~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

Chamorphis
Suukkis joo pitää kattoa miten noi yöt sujuu sit kun saa pojan terveeksi. Viime yön nukku jo onneksi vähä paremmin. Nukku puol kolmeen, mut sit siitä olikin tunnin verran aika levotonta. Otin sit tissille joskus puol neljän mais ja nukahdettiin sohvalle... Siinä nukuttiin melkein puol kasiin! :D
Kiva kun ei nyt sitten saatu sitä perhanan rokotetta antibioottien takia... Menee ties kuinka kauan nyt ennen ku se saadaan. Ja just luin et joku 2-vuotias oli kuollu sikatautiin! Hirveetä vanhemmille! :'(
TA onnittelut uudesta taidosta! :D Ja jaksuja sinne öihin. :hug:
äp:n haalari tais olla meillä jopa pari kertaa päällä... Sillon ku haettiin poika kotiin sairaalasta jollon siihen vielä hukku ja sit se oli päällä joskus viime talvena. Enää ei mahtuis päälle kuinkaan päin. Vähä huonon kokoinen näin niinku talvivauvalle ku ekana talvena iso ja sit ei mahdu enää tokana talvena. :/

Kävin muuten siinä jälkitarkastuksessa. Joudun varmaan jossain vaiheessa korjausleikkaukseen, mutta nyt on lupa raskautua! Olis laittanu nyt jo jonoon, mut aika jono puolesta vuodesta vuoteen niin tulin siihen tulokseen et toinen lapsi ensin ja sit vasta korjataan. Lapsen koosta ja tarjonnasta riippuen katotaan sit saanko synnyttää alakautta. Ei ilmeisesti kovin paljo yli kolmekiloista sais tulla... Mut ensin pitäs saada lapsi alulle eli pitää heilutella peittoja ahkerasti nyt sitten! :whistle: :p
 
Zoe-F juu kyllä meillä vuorotellaan Onnin hoidosta paljonkin, ja mies on monta kertaa oikein kysynyt, että eikö hänkin saisi joskus nukuttaa poikaa, mutta mää en anna... :ashamed: Ku se iltahetki hämärretyssä makuuhuoneessa on niin ihana, että olen ominut sen itselleni. Poika oikein rentoutuu sylissä, silmät puoliummessa juo tuttipullosta ja hivelee sormilla mun tuttipulloa kannattelevaa kättä... :heart: Mutta joo, kyl poika toistaiseksi on hyvin huolinut isänsäkin nukuttajaksi, enkä halua tehdä itsestäni niin korvaamatonta, ettei mies pärjäisi ilman minua, joten ehkä mä annan vielä toistekin itselleni luvan lähteä illalla johonkin. Vaikka yö sitten olisikin pikkuisen levottomampi.

Sompio meilläkin osataan (muka) sanoa "äiti". Siis välillä tulee pojan suusta NIIN selvä äiti, että ite oikein hölmistyn, että voiko noin selvää suomea puhua vahingossa. :D Jotenkin en vaan jaksa järjellä ajateltuna uskoa, että 5kk ikäinen osaisi sanoa yhtäkään sanaa (varsinkin kun sitä äitiä on sanottu jo ainakin kuukausi) mutta eihän meidän äiti-ihmisten tartte ajatella niin järkevästi aina.. ;) Eli sovitaan, että jälkikasvumme sanoo jo äiti. :)

Onnea hyvistä öistä niille, keillä niitä on ollut, ja lopuille jaksamista risaisiin öihin! Meillä on ollut sekä että, joten osaan samaistua. Tiedän mitä se on, kun lasta nukutetaan kolme tuntia, tai kun öisin heräillään tunnin välein. Huh huh. :| Ja sitten taas kun saa kunnolla nukkua yhdenkin yön, niin heti helpottaa ja jaksaa iloita vauvastakin enemmän.

Ihanaa, mä sain Onnin vihdoin (toivottavasti pitkille) päiväunille, ja korvat saa levätä. Hänellä on ollut tässä pari päivää kirkumisvaihde päällä. Ihan riemuissaan päästää niin kovia ja kimeitä kiljaisuja kuin vaan kurkusta lähtee. Mä en ole ihan yhtä riemuissani, sillä se ääni todella vihloo korvia! :kieh: Jos poika pääsee joskus kuoroon laulamaan, hänestä tulee varmasti sopraano. :LOL:
 
Onnea Toivova 4 kk :heart:

HanTalle Paljon jaksamista :hug: Mutta hyviä unia nukuttu :heart:

Suukkis No voi harmi. Ehkä Atte tiesi, että tissit on taas kotona ja ei osannut samallalailla nukkua :/

Vifslan Meilläkin oli tosi hankala yö, kun mä olin yhden illan pois. Mutta se johtui varmaan siitä, että sai koko illan pullosta maitoa ja sitten yöllä piti herätä ja tissitellä ja varmistaa että se äiti on varmasti paikalla koko yön.
Jos teillä totuteltais enempi siihen isin nukuttamiseen, niin voit olla paremmin pois. *muoks* Luinkin nyt vasta loppuun asti, niin olitkin jo vastannut tähän isin nukuttamiseen :)
Mä ompelin jatkopaloja vanhoista bodeista, mitä ei enään käytetä =)

Mäkään en tykkää äp:n toppapuvusta. Ne hihatkin on jotenkin kapeat ja vetskaria ei voi tosiaan vetää kiinni asti. Mä ostin kirpparilta sellaisen melkein toppapuvun ja saas nähdä jos tarjettais sillä ja villapuvulla. Tai sitten ostetaan vielä toppis alesta tai jotain.

Alleylle Onnea hyvästä yöstä :heart:

TA Pyydä neuvolan kautta kotiapua, että saisit levätä. Jos et ketään tuttua saa välillä hoitamaan, että saisit useammin levätä/tehdä rauhassa kotitöitä. Et sinä kauaa jaksa :hug:

*muoks* Jäi äsken osa vielä lukematta, kun piti käydä vähän rauhoittelemassa Nuppua :)

Cham Onnea raskautumiseen :heart: :hug:

Meillä meni viime yö ehkä hieman paremmin. Tai siis syötiin vain kaksi kertaa, joista ekalla kerralla vain kunnolla. Nuppu nukkui siinä äp:n makuupussissa ja oli selkeästi rauhallisempi. Mutta aamuyö oli semmoista tuttirumbaa kuitenkin, että äiti oli aika väsy.
Täytys ostaa se unipussi, mutta en viitsi sen takia lähtee kaupoille.
 
yritän illalla jaksaa keskittyä teihinkin kunnolla...

unohdin hehkuttaa eilen, että meidän pieni mies ryömi... kokonaista 10 senttiä :D

ja hemmetti mies näki sen ensin ;) kiva kyllä hänelle... että näki jotain ensimmäisenä. nyt se on ylpeä isi ja kulkee perässä kertomassa kuinka hän opetti lapsen ryömimään :LOL:
 
HanTa onnea ryömimisestä! :hug: :heart:

Vifslan todellakin kannattaa antaa isän nukuttaa myös siinä missä siekin. Tekee hyvää isä-lapsi -suhteellekin =)

Cham onnea raskautumiseen!

Atteki näköjää ryömii vähä, ainkin sängyllä. Ja etenki vierii :( Meinaa tänää se tapahtui, me vanhemmat oltiin liian huolimattomia :( Atte siis putos sängyltä. Mie menin olikohan vaippaa putsaan ja jätin pojan sängylle ku isänsä ol tässä koneella. Sit kuulu tömähys (en kuullu) ja sit kauhee huuto. Ja mie tulin pian, et mikä hätänä ja mies sit et tippui lattialle. Ei rauhoittunu muuta ku et otin tissille ja heijailin samalla. Sit oli samainen oma itsensä. Mut kylläpäs se säikytti :( Ja Atte ku ol olevinaan nii hyvin siin pitkällä ennen reunaa ja mies kahto vähä väliä et on siin. Mut nii siin sit kävi :( Noh, ens kerralla tarkempia pitäs sit olla. Mie ite ain laitan peitot toho eteen ettei pääse vieriin. Mut ny en tajunna ku mieskii siin ol. Mut vahinkoja sattuu :/
 
Ihanaa HanTa :heart: Siitä se lähtee =)

Suukkis Onneksi ei käynyt mitenkään, sellaista sattuu :hug: Vaikka ei tietenkään saisi sattua :ashamed:

Olenkohan mä muistanut sanoa, että mä sovin pomon kanssa, että pidän vuosilomaa 1,5 kk heti äippäloman perään. Eli Nuppu on ainakin sitten sen 10,5 kk ennenkuin menen takaisin töihin. Jos menen heti silloinkaan.

Tänään on mennyt päikkärit varmaan aika hyvin otollisia yöunia ajatellen. Nuppu nukkui vaunuissa klo 9.50-13.00 ja sisällä klo 15.45-16.45. Nyt kyllä on aika väsynyt jo, mutta nyt ei passaa enään unia ottaa.

Meidän täytyisi alkaa käyttämään äidinmaitoa pakkasesta. Kun pari ekaa kuukautta keräsin aina maidonkerääjään ja alussa pumppailin tissejä tyhjemmäksi yms. Kun jos se säilyy max 6 kk, niin kohta ekat maidot on pian roskiskamaa. Täytyy velliä lantrata niillä.
 
Meil meni varmaa vähintäänki litra, ellei pari kolmekin litraa äidinmaitoa viemäriin :ashamed: Ku muutettiin ja Atte ei muutenkaan oikein huoli pakastemaitoa.

Sompio Hienoa, et nukku hyvät päikkärit! Ja juu, ei sais ei :( Mut en mie jaksa siittä murehtia, Atte kummiski ol iha entisesä tosi nopsaan sen jälkeen ja se tapahtu iha aamupvällä eikä siittä mitään iltaseiskaankaa mennes tullu. Iloinen pirteä oma itsensä ol. Oksens kerran, mut meilhä toi oksentaminen ny on muutoinki ollu ongelma. Eli liian nopsaan soseen jälkeen söi maitoo liika paljon. Mut ilonen siis o ollu ja täysin oma itsensä, kiukunnu vaan väsyneenä kute ain ennenkin. Eli en usko siittä mitään koituneen. Mut toki se harmittaa ja on paha mieli :'( Mut eipä sitä tekemättömäkskään saa vaikka kuinka itteensä siittä sättis. Ni oon päättäny sen pistää unholaan sillain, et en ainakaan tunne syyllisyyttä siittä ennää. Sit vaa jatkos tulee olla entistä tarkempi :)
 
HanTa onnea ryömimisestä! :D

TA voiskos miehes välillä heräillä yöllä? Menisit itse toiseen huoneeseen korvatulppien kanssa? VAikka töissä käykin niin kyllä nyt yhden yön viikossa voi nukkua huonommin... tai onks teijän kunnalla sitä hoitoapu-systeemiä? Tai Mannerheimin lastensuojeluliitolla? Ainakin meijän kunnassa saa ilmaiseksi (?) hoitoapua jos on painavat syyt. Hoitaja voi vaikka ottaa lapsen ja mennä vaunuilemaan pariksi tunniksi tai muuten vaan tulla hoitamaan jos äiti on oikeasti tosi väsy. Ootko neuvolaan puhunut tuosta väsymyksestä? Ootteko harkinnu samanlaista unikoulua ku suukkiksella on ollut? :hug: :hug: tsemppiä ja jaksamista!

suukkis hui sentään! :eek: Onneksi ei käynyt kuinkaan. :hug: Varmasti säikähditte. Mutta noitahan sattuu... Muuten.. mitä teillä loppujen lopuks sanottiin tuosta oksentelusta?

Kun meillä tyttö oksentelee aina jokaisen ruuan jälkeen... se on niin kamalaa. Siis ei mitään pikku pulautuksia vaan oksentaa. Ja mä oon alkanu miettimään et voiks se enää olla normaalia. luulin et ois helpottanu ku syödään jo niin paljon kiinteitä mut ei. Refluksia epäilen vähän, mut paino nousee, pissa- ja kakkavaippoja tulee, tyttö nukkuu ihan hyvin. Mut tulee niitä märkiä röyhtäisyjä, sil on aika usein hikka, hieroo naamaansa, oksentelee... :/ En tiiä. Maitoallergiaa en usko et on, ku kakka on ihan normaalia eikä mitään ilmavaivoja tai muutakaan oo. Jaa-a. Kai sitä vois maanantaina neuvolaan soitella ja kysyä... Mietin vaan että missä vaiheessa oksentelu ei enää ole normaalia ja sitä kun "vauvat nyt vaan oksentelee". Ihan hyväntuulinen lapsi on kuitenkin...
 
EM meillähä se tutkinta jäi vähä vaiheeseen. Ku sillonhaa ne otti niit kokeita. Veriarvotha ol hyvät, ei ollu anemiaa eikä sitä mahaportin ahtaumaa. Sithää ne sano,et pitäs kokeilla sitä täysin maidotonta ruokavaliota, minunkin. Ja sit sanosivat, et vkon ku kokeilin ni jos oireet jatkuu ni sit refluksilääkitystä, jos taasen loppusivat niin öö.. mites se ny olkaan. Noh, joka tappaukses minen ollu sillä ruokavaliolla koska pojallahan ol se 1,5vkon oksentelematonki kausi. Eikä poika ny nii hirmu usein nykysi oksenna, välil ei juur lainkaan. Jos siis en anna hotkia maitoa enkä pistä het masulleen syönnin jälkee. Tänää hotki maitoa soseen päälle ja ol masulteenki ehk vähä liika aikasin.

Meillähä ne oksentelut ol pääasiassa sen ruoasta tulevan maidon syytä. Sehä nähtii siinkin, et sillo oksens aina ku ne ol käytös. Ku lopetettii ni loppu oksenteluki. Nytkii siis ku yks pvä annoin maidollista ni het tul ylös yms. Mut sillo ku ol painokontrollejaki ni painohan alko nousemaan ihan hyvin. Sen vuoks se tutkinta jäi vähä vaiheeseen. Kontrolliaika ois ens kuun 18. ja eiköhä me siel piipaheta vaiks must tuntuuki turhalta maksaa 25,50? siittä, et ne ei syytä löyvä. Mut Atte nykysi ei kyl oksentele läheskää nii paljo ku ennen.

Ja nehä muutoinki kyllä vääristeli mun sanoja ku luin epikriisiä (hoitokertomus). Koska siin oli, et oksennellut pienestä lähtien, yleensä kaksi kertaa pvässä. Vaikka nimenomaan niille sanoin, et oksennellu tosi harvoin pienenä, et ehk joku neljä kertaa ja sit 4kk eteenpäi kiinteiden alettua enempi. Joskus kerran pvässä ja joskus kahesti, mut useimmiten enintään kerran. Että näin..

Mut kannattaaha se tutkituttaa jos mietityttää! Tosin jos painoki nousee iha hyvin, ni en jaksais kyl uskoo,et ois kauheesti mikään vikana. Ellei siis tosissaa joka kerta oksenna ruokia ulos. Voisha kyseessä olla allergiaakin.
 
suukkis kiitos vastauksesta. :heart: Mä kokeilen ensin sellasta et annan aamulla, välipalalla ja illalla maitoa, mut lounalla ja päivällisellä vaan sosetta. Katotaan.. jospa tyttö on vaan syöny liikaa kerralla kun muutenkin helposti tulee. Ja nii, tuntuu et nyt on oksennellu enemmän kun oli räkätauti ja sit sai ne rokotteetkin maanantaina... nekin saattaa tietty vaikuttaa... mut kiitti vastauksesta. Täytyy vähän tutkailla asiaa. :)
 
Huomentapäivää!

Mä en oikein tiedä onko Roni kipeä vai ei. :/
Tänään ei oo kun vähän Ronilla tukkosuutta ja siinä se, mutta eilen...
Eilen vein Ronin anopille hoitoon kolmen aikaan, kun mies oli vielä töissä ja mun piti lähtä ostamaan joululahjoja ja sitten miehen kanssa sitä pukua.
Silloin Roni oli ihan normaali, ei rohissut eikä aivastellut normaalia enempää. Tultiin sitten seitsämän aikoissa hakemaan, niin Roni oli ihan räkäinen :snotty: ja jopa Ronin paita(joka oli jo vaihtopaita jonka laitoin mukaan) oli aivan räässä ja kuolassa, kun Ronin nenä oli mennyt niin tukkoon, että joutuin hengittämään suun kautta -> kuolaa enemmän. Ennen lähtöä anoppi vaihtoi vielä kolmannen paidan Ronille jonka sai kuivateltua jollakin ilmakihartimella :D.
Nukkumaan kävi kotona ihan hyvin, mutta heräsi yhdentoista aikoissa, eikä suostunut rauhoittumaan. |O
Mittasin kuumeen, jota ei ollut, enkä antanut vielä särkylääkettä. Yritin hyssytellä ja silitellä ja taputella uneen, mutta ei, huutoa vaan.
Annettiin sitten maitoa ja siihen Roni vähän tyyntyikin.
Muuten hyvä, mutta mä olin koti vaatteet päällä ja yritin sitte vaihtaa yöpaidan päälle ja työntää meijän sängyn seinään kiinni, että Roni olis voinu nukkua siinä, eikä olis meidän välissä tarvinnu.
Roni havahtu/heräs ja alko huutamaan taas kurkku suorana |O ja vaihettii sitte mies hyssyttelemään vuorostaan. Ajattelin sitte, että annetaan sitä särkylääkettä, jos on vaikka lihaskipuja tai jotain. Mittasin ruuttaan ja sain Ronin jopa syömäänkin sen.
Mies yritti sitten taas nukuttaa, niin Roni yritti alkaa leikkimään ja puklasi meidän sänkyyn vähän joka puolelle särkylääkettä ja maitoa :x .
Mies sitte päätti ettei nuku, koska on tosi aikanen herätys ja kello oli yks.
Mies sai kuin saikin Ronin sitten taputeltua omaan sänkyyn nukkumaan kun mä yritin käydä nukkumaan meidän sängyssä.
Mulle onnistu sitte pukkaamaan siinä hyssyttelyn aikana vähän päänsärkyä ja mä piehtaroin puol yötä painajaisissani.
Semmonen yö meillä :D Ja sänky ja yöpöydät miten sattuu meijän makkarissa ja lakanat ja peitot siellä sun täällä :D
Niin ja Roni on siis kuitenkin ihan koko aika ollut iloinen ja oma itsensä.

Aamukin mitä ihanin, naapuri soittelee pianollaan joululauluja, sen vielä sietäisin, mutta kun se harakka laulaa vielä päälle :kieh:
Ja sen lapsi(se samainen joka huutelee täällä v*ttusaa*anaa niin että piha raikaa ja ikää kai noin 6-7v) on joutunut jo puol vuotta harjottelemaan ukkonooa eikä osaa vieläkään :headwall:


TA Meillä on vaunuissa sellanen lämpöpussi, mut oon mä silti toppapukua jo Ronille laittanu. En oikeen osaa luottaa sellasii pusseihin. Eikä Roni kyllä oo kovinkaa hikinen edes ollu kun ollaan kotia tultu.
Päänsärky on kyllä sellanen kaveri, että mulla menee kaikki pieleen siitä asti kun se alkaa.

vifslan Entäs jos olisitte yhdessä silloin iltahetkellä? Että molemmat olis siinä silittelemässä?

HanTa Onnea ryömimisestä Kimille :)

EM Samanlaista täällä :wave: puklailua/yrjöilyä, hikkaa, röyhtäilyä jne. Roni ei kyllä puklaa enää niin paljon kuin ennen, mutta kyllä sitä välillä tulee. Yritän syöttää Ronin ihan rauhallisesti ja näyttää vaikka välissä vähän mainoksia. Ja annan ruokaa sen 4kertaa päivässä (aamu- ja iltapuuro ja ruuat, vellikin ennen nukkumaan menoa, onkohan se 5:s ruoka?) niin, että heti kun näyttää olevan tyytyväinen tai kääntää päätä pois, niin en anna enempää ruokaa, ellei sitten käy perään huutamaan.

Vauviksen Miialle paljon paranemisia :hug:
 
ElinaMaria kiitti haleista, eiköhän tää tästä kuhan saisin tän pääkivun pois. Anoppi kattoo tänään poikaa ni mä saan huilii tai sit käväsen kaupassa. Mä oon vähän huono kyl pyytämään apua ihan vierailta ku hyvä jos tutuiltakaan. En pysty kuvittelemaankaan ainakaan tällähetkellä että antaisin pojan jollekkin ihan vieraalle ihmiselle.tai et päästäisin semmoisen kotiini. En kyl ees tiedä onko meidän kunnalla mitään semmosii palveluita. muistaakseni neuvolatäti puhui semmoisista kotiavuista joskus koliikkiiaikaan...ja ne tais kyl olla maksullisii kait? tai sit niitä oli tosi vaikee saada...en mä enää muista :p
 
Zoe-F mäkin laitoin tänään äp:n toppapuvun ja sit siihen paksuun makuupussiin ku ulkona -7 astetta. Eiköhän oo lämmin nukkua. ja laitoin semmoisen villakokopuvunkin sinne alle.(se on semmoinen ohut, mut lämmin)
olipas teillä yö, jaksuja. onneksi Roni ei tullut kipeeksi. :heart:
 
äp:n toppapuku nyt ku minäkin sen tänään pojalle laitoin totesin ettei oo kovinkaan kiva pukee. Varsinkin hihan suut on kauheen kapeet et hyvä jos sai pojan kädet sinne pujotettua.ja hirveen pitkät hihat. muuten puku olikin ihan hyvä...toistaiseksi. B)
 
Chamorphis
EM vaikka paino nousee käyrien mukaan ei pois sulje refluksia. Noi oireet on kyllä aika samanlaiset kuin meillä. Ei meilläkään painossa ole ollut mitään ongelmia ja niin vaan se refluksi löyty...
 
ElinaMaria, toivottavasti oksentelulle löytyy syy. Toivottavasti ei mitään vakavaa! Meilläkin kyl pulautellaan vieläkin, mutta kiinteiden aloittaminen on niitä vähentänyt huomattavasti. eikä ees enää ihan joka ruuan päätteksi oksenna. no jos laitan lattialla ni sit kyl tulee hieman ku poika menee heti mahalleen.
 
http://www.vauva.fi/artikkeli/terveys/666/pulauttelu_ja_refluksitauti
tuolla on tietoa siitä refluksista...eli tosiaankin paino voi nousta siinä ja yleensä se johtuu jostain allergiasta.yleisimpiä allergioita maito, vehnä tai muna.
 
vauvis paranemisia sinne Miialle :heart:

zoe joo meillä on sama, saa ruokaa aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapuuro. Nyt vielä koitan niin et annan maidot erikseen, niin jos se auttais et ainaki soseet pysyis paremmin sisällä. Eli maitoa vaan aamulla, välipalalla, illalla ja yöllä. Pieni oksennus tuli lounaan jälkeen, mut ehkä vähän vähemmän mun mielestä... en tiiä. kattellaan.

TA joo en mäkään mielelläni ulkopuoliselle lasta antais... mut muistathan oikeasti levätä kunnolla, jookos? Ettei tule burn outia. :hug: :heart:

Cham niin mäkin jostain oon lukenu et paino voi olla ihan normaali... :/ En tiiä. Mä seurailen nyt et auttaisko tuo et annan maitoa vaan maitoaterioina aamulla, välipalalla ja illalla ja muuten pelkkä sose. Kun ei tuo lapsi oo mitenkään kiukkuinen, ei itkuinen eikä se itke niitä oksennuksia. Ehkä sitä vähän ärsyttää ne oksennukset mut ei selvästikkään satu.
Mä luin tuolta TA:n linkistä noita juttuja ja jotkut pitää ihan paikkansa mut jotku ei lainkaan... maitoallergiaa vois olla, mut öisin ei oksenna lainkaan maitoja ulos. :/ Ne tulee sit pukluina aamulla kun neiti herää... Kiitos vastauksista, mä tutkailen asiaa ja jos ei näytä mikään kikka auttavan niin sit soitan neuvolaan. Kun eipä meillä mikään maidonsakeuttaja auta kun soseetkin tulee ylös... :headwall: tämä oksentelu on kaikista ärsyttävin ja inhottavin asia meidän vauva-arjessa. Se ei ole iso asia laajassa mittakaavassa ja jos aattelee mitä monet muut saa kestää, mut on se silti tosi rasittavaa... koko ajan oksentelee ja koko ajan saa olla vaihtamassa lapsen ja omia vaatteita. Sohva on ihan mennyttä kalua... eikä se varmaan oo hyväks tuleville hampaillekkaan sit.
 
moikkis! tuli taas oltua pari päivää pois palstoilta, ni ei kyl millään pysty kommaa kaikkien tekstejä. olen kyllä kaiken lukenut, as always B)

TA kyllä sun pitäis laittaa nyt ennen kaikkea se miehes hoitamaan poikaansa. kirjoituksies perusteella oot aika paljon sidottu lapsees, eikä miehes juurikaan lasta hoida. harva ihminen nyt ainakaan niiiin paljon töitä tekee ettei vois pientä hetkeä vapaa-ajasta uhrata.

meilläkin on tilanne päässy vähän lipee taas käsistä. miehellä ollu taas näitä klo 7-20 päiviä eli tyttö jo nukkumassa (tai ainakin iltatouhut aloitettuna) ku mies tulee kotiin. ja kuinka mua niin suunnattomasti raivostuttaa, ku äijä tulee töistä kotiin, istuu sen 20min siellä paskalla ja sit jääkaapin kautta räjähtää sinne sohvalle telkkarin eteen. minä siinä illan mittaan sitten vielä tyhjentelen astianpesukonetta, laitan pyykkejä tai muuten teen hommaa kodin eteen. oonkin ottanu asenteen, et ei mitään ylimääräistä mun päiviin kiitos, ja pakolliset asiat teen vasta sitten kun on pakko (koirankarvojen imurointi sitten ku ne on palloina nurkissa yms.) illalla lopetan kotihommien tekemisen samaan aikaan ku ukko tulee töistä ja sitten röhnötetään yhdessä siinä sohvalla. ehkä voin likan vaippapyykin hoitaa ;) ja päivisin kun tyttö nukkuu ni teen niitä omia juttuja (ompelut, koneella roikkuminen..). ruokaakin oon tehny tosi harvoin, ku useimmiten teen sen vain itselleni. sanon ihan suoraan ja miehellekin sanoin, että mua häiritsee ku se on niin paljon töissä ja mun on siks paha olla. itku tulee melkein joka päivä, viimeistään siinä kohdassa ku laitan tyttöä nukkumaan ja se kiekuu siellä sängyssä eikä voi nukahtaa. inhoon muutenki sitä nukkumaanlaittoa, ku siihen liittyy niin paljon itkun hetkiä yhtäaikaa (vaatteiden ja vaipan laitto: alasti ois niiiiin kiva olla, syöttäminen: Minja inhoo makuuasentoa ja karjuu makuuasennossa ne hetket ku ei oo pulloa suussa, sänkyyn vieminen: aina nukahtaessa vähän itkeskellään, viime aikoina enempi, jopa 1-2h ja sit saakin uusiks syöttää). HUOKAUS!!

vaippaihottumaan oon EHKÄ keksinyt syyn: sillon ku lisäsin toisen soseaterian päivään eli 1kasvis 1hedelmä, ni ihottumat alkoi. liian tuju pissa/kakka??? kenelläkään muulla?

no juu, tää mamma on vähän väsynyt. Minjalla oli 3 perättäistä yötä jotain ihmeähellystä. eli ku nukkumaan mentiin klo 20, ni ensin se nukuttaminen kesti 30-45min, sitten nukuttiin 30min, taas huudettiin märistiin ja pyörittiin sängyssä 45min, yöllä herättiin 2-4 krt... |O ja päivärytmi meni siinä samalla vähän pipariksi. no viime yö oli kuitenkin hiukan erilainen, Minja nukkui/pelleili sängyssään 20.30-22.30, mutta sitten nukkui klo 7.15 asti jollon herätyskello soitti. rassu heräsi siihen ku me höpistiin sängyssä ja sitten oli kiukku :snotty: nähtiin ensimmäistä kertaa miltä likka näyttää ku se herää liian aikaisin uniltaan :LOL:

Talvis ja Minja, maanantaina 5kk!! :heart:
 
En ole tänne puolelle ehtinyt vielä kirjoitella. Yritän jossain vaiheessa lukea teidän kirjoituksia.

Meille syntyi 19.10 klo 17.00 ihana prinsessa. Paino oli 4325g, pituus 54 ja päänympärys 34 cm. Synnytys oli molemmille aika rankka. Neiti syntyi imukupin avustuksella. Sairaalasta päästiin kotiin viidentenä päivänä. Synntyksestä ei jäänyt mitään traumoja. Ehkä jos jossain vaiheessa toinen lapsi tulee, niin menen synnytystapa-arvioon. Ei nyt tiedetty, että vauva olisi noin "isokokoinen". Nyt kaikki hyvin.

Arki on täällä sujunut hyvin. Olin itse viime viikolla kipeänä. Kuumetta oli parhaillaan melkein 40 astetta, muita oireita ei sit ollut. Sain rintatulehduksen. Rinnat ei onneksi päässyt kipeytymään kovin paljon, pientä punoitusta oli. Sain siihen sitten antibioottikuurin. Kuume onneksi laski aika nopeasti sen jälkeen. En jaksanut vauvaa hoitaa kuin sen verran, että imettää jaksoin. Onneksi imettäminen ei tuntunut kovin kipeältä. Nyt on tuosta taudista parannuttu. Tuo vei voimia aika paljon, mut nyt jo normaali olo.

Meillä ei ole paljon ole vatsavaivoista kärsitty. Neiti röyhtäilee hyvin syöttöjen yhteydessä. Ilmaakin tulee pepusta hyvin pois. Nyt on ongelmana ollut vähän se, että neiti on pitänyt kakkaamisesta muutaman päivän taukoa. Ei ole kuitenkaan tuntunut häntä paljon haittaavan. Johtuu varmaan osittain mun antibioottikuurista. D-vitamiinit on aloitettu, saa nähdä tuleeko niistä vatsavaivoja.

Meillä yöt on mennyt aika hyvin. Neiti menee nukkumaan siinä 21-22 ja herää viiden tai kuuden tunnin päästä syömään. Välillä ei tahdo nukkua uudelleen heti. Touhuaa omiaan joko omassa sängyssä tai sit vieressä. On nukkunut yöt omassa sängyssä. Päivisinkin on nukkunut kohtalaisesti, vaikka välillä taisteleekin unta vastaan. Siitä tulee sitten huutoa, kun on väsynyt mut ei haluaisi nukkua.

Eilen käytiin neuvolassa. Neitille on tullut painoa hyvin lisää. Pituutta on tullut vähemmän. Välillä olen ajatellut, et riittääkö mun maito. Kai se riittää, kun neiti klasvaa ja tulee tyytyväiseksi syömisen jälkeen.
Pullosta ollaan nyt pari kertaa kokeiltu antaa. On siitä syönyt ihan hyvin. Pullosta ei saa maitoa kuin silloin, jos olen jossain käymässä.
Ensin ajattelin, että tuttia en paljon anna, mut nyt on ollut pakko antaa. Neidillä on niin kova imemisen tarve. Ei voi kuitenkaan koko aikaa olla tissillä. Kai siitä tutista sitten jollain tavalla eroon pääsee.

Nasuli08+neiti Nöpöliini 3 vk+5 päivää
 
TA Oon ajatellu, et parempi liikaa vaatetta lapsella ku liian vähän :) Ja tääl on aika pureva tuuli yleensä, vaikka ei paljon pakkasta oliskaan.

EM Miä annan maitoo ruuan seassa ja ruuan kanssa vähän ja sitte ennen päikkäreitä, niin Roni kun nukkuu sen tunnin verran, niin ei niin herkästi sitte puklaa.

Talvis Voiskohan se vaippaihottuma olla yliherkkyyttä jollekkin, jos jossakin soseessa on jotain uutta?

Nasuli08 Oikein paljon onnea pikku prinsessasta :flower: Ja jos vauvaa ei haittaa kakkaamatta oleminen niin sittenhän kaikki on hyvin :) Normaalia on kymmenen kertaa päivässä tai kerran kymmenessä päivässä ja kaikki siltä väliltä :)


Roni on tänään ollu ihan ok. Vähän nokka vuoti aina ajoittain, mutta ei mitään aivasteluja eikä yskimisiä. Aika outoa kyllä :eek: Mikä ihmeen pikaflunssa vai voikohan tuo johtua rokotteesta jonka Roni sai maanantaina vai sitten kun käytiin ulkona parina päivänä peräkkäin aika reilun aikaa.. No, pääasia että on kunnossa :)

Huomenna kokeiltas aamulla mannapuuroa, mä unohdin ostaa kaupasta sitä puhtipuuroa (tattari) kun eilen kävin kaupassa, kävin tänäänkin, enkä taaskaan muistanut :D

Kävin tänäänkin ostelemassa joululahjoja nopsaan, kun olin mainoksista kattonu, että mitä kellekkin, niin ei kauaa menny. Nyt on paketteja kaapissa ;) Pari pakettia pitää vielä käydä hankkimassa, suurin osa on nyt hankittu, mutta jätetään sentäs jotain joulukuullekkin :LOL:
 
Jippijaijee!!!! Attepa nukkukin viime yönä eka n. tunnin, mut sit n. 19.45-4.00!!! Ja sit vähä aikaa hereil ja taas nukahti. Sit oisko ollu viiden mais ja sit puol seiska. Ni sit imetin ja sit ei kyl nukuttukaan enää ku kasilta ois kello ollu soimassa, eikä Atte ollu järin unelias enää. Jeee, yöt siis alkaapi tulla aiiiiiikas paljon paremmiksi!!

Vaippahulinoilla käyty! Tul mukaan 4 Senttu AIOa, jotka ostin ennakkotilauksena ja sit yks Hilin villakuori. Mut täytyypi sanoa, et oli kyllä huonosti järkätyt hulinat :( Surkea markkinointi ni ei ihmisii ku muutama. Mut ihan jees ne onneks silti meni. Ois vaa ollu kivempi jotai muutaki löytää.

Pojan täti ja samal kummitäti hois Attee, tosin mies kans välillä kai. Mut enempiki teki ruon sit. Ja tos puol viiden mais veivät rattailemaan (ku meil ei enää oikeen vaunukoppan mahduta kunnolla) n. 45 min, ni siithä sit tuli kiukkuilta.. Eli noin myöhää ei pitäis nukkuu päikkäreit. Sit riekku ja ain ku yritin rauhotella ja nukuttaa ni nostel vaan päätä yms.. kroooh pyyh..

Tervetuloa Nasuli!! Oho, siin tais olla tekeminen, et sait lapsosen ulos. Tai siis kun meijä muksu ol 2620g syntyessään, ja must tuntu et vähänki isompi ois ollu aika hankala synnyttää. Mut hyvä, ettei jääny raumoja. Onnea tytöstä! :heart: :hug:
 

Yhteistyössä