Esikoista yrittämään 2012!

  • Viestiketjun aloittaja Sennay
  • Ensimmäinen viesti
Tänne on tullut taas paljon tekstiä viime käyntini jälkeen, joten anteeksi kaikille jos viestini on jotenkin sekava ja epäjohdonmukainen kun yritän kommentoida vähän sitä ja tätä :)

Apina25: Biletyksestä ja siitä luopumisesta: Minä en ole ikinä viihtynyt baareissa. Kun joskus haluan nähdä kavereita ja viettää heidän kanssaan iltaa, niin baari ei ole kyllä ykkösvaihtoehto tapaamispaikaksi, kun eihän siellä voi edes jutella :) Eli ei ole vaikeaa luopua biletyksestä kun en sitä harrasta nykyäänkään. Toki myös sitten äitinä/vanhempanakin voi joskus jättää lapsen hoitoon esim. isovanhemmille jos haluaa lähteä puolison kanssa viettämään aikuistenkeskistä iltaa johonkin :) En pidä mitenkn pahana asiana, että lapsen jättää joskus hoitoon viettääkseen omaa aikaa tai hoitaakseen parisuhdetta. Ajattelen niin, että vanhempien keskinäisen parisuhteen onnellisuus välittyy kodin ilmapiirissä myös lasten hyväksi :)

Vem vet: Minäkin olen jo lopettanut pillerit melkoisen samoista syistä kuin sinäkin. Pillereitä tuli syötyä laskujeni mukaan viisi vuotta. Lopulta alkoi tuntua, että haluaisin oppia tuntemaan kroppani luonnollisen toiminnan, kun en tuolta pillereitä edeltävältä ajalta muista muuta kuin, että kierto oli hyvin lyhyt. Nyt pillereiden jälkeen kierto on kuitenkin ollut tasaisesti 28 - 32 päivää ja ovulaatiokin on tuntunut olevan ajallaan. Mulla lähti siis kierrot käyntiin paljon paremmin kuin olisin osannut ajatellakaan. Toivottavasti sullakin nyt pikkuhiljaa alkaisi se kroppa toimimaan, tai sitten tuolle kuukautisten poisjäännille löytyisi mieluinen selitys :)

Myös lapsettomuutta ja vammaisuutta on täällä mietitty. Lapsettomutta olen välillä pelännyt tosissaan, vaikka siihen ei mitään viitettä ole ollutkaan. Se vain tuntuisi vievän minulta koko tulevaisuuden, kun olen aina kuvitellut saavani lapsia ja lapsenlapsia jne. Vammaisuus taas on tosi ristiriitainen juttu. Myös minä olen opinnoissa ja työssä ollut tekemisissä vammaisten lasten ja aikuisten kanssa ja voin kuviella, miten raskasta on elämä vammaisen lapsen kanssa, riippuen tietysti paljon vamman laadusta. Mutta toisaalta, eihän syntyessään terve tai terveeltä vaikuttava lapsi takaa sitä, ettei lapsi koskaan sairastuisi, jopa vakavasti. Myös monet vammaisuudet voivat paljastua vasta lapsen kasvaessa ja kehittyessä (tai jäädessä kehityksestä jälkeen). Tämä on aihe, josta voisi keskustella todella kauan, sillä siihen liittyy niin monia puolia. Esimerkiksi raskauden keskeytykseen liittyen. Mitkä sitten olisivat sellaisia vammoja, joiden vuoksi voisi tehdä raskaudenkeskeytyksen ja mitkä eivät? Minusta vähän tuntuu, että päätyisin ottamaan lapsen vastaan sellaisena kuin se tulee, vaikka tietäisinkin sen olevan vammainen. Raskauden keskeytykseen päädyttäessä sitä varmasti kuitenkin loppuelämänsä miettii että millainen se lapsi olisi nyt, aivan kuten vammattomienkin lasten kohdalla. Lisäksi on olemassa se pieni mutta kammottava riski, että kokeet olisivat näyttäneetkin väärin ja abortoitu sikiö olisikin ollut aivan terve ja vammaton, näitäkin käsittääkseni joskus sattuu...
 
Viimeksi muokattu:
Hellurei taas.

Järkyttävä määrä tullut tekstiä, sitten eilisen :). Vaikuttaiskohan tuo vuodenvaihteen läheneminen näiden juttujen lisääntymiseen ;)

Mulla alkoi tänään menkat vihdoin ja viimein! Viikon myöhässä.
Oli kyllä aika helpotus. Nyt ei mene ensi vuoden suunnitelmatkaan ainakaan vielä uusiksi. Alkoi olla jo sellainen olo että ihan sama mitä on, kunhan selviäisi. Kiitos myötäelämisestä :heart:

Nyt sitten onkin jännä nähdä mitä ensi kuussa tapahtuu. Meneekö tämäkin kierto pitkäksi vai oliko tää vaan joku hairahdus. Mietittiin sitäkin että miten tässä nyt sit mitään "riskipäiviä" laskee, kun ei ole hajuakaan kierrosta. Voi olla että ei ees yritetä mitään ehkäisyä vaan jos on tullakseen niin sitten tulee. Ei se kuitenkaan pahasti heittäisi jos joulukuussa tulisin raskaaksi kun suunnitelmissa oli tammikuussa aloittaa.


Mulla iski eilen ihan yhtäkkiä kauhea vaunupaniikki, joka jollakin muullakin olil kai jossain vaiheessa ollut. En tiedä juuri mitään vaunuista. Mikä tekee niistä hyvän? Ja onko mitään järkeä ostaa ihan tuliterät jos saa jostain kohtuuhintaiset käytetyt? Haluaisin myös jotkut vähän persoonalliset vaunut ehkä. Ja entä sitten turvakaukalo autoon? Meillä ei ole vielä ainakaan omaa autoa, eikä mulla ole ajokorttiakaan, mutta kun vieraillaan paljon molempien vanhempien kotipaikkakunnalla jossa paljon kuljetaan autolla, niin täytyyhän sitä siellä kulkiessa olla kaukalo.

Ja sitten tuli siitä jatkoajatuksena mieleen että kun paljon tosiaan vietetään aikaa tuolla vanhalla kotiseudulla, niin kannattaa varmaan sellainen retkisänky hommata sinne sitten vauvalle, jota voi kuljettaa helposti eri paikkojen välillä.

Ja sitten vielä mietin sitä hoitopöytääkin :D. Tuli mieleen että jos jostain kirpparilta löytyisi joku kiva vanha lipasto tms taso, josta voisi itse nikkaroida hoitopöydän ja myöhemmin käyttää sitten ihan tavallisena lipastona.

Vähän siis lipsahtanut taas mulla tää haihattelu. Ehkä tuosta hämmentävästä kuukautisten myöhästymisestä tuli nämä ajatukset, kun oli pakko alkaa ajattelemaan myös sitä vaihtoehtoa että tässä ollaan nyt lisääntymässä :D
 
Toi haihattelun lipsahtaminen kuulostaa varsin tutulta. :D Vaunupaniikista tuli mieleen sänkypaniikki. Mulle iski se tänään. Jotenkin mä olen maalaillut itselleni kuvaa pinnasängystä meidän sängyn vieressä alusta asti. Tänään tajusin että jos sängyssä ei ole korotettavaa pohjaa mä olen niin surkean lyhyt etten yletä varmaan edes laskemaan lasta sinne sänkyyn nätisti. :D

Täällä on ollut keskustelua tosta alkoholista, mutta oon miettinyt muutenkin että kuinka noita elämäntapoja "pitää" muuttaa siinä kohtaa kun alkaa yrittämään. Itsestään selvää mulle on että alkoholi jää kuvioista pois, ainakin niin että jos mahdollisuus raskauteen on, sitä ei tietenkään juoda. Mutta pitääkö välittömästi alkaa välttelemään kaikkea mahdollista? Mun herkkuja on kaikenmaailman tuorejuustot ja kylmäsavustettu/graavattu lohi. Ja ton tupakan haluisin kovasti lopettaa ennen yrityksen alottamista, oon sitä onneksi aika paljon vähentänyt nyt muutenkin.

Mies on jotenkin niiiin ihana nyt, ollaan paljon juteltu tästä ja mulla on sellainen vakaa olo että siitä tulee loistava isä. <3 Mulla on jotenkin paniikki mikä kaikki muuttuu, miten meidän suhde muuttuu, miten mä itse muutun ja miten mies muuttuu? Koska pidän jotenkin itsestään selvänä että paljon se lapsi tulee muuttamaan. Kauhukuva on se että musta tulee sellainen 30 kiloa lihavampi hössöttävä mamma. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta alkoholista ja muusta kielletystä yritysaikana... Monet taitaa olla sitä mieltä, että kaikkea voi tehdä normaalisti kunnes raskaustesti näyttää positiivista. Luulen kyllä kuitenkin, että niihin aioihin kierrosta kun olisi mahdollista olla raskaana, niin ainakin alkoholia tulee vältettyä. Mutta saattaa tietty olla, että yrityksen venyessä mahdollisesti pitkäksi, ei jaksa enää ottaa kaikkea niin varman päälle. Pitäisihän sitä pystyä jatkaman elämää jotakuinkin normaalisti yrityksestä huolimatta :)
 
Cembalo, kuulut siihen onnekkaaseen enemmistöön (?), jolla kuukautiset tulee hyvin pillereiden jälkeen :). Toivotaan, että mullakin homma jotenkin etenisi. Kyllä musta ainakin tuntuu, että kehossa jotain hormonaalisia muutoksia tapahtuu. Esimerkiksi iho tuntuu jo vähän rauhoittuneen, vaikka kyllä sitä näppylää vieläkin on.

Alkoholia tai tupakkaa en käytä ollenkaan, joten se asia ei muutu mitenkään. Yksi muutos mikä mun kuitenkin pitäisi tehdä on opetella juomaan enemmän vettä. Viime aikoina kun ei ole sitä kahta litraa tullut täyteen päivässä. Mulla tulee maha niin täyteen juomisesta, joten täytyis siis vaan venyttää mahalaukkua juomalla, niin että sinne mahtuis pikku hiljaa enemmän.

Oletteko te muut miettineet, mihin vuodenaikaan olisitte mieluiten viimeisillänne? Tai onko joku kenties ajatellut ihan sitä kautta, että haluaisi lapsen synttärien olevan tiettyyn aikaan vuodesta... tai että jos lapsi olisi alkuvuodesta syntynyt, niin kouluvalmiudet olisivat aikanaan paremmat? Mä oon jotenkin mieltynyt joko kevääseen tai syksyyn. Kevät (toukokuu optimaalisin :)) siksi, ettei tarvitsisi liukastella enää viimeisillään mustalla jäällä. Syksy (lokakuu optimaalisin:)) siksi, ettei olisi tukalaa kesähelteellä. Tokikaan meidän ajoitus ei ole mitenkään tähdätty näihin vuodenaikoihin, koska jos pääsemme helmikuussa aloittamaan ja tärppi tulisi pian, niin tuonne loppusyksyyn-alkutalveenhan se sijoittuisi. No joo, tää nyt on tämmöstä ajatusleikkiä :).
 
Viimeksi muokattu:
mä olen kyllä miettinyt tuota et millon olisi kiva että vauva syntyisi.eli jos me ens syksynä ruvetaan yrittää niin keväällä tulisi vauva ja se olisi just hyvä :) tai sitten kesällä mikä olis kans hyvä ajankohta.en haluaisi että vauva tulis loppuvuodesta tai ihan alkuvuodesta.mut vauvahan tulee just sillon kun luoja suo ;)
 
Jep kyllähän sitä vauvan tuloa voi yrittää ajoittaa, mutta luonto voi päättää toisin. Suunnitteleminen ja haaveilu silti sallittua! :) Vem vet, oon sun kanssa samoilla linjoilla tuon ajoituksen suhteen. Ensi vuodelle oon kovasti yrittänyt laittaa syysvauvaa tilaukseen, seuraava voisi sitten tulla tupsahtaa kevään korvilla... Talvella jos on viimeisillään niin pitäisi ostaa uusi, ISO talvitakki ihan vaan sitä varten. Mitä tuhlausta ;) Samoin ulkoilu voi olla vähän haasteellista, liukastella ja rämpiä nyt ison mahan kanssa... Mutta vauva tulee sitten kun tulee, ja siinä vaiheessa täytyy sitten vaan tinkiä mukavuusasioista. Miehellä on ihania pehmeitä flanellipaitoja jotka voin sitten kylmällä säällä ryövätä käyttööni, ainakin kotioloissa :D
 
Cembalo: Kyllähän ennen geneettistä keskeytystä aina tutkitaan ne kromosomit lapsivesipunktion/istukkabiopsian avulla. Tai no kait sitä joku saattaa pelkän niskaturvotuksen takia keskeytykseen juosta, mutta se nyt sitten on jo omaa typeryyttä, jos ei kromosomeja selvitä. Yleisimmin kai noita keskeytyksiä tehdään Downin syndrooman, 13- ja 18-trisomian (ei elinkelpoisia tai elävät korkeintaan ehkä 1-2v) tai anenkefalian (aivottomuus) tms vakavan epämuodostuman vuoksi, jotka selkeästi näyttäytyvät joko kromosomien puolesta tai ultrassa. Surkeinta kait olisi se, jos alkuraskauden seulonta näyttää kohonnutta riskiä, menet lapsivesipunktioon, saat sen vuoksi keskenmenon ja selviää, että vauva olisi ollutkin terve. :S

Cattibrie: No enpä usko, että niillä graavilohilla, tuorejuustoilla yms. saat mitään haittaa aikaiseksi, jos ennen plussaa syöt. Eihän se edes automaattisesti tarkoita, että niistä joka syönnillä jotain vaaraa olisi. Lähinnä kun niitä syömällä tuo listeriavaara on olemassa, niin ei suositella raskausaikana. Pastöroituja maitotuotteitahan uskaltaa raskausaikana käyttää muutenkin.

Ja noista elintapojen muutoksista ylipäätään. En jaksa uskoa, että mitään kauhean radikaaleja muutoksia tarvitsee ennen raskautta jo alkaa tehdä, kunhan perusterveellistä elämää viettää (jos on joku huumeidenkäyttäjä/ketjupolttaja/alkkis niin sitten toki vähän eri asia). Ja kun se yrityskin saattaa tosiaan kestää kuukausitolkulla, niin jos nyt jotain juhlia osuu kohdalle, niin miksei sitä alkoholia sitten sopivasti nauttisi, jos siltä tuntuu. Ennen plussaa nautittu alkoholi voi vaikuttaa yleensä siihen, että se hedelmöittynyt munasolu ei ehkä kohtuun kiinnity. Ennen tuota kohtuun kiinnittymistähän ei alkion verenkiertoon alkoholia tai muita haitta-aineita pääse. Ja plussaahan ei tule ennen kiinnittymistä. :)

Parhainta vuodenaikaa en oikein osaa miettiä ja se sinäänsä turhalta tuntuukin, kun ei koskaan voi tietää milloin se tärppi sitten osuu. Ja jokaisessa vuodenajassa on omat plussat ja miinuksensa olla viimeisillään raskaana (esim. talvi: liukasta muttei ole liian tukalaa lämpötilan vuoksi, kesä: helppo vaatetus mutta helteillä tukalaa jne). Toisaalta toivoisin kyllä, että omat muksut voisivat syntyä esim. tammi-lokakuun välissä. Itse olen ihan loppuvuodesta syntynyt ja olihan se varsinkin nuorena monesti harmi. Nykyäänhän tuolla nyt ei enää mitään väliä ole. Olenpahan pidempään aina nuorempi. ;D
 
Me ei olla juurikaan mietitty sitä, milloin olisi mukava lapsen syntyä.
Kuten tuossa jo sanottiinkin, niin kaikkiin vuodenaikoihin liittyy plussia ja miinuksia.
Ja jos yhtään olen sukuni naisiin tullut, niin ensimmäisessä raskaudessa turpoan niin paljon että jo puolessa välissä on tukalaa. Siinä sitten automaattiseti osuu joko talvea tai kesää siihen tukalaan vaiheeseen.

Mut jos meillä heti alkuvuodesta tärppäis, niin syysvauva olisi tulossa. Saas nähdä miten käy :)
 
Vem vet Hei vaan sinullekin! :) Mukavaa, että on useampi yhtäaikaa jännäämisen aloittaja.

Tervetuloa myös kaikille muille uusille esikoista 2012 yrittäville!

Huhheijaa, kamalaa haipakkaa pitänyt työ- ja harrastusrintamalla. Ei ole juuri ehtinyt koneellakaan istahtaa. Tännekin oli tullut monta sivua uutta juttua sitten viime käyntini. Pitää paremmalla aikaa selailla ketju läpi...

Omaa napaa: Lopetin tosiaan pillerit tuossa yli kuukausi sitten ja nyt on sitten odotettu ekoja luomumenkkoja vuosiin. Tänään on kp 39 menossa eikä vielä ainakaan mitään ole kuulunut. Sitä vaan toivoisi, että kroppa lähtisi toimimaan normaalisti vuosikausien "pillerikuurin" jälkeen. Huolestuttaa vaan, kun kierron pituus ennen pillereitä oli aivan mitä sattuu. Jotain menkkamaisia tuntemuksia on, eli pidetään peukkuja, että luomukierto lähtisi pian sujumaan.
 
Mut voi lisätä varaslähtölistalle :D

Kun tää viimenen kierto meni ihan ylipitkäksi, niin päätettiin nyt että ehkäisy jää kokonaan pois. Ei jakseta miettiä mitään varmoja päiviä, kun niiden laskeminen tästä olis vähän hankalaa. Tulee jos on tullakseen.

Ei nyt ihan tarkoituksella aleta sänkypuuhia ajoittamaan tiettyyn ajankohtaan...mutta vauva saa nyt tulla.
 
Tervetuloa varaslähtijöihin Piikikäs! Täällä on nyt viimeinen tyhjennysvuoto ohi ja yritys lähtenyt kans käyntiin :) Voi kun meillä kaikilla tärppäis nopeasti! Ja muilla myös kun aika koittaa :) Tänä viikonloppuna jo harjoiteltiin ahkerasti ja ens viikonloppuna vois olla jo ihan mahdollistakin hedelmöittyminen jos hyvä tuuri käy...

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
 
Jiihaa, täällähän yli 20 prosenttia ottaa varaslähdön, kun 19:stä 4 aloittaa jo tänä vuonna. Onnea!

Vaunupaniikki... sellaista ei vielä ole ollut. Mutta just äsken tajuttiin miehen kanssa, että me ei tiedetä (kesto)vaipoista tarpeeksi. Kestovaippapaniikki :O:LOL:
 
Mulla on ollut kestovaippapaniikki kans jo hyvän aikaa. Joulun jälkeen otan sen ihan projektiksi, ja alan itse tekemään.

Onko muita jotka aikoo ryhtyä sitte kestoilemaan? (Vem vet ainakin oletettavasti)

Me ollaan mietitty että kestoiluun pyritään mahdollisimman paljon. Varmaan joillain kyläilyreissuilla tms. voi joskus kertakäyttövaippojen kanssa olla helpompaa, et ehkä tapauskohtaisesti sitten voidaan joustaa :D
 
Aion pyrkiä ainakin osittaiseen kestoiluun. Kaikki, siis ihan kaikki lähipiirissä keneltä oon kestoilusta kysynyt, on kertoneet, että ennen vauvaa oli tosi tiukat päätökset että mitään kertiksiä ei sitten käytetä, ja kuinkas sitten kävikään... :D Jotkut oli luovuttanu ihan alkumetreillä ja osa suosiolla siirtynyt osittaiseen kestoiluun, suurin piirtein suhteella 50-50. Syitä oli monenlaisia, mutta suurimpina väsymys ja ajan puute sekä sitten hajuhaitat. Joku totesi että vaipat haisi heti kun niihin pääsi yhdetkin lirut, vaikka huuhtelikin. Eli en aio ruoskia itseäni vaikka musta ei mitään 100 % kestoiluäippää tuliskaan, katsotaan kuinka se lähtee sujumaan. Voi olla, että meen ihan alkuun kertiksillä, siinä kun on aika paljon muutakin ihmeteltävää ja opittavaa, ei välttämättä ensimmäisenä jaksa vaipoista alkaa stressata :)

Oli aivan ihanaa aamulla kun lähti kotoa ulos, maa valkoisena vihdoinkin! Mukavaa viikon alkua kaikille! :flower:
 
Hyvää viikon alkua kaikille minultakin. Täällä ei vielä ole lunta. Asun niin rannikolla. Eilen kuljin vähän kaupungilla ja ai että mua houkuttelee kaikki kimaltelevat jutut joulukoristeosastoilla!

Ainakin osittain meillä aiotaan käyttää kestovaippoja, mies on vieläpä vakaammin niiden kannalla kuin minä. Eilen lueskelin kestovaipoista käytyjä keskusteluja (esimerkiksi hajuhaittoihin liittyen, miten niitä pesua odottavia vaippoja kannattaisi säilyttää). Sitten kaiken selailun jälkeen tuli sellainen olo, että menen pikkuisen asioiden edelle (alkais nyt edes ensin ne pillerien jälkeiset ekat kuukautiset...). Mä oon vasta ihan nyt herännyt noihin kaikkiin tarvikeasioihin. Tänään ekaa kertaa kattelin vähän bodyjä nettikaupoissa.

Mun kuukautiset oli ennen pillereitä vähän epäsäännölliset, kierto oli jotakin 29:n ja 34:n päivän väliltä. Oliskohan 32 ollut tavallisin. Nyt en siis voi pillereiden jälkeenkään odottaa ihan säännöllistä kiertoa, joten olenkin ajatellut, ottaisinko heti yrityksen alusta käyttöön ovulaatiotestit. Sittenpä ainakin tietäisi, jos en tulisi vuoden sisällä raskaaksi, että ollaan yritetty oikea-aikaisesti, eikä raskautumattomuus johtuisi vain väärästä ajoituksesta. Tähän mennessä ollaan kai ajateltu, että jätetään vain ehkäisy pois ja katotaan, koska tärppää.
 
mä olen kans miettinyt että jos/kun meille se vauva tulee niin kestovaippoja käytettäis :) kylään kun lähtee niin vois käyttää tavan vaippoja sitten.eli osittain kestoilua olis meillä sit.oon jo netistä kattonu erilaisia kestovaippakuoseja :D on ne kyllä käteviä kun saa sellaisia joiden kokoa saa muutettua,voi kestää koko vaippaiän yhet vaipat :)
 
Vieläkö ehtii mukaan? En ihan kaikkia viestejä jaksanut lukea, mutta jonkinlaista käsitystä sain muista kuumeilijoista :) Yritys alkamassa meidän osalta joulukuun puolella (pillereitä jäljellä tasan kaksi!), mutta todennäköistähän on, että ensi vuonna vasta voimme alkaa odotella "tuloksia" :)

Olemme molemmat 26 vuotiaita ja yhdessä olemme mieheni kanssa olleet 7 vuotta, naimisissa 5 kk! Minulle on ollut alusta asti selvää, että jos voin asioiden kulkuun vaikuttaa niin haluan avioitua ennen perheen perustamista. Olemme puhuneet lapsista jo muutaman vuoden, mutta nyt olemme päätöksen vauvasta tehneet. Lähipiiriin on tänä vuonna syntynyt 3 vauvaa ja olemme kahden niistä kummeja, joten kuume on pahentunut pahenemistaan!

Pillereitä minulla olisi ollut vielä yksi levy jäljellä, mutta mies suostutteli minut jättämään sen syömättä. Olisin halunnut sen syödä, jotta olisin selvinnyt ilman mitään selityksiä joulusta, uudesta vuodesta ja loppiaisena olevista sukulaisen häistä, mutta mutta :) Se kuume nyt vain on yltynyt liian voimakkaaksi!

Tässä oma tilanteeni, osallistun keskusteluun sitten paremmin kun pääsen juttuun mukaan. Mutta kertokaahan, meinaatteko ottaa heti tosissaan oviksien tikuttamisen, greippimehujen yms. kanssa??
 
Typy85 tervetuloa!!

Mä en aio ovista varmaan tikutella, kun ei voida tuota pupuilun ajankohtaa oikein määrätä miehen ollessa armeijassa. Meillä peitot heiluu siis joka tapauksessa vain viikonloppuisin =) Ainut mitä oon tosissani miettinyt ja ajatellut soittaa asiasta gynekologilleni on foolihapon syöminen. Monet on sen kannalla, et sitä kannattais alkaa syömään jo yritysvaiheessa, varsinkin jos ruokavalio ei ole tarpeeksi monipuolinen. Greippimehua en kyllä ainakaan vielä aloita, mutta saa nähdä mitä kaikkea vippaskonstia sitä tulee vielä kokeiltua, malttamaton luonne kun olen :p

Mulla on nyt pillereiden jälkeinen tyhjennysvuoto ohi ja tässä nyt sit jännäilen miten lähtee kierrot pyörimään ilman pillereitä. Mahtavaahan se olisi jos ei tulisi luomumenkkoja ollenkaan vaan tärppäis heti ekassa kierrossa :) Tämä kyllä on sellaista toiveajattelua, että sais taas tämä rouva palata maan pinnalle..

Mahtavaa tiistai-päivää kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Typy85 :wave:

Meillä lähdetään ainakin alkuun liikkeelle ihan ilman ovistikutteluja ym. Normaalia elämää eletään ja jos nappaa niin nappaa.
Sitten jos yritys venyy yli puoli vuotta niin varmaan aletaan miettimään myös "apukeinoja".

Raskausvitamiineja alan syömään varmaaan kohtapuoliin.

Yritän pitää jalat maassa mahdollisimman tukevasti, vaikka välillä hairahdankin vouhottamaan :D
 
Tervetuloa, Typy85!

Hmm, valitettavasti mä en usko, että meillä hirveän nopeasti tärppäisi, jos vain ehkäisy jätettyämme jatkaisimme normaalia elämää. Kyllä meidän täytyy ainakin tihentää toimintaa makuuhuoneessa, jos ei muuta. Ovulaatiotestejä vielä harkitsen. Greippimehua olen juonut nyt ihan siksikin, että se on minusta hyvää :p, enkä ole voinut juoda sitä useaan vuoteen lääkitysten (e-pillerit) takia: greippihän saattaa nostaa joidenkin lääkeaineiden pitoisuuksia kehossa.
 
Meillä nyt ei mitään aloitusajankohtaa sillai ole päätettykään, kun ei nyt ole minullakaan kuumetta päällä. Katsotaan, jos tammikuussa lopetan pillerit, että mennäänkö tjot-meiningillä vai kiinnostaako vielä käyttää jotain ehkäisyä. Luulen, että jos en tästä pahemmin ala lähiaikoina kuumeilemaan, niin ehkä saatetaan ainakin ajoittain jotain ehkäisyä vielä käyttääkin, muttei se haittaisi vaikka tärppäisikin. Haluaisin vain oman kroppani toiminnan pyörimään ilman hormoneita. Jos nyt ei aivan kauhea kuume päälle puske, niin sitten ehkäisy kokonaan poisjätettyämmekin varmaan jatketaan entiseen malliin, jos kovasti haluaa vauvaa niin pitäisi varmaan makuukammarin puolella vähän aktivoitua (toivon että pillereiden lopettaminen vaikuttaisi tähänkin puoleen). Foolihappoa varmaan alan myös syödä sitten, kun raskauden todennäköisyys suurempi on. Mahdollisesti heti pillerit lopetettuani. Ja toisaalta jos ei ole innokas lisäravinteiden käyttäjä, niin saahan sitä foolihappoa hyvin ruokavaliostakin asiaan vähän huomiota kiinnittämällä. :) Muista raskausvitamiineista en niin tiedä. En ainakaan ala pelailla ovistestien, greippimehujen yms kanssa. Tosin koskaan kait ei saisi sanoa ei koskaan. :D

Mulla on kanssa hyvästi sellainen fiilis, että varmaan lähemmäs vuosi menee ennenkuin tärppää. Voisin kuvitella, että pillerit lopetettuani kuulun siihen joukkoon, joilla oman hormonitoiminnan käynnistyminen ja sitä kautta munasarjojen toimimaan alkaminen kestää pidempään. Se on sitten vain positiivinen asia, jos tärppää nopeammin. :)

Aloin nyt vallan penkoa lisäinfoa tuosta foolihaposta ja löysin mielenkiintoisen artikkelin "Kaikki raskautta suunnittelevat tarvitsevat foolihappolisää - Suomalaiset suositukset on aika päivittää"! Ollut Lääketieteellisessä Aikakauskirja Duodecimissa pääkirjoituksena 2010, kirjoittajina Vedran Stefanovic ja Anna Nieminen. Toivottavasti ette häiriinny, jos pastean tähän artikkelista tärkeimmät kohdat. Kun aihe täälläkin on keskustelua herättänyt. Hypätkää seuraavan yli jos ei kiinnosta. Pahoittelen, kun multa aina tulee tällaisia megapostauksia. :D

Foolihappo on tarpeellinen nopeasti kasvavien solujen lisääntymisessä, minkä johdosta alkuraskaudessa foolihapon tarve kaksinkertaistuu (Erkkola 2005). Tarvetta lisäävät myös mm. laktoosi-intoleranssi, keliakia, yksipuolinen ruokavalio, runsas alkoholinkäyttö, tupakointi, ylipaino, alkuraskauden runsas oksentelu sekä foolihappoantagonistien ja epilepsialääkkeiden käyttö.

Kaikkia raskauden suunnittelijoita koskevilla valtiollisilla foolihappolisäkampanjoilla NTD:n [neural tube defects, hermostoputken sulkeutumishäiriöt] vuotuista ilmaantuvuutta on onnistuttu pienentämään Irlannissa ja Britanniassa 15,4:stä (1989-1991) nykyiseen 10,7 tapaukseen kymmentätuhatta synnytystä kohden ja Hollannissa 6,5 tapaukseen (Busby ym. 2005).

Äidin plasman riittävä foolihappopitoisuus on välttämätön edellytys alkion hermostoputken kehittymiselle aina noin neljään viikkoon raskauden alkamisesta, jolloin hermostoputki sulkeutuu. Tässä vaiheessa nainen ei yleensä ole vielä tietoinen raskaudestaan ja alkiokin on vasta 6 mm:n mittainen. Siksi foolihapon riittävä saanti olisi tärkeää varmistaa jo ennen raskautta, jotta saavutettaisiin ajoissa "suojaava" plasman folaattipitoisuus. Tutkimukset ovat kiistatta osoittaneet, että ennen raskautta aloitettu 4 mg:n päivittäinen foolihappolisä vähentää yli 70 %:lla NTD:n toistumisriskiä ja 0,4 mg:n lisä kaikissa raskauksissa puolittaa NTD:n esiintymisen (MRC Vitamin Study Research Group 1991, Czeizel ja Dudás 1992). NTD:n etiologia on kuitenkin monitekijäinen, ja foolihapon riittämätön saanti ennen raskautta ja ensimmäisen trimesterin aikana on vain yksi epämuodostumien syntyyn vaikuttavista tekijöistä (Mitchell 2005).

Suosituksen mukaan terve raskautta suunnitteleva nainen ei tarvitse foolihappolisää päivittäisestä ravinnosta saatavan foolihapon rinnalle. Suositus tarkistettiin 2004, eikä foolihappolisää katsottu edelleenkään tarpeelliseksi, jos noudatetaan terveellistä ruokavaliota (5-6 annosta tuoreita vihanneksia, hedelmiä tai marjoja päivässä). Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että suomalaisten ravinnosta saaman foolihapon määrä alittaa suositukset foolihapon saannista sekä ennen hedelmöittymistä että raskauden aikana, ja etenkin naisilla foolihapon saanti ravinnosta on liian niukkaa (Erkkola ym. 2001, Paturi ym. 2008)

Foolihappo on erittäin hyödyllinen, halpa, lyhyessä ja kohdistetussa käytössä turvallinen sekä kustannustehokas lääke (Postma ym. 2002, Czeizel 2009). Koska vain harvasta lääkkeestä on lisäksi näin vahvaa näyttöä taudin primaaripreventiossa, tulisi suomalaiset suositukset päivittää ulkomaisten suositusten mukaisiksi (Lumley ym. 2001, Wilson ym. 2007) ja aloittaa sekä lääkäreille että raskautta suunnitteleville naisille kohdistettu voimaperäinen kampanja.
 
Verna: Minäkin olen ihmetellyt tuota, että voivatko tutkimustulokset todella näyttää niin väärin, että tulee tehtyä turhia raskaudenkeskeytyksiä. Ei nyt varmaan kukaan pelkän niskapoimu-ultran perusteella keskeytystä tee. Mutta voisikohan esim. ultratutkimuksessa näkyä sikiöllä joku rakennevika, mikä sitten ei olisikaan totta...? Ultrahan ei ole välttämättä aina kovin tarkka. Tai sitten nämä virheet on ihan legendaa. En nyt löydä niistä mitään tietoa, mutta joskus muistan lukeneeni sellaista.
 
Heippa kaikki ja tervetuloa Typy85! Pidän tässä taukoa vaatekomeron raivaamisella (saldona jo 1 jätesäkillinen tavaraa roskiin vietäväksi) ja ajattelin tulla tsekkaamaan palstaa.

Olin tuossa viikonloppuna miehen kanssa hänen vanhempiensa luona. Tuli sitten kerrottua miehen veljelle perheenlisäyksen suunnittelusta :D Vaikka aluksi oli puhe, että muille ei kerrota. :) Tuleva kummi otti asian hyvin vastaan, tuli myös varmistettua että mies on edelleen vakavissaan asian suhteen. Tyhjennysvuoto alkoi tänään, sitten alkaa jännitys.

Ovulaatiotesteistä olitte keskustelleet. Ajattelin että saattaahan sellainen apteekista matkaan tarttuakin, tosin en ole asiaa vielä kovin tarkkaan miettinyt. Jos malttaisin mennä parit luomu-kierrot ensin ja sitten katsastaisin testillä. Mutta minut tuntien olen heti vuodon loputtua apteekissa ;)

Vuodenaikaa olen itse miettinyt, mutta tietenkään vauva ei tule katsomaan aikaa kun se tulee :) Ihaninta olis, jos ei kesällä olis pakko olla aivan viimeisillään. Tädilläni oli aikoinaan laskettu aika heinäkuussa, ja muistan kyllä miten tukalaa hänellä oli hellesäällä! Myöskään talvi ei kuulu suosikeihini juuri esim. suuren suuren talvitakin oston suhteen, liukastelukaan ei masun kanssa oikein maistuisi. Siispä kevät ja syksy, ehkä mieluiten kevät niin ois sitten se kesäkin helpompi ilman masua.

Kestoiluun ei mulla itsellä ole suurempaa kiinnostusta. :confused: Voi tietty johtua siitä, että tuttavapiirissä oli yksi kestoilija ja hän marmatti jatkuvasti kuinka paljon helpompaa olisi käyttää kertakäyttöisiä. Onhan se varmasti niinkin, pitänee ehkä vielä tutustua kestoiluun yhtenä vaihtoehtona sitten lähempänä.

Elämäntaparemontti on varmasti ajankohtainen täällä päässä. Lähinnä terveelliseen ruokailuun opetteleminen, pikkuhiljaa olen työtä tämän eteen tehnytkin. Myös liikuntaa olisi hyvä lisätä, peruskunto aika alakantimissa ja voin vannoa, että selkä tulee olemaan kipeä odotusaikana kovastikin. Alkon käyttö tulee menemään aivan minimiin yrityksen ajaksi, ihan vaan ehkä saunasidukat silloin tällöin ja nekin voisi olla alkoholittomia jos kovin mieli tekee :)

Vammaisuutta mietin paljonkin ollessani kehitysvammaisten lasten ja nuorten parissa työssä. Riippuu todellakin kehitysvamman syvyydestä, kuinka asian kanssa voisi elää. Hoidin paljon lapsia, jotka olivat vakavasti älyllisesti kehitysvammaisia ja cp-vammaisia - ei se varmasti ole vanhemmille helppoa! Kuin ei myöskään se, jos lapsi liikkuu normaalisti ja voi kyetä kommunikoimaankin jonkun verran, mutta on niin vaikeita käytöshäiriöitä että kasvaessaan lasta on tosi vaikea hallita. Vaikeita asioita, joita en onneksi osaa liikaa miettiä vielä tässä vaiheessa.
 
Cembalo: Kyllähän nykyään jos ultrassa nähdään jotain vakavaan epämuodostumaan viittaavaa poikkeavuutta, niin käydään myös sikiötutkimusyksikössä tai muussa vastaavassa, missä laitteet ovat parempaa laatua, kuin ehkä joka pikkupitäjässä missä satutaan ultria tekemään. Ja ei varmasti yhden ainoan ultraamisen jälkeen mitään päädytä tekemään. Jotkut sydämen rakennepoikkeavuudethan esim. näyttäytyy niin myöhään, että välttämättä niitä ei ole edes rakenneultrassa nähtävissä. Ja toisaalta jos joku huuli-suulakihalkio sattuisi ultrassa näkymäänkin, niin ei kait kukaan nyt sellaisen takia raskautta keskeytä. o_O Munuaisongelmissa monesti näyttäytyy niin, että sikiöllä nähdään ehkä laajentunut munuaisallas tms. ja sitä kontrolloidaan ehkä raskausaikanakin. Sitten vauvan synnyttyä ei välttämättä moista enää ainakaan niin radikaalisti olekaan olemassa. Mutta tuskin näiden munuaisasioiden vuoksikaan nyt kukaan keskeyttää.

Uskon kyllä, että ennen nuo ovat voineet olla todennäköisempiä, että on ehkä keskeytettykin ja lopulta olisi ollut terve vauva. Mutta kyllä nykyaikana äidit käyvät sen verran tarkan syynin läpi, että en usko tällaisia virheitä kovinkaan usein sattuvan. Kaiken kaikkiaan nykyään on niin uskomatonta, millaista hoitoa sikiöille kohtuunkin voidaan tarjota. Verensiirroista ja väärien suoniyhteyksien (kaksosraskauksissa) laseroinnista lähtien.
 

Yhteistyössä