Verna-. Mulla on syyllisyyden tunteita tuosta
vammaisen lapsen pelosta. Olisinpa kuin oma äitini, joka on sanonut, ettei hänellä ole ikinä raskausaikana ollut pelkoja siitä, etteikö kaikki olisi kunnossa. Olen toki tietoinen julkisella puolella tehtävistä seulonnoista. Kuitenkin mieheni sisko oli juurikin yllätys-down. Varmastikin asia on saanut päässäni suuret mittasuhteet, kun lähipiirissä on down, ja opiskelu- ja työkuviossa näen yksinomaan vammaisia lapsia. Aiheesta keskustelemisen miehen kanssa tekee tosi herkäksi se, että hänen siskonsa on kehitysvammainen. Kuinka voisimme haluta tehdä raskaudenkeskeytyksen? Eikö se vähän niin kuin tarkoittaisi, ettei miehen siskoakaan välttämättä olisi olemassa, jos hänen kohdallaan sellainen ratkaisu olisi tehty? Ainakin näin etukäteen ajateltuna olen miettinyt kromosomien tutkituttamista joka tapauksessa, vaikkakin siihen sisältyy noin prosentin keskenmenoriski. Uskon, että kohdallani se olisi sen arvoista, etten olisi koko yhdeksää kuukautta sairaana pelosta - ei sekään hyvää vauvalle tee (jos ei kyllä se tulosten odottamisen jännittäminenkään...)
Tuo puolen vuoden odotusaika e-pillereiden jälkeen on siis varmaan ihan hyvä, kun olet kuullut sen ihan ammattilaiseltakin. Kiitos, että jaoit tämän.
Aion hankkia
vauvakirjan, ehdottomasti. Mua harmittaa, kun olen itse kolmas lapsi, eikä minusta enää jaksettu täyttää kirjaa, kahdesta ensimmäisestä kylläkin.
PikkuB, myös moni sinun täällä aiemmin kirjoittamasi asia on kuulostanut hyvin tutulta. Jännää, kun molemmilla vieläpä on tähtäimessä tuo helmikuukin...
Taas yksi täällä kirjoittamani asia kumoutui. Kirjoitin aiemmin, että olen miettinyt
nimiä, mutta että mies ei vielä ole halunnut ottaa asiaan hirveästi kantaa. No, nyt sitten kävimme lyhyen keskustelun:
Minä: "Mikä meiän lapsen nimeksi tulee?"
Mies: "Noo... Sen toiseks nimeksi vois tulla vaikka... *nimi, jonka olemme bonganneet suvustani isoisoisältäni ja josta olemme joskus puhuneet, että voisi olla toisena nimenä*. Jos se on poika."
Minä: "Niimpä. Tai jopa etunimeksi! Jos ei parempaa löydy."
Mies: "Tai jopa etunimeksi
"
Joten siis voi hyvinkin olla, että nuo pelkonikin haihtuvat, kun olen niistä nyt täällä kirjoitanut
Edit. Piti vielä kirjoittamani, että tein tänään taas yhden asian raskautta silmällä pitäen: varasin joulukuulle ajan suuhygienistille hammaskiven poistoon
. Ja lisäksi viimeisten viisaudenhampaiden poistoon sain ajan tammikuulle. Teetän operaation taas anestesiassa, kuten viimeksikin. Että on tässä muutakin mitä odottaa alkuvuodesta kuin pelkät vauva-asiat.