Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet syksyllä ja talvella 2011-2012

Susimieli Kiitos! :) On kyllä ollu niin onnellinen ja epätodellinen olo sen ultran jälkeen ku pitkästä aikaa näki pienen ja tietää että kaiken pitäis olla hyvin. :heart:

Kirskis Kiitos! :) Oon kuule monta kertaa yrittäny kirjautua tänne MM:änä vanhasta muistista :D Meidänkin neiti tuntuu yöllä olevan kaikkein aktiivisin, tai sit ne liikkeet vaan tuntuu yöllä niin paljon paremmin :)

Eltsu Onnea kolmekymppiselle! :)

Ootteko te ottanut vauvavakuutusta? Mä tulin eilen siihen tulokseen että meille otetaan se, vaikka onkin kallis. Meidän terveyskeskus on ihan hanurista!! Kaveri on monta kertaa joutunut taistelemaan vauvallensa lääkärille ajan ku sillä on ollu korvatulehduksia. Mä oon luullu et vauvoille saa hyvin aikoja tk:seen, mut täällä taitaa juopot mennä edelle. Meillä on yksityisellä työterveyshuolto niin käytän mieluummin siellä jos on tarvis. Tänään aattelinki mennä Tapiolaan kyseleen siitä vakuutuksesta, niin eiköhän niillä oo just tänään ulosmarssi, niin en tiiä onko se auki sit ku kerkeisin sinne.. Oon kotona jumissa ku laitoin leivinuuniin tulet et saan ens yöksi laittaa hirvipaistin uuniin :)

Hyvää viikonloppua kaikille!!

-Pätkis- + Helmi 19+6 (Jee huomenna puoliväli!) :)
 
Onnea Eltsu ja Tsude pienokaisista! :heart: Taitaa Tiksutin olla myös jo tositoimissa..?

Onnittelut myös kaikille ihania ultrakuulumisia saaneille! :)

Ja tervetuloa uusille! Onnea matkaan! :wave:

Vakuutuksesta: Me ei otettu vakuutusta. Ensin sitä pohdittiin, mutta sitten se vähän unohtui, eikä olla nyt enää edes ajateltu sitä.

Omaa napaa: Keskiviikkona oli sokerirasitus. Eihän se ollut mitenkään paha homma. Ipanakin sai kummasti energiaa siitä litkusta ja aloitti kunnon potkutuokion labran odotusaulassa. :D Tulokset saan vasta ensi viikolla kun on neuvolalääkäri.
Tänään saatiin äitiyspakkaus. Nyt ei tarvita kyllä enää yhtään vaatetta. Jestas mikä määrä niitä jo on! Mutta eipähän tarvii kovin usein pyykätä. :) Eilen järjesteltiin vauvan huonetta. Huomenna saadaan pinnasänkykin. Joo ehkä vähän aikaista vielä, mutta nyt on järjestelyinto päällä, niin pakkohan se nyt on sitten laittaa.
Enää 35 työpäivää jäljellä! :D

Leena ja Tättärää 26+2
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Pätkis Sitä vakuutusta ollaan mekin mietitty, mutta jotenkin kahden vaiheilla ollaan. Meillä ei ole kokemusta täkäläisistä TK:sta eikä oikein vauvatuttujakaan. Pitää varmaan kysellä töissä lisää, kun tämä muuttuu julkiseksi.

Namppi88 Hieno vatsa sinulla. Täällä odotetaan hieman jännittyneenä, koska maha alkaa kasvaa, niin että näkyy. Oman arvauksen mukaan parin viikon sisällä.

LeenaT Hyvä kun muistutit. Pitikin selvittää koska pitää täyttää jotain lappuja tuota äitiyspakkausta varten vai pitääkö?

ON: NT-ultra oli eilen. Ihan normaalin näköinen kaveri sieltä löytyi. Oli vaan niin unessa koko ajan, ettei meinattu saada hereille. Niskaturvotusta ei mitattu kun ei kuuluta mihinkään sen kummempaan seurantaan, mutta sanottiin ettei nyt ainakaan silmämääräisesti näytä mitenkään poikkeukselliselta. LA muuttui 27.4., en nyt sitten tiedä miten se vaikuttaa mun viikkojen laskemiseen kun olen tähänkin asti laskenut vähän eri tavalla kuin neuvolassa. Pitää kai ottaa uudet luvut käyttöön. Sinänsä harmi, kun nuo on tähän asti menneet niin näppärästi = maanantaisin aina X+0, VK 42=12 jne.

Tuanni ja Mörri 13+1
 
Namppis88: Ihana masu :)

Vakuutuksesta: Mä en edes tajunnut, että on olemassa joku vakuutus syntymättömälle vauvalle. Hoksasin sen sitten liian myöhään, kun raskausviikkoja oli yli sallitun (olikohan raja joku 27 viikkoa). Olisin sen siis muuten ottanut, tosin täällä kyllä hoitoon pääsee varmasti ilman vakuutustakin. Olisin sen ottanut ihan vaan jonkun pahemman sairauden varalle..

Tuanni: Neuvolasta saat sitten kaavakkeet ja raskaustodistuksen äitiysrahahakemusta varten, kun raskausviikkoja on täynnä 22. Samalla hakemuksella haetaan sitten äitiysavustusta. Täältä voit laskea helposti raskausviikot, kun laskettu aika on jo määritelty. Eli valitset vaihtoehdon "laskettu aika on jo määritelty" ja valitset kalenterista tuon 27.4 ajankohdan. Sitten painat vaan laske. =)

ON: Täällä ollaan vieläkin kokonaisena. :headwall: En edes enää usko, että luonnollisesti tämä synnytys käynnistyisi. Maanantaina on yliaikakontrolli ja luultavasti pyytelen sitten käynnistystä. Harmittaa vaan ihan vietävästi, kun ei tuo käynnistys houkuttele mutta pakkohan se on tää vauva ulos saada. Kaikki "kotikonstit" on kokeiltu, ässät sun muut, tehokkaat lenkkeilyt maastossa, portaiden kävelyt, vadelmanlehtiteet ym. Jos jotain merkkiä synnytyksestä haetaan, niin limatulppaa on tullut eilen ja tänään mutta sitäkin alkoi irtoilla jo sillon viikolla 36 eikä se mitään merkannut. Eilen oli totaalinen romahdus ja itkeä vollotin kun mun elimistö ei osaa yhtä synnytystä edes käynnistää..:'(

Tiksutin ja Bebe 41+2
 
Tuanni Vau.fi:ssä on helppo tarkastaa viikot jos on tippunu kärryiltä. Laittaa siihen laskettu aika- laskuriin vaan lasketusta ajasta taaksepäin. No mä olinki utelias ja katoin et miten sulla menis, niin se anto viikkoja 13+1, eli just niinku oot laskenu :) (Joo ei oo tekemisen puute :D) Mä oon siitä vakuutuksesta ymmärtäny, et eniten siitä on hyötyö jos joutuu putkittaan lapsen korvat, kun se on julkisella puolella vissiin tosi hidasta. Kaverit maksoi yksityisellä putkituksesta 1400€ :/ Mut kannattaa kysellä minkälainen tk siellä on.

Ihana masu Namppiksella :) Mäki taidan lisätä oman kuvan tuonne loppuun poksumisen kunniaksi! :)

Leena T Täälläkin joudutaan sokerirasitukseen :/ Ikää on 26 mut muita "riskitekijöitä" ei oo niin tuntuu vähän turhalta..



Pätkis+ Helmi 20+0 POKS POKS :heart:
 
Onnea kaikille tasapuolisesti ja tsemppiä niille, joille sille on tarvetta! =)

Vakuutuksesta. Meillä on hakemus vetämässä, piti jo lähettää "lisätietoja" kun en ollut selkeiden ohjeiden mukaisesti ottanut kopiota _jokaisesta_ neuvolakortin sivusta vaan jätin muistiinpanoja-sivun kopioimatta kun siinä ei ollut mitään. Nyt odotellaan päätöstä. Ei ollut kovin paha hinta ja omavastuu oli sen satasen luokkaa (vuodessa) ja johan se menee kahteen lääkärimaksuun jos yksityisellä haluaa/tarvitsee käydä.

Liikkeet tuntuu täällä jo selvästi! Mieskin tunsi mahan päältä illalla. Sanoi tosin, että ei tiedä onko ne mun liikkeitä vai vauvan, mutta mä vakuutin kyllä, että ne oli vauvan liikkeitä. :)

Eilen kävimme ostamassa Emmaljungan Edge Duo vaunut (Pro Coffee väri) Classic-rungolla sekä samaa sarjaa turvakaukalon. :) ISOFIX-jalusta tulee joskus joulukuussa. Vaunut saatiin mukaan heti ja niitä kasailtiin sitten eilen illalla. Yllättävän hankalat kasattavat oli.. varsinkin sen kopan metallituet. Mieskään ei meinannut saada niitä laitettua kun vaati niin paljon voimaa. En ymmärrä miten yksin elävät naiset saisivat nuo kasattua ilman apua.

Maanantaina olis neuvola ja tarkotus olisi saada papereita täytettäväksi, jotta voi pistää äitiyspakkauksen tilaukseen yms. Ja näen vihdoinkin (toivottavasti) mun uuden neuvolatädin. Peukut ylhäällä, että olisi todella mukava ja hyvä terkkari.

Eltsu: Mitä tykkäsit Hyvinkäästä synnytyssairaalana? Vastasiko odotuksia?

Line ja Nano 22+3 :)
 
Bubble, mä ostelin mamma-vaatteita jo joskus 12+ viikoilla kun ei menny omat enää päälle.

Vakuutuksesta, harkinnassa oli mutta tulis maksamaan aivan mansikoita joten taitaa meillä jäädä ottamatta. Laskin että jos yksityisellä käyttää vaikka 3 kertaa vuodessa niin ei tule edes vakuutuksen hinta takas niin jätetään väliin.

Pätkiksellä suloinen massukka :heart:

Vaunuista, meidänkin vaunut tuli eilen postissa. Anoppi siis hankki meille nämä https://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product/ABC-Pramy-Lux-yhdistelmavaunut-kova-kantokoppa-ruskea/249659/83322/83320/83321? Aika kokoominen noissakin oli mutta onneks perusrunko oli valmiina. Aika hankalat pistää kasaan ja heittoaisan kanssa sai vähän tapella mut eiköhän noi ihan kelpo kärryt ole :) Väri ainakin miellytti silmää. Tilasin lisäksi äsken Ora Baby SAFE Turvakaukalo / Ruskea SYYSTARJOUS! kun turvakaukalo mikä ollaan saatu on aika vanha eikä-niin-tukevan-oloinen kun toivoisin. Sit huomasin tilasin vielä Hoitolaukku Ora Taiga/Land 2011 UUTTA! ja kirjoitin tilaukseen että ottaisin noista tuon ruskean... Vähän hassua ettei väriä voinut valita suoraan tilatessa.

Ensi tiistaina taas sokerirasitukseen... : / Ja sit torstaina neuvolalääkäri. Saisinkohan jotain tujumpia lääkkeitä tähän närästykseen mikä alkaa olla jo sen luokan vaiva että...
 
Viimeksi muokattu:
Vakuutuksesta Aikaisemmin juteltiin siitä miehen kanssa, mutta nyt asia on unohtunut kokonaan.. Hyvä, että tuli täällä puheeksi, niin kerkeää vielä miettiä!

Sokerirasitus on minulla joulukuussa... Pelottaa jo valmiiksi, että millainen se on ja mikä tulee olemaan tulos. Olenko ymmärtänyt oikein, että raskausdiabetes ei varsinaisesti oireile, kuten diabetes?

Mammavaatteita ostin jo muistaakseni jo pari kuukautta sitten. Käytiin silloin shoppailemassa isommassa kaupungissa, kun täällä meidän kulmilla ei ole mammavaatteissa hyvää valikoimaa. Mammafarkut ovat olleet jo käytössä useamman viikon. Ne ei purista tai ahdista :)

Ensi tiistaina rakenneultra! Jännittää!! Sen jälkeen ehkä ostamaan ensimmäinen tavara meidän pikkuiselle.

Kirskis ja Kaiku 19+4
 
Tiksutin Kiitokset. Olisi tietysti voinut arvatakin, että neuvolasta saa paperit, mutta jotenkin olen tottunut siihen, että kaikkia planketteja saa aina metsästää erikseen...

-Pätkis- Joo, mulla on sellainen minialmanakka, johon olen merkkaillut suurinpiirtein viikottain noita. (Aloitin jo keväällä menkkojen merkkaamisen) Pysyy paremmin kärryillä. Hassua, miten samoilla päivillä saa niin erilaisia tuloksia. Neuvolan mukaan eilen oli 12+1, mun mukaan 12+5 ja ultrassa tosiaan 13+1...

Täälläkin sokerirasitus jossain vaiheessa. Tehdään kaikille yli 25v. :( Migreeniherkkänä tympii jo valmiiksi se syömättömyys ja sokerilitku.

Bubble89 Mulla on tähän asti ollut töissä sellaisen mustat suorat housut, joissa on kuminauha vyötäröllä. Niille mennään vielä hetki. Tosin ostin ja HM:ltä äitiysfarkut, mutta en kehtaa niitä vielä käyttää. Paitojen osalta ajattelin pärjätä trikoilla ja hankkia lisää vaan tarpeeseen.
 
Line: Hyvinkäästä jäi ihan positiivinen kuva. Ei kyllä kauheasti ollut mitään odotuksiakaan ja kun on ite sairaalassa töissä ni on sinänsä tuttu ympäristö. Hoitsut oli mukavia, synnytyksestä jäi ihan hyvä fiilis, kätilö kävi jälkeenpäin juttelemassa synnytyksestä, imetyksessä neuvottiin, oli ihan hyvät kotiinlähtö- ja synnytyksestä palautumis-infohetket ja ekana yönä sain vauvan aamuyöstä pariks tunniks hoitsuille hoitoon kun en ollut saanut yhtään nukuttua ja myös kaksi edellistä yötä oli mennyt kotona valvoessa supistusten kanssa ni sain sen 2 tuntia edes unta (etukäteen tuntui hölmöltä ajatukselta että muka antais vauvan pois hetkeks, mutta siinä tilanteessa oli aika ihanaa :D)
Mun toiveita synnytyksestä (kysyivät etukäteen esitietolomakkeella) myös oli luettu ja lääkärit tuli myös nopsaa paikalle esim. laittamaan spinaalin.
Sinä päivänä kun me aamusta synnytettiin oli kiire päivä ja syntyi 14 vauvaa ja meitä oli 4 hengen huoneessa 3, mutta vikan vuorokauden olinkin yksin samassa huoneessa.
Ei mulla mitään ihmeellistä jäänyt mieleen mutta menisin uudelleenkin :)
 
Täällä alkoi eilen supistelut. Yhteensä 16 tuntia supistellut, osin säännöllisesti mutta ei tarpeeksi kipeästi. Yöllä en nukkunut yhtään, kun en ehtinyt nukahtaa ennen seuraavaa supistusta. Mieskään ei ilmeisesti nukkunut yhtään kun kuunteli mun puuskutusta koko yön. :D Nyt aamulla supistukset ovat harventuneet, eikä niin kipeitä enää. Yök- varoitus: Kauhea määrä veristä paksua limaa tullut koko yön ja aamun, soitin synnärillekin ja kysyin niin kuulemma on limatulppaa, joka irtoilee avautuvalta kohdunsuulta. Mietin vaan, että jos nää supparit laittaa jo puuskuttaa välillä kunnolla, eikä paikallaan pysty olemaan ja vasta limatulppa irtoilee, niin mitenköhän mä ne kunnon synnytyssupistukset kestän!? Voi jestas sentään.. :whistle:

Toivottavasti päästään synnytyspuuhiin ennen huomista yliaikakontrollia! :p

Tiksutin ja Bebe 41+3
 
Tsemppiä tiksutin!
Mulla alkoi vähän samalla tavalla eli yhden yön supisteli 10min välein limatulpan irtoamisen jälkeen, tuli koko yö valvottua kun oli sen verran kipeitä että oli pakko kävellä ympyrää ja puuskuttaa. Sitte ne aamulla lopahti ja päivällä tuli muutamia ihan harvakseltaan. Illalla viiden aikaan tuli taas limatulppaa ja alkoi uudestaan supistamaan ja 22.30> ne alkoi tulla 6-8 min välein ja sitten neljän maissa yöllä kirjauduttiin synnärille ja siitä 6h niin vauva syntyi :)
Eiköhän sullakin ole tosi kyseessä ;)
 
Heippa vaan! :wave:

Tiksuttimella alkaa olla jännät paikat, onnea koitokseen!

Äh, hoksasin tässä et mähän oon itteni tänneki pinoon laittanu. Sorry leidit, mä oon niin huono kirjottelemaan. Ei jotenki jaksa yhtään vaikka olis kuinka paljon asiaa.
Tänne kuuluu siis ainakin toistaiseksi hyvää, rakenneultraa odotellessa, joka on siis 3.11. klo 10.00.

Epa ja Töpsykkä 18+6:heart: , huomenna poksuu! (täällä on muuten poikaolo)
 
Tiksuttimella jännät hetket senkun lähestyy. :) Kovasti tsemppiä ja voimia!!

Mulle tuli jonkinsortin masennuskohtaus.. vielä 4kk (päivää vaille) laskettuun aikaan ja 12 viikkoa (plus pari päivää) äippäloman alkuun. Voisin jäädä jo vaikka heti äitiyslomalle.. tai olis ees joulu, koska sen jälkeen ei oo kuin pari viikkoa enää töitä. Mä olen aika kärsimätön ja huono odottamaan asioita.

Line ja Nano 22+4 :)
 
Tääkin taitais ilmottautua tänne :) Vuoden verran olin mukana tuolla esikoista yrittävissä, jos joku muistaa, tosin en aina kovin aktiivisena kirjoittajana, lukijana kyllä :) Mutta siis plussa pärähti testiin 3.10 ja tuli kyllä niiin puskista ettei enempää ois voinut yllättää. Jokunen viikko tässä nyt ajatukseen totuteltu ja viime perjantaina käytiin ultrassa. Siellä näkyi 1 sikiö, sydän löi ja vastasi viikkoja :) Ensi viikolla sitten neuvolaan.. Mut on tää vaan niin jännää! :)

Juliane ja Noopi 7+5
 
Juliane: Onnea ja tervetuloa! :)

ON: täällä käytiin neuvolassa tänään ja tapasin mun "uuden" terveydenhoitajan. Vitsi, että nyt onnistui!! :) Todella mukava ja aikaansaava. Kerroin lääkärin edellisestä kommentista "en minä tiedä kun on niin harvinainen tilanne.." ja sanoin, että en nyt ihan sellaista olisi halunnut lääkäriltä kuulla. Tämäpä ymmärsi yskän ja soitti itse suoraan Naistenklinikalle ja varmisti asian puolen tunnin sisällä meidän ajan jälkeen. Voin valita vapaasti minne haluan synnyttämään, mutta äitiyspolille pitää laittaa heti lähete tutkimuksiin (hyytymistekijät pitää selvittää).. eli nyt sitten vaan pitää päättää minne haluaisin synnyttämään. Ja terkka kyseli yleisestikin, että mikä musta tuntuisi kivalta jos ei oo väliä sairaalan puolelta. Ei ollut selkeesti hänellä omaa mielipidettä minne mun pitäisi mennä. :)

Kaikki arvot oli hyviä edelleen. Turvotusta ei juurikaan ole ollut. Painoa oli tullut 0.5kg viikossa lisää, mikä oli vielä oikein hyvä (pelkäsin, että olisi tullut liikaa painoa).

Joku ilta pitäisi sitten taistella Kelan papereiden kanssa, jotta pääsisi ainakin tilaamaan sen äitiyspakkauksen... ja vaunuja tulee käytyä ihastelemassa ja hypistelemässä vähän väliä lastenhuoneessa :D Näin ne mielialat vaihtuu nopeesti ;)

Line ja Nano 22+5 :)
 
Moikka!

Onnea Juliane! :) Hienoa, että varhaisultrassa kaikki hyvin, siitä se lähtee. Onko vielä ollut pahoinvointia? Mulla alko tasan viikolla 6 ja nyt vasta alkaa helpottaa : /

Tiksuttimelle toivottelen onnellista synnytysreissua! :)

Mahtavia massuja teillä kaikille, voi miten ne onkaan niin ihania :)

Synnytyskertomuksia on aina mukava lukea, vielä on kaukainen asia itselle mutta kyllä se välillä mielessä vilahtaa.

ON: Viime viikolla oli mulla se sokerirasitus, luultavasti siis jo nyt, koska on jonkin verran ylipainoa ja pco(?). Se meni ihan jees, pahinta oli se syömättömyys :D Siinähän otetaan parin tunnin aikana niitä verikokeita ja puolessa välissä mulle iski huonon olon ja jo nieleskelin oksentamista :x Mut sit se meni onneks ohi ja saatiin tehtyä testi loppuun. Keskiviikkona on neuvola ja siellä saan tulokset. Muutenkin kuunnellaan sydänääniä(tai ainakin toivottavasti), koska jatkuvasti vaivaa epäluuloisuus onko vauva kunnossa. Maha on kyllä kasvanu, huomaa että ihmiset jo vähän katselee mut ei kysy. Varmaan ajattelevat, että oon lihonnu :D Eli siis täälläkin otettava mammahousut jo käyttöön.

Hyviä vointeja kaikille :wave:

ps. ai niin, menin sitten kuitenkin ostamaan jo yhden vauvan vaatteen, löysin aivan ihanan karvapuvun jossa on korvat :heart: Jälkeenpäin vaan mietin, että miks ihmeessä menin sen ostamaan kun vauva syntyy keväällä ja se vaate on vähän iso. Kesälläkö sitten meinasin sen päälle pukea :D

Kristiina ja Onni 14+1
 
Moni on ottanu mammavaatteet varhain käyttöön kun taas täällä mennään vieläkin samoilla vaatteilla kuin muutenkin (tänään 18+2). Taas pistää miettimään että onkohan pikkusella kaikki hyvin, kasvaako se normaalisti ja niin pois päin :/? hmm.. no ens viikolla 3.11 ois ultraan aika.
Onko tämä nyt sit se rakenneultra? Siinä missä ne tarkisti sen niskaturvotuksen olen jo ollut joten.. Mitä ne rakenneultrassa sitten tekee? Oon tosi innoissaa tästä ultrasta kun mieskin on tulossa mukaan :) Mihin kaikkeen ikävään mun täytyy varautua nyt sitten?

Omaa napaa hiukan,
Nyt alkaa siis kyllä jo huomaamaan että se vatsa sieltä alkaa kasvaa. Hyvin voin vielä kyllä sen peittää mutta en halua :D
Mun toisessa työssä (liikennemyymäläntyöntekijä) miesasiakas, vakkariasiakas, huomautti minulle että mitä olet mennyt tekemään. Mä sit vaan tuumasin että miten niin? Sit se tökkäs mun masua ja virnuili ja sano että no kyllä sen huomaa ;) Oli kuulemma porukassa istunu ja miettiny että oonko vai enkö ole ja tullu siihen tulokseen että oon :D Ihania on ne kanta-asiakkaat siellä :D
Sitten aivan ihania uutisia, eilen tunsin ensimmäiset liikkeet <3 tosin jälkeenpäin ajateltua oon huomannu pariin toiseenkin otteeseen niitä liikkeitä mutta nyt siis todella uskon että se liikku. Niinku olin vähän ajatellu niin tuli kyllä sellanen inhottava fiilis kun se liikku. Ihanaa siis että sai vihdoin tuntea sen mutta se fiilis just sillo oli inhottava. Tai epämukava. Vaikeet selittää. Mut iloinen olen silti :)
Rautakuurilla olen kun hb laski 107.. Nyt tosin jouduin ottaa tauon niistä kun pahoinvointi nähtävästi on tullu takasin :/ perjantaina jopa oksensin ja eilen ja tänään on ollu heikko happi. Toivotaan että pian taas hellittäis :)

Nyt ei enempää kerkiä kirjotella joten moikka vaan!

Ja niin, on tosi kiva lukea synnytystarinoita :) Itse kun mietin todella paljon sitä asiaa :)

Bubble ja Lillus 18+2
 

Yhteistyössä