*Esikoista yrittämään 2013!*

Eleanor85:lle oikein paljon onnea. :heart: Ihanaa, että Miss_Piggy sai kaverin plussanneisiin. Ja Helenan sanoin, perässä tullaan. Ennemmin tai myöhemmin, toivottavasti ennemmin :p

Helena2013: Mä kävin tammikuussa yksityisellä poistattamassa kierukan ja käynti makso kela-korvausten jälkeen n. 100e. 133e tai olla tarkka summa ennen kela-korvauksia. (Tämä siis Turun seudulla.) Siinä oli sisätutkimus ja ultraus. (Ja sain kuvia mun munasarjoista ja kohdusta, joita sitten esittelin miehellekin :LOL: )
 
Heippa Na-dene, todella tyyristä! Mä joudun kyl menee kunnalliseen jos se tuota luokkaa on :) Hauska juttu kyl ne kuvat :LOL:

Kumpa olisin raskaana. Voisinko olla, mitäs jos en koskaan tulekaan.. on paha olo ja sattuu ja kuumetta. eikä olo helpota.
 
Hurjasti onnea Eleanor85! Niin se plussa-aalto lähtee käyntiin, eikös niin? :)

Helena, voimia sulle ikävään oloon! Voihan tommonen flunssa olla kai raskausoire (toivotaan!),mutta vaikket nyt olisikaan raskaana varmasti vielä joskus olet :) ei kannata heittää toivoa, sillä se raskautuminen on tosi todennäköistä. 90 % tulee raskaaksi vuoden yrittämisen jälkeen, senkin jälkeen moni raskautuu vielä ilman hoitoja ja iso prosentti hoitoihin turvautuneista raskautuu myös! Eli pahat ajatukset nyt pois nyt ja rauhallisin mielin koitat ootella, millon se plussa putkahtaa puikkoon! (Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty.)
 
Na-dene ollaan todellakin oltu samiksia - luitkohan mun viestit tuolta edelliseltä sivulta, kun kävin yksityisellä, just samalla tavalla esittelin innoissani uä-kuvia miehelle mun muniksista :LOL: kun tulin lääkäristä, niin kerroin tohkeissani, että "mulla on johtofollikkeli vasemmassa munasarjassa!" No sehän oli ihan pihalla :LOL:

Hyvin sanottu, Lauriska! Onhan sitä välillä epätoivoisia fiiliksiä, vaikeaa tästä tekee se että homma ei ole millään tavalla omassa kontrollissa, eikä itse voi mitenkään asiaa hoputtaa. Eihän tuo fysiikka muutenkaan pelitä aina niin kuin haluaisi :) Siksi ajattelin itse nyt ottaa, tai ainakin yrittää :) ottaa rennosti, kun paikat on tutkittu ja kaikki mahikset ois raskautua. Ollaan miehen kanssa molemmat otettu tää nyt huumorilla, heitetään hyviä juttuja asiaan liittyen, ei painosteta, ja nautitaan toisistamme. Kyllä se plussa sieltä sitten aikanaan tulee, ennemmin tai myöhemmin :heart:
 
Helena: Ensin :hug: ja sitten lohduttavia sanoja:
On varmasti ihan normaalia, että on ajatuksia, tuntemuksia ja pelkoja liittyen raskaaksi tulemiseen. Ollaan alotettu yritys aika samoihin aikoihin ja ite olen kans huomannut, että mieli tekee välillä tepposiaan. Varsinkin kun täällä käy lueskelemassa kirjotuksia, tulee erittäin selvästi esiin se tosi asia, että lapsia todella saadaa, ei tehdä. Ja niin monella on ollut myös kaikenlaisia murheita ja haasteita raskautumiseen liittyen. : / Tiedän, että välillä tulee turhautuminen ja pelko, että mitä jos kaikki ei olekaan kunnossa tai jos ei ikinä tule raskaaksi, mutta kuten Lauriska tuolla jo "löikin faktaa pöytää", suurin osa kuitenkin ennen pitkään tulee raskaaksi. (Tämän yritän pitää myös itse mielessä.)
Tuntuu vain välillä, kun täällä palstailee, että yllättävän monella on esim. PCO tai omaan kiertoon liittyvää lääkitystä. (Todennäköisesti kuitenkin, he joilla murheita on, kaipaavat enemmän vertaistukea ja siksi palstailevat. Siksi, ehkä palstalla tulee vastaan suhteessa enemmän tapauksia, jossa raskautuminen ei tapahdukaan suht nopeasti. Näin olen ainakin itse järkeillyt...) Ja myönnän itsekin kaivaneeni kaikki gynepaperit laatikosta esille ja tarkastaneeni, mitä niissä lukee esim. munasarjoista. Tiedän, että on tyhmää miettiä pahinta ja jossitella tätä asiaa, todennäköistä kun kuitenki on, että raskaaksi tulee ennemmin tai myöhemmin. Ja varsinkin kun on menossa vasta yk1. :) Mutta tämä kaikki on ihan normaalia. Varsinkin kun meillä esikoista yrittävillä tämä kaikki on vielä uutta ja aiheuttaa hämmentäviä tunteita. Ja jokainen meistä haluaa hirveän kovasti saada sen lapsen (ja mieluiten heti! ;) ) Yritetään kuitenkin jaksaa. Aina se ei ole helppoa, mutta onneksi täältä saa aika hyvää vertaistukea, kun tuntuu ettei mikään suju ja kaikki ihmetyttää.



LilyAlice: Nauroin täällä ääneen, tota sun kirjotusta. (Mies kysy vieressä, että mikä nyt tuli :LOL: ) Ihan samiksia ollaan! :D Mites sulla muuten sujuu? Se gynekäynti oli ainakin menestys :) Mietin vaan, kun mennään niin samoilla kp:illä. (Mulla kp22/DPO4 ja nää päivät menee niiiiiin hitaasti...)
Edit. Lukutaitoinen minä! Just kirjotit yläpuolella, että rennolla asenteella meette. Ja eikös se useimmiten silloin tapahdu kun vähiten odottaa. Ja tämä pätee hyvin moneen asiaan. Mä ole mm. tavannu mun miehen näin... ;)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: LilyAlice
Eleanor85: Oikein paljon onnea plussasta!

Helena2013:
Kannattaa huomioida, että ilman isompia vaivoja et kyllä julkisen kautta kovin hevillä tule oikealle gynekologille pääsemään. Yleensä ovat tk-lääkäreitä/yleislääkäreitä jotka siellä ottavat vastaan. Saadakseen lähetteen gynekologille tarvitsee erikoissairaanhoitoa. Jos nyt ei tuurilla satu tk-lääkärinä toimimaan joku gyne. Ja esim. papa-kokeethan ottaa monesti sairaanhoitajat. Eli jos jotain tarkempaa haluaa tietää, niin kannattaa säästää vaikka muutama kuukausi siihen yksityiseen.

Mun vauvakuume (tai oikeastaan lapsikuume, koska nyt se tuntuu olevan tällaista "kypsempää" kuumeilua ylipäätään lapsesta, oli se sitten taapero, leikki-ikäinen tai teini ja sen kasvatuksesta kiemuroineen) kyllä nostelee nyt päätään! Huhhuh, tuli aika puskista, mutta tutun raskaus jotenkin innoitti. Pitäisi varmaan tässä lähiaikoina käydä miehen kanssa vähän keskusteluja asiasta. Hän kun ei mikään perheenlisäyskuumeilija ole luonteeltaan.
 
Eleanor85 Oho, onnea!! :flower: Tulipa ihan puskista :) Toivotaan et toit plussatuulet tullessasi tänne palstalle ;) Mulla on ollu ihan ihme kipuiluita vatsassa ja todella voimakasta pahaa oloa sekä väsymystä ja tänään aamulla huomasin et housut oli ihan kunnolla kastunu valkovuodosta. Et kaipa tää on sitä ovisaikaa sitten. Tuli hyödynnettyy tätä alkavaa ovista tänään ku mies tuli reissusta ;) Pieni ero teki kait hyvää ja mieskin oli sitä mieltä, et pitäis varmaan useemmin pupuilla. :) Tästähän mä olen enemmän kuin hyvilläni!! :heart: Jospa se sit tästä.
Kyllä se viime kuukauden episodi oli varmaan sit semmonen tapaus et mul oli ovis myöhässä ja sen takia menkatkin tuli silloin ku tuli. Niinku täällä ounasteltiinkin. Piti vaan itse tajuta tää kunnolla.
 
Mulla on nyt kp 27. Alotin terolut kuurin vahingossa päivää myöhemmin, joten en osaa sanoa alkaako menkat huomenna vai ylihuomenna. Kipeenä oon ollu. Paleli kovasti toissa päivänä ja oli heikko olo. En pystyny syömään muuta kun hedelmiä. Ensimmäistä kertaa ovistestit näytti haamuviivoja kp 13-15 päivinä. Aina ennen testit näyttäny negatiivista. Toivotaan et olis tärpänny!!
 
Täällä on pidetty vähän taukoa palstailusta, mutta ajattelin tulla päivittelemään kuulumisia.
Ensiksi paljon onnea Eleanor85, toivottavasti sun plussaus käynnistäisi kunnon aallon tällä palstalla :)

ON: Nyt menossa kp 23 ja sain CB:n hymynaaman kp 13, mutta itselle tuli jotenkin tunne, ettei ovista olisi oikeasti tapahtunut. Lämmöt ei lähtenyt aikaisempien kiertojen mukaisesti nousemaan, eikä myöskään rintojen arkuutta tullut. Nyt eilen oli jälleen kunnon kananmunalimat, mutta ovistestit näytti vaan hailuraa viivaa. Että ei tästä kierrosta ota sitten selvää.. Mielenkiinnolla odotan kuinka pitkä kierto tästä on taas tulossa. Meillä alkaa myös virallisen lääketieteellisen lapsettomuuden raja lähenemään, joten tutkimuksiin sitä on hakeuduttava. Ajattelin käydä yksityisellä gynellä eka tarkastuksessa ja ultrauksessa ja siinä samalla puhua lähetteestä julkiselle puolelle. Täällä päin myös miehen simpat täytyis tutkia ennen julkiselle puolelle hakeutumista (ei tehdä lainkaan julkisella).

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille :wave:
 
  • Tykkää
Reactions: LilyAlice
Eleanor85 onnittelut! :) Kyllä me muut kanssa vielä perästä tullaan :) Tsemppiä :flower:

Omaa napaa vähän.. DPO8/kp24/30 menossa (ainakin oletettavasti, koska tää kierto oli ja on jotenkin outo), vielä viikko pitäis olla menkkoihin, mutta tänään tuli jotakin veriviirua ja vaaleanpunertavaa vuotoa. Vähän ällö olo ollut pari päivää, samoin tunteet pinnassa. Jännittää... tekis vähän mieli jo toivoa parasta, mutta ei taida uskaltaa. Monta stressaavaa asiaa ts. monta rautaa tulessa just nyt, joten voi kaiketi sotkea tai vaikka lyhentääkin kiertoa?
 
Moi Lauriska, sun viesti oli niin ihana ja tsemppaava, kiitti :ashamed:. Olen nyt virallisesti kuumeessa ja kurkku huutaa hoosiannaa mutta onneksi se ei sulje pois sitä että raskaanakin voin olla. Tietysti melkein hammasta puren täällä jos ajattelenkin että tässä menisi vielä vuosi.. mutta sitä ei voi tietää. Jossain vaiheessa pitäisi onnistua!
 
  • Tykkää
Reactions: Lauriska
painoin "vastaa" mutta silti tää menee tolleen kummallisesti et viestit tulee ketjun loppuun joten kirjotannyt yhden pitkän viestin.

LilyAlice, kiitos sullekin tsempeistä jotka ei tosin olleet suoraan mulle tarkoitettu mutta..
Na-dene toit tosi hyvän pointin eteen, eli kokoontuuko täällä palstoilla juurikin ne joilla on ollut niitä vaikeuksia koska tulemme kaikki tänne hakemaan vertaistukea.. ja tämän vuoksi sitä jotenkin kuvittelee että raskautuminen olisi vaikeaa vaikka hyvin moni onnistuu siinä aika helpostikin.Tämäkin on mielestäni fakta. Olen tosiaan tämän miehen kanssa ekaa kertaa yrittämässä mutta yritin aiemmin viime vuonna monta kiertoa... ja silloin ei natsannut.
 
Helena: Ymmärsin, että toi viesti oli varmaan mulle, vaikket mitenkään eritellyt kenelle kirjotit :) Vaikka satanen on iso raha, jos sillä saa pidemmäksi aikaa mielenrauhan, niin suosittelen. Mulla meni koko summa vakuutuksesta, koska kierukka aiheutti mulla tosi voimakkaita alavatsakipuja ja vaikka raskaantuminen oli nyt ajankohtainen, niin olin harkinnut kierukan poistoa muutenkin jo jonkun aikaa kipujen takia. Järkyttäviä vatsakramppeja, jotka veti kaksinkerroin. Useamman kerran jouduin olemaan saikulla töistä kipujen takia. :( Joten se kirjotettiin papereihin syyksi, gyne laitto papereihin (vakuutusyhtiön vaatiman) diagnoosin ja sain laskun vakuutukseen. (Onneksi vanhemmat ottanu mulle hyvän vakuutuksen, kun oon ollu pieni, niin korvaa tollasiakin juttuja.)
Tosta DPO:sta. Eli jos ovis plussa olis ollu toi 12.2., niin 13.2. olis Dpo0 ja 14.2. Dpo1, jollon tänään (Eilen) olis ollu Dpo8. (Korjatkaa joku, jos oon väärässä...) Sähän saat testailla ihan just :heart: Plussatuulia puhureittain!


Mulle sattu vähän outo juttu, kun töissä ihastelin työkaverin n. rv 30 vauvavatsaa. Totesin hänelle, että odotahan vaan, kun se tosta vielä kasvaa. Johon toinen työkaveri (vanhempi rouva) totes mulle hieman hymyillen (ei pahalla, mutta) et mitäs sä siitä muka tiedät. Olin sekunnin ihan höh (tuntu jotenkin pahalta), mut onnistuin sitten sanomaan hymyillen, että olen sujuvasti seurannut vierestä. Ihmiset on välillä niin tahdittomia. Juu, on kyllä totta, että olen ennen ollut sitä mieltä, etten vielä lapsia halua, enkä mielenmuutoksesta ole juurikaan kenellekään kertonut, mutta tuli silti vähän kurja olo. : /

Täällä aletaan olla DPO6 puolella ja mielenkiintosia oireitakin on ollu. Vatsaa nippaillu lähes joka ilta oikealta, vessassa joutuu ramppaamaan mun mielestä useammin ku ennen ja iltasin ollu vähän huonoa oloakin. Ja mielihaluna oli pakko saada paprikaa leivän päälle. (jouduin hakee kaupasta, kun ei ollu jääkaapissa.) Toivottavasti en vaan kuvittele näitä oireita :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Na-dane Ihanaa piinailua :D Näissä piireissä ei varmaankaa ole yhtään epäkohteliasta toivottaa sulle oikein kunnon pahoinvointeja ja oksentamista oireiksi ;D

eleanor ONNEA!

ON: Oon taas nähny ihme vauva/raskaumis unia. Vaikka tämä kierto menny ihan hänelleen, kun edellinen oli kemiallinen / alkuraskauden keskenmeno, niin vieläkin tuntus heikkoa positiivista r.testi näyttävän ( erittäin haamua, mut silti), voiskohan olla jo ovulaatio mikä näkys? Tai mikä lie. Alavatsakipuja ja tissien nipistelyä ollu edelliskierrosta lähtien, mut tosiaan joo, en oo raskaana, kun sillä testillä viimeviikolla tarksitin. Varmaa menee ihan sekasin tää kierto, tottakai, kun heti kun menkat alkaa nii soitan gynenpolille ja aloitetaan tutkimukset.
Männäviikolla oli niin kipeä alamaha, et on varmaa munasarjakysta kun noin kierronmukaan oireilee. Tai sit megaovis. Tiijä häntä. Kun koittaa olla ressaamatta näitä asiaoita, niin otin vaan lääkettä ja sillähän se helepotti. En soittanu/ käyny gynellä. Kun tuntuu että sekkää mittään hyövää. Jonkinlainen surutyö menossa asian suhteen, että omin voimin ei lasta saada enää kun toinen munajohdin on poistettu. Ei oo näkyny ei kuulunu.

Ja vitsit, mien´oikiasti ylleensä näin masentunutta seruaa ole, joten jottai kivojaki uutisia välliin: jännät paikat, siskoni saa ihan kohta vauvan ja sit pääsee nuuskutteleen pikkusita <3 Ja sit mie vihdoin lohdutukseski itselleni tilasin ne hiustenpidennykset, ja ensviikolla tällä tytöllä on muuten niin pitkä letti ko olla voi! ihanaa!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä