~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

sompio ja vifslan meijänki tyttöä monet sanoo että kun se on tuollainen pullea vauva... mä sanon aina et vauvan kuuluukin olla pullea! Kyllä ne reisimakkarat siitä sit hupenee kun lähtee liikkeelle. :) Mut suututtaa kyl kun pitää tuollaista kommentoida, eikä meijänkää tyttö ole edes mitenkään lihava. Ihan tavallinen vauva. Mut aika monet jotka noin kommentoi niin niillä on ittellään vauvat ollu jossain miinuskäyrillä. Ja kunhan lapsi voi hyvin niin mitä väliä sillä on että ollaanko minkä painoisia?? :)

meijän lähellä paloi tänään omakotitalo. Mustaa savua vaan tuprusi taivaalle ja lieskat nousi korkeelle... talo paloi ihan kokonaan. :( hurjaa.

Meijän Myy on alkanu treenaamaan ryömimistä! :D Kun on mahallaan niin koko ajan pylly nousee ja jalat polkee ja hirvee draivi olis mennä eteenpäin. Vielä ei kyllä ihan pelaa kaikki noi kädet ja jalat yhteen... :D Saas nähä milloin se lähtee liikkeelle. :D

Mie usein saatan sanoo, et ompas iso, mut en mä sitä koe mitenkään pahana.. :ashamed: Siis sillain ku se o vaa nii hauska kahtoo noit eroja, et jos joku vaavi on saman pitune mut esim. 2kg painavampi ko Atte. Mut en mä sitä sillai kyl mitenkää pahalla sano. Enkä oo jotenki osannu aatella ees, et ois paha.. Mut oha se niinkin, et toisen korvaan se voi kuulostaa pahalta vaiks ite sen hyvänä kommenttina ajatteliskin...

Mies edelleen kipee.. Ei mittään apuja siittä :( Mut onneks ollaa miehen porukoilla ni oon saanu vähä hoitoapua :heart: Mut harmittaa kyl miehen puolesta ja sekin harmittaa, et tokko saadaan unikoulua järjestettyä ny sit olleskaa. Jos ei tervehdy ens vkon alkuun mennessä ni sit taaaaas unikoulu siirtyy :(

Talvis kyllähä ne vaipat menee ku on hinnat kohillaan :) Tosin mitä kahtoin ni, en mie ois kyl iha noi edullisesti myyny ainakaa noit sisätäyttöjä. Mut tietty sie ite tiiät et mis kunnos ne on ja onko hinta järkevä :) Mut kiva et meni kaupaks nopsaan ni saat napsuteltua (=tilattua) sit lisää ;)

Tervetuloa Vifslan! Mie laitan siut listalle jahka ehin, ny oon just koht silleen menos kauppaa. Mut jos iltasel ehtis :)

HanTa, no jo on lääkäri. Ihanko tosissaan siis olis ollu ilmoitusta tekemässä? Mut elä sie tommosista välitä :)

Vifslan minä liityn sinuun kanssa... meilläkin on samanikäinen pieni mies...
Meidän mies syntyi 2.6.09... mutta me ollaan "mini" 5kk neuvolassa 66cm ja alle 8kg...
noh lapset kasvavat omaa tahtia. :D

suukkis ei tuo vissiin loppujen lopuksi ollut tekemässä alunalkaenkaan ilmoitusta... mutta hän siis ilmoitti että byrokratian rattaiden mukaan näin pitäisi toimia.
ihan ok lääkäri... sanat vain olisi saanut valita tarkemmin.

em voi kurjuus naapurillasi ei varmasti nyt ole mukavat oltavat...
eihän siinä kodissa sinänsä, mutta niissä kaikissa omissa tavaroissa.
ja kaikkea ei kuitenkaan saa rahalla korvattua. :( tunnearvo ei ole ostettavissa takaisin.
toivottavasti teillä sisällä ei kovasti kärtsyt tuoksu.

em nyt odotellaan vain myyn liikkeelle lähtöä :D

tää mamma kävi kirpparilla...
ja nyt sattuu joka kolkkaa kehossa... ei ollut nuin pitkä kävelylenkki hyväksi.
mut löysin pojalle toppaliivitakin ens kevääks...
siis toppaliivin josta saa neppareilla neulehihat kiinni... siis toppaliivitakki :D maksoi huimat 3.50?

Kimpsu on nukkunut 2½ tuntia nyt päiväunia... katsotaan kuinka pitkään nukkuu...
meillä ei siis tänään varmasti oteta kolmansia päiväunia :D

muoks... 3½ tuntia oli herran päiväunet... pitkästä aikaa kunnon piiitkät unet :D

Me käytii anopin kans kaapassa, mentii lindexille hakeen pesupusseja ko cittarist ne oli loppu.. Nooh, löyty sieltä sit kaks bodya, yks unihaalari, neljät sukat ja yhet housut :D Ei laisinkaan turha reissu ;) Varsinki ku niille oikeesti on tosi paljon käyttöä, ku alkaa mennä vaatteet pieniks ja seur. mitä meil on, ni on 80cm. Eli siin välissä se 74cm suunnillee, ni niit vaatteit o melko vähän. Ja 80senttisetkii kyl taitaa aika huonokuntosia suuri osa olla. Pitäs viel tsekata ne paremmin ja laittaa ne huonommat eteenpäi, eli joko uffille tms. tai sit lumppukierrätyksee :)

Suukkis: Noi on kivoja kauppareissuja tollaset :) Menee hakee jotain muuta ja päätyy ostaa kaikkee kivempaa samalla.

Täällä on hiukan parempi päivä ja yö takana. Tytölle alkaa kai tulemaan ensimmäinen tiheän imun kausi, yöllä heräs 2,5 tunnin välein ja päivälläkin söi pariin otteeseen reilu tunnin välein. Nyt on nukkunut kyllä jo reilu 3 tuntia. Nyt taitaa herätä. Paremmalla ajalla sitten kirjottamaan lisää :D

Nukkui tosi hyvin ja ihanampaa lahjaa ei isikään tällä hetkellä voi toivoa :heart:
Nukahti illalla 22.00, söi 1.30 ja 6.00. Ja ennen kuutta muutaman kerran laitoin tuttia. Sitten herättiin Nupun kanssa 8.30 ja huomattiin, että isi on jo siirtynyt sohvalle lukemaan =)
Olin tehnyt isille kirjanmerkin, jossa on kuva Nupusta synnärillä ja kuukausisynttärikuvat.

Hyvää isänpäivää myös kaikkien muiden isille :heart:

Ja onnea Myylle 6 kk:n johdosta :heart:

Onnea Sompio hyvin nukutusta yöstä!

Mie annoin Isäntä -pehmosukat, fingerpori -sarjiskirjan sekä sen kortin, mis on Aten jalan- ja kädenkuvia. Isi oli oikein otettu!

Hyvää isänpäivää munki puolesta kaikille isille ja vaareille/ukille/papoille!

Onnea EM tasakuukausista ;)

Me oltii tänää vauvauinnissaki, mies ei oo enää juurikaan kipee, mut aamul oli viel vähä epäselvä olo, et onko parantunu vai ei ni ukki lähti meidä kans sit uimaa :)

SS/ Atte tasan 7kk! :heart:

Kiitos Vauvis ja Suukkis :heart:

Vauvis Oih, ihanaa :heart: Toivottavasti kuumeilet mahdollisimman vähän aikaa :D

Suukkis Onnea 7 kk:n ikäiselle Atelle :heart:

Me aloitettiin eilen maistelemaan maissivelliä, kun noi soseet menee niin huonosti alas. Maissinaksuakin kyllä nuolee ja hieman mutustaa suussa, mutta ei niele =)

Nuppu kääntyi tänään ekan kerran mahalta selälleen, mutta taisi olla vahinko =) Tyttö ainakin oli niin hölmistyneen näköinen itse kun kellahti nurin.

Päikkärit oli vaunuissa hieman reilut 5 h, joten ensi yönä taas varmaan hieman valvotaan =)

Talvis Mun auton peräkoukkuun on kans ajeltu. Oli aika hassua kattel, ku itte olin pysähtyn väistämään oikeelt tulijaa, niin jotenki kiinnitin huomion siihen perässä ajajaan, joka vaan katteli maisemia ja tösähti sitten mun Volvon peräkoukkuun :D Ei siinä mitään, mutta kun se alko siinä vuodattamaan, ettei vaimo enää lainaa autoaan jne :D
Olis jännä nähä, mimmosta olis muuttaa nyt lapsen kans, kun miä en osaa jättää mitää kesken :D

Sompio Mieki alotin eka antamaan Ronille bataattia, kun on kuulemma parempi mahalle kuin tärkkelyksinen peruna :)

EM Pienelle paranemisia :hug:
Kyl vauvan pitää olla vauvan näkönen, mein Roni oli pienempänä ihan luuviulu, vasta kun sai kiinteit niin alko pyöristymää. Makkarat on jaloissa ja pien pallomaha, vaik on ihan normaali tapaus :)
Miä en tiiä mitä tekisin jos asunto palais. Menis kaikki muistot, valokuvat, vaatteet, asiapaperit jne :eek: Pitäis kyl oikeest olla ainaki kaikist tärkeistä papereista kopiot, mutta eihän sitä koskaan muista.
Onnee puoli vuotiaalle :flower:

Suukkis Onnee Atelle 7kk:n saavuttamisest :flower:

Tääl olis ens viikon ajan sikainfluenssarokotus lapsille (6kk-36kk) ja vieläkää en oo saanu päätettyä jommin vai kummin.

Päiväl oltiin miehen ja Ronin kanssa miehen porukoilla syömässä ja sitte miä kävin siskon kanssa mun porukoilla viemässä äidin miehelle apteekkarin konjakkipullon isänpäivälahjaks, oli aika otettu :)
Vein äidille Ronin puoli vuotis kuvankin kun vihdoin ja viimein muistin :D
Samalla käytii harjailemas hevoset, tosin miä pysyn edellee vähän etääl, mut taputin vähäsen ja letittelin otta tukan toiselta :) Mies oli saanu ilta päivällä yhen meijän autoista myytyä jollekkin kaverilleen. Jes! Ei niinkään muuten, mutta kun se tossa pihassa seisoo, ja noita kaiken näkösiä rotiskoja on siellä ja täällä, niin ihana saada välillä noita murhekryynejä pois omilta niskoilta :D
Ai niin, loppuviikosta soittelin tosta kömähtäneestä läppäristä ja vakuutuksen piikkiin menee. Sentään jotain hyvää, vaikka Ronin "päiväkirja" siinä mukana menikin ja takaisin ei saa. Täytyy yrittää sitten vain kuvista muistella, jotka onneksi olin muistanut ottaa talteen joku aika takaperin, eli samassa rytäkässä ei kadonnut onneksi kuin vajaan viikon kuvat :)

Jeee!! Me saatiin asunto varmaankin myytyä! Ilman välittäjääki viel! =) Ainaki suullinen sopimus on tehty, jotenka kirjallinen ois sit ens vkon tai sitä seur. heiniä kuha saa rahat. Ainakaa ei ois mitää syytä ajatella, et peruis :) Kiva kiva kiva kiva!!! :heart:

Tinii, koiramamma ja Juli, teitä mie huhuilisin!! :wave: DaylightDancerin jo poistin listalta ko tuntuu turhalta pitää hänt siel ko ei hää enää palstaile. Entäs mites on näiden muiden listan etupäässä olijoiden laita, kohta te tiputto listalta jos ei mittää kuulu! :attn:

Maanantaita!
Kivoja kuulumisia ihmisillä. Onnea vaan kaikille tasakuukausien johdosta, asunnon mahd. kaupaksi menemisestä, auton myymisestä, hyvin nukutusta yöstä ym ym. :)

Käytiin eilen kyläilemässä, ja eräs "ihana" sukulaistäti päätti taas vähän kommentoida Onnia. Kutsui häntä LÄSKIPOJAKSI! :eek: Siis voiko tuosta enää ajatella, että hyvällä se sen tarkoitti... Siis kyllä totta kai ihmiset saa sanoa niin kuin Suukkis, että onpas iso pulleroposki, mutta tollaset läskipoikakommentit särähtää aika pahasti korvaan. Voi hyvänen aika vauvastako se ulkonäöstä kiusaaminen jo aloitetaan? Sit kun Onni on isompi niin täytyypä opettaa häntä sanomaan "läskitädille hei hei" :D Kylässä ollessaan Onni söi vajaan pilttipurkillisen kasvissosetta ja joi päälle 80 ml korviketta, niin tästäkin tuli kommenttia, että "kai se nyt lihookin, jos se noin paljon syö". Siis öö, onko tuo määrä 5kk ikäiselle ihan liikaa vai? Ja vaikka olisikin niin olen vain ja ainoastaan iloinen että poika syö hyvin ilman että täytyy sirkustempuin yrittää huijata hänet syömään. Mä en enää ymmärrä yhtään. Se täti on kai vaan pahasti häiriintynyt... Pilasi kyllä päiväni taas kerran.

Onko muilla muuten iltapuuro parantanut yöunia huomattavasti? Meillä se on ihan selvästi auttanut Onnia nukkumaan paremmin. Nytkin se on nukkunut puoli kympistä illalla ja nukkuu edelleen! :heart : Ilman yösyöntejä, vain kerran nostin tutin suuhun. Ja tässä siis huima ero aiempaan, ennen Onni ähisi ja kähisi öisin tosi paljon ja söikin kerran kaksi yössä. No, voihan olla että näitä hyviä öitä kestää vain hetken, mutta täytyy nauttia nyt niistä.

No tänään neuvolaan niin nähdään miten LÄSKI tuo Onnipoika oikein onkaan :|

Aamuja!

Oon ollut hiljainen nyt tovin aikaa kun tätä muuttoa häslätään.
Mies on tän viikon vielä Seinäjoella joten mä olen ykäänkuin yh... Jes. Meillä on nyt tässä lähipiirissä sikainfluenssaa, et täytyy toivoa etten sairastuisi ainakaan nyt kun sit joutuis mun äiti olemaan töistä pois kun tuskin tulee yksin Elman hoidosta mitään. Mut toivotaan :) Ema saa tänään pneumokokki rokotteen ekan osan ja mun mieli helpottuu taas vähän kun siitä on kuulema apua sikainfluenssan jälkitautien ehkäisyssä.

Ostin just uusia kestovaippoja, olis kiva alottaa taas niiden kokeileminen kun alkaa olla entiset pieniä. Ostin kaksi kosteussulullista taskua, yhden kosteussuluttoman taskun, kaksi pul kuorta ja imuja. Taskuja ei oo koskaan kokeiltu, toivottavasti ne toimis meillä.

Alleylle voimia jalkatukien kanssa. Voin vaan kuvitella kuinka rankkaa tuo on. Mä olin tuossa vaiheessa vielä ihan hirmu heikoilla ja en edes halua ajatella miten olisin alkanut hajoilemaan. Kyllä te pärjäätte :heart:

Myylle ja Atelle onnittelut kuukausien täyttymisestä :heart:

Vifslan, tervetuloa!

Hanta
, lääkäreitä on moneen junaan... Mutta varmasti itsekin tiedät että sun ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Mä en oo koskaan kuullut ettei lapsi kyydissä sais ajaa :D

No joo, nyt lähden odottamaan kaveria kylään!

noniin nyt on isänpäivät ja synttärit juhlittu.

Meillä siis isillä oli myös eilen syntymäpäivä.
Ja Kimin kanssa tehtiin isille kakku... jonka koristeluun Kimi osallitusi tarttumala oikein nätisti kiinni :D
isi tykkäsi.
Isisille kimi osti synttäri ja isänpäivälähjaksi. ruokalapun tähtää ylemmän isi ja paidan jossa tikkuukkoisi ajaa autoa ja teksti meidän perheen isi...
minä sitten ostin synttärilahjaksi tyynyliinan hyvää yötä rakas...
kotona juhlittiin meidän isiä aamukahvin ja kakun merkeissä ja sit vaan oltiin.
Iltapäivällä mentiin mun iskän luokse syömään ja juomaan kahvia ja syömään vähän lisää kakkua :D
papalle sitten ostettiin porukalla saunaan kauha ja kiulu ja mitähän kaikkea siinä oli (sisko hommasi)

kohta lähden viemään kimiä lääkäriin...
poika paralla on niin kova yskä että kohta on röhitty keuhkotkin pihalle :(

ja nyt se poika pölli multa taas hiiren... kiva kiva

vislan (taisin kirjottaa jopa väärin) voi elämän kevät... mä tuun tirvasee sun puolesta tota tätiä... ei noin voi käyttäytyä.
meillä ilta puuro on jättänyt yhden maidon väliin yöllä... eli poika syö vasta aamuyöstä.
(normaalisti)
mut tuttia saa laittaa huonoina öinä satakertaa.

tosta läski jutusta tuli mieleen... kun käytiin siskon kanssa kaupassa... niin siel oli isi kolmen lapsen kanssa...
isi oli tukeva ja kolme lasta olivat tukevia... mutta ei pahasti...
tää isä totes lapselle karkkihyllyn luona... "sä saat vaan pienen pussin ja pienen levyn kun oot noin lihava" "neuvolakin jo huomautti sun painostas"
vähän kilahdin, ja olis tehnyt mieli kiskoa miestä niillä nameilla korville...
mistä siis kumpuaa lasten huonoitsetunto ja painoongelmat ???

suukkis onnea... mikäs teil on seuraavan asunnon kohde? millainen???

vauvis vau... pitäsköhän mun seurata sua :D
toivotaan parasta ens viikolle :D

onnea kaikille ketkä tasakuukausi ehti täyttämään :D

meillä yliväsynyt muksu kiukkuaa räkänokkansa kanssa... toosi kivaa.

Huomenta!

Myylle ja Atelle onnea tasakuukausista :heart:

Meillä on ensimmäinen päivä kahdestaan. Tyttö alkaa olla tottunut lastaan ja minäkin myös. Viime yönä nukuttiin 3 tunnin pätkissä, eikä tarvinnu välissä valvoa kuin syöttöjen ajan. Oon ihan tyytyväinen kyllä. Nyt herättiin puolisen tuntia sitten, vähän vielä väsyttäis ni täytyy varmaan mennä päiväunille sitten ku tyttö nukkuu. Huomenna mennään neuvolaan, luultavasti bussilla ni pääsee tota matkustamistakin kokeilemaan. Aikaisin vaan aloittelemaan lähtöä, kun tuolla on tapana tehdä kakkahätä juuri kun ollaan jonnekin menossa. Eilen kun alettiin ennen isänpäivä-kierrokselle lähtöä vaihtaa kakkavaippaa niin tuli kaaressa pissatkin pitkin hoitopöytää ja mattoa :D Oli hiukan naurussa pitelemistä.

HanTa todistitpas mukavaa hetkeä siellä karkkihyllyn luona.. :( voi lapsiparkaa :|

Vifslan (meniköhän mullakaa nikki oikein :) ) olipas ihana sukulaistäti.. luin kestovaippasivustolta kuinka eräs mies oli keksiny "vastakommentin" jos joku toteaa vauvan vaippapaketista että "onpas iso peppu" -> "no mutta niinhän sullakin on!" :D eli seuraavaksi jos tää sama sukulaistäti vauvapyöreyttä ihmettelee ni voit kovaan ääneen todeta että "ai no mutta sultahan se sitten onkin varmaan peritty, me ollaan jo ihmeteltyki et kuinka voi olla näääääin lihava" :p

Suukkis noh, ehkä meni vähän halvalla, mut koitin ottaa huomioon myös postikulujen määrää jotka tois hintaa lisää.. ja kun ne olivat tosiaan mun TSI ja niitä aika ensimmäisiäkin tekeleitä+kierrätysmateriaaleja, ni ei varmaan kovin kalliimmalla ois menneet.

meillä on muuten ongelma.. VAIPPAIHOTTUMA!! mä oon ihan ulalla että mistä tulee... :ashamed: viime viikolla Minjalla oli nivusissa punoitusta, mut laitoin sen piikkiin ku oltiin oltu ostoksilla tms. menossa et tyttö oli istunut kaukalossa paljon (sillon tulee aina pikkasen punoitusta oli mikä vaippa vaan). mut sitten ku oltiin oltu kotosalla ni punoituksen kaveriks tuli pienenpieniä näppylöitä. oon hommannu meille coolmax-sisustaisia all-in-oneja, ja mietin sit et onks Minja sille herkistyny, ku aiemmin on ollu käytössä vaan yks coolmax-sisätäyttö. lauantaina aikana käytin vain bambu- ja eurokankaan kuivaliinaneulos-pintaisia vaippoja ja näppylät lähti, samaten punoitus. me oltiin la-illalla kaverin tupareissa ja miehen sisko käytti Minjalla yhden kertsin illalla+toisen yöksi, ja aamulla oli vaipassa ihan jäätävä punoitus ja näppylät!! :eek: :ashamed: tilasin sitten äkkiä bambujoustofroteeta että jos tarttee tehdä likalle uusia vaippoja.. vaippapinossa kun ei montaa vaippaa oo, missä ois sisäpinnassa bambua/kuivaliinaneulosta. (2 tuplaläppää, 2 kuivaliinaneulosvaippaa, 1 erillinen kuivaliina). flanelliakin tytön peppu onneks kestää vaikka sehän tuntuu ihan selkeesti märältä... oon miettiny myös et voisko johtua mangostakin, kun sitä on syöty samaan aikaan näiden ihottumien aikana (toisaalta, miks se ihottuma ois sit lähteny yhtenä päivänä pois)

vitsit et mä oon muutenki ihan zippi... |O Minjahan oli viime loppuviikon se ihme kärttyisyyskausi.. aina kun sai lapsen yö/päiväunille, ni oikeen huokas helpotuksesta "viimeinkin!" :ashamed: sitten viikonloppukin oli täynnä toimintaa: vauvauintia, kauppareissu, illanvietto, isänpäivä - ei ehtinyt sillonkaan rentoutua sohvalla. mies käski ottaa rennosti ja päikkärit Minjan nukkuessa - no missäs vaiheessa sitten ulkoilutan koiran tms kotihommia, mies tulee n klo 20 kotiin ni ei oo siitäkään apua... tyttö on tosiaan nyt nukkumassa, mut en viiti mennä nukkuu koska oon sit ihan tötteröö jos en saa nukkua niin pitkään ku itteä nukuttais (ja sitä ei tuu tapahtuu koska mä herään ite päikkäreiltä sit ku ne on kestäny 3-4h)

soseet on alkaneet mennä täällä paremmin kun tajusin mikä siinä mangossa on niin ihmeellistä verrattuna muihin kokeiltuihin.. no sehän on sileää ku mikä, ei mitään kokkareita! kaupassa vietettiin tovi pilttipurkkien äärellä tutkien soseiden koostumuksia ja niin meni porkkana-perunasosekin alas ku tissimaitoa konsanaan.. :)

alley noi pissaepisodit on aika hauskoja.. kaikkein mukavinta on kun ensin hoitopöydälle turautetaan kakka ja sitten pissa, ja kun se seos alkaa valua lattialle... ;)

tyty kuinkas siellä elo sujuu? oot ollu mielessä jo jonkin aikaa..

samaten mul on ikävä nibbleriä!? hallojaa

Talvis ja Minja

:wave:

Myylle ja Atelle onnittelut :heart:
sompiolle onnittelut hyvästä yöstä ja kääntymisestä. oliko viime yö millainen?
Suukkis onnea myös asunnon myynnistä :flower:

Tsemppiä kuumeilijoille ja paljon plussatuulia. täälläkin vauvakuume koputtelee, mutta ei ihan vielä ryhdytä toimeen:)

Läski- kommenteista, ihmiset osaa kyllä olla tyhmiä :( eihän vauvat voi olla liian lihavia, jos syövät normaalisti, eri asia sitten kun joskus katsoin dokumenttia vauvoista jotka oikeesti oli lihavia, mutta ne söikin alle vuoden ikäisenä rasvaisia ranskalaisia jne. pitäis vaan osata ohittaa tuollaiset kommentit, vaikka vaikeaa onkin. meillekin sanottu että poika kamalan iso, mutta viimeksi neuvolassa ei kuitenkaan ollut tarpeeksi painoa tullut, joten paljonpa taas nämä "täti- ihmiset" tietää :headwall:

Alley kiva että elämä sujuu, lastasta huolimatta. pysykää vaan positiivisina niin ennen kun huomaattekaan, niin pääsette siitä eroon :hug:

Meille ei mitään ihmeempiä, poika nukkunut viime yöt tosi hyvin, vain yhdelle syötöllä :D tosin kaikkea muuta säätöä yöllä kyllä on. ainut mikä ihmetyttää hiukan on se että vaikka poika nukkuu hyvin, niin tuntuu että se on koko ajan väsynyt. syö kuitenkin hyvin, eikä vaikuta muutenkaan kipeeltä, eli voiko olla vaan joku vaihe että kasvaa tai muuta sellaista?

toivova ja pikku- ukko ihan kohta 4kk :heart:

Yhteistyössä