~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

Mie alan olla huolissani et mikähän mein tytöllä on :'( se ei oo syöny tänää aamu klo.8 jälkee ku 320ml maitoo + 2krt 10 min tissiä..kiukkuaa vaan, ei suostu syömään..ei ota tissiä :headwall: :headwall: mahassa kiertää..eikai se enää voi olla siitä rota rokotteestakaa?? Oon ihan väsyny ja huolissani..eilen käris ja maha oli kipee mutta söi vielä..nyt vaan noin vähän :'(
 
tyty Ootko mitannut kuumeen?
Soita teidän päivystykseen ja vaikka ette menisikään käymään nyt illalla niin voisit saada siitä jonkun mielenrauhan kun juttelet niitten kanssa että mitä kannattaa tehdä :hug:
 
Kiitti Suukkis avusta :heart: Kyllä mä luulen että päädyn hankkimaan m-kokoa. Kun aika rahantuhlausta on nyt enää s-kokoa ostaa, varsinkin kun näyttää, että Elmasta ei välttämättä tule mitään pientä ja siroa tyttöä, vaikka aluksi niin luultiin :LOL:

Tyty, aina voi soittaa päivystykseen jos huolettaa. Rota rokotteen jälkeen mekin soitettiin ja saatiin lupa sitten laittaa Panadol suppoja, vaikka ikä ei ihan riittänytkään. Tulehan kertomaan miten teidän ilta meni :hug:
 
onnea nibbe pojan nimestä, oikein kaunis nimi :hug:
sannyalle :hug: ja tsemppiä
tyty soita ihmessä päivystykseen, niin saat mielenrauhan :hug:

miks meidän poika on ruvennut kakka lakkoon? tai siis tiiänhän mä että ei aina tarvii olla kakkavaippa, mutta kun meillä yleensä aina on. ja nyt ei oo kakannut pariin päivään :/ sehän halkee kohta :( ei se tunnu sitä vaivaavan, mutta mistäköhän vois johtua??? osaako kukaan sanoa?

toivova ja poika tasan 3kk :heart:
 
sompio tytöllä on ollu lämpö pyllystä mitattuna 37,2-37,6c eli ei periaatteessa kuumetta. Oon antanu eilisestä lähtien suppoja mutta ei niistä oo ollu apua..ku tyttö on tuntunu semmoselta kipeeltä.. :ashamed: ajattelin huomen aamula soittaa neuvolaan ja kysyy et onko tämmönen enää normaalia. Kun nyt ton rokotteen jälkee joka kerta ku tyttö syö tissiä tai pullosta maitoa niin sen pitää jättää syöminen kesken kun rupee kiertää nii paljo mahassa et se vaan kiemurtelee ja itkee :'( miule tulee kauheen paha mieli kun tyttö ei huoli rintaa olleskaa :snotty: tänää on syöny nyt yhteesä 390ml+2krt rintaa 10min tietty yöllä söi tissiä 2krt.. ja nukahti nytte.
 
tyty :hug: mä luulen että lapsi pärjää kyllä vähän aikaa vähemmälläki ruualla, ja onha se sentää jotain syöny kuitenki. Soita ihmeessä kuitenki neuvolaan huomenna, ehkä niillä ois jotain apuja? Mä en kyllä oo koskaa kuullu et rota pistäis mahan sekasin. :( Kurjaa

toivova se on ihan normaalia kuulemma... muakin silloin ahisti ku Myyllä oli tollasta. Sit annoin mallasuutetta maidon seassa ja se autto. Ja sit aloin antamaan pari lusikallista luumua joka päivä nii masu toimi hyvin. :)
 
Toivova Kakan harventuminen on ihan normaalia tuossa iässä. Meillä Nuppu kakkaa välillä kolmen päivän välein ja välillä kolme kakkaa päivässä. Ja ei se tunnu sitä itseään haittaavan. Eli jos ei maha ole kipeä niin en olisi huolissani.
Ja meillä on ainakin tehokas keino kuumeen mittaaminen ja pikkaisen vääntelee mittaria niin johan sitä kakkaa alkaa tulemaan tuutin täydeltä :D

Tyty Niinkuin EM sanoi, niin onhan tyttö syönyt kuitenkin jotain ja sen puolesta pärjäilee pari päivää vähemmälläkin. Kunhan vain pikkuisella ei olisi kipuja :hug:

Meillä ollaan vielä hereillä :/ Monena iltana nukahtanut kasin pintaan. Nukkuu n. 30 min ja herää syömään. Meillä ollut siis ihan normaalia, että herää vielä syömään. Mutta nyt ei sitten nukahdakaan enään siihen tissille :headwall:
Ja mikäs sen mukavampaa kun on otettu iltatirsat ja massu on täynnä niin jaksaa taas hillua :headwall:
Eli pitääkö meidän se nukuttaminen aloittaa tyyliin ysiltä? Että olisi tarpeeksi väsynyt nukahtamaan yöunille.
Tai sitten mä alan niitä pottuja keittämään jos niistä olisi apua. Velliä vastaan taistelen edelleen.

*muoks* Nukahti lopulta klo 23.10 :ashamed: Mutta söi vielä äsken niin josko ei sitten yöllä söisi.
 
Hei ehdottakaa muuten joku makea ja suolainen piirakka tms. Saanan nimipäiville. Kun ei aina viitsisi tehdä mokkapaloja ja kinkkupiirakkaa. Mutta mielellään joku simppeli piirakka :p
Täytekakun teen ja kaupasta ostan keksit.
 
Tyty, kyllä vauvat pärjää hetken vähemmälläkin ruualla, kuten EM sanoi. Mutta tottakai huolettaa tuollainen, kyllä mäkin olisin varmaan ihan hermoraunio :( Toivottavasti teillä olis tänään jo parempi päivä!

toivova, meillä kakka tulee kerran vuorokaudessa tai kahdessa. Alkoi harvenemaan kun lopetin imetyksen. Välillä pidempi tauko tuntuu haittaavan, välillä ei. Ja mallasta oon ajoittain antanut minäkin!

Voi mikä yö.. Ei monessakaan mittakaavassa paha ollenkaan, mut kuitenkin. Elma nukahti puoli ysi ja nukkui kolmeen. Söi kauheen hotkimalla ja kun olin nostamassa sen olkapäälle niin röyhtäisi ja yökkäs oikein kunnon kaaren maitoo. Siivosin sotkut ja laitoin sänkyyn. Siellä sit alko yhtäkkiä kakomaan ja kun nostin pois niin nieleskeli vaan limaa ja turisi. Niistelin sitten friidalla sitä. Lopulta joskus vähän ennen neljää alettiin nukkumaan. Puol kuusi se sitten taas siellä nieli ja yski, nostin pois, otti maitoo. Nyt nostin sen takas sänkyyn ja heti alko etsimään unta uudelleen. Kauhee säätö tuolta sängystä kuuluu, mut on selvästi väsynyt vielä niin en ala aamutoimiin. Ilmeisesti sitä kissapölyä on täällä vielä ihan kiitettävästi vaikka miten siivoon.

Nyt kahvia kitaan niin selviää pää.
 
Niin ja hei, meillä on alkanut kauheat iltatankkaukset. Eilen meni puoli kuuden ja puoli yhdeksän välillä melkein 300ml maitoo :eek: Voiko tuo olla enää kovin terveellistä?? Muuten syö päivällä ihan normaali määriä. Toki ymmärrän, että nyt kun jättää toista yösyöttöö pois niin tankkaa, mutta noin paljon :eek:
 
Zoe-F
TA En miekään jaksas lenkeillä käyä sillee vaan, mutta radio ja kuulokkokkeet auttaa paljon :) Roni ei nuku vaunuis ku tosi harvoin, kävelyl jos ollaan, niin kurkkii vaan ja kattelee kaikkee mitä ehtii :)

Sompio Kyl Ronilki tutti on aika pop, ja nyt ku on tullu hampait ni yöllä on tarvinnu käyä laittelees sitä monta kertaa. Mut ei se minuu haittaa, miä nukun sit aamul vähä pitempää tai sit nukun ku Roniki on päikkäreil.
Miä en sillee siit nukuttamisest tiiä, ku vien vaa Ronin sänkyy, paijaan ja peittelen ja sit Roni nukahtaa sinne hetken pääst. Mut se iltatankkaushan on aika normaalii joski suht rasittavaa. Väsyneen lapsen viihyttäminen ei o kyl kovin kivaa eikä kevyttä hommaa pidemmän päälle. Sillo ku Roni oli parin kk:n ikänen eikä suostun nukkuu päikkäreit ni se roikku koko päivän minus ku ei missää viihtyn. Kyl oli illal väsyny. Mut ehkä teilläki sit lähtee itteksee se rytmi muuttumaa. Ei se 6h nyt niin kauheen paha asia ole, jos ajattelee et lapset nukkuu muutenki miten sattuu ja jos kuitenki teil ne yöunet menee ihan ok.
En miä ainakaa myöhästäs sit yöunille käymistä, meil se vaikuttaa heti negatiivisest jos myöhästyy Ronin nukkumaa käyminen, sit Roni lällättää pinnikses pidempää hereil :/ Ei kai se haittaa jos hetken on hereillä, jos tarvii tissiä niin annat ja sithän voit tietty koklaa et jos lähet pois ja annat olla yksin et josko nukahtas nopeemmin?
Makea piirakka vois olla hmm.. vaikka karpalohyydykedigestivepiirakka? tai voi sen tehä muullaki ku karpalol, millä vaa marjal tai hedelmäl, mut miä teen usein karpalol ku sen himppunen kirpeyttä ei tee siit sellast ällöö. Suolanen vois olla vaikka kinkkupiirakka? Mul on ohje molempii jos innostaa ja varmasti netistäki löytyy ainaki kinkkupiirakkaa. Miten olis jäädykekakku?

toivova-84 En osaa sanoa mistä voi johtuu kakkalakko, mut siä voit helpottaa tein poikaa pitämäl sit sun jalkojen päällä mahallaa ja sit voit keinutella sun jalkoja ja paijaa selkää. Se meil ainaki autto ku Ronil oli niit yli viikonki lakkoi pahimmillaa. Jalkoi voi pumppailla rauhallisest vaikka vaippaa vaihtaessa. :) Mut tosiaan jos ei lasta vaivaa ni ei o mitään hätää, ei ne siihen halkea. On ihan normaalia kakata 10 kertaa päivässä tai kerran 10:ssä päivässä tai mitä tahansa siltä väliltä :hug:

vilmav Kuullostaa ihan normaalilta :) En nyt löytänyt olinko laittanut mitään määriä ylös, mutta Roni söi ennen kiinteitä noin 1,2Litraa maitoa päivässä ja hyvin pienen osan siitä päivällä, loput meni illalla.

Roni herätti minut seiskalta. Nukahti kyllä itse takas. Nyt kerkeen juomaan aamuteen ainakin :D Meillä on nurmikko ihan valkoinen ku on pakkasta :)
Miä laitoin jo viikko sit muistaakseni patteritkin päälle mut aamusin on aika vilakka, pitää Ronii käyä aina välil peittelemäs. Yleensä nukkuu vaa pitkähihases potkupuvussa ja sukat jalassa mut miä luulen et sillee saattaa tulla viilee, ni sit ku Roni on nukahtanu ni käyn peittelemässä.
Uskaltaisinkohan miä laittaa jo peiton pussilakanaa, tähän asti ollu pelkkä lakana ja pienempän Roni veti aina peiton pään yli, voiks siihen tukehtua?
 
Kiitos kaikille vastauksista! Eilen illal viel tyttö heräski samoin tein ku sain sen olevinaan nukkumaan ja söi kummastaki rinnasta-->yöllä söi kerran ja aamulla söi kans kummanki rinnan =) Nyt kävi nukkumaa ku unet jäi keske ku mahaa taas kiers :( Saa nähä miten tyttö syö tänää. soitan kyllä sinne neuvolaan siltikkin.
Toivova meilä tyttö kakkas melkee joka pv, mutta nykyään kakkaamis väli vaihtelee 2-4pv, tosin se kakka kyl kiertää masussa jos se ei tuu joka pv :/ anna joka aamu pari teelusikallista ite keitettyy luumujen keitinvettä, se on hieman auttanu. Ja se on tosiaan normia jos lapsi ei kakkaa joka pv =)
Zoe meillä tyttö nukkuu body ja sukat jalassa ja miula on kokoaja ollu se äitiyspakkauksen peitto käytössä..tyttö on ihan piilossa aina peiton sisässä ja välil on miukii peitto siin pääl :D kun meillä siis täällä kämpässä vetää ihan törkeen paljo :kieh:tuossa makkarin seinässä ei oo kunnon eristeitä ( joo en tiiä miks, ollaa yksityisel vuokral ) joten ihanaa ku päässää täältä muuttaa veke. Luulen ettei Roni pääse tuketuu ku ei meikää tyttö =) tosin yöllä aina ku herään ni tarkistan peitto tilanteen ja yleensä saan aian lisätä peittoo ku tyttö möyhii sen pois.
Vilma toi ilta tankkaus on iha normia =) meillä ainakii iltasin tankataan jotta yö jaksetaan porskuttaa vähän pitemmil syöttöväleil.
 
Suukkis hienoa että Aten verikokeissa ei ollu mitään =) ja etkös sie jo sen ruoka aineen keksinykkii mikä ei pojalle sopinu? Nii piti jo muuten aijemmin siule vastata siitä tytön syömisestä. Eli siis enne se on aina hyvin syöny vaikka paikoiltee ollaa pullosta syötettykkii,mutta nyt pitää melkee joka kerta kävellä tytön kaa ku sitä syöttää :/ en tiiä minkä takia, mutta voihan se olla et sen masuu sattuu syödessä ja kävely rauhottaa. Kun tosiaan aina melkee kun se rupee nykysi syömää ni syöminen jää keske ku rupee msuu koskee :ashamed:
 
Hohhoijakkaa....

tyttö sitten heräs kahelta syömään, ja aloitti viideltä sellaisen tuttishown taas. :headwall: Mä en käsitä. Miten mä saisin sen nukkumaan ne viimeisetkin tunnit nätisti ilman sitä tuttihässäkkää... :/ Ja joo mä tiiän et joillain herätellään pitkin yötä koko ajan ja meillä ei mut silti mä haluaisin että se nukkuis kunnolla loppuun saakka... auttaiskohan jos mä koittaisin laittaa sen kuitenkin myöhemmin nukkumaan? VAi tulisko siinä vaan seurauksena kärttyinen ja yliväsynyt kiukuttelija.... :snotty:

tyty ettei sitten vaan oo mitään maitoallergiaa tms? Jos koko ajan on masu kipee? Onks teijän tyttö nyt minkä ikäinen? Kun kyllähän ne masuvaivat pitäis pikkuhiljaa loppua...

zoe en usko et se sinne tukehtuu... meillä tyttö kiskoo kaiken naamalleen. Harsot, peitot kaikki. Jos mä huomaan et sillä on joku naamalla nii käyn siirtämässä pois mut en mä sitä kamalasti stressaa...
 
EM ite oon miettiny tota maitoallergiaa kans..tyttöhön tuli eilen tasan 2kuukautta. Mutta kun neitillä ei oo ku noita masu vaivoja, ei oo mitää iho oireita, kakka on normaalin väristä ja hajusta ( paitsi nyt ku ton rota rokotteen sai ) ite oon laktoosiintolerantikko ja oon lukenu jostai, että vauva voi perii sen äitiltä..mutta luulis et se allergia jotekii muutenki ilmenis ku masu kipuiluna..en tiiä :/
 
Zoe Ennen se menikin niin, että Nuppu tankkaili ja nukahti tai oli hetken hereillä ja sen sai kuitenkin kohtuuhelpolla nukahtamaan. Mutta nyt ei sitten nukahda vaan kun nukahtaa ekan kerran, niin eilenkin oli sitten hereillä siitä 2 h ennenkuin nukahti. Siksi mietin sitä myöhemmin nukuttamista, jos sitten kävisi jo suoraan yöunille tai vaikka heräisikin syömään niin saisi kuitenkin nukutettua uudelleen. Ja eilen oli päivällä vain 3 h:n unet ja iltapäivällä vissiin 30 min. Eli nyt ei olisi päiväunienkaan pitänyt haitata yöunia.
Eli EM oli miettinyt samaa, että pitäisikö nukuttaa myöhemmin. Taidan kokeilla tänään.

Meillä oli kanssa ihmeellinen yö :( Vaikka söi illalla vielä 23.00 ja nukahti, niin heräsi syömään puol kaks ja puol viisi (tai jotain sinne päin). Ja sitten seiskalta otin meidän väliin kun joutui tuttia laittamaan suuhun ja söihin sitten siinä tissiäkin. Ja sitten tutin kanssa nukkui 10.15 asti. Olisin voinut lopettaa sen tuttirallin tietty aikaisemmin, että olisi herätty mutta mä en itse kertakaikkiaan jaksanut nousta. Ja mies on tänään pitkään pois niin mä en ehdi nukkua päikkäreitä. Kun mä en saa nukahdettua kun Nuppu nukkuu vaunuissa. En vain osaa rentoutua.

Zoe Pistäppä se karpalo-ohje, kiitos. Tosin mun karpalot on kaikki hilloina, mutta jos vaikka puolukasta :| Kinkkupiirakkaa mä teen yleensä aina niin nyt haluan jotain muuta vaihteeksi. Jonkun jäädykkeen mä kerran tein meille itselle karpalosta, mutta se ei ollut oikein hyvää :/
Mäkin pelkään peiton vetäsyä, mutta ainakaan vielä se ei ole ollut pään päällä. Ja tuttirallin kanssa heräillään niin monta kertaa, että tulee peitto tarkistettua moneen kertaan yöllä :kieh:
Meilläkin on aamuisin viileää kun lämmitetään aika paljon takalla niin aamuisin on aina viileämpää. Nupulla on aika potkupuku ja sukat.
 
SuukkoSuulle ihana kuulla ettei mitään häikkää löytynyt. ja oksentelukin kokonaan loppunut. :heart: :heart: mitäs öljyä lisäät ruokiin? mulla on tommosta oliiviöljyä käyköhän se?


oma tekoiset soseet
kuinka valmistatte lihat ja kala ateriat...uunissa vai keittäen vai onkohan sillä mitään väliä??
 
ElinaMaria jospa teilläkin ne ikenet ja hampaiden tulo vaan vaivaa.
toivottavasti keksit ratkaisun aamuyön heräilyyn. minä en kyl oikein osaa auttaa
ku en saa omaakaan poikaa nukkumaan 3h pidempää...jaksuja sinne :heart:
 
Ihana kuva tyty :heart: Ja hyvä homma et sait tytön syömään!

Mun on vaikee sanoo noista nukutusasioista myöskään mitään kun meillä on menossa nyt vaihe jossa jätetään syömisiä pois ja siks vähän on säätämistä... Illalla sänkyyn rauhoittuminen tuntuu olevan vähän haastavampaa kun ilmeisesti halutaan tankkailla sitä yötä varten.. Ja sitten kun yöllä herää niin en oo ollenkaan varma onko edes nälkäinen. Mut tällasta tää on :D

Suukkikselle unohtui sanoa, että tosi hieno juttu ettei verikokeissa ollut häikkää :heart:
 
Laskin muuten juuri, että jos yläkanttiin katsotaan niin Elma syö ehkä 900ml-1000ml/vrk. Vähän vaikee noiden d-tippojen kans sitten säätää kun meinaan ne nyt alottaa. Kun periaatteessahan se ei tarviis ollenkaan. Ja kun meillä olis kaapissa deetipat odottamassa niin niissä on muutenkin musta aika monimutkainen se annostus kun pitää niin paljon antaa.
 
Heips! Jos saisin tännekin päivitettyä edes pienen tiedot. Aikamoista hässäkkää olleet nää ensimmäiset päivät. :) (pikaista synnytyskertomusta jos haluatte lukea, niin löytyy tuolta lokakuisten pinosta 10.10. tehdystä merkinnästä jotain )

Elikkä poikahan meille tulla napsahti 7.10. klo 17.12. Pituus 51cm ja paino 3610g, apgarin pisteet 9/9/9. Poika on aivan syötävän suloinen ja ihana. Meillä on mennyt kaikki oikein hyvin ja poika omalla rauhallisella olollaan on tehnyt tän elämänmuutoksen meille varsin helpoksi *koputtaa puuta, että sama meno jatkuu*. Synnytys meni hyvin, oli ensisynnyttäjälle aika nopea (säännölliset supistukset alko 14.30 ja poika oli siis 19.12 maailmassa, ponnistusvaihe 22min). Lauantaina iltapäivästä päästiin jo kotiin. Eilen tuli ensimmäiset epätoivon hetket, kun ei poika suostunut nukkumaan "iltauniaan", että olisin päässyt rauhassa käymään saunassa; tississä kun piti saada olla koko ajan kiinni, varsinainen tissipoika siis (isäänsä tullut siinäkin). :D

Nyt on miun mentävä tekemään ruokaa, kun poika nukkuu. Täytyy kyllä sanoa, että on onni, kun mies on kotona! Eli älyttömät tsempitykset kaikille, jotka päivästä toiseen pienen kanssa yksin pärjää (varsinkin, jotka ovat pärjänneet ensihetket, muustahan ei nyt vielä kokemusta)! Meillä siis miehellä nyt kesälomat, sitten isyysloma ja luultavasti jää vielä lomautukselle ainakin joksikin aikaa...

Mutta kyllä koti tuntuu ihan erilaiselta, kun siellä asuu pieni oma tuhisija! ?

DsariaL ja Tuhisko 6pv
 

Yhteistyössä