Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet keväällä ja kesällä 2011

Täällä hymyillään suupielet korvissa asti!!! Ultrasta hyviä uutisia eli pikkuinen on oikeassa paikassa ja sydän sykkii! :heart: Pikkuisen koko oli päivää pienempi, mutta LA ei lähdetty muuttamaan. Olo on todella huojentunut ja oon niiiiiiiiiiiiiiiin onnellinen. Tästä on hyvä jatkaa maaliskuuhun saakka! :heart:

Nyt ei anteeksi pysty muuta kommentoimaan!

Kirskis ja Kaiku 10+3
 
Kirskis onnea muistan tuon hykerryttävän tunteen kun itse sai varmuuden että pienellä sydän sykki!

Tiipula, samalla asialla olen, kyselemässä Sassyn perään. Joko siellä ollaan pullauttamassa poikaa ulos? Kerrassaan kutkuttavan jännittävää! :)

Mulla on siivouspäivä ja välttelen imuroinnin aloitusta, joten selailin miten noita äitiyspakkauksen Mio vaippoja käytetään, noissa on siis tollanen liina joka taitellaan erillisen kuoren sisään.
Olen itse hamstrannut noita imsevimsejä, joissa liinan sijaan kuoreen tulee flanellinen muotoon ommeltu sisävaippa.
Pakko sanoa että noi miothan on tosi helppo taitella (poikataitoskin sujuu, miehelle on sulkeiset aiheesta luvassa illalla), melkein harmittaa etten kahminut niitä enemmän. Mulla on siis noita mioja nyt neljä liinaa ja kaksi kuorta. Vissiin 2010 äitiyspakkauksen tavaroita.
Omasta äitiyspakkauksesta saan vielä vastaavan mutta siinä on kuoren sisälle harsoja joista sit taitellaan imuosa.
Eli siis imsevimseillä pääasiassa mennään mutta jos joku teistä keväällä synnyttävistä meinaa kestoilla niin suosittelen panostamaan noihin mioihin, vaikuttavat paljon kätsymmiltä, helpommin pestäviltä ja imukykyisemmiltä kuin imset.
Täytyy itse tutkiskella miten harsotaitokset istuu tonne imsevimsejen kuorivaippaan... Imsejen flanelleilla pärjää varmaan ihan vastasyntyneen kanssa mutten tiedä miten imuteho pärjää isomman pissoille.. Jos jollakin on noita mioja käyttämättä kotona (ketkä sai sen 2010 pakkauksen) niin voin ostaa pikkurahalla/maksaa postikulut.

Laitan linkin tonne taitteluohjeeseen:

user guide

Ai niin, posti toi aamulla pikkupienen koon 62 toppahaalarin, oikein hieno :)

Susimieli ja Pieni 23+5
 
Kotona vielä ollaan ! :wave: Mutta vähän sentään jo supistelee ! Maha kovettuu aika ahkeraan, ja hieman tuntuu menkkamaista kipuakin... katsotaan johtaako nää yhtikäs mihinkään, mutta JOTAIN edes tapahtuu =) Mä toivon niin että nää nyt voimistuisi eikä katois... Ihanaa, kun jännäätte ! :heart:

Sassy ja Santeri 40+6

P.S Onnea Kirskis ultrakuulumisien johdosta! :heart:
 
Hui, täällähän on jännää :)
Kirskikselle onnittelut hyvistä ultrauutisista :)

Ainiin, ootteko ajatellut ottaa perhehuoneen jos mahdollista vai ihan normihuoneeseen? Me ei oikein osata päättää :)
 
Viimeksi muokattu:
Kirskis mielettömän paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista! :heart::heart: Ihana kuulla!

Sassylle tsemppiä synnytykseen! :)

Täällä saatu ens viikolle eka neuvola-aika ja siitä seuraavalle viikolle eka ultra, pääsen siis kunnalliseen :) Neuvolatäti oli oikein kivan oloinen, sanoi vaan että onpa hyvä kuulla, että olen pco:sta huolimatta onnistunut tulemaan luonnollisesti raskaaksi (arvatkaa lisääkö tuo nyt paineita keskenmenolle: /) Hyväähän se vaan sillä tietysti tarkoitti... Mutta laskeskeli, että arviolta olis nyt menossa 5+6 ja ultrassa pitäis sitten olla 7+1, jospa siellä jotain näkyy, jos on näkyäkseen. Tunteet menee laidasta laitaan koko ajan, välillä myhäillään ukon kanssa tälle onnelle ja välillä sitten yritetään malttaa mielemme ja odottaa ultraa. Vielä on epävarmaa pääseekö mies mukaan käynneille, töistä on vaikea päästä lähtemään. Samoin meikäläisen päivätyö hieman hankaloitti jo tuon ensimmäisen käynnin ajankohdan sopimista.

Mukavia oloja kaikille! :)
 
Sassylle tsemppiä, olit sitten vielä kotona tai tositoimissa. Täällä jännitetään teidän puolesta myös! Ja Kirskikselle onnea ultra-uutisista! :)

Hormonit jyllää täällä. Pakko kait se myöntää, että herkistynyt tässä on. Jälleen pari kertaa itkenyt asiasta mistä en aiemmin olisi kyllä itkenyt (jotkut muut voisivat, mutta mulle ei ole ominaista). Onneksi tapahtuneet kotona eikä julkisilla paikoilla. Mies on ollut yllättävän rauhallinen.. toisella kertaa hän oli syypää itkukohtaukseen (normaalisti olisin vain niellyt asian ja ollut pettynyt ja hiljaa). Ehkä tässä tulee pakosta puhuttua enemmän tunteista yms. kun en pysty enää pitämää niitä niin helposti salassa. Että ehkä tässä on joku hyvä puolikin.

Mä laskeskelin, että mulla on huomenna tasan puoli vuotta laskettuu aikaan. Tuntuu aivan hirveen pitkältä ajalta, mutta kait se nopeasti menee loppujen lopuksi.

Perhehuoneesta. Mulla ei oo kovin paljon käsitystä eroista perhehuone - normihuone, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, että perhehuone on enemmän kodin omainen ja siellä isä voi olla mukana myös 24h, niin me halutaan ehdottomasti perhehuone jos vain mahdollista. Jos en ole ymmärtänyt oikein niin sitten pitää miettiä.

Musta on tullut kamalan tarkkaavainen kaupungilla ja kaupoissa. Heti ku näkee vaunuja niin mä kattelen miten ne käyttäytyy ja yritän nähdä vaivihkaa minkä merkkiset ne on yms. Tai jos joku on raskaana niin mietin automaattisesti, että kuinkakohan pitkällä toi on.. koskakohan mulla on noin iso maha yms. Aikaisemmin näihin ei kyllä kiinnittänyt yhtään huomiota. :D

Line ja Nano 13+4 :)
 
Sassylle tsemppiä :) Jos siellä tosissaan ollaan jo hommissa tai peräti valmiita :D.

Perhehuoneesta Jos sellainen on vapaana kun mennään synnyttämään niin todellakin otetaan! :) Mä en ole hyvä nukkumaan vieraissa paikossa puhumattakaan että pitäisi nukkua vieraan ihmisen kanssa samassa huoneessa ja siinä opetella imetykset ja kaikki. Ja perhehuoneen etu on siinä kans että mies voi tulla ja mennä vapaammin jos tulee jotain menoja esim. koirien kanssa tai jotain.
 
Hui kun täällä on jännää. Paljon tsemppiä Sassylle!

Susimieli: joo melko samoilla viikoilla mennään. Mulla on la 28.12. Sä oot jäänyt jotenkin jo sillon plussauksen aikoihin mun mieleeni ja oon seuraillu sun vaiheita. Siis pelkästää hyvällä kiinnostuksella. :)

Mä soitin kans heti parin-kolmen päivän päästä vahvasta plussasta neuvolaan.

Kiva kun täällä on nyt puhuttu kans noista kummi- ja nimiasioista, kun meilläkin ne on ollu nyt tapeetilla. Ketään ei olla vielä kysytty, mut aika varmat ehdokkaat meillä on. Kummeja tulee kaksi tai kolme. Nimestä sovittiin niin, että molemmat tekee listaa nimistä ja jossain vaiheessa vertaillaan niitä sitten josko jokin yhteinen sieltä edes löytyis ;)

Mulla ainakin ekat varmat liikkeet ja oikeastaaan jo ne epäilyliikkeetkin oli juuri muljahteluja. Nyt ne on vähän monipuolisempiakin: muljahduksia, tökkäsyjä, kuin ilmakupla nousisi veden pinnalle ja puhkeisi jne. Ja voi kuinka ihanaa niitä on tuntea! Itku tuli ekoista liikkeistä.

Ihania ultrakuulumisia Kirskis! Vedet silmistä valuen ja suu korvissa mäkin sitä sykkivää sydäntä tuijotin. huoh, kuinka ihanaa sekin.

Ylipäätään kaikista pikkuvaivoista huolimatta tää raskaus on ollut ihan superihanaa! Koitan nauttia jokaisesta päivästä ja painaa nämä kaikki fiilikset ja tuntemukset syvälle mieleeni, etten vaan niitä unohtaisi koskaan.

milizza 21+4
 
Kristiina84: Noi neuvolakäynnit on lakisääteisiä eli niillä on saatava käydä työajalla. Tosin se on eri asia jos ei vielä halua paljastaa raskautta työpaikalla.

Meilläkin on kummit vielä mietinnässä. Ei varmaan enempää pyydetä kuin 2. Kysyisin mun lapsuudenkaveria/ parasta kaveria ehdottomasti, mutta nyt oon vähän miettiny asiaa kun hänellä on vissiin jo jotain 6 kummilasta, että haluaako vielä yhden lisää :D Miehen perheessä taas on ollut vähän sellanen käytäntö, ettei omia sisaruksia ole ollut tapana pyytää, kun ne on enoja ja tätejä muutenkin. Mutta omaa veljeä oon vähän miettinyt..

Eltsu ja pena 32+5
 
Hei taas!

Hiukan ehdin kirjoittaa ennen kuin pitää pistää puhelin pois. Päätin nyt, että kirjoitan jatkossa vain sinne kerhon puolelle, kun ei aika ja jaksaminen riitä muuhun.

Perhehuoneesta halusin vain sanoa, että me haluttiin ja päästiin sellaiseen. Se maksaa enemmän kuin tavalllinen huone, olikohan 70 e/yö, koska mieskin saa sitten kaikki ruoat siellä. Ihanaahan se oli, että mies sai opastuksen kaikkeen samalla kun minäkin, eli mies oppi pesemään pyllyn, kylvettämään, putsaamaan navan jne. Ja ihanaa oli pitää vauvaa koko ajan meidän luona.

Ainoa miinus oli se, että kun me ollaan kumpikin huonoja nukkumaan vieraissa paikoissa, niin oltiin sitten molemmat tosi väsyneitä synnäriltä lähtiessä. Vaikka oma vauva olisi nukkunut, niin yhtenään siellä kaikui jostain jonkun muun itku, mikä häiritsi unta.

Tämä on vain mun kokemus ja Oysista,eli toki muualla perhehuoneet voivat olla vaikkapa paremmin äänieristettyjä;)

Liisakaisa ja Ninni reilut 5 viikkoa
 
Kirskis Muistan kuinka itseäkin tuo eka ultra jännitti, meidät suostuivat ultraamaan neuvolassa ekalla käynnillä. Tsemppiä sinne!

Perhehuone kelpaisi mutta ei ole tietoakaan onko täällä sellaiseen mahdollisuutta päästä. Rv 32 eteenpäin on mahdollista käydä synnärillä katsomassa joku opastusvidea (siinä kai koko valmennus..) ja eiköhän siinä sit selviä onko perhehuone edes mahdollinen. Mitenkään hirveen innolla en odota sitä sairaalassa olo aikaa, en osaa oikein nukkua ilman miestä ja tuntuisi jotenkin epäreilulta saada omia vauva itselle kun toinen joutuu tulemaan yksin kotiin. Toivottavasti päästään pian kotiin.

Kummiasiaa me kysyttiin lauantaina ensimmäistä kummia ja hän suostui, kyseessä siis mun hyvä ystävä joka on miehen kanssa myös paljon tekemisissä ollut. Pikku hiljaa kysellään muiltakin kun sopiva tilaisuus tulee. Tälle kummisedälle paljastettiin että kummipoika on tulossa, hän ei sitä kerro eteenpäin.

Supistuksista pitää kysyä teiltä pidemmällä olijoilta.. Mulla on kai nyt tällä viikolla ollut noita harkkasuppareita, kauppareissulla oli yksi päivä sellainen menkkamainen tunne selässä ja tuntui kurjalta, piti vähän istahtaa huilaamaan. Ja tänään veti mahan ihan kivikovaksi, se oli kyllä hassua että olin sohvalla ollut pötköttelemässä kun alkoi tuntua selässä inhalta ja sit kun maha meni kovaksi niin sitten ei tuntunut enää muuta kuin se mahan kovettuminen, ei mitään selkäkipua. Oltiin kyllä oltu rivakalla kävelyllä noin puoli tuntia ennen tota joten ehkä se aiheutti sen. Hassua että noi alkoi jotenkin "yhtäkkiä" tai siis tällä menneellä viikolla on ollut useampana päivänä. Koska teillä alkoi ja millaisia ne oli, ja koska saa huolestua että niitä on liikaa? :)

Maidon herumistakin on taas ollut, ei paljoa mutta vähän. Tämä ei ole niin ratkiriemukasta mutta ehdinpähän tottua noihin liivinsuojiin hyvissä ajoin :)

Sassyn Kuulumisia odotellaan :)

Liisakaisa Toivottavasti jaksat tuolla kerhon puolella käydä juttelemassa, mukava kuulla teidän kuulumisia :)

Vauvaa odotellaan kovasti, paljon puhutaan miehen kanssa vauvasta ja tulevaisuudesta sitten kun vauva on syntynyt. :heart:

Ai niin, miten ne raskauskolmannekset menee, milloin alkaa viimeinen kolmannes?

Niin ja piti vielä sanoa että mun maha on jo aika pallukka, mahdan olla melkoinen kävelevä kurpitsa jahka talvi koittaa..

Susimieli ja Pieni 24+0
 
Viimeksi muokattu:
Yhhy, minen oo pitkään aikaan täällä käynykkään :ashamed:

Muuutta päätin silti tulla ilmoittamaan, että lähden synnyttämään. :D Toivottavasti saadaa pieni poika tän päivän aikana :heart:

Halin 37+4
 
Halin: Tsemppiä ja onnea!! =)

Kummit on täällä aika valmiina. Selvät vaihtoehdot ketä pyydetään, mutta vielä ei ole pyydetty kun ollaan niin alkuvaiheessa muutenkin.

Nyt musta on tuntunut, että maha on alkanut kasvaa ja kaikkea ei voi enää mieskään pistää lihomisen piikkin, sitä paitsi omasta mielestäni en ole lihonut pätkääkää ja vaakakin sen todistaa. Plussasta edelleen vaan 2kg ja sitä ensimmäisestä neuvolastakin ehkä vaan 1kg, joka oli jo ties koska. Yhdet housut ei enää mahdu jalkaan, tai mahtuvat, mutta ovat epämukavat ja luovuin niiden käytöstä. Farkkuja en oo kokeillu pitkään aikaan :D Ne on yksinkertaisesti liian pienet muutenkin.

Täällä on todella huonosti nukuttu yö takana. Vessassa piti rampana kolmesti ja ei vaan osannut nukkua. Aamu tuli ihan liian aikaisin.

Viikon päästä tiistaina olis lääkärineuvola ja TH. Silloin pitäisi varmaan keskustella siitä synnärin valinnastakin lääkärin kanssa (onko väliä missä synnytän vai ei), mikä ei mun päässä oo edennyt yhtään. Välillä oon jo mukamas jo päättänyt ja sitten taas seuraavana päivänä olenkin eri mieltä. Tietysti ihan kiva, että täällä pääsee valitsemaan, mutta ehkä se olis helpompaa kun sanottaisiin, että sinä menet tuonne ja sillä siisti :D

Line ja Nano 13+5 :)
 
Viimeksi muokattu:
Halinille tsempit! Tuuhan kertomaan sitten tuloksista :D

Harkkasupistuksia mulla alkoi varmaan tulla just noihin aikoihin, missä vaiheessa Susimieli nyt on. Selkeesti niitä tulee eniten sillon ku kovasti kyykkii, kumartelee tai nostelee jotain. Tai sit jos on kauhea pissahätä ja rakko täynnä. Mutta mulla ne ei oo tehnyt yhtään kipeää, vähän sellasia epämiellyttäviä on ku kiristelee.

Vika raskauskolmannes on yleensä viikot 28-40 eli 29. viikosta eteenpäin eli kun 28 viikkoa on siis täynnä alkaa 3. kolmannes :D
Noissa on vähän heittoa eri lähteissä ja usein sekoittaa nuo rv+päivät-käsitteet, mutta noin se kai virallisesti menee.

Pikasesti neuvolakuulumisia:
RR ok
Hb laskenut 118 eli rautaa vois alkaa napsimaan vähitellen
Tarjonta rt niin kuin viimeksikin ja oli jo alhaalla lantiossa ja kai jo kiinnittynytkin (?)
Syke 155-160
Itselle painoa 500g/vko (yhteensä n.10kg tullut)

Sen verran kyseli töissä jaksamisesta ja muistutteli että tässä vaiheessa ei aleta synnytystä enää estelemään, että jos supistelee tms niin omalla levolla ainoastaan voi sitä jarruttaa.. No alaselkähän mulla jomottelee paljonkin, mut ei se kai sellasta menkkakipua ole mistä terkaa varotteli? Tai siis kun ei mulla ikinä menkkojen aikaan ollut selkäpuolella mitään niin en tiedä.. Etupuolella kyllä välillä vihloo kun tuo mötkäle liikuttelee päätään ja vatsanahkakin ja kylkiluut alkaa välillä olemaan potkuista hellänä..

Mutta nyt töihin! Vikat 2 viikkoa vielä ;)

Eltsu ja pena 32+6
 
Halin onnea matkaan!

Eltsu olen kans huomannut että pissahätäisenä alkaa herkästi kiristämään mahaa! Ei kait nuo mun sitten mitään huolestuttavia ole, kun ei satu silleen, lähinnä epämukavalta tuntuu.. Jotenkin nyt on alkanut mietityttään että toivottavasti ei synny ennen aikojaan ettei tarvi keskosaikaa olla erillään. Kaikesta sitä voikin huolehtia.. Ehkä mä vaan olen vihdoin tajunnut että tässähän ollaan rapsakasti yli puolivälin jo..:)

Susimieli ja Pieni 24+1
 
OI miten täällä on jännää! Tsemppiä Halin! Tsemppiä Sassy! :wave:

Täällä kanssa kiinnostaa nuo supparit. Tänään lääkäri kyseli että onko alkanut kovasti supistella ja joko kovasti haittaa työntekoa..? Ei kyllä mielestäni ole supistellut vielä ollenkaan. Pari kertaa lenkillä on vatsa tuntunut pidempään sillain kovalta, mutta mitään kipua ei ole kyllä vielä kertaakaan tuntunut. Kiinnostaa, että miltä ne sitten tuntuu.

Olin tänään ylimääräisessä ultrassa huvikseen :) Kaikki oli kunnossa, pieni näytti edelleen tytöltä :heart: ja oli rt:ssa. Koko vastasi pari viikkoa isompaa ja lääkäri sanoikin, että jos noiden mittojen perusteella laskisi, olisi la 22.10.! Eli tuleekohan aikasemmin kuin luulenkaan, vai onko tulossa kunnon mötkö :)

Nyt odottelen miestä kotiin äitiyspakkauksen kanssa. Viimein se tuli, meni oikeasti melkein kuusi viikkoa!

Leeniliini 29+4.
 
Meille syntyi terve ja komea poika perjantaina 19.8. klo 18.49 4320g ja 50,5cm, pään ympärys 36cm:heart: ( viikkoja oli 40+6).
Synnytys alkoi aika rytinällä, kipeät supparit alkoivat perjantaina klo 15, joita sitten tuli todella tiheään. Matka sairaalaan oli aika tuskaa...Sairaalassa oltiin klo 17 ja olin silloin jo 8cm auki... Poika oli maailmassa sitten klo 18.49. ja sain hänet heti vierihoitoon. Poika oli heti hyvävointinen, mulla ensipäivät kolotti episiotomia haavaa todella kovasti ja olin menettänyt vertakin 1200ml mutta nyt ollaan toivuttu jo hyvää vauhtia =) Mutta kerron paremmin synnytyksestä kun ehdin. Eilen kotiuduttiin.
Poika voi hyvin ja maitoa riittää.

Sassy ja Santeri
 
Hei taas pitkästä aikaa! Pahoittelen kovasti että en nyt tällä hetkellä lukenu kaikkea mitä ootte mun poissaolon aikana kirjotelleet. Sassy:lle kovasti onnea! Ja muutenkin kun nopeasti vilkasin läpi tekstit nii kaikilla näyttää olevan ihan hyvät oltavat :) mikä on hyvä juttu.

Puhuitte perhehuoneista, (liian aikaista miettiä niitä mun kohdalla?) montako sellasia huoneita on sairaaloissa? Ja miten niitä jaellaan ihmisille? Itse toivon todella että saisin sellasen. Mut niin varmaan moni muukin. Namppis varmaan tietää miten Porvoossa on? :)

Kun aiemmin puhuin siitä että lääkäri ei kirjottanu sairaslomaa..kävin sitten uudestaan naispuolisella ja hän on nyt kirjottanu mulle viikon kerrallaan saikkua. Oon ollu kokeilemassa että pystynkö tekee työtäni mutta ilman edistystä. On jopa tullu uus oire, huimausta. Melkeen tummenee silmissä jopa. Minä kun kuvittelin että raskaana olo ois ihanaa :D

Haleja kaikille! :)

Bubble ja Blåbäret 9+1
 
Mulla oli oman lähipiirin kummit selvillä jo vuosia sitten, samoin heille itselleen, eli eipä tarvinnut muuta kuin ilmoittaa raskaudesta ja tulevasta tehtävästä. Miehen puolelta sitten vähän pidempään arvottiin, ja kun ei osattu valita tuleeko sisko vai veli, niin sitten molemmat. Ja sitten viel yhteinen kaveripariskunta, eli kummeja on kaikkiaan kuusi, mutta en nyt ole siitä paineita ottanut.

Onnea Sassylle, ja luultavimmin sitten Halinillekin!

Mä nyt en edelleenkään odottele pääseväni hommiin viel ainakaan pariin viikkoon, varmaan menee pidemmäskin. Perjantaina alakerran tilanne oli suht karu; kiinni, ei erityisen pehmeä ja kaulaakin parisen senttiä.. Että enpä odottele ihmeitä, vaikka tilanteet muuttuukin silmänräpäyksessä. Ihmettelen vaan, miks sit pitää edes ronkkia, jos kerran mikään ei mitään tarkoita... Kypsyttää koko neuvolajärjestelmä tällä hetkellä, kun ei kukaan tunnu osaavan sanoa mitään mihinkään. Termi "arvauskeskus" saa taas vahvistusta. Ja oon päättänyt, että sisätutkimusta mulle ei enää tee muut kuin oma gyne Mehiläisessä, maksoi mitä maksoi.

T:Kettuuntunut Lunea 38+4
 

Yhteistyössä