Esikoista yrittämäään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012

Mulla harjoitussupparit, jotka välillä oli myös vähän kipeitäkin, avasi kohdunsuuta hieman ja pehmensi paikkoja.

Vko ennen la:a jolloin vauvan pää ei ollut vielä kiinnittynyt ja olin tosiaan jo vähän auki, mulle annettiin ohje, että jos siinä vaiheessa olisi synnytys käynnistynyt vesien menolla, olisi pitänyt lähteä ambulanssilla. No synnytys käynnistyi rv 40+1 vesien menolla, mutta ei me millään lanssilla menty. En edes muistanut koko ohjetta silloin. Mutta kehotan edelleen soittelemaan sinne synnytyspäivystykseen jos on epävarma että mitä pitäisi tehdä ja tosiaan kuunnella sitä omaa oloa ja vointia. Mäkin olin neljä senttiä auki kun päästiin sairaalaan ja sitten kun oltiin siinä vaiheessa että lääkäri kutsuttiin paikalle puudutusta antamaan niin olinkin 7cm auki eikä epiduraalia kannattanut enää laittaa. Enneksi kohdunkaulan puudute toimi mulla tosi hyvin.

milizza ja kaveri 7vkoa
 
Dodii.. jotain toimintaa. Eilen illalla muutama napakka supistus puolen tunnin sisällä nukkumaan mennessä - ei, näistä ei voi erehtyä :D. Epäilen kuitenkin, että olivat vielä aika kesyjä.. huh huh.. mitähän ne voimakkaat sitten on kun nuokin jo tuntuivat aikamoisilta :D Niitä odotellassa. Harmiksi kuitenkin loppuivat siihen.. nyt odotellaan näitä lisää ;)

Mulla on ens neuvolaan (ens to, LA ens ke) asti määräys lähtee ambulanssilla jos vedet menee ilman, että synnytys on alkanut ensin kunnolla supistuksilla. Vauva ei ollu ollenkaan kiinnittynyt eilen aamulla, niin pitää pelata varman päälle.

Line ja Möyry 39+3 :)
 
Kotona edelleen ja supparit hävinneet entisestään. Olo on kuin viikolla 30. Pelko kasvaa, että kotona ollaan vielä pitkään. Henkisesti alkaa olla tosin aika lopussa, uni maistuu onneksi edelleen.. oon ainakin nukkunut varastoon 5-6 vuoden tarpeet (no, eiköhän ne oo nopeesti käytetty jos vauva ei muhun oo tullut - vanhemmat joutui kysymään neuvolassa aikoinaan, että onko tässä jotain vikaa kun vaa nukkuu yöt eikä itke ja kitise :D).

Toivotaan, että tänään alkaisi tapahtumaan illalla.. taidan lähteä ihastelemaan lumikasoja ulos pienelle lenkille jos se vaikka auttaisi.

Line 39+6 *päivää vaille*
 
Paljon tsemppiä Linelle tulevaan synnytykseen!!!

ON Täällä ollaan edelleenkin flunssassa, joka on kestänyt jo kolmatta viikkoa. Ehkä nyt tämän aamun perusteella uskaltaa sanoa, vihdoin ja viimein, että pientä tervehtymistä on tapahtumassa. Koputan puuta varmuuden vuoksi, ettei vaan mene pahemmaksi.

Kirskis ja Kaiku 37+1
 
Mulla kans meni oikein kylmät väreet, tsemppiä Linelle!

Bubble, älä liikaa jännitä, mun muksu oli pää alaspäin ja silri mun synnytys oli paljon pidempi ja vaikeampi kuin LeenaT:n.. Eli se aina tarkoita helppoa ja hyvää jos on raivotarjonnassa. Luota vaan omaan tunteeseesi ja tee päätös sen mukaan. Alatiesynnytyksestä toipuminen käy nopeampaa, se kannattaa muistaa kun pohtii vaihtoehtoja.
 
Kiitos lohdutuksen sanoista Susimieli! Oon kyllä kovasti yrittäny olla ajattelematta koko asiaa kunnes selviää ultran kautta että missä asennossa se vaavi siellä oikeasti on. Oon nimittäin alkanu hieman epäröimään. Ja parempi on kyllä stressata vasta sitten jos ja kun siihen on kunnon syytä. Nyt kato puhuu järki :D oikeesti tässä on ihan hermona ;) no ei. Mut siis totta puhuen odotan nyt siihen ens viikon lääkäritarkastukseen jossa sitten katotaan miten me siitä jatketaan. Ennen sitä voi vielä tapahtua vaikka mitä! :) On se jännää miten omat ajatukset heiluu laidasta laitaan :D

Ja sitten ihan asiasta kukkaruukkuun, Voi että kun tekis mieli synnyttää nyt jo! Miten ihmeessä ootte pysyny nahoissanne laskettuun aikaan tai jopa yli :D

Bubble ja Lillus 35+5
 
Bubble, perätilasta vielä: Kun sain tietää että meidän tyttö on perätilassa, niin ei siitä sit enää tunnustelemalla voinut erehtyä. Aivan selvä pyöreä kova pää oli vatsan yläosassa kylkiluiden alapuolella. Siitä pystyi melkein ottamaan kiinni.

Toivottavasti Linellä on kaikki sujunut hyvin. :)
 
LeenaT Niin ne (terkkari + opiskelija) kyllä väitti että ihan selvä pää juurikin samassa kohtaa kuin itse kuvailit. Siskon kanssa sit juteltiin asiasta (hänellä talans 3 raskautta) ja hän oli sitä mieltä että toi tuntu niin pieneltä että voi kyllä hyvinkin olla peppu ja sit vielä kun kerroin missä ne potkut on nyt tullu. Mut joo, :) ei tässä mitää. Olen valmistautunu synnyttämään vaavin alateitse oli se missä asennossa tahansa.
Nyt on mulla ylläri toinen hätä :( Voi olla että lähen käymään synnärillä tän päivän aikana. Eilisestä lähtien olen yrittäny saada liikkeet tuntumaan. Normaalisti Lillus on tosi aktiivinen ja aina kun olen sitä tökkinyt on se potkassu takas. Eilen illalla huomasin että enpä ole tuntenu liikkeitä vähään aikaan ja aloin tökkimään mut mitää ei tapahtunu. 15min (tuntu ikuisuudelta) kokeilin näin kunnes aloin hermostua. Päätin alkaa laskee. Mutta vaikeeta oli keskittyä kun vaikka joi mehua ja söi makeeta ne liikkeet oli silti hyvinkin vaisuja ja en osaa sanoa että sainko edes 10 tuntumaan kahden tunnin sisällä :( Nukahdin jossain vaiheessa ja nyt oon yrittäny uudestaa herätellä mut ei vieläkään yhtä vilkas kuin normaalisti :( Eli soitto polille ja seurataan ja jos ei muutu vilkkaammaksi niin kai se on mentävä näytille. Lisään vielä sen että harkkasuppareita oli eilen aika paljon ja tuli melko tiheesti kun niitä tuli.

Bubble ja Lillus 35+6
 
Täällä odotellaan kuumeisesti Linen kuulumisia! :)

Bubblelle tsemppiä! Toivottavasti vauva olisi vaan laiskalla päällä. Monestihan vauvan liikkeet vähenee loppuraskaudessa.

ON Neuvolassa käyty ja kaikki oli ihan kunnossa. Välillä tuntuu turhauttavalta käydä siellä, koska mitään erityistä ei tapahdu tai ei erityisemmin jutella mistään... Hyvähän se tietysti on, että seurataan vointia ahkerasti.

Kirskis ja Kaiku 37+3
 
Doddii!.. Nyt ollaan kotiuduttu ja vauvalla oli kaikki hyvin :heart: Kovasti se siellä hengitysharjotuksia teki ja ehkäpä sen takia sitten pysyi enemmän paikoillaan. Kyllä on helpottava olo nyt kun tietää. Ja ihania oli henkilökunta siellä.
Ultrattiin samalla ja saatiin painoarvio. Ekaks tuli 3,5kg!:O jonka jälkeen lääkäri vielä halus kuvata kerran jonka tulos oli 3,250. Eli vähän pienempi mutta silti reilun kokonen. Tämän takia joudun ens viikolla sokerirasitukseen, varmuuden vuoksi.
Sitten lääkäri toki katsoi että missä asennossa se vauva siellä oikeasti on ja kyllä se nyt vaa pää ylöspäin viistossa on. Eli peppu ei ole ylhäällä mutta ei myöskään alhaalla. Saatiin nyt samalla sitten ulkokäännös aika ensi viikon torstaille. Ja koska siellä alhaalla ei mitään muuta kuin vettä ole niin jos mulla vedet menee täytyy mun soittaa ambulanssi ja pysyä selinmakuulla.
Silti on kyllä hyvä olo nyt kun ei tarvitse miettiä että onko sillä kaikki hyvin. Sen voin vielä sanoa että kohdunkaula on lyhentyny mutta sitä on vielä hiukan jäljellä että kyllä nämä harkkasupparit on mullakin saanut jotain aikaseks. Kohdunsuu oli vielä kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: Emby^
Huh kun säikähdin Bubble sun puolesta, mehän just liikkeiden puuttumisen takia lähdettiin sillo sairaalaan ja tultiinkin vauvan kanssa pois mutta onneks teillä oli kaikki hyvin. :) PS:ssa valtaosa kätilöistä onkin aivan ihania mut valitettavasti siellä on myös pari vähän tylyäkin. Yks esim nauroi mun lypsämän maidon vähyydelle ja toinen totesi yövuorossa kun pyysin lisämaitoa vauvalle että ei me kuule ehditä jokaisen pikkuasian takia juoksemaan vaikka soitin tasan kerran. Mut toivotaan että nää kaks jää sulta kokematta. ;)

Ja tsemppiä Linelle vaikka varmaan pieni onkin jo maailmassa tai ainakin ihan hilkulla!
 
Toivotaan näin Namppis! Sen se kätilö kyllä sano kun mainitsin että vauvalla kyllä oli hikka eilen illalla mutta hikkaahan ei lasketa liikkeeksi kun niitä laskee, siihen hän vaan totes että kyllä ne lasketaan. No en nyt kummiskaa laske. Sanokoot mitä haluaa :D Yritin netistä ottaa selvää että miksi hikkaa ei lasketa liikkeisiin ja löysin mun mielestä ihan hyvän selityksen. Se on tahaton liike. Onko jollain parempaa tietoa tästä?

Se mun piti vielä tänne kirjottaa, ens viikon jälkeen voipi olla että meillä on sektio aika varattu. Siis jos se ei sieltä käänny. Aika jännittävää ajatella että jo ens viikolla ehkä tiedän koska tämä on tulossa maailmaan. Toki olen vielä alatiesynnytyksen kannalla mutta yritän tässä kovasti nähdä ne positiiviset puolet sektiossa. Haluan olla varautunut kaikkeen.
 
Mun kokemus sektiosta jäi tosissaan negatiiviseksi mut epäilen kyllä sen johtuvat siitä että se päätös siitä tuli niin yllättäen ja ylipäänsä koko sairaalaan jääminen tuli yllätyksenä mut jos on suunniteltu sektio niin tunteet on varmasti erilaiset kun siihen ehtii varautumaan. Mähän olin 30min päästä päätöksestä jo salissa ja tunti päätöksestä oli vauva maailmassa niin ei siinä kauheasti ehtinyt orientoitumaan ajatukseen.
 
Namppis muutes Miten Porvoossa se sokerirasitus toimi? Mietin ku huomenna pitäis varata se aika mut kuulemma neuvolan kautta ja neuvolan puhelinaika on 12-13 mut eikö olis parempi jo heti aamusta saada aika varattua eli voinko labraan soittaa omin päin ja sitten ilmottaa asiasta neuvolatädille? Vai pitääkö olla lähete? Nehän nyt haluaa sen rasituksen mahdollisimman pian, ja ite myös toki. Vähän pelottaa ajatus että olisi raskausdiabetes. En kyllä tiedä miten se vaikuttaa mutta ei se hyvältä kuulosta ja en ota selvää ennen kuin tiedetään että onko minulla se :)
 
Täällä on tänään vihdoin kotiuduttu sairaalasta. Meille syntyi 23.2.2012 (rv 40+1) kello 11:28 poika, 3786 grammaa ja 51cm.

Laitan tarkempaa synnytyskertomusta tuonne kerhon puolelle. Mutta lyhyesti voisin kommentoida, että ei mulla ollut mitään hajua siitä, että nimenomaan ne supistukset on pahinta kipua koko synnytyksessä eikä se ponnistusvaihe. Mä ehdin jo monesti toivoa supistuskipujen kohdalla, etten olisi ikinä raskaaksi tullutkaan. Epiduraali palautti mut eloon, mutta sen sain vasta n. 12h synnärille menon jälkeen. Amme auttoi myös kipuun jo aiemmin, mutta sen aikana ei taas synnytys edistynyt minnekään.

Muuten kaikki meni tosi hyvin. Me saatiin perhehuone ja se oli musta todella hyvä. Ja todella tyytyväinen oon myös synnärin valintaan. Hyvinkää oli todella hyvä sairaala ja olin kyllä todella tyytyväinen kaikkeen siellä. Voisin myös sen verran kommentoida, että puheet julkisen sairaalahoidon huonoudesta on mun mielestä tämän kokemuksen perusteella täysin perätöntä puhetta (aiempaa omaa kokemusta ei juurikaan ollut vaan kuva muodostettu muitten puheiden perusteella). Minä maksan mielelläni veroja, jotta näitä palveluja ylläpidetään jatkossakin.

Nyt on ihanaa kun päästiin kotiin. :) Mies on seuraavat 2 viikkoa kotona mun kanssa ennenkuin menee takaisin töihin. Todella mahtava fiilis tällä hetkellä. :)

Line ja Prinssi 3vrk <3
 

Yhteistyössä