Esikoista yrittämäään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012



Meitä on 11 odottajaa
9 tyttöä syntynyt maailmaan:heart:
11 poikaa syntynyt maailmaan:heart:
1 tyttölupaus
2 poikalupausta
2 tyttöoloa
0 poikaoloa

SYNTYNEET:
Tiipula.........29......VAS...21.5(41+0) tyttö 3630g 50 cm :heart:
NiQ......25......SEKS...25.7(41+4)tyttö 3512g 50cm:heart:
Liisakaisa......28......OYS 14.7.(39+4) tyttö 3535 g 49,5 cm :heart:
Sassy......23.....PKKS..19.8.(40+6) poika 4320g 50,5 cm:heart:
jeeni......25.....TAYS..28.7(34+2) poika 2930g 48cm:heart:
Halin......20.....KOS...22.8 poika:heart:
Lunea....28......JS....6.9.(40+4) tyttö 2755g 47cm:heart:
kais-a.....24...6.9...(40+0)poika:heart:
eltsu81....30..14.10..(40+3)poika 3770g 51cm, 36cm :heart:
Tsude.....20..14.10...(41+2) tyttö 3835g ja 50cm:heart:
Tiksutin...22...24.10..(41+4)tyttö 3150g:heart:
Leeniliini....27...26.10....tyttö 3270g ja 53cm:heart:
Susimieli...23...12.12..(40+1)poika 4236g, 53cm ja 37,5cm:heart:
mlizza.....26....TAYS....29.12...(40+1) poika 3660g, 52cm :heart:
Namppis88.....23.....PS.....15.1....(38+3) poika 2130g, 44cm :heart:
LeenaT.....26.....K-HKS.....25.1......(40+0) tyttö 3130g ja 49cm :heart:
Heddy81.....30.....4.2......(40+0) poika 3970g, 52cm :heart:
Line.....30.....HYS.....23.2.....(40+1) poika 3786g, 51cm :heart:
-Pätkis-.....27.....6.3.....(39+3) tyttö 3422g ja 49,5cm :heart:
Kirskis.....26.....14.3.....(40+1) poika :heart:


:heart:Laskettu aika

Nimimerkki.....ikä.......synnäri


19.3.
Epa_88......23....TYKS.....poikalupaus

24.3.
Bubble89....23...PS.....tyttöolo

22.4.
Kristiina84...27.....

27.4
Tuanni...26...SeKS.....poikalupaus

31.5.
Avocado...29.....TYKS

2.6.
sindi^^....26.....tyttölupaus

6.6
Juliane....25......TAYS

18.6.
Emby^...25......TYKS

23.6
Poikkka....21.....SATKS.....tyttöolo

26.6
Laurelle....24......KYS

22.11
Barbababy.....25.....SatKS

Laittakaa päivitykset mielellään punaisella niin huomaan ne :)

Pinoon ovat siis tervetulleita kaikki Vauvakuume-puolen Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet. Toki jos joku muukin esikoista odottava kokee tämän pinon kotoisaksi, niin mukaan saa tulla! Tarkoituksena on jakaa ajatuksia muiden esikoisen saavien kanssa pienemmässä porukassa.

Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus

Edelliset ketjut:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1888774-esikoista-yrittamaan-pinosta-plussanneet-talvella-2010-2011-a/sivu18.html

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1951378-esikoista-yrittamaan-pinosta-plussanneet-kevaalla-ja-kesalla-2011-a/#post23526521

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2036156-esikoista-yrittamaan-pinosta-plussanneet-syksylla-ja-talvella-2011-2012-a/sivu21.html#post25375301

Odottajien oma suljettu kerho: *Esikoiset* - Kaksplus Vähän henk.kohtaisempaan kirjotteluun

Kuumeilijoiden ketju:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2039279-esikoista-yrittamaan-2011-vol3/#post24790363

LINKKEJÄ:
Monenlaista raskaudesta, synnytyksestä, vauvan vaatteista ja tavaroista yms. Huvituttiarki - tietoa ja tukea

Vauvamatkalla - Opas odottajalle


Tarvikelistaa vauvalle

*Vaatteita:
Kietaisupaitoja/-bodyja, bodyja, puolipotkareita, potkupukuja, vetoketjullisia haalareita
*Haalari
*Myssyjä,hattuja
*Lapasia
*Töppösiä jalkoihin

*Pussilakanoita
*Aluslakanoita
*Muovifrotee-alustoja sängyn suojaksi
*Peittoja, kankaita
*Harsoja
*Kylpypyyhkeitä, pyllypyyhkeitä

*Pinnasänky
*Patja pinnasänkyyn
*Petauspatja (jos haluaa käyttää )
*Reunapehmuste pinnasänkyyn

*Vanna/amme
*Jalat vannaan/ammeeseen (säästää selkää)
*Hoitopöytä tai muu alusta (ei välttämätön)

*Vaunut
*Turvakaukalo
*Sitteri (käyttöä esim. ruoanteon aikana)
*Itkuhälytin (ei välttämätön)
*Kantoreppu tai -liina (sylissäkin voi kantaa)

*Suolatippoja (0,9%) (saa tehtyä itsekin)
*"Nenäimuri" rään imemistä varten, esim. nenäfriida
*Kynsisakset (tulee äp:ssä )
*Kylpylämpömittari (tulee äp:ssä )
*Pehmeä hiusharja (tulee äp:ssä )
*Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen. Korvakuumemittari on hyvin epäluotettava, koska korvakäytävä on niin pieni)
*Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin (kiehuva vesi ajaa saman asian)
*Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) Tavallinen muki käy vallan mainiosti
*Särkylääkettä (vasta 3 kk täyttäneille jos sitä annetaan lapselle)
*Tuttipulloja pari (varalta)
*Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
*Tutteja (jos käyttää )
*Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle (mutta vain pari, jottei jää käyttämättä)

*Kylpyöljyä
*Vanupuikkoja, -lappuja
*Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä)
*Vaippoja
*Talkki (perunajauhot ovat todella hyviä tähän tarkoitukseen)
*Perusvoidetta (tulee äp:ssä)
*Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
*Sinkkivoide (vaippaihottumaan) Kaikki ei tarvitse ollenkaan. Pärjää Bepanthinella tai perusvoiteella
*D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta) Ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeenkin
*Rela-maitohappobakteeritipat
*Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin jos masussa kuplii)

Äidille:

*siteitä jälkivuotoon
*Imetysliivit (normaalitkin liivit voivat riittää, jos on irroitettava olkain)
*Liivinsuojia (kerta- tai kestokäyttösiä)
*Imetystyyny (tai iso tyyny)
*Maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
*Rintapumppu (tai käsinlypsyohjeet)
*Rintakumit (ei suositella) On kuitenkin vauvakohtaista
*Lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
*Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
*Movicol-jauhe tms. (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista)
*Liukuvoide
*Särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
*Kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
*Pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Synnärille mukaan:

Itselle:
*Neuvolakortti!
*Henk.koht. hygieniatarvikkeet
*Kännykän laturi
*Kamera+laturi ja riittävän iso muistikortti
*Kirja, ristikoita, käsitöitä tms. ajanvietettä (kaiken varalta jos tarvetta)
*Jotain syötävää...Hedelmiä, pillimehuja yms.
*Liivinsuojia
*Kotiinlähtöä varten vaatteet...

Ja vauvalle kotiin lähtöpäivää varten:
*Body
*Puolipotkarit
*Haalari
*Myssy,töppöset ja lapaset
*Peitto tai viltti matkalle (varalta)
*Turvakaukalo
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Kirskikselle uudesta pinosta.

Namppikselle paljon voimia ja tsemppiä! Täällä pidetään omat ja pojankin peukut pystyssä!

Susimielelle kiitos tsemppauksesta! Tukea ja tsemppiä tässä tunteiden myrskyssä tarvitseekin. Onneksi sitä saan jatkuvasti omalta rakkaalta mieheltäni. Varsinkin näin iltaisin kun rupeaa väsyttämään niin kaikenlaiset epävarmuuden tunteet tulee pintaan. Elämä on pikkupojan kanssa sujunut varmaan niin kuin pitääkin ja neuvolan kotikäynti oli eilen ja siinäkin kaikki hyvin. Painoa oli tullut jo 40g päälle syntymäpainon. Silti olen välillä tosi herkillä ja itkuinen. Oon tottunut oleen varma itsestäni, mutta nyt olen ensimmäistä kertaa niin suuren ja ihmeellisen asian edessä että huoli kaiken hyvin sujumisesta on välillä suurta.

milizza ja kaveri 1vko
 
Merkkaan uuden pinon:)

Namppikselle tsemppiä. Huoli on varmasti suuri, mutta toivottavasti osoittautuu turhaksi.

Milizzalle myös tsemppiä alkuvaiheeseen! Muista, että sinä olet paras mahdollinen äiti pikkuiselle ja täytät hänen tarpeensa parhaasi mukaan. Ja ihanaa, että mies on tukena ja on kannustava:)

Meidän tytteli on pian puolivuotias. Uusi juttu on se, että tyttö osaa pyöriä vatsallaan ympyrää alustalla. Heilauttaa käsiä ja jalkoja vuorotellen ja pääsee sillä tavoin liikkeelle. Eiköhän tuo kohta lähde ryömimäänkin. Kiinteitä ruokia yritetään tarjota 3-4 kertaa päivässä, mutta neiti ei pidä lihasoseista eikä puuroista, eli hedelmä- ja kasvissoseet vain maistuvat. No, jospa se oppii hiljalleen uusiin juttuihin.

Liisakaisa ja tyttönen kohta 6 kk
 
Milizza mä kans yllätyin kun olo ei ollutkaan ratkiriemukas vaikka vauva oli ihana ja kaikki sujui. Mutta kun sain hieman nukuttua ja totuttiin kotona oleen niin olokin helpottui, muutaman päivän "Baby blues" johtuu ihan hormoneista. Mulla helpotti sittten kun maidon tulo tasaantui ja oloalkoi muutenkin parantua. Kyllä se onnellisuus ja vauvasta nauttiminen sieltä lopulta päällimmäiseksi tunteeksi nousee.

Liisakaisa mukava kuulla teidän kuulumisia! Miten se teidän tyttökin on jo noin iso, vastahan se syntyi :)
 
Mä muistan kanssa sen kotiin tulon kun vaan itketti koko ajan vaikka oli onnellinen :D Se oli ihan höpsö vaihe, mutta onneks meni ohi. Tosin nyt sain kyllä neuvolan mielialakyselyssä kohonneet pisteet, jotka ei kuulemma vielä masennusta tarkota, mutta pitää seurata tilannetta. Itse olen sitä mieltä, että vain väsymys painaa ja aiheuttaa välillä alakuloa; kohta 3kk menty näillä 2h välein heräämisillä ni ei kai sitä kroppakaan ikuisuuksia jaksa.. Pääasiassa olo on kuitenkin ihan hyvä ja normaali :)

Täällä äännellään ja jokellellaan kovasti, omat kädet alkaa pikkuhiljaa löytyä ja kyljeltä käännytään masulleen. Hyvin on täysimeytyksellä kasvanut, mutta aikamoista hepulia alkanut olla tuo imettäminen, etenkin iltaisin. Välillä rintaraivareita, mutta nyt uutena imee vain 2s ja sen jälkeen vetää pään pois ja taas uusiks tissiin kiinni - todella rasittavaa. Luulen, että maito tulee hänen mielestä vaan liian hitaasti nykyään kun ennen tuli suihkuten. Onneks juo pullostakin maitoa tarvittaessa, jos ihan hermot menee.

Meillä on niin hirmu aktiivinen tuo lokakuisten ryhmä facebookin puolella, ettei meinaa tänne jaksaa enää kirjoitella vaikka luenkin päivittäin teiän kuulumiset :)

Eltsu ja Eemi 12 vkoa
 
Voitko eltsu laittaa tuon facebookin linkin niin voisin käydä kurkkaileen kans teijän juttuja? :)

Namppikselle jaksamisia kovasti! :hug:

Milizzalle onnea pojasta! :heart:

Arki rullaa tasaiseen tahtiin meillä ja yritetään keksiä ohjelmaa päivisin kun isi on töissä ettei mene ihan sohvalla istumiseen koko päivä. :) Neiti tykkää jutella telkkarille paljon ja katselee sitteristä kun isi pelaa pleikkaria ja hihkuu. :D Kerran herätään yöllä syömään ja viime viikolla aloitettiin vauvauinti josta neiti tykkäsi kovasti! :)

tsude ja neiti 12 viikkoa
 
Kiva kuulla teidän jo vauvan saaneiden kuulumisia! Hassua, miten aika menee niin nopeasti eteenpäin! Nyt sen vaan tajuaa itsekin helpommin, kun maaliskuu on koko ajan vain lähempänä :)

Miten teidän kaverit ovat suhtautuneet teihin raskausaikana? Aloin tässä vähän aikaa sitten miettimään ja lähimpien kavereiden yhteydenotot ovat vähentyneet, mitä pidemmälle raskaus on edennyt. Kyllä he kuulumisia kyselevät siinä vaiheessa, jos olen itse ottanut yhteyttä. Ei aina vaan jaksaisi olla se, joka tekee aloitteen... Enkä mielestäni ole karkottanut heitä omilla tekemisilläni tai sanoillani, koska vältän muutenkin keskustelua pelkistä vauvajutuista. Suurella osalla heistä ei ole lapsia. Onneksi kuitenkin löytyy edes yksi, jonka kanssa vaihdetaan kuulumisia todella usein. Ehkä tähän vaikuttaa se, että hänen LA on reilu kk minun jälkeen.

Kirskis ja Kaiku 30+4
 
Miten teidän kaverit ovat suhtautuneet teihin raskausaikana? Aloin tässä vähän aikaa sitten miettimään ja lähimpien kavereiden yhteydenotot ovat vähentyneet, mitä pidemmälle raskaus on edennyt. Kyllä he kuulumisia kyselevät siinä vaiheessa, jos olen itse ottanut yhteyttä. Ei aina vaan jaksaisi olla se, joka tekee aloitteen... Enkä mielestäni ole karkottanut heitä omilla tekemisilläni tai sanoillani, koska vältän muutenkin keskustelua pelkistä vauvajutuista. Suurella osalla heistä ei ole lapsia. Onneksi kuitenkin löytyy edes yksi, jonka kanssa vaihdetaan kuulumisia todella usein.
Tämä sopii minun kohdallanikin todella hyvin!

Epa ja Jokke 29+5
 
Mulla on pari kaveria, joilla ei ole onnistunut raskautua ja on hoitoja menossa, niin selvästi huomasi, ettei he pitäneet samalla tavalla yhteyttä raskausaikana :( Sinänsä ymmärrettävää, mutta sääli kun ite varoi hehkuttamasta ja yritti puhua muustakin jne. Nyt on jo tilanne tasottunut, kun vauva on maailmassa.

Ja tsudelle niin se fb:n ryhmä Lokakuisille on sellanen salattu ryhmä..
 
Kaveriasiasta. Olen huomannut saman. Saan itse enemmän pitää yhteyttä moniin ihmisiin...

Monien lapsettomien kavereiden kanssa tuli ennen raskautta käytyä kaljalla ja bilettämässä, nyt kaikki tälläinen on jäänyt ja siten myös yhteydenpito vähentynyt roimasti. Hölmöä sinänsä, eihän siellä pubissa olisi pakko juoda, mutat en itsekään viitsi tehdä aloitetta "käymään yhdillä", koska se tuntuisi naurettavalta enkä itse kuitenkaan jaksaisi montaa tuntia pelkkää limsaa lipittäen baarissa istua.
Yksi hyvä kaveri kärsii lapsettomuudesta, ja hänelle mun raskaus on selvästi vaikea pala, vaikka ei sitä näytäkään. Pyrin tietenkin puhumaan hänen kanssaan tavallista vähemmän ja varovasti vauva-asiasta. Harmillista, koska aiemmin kun yritettiin yhtä aikaa, asia yhdisti meitä, nyt se erottaa. Toivon todella että tällä kaveripariskunnalle tärppäisi vihdoinkin!
Yhteen kaveriin välit ovat lähentyneet, hän onkin ainoa tällä paikkakunnalla oleva ystävä jolla on lapsi. Hänen lapsensa on kuitenkin jo kolmevuotias, joten ihan samassa tilanteessa emme ole mekään. On kyllä hyvä että on joku jolta kysellä asioista
Välillä olo on jopa yksinäinen,mutta ehkä pitäisi olla vaan itse aktiivisempi. Toisaalta, lapsekkaat ystävät ja tuttavat ovat todenneet ettää lapsen myötä kaveripiiri usein muuttuu ja uusia lapsellisia ystäviä saa helposti hiekkalaatikon reunalta ja äiti-lapsi-harrasteista. Noh.. tovi menee vielä ennen kuin pääsee sinne asti.

t. Avocado + tänään paljon hiljaisempi kaveri (19+3), alkoi jo huolestuttaa ennen kuin tökkäsi äsken vihdoin tervehdyksen masuun
 
Hei pitkästä aikaa! Ja kiitos uudesta pinosta!

Olen pahoilla että olen pitänyt hiljaiseloa, olen kyllä edelleen mukana mutta yksinkertaisesti jotenkin en ole ehtinyt kirjoitella :|

Mutta ihan ensiksi oikein paljon onnea ja iloa Milizzan perheelle!! :heart::flower:

Namppis:hug: luin täällä huolestuneena kirjoitustasi, toivon sydämestäni että kaikki on hyvin! Jaksmaista sinne ja ilmoittele kuulumisia!

Liisakaisa, eltsu ja tsude on aina mielenkiintoista lukea teidän vauva-arjen kuulumisia :) Kiva kuulla, että kaikki on hyvin! Itsellä tuo vauva-arki on vielä kaukana, mutta selvästi jo enemmän mielessä kuin aikaisemmin.

Kaverisuhteista meidän kohdalla oon huomannut sen, ettei meitä enää kutsuta yhteisiin illanviettoihin niin paljoa kuin ennen. Siis sellaisiin, joihin liittyy alkoholi. Muuten kyllä kaverit kyselee aika paljon vointia ja tuntuvat olevan aidosti kiinnostuneita. Lähipiirissä ei ole vielä kovin montaa raskaana olevaa/lapsia, joten toisinaan on kieltämättä ollut aika yksinäinen olo. Odotankin innolla jo vauvan syntymää ja sitä kautta mahdollisia uusia kavereita, tietenkään unohtamatta entisiä tärkeitä ystäväiä. On vaan fakta, että aika paljon tuli käytyä aikaisemmin viihteellä ja istuttua ystävien kanssa iltaa ja nyt kun se on mun kohdalta jäänyt pois, niin toisinaan on aika hiljaista. Aika hassua...

ON: oikeastaan yksi syy miksi on ollut hiljaiseloa on se, että yksinkertaisesti ei ole mitään kerrottavaa :D Vauvatavaraa on pikkuhiljalleen hankittu ja huoneen järjestystä muutettu. Hyvissä ajoin ollaan, mutta mieluummin nyt kun vointi on hyvä ja jaksaa puuhastella kaikkea.
Viime viikolla tosin koettiin miehen kanssa säikähdys, kun eräänä iltana huomasin vessakäynnillä verta :| Säikähdin totaalisesti, vaikkei sitä paljoa tullut. Huonosti nukutun yön jälkeen sain vihdoin aamulla soitettua töistä salaa (en viitsi kaikkia asioita työkavereillekaan kertoa) ja ihanista ihanin neuvolatäti lohdutti sen olevan ilmeisesti ihan normaalia. Koska vuotoa oli hyvin vähän ja vauva liikkuu tosi paljon, jätetiin asia seurantaan. Onneksi ensi viikolla on juuri sopivasti neuvolalääkäri, joka sitten voi tarkistaa paikat vähän tarkemmin. Mutta tuokin asia vaan todisti sen, että oon kovin hermona edelleen raskauden suhteen ja pelkään jatkuvasti asioiden menevän jotenkin pieleen. Kyllä tässä on vielä pitkä 3 kuukautta edessä :D
Muuten kaikki ok, vauva liikkuu toisinaan todella paljon, muksaukset ja möyrimiset tuntuu tosi selkeästi :) Ens viikolla siis neuvola, jossa sitten otetaan verikokeet (tarkkaillaan vasta-aineita verestä), sokerirasitus ja voi argh, punnitus :ashamed: Ennen joulua oli tullut painoa syksyn ekasta käynnistä vain 2kg, mutta nyt varmaan joulu on tehnyt tehtävänsä *huoh*.

Kaikille alussa ja loppuvaiheessa oleville jaksamista ja hyviä vointeja!! :) Seuraavien vauvojen syntymistä jo odotellessa toivottelee

Kristiina ja Onni 25+0 (*poks*)

ps. minulta voi poistaa tuon synnärin tuolta etusivulta, taisin sen vaan mainita siellä kerhon puolella ja olkoon niin :)
 
En tiiä mitä oon taas ajatellu mut meiän LA onkin 23.6 ja aika varma tyttöolo, pari kertaa nähnyt unta tytöstä <3

Noista kavereista:
Mulla ei onneks oo mitään muutosta kaverien käytöksessä ollut. Tuntuu että monet on jopa enemmän yhteyksissä kun ennen. Täällä päin suomea tuntuu olevankin joku raskautumis buumi, koska kavereistani taitaa olla 5 raskaana ja yksi sai jouluna tytön. Onneksi on myös lapsettomiakin kavereita, että pääsee juoruamaan muustakin kuin vauvoista :)

Tarvikkeista:
Meillä on hommattuna istuin, sänky ja sitteri (+kaapillinen vaatteita:D). Olenko teidän mielestä hullu jos suunnittelen jo alkavani sisustaa vauvanhuonetta? Haluaisin niin paljon jo kasata sängyn ja laittaa kaikki ostokset heti oikeille paikoille :) Miehen mielestä on aivan liian aikaista (koska pelkää käyvän samoin kuin edellis kerralla)

Poikkka ja unelma a.k.a. unski 16+1
 
Kaunista maanantaita kaikille :wave:

Täällä poksutaan :) :heart: 17+0 jo kasassa! Uskomatonta!! Kolme viikkoa vielä rakenneultraan! Hittolainen. Sit ollaa jo puolessavälissä ja sithän tuo nökö jo syntyyki! Huiiiiiijj!! :heart:

..ainii, neuvolassa käyty ja kaikki hyvin :) Kaverin syke oli 147 ja siellä hää potki doppleria. Sitte karkas toiselle sivulle ja toisella kertaa syke oli 153 tms :p Ihana murunen!
Painoa oli tullu neljässä viikolla sellanen 300g ja ottaen huomioon, et joulu oli välissä. Jeejee! :) Ja jumpatki alkaa tällä viikolla \\o \o/ o//

Emby^ ja nökö 17+0
 
Kristiina Hui, mitä olet joutunut kokemaan! Onneksi kuitenkin vauvalla kuulostaisi kaikki olevan hyvin. Tulethan sitten kertomaan terveiset neuvolalääkäriltä! Yhdellä kaverilla on myös tullut verta useana päivänä, vaikka raskaus on ollut jo pitkällä. Tarkastuksessa eivät löytäneet mitään poikkeavaa.

Poikkka Jokainen valmistautuu omalla tyylillään vauvan tuloon, joten anna mennä, jos siltä tuntuu! Ymmärrän myös miehesi mielipiteen. Itsellä oli aika kova pelko vauvan menettämisestä vielä rakenneultran aikoihin. Sen jälkeen mieli on onneksi rauhoittunut. Taidan käydä sen verran hitaalla, etten ole vieläkään esim. pessyt ja järjestellyt vauvan vaatteita. Suurin osa niistä odottaa mummolassa hakijaansa...

Mukava kuulla Embyn hyvistä neuvolakuulumisista!

Leena, Namppis ja Heddy, tsemppiä odotuksen loppusuoralle!

ON Olo on todella kipeä. Käveleminen ja istuminen tietyissä asennoissa on aika vaikeaa. Tämän hetken olotilan mukaan minusta ei ole enää töihin menijäksi... Onneksi neuvola on tällä viikolla, niin pääsee juttelemaan aiheesta.

Kirskis ja Kaiku 31+0
 
Moi!

Ihan nopeasti tulin poksumaan....

20+0 tänään!!! Hurraa! Puoliväli saavutettu jo, uskomatonta.

Työtkin alkoivat, ja mukavasti meni. Vähän sain selitellä kyllä mahaani työkavereille (ä.loma ei siis ala ennen työsuhteen päättymistä, toistaiseksi olen tehnyt sopimusken vain maailiskuun loppuun, luultavasti jatkuisi vielä jokusen viikon huhtikuussa...). Maha ei menoa haitannut, tosin huomasi että n. 4 km työmatka oli liian pitkä käveltäväksi, alkoi vihloa häijysti nivusia ja häpyluuta lopuksi. Joten bussilla mennään tai pyörällä jos uskallan...

Sori omanapailu.

t. Avocado ja tyyppi
 
Avocado, onnittelut puolivälietapista! :heart:

Kirskis, kiitos tsempityksestä! :)

Kavereista: Mä en oo huomannut kavereiden suhtautumisessa mitään erikoista. Samalla tavalla kutsutaan illanviettoihin kuin aikaisemminkin, tän viikon lauantaina olis just yhdet tuparit. En oo aikaisemminkaan juonut paljon, joten sen suhteen ei ole itsellä suurta muutosta. Meillä oikeastaan kaikki kaverit on pariskuntia, mutta muilla ei vielä ole lapsia. Kaikki odottaa innolla meidän pienokaista. :)

Mulla oli eilen lantion magneettikuvaus. Äsken juuri lääkäri soitti tulokset. Siinä siis katsotaan mitat neljästä eri kohtaa lantiosta ja niiden summan pitäisi olla vähintään 32,5cm. Mulla on 34,6cm, joten lantio on hyvänkokoinen perätilasynnytystä varten. Nyt siis pähkäily edelleen jatkukoon. Viikon päästä on vielä polilla aika. Tehdään vauvan painoarvio ja päätetään lopullinen synnytystapa. Saa nähdä milloin alkaa itseä jännittää, nyt olen vielä rauhallisin mielin. Ei taitaisi panikoinnista olla mitään apua. Kyllä mä oon koko ajan ollut enemmän alatiesynnytyksen kannalla, mutta toki haluan kuulla lääkäreiden suosituksen vielä.

Namppis, miten siellä voidaan? Onko uutta tietoa vauvan kasvusta?

Leena ja lapsonen 37+6
 
Hei ihanaiset ja ISO KIITOS Kirskikselle uudesta pinosta :heart:

Täällä ei oikeastaan uutta kerrottavaa kuin että käytiin eilen äitipolilla siellä sydänäänikäyrässä niin kuin oli sovittu ja kätilö totesi sydänäänten olevan vahvat. Vauvakin melskasi koko käyrän oton ajan niin että ettei kyllä jäänyt epäselväksi miten siellä jaksellaan. Huomenna meno olisi taas normaalille neuvolakäynnille ja perjantaina on lääkäriaika äitiyspolille, jolloin mittaillaan uudemman kerran kuinka pieni meidän Pieni on ja tarvitseeko nyt ryhtyä johonkin toimenpiteisiin. En tiedä tosissaan mitä tekevät jos näyttää ettei Pieni kasva mutta varmaan harkitsevat käynnistystä sitten. Täytynee kysellä. Mieliala on jo hieman parempi kun vauva on todella aktiivinen ja liikkuu. Kiitos LeenaT ja Kristiina ja kaikki muutkin kun olette kyselleen kuulumisia ja välitätte :heart: Leenalle onnea hyvästä lantiomitasta, toivottavasti saisit synnyttää alakautta tai että vaavi jopa ymmärtäisi kääntyä vielä. :)

Tässä vielä kuvaa minun (liian pienestä??) massusta viime perjantailta kun viikkoja kasassa 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Huomenta, pitkästä aikaa!

Ja terveisiä eilisestä rakenneultrasta :)

Siellä oli kaikki hyvin :) Rakenteet ok, koko vastasi viikkoja, sukupuoli ei selvinnyt. Lääkäri tutkaili asiaa, mutta totes et kumpi vaan voi olla tulossa, ettei lähde veikkaamaan suuntaan tai toiseen eli arvoituksena pysyy vielä ainakin seuraavat 8 vkoa. Nimittäin silloin päästään uuteen ultraan, vauvan kasvua ja vointia kontrolloidaan mun perussairauden takia, joka vois aiheuttaa istukan vajaatoimintaa. Toivotaan ja uskotaan tietenkin et niin ei käy ja kaikki menee hienosti :) Samainen käynti korvaa myös sen jälkimmäisen neuvolalääkäri käynnin :) ei siis tartte mennä morjestamaan sitä neuvolanlääkäriä, josta en oikeen tiedä mitä mieltä oon... :) ja tuolla se lääkäri on ainakin nimenomaan erikoistunut just siihen hommaan mitä tekee, väheksymättä kuitenkaan kenenkään tietoja/taitoja :)
Muista neuvolarutiineista pissa ok, RR pk ja Hb laskussa, mut kuitenki 120 :)

Mut sitten ysk ei niin kiva juttu.. Eilen iltapäivällä mun toista kättä rupes särkemään ihan hirveästi ja se särky säteili aina korvasta sormenpäihin saakka. Välillä tuntu et pikkusormi ja nimetön ja kielen toinen reuna ois vähän puutuneitakin :( Otin sitte panadolia 1g, ei apua, jokusen tunnin päästä toisen, ei apua.. :( Nukuttuakaan en saanut ja särky oli jo jotain ihan hirveetä, eikä koskaan ennen oo ollut tollasta etteikö särkylääkkeet auttais.. Sitten kun olin pari tuntia valvonut ja säryn kanssa muuten jo usean tunnin 8? kärvistellyt otin vielä buranan 800mg.. Se sitten sai ehkä kädestä sen terävimmän huipun pois tai ainakin nukahdin. Nyt aamulla herätessä käsi tuntuu siltä et joko sitä särkee edelleen hiljakseltaan tai sitten se on vaan sen säryn jäljiltä niin turtunut et tuntuu ihan ihmeelliseltä.. Ajattelin nyt seurailla ja soitella sit neuvolaan ja kysellä lisää vinkkejä, meinaa sitä särkyä en enää kestä. Syitäkin moiselle särylle mietein ja ajattelin, et kun mulla tuppaa olemaan noita niska-hartiaseudun jumituksia ym. niin siellä on varmaan joku hermo jäänyt johonkin pinteeseen eikä pääse pois.. :( vai onko muilla parempia ideoita?

Tällänen stoori tällä kertaa..

Juliane 19+0
 
Juliane: Miten teillä on toi rakenneultra ollut noin aikaisin? :O Meillä oli vasta 21+4...

Täällä herätty 6.15 kun miehellä oli väärään aikaan herätyskello soimassa. (ihan liian aikaisin) |O

Epa ja Jokke 30+2
 
Mehiläinen83 Toki lisää sinut listalle, mutta kerrothan vielä lasketun aikasi! Miten odotuksesi on sujunut?

Leena Onnea hyvistä mittaustuloksista!

Namppis Hyvä, että vauva on aktiivinen! Eräs kaveri oli myös loppuodotuksen seurannassa vauvan painon takia ja hänen synnytyksensä sitten käynnistettiin. En kyllä valitettavasti muista, että millä viikoilla hän oli synnyttäessään.

Juliane Onnea rakenneultran hyvistä kuulumisista! Ja toivottavasti sinun kätesi tulee myös kuntoon! Itse varmaan soittelisin heti neuvolaan tms., jos kasvojen alueelle tulisi mitään puutumisia.

Linen ja Heddyn kuulumisia kaivattaisiin täällä!

ON Tämä mamma on sairaslomalla loppuviikon näiden kipujen takia. Käveleminen ja istuminen eivät oikein onnistu kivuitta... Jatkoa arvioidaan sitten myöhemmin.

Kirskis ja Kaiku 31+1
 
Ihanaa Namppis kuulla susta! Oon miettiny täällä koko ajan mitä sulle mahtaa kuulua. Eilen sain kuulla kauhutarinan porvoon lääkärikeskuksesta ja samoin synnäristä. Valitettavasti nyt ei ole voimia kirjotella paljoa :( Odottelen että vois neuvomaan soittaa vaikka seuraava aika onkin ensi viikolla.

ON: selkäkivut määrää suurimman osan mun päivästä. Istuminen sattuu ja paljon. Pelottaa lähtee autoa ajamaan kun tietää että viiden minuutin päästä tekis mieli pysäyttää ja nousta ulos. Eilinen oli tähän mennessä pahin. Samaan aikaan kun selkää särki vatsan yläpuolella oli polttava ja pistävä tunne. Tätäkin ollut aikaisemmin mutta ei näin rajua. Pääsin onneksi kotiin töistä ja kerkesin olla hetken aikaa kotona niin uusia oireita alko tulla. Alavatsan oikealla puolella tasatahtiin kauhea vihlominen. Kun painelin siitä tuntu kipu pahemmalta. Päätin sitten käydä suoraan nukkumaan mutta vihlontaa tuntui vielä makuuasennossakin.

Nyt ollaan herätty hyvin nukutun yön jälkeen. Selässä tuntuu kipua ja pelottaa että vatsassa alkaa vihloo eli en uskalla tehä mitää. Illalla pitäis mennä töihin :/ Sairaslomaa en halua ottaa mut pelottaa että nämä kivut, ja ennakoivat supistukset mitä mulla jo aikasemminkin on ollu, on merkki siitä että kohdunkaula lyhenee tai muuta mikä passittaa mut väkisin vuodelepoon. Jos jollain on jotakin positiivista mulle kerrottavaa näiden oireiden perusteella kuuntelen mielellään. En halua neuvomaan soittaa jos ei ole aihetta koska tiedän miten helposti saikkua annetaan raskaana oleville.

Bubble ja Lillus 29+4
 

Yhteistyössä