Esikoista yrittämäään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012

Bubble, älä turhaan huolestu vauvan asennosta. Meillä ainakin meni kaikki hyvin perätilasta huolimatta. Ja tosiaan jos teidän vauva on vasta nyt kääntynyt noin päin, niin voi ihan hyvin vielä kääntyä monta kertaa edestakaisin. Meidän vauva oli koko raskauden perätilassa ja siksi ei kääntynyt. Synnytyksessä ei mitenkään selvinnyt mitään muuta syytä perätilaan. Napanuora oli ihan ok pituinen eikä ollut kiertynyt mihinkään.

Meidän tytöllä oli hikka joka päivä loppuraskauden aikana. Ja on nyt sitten hikotellut synnyttyäänkin.

Leeniliinille onnea leikkikaverin yritykseen. ;)

Me päästiin tytön kanssa kotiin lauantaina. Kaikki on mennyt hyvin. Tyttö syö kaiken minkä saa. :D Imetän ensin ja sitten annetaan vielä korviketta.
Synnytyksestä jäi tosi hyvä fiilis. En tiedä miten olisi enää paremmin voinut sujua. Oon niin iloinen, että uskalsin luottaa lääkäreihin. Ainut harmittava asia on se, että mies ei saanut leikata napanuoraa kun pikkuiselle piti antaa hieman happea. Mutta ehkä ensi kerralla sitten. ;)

Leena ja tyttö 5vrk
 
Kiitos Leena lohduttavista sanoista! :heart: Yritän olla ajattelematta asiaa koska kyllä luonto hoitaa. Ja jos ei niin onpahan sitten selitys minkä takia mulle on suotu leveä lantio, en tosin tiedä onko tarpeeksi leveä. Housuja on vaikea löytää kun ne jotka menee lantion yli on vyötäröltä liian isot. Jospa minut on siis tarkoitettu perätilasynnyttäjäksi ;)
 
Avokado Minäkään en muista, milloin liikkeet nähtiin ensimmäisen kerran mahan päältä. Joka tapauksessa se varmasti oli 20+, koska aikaisemmin en muistaakseni paljon liikkeitä tuntenut.

Kristiina Sinulla on kyllä ollut pelottava kokemus! Mikä on nyt vointisi? Ihana juttu, että kätilöt ovat olleet mukavia! Töissä ollessa minulla oli jatkuvasti vesipullo vieressä ja nyt kotona käyn tiuhaan täyttämässä vesilasia. Ainut haittapuoli tässä on se, että vessassa pitää jatkuvasti juosta.

Hikka on meidänkin vauvalla useammin päivässä. Hassulta se tuntuu joka kerta :)

Ihana kuulla teistä jo vauvan saaneista myös tällä puolella :) Tsemppiä Leeniliinille uuteen yritykseen!

ON Meillä on nyt perhevalmennukset loppuneet ja kyllähän tuolta sai mukavia käytännön vinkkejä. Ehkä eniten odotin muiden odottajien kanssa lähentymistä, tarkottaen mammakavereiden saamista, mutta sitä ei valitettavasti tapahtunut. Kuka tietää, jos synnärillä vielä törmätään...

Vointi on hyvä, kun muistaa olla touhuamatta liikaa. Harkkasupparit taisin vihdoinkin tajuta sunnuntaina, kun niitä tuli sen verran paljon. Samanlaisia on ollut joskus aikaisemminkin, mutta harvakseltaan.

Ensimmäiset raskausarvet ovat laskeutuneet kehooni. Vaikka niiden tuleminen on normaalia, niin silti säikähdin älyttömästi ja kieltämättä olin kyllä surullinenkin niistä...

Kirskis ja Kaiku 34+0
 
Mä voisin poksua taas kun rv 37 tuli tänään täyteen. Eli nyt oltaisiin täysiaikaisia sitten. :)

Mutta ei, täällä ei ole mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Hiljaiseloa vaan. Sen sijaan flunssa tuli kylään ja nyt on pää täynnä räkää ja ei oikein henki kulje jne. :(

Kertokaas muuten, että paljo laittaisitte tällasella -22 pakkasella vauvalle päälle jos synnäriltä lähtisitte nyt? Tuollahan on ihan törkeen kylmä, joten varmaan extraa ja extraa joutuis laittamaan. Mut sit taas autossa on kohtuu lämmin (ja auto toki lämmitetään ennen lähtöä) ja automatka kestää sen 40min, et pitäisikö siinä jossain välissä myös vähän vähentää vaatetusta ettei vauva ihan paistu..?

Line ja Möyry 37+0 *poks*
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Heipä hei taas!

Kirjoittelen nyt ihan vaan lyhyesti.

Onko joku teistä kaatunut nyt kun ootte ollu raskaana? Koira veti mut äsken nurin alamäessä. Ensin otti polvi maahan ja sen jälkeen makasinkin jo maha maassa. Pientä kipua tuntui sillo mut ei sen kummempaa. Äsken oli kunnon mahakipu kohtaus joka hävis 30sek jälkee. Liikkeitä tuntuu kyllä. Silti mietityttää että pitäiskö mennä näytille? Kokemuksia kellään?

Bubble ja Lillus 32+4
 
Nyt olen sitten miettinyt ja miettiny että soitanko vai en.. Jos mä sinne soitan niin ei ne voi sanoa mulle että tarkkaile kotona vaan kyl ne kai mut sinne kutsuu. Ja kun sanon miehelle että soitin ja että oon menossa sinne niin se alkaa sitten huolestumaan ja todennäkösesti turhaan.

Vieläkään ei mitään outoja kipuja eikä myöskään vuotoa joten tuskin mitään on sattunut. Ainoa huolenaihe on se että liikkeet on paljon hitaampia ja ei läheskään niin useita kuin yleensä. Mutta voihan nekin muuttua näillä viikoilla kun tila alkaa loppuu kesken.

Taidan kummiski heittäytyä nyt sänkyyn ja katsotaan tilanne yön jälkeen. Sisimmissäni uskon kyllä että sillä on kaikki hyvin ja sen takia en halua vaivata ketään. Jos oikeasti uskoisin että vauvalla on joku hätä menisin heti, tottakai!

Anteeks taas että vollotan täällä pelkkää omaa napaa :(

Öitä kaikille :hug:
 
Emby: Toki jos olis makuupussi vielä, mutta meillä on vain toppapuku viimeisenä kun ei ole turvakaukaloon erillistä pussia. Mietin, että kuinka monta kerrosta sinne pitää laittaa alle.. mutta eiköhän ne sitten synnärillä neuvola. Pitää ottaa reilusti mukaan vaatetta.

Bubble: Soititko aamulla? Tuskin tuo mitään aiheutti jos ei kipuja tmv. ole ilmestynyt, mutta mielenrauhan toki saa itselle kun käy tarkistuttamassa tilanteen.

Mä eilen päivällä meinasin jo hätääntyä ku vauva oli niin hiljainen masussa. Mutta illalla löytyi jälleen taas normaali Möyry möyrymässä. Eli todennäköisesti vauva vain lepäsi kanssa kun mulla on flunssaa ollut ja iteltäkin veto poissa. Toki siellä on tilaakin vähemmän, mutta kyllä tää ainakin tilaa itelleen järjestää jos sitä haluaa :D

Jokohan Heddy on tositoimissa?

Line ja Möyry rv 37+1 :)
 
Viimeksi muokattu:
Line En ole soittanut vielä.. Neuvolatädillä on soittoaika 12-13 että soitan sitten jos vielä murehdin sillo. Eihän siinä kauaa menis jos ne äkkiä kuuntelis sydänäänet joten enhän mä ketää suuresti vaivaa. Pikkusella oli kyllä hikka normaaliin aikaan eilen yöllä ja nyt taas aamulla sama juttu. En usko että jos sillä on hätä siellä niin ei sillä hikka olis?

Nyt kun taas pystyy miettiä muita juttuja. Itse en ollu tullu ajatelleeksikaan kotimatkaa synnäriltä. Että nii i mitä päälle jos on kovat pakkaset ja sitten kun autoon tulee niin siellä +29? Kai makuupussi ja haalari on hyvät. Miten suojella pikkusen kasvoja? Eihän siitä nyt pitkä matka ovelta autoon ole tietenkään. Varsinkin kun mies hakee auton ihan oven vieree ;) Voi että odotan jo niin sitä kotiin pääsyä! :heart: Varsinkin kun nyt jo jäi lomalle. Mut joo, eikähän ne synnärillä neuvo miten pukea päälle :)

Eilen muuten iski joku outo masennus. Aloin kuvittelemaan että kaikki asiat tulee menee päin persettä. Ihan synnytyksestä lähtien. Ja sitten että suhde vauvaan ei toimi ja niitä näitä. Tänään on tosin mieli parantunu jo ja en mieti sellasia enää. Kai se tuli siitä että olin kaatunu ja sitten vielä vauva on perätilassa niin lisää sitä stressiä että jospa sitten en voi synnyttää normaalisti alateitse.

Niin mietin minäkin että mitäs Heddy? :)

Bubble ja Lillus 32+5
 
Pukemisesta Ei varmaan vauvallakaan hirveän miellyttävä olo ole, jos on liikaa puettu päälle eli varmasti vaatteiden materiaaleilla on väliä. Vauvahan ei ole siinä pitkään ulkona, joten kuvittelisin laittavani päälle seuraavasti: pitkähihainen body, (puoli)potkarit, villapuku (tai fleece), kypärämyssy, villasukat, lapaset/äitiyspakkauksen tumput, toppapuku, toppahanskat ja -töppöset, lämmin myssy. Sitten vielä autoon kuljettaessa harso siihen päälle ellei kaukalon suojaa saa peittämään kasvoja. Autossa sitten harso pois ja pukua auki, ettei toiselle tulisi liian kuuma. Pukisinkohan mä liian vähän vaatteita?

Bubble En ole itse kaatunut nyt raskauden aikana, mutta monestihan ne kehottaa seuraamaan vauvan liikkeitä, mahdollisia vuotoja ja kipuja. Jos asia sinua mietityttää, niin soita ihmeessä neuvolaan/synnärille. Meitä odottajia ja vauvoja vartehan ne siellä on! Parempi varmasti, että saisit jonkinlaisen varmistuksen ammattilaisilta, jottet stressaisi asiasta.

ON Neuvolassa jälleen käyty. Ei siellä paljastunut mitään ihmeellistä. Kaikki arvot olivat ok ja seuraava käynti onkin jo kahden viikon päästä. Huvitti, kun Kaiku oli todella aktiivinen koko aamun kotona ja odotusaulassa. Huoneeseen päästessä lopetti sitten liikkumisen. Vissiin tajusi, että ollaan taas sen kovakouraisen naisen luona, että enpäs näytä sille temppujani.

Heddyn kuulumisia odotellaan täälläkin! :)

Kirskis ja Kaiku 34+2
 
  • Tykkää
Reactions: Bubble89
Nyt jos itse pitäisi vastasyntyneen kanssa lähteä sairaalasta kotimatkalle, niin pistäisin päälle varmaan villahaalarin tai jonku välipuvun alle ja sitten päälle toppapuvun. Sitten tietysti jonkun viltin voisi pistää vielä päälle jonka voi sitten ottaa autossa pois, sen viltin voisi myös pistää siihen kaukalon päälle niin, että sinne ei pääse tuuli puhaltamaan, että ikäänkuin olisi kuomuna siinä. Jos auton saa ajettua sairaalan ovelle, niin silloin varmasti riittää pelkkä toppapuku vauvalle jos auto myös on lämmitetty valmiiksi. Siinä ei kuitenkaan tule kuin ihan pieni hetki ulkoilmaa vauvalle, että ei siinä kerkiä niin paleltua. :) Itse pukisin samalla tavalla kuin kirskis, mutta tuon villahaalarin yms. voisi jättää välistä pois jos pistää vaatteita toisen kerroksen eli housut päälle vielä ja joku huppari yms pitkä paita. Ja kyllä ne siellä sairaalassa neuvookin, muistan kun itse oltiin myös ihan hukassa niiden vaatteiden kanssa kun oltiin kotiin lähdössä ja sillon kuitenkin oli varmaan joku +5 astetta. :D
 
Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena :p

Eilen oli lääkäri ja hän teki sitten sisätutkimuksen. Olin 3cm auki. Lääkäri kysyi samalla, että ottaako vähän kovakouraisemmin sieltä kohdunsuulta. Mainitsi myös, että yli puolella se aiheuttaa synnytyksen alkamisen parin päivän sisällä. Sanoin, että anna mennä vaan =) Se oli kyllä niin epämukavaa ja sattui tosi paljon. Sen jälkeen on ollut alaselkä ihan sika kipeä ja on myös supistellu ja verta ja limaa tulee alapäästä pyyhkiessä mutta ei muuta. Saa nähdä haluaako vauveli ulos vai ei.

Heddy ja Jeppis 39+5
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88 ja Bubble89
Eiköhän se Heddyn vauvakin kohta jo tule maailmaan. Voimia synnytykseen!

ON Tänne taitaa flunssa tulla. Miehellä on jo räkätauti ja minulla muuten vaan kipeä olo. Tuntuu, että kuume nousisi koko ajan, mutta mitatessa ei lähelläkään 37...

Kirskis ja Kaiku 34+4
 
Puuh! Tänne on rantautunut flunssa muutama päivä sitten ja sen lisäksi aivan mieletön päänsärky, johon ei Panadolit tehoa. Päänsärkyä on ainoastaan vasemmalla puolella ja samalla vasen silmä vuotaa ihan koko ajan. Melkein migreenin oloista särkyä, mutta ei ihan yhtä pahaa kuitenkaan. :(

Heddylle tsemppiä, eiköhän kohta ala tapahtumaan. Tiedätkö koska ne alkaa käynnistelemään siellä valtameren takana jos ei meinaa tulla omin avuin pois yksiöstään?

Line ja Möyry 37+3
 
Heddylle voimia ja paljon tseppiä tulevaan :) Linelläkään ei ole enää pitkä aika, pikaista paranemista sinne!

Itkuhälyttimistä oletteko hankkineet ja minkälaista suosittelisitte? se taitaakin olla nyt tällä hetkellä isoin ostos mikä on hankkimatta, siis rahallisesti. Onneksi tuolta lähipiiristä on löytynyt käyttökelpoista tavaraa ja osan saanu netistä huudettua, joten mitään uutta ei olla hankittu. (paitsi jotain vaatteita).

Huh, täällä mennään taas ihan jaksamisen rajamailla...pienimuotoinen helvetti ollu irti tämän loppuviikon. Yks istuu turpa kiinni eikä sano mikä riivaa,tänään sentään sen verran sai sanottua että syy olen minä. Kiva, kiva, ei mitään hajua mitä oon tehnyt tai sanonu tai jättänyt tekemättä...tutkimattomat ovat välillä näiden miesten ajatusten tiet. Ei vaan jaksais enää millään olla itku silmässä enää ja stressata jostain mitättömästä asiasta. Kunpa kaikki ois vaan hyvin :(
Taidan ottaa kamat mukaan ja lähteä porukoille illaksi, siellä sentään on juttuseuraa...

Sindi ja Iipu, tänään jo vk 23 :heart:
 
sindi Mä suosittelen radiopuhelimia hälyttiminä, kantavuus yleensä useita kilometrejä ja kestää pakkasta (normi itkuhälyttimissä yleensä rajoitus, ettei alle +10C, tokihan moni käyttää pakkasella ja vissiin suht hyvin pelaakin jotkut mallit). Halvimmat radiopuhelimet n.30€m meillä on esim. nää Cobra MT800 - radiopuhelin, pari | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com
Tsemppiä suhteeseen, osaa ne miehetkin olla välillä vaikeita! :)

Hirmu pitkällä täällä jo moni, ketkä mun mielestä vasta plussas! :D
 
Me ostettiin kans radiopuhelimet itkuhälyttimiksi. Paljon halvemmat mitä hyvät itkuhälärit, ja noissa on se itkuhälytin toiminto, niin ajaa asian. Meillä on kans Cobrat, ja maksoi n. 60€. Käyttökokemustahan noista ei vielä oo, mut uskoisin että on ihan hyvät :)

Pätkis 35+1
 
Mieheni sanoi äsken että todennäkösesti meille tulee Cobrat. Hän kun on alalla ollut töissä niin tietää hieman asiasta joten Pätkis ootte valinnut hyvän merkin ;) Näin väittää siis mies :)

Mä kuolen tylsyyteen!! Siis oikeesti. Mikään ei kiinnosta ja ulkona liian kylmä ja ei pysty istumaan eikä jaksa seistä ja nukkuminenkin on ihan turhaa kun selkää vaa särkee. 1 1/2 viikkoa kestin kunnes maailma romahti päälle (siis saikulla oleminen) Nyt olis pakko päästä tekemään jotain jonnekki.

Selasin muuten netissä vähän juttuja, ensinnäkin olin kiinnostunu siitä miten saisin luonnollisin keinoin käännettyä tän pikkusen oikeeseen asentoon kun vieläkin tuntuu pää ylhäällä ja välillä tuntuu siltä että olis poikittain. Löysin sitten tietoa välilihan leikkaamisesta ja sen taustasta. Ja sitten vielä että kuulemma kannattaa hieroa ja venyttää ennen synnytystä? Lukekaa jos kiinnostaa :) Itse tiedän nyt ainakin että jos joku alkaa ehdottaa että leikkaa niin itse meinaan sanoa että se saa revetä sitten luonnollisesti jos on liian ahdasta.
Mik

Enpä nyt jaksa kirjotella enempää.. Puutuu peppu kun istuu. Ostin itselleni vihdoin satulatuolin ja sen päällä on kyllä mukavampi istua kuin normaalilla tuolilla. Nyt pitäis vielä saada jumppapallo puhallettua niin voi alkaa harjottelemaan.

Bubble ja Lillus 33+1
 
Bubble Mä en olis halunnu episiotomiaa myöskään mutta se piti tehdä lopulta, koska vauva ei meinannut tulla muuten ulos (+sydänäänet laski). Ja esim. imukupin kanssa se tehdään kaiketi aina.
Itse myös jonkin verran hieroin ja rasvasin välilihaa Ceridalilla loppuaikana.
Mut musta melkeinpä hirveintä oli just se toipuminen tosta ite epparista, itku kurkussa meni eka viikko kipulääkkeistä huolimatta:/ Tosin asiaan varmaan vaikutti se, kun tuli kauhea hematooma siihen haavaan lisäks..Sitä leikkaamistahan ei tuntenut ollenkaan.
Mut kannattaa listata toiveisiin, ettei sitä toivo, jos ei halua; joissain sairaaloissa meinaan tehdään edelleen aika rutiininomaisesti vaikka tutkimustulosten perusteella ei enää suositella, jollei ole jokin syy siihen.
 
Eltsu Sellasen käsityksen mä vähän sain joo että ruutiininomaisesti menee monissa paikoissa. Eri asiahan on jos tulee sellanen tilanne etta vauvan tai myös oma terveys on vaarassa.. Ja tekstin perusteella ymmärsin myös että jos väliliha repee luonnolisesti niin ei kestä yhtä kauaa parantua koska kun leikkaa leikkaa myös lihaskudosta. Vaikeeta kuvitella miltä parantuminen tuntuu :/ Tämä ja sitten sektiohaava minua jännittää ihan sikana. Voisin melkeen jo sanoa että menee siihen pisteeseen että jonkun kanssa pitäis asiasta jutella. Täytyy asiasta mainita neuvolassa seuraavan kerran. Samana päivänä onkin sitten synnytysvalmennus.
 

Yhteistyössä