~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

heh, piti vielä kertoa meidän lauantai-illasta, kun oltiin siellä tupareissa... Minja oli huutanut lähes koko ajan klo 19-23, me tultiin kotiin n 23.15, ni sit tyttö oli ollu viimeisen puolen tunnin ajan jo rauhallisempi.

sitten vähän aikaa ihmeteltiin koko konkkaronkka, mä lämmitin tytölle maitoa ja menin makuuhuoneeseen syöttämään. pari kertaa kärisi syödessään ja oli hereillä koko ajan. sitten laskin sänkyyn ja naps, sinne nukahti :saint: :LOL: tuli itelle aika tärkeä olo, varsinkin kun oli jo monta päivää ollu fiilis että likka inhoo mua ku on niin kiukkunen..
 
talvis täällä ollaan :wave: tultiin vasta eilen mummolan reissulta kotia ja v.loppuna olis muutto tulossa joten tässä ei kerkee ku lukee et miten teillä muilla menee ku nyt on kiirettä.. :wave: Sit viel Saanalla on flunssa :/ ni ei tässä enää muuta tarviikkaa ku tää äiti on iha liiankii kiireinen :snotty:

Tyty ja Saana melkei 3kk
 
Myyn 6kk neuvolassa käyty

paino: 8715g
pituus: 69,1cm
myssy 41,7 cm

eli oikein sopusuhtainen ja terve tyttö.

:heart:

Kaikki oli hienosti, tomeraa seisomista kehuttiin, muutenkin kehitys iän mukaista. :) Otettiin tytölle sekä kausi-influenssarokote että sikainfluenssarokote. Ihanaa kun ei tarvinnut mennä jonottelemaan mihinkään vaan saatiin neuvolakäynnillä molemmat. :)

kiitos puolivuotisonnitteluista kaikille!!! :heart: :heart:

*
Talvis voi höh tuota vaippaihottumaa. :/ Meillä ei oo koskaan ollu vaikka kertsivaippoja käytetäänkin... jotkut allergiat voi oireilla noinkin kyllä, mut en tiiä... Jospa se on nyt vaan tosi herkillä. Onko tullut paljon tai löysää kakkaa? Sehän usein saattaa ärsyttää pyllyä.

suukkis onnea asuntokaupoista! Ja onnea Atelle myös 7kk iästä! Voi miten meijän lapsoset on jo isoja.... snif. :'( :heart:

toivova meillä on kans aika unelias tyttö, tai siis nukkuu paljon. Ja tuossa iässä taisi olla valveilla joskus vain tunnin kun piti taas päästä uudestaan unille... varmaan kasvuvaihe menossa. :)

alley kiva että lastat ei enää hirveesti vaivaa pientä. :flower:

vifslan no huh-huh! :eek: Kyllä jotkut sitten osaa olla tyhmiä, voisivat vähän ajatella mitä sanovat. Ens kerralla sanot sille tädille että voitko olla haukkumatta lapsen ulkonäköä, emmehän mekään hauku sinun ulkonäköäsi. :kieh: Musta tuo ruokamäärä kuulostaa varsin normaalilta. Meillä meni eilen purkillinen kasvissosetta, 50 ml maitoa ja purkillinen hedelmäsosetta päivälliseksi... huh. :D yleensä ei mee ihan noin paljon... :p

Meillä ryömimistreenit jatkuu. Typy ei vaan oo hokannu että naamalla ei kannata yrittää vetää itteään eteenpäin... et ne kädet ois vähän paremmat siinä hommassa... :saint: :LOL:

EM ja Myy 6kk :heart:
 
Suukkis Onnea asuntokaupoista :heart:

Visflan No, jopa oli kiva täti :kieh:
Mä haluaisin koittaa sitä puuroa, mutta kun ei meillä syödä mitään nyt lusikalla niin ei sitä puuroakaan päästä vielä koittamaan. Kun toivon, että joku apu tulisi meidän öihin noista kiinteistä, ja varsinkin iltapuurosta.

HanTa No voi jestas sitä isää :kieh: Ehkä pitäisi koko perheen hankkia terveellisemmät elintavat :/

Alley Tuohan kuulostaa jo ihan loistavalta rytmiltä ja unilta :heart: Meillä oli kanssa ne lähtökakat pienenä. Kesällä vaan vaatetta oli vähempi, mutta just kun ollaan valmiita lähtöön niin neiti väänsi aina kakat. Ja usein vielä kainalokakat :D
Nyt kainalokakat tehdään yleensä silloin kun äiti on yksin kotona :D

Talvis Meilläkin on nyt ollut vaippaihottumaa viimeinen kuukausi enemmän ja vähemmän. Ensin sitä tuli aina kun mä olin syönyt sitrushedelmiä. Sitten mun mielestä tuli ilman sitrushedelmiäkin. Tässä välissä vaippaihottuma oli parempi, mutta nyt sitten eilen söin satsumaa ja tänä aamuna punoitti tosi paljon. Talkkia laitoin nyt tänä aamuna.
Että seuraile vain sitä mangoa.
Mä kokeilen kanssa seuraavaksi sitä kaupan peruna-porkkanaa, jos se menisi Nupulla alas. Soseita ei nyt syödä tällä hetkellä. Maissinaksuja saa nakertaa ja maissivelliä iltaisin. Pari päivää vielä totutellaan maissiin ja sitten ne peruna-porkkanat kokeiluun.

Toivova Kiitos kysymästä. Viime yö oli surkea. Syötiin kolme kertaa ja tuttia laitettiin ja kuudelta alettiin ähertää kakkaa :ashamed:
Mutta eilen oli taas megapitkät vaunu-unet, joten asennoidun jo illalla huonoon yöhön.
Meillähän huononi yöt selkeästi juuri tuossa 4 kk:n iässä. Siksi sitä väsymistä meilläkin oli, mutta en tiedä mistä se teillä johtuisi.

Kertokaa meille vinkkejä päivärytmiin. Kun Nuppu nukkuu siis päivisin tosi hyvin ja tosi pitkiä unia. Nyt yritetään laittaa se mahdollisimman aikaisin jo vaunuihin. Mutta silti se uni ei riitä öisin kunnolla, koska iltapäivällä pitää ottaa kuitenkin pienet torkut.
Kertokaahan taas toimivia päivärytmejä sillain, että nukuttaisiin vaunuissa yhdet unet ja sisällä sitten kai yhdet. Mihin aikaan teillä nukutaan ja unta riittää sitten yöksi vielä?
Koska se meidän älyttömän hyvä yö oli silloin, kun vaunuissa nukuttiin vain 2 h (fasaani kävi herättämässä :) ) ja iltapäivällä kahdet tosi lyhyet unet automatkalla. Mutta sitten sai ollakin kantamassa ja viihdyttämässä väsynyttä tyttöä päivällä/illalla, että ei sekään herkkua ole.

*muoks* EM Onnea hyvistä neukkukuulumisista. Toivotaan, että rokotteista ei tulisi sivuoireita :hug:
 
Hei vaan kaikille! :wave:

Olen aika kauan ollut breikilla palstailusta! Ja ihan tietoisesti. Näin jälkeen päin voin sanoa, että olin aivan liian väsynyt ja uupunut tekemään mitään . Tai sanoisinkin näin, että vihdoinkin voin myöntää itselleni sen. Koitin olla arjen supersankaritar ja selviytyä kaikesta. - siis ihan kaikesta.

Viime perjantaina postiluukustani kolahti uusin Vauvat- lehti. Jossa oli artikkeli "Äitikin saa väsyä" tämä kyseinen artikkeli kosketti minua erittäin paljon. Artikkelin innoittaman- haluan teillekin kertoa omasta uupumuksestani ja sen ajan tuntemuksistani...

Kaksi kuukautta Neidon syntymän jälkeen koitin todellakin olla se "super" äiti joka jaksaa tehdä kaiken aina hymyissä suin. Olla lapselleen erinomainen äiti, joka ei koskaan hermostu tai pode väsymystä ( tai ainakaan näytä sitä). Ajatuksenani oli täysimettää neitoa 6kk ja sen jälkeen aloittaa kiinteiden syöminen. Loistavan äidin kotikin kiiltaa puhtauttaan ja miehen ei koskaan tarvitse syödä eineksiä. Vaan lämmin itse tehty kotiruoka odottaa aina töistä palattua. Ja kaiken tämän rinnalla täytyi olla vielä loistava puoliso, joka näyttää aina hyvältä.
- aika kärjistetysti esitin asian, mutta suurinpiirtein kaksikuukautta neidon syntymän jälkeen meidän arki oli tälläistä. Jota yritin pyörittää yksin. Mieheni olisi ollut innokas apulainen ja tarjoituikin, mutta en hyväksynyt hänen apuaan. Sillä tämä arjen pyörittäminen oli sillä hetkellä minun työtäni. - sitä vartenhan minä jäin omasta työstäni lomalle, että voin olla hyvä äiti kotona.
No tämä "hyvä" äiti alkoi käymään liian suurilla kierroksilla ja yö unethan siinä hävisivät. Saatoin valvoa yön läpensä, eika tuntunut missään. Neidon päiväunien aikaan saatoin ottaa pienet torkut, jotta jaksaisin. Mutta torkkujen jälkeen podin huonoa, että olin tuhlannut kallista aikaa nukkumiseen arjen pyörittämisen sijaan. Podin myös huonoaomatuntoa siitä, jos lähdin aivan yksin käymään ystävieni luona. Olin omasta mielestäni pettänyt omaa tyttöäni, kun jätin hänet ilman äitiä isän kanssa kotiin.
Unettomuuden kaveriksi tuli kiukkuisuus. Tiuskin miehelleni kaikesta- jopa siitä, kuinka itse joudun kaiken tekemään, eikä hän tee mitään, vaikka itse en antannut hänen tehdä mitään...
Tässä vaiheessa mies, ystäväni, omat vanhempani ja miehen vanhemmat alkoivat ymmärtää tilanteen ja uupumukseni. Ja jossain määrin myös itse aloin tiedostamaan asian, mutta en hyväksynyt sitä.
Miehen vanhempien patistamana... lähdimme mieheni kanssa lomalle päiväseltään. Tätä pientä reissua varten olin pumpannut rintamaitoa tuttipulloihin kahdenpäivän ajan. Hermoilut/pelännyt, että neito alkaa inhoamaan minua, kun jätän sen isovanhemmille hoitoon. Reissu meni hyvin. Ja Tytölläkin oli mennyt hyvin, jopa niin hyvin.. Ettei Äidin rinta enää maistunut... Neito oli päättänyt, että tuttipullosta saa maidon pienemmällä työmäärällä, ja nyt saa rinnan lutkuttaminen loppua tähän.
Ja se oli kova pala minulle. - kuinka minun "super" äitiyden nyt käy. Lapsi inhoaa minua ja rintaani tämän yhden typerän reissun takia. Viikon yritin saada Neidon jatkamaan imemistä- mutta turhaan. Päätös, kun oli tehty. Ei muu auttanut, kuin antaa periksi. Meillä ei täysimetetä 6kk asti.
-Tämän episodin jälkeen alkoi pikku hiljaa murentua ajatukseni "super" -äitiydestäni. Ei tämä tietenkään ihan yksikseen ole tapahtunut. Apuna on myös ollut läheiseni, puoliso ja neuvolan henkilökunta.

Täytyy kyllä kiittää myös, meidän neitiä siitä, että hän on ns. "helppo ja perustyytyväinen" vauva. Ehkä alku olisi ollut vieläkin raskaampaa, kuin mitä se nyt oli.
Onhan meillä tietenkin niitä huonojakin päiviä, (kuteen tänään on ollut) mutta se helpottaa, ettei minun tarvitse olla se super- äiti.

En tiedä, ymmärtääkö kukaan kirjoitukseni sisältöä, mutta minulle itselleni oli tärkeää, että sain kirjoittaa teille tästä.
Eli siis muistakaa Äitikin saa väsyä :)

Daadeli & Neito 4kk+
 
Pahoittelen, viestin kirjoitus virheitä. Mutta kuten sanoin, meillä on ollut tänään vähän hankalampi päivä, niin olen saanut välillä hyppiä, hyssyttää, lepyttää neitosta.
Päivä unet jäivät katkonaisiksi ja se näkyy :whistle:
 
meillä on kertseinä ollu monta kuukautta käytössä nature babycare-maissivaipat, ja ristiäislahjana Minja sai vaippakakun jossa oli liberoja. mut niitäkää ei olla käytetty aikoihin. täytyy tosiaan seurata mangoa ja coolmax-vaippoja :attn:

Daadeli voi itku sentään :hug: olette ilmeisesti kumminkin löytäneet/löytämässä teidän perheelle sopivat tavat toimia, joten siis valoa tunnelin päässä :) multa karisi samanlaiset mielikuvat äitiydestä heti alkuunsa, joidenkin asioiden myöntämine itselleen on toisinaan edelleen vaikeaa :ashamed: kuten vähän kömpelösti sujunut imetys, täysimetys meiltä päättyi myös kun en itse enää jaksanut..

 
mut asia jonka vuoksi tulin uusiks nettiin... tulin ihan yhtäkkiä kipeeks.. klo 14 päivällä puhuin anopin kans puhelimes, olo hyvä. puhelun jälkeen miettisin et mitäs tekis vai tekiskö mitään, ku vähän vetämätön/väsynyt olo. päätin imuroida kuitenkin et saa Minja peuhata puhtaalla lattialla. sit tuliki nii kauhee olo :| kroppa särkee kuin kuumeessa, kurkku on kipeä, ja lämpöä hiukan päälle 37 ku viimeks mittasin...

pelkään siis et oon sikainfluenssassa... Minja on onneks nukkumassa ni voin seurata nouseeko kuume. olo ei ainakaan muutoin oo parempi :snotty:
 
Tunnelin päästä on valo löytynyt.. Sitä pikku hiljaa alkoi myöntämään, ettei ihan kaikkeen pysty ja mitä tärkeintä ymmärsi sen, ettei tarvitse pystyä.
Suuresti on ollut apua siitä, että olen saanut läheisiltäni apua ja tukea. Ja olen oppinut pyytämään sitä. En tunne enää häpeän tunneta, jos tarvitsen jossain apua.
Neuvolan väelle nostan hattua myös.

Ensimmäiset kaksikuukautta ovat olleet yhtä sumua, en oikein muistakaan siitä ajasta kovin hyvin mitään. Viimeisimpien kahdenkuukauden aikana olen vasta kunnolla nauttinut äitiydestä. Ja myös ansaitusta vapaa ajastani.
2x viikossa lähden käymään ystäväni luona. Lähden n. 18 aikoihin ja palaan vasta, kun neito nukkuu (20-21).


 
Dadde :hug: :hug: ihanaa että uskalsit kertoa tämän tänne! Olet rohkea. :) Uskon että se saattaa auttaa monia. Se oli musta ihan kamalaa kun tajusi että imetys ei onnistu, osittain lapsen takia ja osittain oman jaksamisen takia. Mutta kun siitä pääsi yli niin on oppinut katsomaan sitä asiaa ihan eri kantilta. :) Mäkin näin itseni sellaisena äitinä joka käyttää kestovaippoja, imettää lasta vaikka samalla kun kantaa kantoliinassa, istuu puistossa lapsi torkkuen vaunuissa ja välillä nappaa lapsen tissille.... juuei. Ei lähelläkään totuutta. Mutta mä uskon että aika monet naiset kokee saman ensimmäisen lapsen kanssa; on ollut tietty mielikuva siitä omasta äitiydestä ja kun se ei olekaan se todellisuus niin sen myöntäminen itselleen on rankkaa. Joillain varmasti se sama mielikuva säilyy ihan todellisuuteen saakka mut uskon et useimmilla ei... :)

Omaa vapaa-aikaa pitää ottaa! Mä aina välillä karkaan kaupoille... Meillä mies on iltatöissä joten mä karkaan aina päiväsaikaan. Sanon vaan et mä meen ostamaan lankoja. syötä lapsi. moi. :D

Mä oon vasta nyt alkanu panostamaan siivoamiseen kun meijän neiti on niin paljon jo lattialla... pakko imuroida ja luututa lattioita kun tuo yks nuolee niitä. :LOL: Joo, mä tyykkän laittaa ruokaa ja meillä mä yleensä teenkin aina ruuan. Mut usein se on myös nakkeja ja ranskalaisia. :D

Itselleen anteeksi antaminen ja omien virheidensä ja virheellisyyksiensä toteaminen on vaikeaa... me äidit ollaan siinä itsemme syyllistämisessä aika mestareita. Valitettavasti.

Ihanaa että olet Dadde jo päässyt nauttimaan äitiydestä. :heart: Rankalta kuulosti teidän alkutaival, onneksi olet jo "paranemaan" päin. Ja onneksi ei tarvitse olla täydellinen... eihän sitä halua lapselleenkaan opettaa sellaisia arvoja että täydellistä sen olla pitää tai muuten ei tule mitään... :)

Kiva kuulla sinusta!

EM ja Myy 6kk :heart:
 
Dadde Onneksi voit nyt paremmin ja osaat nauttia äitiydestä :heart: :hug:

Talvis Mimmonen olo on? Toivottavasti voit jo paremmin :hug:

Tänään on sitten nukuttu päiväunia vaunuissa vain 3 h ja sisällä 15 min. Olisi saanut kyllä nukkua hieman pidempään viiden maissa, mutta Nuppu häiriintyi ilmeisesti, kun mä menin kanssa sängylle pötköttelemään. Eli sen puoleen meillä pitäisi kyllä ensi yönä nukkua tai mä en ymmärrä mitään :/
 
Hienoa Dadde, että sait apua uupumukseesi ja pystyit myöntämään itsellesi, ettei äitiys menekään ehkä siten kuin olit kuvitellut:hug: Superäitiä ei ole olemassakaan, ehkä hetken kyllä, mut jokainen sellaisessa väsyy ja uupuu.

Miula ei onneks oo koskaa ollutkaan mitään idylliä siittä, et oisin kaikkivoipa ja mun pitäis jaksaa siivota, kokata ja hoitaa lapsikin. Mulle riittää se, et mä panostan lapseeni, koti saa tulla siinä sivussa. Tarkoittaen, et sillon siivoon jos jaksan -jos en, ni sit on sotkuista. Ja mies saa kyl iha ite sit siivota jos häntä se häirihtee:) Ja ostetaan usein mikroruokaa sun muuta, sit ku laps o isompi ni on sen aika et aina pitäs olla kotiruokaa. Ny aion nauttia viel tästä helppoudesta :D Ja sit tuo, et imurointia lisäis ku on muksu lattialla enempi.. Mie taasen miellän sen vaa niin, et jos ei oo hirmusen siistiä ni on vaa hyvä ku saa vastustuskykyä :D Tokikaan en kummiskaa halua, et lattialt mitää semmost löytyis mitä suuhun pistettäessä ois vaarallista. Mut pelkkä pien pöly tms. ei mua haittaa. Se o vaa hyväks jos laps vähän nuolasee epäpuhtaita pintoja :D Kuha ei oo likaista ni se on ok. Eli siis et jos lattialla on selvää likaa, ni se kyl puhistetaan, mut muutoin ei oo niin välikskään.

Talvis toivottavasti ei ois nöfnöf- influenssaa! Ja jos on, ni tulis lievänä! Ja kaikille lapsillehan ei keinokuidut sovi, et vika voi olla hyvin siinäkin. Joillekin käy vaan bambu, joillekin ei sekään. Joillekin vaan coolmax passaa. Me ollaan päästy vähällä ku tuntuu, et pojalle käy kaikki. Paitsi kertikset. Ainaki alussa vain kertiksistä tuli ihottumaa. Sittemmin sekin kyl taitaa olla poistunu, ny tosin en oo aikoihin kertsejä käyttäny pojalla :)

Meil mies alkaa olla parantunu ja kävi jo töissäkin :) Sil on töitä seur. kerran vasta su aamuna :) Eli unikoulu alkaa tän yön jälkeen!!
 
Visflan Vai että läskipoika :eek: On ihan normaalia että lapset on pyöreitä tai vielä vähän pyöreämpiäkin ja se on vain hyvästä. Aika monella pituuskasvu jatkuu ja painon nousu hidastuu kun lähtee liikkeelle. Mä en vaan pysty ymmärtämään tuollaisia kommentteja, huh..

tyty86 Saanalle paranemisia :hug:

Sompio Meillä menee päivät suunnilleen näin 9:00-10:00 Roni herää. 12:00-13:00 Päikkäreille(nukkuu noin tunnin) 15:00-16:00 Päikkäreille(nukkuu noin tunnin) 19:00->Valmistautumista yöunille, vaipan vaihto, yöpuku päälle. Iltapuuro, hampaan pesu. Sänkyyn vellipullon kanssa, nukahtaa noin 20:00-21:00

Daadeli Vauvalehden juttu oli kyllä hyvä. Itsekin sen ihan ajatuksella luin. Hienoo et olet alkan nauttimaan äitiydestä :)

Talvis Pikaista paranemista :hug: Ootko tänäänkin kipeä ja kuinka pahasti?

Huomenta.
Täällä on satanut lunta niin, etten mä ole enää ihan varma, onko mun auto pihassa. Ja sade jatkuu edelleen.

Käytiin eilen neuvolassa hakemassa Ronille sikainfluenssarokotus. Toimitus oli nopea ja kivuton. Ovasta sisään, odotettiin vuoroa noin 10minuuttia, sitten mentiin neuvolatädin huoneeseen. Neuvolantäti antoi lapun jossa oli sivuvaikutuksista ja kirjasi tiedot koneellee, että Roni on rokotuksen saanut. Sitten housun kaulusta Ronilta vähän alemmas ja piikki reiteen. Roni säpsähti vain hieman ja siinä se. Sitten odoteltiin vielä 15min jos tulee jotain oireita rokotteesta joita ei pitäisi tulla. Vaatteet päälle ja takaisin kotiin, Ronille ei tullut kuumetta eikä mitään :)
 
No niin pitihän mullekin käydä ne perinteiset, eli kaikki mitä kirjoitin, katosi :kieh:

Tiivistettynä, 5kk neuvola takana, ja Onni on niinkin "läski" kuin 71cm ja 8950g. Eli hurjan pitkä, mutta painokäyrä on jopa hieman laskeva, ja nyt enää vain pikku himpun keskikäyrän yläpuolella. Neukkutädille kerroin tän sukulaistädin käsittämättömistä kommenteista, niin siihen totesi vain että tämähän on "lähes standardimallinen vauva". :D Että se niistä läskikommenteista taas. Täytyisi tulostaa ne käyrät paperille ja käydä näyttämässä sille yhdelle...

Sompio siksi ajattelin että onko Nuppu saanut jo sikarokotteen, kun en tiennyt että 5kk neuvolassakin rokotetaan. No näköjään rokotettiin. :)

Ja voihan Daadeli ... :hug: Onneksi osasit myöntää itsellesi ja muille, ettet jaksa olla täydellinen. Eihän siihen kukaan pysty.
Itsekin yritin olla superäiti, mutta toisin kävi. Täysimetys ei onnistunut ollenkaan, kun maitoa tuli aiiiivan liian niukasti vaikka mitä olisi tehnyt. Ja kun elimme koliikin kourissa, siitä oli arjen idylli TODELLA kaukana. Kestovaippailua en jaksanut ajatellakaan, vaikka luulin olevani kestoilijaihmisiä.. :ashamed: Huono omatunto jopa siitä, ettei ollut tarjota vauvaa tervehtimässä käyneille vieraille omatekoisia leivonnaisia! :LOL: Huh, kyllä luulin itsestäni liikoja...

Jaahas, Onni kaipaa joko ruokaa tai viihdytystä, gotta go... :wave:
 
suukkis joo mä oon samaa mieltä et pieni lika lisää vastustuskykyä. :D Mut en mä silti haluu et tuo laps nuolee lattioita joissa on lehtiä, hiekkaa yms. Ei meillä oikeestaan koskaan oo puhdastapuhdasta. Ajattelinki et jos jouluks vaikka tilais ittelleen joululahjan ja tilais siivoojan pesemään tän kämpän. Tulispa puhdasta ainaki... :saint:

zoe meillekkään ei tullut rokotteesta mitään. :)

Talvis toivottavasti olet jo parempi. :hug:

vifslan höh! Teijän onnihan on tosi sopusuhtainen ja pitkä poika! :heart:

sompio sit kun teil alkaa enemmän menee kiinteitä niin nekin rytmittää päivää. Ja mä luulen et jos Nuppu nukkuu tuollaiset 5-6 tunnin päikkärit niin ei ihme jos ei riitä yhtäjaksoista unta koko yölle... hmm... auttaisko päikkäreitten lyhentäminen/jaksottaminen? Eli kaks tuntia aamupäivällä/päivällä ja kaks tuntia sit kolmen-viiden aikaan? Mä laitan meijän päivärytmiä jos siit ois jotain apuu...

7-8 herätys ja aamumaito/velli/puuro
9-10 unille, 30-60 min
11-12 lounas = lihakasvissose+maito
12-13 unille, nyt ollut jopa 1,5 h :)
14-15 välipala = maito+hedelmä- tai marjasose
16-17 päivällinen = kasvissose tai lihakasvissose
16.30-17.30 unoset, 30-60min
18.30-19 iltapuuro ja maito
19.30-20 unille

yöllä syö vielä kerran, kaksi. Luulen et pärjäis ilmankin mut tuosta on tullut tapa... olkoon vielä tapa kun syö maitoa niin vähän. :) Yöllä se syö aina kiltisti koko pullollisen... :) Mut meillä siis nukutaan kolmet päikkärit joista yhdet on pidemmät. Joskus menee neljätkin unet jos neiti herää kovin aikaisin.

meillä on nyt 24 h sikainfluenssarokotteesta ja toistaiseksi ei mitään oireita... ei lämpöä, ei kiukkuisuutta, ei ruokahaluttomuutta, ei edes punoitusta pistokohdassa. Toivotaan ettei tulekkaan mitään.

EM ja Myy 6kk :heart:
 
kiitos kyselijöille, olo on tänään hiukan parempi :) eilisillan aikana mulle tuli aina välillä huonompi, välillä parempi olo... meninkin nukkumaan sitten jo 22.30, yöllä olin hereillä n tunnin ku Minja ähelsi niin ettei saanut siltä meteliltä nukuttua, mut ei tissikään kelvannu, olin siis tuttina vaan... ja aamulla nukuttiin yhdeksään saakka :heart: eli nyt on levättykin...

en sit tiet loppujen lopuks oliks mulla eilen enempikin kuumetta ku mittari näytti. meil on tommone "vanhanaikainen" ravistettava mittari ku tykkään semmosesta enemmän ku digitaalisesta. siinä nousevassa jutussa on pieni särö, mut se on kyllä aiemmin näyttäny jos on ollu kuumetta... eilen tosiaan korkeimmaks lukemaks sain 37,3, ennen nukkumaan menoa näytti vaan 36,4 vaikka mun normaalilämpö on aina 36,6-36,8... :/

EM mäki oon alkanu vähän skarpata ton siivoomisen suhteen just siks ku Minjaki nuolee lattioita :LOL: se on jotenki hauskaa.. naama lattiaa vasten ja nuollessa mölistään jotain... meiän pihassa on paljon lehtipuita joten aina kun ulko-ovi avataan ni sisälle pelmahtaa kasa lehtiä.. ja koira tuo kans mukanaan hiekkaa, pikkuroskaa ja tiputtelee karvoja ympäriämpäri, ja juoksee tietenkin ne lehdet eteisestä ympäri taloa.. ei oo kiva kattoo ku Minja sit löytää tämmösen roskakasan ja nuolee sitä :snotty: meillä ei jynssätä viimeisen päälle vaan ajatuksena kans et ei liian siistiä, että tottuu "pöpöihin"...

Suukkis no en mä ihan sitäkää ymmärrä, et se kuivaliinaneuloskangas tms sopii, ja coolmax ei, jos ois tosta keinokuituasiasta kyse.. mäkin ajattelin aiemmin et meillä ollaan kans päästy helpolla kun kaikki matskut on sopineet. nyt sit vaan ollaan salapoliiseina ja selvitetään tämä mysteeri B)

tyty mukavaa muuttoa :wave: koitahan olla stressaamatta...

Sompio meillä päivät menee lähestulkoon näin:
klo 8 ylös, tissiä sängyssä
klo 10 maitoa pullosta ja päiväunille
klo 12-13 herää unilta, kasvissose
klo 13-14 "välimaito"
klo 14-15 maitoa ja päiväunille
klo 16-17 herää unilta, hedelmäsose
klo 17-18 "välimaito"
klo 20 maitoa ja nukkumaan
yöllä herää kerran syömään klo 02-06 välillä. tää vaihtelee tosi paljon. tuttiakin laitetaan öisin suuhun jokusen kerran. ja toi välimaito meillä meinaa siis sitä et Minja syö sosetta niin paljon ku haluaa. mut maitoa hän ei syö samaan aikaan, vaan n 30min-1h soseen syömisestä. saa soseesta itsensä niin täyteen ettei maistu, mut se sulaa niin nopeaan et vähän ajan päästä sitten maistuukin. (aiemmin Minja kyllä otti maitoa soseen päälle, mut se tuli kaikki tai suurin osa hyvin pian pois. maidon myöhemmin antaminen on lopettanu siis ton pulauttelun.) ja muuten päivärytmi riippuu siitä, kuinka pitkät unet nukutaan. ne on joskus 1,5h, joskus 3h. hereillä pysytään kuitenkin vain 2h riippumatta unien pituudesta. illalla ennen nukkumaanmenoa jaksaa olla hereillä 2,5-3,5h.
herääkö Nuppu vaunuissa kun ne liikkuvat/pysähtyvät? voisithan vaikka koittaa niin, että kun unet ovat jatkuneet esim. 2h, käyt tekemässä pienen vaunulenkin, ja jos herää lenkin päätyttyä niin otat sisään.
 
Äitiydestä... Minulle taas oli positiivinen yllätys, että äidillekin jää omaa aikaa :D Päiväunet kun meillä on alusta asti nukuttu suhteellisen hyvin, niin se on vain äidin laiskuudesta kiinni siivous yms. kotihommat. Toki Nuppu hereilläollessaan vaatii aikalailla huomion ja ei juurikaan vessareissua pidempää aikaa viihdy yksinään. Joskus ei aina sitäkään. Ja se alun jatkuva tissillä roikkuminen tietenkin oli oma hommansa :/

Zoe Teillähän jaksetaan olla tosi hyvin hereillä tuo ilta, jos on klo 16-> nukkumaanmenoon asti hereillä. Kun meillä on niin väsynyt ja kiukkuinen tyttö, että pakko olisi tuossa jotkut minipäikkärit vielä mahduttaa päivään.
Tosi kiva, että Ronille ei tullut rokotteesta mitään oireita :heart:

Visflan No oli kyllä hienot mitat Onnilla :heart:

EM Tiedostan kyllä tuon, että sitä unta ei riitä enään pitkiin vaunu-uniin ja öihin. En vain tiedä miten sitä muuttaisin, kun neidille on luontaista nukkua päivällä paremmin :/ Siksi kyselin taas teidän rytmityksiä.
Nyt olen alkanut ottamaan vaunuista pois, kun heräilee tuttia huutelemaan 3-4 h:n jälkeen. Mutta kun ei aina herää, niin jos ottaa kesken unien pois niin sitten on tunnin päästä jo ihan sippi uudestaan. Ja kun heräilee sitä tuttia huutelemaan niin ihan selkeästi sitä unta vielä riittäisi ja tutilla saisi jatkamaan unia.
Tuota juuri mietin, että kuinka myöhään uskaltaa laittaa toisille unille ja kuinka pitkään antaa nukkua. Vaunuihin ei toista kertaa voi laittaa tai sitten pitää repiä kesken unien pois. Sisällä nukkuukin vain max 45 min pätkiä, niin jos ne riittäisi sitten toisiksi uniksi.
Mutta eilen nukuttiin vaunuissa 11.30-14.30 ja sisällä 16.45-17 niin silti yö oli tosi rikkonainen ja lopullinen nukahtaminen oli vasta 23.00 :eek: Ekan kerran nukahti 20.30, mutta heräsi vissiin neljä kertaa eilenillalla.
Nykyään Nuppu ei enään nuku lyhyitä aamupäikkäreitä sisällä, vaan menee suoraan vaunuihin 10.30-11.30 aikaan.
Hienoa, että teilläkin päästiin rokotteet ilman oireita :heart:

Talvis Toi teidän rytmi kuulostaa hyvältä ja tuon suuntaiseen unirytmiin mä olen tässä pyrkinyt. Syöminen on nyt vielä mitä on, koska niitä soseita ei syödä juurikaan.
Tosin meillä menee luontaisesti, että nuo päivän ekat unet on huomattavasti pidemmät, mutta niinhän se saakin olla, että sitä hereilläoloaikaa tulisi enemmän sinne iltapäivään/iltaan ja sitten ehkä meilläkin nukuttaisiin taas yöt hyvin :saint:
Kun meillä se ongelma oli tosiaan ylipitkät vaunu-unet :D Neiti nukkua posottaisi vaunuissa 4-6 h vaikka joka päivä. Varsinkin jos heijailisi uudestaan uneen. Neiti nukkuu terassilla ihan paikallaan olevissa vaunuissa. En enään edes käy lenkillä nukuttaessa, koska se pelkkä heijaaminen terassilla muutaman minuutin riittää. Kaupassa jos pitää käydä, niin ajoitan sen kyllä tuon nukuttamisen kanssa samaan niin tulee samalla sitten hieman käveltyä, kaupassa käytyä ja nukutettua Nuppu.
Ainut mikä on herättänyt neidin kesken unien tuolta vaunuista on yli-innokas fasaani, joka rääkyi ihan vaunujen vieressä. Muuten saa ympärillä tapahtua ihan mitä vain ja vaunut olla liikkeellä/pysähdyksissä/mitä vain :D Mä tahtoisin yöaikaan nämä sikeät unet neidille :p


Eilen nukahti kyllä ajoissa, mutta heräsi monta kertaa jo illankin aikana. Ja neljän aikaan en tiedä mitä itkeskeli, mutta mikään ei meinannut auttaa. Meillä oli eilen maissivellissä vähän tuhdimpi sekoitussuhde (ekaa kertaa enempi velliä kuin maitoa) niin liekö tullut siitä vatsakipua, kun piereskeli ainakin tosi paljon. Pumppailin jalkojakin yöllä ja tissikään ei kelvannut.
 
Sompiolle vielä tuosta meidän päivärytmistä. Se vähän vaihtelee, mutta useimmiten menee suunnilleen näin:

klo 7-9.30 välissä heräilee ja juo pullosta 100-150 ml maitoa jos hyvin käy, aamuisin maistuu herralle sapuska huonosti. Jos herää jo seiskan maissa, jaksaa olla hereillä vain n. tunnin tai kaksi. Silloin vien hänet takaisin pinnasänkyyn ja nukkuu vielä n. tunnin.
klo 11 kasvissose + pari lusikallista luumua, ettei menisi kakka kovaksi. Maitoa pullosta joku 100ml n.tunnin päästä ateriasta.
klo 12-18 välillä nukutaan varsinaiset päikkärit, mut vaihdellen:
a: nukkuu putkeen n. klo 13-16
b: nukkuu klo 12-13, syö hedelmäsosetta välipalaksi klo 14 ja nukkuu klo 15-18. Ei siis syö välipalaa joka päivä.
klo 16-18 välillä, päikkäreistä riippuen, toinen kasvissose ja hetken päästä vähän maitoo. Jos herännyt jo neljältä, saattaa vähän torkahtaa sylissä tai sitterissä ennen iltapuuroa. En kuitenkaan anna varsinaisesti nukkua, koska sitten menisi yöunet plörinäksi.
klo 20 iltapuuro. Jos jää puuron loppumisen jälkeen katsomaan lusikkaa kaihoisasti, muussaaan hänelle banaania tai annan jotain hedelmäsosetta muutaman lusikallisen.
klo 21.30 iltatankkaus ennen nukkumaan menoa, n. 150-180ml maitoa
klo 22 -> zzzz....

Tosiaan nyt kun ollaan lopetettu imetys ja aloitettu iltapuuro, niin Onni ei syö enää öisin. Mut kyllä se illalla sitten tankkaakin urakalla yötä varten! Puuroa uppoaa melkoinen satsi, ja reilut maidotkin kiskaisee. Sitä mä vaan en ymmärrä, että vaikka poika on koko yön syömättä, joskus jopa 12 tuntia, niin siltikään ei meinaa aamuisin maito välttämättä maistua! :eek: Ylipäätään on hyvin iltapainotteista tuo syöminen muutenkin.
 
Vifslan Kiitos vastuksesta sinullekin. Aika myöhään teilläkin vielä nukutaan joskus (klo 15-18) ja silti maittaa yöunet.
Meilläkään ei aamuisin juurikaan syödä. Mutta meillä tankataan se yö :D
Ensi yönä aion kokeilla ottaa vesipullon sängyn viereen ja antaa ekalla syömisheräämisellä vettä. Joko alkaa nukkumaan tai sitten suuttuu :whistle:
Mutta kun meillä ehkä riittäisi yksi syömiskerta yöllä, koska muut on sellaista lutkutusta ja tissille nukahtamista.
Enkä varsinaista unikoulua tai tassuttelua vielä koita. Joka heräämisellä koitan tutin ja silittelyn kanssa saada nukahtamaan, mutta jos alkaa kunnon huuto niin nostan tissille.

Tänään on taas tällainen megapäikkäripäivä, jolloin ei herätä tuttia huutelemaan. Olen antanut nukkua ja asennoitunut jo valmiiksi siihen, että yö on rikkonainen. Mutta pikkupäikkäreitä ei tänään enään oteta.

Minkä ikäisenä yleensä lapset siirtyy yksiin päikkäreihin? :attn: Onko täällä joku jolla nukutaan vain yhdet päikkärit?
 
Nyt sit unikoulu alkaa siis.. Saa nähä miten poijaat pärjää ku hilipasen kotiin vasta aamulla n. klo 7 :D Eli tulin tänne anoppilaan yöks evakkoon. Parempi näin, ei tuu kummallekaan houkutusta sortua yöimetykseen (tarkoittaen siis toki sitä, et mies jankkais mulle et anna sitä maitoo tms :D)..

Mielenkiinnolla siis oottelen, mitä huominen tuo tullessaan ku saan kuulla miten yö meni. Nyt aion sit nukkua läpi yön heräämäti, tosin noit maitokannuja ehk joutuu yöl tyhjenteleen ainaki kerran ku tulee varmaan iha kivikoviks..

Pitäs varmaa mennä ajois nukkuu ni sais kerranki oikeen mahtisunet! :heart:
 
sompio kait jossain 1-v paikkeilla alkaa nukkumaan vaan yhet unet? Sekin taitaa olla aika yksilöllistä... =)

suukkis jee. :D toivotaan et unikoulu onnistuu... muista sammuttaa kännykkä kans! ;) Hyviä unia!

Tätä äitiä laiskotti tänään ja en antanu iltapuuroa vaan otettiinkin velli... ;) En vaan jaksanu alkaa pelaamaan sen puuron syömisen kanssa. :headwall: Tänää on ollu sellainen ruokasirkus ettei tosikaan. Tyttö kattelee kaikkea muuta, päristelee, sylkee ruokaa ulos, työntää sormensa suuhun kun siellä on sosetta, sen jälkeen hieroo sormillaan silmiään, sitten on ruokaa ympäri naamaa, silmiä, paitaa ja housuja... hohhoi. :eek: :LOL: :headwall:

Päivällä oli klo 14 lämpöä 38 astetta. Sen jälkeen ei mitään. Eli siinä meijän rokoteoireet. Onneks ei tullu mitään. :heart:

Nii, ja nukkumaan meni vasta ysin aikaan kun lauleskeli ja jodlaili vaan sängyssään jonkun tunnin-puolitoista! Kävin laittamassa aina tuttia suuhun, kokeilin ottaa syliin ja heijailla mut tyttö vaan innostu päristelemään ja nauramaan... sinne se sit lopulta simahti. :LOL: Ihan kivaa vaihteeks tällainen nukkumaanmeno - eipä ainakaan huutanut. :) :saint:
 
hehkutan...

meilllä vaan HUUDETAAN HUUDETAAN JA HUUDETAAN...
Kimpsu kevyesti sanottuna kipee.
antibiotti kuuri, nenän ja nielun välissä tulehdus.
crp tulokset saadaan tänään.

kohta sairaalaan sydänjuttujen takia...

mut se hehkutus 6 tuntia putkeen unta :D
 

Yhteistyössä