kaikki arvot oli rajojen sisällä, mutta lääkäri huomautti, että se kahden tunnin arvo oli silti liian korkea. Eli nyt mulla mahdollisuus halutessani vähentää sokereiden syöntiä, niin on pienempi riski isompaan vauvaan. Ei onneksi mitään sen vakavampaa.
Odotan jo kovasti äippälomaa. 31 työpäivää jäljellä. Jotenkin alkaa olla motivaatio kateissa, kun odottaa niin innoissaan. :)

Leena ja Tättärää 27+0 *poks*
 
Mikä ehkäisy teillä oli käytössä ennen raskautta ja mitä aiotte käyttää synnytyksen jälkeen, sekä perusteluja?
Mä söin yhdistelmäpillereitä (yasmin, meliane, yasmin), jotka lopetin 9/10. Raskaaksi tulin 5/11. PCO pysyi hyvin kurissa yhdistelmillä ja iho kiitti. Lisäks lihoin kun lopetin pillerit! Ilmeisesti pco:n liittyvää tämäkin. Melianet on pienempihormoniset ja ne aiheutti ohivuotoja, en sais korkeampihormonisia syödä ylipainon ja tupakoinnin takia. (Sillon poltin) Lisäks kokeilin yasminin ja melianen välissä Nuva Ring-ehkäisyrengasta mut se ei sopinu mulle ollenkaan, limakalvot hankautui alapäässä rikki ja yhdyntä sattui. Muutoin hormonitasapainon kannalta se olis ollu loistoratkaisu.

Synnytyksen jälkeen ajateltiin ensin mennä imetyksen ja mahdollisesti kortsun tuoman suojan kanssa kun eipä tuo raskaaks tulo niin helppoa ollutkaan kun kuvitteli. Ehkä laitatan hormonikierukan tai kokeilen minipillereitä, oon vaan ollu ehkäisyneuvolassa harjoittelussa ja valitettavasti nähnyt kierukan asennuksen ja se mielikuva ei ihan hevillä päästä lähde ja jarruttaa ajatusta kierukan laitosta. Arvotaan varmaan sitten lähemmin.

Kävin eilen ostamassa Anitan BabyBeltin, on muuten ihan loistoväline tuolla töissä kun joutuu mummoja käänteleen ja nostaa niin tukee hyvin ja harkkasuppareita oli ehkä puolet mitä yleensä!
Namppis ja tirppa 26+6
ps.Eilen sokerirasituksessa, huomenna neuvolalääkäri...
 
Joku kyseli pahoinvoinnista, tässä tulee.. eli tänään ensimmäistä kertaa tuli aamulla töihin päästyä yrjö vierailulle. Maanantainakaan se ei kaukana ollut, mut sisällä pysyi ja sitä ennen oikeastaan on ollut vaan ajoittaista etovaa/oksettavaa oloa. Jotenkin oon yhdistänyt ton pahanolon saapumisen nälkään eli nälkä ei sais ehtiä tulla, sitähän moni muukin on sanonut.. Ja muuten oireista, alusta saakka on silloin tällöin ollut alavattalla menkkamaista kipuilua, ei mitenkään kovin voimakasta, tosin ei mulla menkkojenkaan aikana kovia kipuja oo ollut. Kaikki ruoka ja ruoasta ajatteliminen ällöttää ja mitään ei tekis mieli, mut kyllä ne kaikki alas menee kun vaan ryhtyy syömään :) Kahvia en myöskään oo juonut enää läheskään joka päivä, yök!, ennen meni pari kuppia työpäivän aikana. Siinäpä ne oireet sitten oikeastaan olikin..
Ja ehkäisystä: ennen raskautta oli 8 vuotta käytössä yhdistelmä pillerit (harmonet/meliane) ja viimisen vuoden sitten rengas. Vielä en kyllä yhtään oo pohtinut raskauden jälkeistä, kun tääkin vasta niin alussa. Mutta eipä mulla mitään ongelmia oo hormonivalmisteidenkaan käytössä ollut, et ehkä sitten kierukka tai minipillerit.
Gallup: Mites te ootte suhtautuneet kaupan valmisruoka annoksiin, esim. saarioisten? Entäs hesen tms. majoneesit? Ja ravintoloissa tms. salaatit/kasvikset?
 
Juliane, mä oon syönyt eineksiä ihan normaalisti. Ne täytyy vaan malttaa kuumentaa kunnolla. Olen lähinnä vältellyt kalaruokia, maksaa ja juustoisia ruokia. Ja noi siis silloin, kun en tarkkaan tiedä, mitä ruuat sisältää eli niitä on ollut tarjolla muualla kuin kotona. Niin ja sitten papaijaa olen vältellyt. Sitä on joissakin mehuissa. Tuskin pieni määrä mitään tekee, mutta en ole halunnut riskeerata. Jossain päin Afrikkaa papaijaa käytetään ehkäisynä kuulemma.
 
En mä ole vältelly kyllä mitään eineksiä ellei nyt maksaa lasketa :D En oo edes ajatellu että niitä pitäis vältellä, mut todella harvoin niitä tulee muutenkaan syötyä. Miksi niissä olisi jotain välteltävää?
 
minipillereistä ja tipputtelusta mulle sanoi neuvolassa että imetys+minipillerit saattaa ennemmin vaikuttaa niin että vuotoa ei juuri tule. Kun mulla oli joskus minipillerit ja tiputtelua oli 6kk putkeen....

Jotenkin silti haluaisin ehkäisyksi sellaisen että kuukautiset olisivat säännöllisesti, en haluaisi estää kroppaa toimimasta. Kuulemma hormonikierukkakin saattaa kadottaa kuukautiset lähes kokonaan.

Hankalaa tuostakin päättää, haluan sujuvan seksielämän ilman turhia mutkia, mutta en halua heti perään raskautua uudestaan, en usko että minä tai mies kumpikaan halutaan jättää ehkäisyä pelkästään imetyksen tuoman ehkäisyn varaan. Ääh, kuparikierukka olisi sikäli kiva mutta ei oikein suositellut sitä neuvolasta. Sitä ihon alle tulevaa kapselia se suositti mutta sitä en ota. Piste. Jotenkin kaikki noi hormonivehkeet kammottaa nyt, tykkäsin elämästä luomuna. Ehkä sen sit keksii, alkuun nyt mennään varmaan ekat kuukaudet ihan kortsuilla.

Vauva myllertää melkoisesti! Huh! Kunnon muhkuroita näkyy mahassa ja maha muuttaa muotoaan koko ajan kun toinen vaihtaa asentoa.

Susimieli ja Pieni 33+3
 
Kopioin tylysti toisesta ketjusta:
Mä kävin neuvolalääkärillä ja kohdunsuulla tilanne hyvä, kiinni ja takana on eli saan (lue:joudun) jatkaa vielä töissä harkkasuppareista huolimatta niin pitkään kun hyvältä tuntuu. En nyt viittiny lääkärille sanoa etten oikeestaan jaksais enää käydä mut kaipa se on pakko... Hb oli laskenu 133 ->108! Eli rautakuurille tässä joutuu. Muuten painoa oli tullu taas mun mielestä liikaa, verenpaineesta yläpaine taas koholla mut vauvalla sykkeet hyvät ja kohdunkasvu kauniisti omalla käyrällään. SF oli 26cm jos joku haluaa sen tietää.

POks 27+0 ja mieli maassa, mikä lie hormonimyrsky.
 
Tervetuloa Juliane ja onnea Tsudelle!!!

Ehkäisystä:

Oon käyttänyt varmaan melkein kaikki mahdolliset ehkäisyt läpi. Yhdistelmä ei sovi, sillä niiden seurauksena olo on melko turta henkisesti. Ennen yrityksen aloittamista käytin minipillereitä ja sitten pari vuotta hormonikierukkaa. Minipillerit ja kierukka toimivat samanlailla eli hyvin. Parasta oli se, että menkat jäivät kokonaan pois! (Johtuu siitä että kohdun limakalvo ei paaksuunnu tarpeeksi jotta vuotoja tulisi). Näin kävi sekä minipillerien ja kierukan kohdalla. Kannattaa vähän kysellä näistä asioista äidiltä/sisarilta, sillä reaktio tuohon minipilleri/kierukka-ehkäisyyn noiden vuotojen suhteen taitaa olla aika geneettistä. Omalta siskoltani ja äidiltäni kyseiset ehkäisyt ovat myös lopettaneet kuukautiset. Lisäksi oli ihan samoja muita "oireita": pienen pienet "näpyt" (ei finnit, vaan värittömät ja kovat) hiusrajassa jne. Itse taidan laittaa kierukan sitten joskus hamassa tulevaisuudessa, se on niin helppo (ei sitä tosiaankaan huomaa siellä sisällä ja ei tarvitse muistaa koko ehkäisyasiaa moneen vuoteen) ja halpa. Ainut miinus on, että ainakin synnyttämättömälle se laittaminen todellakin sattui. Mutta kipu kestää alta pari sekuntia, ja uskonpa että jos sieltä jo vauva ulos tullut niin yksi minimaalinen kierukka ei enää paljon missään tunnu. Palkintona on monen vuoden stressaamattomuus ehkäisystä. Eli jos ette jo osanneet päätellä, suosittelen hormonikierukkaa. ;)

Tosin epäilen ettei me kierukkaa taideta heti laittaakaan. Johtuu hieman siitä miten arki alkaa vauvan kanssa rullaamaan, mutta oletan, että kumpikin haluasi lapselle sisaruksen pienellä ikäerolla, sillä meillä kummallakin on melko samanikäinen sisarus jonka kanssa olemme läheisiä. Tästä tosin ei ole paljon vielä puhuttu, kunhan tää eka saatais eka kunnialla maailmaan. Eli imetys ja keskeytetty (kortsut ei vaan sovi mulle... vie ilon koko hommasta) lienevät sitten käytössä. Etenkin jos kakkosenkin pukaamiseen menee tuo 11 kk, niin tuskin sitä ehkäisyä paljon aiotaan harrastaa... :)

Eineksistä ja muista ruokajutuista:

Enpä paljon eineksiä ole käyttänyt muutenkaan, mutat nyt en varmaan edes ällötykseltäni pystyisi syömään valmisruokia. Olen välttänyt lähinnä juustoja, raakaa kalaa ja pakastevihanneksia. Muuta kiellettyä ei mun ruokavalioon sitten normaalisti kuulukaan. Pari palaa leipäjuustoa uskalsin myös syödä viime viikolla, elän siis riskillä... :O Tämä tosin johtui siitä, että oli jumalaton nälkä ja kaupassa ei yksinkertaisesti ollut mitään suolaista ruokaa jota olisin voinut syödä heti junaan mennessäni. Tuo leipäjuusto vaikutti jopa hygieeniseltä verrattuna kaikenmaailman valmissalaatteihin.

Ongelma onkin jatkuva ällötys ja syömisen vaikeus. Joudun pakottamaan itseni usein syömään ja lämmin ruoka etenkin on kauhistus. Oksennusta ei ole onneksi enää tullut, mutta hyvinkin etova olo on etenkin aamuisin.

Painosta: Mun paino on pudonnut ainakin kolme kiloa jo lähtöpainosta. Yritän kyllä ällötyksestä huolimatta syödä, mutta silti se putoaa. vaikka olo tuntuukin kaikkea muuta kuin kevyeltä :), olen ihan turvoksissa. Onko teillä muilla paino laskenut alkuraskaudessa?

Jeps... täällä odottellaan malttamattomana nt-ultraa joka on jo aika aikaisin (liian aikaisin?) eli puolentoista viikon kuluttua! Kylläpä jännittää, kun siis kuulutaan jo etukäteen riskiryhmään noiden hormonien takia.

Hyviä vointeja kaikille!

t. Avocado ja Kivi 9+0 (poksista!)
 
Viimeksi muokattu:
Pikavastaus Avocadolle, mulla oli viikkoja 9+jotain kun ntultrassa olin. Siellä mulle sanottiin että raja on 10+4 mutta hän nyt silti otti verikokeen. Eli ei tarvinnut mennä uudestaan. Ja kun täti ultras pikkunen venytteli sopivasti että saatiin mitat jotka vastasi viikkoja 10+4 joten sillä mentiin siis :)
Painosta sen verran että itse olin hyvin huolissani siitä että mun paino laskee kun oksentelin koko ajan mutta neuvolatäti totes vaan että älä murehdi. Nyt viime neuvolakäynnillä oli kilon verran tullu lisää painoa. Onnea ultraan :)
 
Namppis jaksamista ja haet vaan saikkua, jos yhtään siltä tuntuu. Tämä on kuitenkin lyhyt aika elämässä ja töitä ehtii tehdä vielä vuosikausia. Muista kuunnella itseäsi!

Avocado mulla oli toisella neuvolakäynnilla tippunut paino pari kiloa lähtöpainosta, mutta nyt ollaan taas samassa kuin ennen raskautta. Pahoinvoinnilla oli ehkä osuutta asiaan. Paljoa se ei siis tippunut mutta ei yhtään (onneksi) ole noussutkaan. Jaksamista pahoinvoinnin kanssa, jospa se siitä parin viikon kuluessa helpottuu!

ON:Tänne ei ihmeempiä, tällä viikollaoli neuvola ja kaikki kunnossa. Sydänäänet kuului vahvasti (ihan mahtava oli kuulla ne ensimmäistä kertaa), kaikki arvot ok ja paino pysynyt samassa kuin ennen raskautta. Ihan tarpeekshan tuota onkin ettei tartte paljoa nousta. Vaikka sekin on väistämässä edessä, mutta jospa tuota nyt ei ihan hirveää määrää tule.

Ehkäisystä mulla oli vuosikausia yhdistelmäpillerit (ensin yasmin, sitten diana nova, jotka paremmat) ja ne toimi loistavasti mulla. Iho oli tosi hyvänä, menkat tuli kellontarkasti, ei kuukautiskipuja jne. Lopetin kuitenkin pillerit 5/10 ja sen jälkeen mentiin kumilla tämän vuoden alkuun. Raskautumiseen meni siis reilu 7kk. Luulen niin, että pillereihin en enää palaa takaisin vaan synnytyksen jälkeen mennään taas kumilla. Jotenkin ei kiinnosta hormonijutut ja myös pco:n takia on varmaan jossain vaiheessa ajankohtaista miettiä toista muksua. Jos sattuukin menemään kauan. Sitten joskus tulevaisuudessa pitää miettia asiat uudelleen, kun muksumäärä on täynnä. Että jaksaako sillä kumillakaan nyt loppuelämää :D

Vielä tuosta pahoinvoinnista, oon aika paljon miettinyt tuota alkuaikaa ja miten hirveetä se paha olo oli. Nyt kun se on helpottanut ja elämä taas tuntuu jotenkuten normaalilta, niin ihan sellainen vähän kammo siitä ajasta jäi. Alussa oli tosi vaikea nauttia raskaudesta, kun koko ajan vaan oksetti ja oksetti. Aina sai pelätä, että milloin minnekin pihalle tai kadulle oksentaa ja kuka sen näkee ja kuulee. Jotenkin koko tämä alkuaika on ollut aika rankkaa oireiden puolesta ja vieläkään ei oikein osaa nauttia raskaudesta. Pahoinvointia on edelleen satunnaisina päivinä, mut huomattavasti vähemmän kuin vielä pari viikkoa sitten. Vauva tuntuu vielä aika kaukaiselta enkä aina edes muista olevani raskaana. Ehkä ihan normaalia tässä vaiheessa.
Miten teillä jo pidemmällä olevilla, milloin vauva alkoi tuntua omalta ja todelliselta? :)

Kristiina ja Onni 14+5
 
Painosta: Mulla paino laski aluksi pari kiloa pahoinvoinnin takia. Se on ihan normaalia. Harvoin tarvitsee kenenkään olla huolissaan painonlaskusta, sillä kyllä se vauva omansa ottaa. Mullekaan ei lämmin ruoka maistunut, mutta söin sitten hedelmiä jne.
Paino alkoi mulla nousta niin, että puolenvälin paikkeilla meni plussan puolelle. Nyt oon 4kg plussalla. En itse pidä sitä pahana (varsinkin kun se on tullut tasaisesti puoli kiloa viikossa eikä minään ryöpsähdyksenä), eikä myöskään neuvolantäti. Mutta lääkäri oli sitä mieltä, että vähän pitäisi tarkkailla syömisiä. Jäi siitä paha mieli, vaikka varmasti se vain ajatteli mun ja vauvan parasta.

Avocado, on sulla kyllä aikaisin ultra, mutta kyllähän ne neuvolassa sun viikot tietää, niin varmasti toi on ihan ok. Mulla taas on kaikki ultrat ollu tosi myöhään, ihan viime hetkillä. Nt-ultra oli 12+6 ja rakenneultra 21+6. Puolentoista viikon päästä päästään taas kurkkaamaan pikkuista, kun on kontrolliultra istukan takia 28+6.

Kristiina, mä en ihan aina vieläkään muista, että olen raskaana. Vaikka tää pienenpieni ihminen onkin mulle suurin asia maailmassa. :heart: Aamuisin on herättyäni joskus sellainen hetki, etten muista. Sitten tulee sellainen innostunut "ai niin" ja sit on pakko paijata masua. :D
Vauva tuntuu silti jo erittäin todelliselta, varsinkin nyt kun kaikki alkaa olla valmiina vauvaa varten (joo ajoissa ollaan, tiedän :)). Mielessäni kutsun vauvaa jo nimeltä, mutta en viitsi sitä ääneen tehdä edes kotona, etten vaan kenellekään tutulle sitä missään vahingossa lipsauta. Mehän ollaan sukupuolikin kerrottu vain perheillemme. Kaverit, sukulaiset ja muut tutut ei tiedä (paitsi te jotka ootte tuolla kerhossa :D).

Ihanaa viikonloppua kaikille! Levätään ja nautitaan (mulla harvinainen vapaa viikonloppu :D)! Ja muistetaan kääntää kelloja. :)

Leena ja Tättärää 27+2
 
Höhöö. Meillä on tänään klo 12-14 synnytysvalmennus/sairaalaan tutustuminen. Tiedossa on siis auditorioluento ja powerpoint esitys, itse synnytyssalia ei kait pääse katteleen. Eihän toi varmaan kovin ihmeellinen kait oo, mutta jotenkin sellainen "etappi". Muistan kun ton kutsun sai, tuntui että on ikuisuus tohon (saa mennä viikon 32 jälkeen). Kaikesta sitä voikin olla innoissaan :D

Susimieli ja Pieni 33+6 (huomenna poksuu)
 
Oli mullakin pahoinvointia sen 3 viikkoa mutta mulla NOUSI paino heti kun piti syödä 24/7 ettei oksu lennä ja saattoi lentää silti. Ja LeenaT, sano sille sun terkkarille että se on ihan pöhkö jos se 4:stä kilosta noilla viikoilla mussuttaa! Mulle on tullu 13kg!!!! Eikä tämäkään vielä ole katastrofi terkkarin mielestä. (Mun oma mielipide on se että tossa on 12kg liikaa kun lähtö bmikin oli 28 mut ei tässä nyt voi oikein laihikselle ryhtyä :D).

Kiitos kaikille sympatiasta, saatan parin viikon päästä hakeakin saikkua jos supparit jatkuu yhtä tiuhina, ei se ole työkavereillekaan kivaa kun koko ajan pitää mua odottaa... Jos nyt pääsis vaikka 30+ viikoille niin voisi hyvillä mielin jäädä sitten pois.

Mä oon varmaan ihan höntti, mut oon pakannu jo ylimääräisiä liinavaatteita ja pyyhkeitä yms. vaikka muuttoon on vielä 1,5 kk :D Mut haluan tehdä mahdollisimman paljon kun vielä pystyn. Ostin muuten eilen kirpparilta aivan ihanan laitapehmusteen vaavin sänkyyn. Maksoi 3 euroa ja on tosi siistissä kunnossa. Äitiyspakkauksestakin tuli päätös ja parin viikon päästä pääseen niitäkin juttuja hypistelemään :heart:

Ei kai muuta, kohta iltavuoroon...
 
Tsude Pitää sulta kysyä kun sä olet tuolla "meidän sairaalassa"synnyttänyt. Synnytysvalmennuksessa kävi ilmi että lävistykset pitäisi ottaa pois kun menee synnyttämään.
Mun mielestä vähän kummallista, mitäs ne siellä haittaavat ketään. Ja leikkaukseen jos joutuu tai jos ne sielläkään ovat tiellä, niin eipä siinä mene kuin puoli minuuttia ottaa ne pois. Kysyin asiasta kätilöltä joka tuota luentoa piti eikä se oikein osannut vastata kuin että kuulemma mun huulikoru esim pitäisi ottaa pois ja sitä ei kuulemma ehdi sitten kiireessä ottaa pois.

Mulla on siis kulmassa ja huulessa korut, ja valittettavan usein olen törmännyt siihen että ne pitää ottaa monessa paikassa pois sillä perusteella että ei lävistyksiä, vaikka korvikset saa pitää korvissa. Ja yhtälaillahan nuo ovat lävistyksiä, mun mielestä ei ole perusteltua joutua ottamaan muitakaan pois jos korvikset saa olla. Eli saitko sä olla korvikset korvissa ja mites sektiossa? Ja muutkin synnyttäneet, miten teidän sairaaloissa?

Miehen mielestä en saa asiasta edes kysyä kun mennään synnyttään, ja sen mielestä on tyhmä asiasta edes keskustella. Mun mielestä taas on tyhmä antaa huulen mennä umpeen jos perusteluja korun pois ottamiselle ei ole.
 
Namppis88: Huomasin just, et enhän oo ees mitään riviäkään antanut, joten tässä tulee LA 6.6, synnärinä TAYS ja ikää 25 :)

Täällä ei kans tietoakaan et paino olis laskuun lähtenyt ja tuskin enää lähteekään.. Sen sijaan olis kyllä voinut vähän vaikka alussa laskeakin, kun ylimääräisiä kiloja tullut muutama keräiltyä :( ja vähän pelottaakin montako raskaus tuo tullessaan ja miten niistä pääsee eroon?!? :D Toisillahan imetys vie hyvin kiloja, mut jos yhtään suvussa menee niin ei äidillä ja siskolla ainakaan ole toiminut.. Täällä pahoinvointi ja etova olo tekee sen ettei _mitään_ ruokaa tekis mieli, mutta pakko syödä muuten tulee ihan hirveä olo ja sitten kun rupee vaan syömään niin kaikki menee kuitenkin alas ja olo helpottaa. Ruokakaupat on pahoja paikkoja, tänäänkin pakko lähteä pois lihaosastolta kun pelkkä ajatus rupes tekemään huonoa, sanoinkin alkuviikosta miehelle et se saa päättää mitä syödään milloinkin, mä en pysty ajattelee, mut tehdä voin ja syödä :)

mites muuten tonne kerhoon pääsee? :)
tämmöstä tällä kertaa..:)

Juliane ja Noopi 8+3, ehkä..
 
Susimieli sain olla korvikset korvissa joka paikassa. Kukaan ei missään vaiheessa mistään lävistyksistä kysellyt, ei edes leikkaussaliin mentäessä. Eli ei sinun niitä ainakaan etukäteen tarvitse pois ottaa tai niistä mitään mainita, eri asia se sitten on jos jossain vaiheessa erikseen käskevät.
Voin lisää tuolla kerhon puolella kertoilla meidän sairaalasta mitä haluat tietää, pistä kysymyksiä tulemaan niin osaan helpommin vastailla kuin kertoa itse. :)
 
Huulikoru on vähän riski, jos joudutaan nukuttaan ja intuboimaan (hengitysputki); voi vaikeuttaa ja se voi myös irrota ja joutua henkitorveen. Mut en nyt ihan ymmärrä, että jos ihan alakautta on menossa synnyttämään, niin miks sitten pitäis ottaa pois. Sitten taas jos suunniteltuun sektioon niin kaikki korut kuitenkin lisää infektioriskiä. Monet nukutuslääkärit on tosi tarkkoja tollasista.
Itseltä ei koruja poistettu, tosin eipä niitä tainnut ollakaan..
 
Veljen vaimo synnytti HUS:in sairaalassa (en nyt muista oliko lohja vai jorvi) mut hän sai kyllä alapää-korun pitää paikallaan. Ittellä kielikoru ja ymmärrän jos se täytyy ottaa pois just intubaatio-mahdollisuuden takia pois, mut toi huulikorukin on vähän siinä ja siinä. Mimmonen koru ja missä kohtaa huulta merkkaa varmasti.

Juliane, päiväitetään. :)
 

Yhteistyössä