Esikoista yrittämään 2012!

  • Viestiketjun aloittaja Sennay
  • Ensimmäinen viesti
Tänään otan viimeisen pillerin ja ihan hirveän innostunut tunnelma täällä päässä :) Sen verran olen lueskellut tuosta foolihaposta, että sitä ja D-vitamiinilisää hain eilen apteektista. Toivottavasti en ole liian myöhään liikenteessä, koska ilmeisesti sitä olisi pitänyt alkaa syömään jo muutama kuukausi ennen raskautumisaikeita (jos siis ei saa ravinnosta tarpeeksi). En kyllä oleta, että heti tärppää... mutta jos sit kuitenkin :D Hiukan mietityttää, että miten kierto palautuu 7 vuoden (!) pillerikuurin jälkeen. Ennen tätä kierto oli tasaisesti 29-31 pvää, muistaakseni. Mutta eniten hirvittää naaman tilanne. Olen saanut ikävän aknen melko hyvin kuriin cypretylillä ja pelottaa ihan vietävästi, että se palaa.. Se kun vaikuttaa itsetuntoon todella paljon.

Mutta meillä ei siis ole muita lisäapuja käytössä kuin nuo ravinteet. Miehelle ehdotin pupuilua kahden päivän välein. Ei pitänyt huonona ideana ;) Toivottavasti pillereiden jälkeen nuo halutkin hieman nousisivat, ainakin ystävät ovat tällaista kertoneet!
 
Sennay
Tervetuloa Typy85 mukaan kuumeilemaan.

Täällä kuumeet, niin hää-kuin vauvakuumekin pakkasen puolella ainakin -1000 astetta. Liekkö sitten kuukautiset tulossa, kun joka asia v****taa ihan suunnattomasti ja kaikki avomiehen tekemiset, sanomiset, ilmeet ja eleet ärsyttää. Muutenkin tullut vähän ajatuksia, että onko tämä sittenkään sitä, mitä elämältäni haluan. Yleensä mulla mielialat tekee tämmöstä kuperkeikkaa ennen kuukautisia, mutta voihan ne taas jäädä tulemattakin, kun ei ole kroppa vielä tasapainossa hormonien suhteen.

Anteeksi avautuminen ja hyvää viikon jatkoa.
 
Koita jaksaa Sennay :hug: .
Hormonihärdellit on ihan kamalia. Mä olen kauhea riivinrauta aina ennen menkkoja myös. Toivottavasti helpottaa.

Meillä seksielämä parani mun pillereiden lopettamisen jälkeen ihan tosi paljon. Niin laadullisesti kuin määrällisestikin. Tuntuu ihan erilaiselta nyt, ja varmaan sekin kun omat halut on ihan eri luokkaa kuin pillereitä syödessä niin myös tuntuu paremmalta.
Ja tosiaan pillereitä syödessä oli viimesen puoli vuotta vähän hiljasempaa makuuhuoneen puolella. Saattoi kaksikin viikkoa mennä ilman. Nyt tulee monta kertaa viikossa pupuiltua, jos vaan aikataulut sallii.:D

Meillä mennään nyt kovaa vauhtia eteenpäin. Miehen kanssa kuumeillaan kovasti yhdessä ja mietitään tulevaa. Toivotaan että jo joulukuussa tärppäis.

Muut joulu- ja tammikuussa aloittelevat. Millaiset kierrot teillä on suurinpiirtein? Eli mihin aikaan kuusta tässä ketjussa alkaa testaaminen? Mä en itse tosiaan kauheasti nyt tiedä miten tämä kierto menee, mutta suurinpiirtein joulun tienoilla testailen. Ajattelin että jouluaattoaamuna, ennen miehen vanhempien luo menoa testaan ja varmistan voinko ottaa jouluaterialla viiniä :D. Parhaassa tapauksessa siinä saisi sitten joululahjankin samalla.
 
Viimeksi muokattu:
Sennay, minusta ainakin on hyvä lukea, ettei kaikilla muillakaan ole aina ihan ruusuilla tanssimista. Ei ole meinaan meilläkään juuri nyt. Ja se, että ajatukset menee vuoristorataa on minullekin tuttua. Olen kuitenkin miettinyt lapsen saamista jo noin 1,5 vuotta päivittäin ja yli vuosi siinä meni, että tunteet ei enää ailahdellukaan. Nyt siis vajaan puolen vuoden ajan kun olen miettinyt, että saisimme vauvan, ajatus on tuntunut aina hyvältä.

Ja Verna-, pitkät viestit on vaan hyvä asia! Ainakin tässä ketjussa, kun täällä ei kuitenkaan vielä ihan hirveän isoa joukkoa kirjoittelijoita ole. Käyn täällä joka päivä kurkkimassa ja aina toivon, että olisi tullut mahdollisimman paljon uusia viestejä, koska tää on tällä hetkellä ainoa ketju, johon aktiivisesti osallistun.

Eilen illalla puhuttiin, että meitä molempia jännittää lasten saaminen. Mutta kyllä mies sitten sanoi, että olisi varmasti myös tosi onnellinen, jos meille tulisi pieni nyytti.
 
Typy85: Meillähän on ihan melkein just samanlainen tilanne! Mulla kans ollu 7 vuotta käytössä cypretyl ja juurikin tuon aknen takia ehkäisyn lisäksi tietty ;) Millaisena muuten otat nyt sitä foolihappoa? Onko siis joku vitamiinivalmiste, jossa mukana foolihappo vai ihan pelkkää foolihappoa? Täytyis varmaan itekin aloittaa tuo foolihappo, vaikka salaattia ja hedelmiä syönkin, mut luulen etten kuitenkaan tarpeeksi..

Sennay: Voimia sinnepäin! Toivottavasti ajatukset selkenee : /

Piikikäs: Mulla kans testaukset varmaan juuri joulua ennen, jos menkat ei ole siinä vaiheessa vielä alkaneet. Mulla on vaan se etten todellakaan tiedä milloin mun menkat pitäis alkaa. Ennen pillereitä ei muistakseeni ollut kovin säännölliset, mutta katsellaan. Olis tosi ihanaa jos jo nyt tärppäis, niin sais kyllä maailman ihanimman joululahjan juuri aaton kynnyksellä :heart:
 
Tänne on nyt tullut niin paljon kirjoituksia että huh huh! Olen päivittäin käynyt lukemassa uusimmat viestit, mutta jotenkin tuntuu että itsellä ei ole enään kirjoitettavaa.
Haluan kuitenkin toivottavaa uusille TERVETULOA, kaikille kenellä on vaikeata JAKSAMISIA ja onnellisille kuumeilijoille ONNEA :)

Olen syönyt foolihappoa parisen viikkoa (?), joka aamu en ole kyllä muistanut ottaa mutta suunnilleen :D Pillerit loppui viikonloppuna ja nyt odotellaan viimeistä pillerivuotoa. Minulla loppui vauvastressi heti kun sain viimisen pillerin alas kurkusta, nyt vain tyytyväisenä olen odottanut että hormoonit lakkaa vaikuttamasta ja saa taas tietää millainen oikeasti on ilman niitä ihmepillereitä.

Onkohan kukaan vielä pohtinut mihin ehkäisyyn palaa, kun on sen aika? Minua ei enää innostaisi se pillereiden popsiminen mutta ei myöskään kondoomit ja olen jo alkanut pähkäilemään mikä olisi sitten se sopivin ehkäisymuoto..

Kuitenkin joulukuussa yrityksen aloittaville paaljon tsemppiä <3 Kunpa aika menisi nopeammin ja voisi jo hypätä siihen hetkeen kun saa plussatestin :)
 
Vem vet Mulla on aika samanlaisia tuntemuksia kuin sullakin. Olen vauvasta haaveillut jo ainakin vuoden verran ja aluksi ajatus välillä myös pelotti ja ahdisti. Nyt kun ajattelen asiaa niin ns. epäröintiä ei enää ole. Ole nyt todellakin varma siitä että haluan äidiksi! Tuntuupa ihanalta "sanoa" se :) Olen viimeisen vuoden aikana nähnyt ainakin neljä kertaa unta, että olen raskaana! Ja voi sitä pettymystä kun herään..

Apina25 Jep, akne on pysynyt hyvin kurissa, mutta tiedän, että se ei ole hävinnyt vielä mihinkään. Aina toisinaan sopivan stressin tullen lääkityksestä huolimatta puskee pintaan mojova paise. Ja aina leukaan. Eli epäilen, että ainakin äitini saattaa arvata kasvojeni kukinnasta minun lopettaneen pillerit, koska hän tietää vaivani hyvin. Olemme siis kertoneet vasta yhdelle hyvälle ystäväpariskunnalle ja aiomme pitää sen niin!

Foolihappoa otan pillereinä, joissa on vain sitä. Olen kyllä muutenkin parantanut tapojani ruokavalion suhteen ja pyrkinyt monipuolistamaan valikoimaan. Tuo foolihappo kun ei ole tietääkseni vaarallista vaikka sitä saisi hiukan liikaakin niin siksi ostin. D-vitamiinia ei taida ruuasta saada millään tarpeeksi. Ja otin sitäkin vain sen missä pitoisuus oli toiseksi pienin niistä apteekin vaihtoehdoista eli 10 jotain/mg.

Piikikäs Menkkojen pitäisi alkaa nyt pe tai la (2. tai 3. pvä), joten testailut voinen aloittaa vasta vuoden vaihteessa. Ei ihan jouluna saa varmaan mitään tuloksia vielä. Huomenna laitan testitilauksen menemään!

Jännää!!
 
Viimeksi muokattu:
tässä olisi lisää tietoa vaipoista kun kestoilusta on täällä ollut nyt puhetta :)

Vaipat pilaavat ilmaa - Tehy

mulla vaan koko ajan pyörii vauvajutut mielessä kun oon lomalla,onneks kuukauden päästä alkaa kevääseen asti jatkuvat harjoittelut niin saa muuta ajattelemista.talokuume on kans kova,ollaan miehen kanssa jo taloja katsottu :) isoja elämänmuutoksia tulossa vuoden sisällä.talon osto jos vaan pankista saadaan lainaa ja sitten vauvan yritys alkaa.itselle sitten valmistuminen keväällä ja se työpaikan metsästys,elämme jännittäviä aikoja :D
 
Voimia Sennay. Välillä pitää avautua, täällä se on ihan suotavaa :)

Ajattelin huomenna käppäillä apteekin suunnalla sitä foolihappoa ostamassa. En oikein tiedä, ostaisinko Multivita - raskaus ja imetys -paketin. Siinä olisi foolihapon lisäksi muutkin vitamiinit. Multivita - Monivitamiini

Lisäksi mietin, että tilaisinko testit netin kautta esim. Clearbluen sivulta vai ostanko vaan apteekista. Toivottavasti meiän apteekissa ko. testjeä on. Vaikuttavat laadukkaimmilta. :) Typy85, mistä tilaat testit?

Ei mitään käsitystä, millainen kierto tulee olemaan nyt pillereiden lopetuksen jälkeen. Ennen pillereiden aloitusta oli kutakuinkin 35-40vrk, toivottavasti ei ihan noin pitkä tulis olemaan jahka palaudun. Mut varmaan sitä sit vuoden vaihteessa testailen ;) Jos maltan niinkään kauas.. Toivon että tärppää mahdollisimman pian! Vaikka tuota elopainoa onkin, tiedän monta reippaasti ylipainoista jotka ovat raskautuneet nopeasti ja raskaus + synnytys on menneet hyvin.
 
Heipä hei!
Ajattelin liittyä mukaan joukkoon, jos vain sopii :). Hiukan taustaa eli olen 22-vuotias ja avokki 24-vuotias, yhdessä ollaan oltu 4 vuotta. Vauvakuumeeseen heräsin tossa keväällä ensimmäistä kertaan, aikaisemmin olin ajatellut etten halua nuorena lapsia saatikka olisko minusta äidiksi. Ajatus vauvasta on siitä asti kypsynyt päässä ja nyt ollaan siinä vaiheessa, että pillerit jäivät viikko sitten pois. Tarkkaa aloitus en osaa sanoa, kun tuo avokki hieman vielä jarruttelee. Oli kuitenkin kavereilleen puhunut kuinka hienoa olisi saada oma lapsi :) Mutta jos sopii, niin alkuun vähän taustailisin tässä ja päivittäisin sitten tarkemman aloitusajan?
 
nallukkan Ajattelin tilata täältä: Raskaustestit | Kotitesti.fi, vaikutti kohtuuhintaisilta nuo testit. Ensin ajattelin ottaa kymmenen puikkotestiä ja jos yritys venyy pidemmäksi niin siirryn varmaankin halvempiin liuskatesteihin.

Clavel Kiva, että saadaan uusia kuumeilijoita joukkoon! Kyllä se mieskin saattaa olla siellä kuumeinen vaikkei sitä tunnusta ;) Meillä kävi niin, että kun mies on leikkimielisesti kysellyt jo muutaman vuoden vauvojen tekemisestä niin lopulta kun hän sitä ihan tosissaan ehdotti niin en meinannut uskoa! Lopulta olimme syksyllä siinä pisteessä, että vaikka tunnemme toisemme läpikotaisin ja voimme puhua kaikesta, niin silti kumpikaan ei "uskaltanut" ottaa viimeistä askelta ja ehdottaa pillereistä luopumista :D Oletteko te puhuneet asiasta kunnolla vai vasta tunnustelleet toisten tunteita?
 
Hei! Ilmoittaudun mukaan!! :wave:

Kuulun kylläkin vissiin tuonne varaslähdön ottaneisiin.. :whistle: Olen siis 27v, avokki on vuoden vanhempi. Yhteistä taivalta kohta 5 vuotta. Hormonaalisesta ehkäisystä luovuin jo apauttiarallaa vuosi sitten, jonka jälkeen sähläiltiin kumeilla. Vauvasta on kovasti ollut puhetta, mutta "päätöstä" ei saatu aikaiseksi. Meistä ei kai kumpikaan uskaltanut tehdä sitä lopullista ratkaisua, kunnes sitten vaan tässä kuussa ei enää käytetty kumiakaan. Nooh, tulostahan ei tullut tästä kierrosta, mutta jospa jo seuraavasta. =)

Mulla siis hormoni-ehkäisyn lopettamisesta on jo aikaa, mutta kierto heittelee vähän miten sattuu 27-36 eli ovulaatio on milloin mitenkin. Ite oon ollut vauvakuumeinen jo KAUAN, joten on tullut lueskeltua ja tutkittua asiaa jo ennen yrittämisen aloittamistakin.
 
Tervetuloa Clavel ja Karole!

Typy85, kiitos vinkistä. Nimimerkillä Tilasin juuri raskaustestejä (Clearblueta 2kpl) ja ovulaatiotestit (joiden mukana sai vielä 3 raskaustestiä) :x Vaikutti hyvälle sivustolle, ja toimittavat tuotteet postilaatikkoon eikä tarvitse siis postista hakea! Jännitin tuota asiaa, kun tuttavani on töissä lähikaupalla joka toimii siis meidän lähimpänä postina. Olisihan se ollut aika läpinäkyvää käydä hakemassa isoin logoin varusteltua pakettia kun tuttu on kasalla.. No, onneksi kävi näin helposti :) Ja nyt aloitettiin myös vitamiinit.

Karole, tuliko muutoksia seksihaluihin ja mielialoihin ym. kun lopetit hormoniehkäisyn? Itse toivon että väsymys ainakin vähenisi ja halujakin saisi olla pikkaisen enempi :D

Minäkään en meinannut uskoa korviani, kun mies tuumasi että voisin jättää pillerit pois :D Niin pitkään ollaan vitsailtu, ja mä olen kyllä ilmaissut kantani hyvin selvästi: heti kun mies on valmis niin minä olen kyllä täysillä mukana. Eikä ne jöröt kauhean äkkiä ala kuumeiluaan osoittamaan välttämättä ;)
 
Kiitoksia!

Typy85 Ollaan kyllä asiasta juteltu kunnolla pariinkin otteeseen :) Muutama vuosi takaperin mies kertoi oman kantansa, että lapset nuorena, johon minä taas hieman äkkipikaisena ihmisenä totesin että nuorena en tee (silloin mielipiteeni oli se). Mahtaakohan tuo sitten jäänyt jotenkin kummittelemaan miehen päähän? Vaikka asioista on puhuttu

nallukkan totta tuokin mitä sanoit :)

Onko muilla tulossa lähipiiriin vauvoja tässä lähiaikoina? Meillä on tulossa, joten pääsee hyvin hiplailemaan kaikkia vauvanvaatteita ym. ilman, että kukaan ihmettelee suurempia :D. Emme ole puhuneet tästä asiasta kenellekkään, kun haluan välttyä "joko nyt" -kyselyiltä ja tykkään pitää asiat ominani kunnes on se 12vko täynnä :)
 
Oi, kun on tullut uusia mukaan joukkoon ja paljon juttua riittänyt! Itse olen ollut poissa koneen äärestä useamman päivän, kiva kun aktiivista porukkaa : )

Me ollaan miehen kanssa helmikuun alussa lopettamassa pillerit, siihen päädyttiin mutta kondomilla varmaan alussa mennään, saa nähä miltä tuntuu kun ei olla kun ehkä yks kerta joskus aikanaan käytetty. Jos vaikka vauvahaaveet siirtyis jo aikaisemmaks jos ei jakseta läträtä!!
Ja toiveena olis halujen ISO parantuminen!! Toivottavasti iho ei mee huonoon kuntoon, mullakin juuri cypretyl auttanut ihon kuntoon.

Mä oon kanssa ajatellu alkaa hyvissä ajoin foolihappoa syömään, d-vitamiinia myös otan säännöllisesti. Muuten mulla on aika monipuolinen ruokavalio niin en varmaan muita vitamiineja ala syömään. Liikuntaakin oon kovasti miettinyt, että pitäis varmaan vähän lisätä koska kyllähän se hyvä fyysinen kunto ennen raskautta auttaa jaksamaan ja myös palautumaan synnytyksen jälkeen. Tällä hetkellä käyn kuntosalilla tai jumpassa 1-2 krt viikossa.

Mä luulen että haluun alusta alkaen alkaa tikuttamaan ovulaatiota , mä en tykkää epävarmuudesta tai kun haluisin kaiken aina heti-periaatteella : ) Niin sit ainakin tietäis varmemmin oikeat päivät pupuiluun. Musta olis kiva, että vauva syntyi kevään-loppukesän välillä, mutta ei kyllä periaatteessa väliä, tulee kun on tullakseen!

Meillä lähipiirissä tyttövauvoja juuri syntynyt useampi ja kummiksi pääsin myös (ensimmäistä kertaa), hyvä fiilis siitä : ) Saa hoitaa ja touhuta niiden vauvojen kanssa lähikuukausina.

Hyvää ja vetistä (meilläpäin ainakin) päivää kaikille! Oon laittanut kotia joulukuntoon, mutta vielä puuttuu pakkanen ja kinokset, niitä odotellessa : )
 
Tervetuloa uudet! :)

Ja piristysrutistus Sennaylle! :hug:
Mä jaan sun tuskan. Itsellä on nyt joku vitutus/masennusaalto meneillään. Masennusta aiheuttaa se, kun stressaan tätä vauvahommaa. Eilen iski sellainen kauhea varmuus siitä, että joudutaan tahkoomaan vauvaa vuosikausia. Kai se johtuu noiden pillereiden syömisestä. Tahtois jättää ne jo pois. Nyt kun vaan murehtii näitä asioita, niin ei oikein osaa nautiskella elämästä muuten. Vauvakuume on toisaalta ihanaa, mutta toisaalta se on muodostanut mun elämääni tyhjiön, jonka ympäri tässä vaan odotellessa kierrellään. Huokaus.

Mulla tuli kuukautiset melko epäsäännöllisesti aikana ennen pillereitä. Joistain vanhoista kalentereista pystyis varmaan laskeen kierron keskimääräisen pituuden. Mutta hämärä muistikuva sanoo että se olis 30 päivää tai yli. Ensimmäiset superoptimistiset testailut voisin siis tehdä tammi-helmikuun vaihteessa. :)
 
Moikkis kaikki!

Onpas täällä ollut tänään tosi aktiivista keskustelua jo heti päivällä ;) Kivaa! Mä alotin nyt kans D-vitamiinin ja sit pitäis hakea varmaan foolihappoa myös apteekista.. Myös raskaustestejä tilasin eilen myös tuolta kotitesti-sivustolta. Tilasin yhden digitaalisen ja kolme tikkutestiä, yhteesä 16 euroa. Aikas edullista verrattuna kauppojen hintoihin.

Ai niin ja tervetuloa uudet kuumeilijat:flower:
 
nallukkan, mielialoihin sain jo muutoksen, kun siirryin pillereistä laastariin. Olin ihan järkyttävä hormonihirmu pillereiden aikana, mutta en itse sitä edes tajunnut. :O Onneks on olemassa äiti.. Hän "hienovaraisesti" ilmaisi, että voisin tehdä asialle jotain ennen kuin mies tympääntyy muhun totaalisesti. Laastari sopi paaaaaljon paremmin mulle ja mieli oli seesteinen. En kyllä muista, että seksihaluihin olis tullut mitään merkittävää muutosta, kun hormonilääkkeet eivät ole erityisemmin aiheuttaneet mulle haluttomuutta. Aika kultaa muistot.. ;)

Clavel, meidän lähipiirissä ei ole vauvoja, eikä ole tulossakaan. Paitsi mun ihana kummipoika, joka on 2kk. :heart: He tosin asuvat niin kaukana, ettei näe aina silloin kuin haluaisi. Miehen sisarukset ovat jo lapsensa tehneet ja mun veli on sen verran periaatteen/vanhan kansan mies, että menevät ensin naimisiin. Suurin osa miedän kaveripiiristä on ikisinkkuja omasta tahdostaan tai olosuhteiden pakosta, joten heiltä ei ole odotettavissa vauva-uutisia..kait.. Eihän sitä koskaan tiedä.
 
Henrietta täällä toinen, jolla alkaa oviksen metsästys heti alussa :) En ollut ite ensin suunnitellut mitään tikutteluja, mutta sitten sainkin työkaverilta aimo kasan ylimääräisiä ovistestejä, joten ei muuta kun heti vaan käyttöön! Ei meinaan haittais yhtään vaikka heti pärähtäis raskaaks ekasta kierrosta :heart:

Yritän valmistautua pitämällä kuntoa yllä ja syömällä monipuolisemmin. Vitamiinipurkki on tarkoitus käydä ennen joulua ostamassa. Mulla on liikkumiset ollut viime aikoina toi sama 1-2 kertaa viikossa salilla tai jumpassa. Ulkoilu ei oo kauheesti kiinnostanut kun nää kelit on ihan annelista... Onneks alkaa olla jouluvalojen aika niin saa vähän valoa pimeyteen! :xmas:
 
Musta tuntuu, että tässä kun aikaa kuluu ja asioiden kanssa tulee tutummaksi, niin sitä enemmän alan lipsua tuolta eko-luomuilupuolelta siihen perusjoukkoon. :D Vielä pari vuotta sitten ajattelin, että todellakin ja ehdottomasti käytetään sitten kestovaippoja, eikä mitään kertiksien kemikaaleja vauvan iholle (käytän itse kuukuppia menkkojen aikaan ja en voisi kuvitellakaan takaisin siteisiin siirtymistä, vähän sama ajatusmalli siis vauvan vaippojen suhteen). Nyt on kaveriperheen kestoilua seurannut sivusta ja tajunnut, että tosiaan siinä joutuu ensin kokeilemalla selvittämään, mikä kestovaippamalli juuri omalle vauvalle sopii ja kestoja joutuu vaihtamaan yleensä heti jos pienetkin pissat sinne lirahtaa, kun tuntuvat märemmiltä jne. Plus se pyykkäys päälle, niin alkaakin tuntua että onhan ne kertakäyttöset vaan aika helppoja. No saa nähdä mikä on kanta sitten kun vauvan tulo lähempänä on. Sama homma on synnytyksessä luomuilun suhteen. :D

Uusille tervetuloa! Clavel, mä olen samalla tavalla vähän taustalla kun ei mitään tarkkaa ajankohtaa ole. Toisaalta en edes tiedä miksi palstailen, kun ei mulla nyt ole mitään kovaa vauvakuumetta tällä hetkellä. Sellainen olo on, että ehdottomasti lapsia haluan, mutta onko se aloittamisen ajankohta esim. parin kuukauden päästä vai 1-2v päästä, niin en oikein tiedä. Vuosi sitten oli kamala kuume ja laskeskelin koska saisi tulla raskaaksi että ehtii valmistua ja koska voisi raskautua, että ehtisi olla sen puoli vuotta töissäkin ennen äippälomaa. Hohoh.

Sennaylle tsempitys, pakostihan sitä ajoittain tulee noita tuollaisia tuntemuksia. Tuskin kenenkään suhde on 24/7 yhtä ilakointia ja ruusuilla tanssimista.

Sukulaisissa nyt ei hirveästi vauvoja tällä erää ole. Pari opiskelukaveria on raskaana ja toisella näistä on jo parivuotias lapsikin, niin siinä on päässyt vähän vauvajuttuja sivusta seurailemaan. Opiskelu-/työjuttujen puolesta tuleekin sitten vauvakiintiöt täyteen. Ehkäpä mun vauvakuumeen hiipuminenkin vähän johtuu siitä, että tulee noin muuten niin paljon oltua tekemisissä vauvojen kanssa, että täyttää pahimman kuumeen. :D

Henrietta: Itse en suurta painoarvoa noille hedelmällisyystesteille antaisi. Eihän noita ole mitään syytä alkaa tekemään, ennenkuin on se noin vuosi yrittämistä takana (hedelmällisyysongelmien suhteen riskiryhmillä puolen vuoden yrityksen jälkeen) ja silloinhan nuo testataan ihan luotettavasti julkisellakin. Epäilen, että noilla kotitesteillä on suurempi todennäköisyys, että teet jotain väärin ja et saa luotettavaa tulosta. Ja joku väärä negatiivinen esim. spermatestistä voi sitten aiheuttaa ihan turhaa stressiä. Ja mitäpä sitten teet, jos saatkin testistä 1kk yrittämisen jälkeen tuloksen, ettei kaikki olisikaan kunnossa? En pistäisi päätäni pantiksi, että noiden perusteella julkiselle puolelle otettaisiin noin pian tutkimuksiinkaan. Ja naisillahan hedelmättömyyttä tutkittaessa verinäytteistä tutkitaan muutakin kuin pelkkä FSH.
 
Sennay
Tervetuloa uudet kuumeilijat ja kiitos kaikille tsempityksistä. :)

Itse en ainakaan ala ovista metsästämään, aiheuttaa vain liikaa stressiä ja monesti se taas hankaloittaa raskautumista. : / Kestoilusta sen verran, että tuskin siihen hommaan lähdemme, mutta aikahan sen näyttää. :) Lähipiirissä ei ole pieniä lapsia, mutta innolla odotan luokkakaverin terveisiä, kumpi tuli. Laskettu aika oli jo muutama päivä sitten ja nyt jännäillään, miten käy. :)

Hyvää alkavaa joulukuuta kaikille!! :flower:

Muoks. Justiin sainkin tietää, että tyttö tullut luokkakaverille. :heart:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tervetuloa, Clavel ja Karole!

Lähipiirissä ei ole vauvoja tulossa, siskonikin lapsi on jo koulun aloittanut. Muutamalle opiskelukaverille on syntynyt vauva opiskelujen aikana. Heidän kanssaan olisi tietysti kiva olla yhteydessä etenkin jos itse olisi samassa elämäntilanteessa. Olenkin miettinyt erilaisia kanavia, joiden kautta voisi löytyä samassa elämäntilanteessa olevia kavereita. Raskausaikana neuvolan valmennusryhmistä voisi löytyä uusia kavereita, samaten erilaisista kerhoista ja harrastuksista sitten kun vauva olisi jo syntynyt. Tuntuuko teistä, että kaipaisitte (lisää) äitikavereita vauvan myötä?

Jippii. Sain lääkäriajan tammikuun loppupuolelle!? Sitä ennen ei kuulemma ollut aikoja saatavilla. Kuukautiset olisivat silloin olleet poissa lähes puoli vuotta. Saa nähdä, hakeudunko sitä ennen yksityiselle. Että vinkiksi vaan, kannattaa pillerit lopetettuanne varata aika hyvissä ajoin ennen kuin kuukautiset ehtivät olla poissa neljää kuukautta niin kuin mulla. Nyt saattaa meidän helmikuinen aloitus viivästyä, jos kuukautiset ei lähde käyntiin ennen lääkäriaikaa tai pian lääkärikäynnin jälkeen. Olenkin jo lueskellut Teroluteista, joita määrätään mm. kuukautisvuodon käynnistämiseksi. Toki voimme aloittaa yrityksen jo helmikuussa vaikka Teroluteja minulle määrättäisiinkin, mutta haluaisin, että oma kuukautiskierto olisi käynnistynyt ennen kuin vauvaa aletaan yrittää.

Nyt sanon sen suoraan... pelottaa, ettei vauvaa tule. Pelottaa, että mä olisin jo jotenkin astumassa sellaiselle polulle, jolla edessä on
1. puoli vuotta kadoksissa olleet kuukautiset
2. Terolut-kuurit
3. Clomifen-kuurit
4. ja sitten en uskallakaan ajatella paljon eteenpäin...
5. tai no, ehkä vuosi raskaaksi tulemisen yritystä...
6. ja sitten lapsettomuushoitoja :(?

Eihän vauvaa voi tulla, jos ei kuukautiset tule, tai oikeammin jos ovulaatiota ei tapahdu). Pitäisikö mun ostaa ovulaatiotestejä ja kattoa, jos sittenkin ovuloin, mutta vuotoa ei vain tule? Tilanne on alkanut ahdistaa.
 
Vem vet, ymmärrän pelkosi. Toisaalta voi olla, että tarvitset vain pienen sysäyksen, että normaali hormonitoiminta käynnistyy ja raskautuminen onnistuu nopeastikin. Taitaa olla aika yleistä, että meistä vauvakuumeilijoista suurin osa miettii (ja pelkää) sitä pisintä polkua lapsen saamiseen. Mä oon tankannut itseni täyteen tilastoja raskautumisesta ja niiden avulla yritän olla stressaamatta. :) Huom! YRITÄN olla stressaamatta.
Mulla on kaks kertaa elämäni aikana ollut menkat hukassa sellaiset puoli vuotta. Kummatkin kerrat pillereiden lopetuksen jälkeen. Olin silloin niin nuori ja raskaus ei ollut kuvitelmissakaan, joten aloitin vain uudestaan pillerit. Lääkäri ei silloin katsonut tarpeelliseksi käynnistää normaalia hormonitoimintaa. Tämän takia jätin hormoniehkäisyn pois jo aikoja ennen yrittämisen aloitusta, mutta menkat alkoivat tulemaan heti suht säännöllisesti ilman apuja. Mutta ehdottomasti kannattaa lääkäriin hakeutua!

Itse ajattelen, että lapsi on mulle tärkeämpi kuin se, saako alkunsa täysin luomusti vai pienellä tai isommalla avustuksella. Mitä mieltä muut ovat? Kun on olemassa ihmisiä, jotka eivät lähde hoitoihin, jos raskaus ei normaalisti ala.
 
Varmaan jokainen miettii ainakin jonkin verran sitä, että entä jos lapsi ei vaan tulekaan. Ja varmasti vielä enemmän sitten jos kuukautiset ei tule ja kroppa ei sillä saralla "toimi".
Raskaita ajatuksia, joita on kuitenkin vaikea paeta.

Joskus tilanne on sellainen, että lapsen saantiin tarvitaan apuja. Mun mielestäni olisi kauheaa jos pitäisi luopua haaveista sen takia ettei "vakaumus" sallisi hoitoja. Mutta kai sekin on joillekin ratkaisu joka tuntuu oikealta. Lähipiirissäni on muutamia lapsia, jotka eivät ilman apuja olisi saaneet alkuaan ja tuntuu kauhealta ajatella ettei heitä olisi jos apua ei olisi saatu.

Mutta mulla on kuitenkin sellainen käsitys, että suurimmalla osalla oma hormonituotanto lähtee toimimaan sillä terolut-kuurilla. Ja se tuntuu olevan tilanne johon aika moni hormoniehkäisyn lopettava joutuu. (Miksei tälläisistä muuten kerrota mitään siinä vaiheessa kun sen hormoniehkäisyn aloittaa?)

Ja loppuun vielä omia juttuja: Kerroin tänään pomolle että meillä alkaa vauvanhankintahommat nyt. Kysyin vaikuttaako se mitenkään minun asemaani paikan varaesimiehenä ym. Ihana pomo on kyllä mulla. Hän oli niin aidosti iloinen ja sanoi että kyllä mun työt silleen järjestetään että saatan saada myös enemmän vastuualueita johtopulella jos (ja toivottavasti pian kun) tulen raskaaksi, että jaksan paremmin töissä, eikä tarvitsisi tehdä fyysisesti raskaita siirtoja ja nostoja sitten enää niin paljon. Eihän se tietenkään raskauden takia olisi voinut mua "alentaa", mutta mun mielestäni oli reilua kertoa se nyt, ennen kuin vuosi vaihtuu että jos siltä tuntuis niin voisi ottaa ensi vuodeksi jonkun muun varapomoksi.
Meillä ollaan ihan siirappisia kotona miehen kanssa. Tuntuu että tämä vauvaprojekti on vienyt suhteen ihan uudelle tasolle ja ollaan taas vastarakastuneita :D. Ällön siirappista oikein...
 

Yhteistyössä