Esikoista yrittämäään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012

Heddylle isot onnittelut!

Tsempit loppumetriläisille!

Namppis ymmärrän sun olon, mulla jäi tavallaan itsellekkin pettynyt olo omasta synnytyksestä, olin sunnitellut ja haaveillut liikumisella edesauttavani synnytystä ja olisin halunnut vältellä lääkkeitä ja lopulta synnytyksen vain makasin avuttomana ja lääketiede vimpaimineen hönki niskassa niin että koko äidiksi tuleminen meinasi jäädä jalkoihin. Ponnistamista lukuunottamatta "en tehnyt mitään". Olo oli huijattu ja pettynyt pitkän aikaa. Vaan ihanat pojat me on saatu ja parhaamme tehty ja tehdään heidän puolesta! :)

Meidän "pieni" on sunnuntaina jo 2kk! Tuntuu isolta jo kun jaksaa kannatella päätään, hymyilee kuin pieni aurinko, huiskii leluja kohti käsillä kun leikittää ja pientä rytmiäkin jo löytyy. Ensi viikolla on 2kk neuvola, laitan kerhon puolelle kuulumiset sitten. Hauska nähdä paljon on kasvanut.. kotona eilen mitattiin pituudeksi 60cm joten se tekis 7cm syntymästä! Vaatteista käytössä koot isot 62 pienet 68. Hieman vaatemerkistä riippuen.
 
Laurelle Ensimmäiseltä sivulta löytyy linkki tuonne meidän kerhoon Esikoiset. Koska kerho on suljettu, niin sinun pitää "hakea" jäseneksi ja pääset sisään, kun Tiipula on hyväksynyt sinut mukaan. Kerho on tarkoitettu tämän pinon odottajille ja jo vauvan saaneille, eikä sinne oteta mukaan ketään ulkopuolisia.

Kirskis ja Kaiku 35+3
 
Mä nyt törkeesti mainostan, jos jotain kiinnostaa, niin täältä tulee välillä kampanjoita lastenkin tuotteista, esim. puuroista. Nyt on itellä testauksessa Doven hoitoaine :)

Hei!

Olen rekisteröitynyt buzzadoriksi sivulla Startpage | Buzzador ja ehdotan, että sinäkin teet samoin!

Buzzadorina saat ilmaiseksi kokeilla uusia tuotteita ja palveluja.

Kuinka kauan kestää ennenkuin pääset mukaan ensimmäiseen kampanjaan voi vaihdella muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen riippuen siitä, kuinka hyvin profiilisi sopii tuleviin kampanjoihin.

Kun saamme sinulle sopivan kampanjan, saat viestin siitä sähköpostitse.

Seuraamalla tätä linkkiä ilmenee, että minä olen kutsunut sinut mukaan:
https://www.buzzador.com/buzzador/index.php?file=u-regstep1&lang=FI&refstr=elisa_day

Jos haluat tietää enemmän ennen kuin päätät rekisteröityä, klikkaa alla olevasta linkistä:
Startpage | Buzzador
 
Huoh! Että osaa olla tylsää.. kaikki mahdollinen ja mahdoton on jo valmiina ja päivisin ei oo yhtään mitään tekemistä. Enää ei väsytäkään niin paljon, että vois vaan nukkua. Eikä kuitenkaan oikein minnee jaksa lähteäkään tän mahan kanssa niin entisestään tylsistyttää. Toivottavasti tämä tulisi kohta jo ulkomaailmaan niin loppuisi tämä toimettomana oleminen (seuraavaksi xx vuodeksi :D). Kyllä nää viimiset viikot tuntuu olevan kaikkein pahimpia kuitenkin..

Line ja Möyry 38+5
 
Tsemppiä Line! Vaikka mäkin olin aika rauhallinen loppuajan, niin kun l.a. tuli, niin kummasti sitä alkoi odottamaan ja tuskastuttamaan vaikka syntyikin jo 40+3 :D
Levätä kannattaa. Vaikka kaikki sitä toitottaa, niin kyllä sen huomas, kun mäkin valvoin yhden yön kokonaan kotona supistusten kanssa (ja seur. päivänäkin supisti sen verran ettei voinut nukkua) ja toinen yö valvoessa meni synnytyksessä, kun heppu syntyi aamusta ja kolmas yö meni myös valvoessa, kun heppu joko huusi tai söi koko yön :D

Tsemppiä odotteluun ja synnytykseen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Line
Hei kaikille taas!

Heddylle munkin puolesta onnittelut ellen ole muistanut aikaisemmin onnitella!

Viime viikolla oli sen verran paljon tekemistä koko ajan että se meni tosi nopeesti. Tällä viikolla ei ole mitään ohjelmaa ja vasta tiistai ja tuntuu siltä ku kuolisin tylsyyteen. Inhottavaa herätä aamulla aikasin ja todeta että taas on yks tylsä päivä tiedossa. Odottaa vaan että mies pääsee kotiin töistä että saa seuraa. Onhan mulla näitä elukoita täällä mut ei ne hirveesti auta :(

Eilen oli synnytysvalmennus ja pidin kyllä kovasti. Olin innolla sitä odottanu ja jälkeen päin oli hyvä fiilis :) Kätilö joka piti tän valmennuksen oli tosi ihana ja toivonkin kovasti että hän olisi mukana kun Lillus maailmaan tulee. Hän puhu niin myönteisesti perätilasynnytyksestä ja että se on yhtä luonnollista kuin pää edellä. Vieläkin pelottaa ajatus sektiosta. Ja mitä lähemmäs tullaan sitä enemmän asiaa mietin ja alan ymmärtää miksi sektiolla synnyttäneet eivät tunne synnyttäneensä. Voin hyvin kuvitella että itse masentuisin siinä.
Eli siis joo, on meidän vaavi siis vieläkin perätilassa ja ei ole merkkejä siitä että olisi kääntymässä :( Ehkä stressaan asiaa likaa ja sen takia se ei käänny. Mutta miten olla stressaamatta kun minulle niin suuri asia on kyseessä. Neuvolatätikin sen huomas koska kysyi että mietinkö asiaa paljon ja vastasin että kyllä. Hän kertoi kyllä mitä tulee tapahtumaan ellei se nyt käänny mutta se ei paljoa minua auttanu koska saman olen näiltä palstoilta kuullu.
Jos pelkää että vauva olisi laskettuna aikana liian iso voiko synnytyksen käynnistää aikaisemmin? Eli siis siinä tapauksessa että vauva on perätilassa ja jos se kasvaa enemmän on alatiesynnytys mahdoton? Ymmärsiköhän kukaan mun kysymystä. Itsekkään kun en tiedä miten pitäis kysyä. Mietin vaan sitä että jos mun lantionleveys mitataan ja todetaan että vielä mahtuisi mutta viikkoja tyyliin vasta 37 voiko silloin käynnistää sen synnytyksen vai onko sillä edes merkitystä?

Sitten pistän teille vielä kysymyksen :D
Supistukset Siitä lähtien kuin jäin sairaslomalle on supistukset vähentyneet. Nyt viime viikolla alkoi sitten astetta pahemmat supparit eli niissä on ne menkkamaiset kivut mukana mutta kestää vain hetken. Tänään on mulla tähän saakka ollut yli 10 supistusta muutama kivulias ja sitten näitä pelkkiä kovettumisia ja epämukava olotila. Miten supparit piti laskee? Montako piti olla minkä ajan sisällä? Voisin varmaa googlata mutta pistän nyt tänne :) Niin kiire mulla ei niiden vastauksien kanssa ole :)

Nyt särkee selässä sen verran että pakko lopettaa kirjottaminen.

Bubble ja Lillus 34+3
 
Bubble, mä voin yrittää vastata sun kysymyksiin perätilaan liittyen ja kysy toki lisää jos tulee jotain mieleen. Meidän tyttöhän tuli maailmaan peppu edellä ja kaikki sujui hienosti. Musta tuntui ainakin etukäteen, että jos vauva syntyisi sektiolla, niin en olisi varsinaisesti synnyttänyt sitä. Se vain olisi otettu musta pois. Mulle oli tosi tärkeää saada kokeilla alatiesynnytystä. (Enkä nyt väheksy muiden sektioita. Aina pitää tehdä niin kuin on parasta kaikille osapuolille.)
On ihan mahdollista, että teidän Lillus vielä kääntyy. Tilaa siis varmasti vielä on noilla viikoilla. Mutta mun mielestä on silti ihan hyvä miettiä asiaa jo nyt etukäteen, että mitä jos se ei käännykään. Stressata ei silti kannata. Aina ei ole edes mitään syytä, miksi jotkut ovat perätilassa. Meillä ainakaan ei mitään syytä löytynyt, napanuora oli ihan normaali eikä ollut edes mitenkään kietoutunut. Tytöllä vain oli hyvä olla niin päin. Ja olikin jo ainakin rakenneultrasta lähtien perätilassa.
Sairaalassa seurataan vauvan kokoa loppuraskaudessa. Jos vauva kasvaa liian suureksi, luultavasti suositellaan sektiota. Olen käsittänyt, että perätilasynnytyksiä harvoin käynnistetään. Vauhdittaa niitä toki voidaan jos on jo käynnistynyt, itsekin sain oksitosiinitipan pari tuntia ennen tytön syntymää kun ei meinannut tapahtua mitään vaikka vedet oli menneet siinä vaiheessa jo 14 tuntia aikaisemmin. Sanoin sairaalalla viimeiseksi jääneellä kontrollikäynnillä, että luultavasti haluan sitten sektion jos menee paljon yliaikaiseksi, kun pelottaa jos vauva kasvaa kovin suureksi. Lääkäri rauhoitteli mua ja sanoi, että kyllä he seuraavat sitä vauvan kokoa eikä yliaikaisuus ole mikään este perätilasynnytykselle.
Meillä osui vauvan painoarvio ihan nappiin. Rv 38+6 oli 2950g ja sit syntymäpaino 40+0 oli 3130g. Painoarviothan voi heittää mun lääkärin mukaan puoli kiloa. Sen takia yleensä pidetään rajana perätilasynnytyksessä neljää kiloa. Eli periaatteessa siis 4,5-kiloinenkin mahtuu vielä. Enitenhän siinä merkitsee vauvan pään koko. Ja se myös mitataan painoarvion yhteydessä.
Suosittelen, että et lue netistä niitä kaikkia kauhukertomuksia perätilasynnytyksiin liittyen. Ne on ihan kamalaa paasausta. Kellään niistä ei ole omia kokemuksia, vaan kaikki on tapahtunut kummin kaiman serkuille yms. Mä luotin ammattilaisiin ja kaikki meni hyvin.

Tärkeintä on, että teet juuri niin kuin sinä itse haluat. Monella on varmasti vaikka mitä sanottavaa, mutta itse sun on päätös tehtävä, jos vauva ei käänny.

Leena ja tyttö huomenna 3 viikkoa
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Kiitos jälleen Leena! Jotenki helpotti olo sun sanoista. Haluan ehdottomasti kokeilla alatiesynnytystä ja jos se ei sit onnistu niin mennään sektioon, jos siis näin saa valita. Itse olen alkanu miettii että Lillus on kyllä tainu olla perätilassa koko ajan ja ne aikasemmat arviot on ollu vääriä koska tämä möykky (pää) on mielestäni aina ollu siinä missä se nytkin on. Eli hyvä jos kääntyisi vielä mutta alan kyllä luopumaan siitä toivosta pikku hiljaa ja alan psyykkailee itseni siihen perätilasynnytykseen.

Jos mulla tulee kysymyksiä tähän asiaa liittyen voin kysästä sulta Leena kerhon puolella niin voi rauhassa jutella :) Iso kiitos vielä sulle :) :heart: Ihanaa kun viitsit jakaa tietoa :)
 
RV 39 *poks*. Tasan viikko laskettuun aikaan!! :)

Täällä on tällä hetkellä parempi mieli. Mies huomasi myös alkuviikon angstauksen ja toi ystävänpäivälahjaksi kukkia ja kirjoja, mitä voi lukea (olin valittanut kun kirjatki oli kaikki jo luettu) :) Ja kävin eilen shoppailemassa vähän lisää vauvan vaatteita :D. Tämä reissu sai myös erinäisiä tuntemuksia alakertaan, ei mitään isoja, mutta ainakin jotain! Ehkä tämä tästä vielä.

Tää päivä onkin pyhitetty Eltsun mainitsemalle lepäämiselle :D Luen kirjaa tai nukun enkä tee yhtikäs mitään (osin johtuu toki tosta lumisateesta, joka ei houkuttele myöskään)

Bubble: Mä olen kuullut lähiaikoina vain hyviä kokemuksia perätilasynnytyksistä. Kauhutarinoita varmasti löytyy myös, mutta kyllähän niitä löytyy myös "normi" alatiesynnytyksistä. Hyvin se menee! Ja jos ongelmia tulee niin ainakin siellä on ammattilaiset auttamassa teitä.


Line ja Möyry 39+0 :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Kerron omat tuntemukseni liittyen tuohon sektioon.
Minähän siis ennen synnytystä ajattelin, että sektio on viimenen vaihtoehto jolla haluan synnytyksen tapahtuvan.

Noh, siinä kun oli 40tuntia ollut supistuksia jatkunut niin rupesin jo toivomaan sektiota enkä millään olisi voinut kuvitellakkaan, että minulla olisi ollut voimia enää ponnistaa. Itselläni oli suunnaton helpotus se kun päätettiin, että sektioon päädytään ja saa kivut loppumaan. Olo ei mitenkään ole sellainen ettenkö olisi synnyttänyt, tuossa 40 tunnissa oli kyllä aivan tarpeeksi synnyttämistä ilman alatiesynnytystäkin! Minun mielestäni sektio on ihan yhtälailla synnytys kuin alatiesynnytyskin, lapsi on minusta ulos tullut ja olen sen synnyttänyt.

Nyt kun mietin synnytystä, niin ei ole mitään halua edes päästä kokemaan vielä sitä ponnistuskipua, seuraavaa synnytystä ajatellen olen miettinyt, että ei haittaa yhtään vaikka taas sektiolla synnyttäisinkin. :) Jotkut sanovat, että sektiolla synnyttäneet eivät ole oikeasti synnyttäneet ja väheksyvät heitä, mutta minun mielestä siinä ihan yhtälailla työtä kuin alatiesynnytyksessä ja sektio on rankempi fyysisesti. Meistä tulee äitejä jokatapauksessa, syntyi lapsi alakautta tai sektiolla! :) Ja itse ajattelen niin, että oli minusta riippumaton syy miksi päädyttiin sektioon enkä mitään olisi voinut tehdä yhtää enempää tai vähempää tilanteen editämiseksi!

Älä bubble turhaan ressaa synnytystä! Se menee hyvin ja muista se, että jos päädytte sektioon niin ei ole millään tavalla sinun syysi eikä sinussa ole mitään vikaa ja varmasti olet siinä vaiheessa kaiken tehnyt mitä voit. :) Pääasia on, että sinusta tulee äiti ja saat pienen maailman ihanimman nyytin syliisi. :heart:
Supistuksista muistelisin sellaisen ohjeen, että kun niitä tulee 10min sisään kolme säännöllisesti parin tunnin ajan niin sitten pitäisi viimestään sairaalaan lähteä.

tsude ja neiti 4kk

tsemppiä loppumetreillä oleville! :)
 
Viimeksi muokattu:
supistuksista: Meidän sairaalassa ohje oli että sairaalaan pitää lähteä, kun supistukset säännöllisiä ja tulevat 5-10min välein. Omaa oloa kannattaa kuulostella myös, jos olo on tosi tukala kannattaa lähteä. Sairaalan synnytysvastaanottoon kannattaa soitella jos itsellä vähänkään epävarma olo. Meiilä oli tullut syksyllä myös uusi ohje, että jos synnytys alkaa vesien menolla, pitää soittaa synnytysvastaanottoon myös.

Koittakaa ihmiset hyvät olla ressaamatta synnytyksestä tai muustakaan loppuodotusaikana. Stressi vain huonontaa omaa oloa ja eikä ole niin kovin hyväksi vauvallekaan. Toki synnytystä saa miettiä ja vähän suunnitellakin, mutta avoimin ja rauhaisin mielin kannattaa pyrkiä olemaan. Tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty, mutta siksipä sitä pitää toistella ja muistutella :)
 
tsude puhuu varmasti asiaa sektiosta! Harvempi sitä varmaan Suomessa haluaa, mutta onpa onnellista, että meillä on olemassa sellainen vaihtoehto! Minä ainakin pelkäisin synnytystä muuten aivan älyttömästi, nyt kuitenkin sekä vauvalla että äidillä on hyvät mahdollisuudet selvitä hengissä ja sen kummemmitta vammoitta, vaikka alatiesynnytys syystä tai toisesta pysähtyisikin.

Supistuksista oli meillä ohjeena, että sairaalaan voi lähteä, kun yli minuutin pituisia supistuksia on tullut yli tunnin ajan ja alle viiden minuutin välein.
 
Supistuksista sanon sen verran, että kannattaa myös luottaa omiin vaistoihinsa :) Mullla tuli suppareita monta tuntia 10min välein ja kun soitin synnärille kertasivat vaan tuota 5min välein ja yli tunnin ajan ja olivat ehkä hieman nihkeän kuuloisia. Kuitenkin lähdettiin näytille kun en kestänyt enää oikein kotona olla ja olinkin 6cm jo auki ;)
 
Huh.

Kyl on raskas olo. Jotenkin ahistaa hengittää ja sellanen.. ei kauheen hyvä fiilis.. :O : / Aamulla, kun heräsin ja vedin sydään henkeä, ni ei onnistunukkaan. Sattus ja luulin, et tukehun siihen.. Hyi : / Mitä tää on?! :(

Emby^ ja nökö 22+2
 
Tsude Asiaa puhut! Ja kiitokset muillekki jotka minua lohduttaa tässä asiassa. Tsuden tapauksessa uskon hyvinkin että tunnet synnyttäneesi kun kestit 40 tuntia niitä kipuja ja siinä vaiheessa on munkin mielestä jo paras ratkasu päätyä sektioon, ehdottomasti. Ja kyllähän mä sisimmässäni tiedän että jos sektioon päätyy niin ei se minun syytä ole ja ollaan tehty kaikkemme. Pääasiahan on että vauvalla ja mammalla on kaikki hyvin :) Mutta vaikka järki tietää tämän niin silti on vaikeeta pitää nämä huonot ajatukset poissa.

Mulla muutes oli ihan hyvä fiilis jo sen alatiesynnytyksen suhteen vaikka perätilassa onkin mutta sitten kävin kahvilla anopin luona ja hän sitten toivotteli onnea ja menestystä siihen! Että jo pää edellä tuleminen otti niin lujille että ei hän usko minun kestävän. Enhän minä tyttöpieni tajua mistään mitään vasta sitten kun olen siinä tilanteessa tiedän. Tosi lannistavaa oli :/ Silti yritän uskotella ittelleni että näin olen päättänyt ja näin haluan kokeilla on ne kivut sitten minkälaiset tahansa.

Tsuden tekstistä jäin vielä miettimään että kun päädyitte sektioon sen jälkeen että olitte ensin alateitse yrittäny niin saiko mies/isä tulla siihen mukaan? Sehän ei varsinaisesti ole suunniteltu sektio ja olen ymmärtäny sen että vain niissä se isä pääsee mukaan.

Supistuksista Kuinka tavallista on että lähes kivuttomat supparit edistää avautumisvaihetta? Onko kellään kokemusta? Sehän on niin yksilöllistä se kipu kaikilla joten mistä tietää että nämä on nyt sit niitä kivuliaita vaikka ne ei niiiiiiiin kipeitä olekkaa?

Kauheeta kun taas kyselen ihan hirveesti :D Jotenkin mulla ei mun neuvolatädin kanssa juttu luista, häneltä ei tee mieli kysyä mitään kun jotenkin saan sellasen fiiliksen että hän vähättelee sitä mun kysymystä ja ei anna kunnon vastausta.. Onneksi ollaan monta täällä ja joku aina osaa omaa kokemustaan jakaa :) Siitä saa ainakin vähän vertaistukea kunhan aina pitää mielessä että jokainen on erilainen ja jokainen raskaus erilainen!

Öitä mammat! :)

Emby, itselläni oli kans muistaakseni sellanen ahdasfiilis kun vatsa alkoi kasvamaan enemmän. Tuntu siltä että ei saanu happea kunnolla ja varsinkin kun istu. Tämä fiilis katos sillo kun Lillus oli kääntyny ympäri. Vauva varmaan makas jotenkin epämukavasti ja paineli mun sisälmyksiä. En sit tiedä että onko se sitä mitä sä käyt läpi tällä hetkellä.

Bubble ja Lillus 34+4
 
Viimeksi muokattu:
Bubble meillä isä ei päässyt mukaan leikkaussaliin, vaikka ei sinänsä hätäsektio ollut kun odotettiin pari tuntia salin vapautumista ennenkö sinne päästiin.
Mutta juttelin viikolla yhden toisen äidin kanssa ja heillä oli mies päässyt saliin, heilläkin siis oli ollut melkein yhtä pitkä synnytys jo takana kuin mitä meillä. Ja samassa sairaalassa ollaan synnytetty, ihmeteltiin tätä miten on mahdollista, mutta kai se sitten voi vähän vaihdella kätilöiden ja lääkärien mukaan, että kuka päästää isän mukaan ja kuka ei. Muuta syytä en keksi. :O
 
Bubble, jätä noi anoppien yms. mielipiteet omaan arvoonsa. Mullekin kaikki kauhisteli pt-synnytystä. Että se ei vois olla muuta kuin kamalaa ja oot aivan palasina sen jälkeen ja vauva teholla jos edes hengissä. Mulla kaikki noi muiden puheet sai pään ihan pyörälle. Mutta pidin kiinni omasta mielipiteestäni ja ennen kaikkea kuuntelin lääkäreitä. Ei oo helppoja päätöksiä tollaset, joten yhtään lisästressiä ei kaipaa.
Meille sanottiin, että vain suunniteltuun sektioon pääsee mies mukaan. Eli jos synnytyksestä oliskin menty sektioon, niin mies ei olis päässyt mukaan. Mutta tosiaan kuten tsudekin kirjoitti, niin kai noissa on eroja lääkäreiden/kätilöiden välillä. Kuten muissakin asioissa. Mulle esim. sanottiin vielä viikko ennen synnytystä, että väliliha leikataan automaattisesti, mutta lääkäri sit kuitenkin synnytyksessä katsoi ettei se ollut tarpeellista.
 
Synnytystä en ole juurikaan miettinyt, koska jotenkin ajattelen, että kyllä luonto hoitaa tehtävänsä. Esikoinen on kuitenkin tulossa, joten ei siihen todellisuudessa ehkä edes osaa varautuakaan "oikein". Toivon, että vauva syntyisi alateitse, koska ainakin tällä hetkellä haluttaisiin sisarus pienellä ikäerolla. Olen ymmärtänyt, että sektion jälkeen se ei välttämättä olisi mahdollista. Onhan tässä (ehkä) vielä viikkoja aikaa stressata asiaa...

Supistuksista ovat muistaakseni sanoneet säännölliset 5-10 minuutin välein. Toki ovat myös sanoneet, että jos on niin kipeä, ettei voi enää kotona olla, niin voi mennä näytille synnärille. Ja jos vedet holahtaa, niin ambulanssilla synnärille.

ON Neuvolakäynnillä oli kaikki arvot ok. Painoa oli nyt tullut eniten viikkoa kohti, kuin koko raskauden aikana eli noin 800g/vk. Neuvolatäti ei tosin valittanut siitä mitään.

Neuvolalääkärillä kävin myös ja hän teki synnytystapa-arvion sekä ultran. Vauvalla oli kaikki kunnossa. Sisälläni asuu iiiiiso vauva, kun arvio tällä hetkellä on noin 3300g. Jos jatkaa kasvuaan samalla tahdilla, niin LA aikoihin paino on jo yli 4 kiloa!!! Pikkasen kyllä järkytyin tästä meidän "pienestä" järkäleestä... Lantio on kuitenkin hyvän kokoinen, joten pitäisi Kaikun mahtua sieltä ulos tulemaan. Kohdunsuu oli pehmennyt, mutta kiinni. Kanava oli hiukan lyhentynyt, nyt noin 2cm. Neuvolalääkäri laittoi lähetteen äitipolille vauvan koon takia, joten kutsua odotellessa!

Kirskis ja Kaiku 36+2
 
Kirkis mulle ei ainakaa sanottu mitää siitä, että kuinka kauan pitäisi odottaa seuraavaa muksua varten. :eek: Tarkemmin seuraavaa raskautta seurataan juurikin kohdun arpikudoksen takia, mutta ei mitään muute ole sanottu.

Ja vesien menosta sanottiin et 12h voi olla vielä kotona jos olot sallii. Esim. jos vedet menee illalla niin voi yön yli nukkua kotona ja aamulla mennä sairaalaa. Tietty jos vedet menee ennen la ni sitte on eriasia.
 
Monesti sanotaan, että pitäisi vuosi odottaa sektion jälkeen ennen uutta raskautta. Mutta toisaalta toi on vain suositus ja jossain sekin on vain puoli vuotta.

Vesien mentyä ei oo mikään kiire, jos kaikki on normaalisti. Mun piti lähteä heti ambulanssilla perätilan takia, kun piti pysyä vaakatasossa. Lisäks mulla oli se streptokokki, niin sekin vaati heti antibioottia kun vedet oli menny, ettei tartu vauvaan. Mulla vesien meno ei kuitenkaan aiheuttanut kovinkaan kummoisia supistuksia, tippa vaadittiin että alkoi jotain tapahtua.
 
Bubble, meidän sairaalan sektioihin pääsee mies mukaan vain jos on suunniteltu. Kiireellinen ja hätä niin ei pääse. Ja uutta raskautta olis hyvä odottaa puolesta vuodesta vuoteen. Supistuksia ensisynnyttäjällä 5min välein 2h ajan. Vesien menosta pitää soittaa mut jos ei mitään erikoista kuten vihreä vesi tai verta niin voi 12 tuntia odottaa. Nämä siis ps:n ohjeet.
 
Heippa vaan!

Laurelle: Hienoa että kaikki rakenneultrassa hyvin

Omaa napaa: Tänään käyty äitiyspolilla taas ja kaikki oikein hyvin.
Vauva RT, lapsivesi N, vauvan liikkeet ++ ja vauvan painoarvio 2540g :) Ihan keskikäyrällä mennään. Synnytystapa arvioon mennään 5.3, vaikka ajattelin kyllä synnyttää jo niihin aikoihin. :) Ei siis tarvitse mennä siihen neuvolan viimeiseen lääkärikäyntiin jos ei ole mitään ihmeellistä.

Tänään siis viikkoja 35+4 <3
 

Yhteistyössä