~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

huomenta kaikille!
Eiliset sukulais tytön ristiäiset meni hyvin. Meidän poitsu viihtyi ihan hyvin mummonsa sylissä koko tilaisuuden ajan no eihän se virallinen osuus oo ku 30min. Muutenkin juhlissa viihtyi poika hyvin. yhden kerran vähän itki ku vierasti miehen serkkua. Äidin syli pelasti :)


ElinaMaria
Meillä on nyt ollut rytmi ihan hakusessa viikon tai kaksi eli meillä tippui ne neljännet päikkärit pois ihan viikko tai kaks sitten eli poitsu silloin 5kk+2-3viikon ikäinen. Ennen tosiaan nukkui se 4x 30min-1h ja nykyään 3x 30min-2h välillä on ollut päiviä ettei nuku kun 2x mutta silloin nukahtaakin yö unille jo 19 tienoilla.
 
Sompio mekään ei olla makuupussia mitenkään kurottu umpeen ja pojan posket varsinkin ovat viileät ku päikkäreiltä herää. muuten kyllä ihan lämmin. Meillä on rattaissa semmoinen päällinen jossa semmonen "tuulen suojus" ni ei tuulekkaan ihan suoraan vaunuihin.
 
vilmav2 hyvä että teillä nukutaan. meillä on poitsu aina ollut huono nukkumaan. 2,5kk ikäisenä oli vielä hieman niitä koliikki vaivojakin ni ei nukkunut juuri ollenkaan. 3kk tienoilla kaikki muuttui ja valvominen loppui rupes nukkumaan paremmin, mutta ei vieläkään nuku yleensä ku 30min-2h päikkäreitä.
nykyään nukutaan päikkärit 2-3h valvomisen jälkeen ja poitsu kohta 6kk
 
ElinaMaria kyllä teilläkin kohta kääntyillään. Mullekkin sanoin fysioterapeutti että ota lelukaaret pois ku eihän poika muuten haluakkaan kääntyy ja otinhan mä ne sitten pariksi viikoksi pois ja poika ei viihtynyt sitäkään vähään enää lattialla eikä siis oppinut kääntymään. heti kun laitoin kaaret takaisin ni ei mennyt montaa päivää ja poika hoksas kääntyy tais kurottaa jotain lelukaaren roikkuvaan lelua ja kääntyi ja siitähän sitten innostui kääntyilemään jatkuvasti. :D
 
Heips

Voi ei.tänne on tullu kauheesti tekstiä.Ja millään ei jaksais lukea :ashamed:
Tästä sivulta,nyt tällee katon.

nibler Onnea nimestä :heart:

TA Kiva että sukulais tytön ristiäiset meni hyvin :)

(.) No tääl menee kivasti.Miehen kanssa erottiin. Mutta mie voin tosi hyvin ja Maria kanssa :) Mulle vaan riitti miehen pelleillyt.Sen enenpää en siitä puhu.
Tytölle on kai tulossa hampaita ihan lähiaikoina.Kovasti kuolaa,ja kuultaa hampaat ikenistä läpi. :)
 
moikkamoi!

Sannya hyvä että olet tyytyväinen ratkaisuunne. :) Uskon että pärjäätte kaksistaan Marian kanssa oikein hienosti! :)

Nibbler ONNEA Liamille hienosta ja hyvin kansainvälisestä nimestä. :D :D

TA no hienoa, ehkä meilläkin nuo päiväunet alkaa kohta vähän muuttumaan... mut th sanoi just et niin se usein on näillä yön hyvin nukkuvilla vauvoilla että ei sitä unta riitä päivälle. :) Mut et sitten kun lähtee liikkeelle niin usein unet myös pidentyy. :)

vilma ja TA kiitos. Eilen mulla oli joku ahdistuspaniikki et kaikkien muiden lapset kääntyy, ryömii, konttaa ja seisoo varmaan päällään paitsi meijän Myy :LOL: Mut tänään se meni ohi kun meil on niin ihana neuvolatäti joka osaa sanoa aina oikeet asiat. :D

Myyn 5kk neuvolassa:
8135 g ja 67,1 cm ja myssy oli 41,0 cm :heart:

Kääntymisestä sanoi ettei kannata olla huolissaan, Myy on vain niin mukavuudenhaluinen ettei se viitsi kääntyä. Mitään vikaa missään ei ole. :)
Kehityksestä th sanoi että Myy on kuukauden edellä kehitystään. :D Eli tekee kaiken mitä puolivuotiaan tulee osata jo nyt viisikuisena. :p Vähänkö mä olin ylpee meijän Myystä. :D Sitä Myyn hienoa esineisiin tarttumista se hämmästeli kovasti. :D :D Myy hymyili ja naureskeli ja jutteli vaan th:lle. :)
Istuttamisesta se sanoi että hyvin varovasti voi kokeilla muutaman minuutin kerrallaan sitä syöttötuolia, niinhän me ollaan tehtykin. :) Varovasti ja pikkaisen. Mutta että puolivuotiaana voi alkaa sitten enemmän istuttamaan.

Eli kaikin puolin meni hyvin neuvolakäynti. Kirjoitti korttiin että nätisti kasvaa, hymyileväinen tyttö, nukkuu hyvin. :)

Viime yönä muuten Myy nukkui 19.00-24.00 jolloin heräsi syömään ja seuraavan kerran heräsikin sitten aamulla kello 6.50! :D

EM ja Myy 5kk :heart:
 
ElinaMaria hyvä että teillä on niin mukava neuvolatäti. =) meilläkin on ihan mukava, mutta joissain asioissa on hieman erimieltä ku mä, mutta ei onneksi tuputa kuitenkaan aatteitaan.
mukavasti Myy kasvanut ja hienoa että osaa tarttua esineisiin niin hyvin. :heart:
hyvin teillä kyllä yöllä nukutaan ni saattaa tosiaan vaikuttaa sitten päikkäreihinkin.
kyllä mäkin odotan sitä et nukkuis yön ja valvois päivällä. sais päivälläkin tehtyä muutakin ku nukuttaa poikaa kokoajan. tänään näköjään taas väsypäivä ku ei jaksanut valvoo ku 1,5h ja taas piti pukee ja viedä ulos nukkumaan. no johtuiskohan viime yöstä jolloin heräs kaksi kertaa oikein itkemään. kerran jouduin menemään "evakkoon" olkkariin, et mies sais ees vähän nukuttuu pojan itkemiseltä. herätti siis muutenkin n.2h välein läpi yön mut pari kertaa en meinannut saada rauhoittumaan ku normaalisti ei itke yöllä vaan herää, syö ja nukahtaa samantien.





 
Vilma Onnea kääntymisestä :heart:

EM ja Suukkis Joo, en mä vielä huolissani ole kääntymisestä. Ja jostain luin, että pulleat vauvat lähtee liikkeelle myöhemmin kuin laihat vauvat :/ Ja Nupulla on kyllä niin iso massukin, että en mä tiedä ylettyykö se varpaistaankaan ottamaan kiinni :D
Ei me kyllä olla sen kummemmin treenailtu. Joskus kun sitä yrittää avittaa kääntymisessä, niin tytöstä tulee kuin rautakanki. Ei sitä väkisin voi väännellä.

Ilmakylvyistä mä olen miettinyt, että kun ei niitä ihan kauheasti olla otettu kun peppu on pysynyt muutenkin aika hyvänä. Onko niillä jotain muuta tarkoitusta? Siis pitäisikö niitä kuitenkin ottaa enemmän? Nyt kyllä peppu pikkaisen punoittaa, mutta on kai kuivattu taas huonosti niin nyt täytyy pari päivää skarpata :/

Nibblerille onnea nimestä :heart:

EM Onnea neuvolakuulumisista :heart:
Millä tavalla Myy tarttuu esineisiin? Kun Nuppukin tarttuu kyllä tosi hienosti enkä yhtään tiedä missä vaiheessa kehitystä siinä ollaan menossa? Katsoo siis jo esinettä ja osaa ottaa sen minkä haluaa eikä vain sattumanvaraisesti kahmaise jotain mitä käsiin osuu :D


Meillä mentiin vaunupäikkäreille taas tänään 12.00 maissa. Katsotaan miten taas nukkuu. Kun nukuttiin vähemmän päiväunia, niin mentiin kyllä hieman aikaisemmin illalla nukkumaan, mutta vastaavasti herättiin aamulla aikaisemmin. Eli yöuni ei pidentynyt, mutta päiväunet vähentyi -> kiukkuinen neiti, joka roikkui illan tissillä ja tarvi muutenkin viihdytystä koko ajan -> väsyneempi äiti :(
Eli kai meillä mennään sitten tällä rytmillä, että nukahdetaan illalla 21-22 ja toivotaan, että se joskus siitä aikaistuisi ihan itsestään. Kun näin tämä tuntuu menevän kaikinpuolin paremmin ja on tyytyväisempi tyttö ja sitä myöten tyytyväisempi äiti.

*muoks* Sannyalle Tsemppiä tulevaisuuteen. Hyvä, että ratkaisu tuntuu hyvältä :hug:
 
Zoe-F
Suukkis Hyvä et on puurot ja lihasose maistunu :)

Sompio No mut jokainen vanhempi kattoo itte, miten on paras lapsellee, et antaako muutaki ku maitoo vai ei. Jos ei tarvi ni eihän sit mikää pakko o alle 6kk muuta ruokaa antaa. Varsinki jos se on tosi hankalaa kaikille.
Aikas maraton päikkäreit teijän Nuppu on nukkunu. Nukkuuko yöllä kuitenki ihan hyvin? Ajattelin et voithan siä herätellä päikkäreilt vaik kahen tunnin pääst ja laittaa sit uuestaa päikkäreille muutaman tunnin pääst. Siis jos yöllä nukkuu huonost. Ei se kuus tuntiikaa huono asia o jos nukkuu vaik 10h yöunet eikä sit siin välis mitää. Mut kyl pikkasen varmaa kannattais jakaa sit jos on lapsi kauheen väsyny ennen yöunille käymistä. Miä laitan Ronin nukkumaa silloin ku se on viäl aika pirtee ni nukahtaminen on helpompaa. Tosin Roni ei nuku ku 3X1h päikkärit päivän aikana tasasin väliajoin.

Pirtsi Roni saa maitoa vaan 3 kertaa päivässä ja velliä kerran, ni en osaa sanoa et haittaako jos yhel aterial jää välii.

TA Minuu piristää tosi paljon ku käyn lenkil vaunujen kaa. :) Välil päivisin on tosi tylsää jos kaverit on kipeenä tai töissä pitkän aikaa.
Me ei olla osallistuttu mihinkää tutkimuksiin.

Miehen osaalistumisesta Mies osallistuu niin paljon kuin ehtii ja jaksaa. Taas on ollu sellanen jakso et miehel on ollu aika paljon töitä. Mies osaa hoitaa Ronii yhtä hyvin ku mieki. Ei se ihan kaikkii asioita muista, et paljon ruokaa annetaa ja mitä ruokaa ja milloin d-tipat jne mut ei mun tarvi enää niist muistuttaa, ku kirjotin jääkaapin ovee lapulle "Ronin päivä":n :D Siin on ruokamäärät ja ajat ja milloin laitetaa päikkäreille jne. Osaa mies pukee Ronin päivä/yövaatteisiin ihan ilman apua. Hän yleensä kaapist kattoo sävy sävyyn poikamaisen värisiä vaatteita kun mä taas otan vaan mitä käteen osuu :D Mies kyl selkeest haluu olla lapsen kaa niin paljon ku mahollist. Sanoo mullekki aina et mun pitää vaa sanoo jos haluun mennä illal/viikonloppun johonki ni mies kyl hoitaa Ronii sen aikaa enemmän ku mielellää. Toisaalt miä yritän kyl muistaa et meil molemmil on omat hommat täs näin. Mies käy kuitenki paljon töissä, joten hänelkii pitää olla lepoo ja vapaa-aikaa samal taval.

EM Miä kyl ymmärsin sun pointin tost et miten mies osallistuu laspsenhoitoon. Miä en o kyl ikinä kyselly et voiks mies hoitaa, en o ees tajun et pitäiskö kysyy, miä vaa ilmotan jos mul on jotaa menoo tai meen suihkuu ja mies saa pärjätä miten päin lystää ja yleensä toi on ihan hyvin pärjänny :)
Mut toisaalta moni mies voi ajatella et ku hän käy töis ni on ihan oikeutettu vapaa-aikaa ja et kodin ja lapsenhoito on naisen työ vaikkei tuu ajatelleeks et se on sit yhteesä 24/7 hommaa. Ja sit jos ajattelee näin ni aika vähän varmaa osallistuu vapaa ehtosest.
Miä kans oon tosi tyytyväinen miehen osallistumisee ja toivon et sitte ku Roni on isompi ni mies ymmärtää/jaksaa/haluaa samal taval osallistuu Ronin leikkeihin jne koska se lapsuus on niin arvokasta aikaa.
Mun äiti on sellanen hössöttäjä, et kaikki hyllyt pitäis proppaa seinää ja mitää ei sais olla missää. En miä jaksa koko asuntoo kuitenkaa seini myöte pehmustaa. Kattoo sit ku Roni kasvaa, et mitkä on sellasii selkeit vaaranpaikkoi et sit fiksataa ne kuntoo mut muuten miä haluun et Roni saa suht vapaast tutkii maailmaa sellasenaa ku se on.
Meilläki uninen vauva :D Sanotaa et nukkuessa kasvaa myös :) Vaik pienempän ei päikkärit kelvannu ni yöunet kyl oli silloinki tosi hyvät.
Roni kyl kääntyy ja vähän kaikkee muttei selkeest ryömi, kontaa eikä mee karhunkävelyä.
Hienoja neuvolakuulumisia teillä :)

tyty86 Muuttaminen on kivaa :D Miä oon muuttan vuoden parin välein ja nyt on ihan kauhee muuttokuume ku ollaa asuttu täs jo hmm.. 1,5vuotta ja miä oon kattellu toisii asuntoi jo puol vuotta :ashamed:

vilmav2
Roni kun oli noin 2,5kk ni tuntu ettei se nuku ikinä paitsi yöllä :D Nukku kyl päiväl jonki verran, noin tunnin-kaks, mut aina sylissä. Eikä valveillakaa halunnu missää lattial olla. :D
Onnea kääntymisen oppimisesta Elmalle :flower:

Cham Onnea konttaamaan lähteneelle :flower:

nibbler Paljon onnea kauniin nimen saaneelle :flower:

Sannya Paljon jaksamista :hug: Hyvä jos tuntuu että oli hyvä päätös, sitten se varmasti kanssa oli :)

Pitäisi tilata auton osia että mun auto saataisiin kuntoon, mutta jotenkin ei taas raaskisi. Mulle on iskenyt joku ihme pihiys nykyään, kaikki pitää ostaa halvalla tai vielä halvemmalla ja mihinkään ei millään viittis tuhlata. Takki ja kengätkin pitäis ostaa ittelleni eikä millään viittis tilata vaikka valmiiks oon takinkin jo kattonut :D
Nyt täytyy lähtä ruokkimaan Ronia, aamupuuron aika :)
Noni. Sain Ronin päikkäreille.
Sitten ku Roni heräilis ni jos porhaltelis vaunulenkille, vaikkei tuo ilma kauheasti houkuttelekkaan.

Koirasta on taas kova huoli. Normaalisti tuo jöllikkä on painanut noin 28kiloa ja nyt toissa päivänä kävin puntarilla sen kanssa, niin eipä paina enään :eek: Painoa oli just ja just 21kiloa. Ei ymmärrä taas että miten. Saman verran ruokaa on saanut kuin ennenkin mutta silti. Varmuuden vuoks tehdään nyt tupla madotus ja annan tupla määrän ruokaa osissa päivän aikana. Toivottavasti palautuu ennalleen. Ei tuo koira nyt mitenkään luisevalta näytä, samanlaiselta kolholta kuin ennenkin, eikä ole mitenkään väsyneempi tai muutenkaan erilainen. :/
 
TA kuulostaa hyvin tutulta B) Meil kans 2h välein herätään ja sit joskus tulee noit, et saattaa enempi sit itkee enkä saa rauhottuun het. Kuten siis yleensä vaa herää ja syö ja nukahtaa het uudelleen.

Viime yönä kyl nukku jopa 3h, 1-04. Mut sit heräskii viidelt eikä nukkunu enää :LOL: tais kostautuu siis tuo 3h unijakso :D Ollaan kyl huomattu, et poika on hirmusen herkkäuninen ainaki öisin. Het ku kylkee kääntää ja myllää peittoa ni alkaa kääntyileen ja tuleen levottomaks ja herää usein ku mennään nukkuun. Eli voi olla, et yöt paranis jo pelkästää sillä, et saadaan omaan huoneeseen. TA, nukkuukos teil vaavi samas huonees?

Jeee, sain Untuvikon sisätäyttövaipat tänää postissa, iiiihania!! :heart: :heart: 4 kipaletta :xmas: ol kaarat, lime lisko ja lehmät -bambukuviollisia :)
 
Zoe-F joo muakin piristää pikku vaunulenkit, joita teenkin melkein joka päivä ainakin kerran. jos on huono keli tai yöllä valvottu normaalia enemmän ni sit nukutan pojan sisälle tai aina sään salliessa tohon omalle pihalle. ja välillä on pakko vaan saada tehtyy kotihommiakin ni sit en mee lenkkeilee. tai ainakin musta tuntuu et tää koti vasta ahdistava paikka onkin jos on kaueen likaista. Välillä kyllä tehdään ystävän kanssa 1-2h lenkkejä, mut en mä yksin oikein viitsi. mutta noi 20-30min lenkit yksinään on oikein piristäviä. :)
 
SuukkoSuulle kyllä meillä poitsu nukkuu samassa huoneessa...samassa pedissäkin pääosin viel. Neuvolatäti neuvoikin et poika omaan huoneeseen,mut en mä jaksais niitä ravaamisii, en mä oikein raaskiskaan ja ku meillä on kissa ni huoneen ovet pitäis olla kiinni. mitäs jos en kuulekkaan yöllä pojan itkua ennen ku se on ihan paniikissa siellä huutanut tuntitolkulla???
 
Chamorphis
EM ei meillä oikeestaan oo missään vaiheessa pidentyny päikkärit. Se niin vaihtelee se nukkuminen. Välillä saattaa nukkua heräämättä sen pari tuntia, mut sit muuten se on sitä 30-45 minuuttia kerrallaan. Eilen vaan kokeilin sitä taputtelua iltapäivällä ja se toimi. Mut esim. tänään aamupäikkärit... nukahti 9.52- heräs 10.18- taputtelin ja nukahti- pääsen vessaan- huutoa- otan syliin ja nukutan uudelleen 20 minuuttia- saan sänkyyn- pari minsaa ja huutoa- sit luovutin ja otin syliin ja siinä nukku sit melkein puol yhteen- :headwall: :headwall: :headwall: Kun sais noista unista yhtämittaset! :ashamed:
Tuntuu muuten nyt kunnolla löytyneen se konttausvaihde! Nyt kontataan jo huomattavasti paremmin ja pidempiä matkoja! :D
 
Merkkaan vaa..täällä ollaan kipeenä siitä rota rokotteesta edelleen..tänää ei oo suostunu syömää yhtään tissiä :'( ja maitooki vaan 150ml yhteesä..nukkunu ½h klo.8 jälkee..nyt sain nukkuu uudestaa..kitisee ja märisee vaa ja jos tissii koitan antaa ni raivarit tulee.. :headwall:
 
Zoe Meilläkin se nukuttaminen (tai ainakin iltasyöminen) on helpompaa kun Nuppu ei ole vielä kovin väsynyt.
Nuppu nukkuu yöllä n. 9-11 h. Kerran yleensä syö, mutta muutenkin kyllä ähistelee ja heräilee muutaman kerran. Aamulla otetaan meidän väliin jossain vaiheessa ja jatkaa siinä vielä 1-2 h. Tuttia saa kyllä laittaa suuhun useamman kerran.
Ja nyt kun kokeiltiin pari päivää lyhyemmillä päikkäreillä, niin ei se yö siitä parantunut. Eli vuorokaudessa vaan tuli vähemmän unta. Ja muuten oli rasittavampaa kun tyttö ei väsyneenä viihtynyt yhtään itsekseen ja roikkui illan tissillä.
Tuntuisi kuitenkin mukavammalta, että ei joka päivä herätettäisi kesken päiväunien. Tietty pakko herättää, jos nukkuu vielä niitä 6 h:n unia.
Tänään saa taas mun puolesta nukkua pitkään ja katsotaan ilta sitten sen mukaan. Pitkien päiväunien kanssa on sekin ollut helpompaa, että ei ole sitä nukuttamista montaa kertaa päivän aikana.
 
Sannya, voimia uuteen elämäntilanteeseen :hug:

Tytylle jaksamista. Meillä oli ihan samanlaista rota rokoitteen jälkeen. :(

TA ja Cham, voimia rikkonaisiin öihin :hug:

EM, hyvä että neuvolassa tsemppasivat! Voi kun meilläkin olis yhtä kiva neukkis...

Nibelle onnittelut hienosta nimestä :heart:

Ja kiitos teille jotka olitte huomioineet Elman kääntymisen :)

Meillä meni nyt sit ekat kestovaipat pieniksi. Enää olis jäljellä kolme Nöttöstä ja yks PikkuPirpana. Kahdet villikset olis ja sit yks s-koon pul kuori, joka on musta aika pieni. Mulla onkin nyt sitten dilemma et mitä hankin lisää. Kun nyt mulla vois olla tuohon touhuun jaksamistakin. Kysymys tietäville: olisko järkee ostaa suosiolla M-koon pul kuori ettei olis heti pieni? Vai onko se minkä painoisille? Noita PikkuPirpanoita haluisin myös lisää kun ne on tosi käteviä neppareineen. Jostain syystä mä en onnistu näpsyn kanssa, en vaan saa sitä pysymään kiinni. :|
 
vilmav (ylläri ylläri et mie taas oon vastaamas tämmösiin :LOL: ) , kyllähän noissa on aina kilosuositukset nois vaipoissa. Ootko kahtona nettisivuilta (mistä ny tilaatkaan), et minkä painoisille on? Ja kannatan M-koon valihtemista, meil on ny M-koon jutut ja Atte on n.6kg edelleen (junnannu siin kilopainossa jo jokusen tovin :D). Vähän on reiluja jotkut, mutta meil sisätäyttövaipan kans ei oo niin just ku sit on villikset päällä.

Sairaalast soitettii eikä ollu verikokeis mittää häikkää. Ei anemiaa ja verenkuva normaali. Ei myöskään maitoallergiaan viittaavaa. Eikä se tuntunu kauheen pahoillaan olevan siittä, etten ollu sitä ruokavaliota noudattana ko ei oksennuksiakaan ny oo ollu :) Neuvo lisäämään öljylisän määrää 6tl:ään pvässä.
 

Yhteistyössä