Esikoista yrittämäään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012

Namppikselle paljon tsemppiä, vaikeuksien kautta voittoon :)
Leenalle myös jaksamista viime metreille!
Niin se aika vaan menee..tuntuu että vasta tämä porukka oli kuumeilemassa ja nyt alkaa jo suurimmalla osalla olla pienokainen.

Hiljaiseloa on ollut nyt täälläkin suunnalla. Pieni liikkuu jo kovasti ja painoakin on tullut semmoiset 5kg lisää. Ensi viikolla olisi rakenneultra. Vähän jännittää, että selviääkö siellä sitten että tuleeko tämä leikkauksella ulos. Siellä vko 12 ultrassa istukka oli osittain kohdunsuun päällä. ja toki myös jännittää se että näkyiskö siellä mahtaako olla tyttö vai poika.

Kristiina miulakin tuli verta vko 19. Se vaan alkoi heti "lemmenleikkien" jälkeen, eikä ollut mitään kipuja. Sain ensiavusta ohjeet vaan seurata tilannetta ja soittaa uudelleen jos vuoto yltyy tai tulee kipuja. No, onneksi kaikki meni kuitenkin ok, mutta kyllä säikäytti. Ensi viikon ultrassa sitten selvitellään, mistä se vuoto mahdollisesti johtui. Kiva vaan, niin meillä ei nyt sitten sen koommin lempi ole leiskunut, mieskin säikähti sen verran :/

Eilen muuten tuli täyteen 20 vk, puolessavälissä mennään :)

Sindi ja Iipu 20+1
 
Pikaisesti kirjoitan: eli yön käyrän jälkeen lääkäri toteaa ettei pienen syke kestä supistuksia eli mennään sektioon. Klo 9.33 tänä aamuna rv38+3 syntyy meille pieni poika mitoin 2130g ja 44cm. Napanuora 2kertaa kaulan ympäri ja lisäksi solmussa mikä selittää pientä kokoa. Poika voi muuten hyvin mutta verensokerit tahtovat tippua niin on lastenosastolla seurannassa. Minä todella kipeä sektiosta mutta sinnittelen. Huomenna täytyy nousta vuoteesta ja aloittaa vauvan hoito. Palaan asiaan kun voimia on.
 
Namppikselle kamalasti onnea!! :flower: Nyt muistat levätä ja pysyä sängyssä mahdollisimman paljon niin kauan kun olette siellä sairaalassa ja kotona myös! Me kun oltiin silloin synnärillä se reilu viikko niin ehdin hyvin levätä ja toivuin tosi nopeasti sektiosta. :) Kotona ei tule niin herkästi huilittua. Ja särkylääkkeitä syöt surutta niin paljon vaan kun tarvii.
 
Hurjasti onnea Namppis!!! :heart: Pikaista toipumista sinulle!

Tulethan Leena kertomaan, mihin synnytystapaan päädytte. Vai olisiko vauva nyt kääntynyt raivotarjontaan?

ON Kävin ylimääräisellä käynnillä neuvolalääkärillä näiden kipujen takia. Sisätutkimuksen teki niin kovakouraisesti, että ihan kyyneleet valuivat. Paikat ovat kuitenkin kunnossa ja pikkuisella kaikki hyvin. On kuulema meidän Kaiku tehnyt kasvupyrähdyksen ja painoarvio meni yli 2 kilon. Jos seuraavalla käynnillä (vk 36-37) on jatkanut kasvuaan samaan tahtiin, niin sitten lääkäri aikoi laittaa lähetteen äitipolille. Samalla jäin sairaslomalle loppuajaksi.

Kirskis ja Kaiku 31+6
 
Täällä poksutaan! :) :heart: ja välillä masussa muljahtelee, onko ne sitten niitä potkuja vai mitälie :) Who knows. Tasan kaksi viikkoa ultraan!!

Emby^ ja nökö 18+0 :heart:

*muoks* Poksumisen kunniaksi kaveri alko potkimaan oikeen urakalla :heart: täällä on mami ihan sekoamisen partaalla :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: LeenaT ja -Pätkis-
Mulla on probleema tai lähinnä tietämättömyys vaivaa.. joten kertokaas viisaammat: Eli onko teitä neuvolassa tai ootteko muualta kuulleet ohjeistusta selällään makaamisesta/nukkumisesta?!? Meillä ihan ekassa neuvollassa terkka sanoi, että vkosta 16 eteenpäin ei suositella tehtävän esim. jumppaliikkeitä selinmakuulta, koska isot sydämeen vievät suonet painuu läjään ja äidille aiheuttaa esim. huonoa oloa ja sikiölle hapettomuutta. Noh viime viikolla meillä oli perhevalmennus fysioterapeutin pitämänä, hän taasen sanoi että vkosta 16 eteenpäin pitäis välttää ylipäätään selällä makuuta ja nukkumista, vaihtaa siis kylkiasentoon (ei siis pelkästään esim. jumpatessa). Toki siis hetkittäin voi selällään olla. Ootteko muut saaneet asiasta jotain ohjeistusta?!? Tai miten ootte toimineet? Netistä luin jostain, et selällään voi aivan hyvin maata/nukkua, mikäli itse kokee sen hyväksi eikä tule huonoa oloa.. Mulla itellä vaan jotenkin se selinmakuu/nukkuminen on tuntunu hyvältä, vielä kun nostaa jalat koukkuun niin asento on selälle kiva. Nyt on jotenkin kylkimakuu/nukkuminen tuntunut epämiellyttävältä, vaikka ennen raskautta oon kyllä mielestäni enemmin nukkunut kyljellään kuin selällään.. Kylkimakuuta haittaa myös toi käsisärky ja muutenkin tuntuu et kädet puutuu kyljellään nukkuessa enemmin tai myöhemmin..

Mulla nyt vaan tuntuu jotenkin tää asia "stressaavan" ja mielessä pyörivän, yölläkin jos herään selältäni niin mietin et oonkohan nyt kauanki ollu näin ja toinen on mahassa vähällä hapella... ehkä vähän liioiteltuakin tää mun huoli, mut minkäs teet.... :) :)
 
Tuhannesti onnea Namppis koko perheelle ja jaksamista ja pikaista paranemista!!!!! :heart: :)

Emby siis kyllä on aika mennyt hurjaa vauhtia, miten musta tuntuu että vasta sinäkin plussasit ja tulit tänne :) Näistä viikoista sen ajankulun huomaa.

Juliane muakin on varoteltu tuosta selällään olemisesta, tosin ei kertaakaan neuvolassa. Mut toisaalta itse oon tässä viikkojen kuluessa oppinut kuuntelemaan itseäni ja tiedän kyllä heti, jos joku asento/liike tuntuu pahalta. Jumpassakin makaan edelleen selällään, tosin välillä huilaan sillä tavoin kun en pysty mm. vatsalihasliikkeitä tekemään. Itse nukun aina kyljellään, joten siinä mielessä en ehkä olekaan hirvästi huomannu aiheuttaako selällään makaaminen jotain. Mutta siis minä sinuna kuuntelisin itseäni ja jos selällään tulee huono olo, niin vaihtaa asentoa. Itse oon kova stresaamaan ja pelkään koko ajan tekeväni jotain "väärin" ja aiheuttavani vauvalle jotain. Ymmärrän siis huoltasi :) Mut toisaalta on pakko elää ja tehdä asioita, yleensä luonto hoitaa niin että se ilmoittaa äidille millon joku tuntuu pahalta. Näin ainakin minä uskon :) Tsemppiä!

Kirskikselle jaksamista sairaslomalle!

ON: Täällä ei mitään uutta, paitsi että viime viikon tulokset (pissanäyte, sokerirasitus) oli loppujen lopuks kaikki kunnossa :) Maha on nyt alkanut kasvaa ihan todenteolla, laskin tuossa, että 14 viikkoa LA:han, joten saattaa täälläkin jättimaha tulla, jos vauva normaalisti kasvaa :D Ens viikolla kontrolliultra, se jo vähän jännittää. Katsotaan lähisuvussa esiintyvän vakavan sairauden takia vauvaa uudestaan, vaikkei rakenneultrassa mitään huolestuttavaa näkynytkään. Ainahan se jännittää, joten taas on yksi etappi edessä. Mutta näen ainakin vauvan taas uudestaan, on jo ikävä :heart:

Kristiina ja Onni 26+1
 
Juliane Neuvolalääkäri just eilen sanoi minulle, ettei selällään saa enää nukkua! Muistaakseni selitti näin, että laskimot (?!) tukkeutuvat ja se ei ole hyvä juttu. Eihän se sitten tarkemmin kertonut, mitä siitä voi aiheutua minulle tai vauvalle, mutta oireiksi ovat muut kertoneet mainitsemasi asiat. Tämä tuli täytenä yllätyksenä minulle, koska kukaan ei ole tästä aikaisemmin kertonut, ei edes neuvolatäti.

Kristiina Kiitos tsempityksestä! Eiköhän tämä sairasloma tee vaan hyvää, koska saa ja on aikaa levätä. :)

Kirskis ja Kaiku 32+0
 
Selällään makaamisesta mulle ei oo sanottu mitään neuvolassa. Jonkin verran nukun selälläni, mutta melkein aina kyljellä. Melkein puoliväliin asti nukuin vatsallani. Melko paljon näyttää ohjeet vaihtelevan kunnittain. Mä oon ajatellut että parasta vain olla niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.

Tänään oli kontrollikäynti polilla. Ensin vähän juteltiin kätilön ja terveydenhoitajan kanssa ja otettiin sydänkäyrää. Sitten lääkäri tsekkasi tilanteen. Vauvan painoarvioksi saatiin tällä kertaa himpun vajaa 3kg eli ihan siro on edelleen. Eroa kahden viikon takaiseen arvioon n. 150g. Niin ja perätilassa siis edelleen. Vauvan peppu on jo tosi alhaalla ja lääkärin mukaan ei ole siksi suurta vaaraa napanuoran esiinluiskahtamisesta, koska peppu on niin tiiviisti kohdunsuulla. Kanavaa oli jäljellä vielä kolmisen senttiä, mutta se oli sormelle auki. Lääkäri sanoi, että olisi pystynyt koskettamaan vauvan peppua, mutta ei halunnut häiritä sitä.
Koko eilisen päivän taas mietin synnytystapaa ja päädyin jo ihan sektion kannalle. Tänään sit kuitenkin lääkärin ja kätilöiden kanssa juteltuani vaihtui taas mielipide. Ne ei nähneet mitään syytä sektiolle. Kaikki kriteerit puoltaa alatiesynnytystä: lantion koko, vauvan koko, lapsiveden määrä ja vauvan asento (jalat ylöspäin). Saivat mut nyt ainakin taas hetkeksi siis alatiesynnytyksen kannalle vakuutteluillaan. Varmistin vielä, että onhan siellä aina paikalla joku, joka osaa hoitaa pt-synnytyksen. Kuulemma on. Ja todellakin kaikki kolme ihmistä, joiden kanssa siellä juttelin, oli samaa mieltä keskenään siitä että alatiesynnytykselle ei ole mitään estettä. Toki painottivat, että päätös on mun. Ja edelleen voin silti saada sektion, jos jostain syystä sen haluan.

Että sellaista tällä kertaa. Odottelu jatkuu. Seuraava painoarvio tehdään 40+5, jos ei oo siihen mennessä syntynyt. Ei varattu siis sektioaikaa lasketun ajan jälkeiselle ajallekaan.

Leena ja lapsonen 38+6
 
Aika jännää Leenalla :)

Selällään oleilusta niin mullekaan ei koskaan neuvolassa asiasta mainittu, mutta mitä olen muualta kuullut niin oman voinnin mukaan eli jos tulee huono olo selällään niin ei suositella ja öisin oon kanssa ymmörtäny, että vaistomaisesti kyllä kääntyy sitten unissaan jos tulee huono olo. Tosiaan ne isot verisuonet painuu kohdun painosta lyttyyn ja estää verenkiertoa eli hapensaantia mutta esim. mulla ei tehnyt huonoa olla selällään ja mammajoogassakin olin selällään loppuun asti. En tiedä oisko taaksepäin kallistuneella kohdulla jotain tekemistä asian kanssa, kun työkaverillakin sama homma eikä tehnyt pahaa?
 
Selällään nukuttiin täällä ihan loppuun asti ja synnytyksessäkin selällään oli parempi olla kuin kyljellään. Synnytyksessä kätilöt kyllä käskivät vähän edes kääntymään kyljelle, kai se maha painaa niitä laskimoita ja vaikuttaa sitten siihen hapensaantiin niinkuin eltsu sanoi. Mutta mulla oli eteenpäin kallistunut kohtu eikä silti tullut pahaa oloa. Joskus satunnaisesti kun makasi selällään, saattoi päässä tuntua painetta, mutta kun hetken kävi kylellään ja takaisin kääntyi selälleen niin helpotti. :) En kantanut siitä huolta, olin sillei niinkuin paras oli olla. :)
 

Yhteistyössä