~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

Zoe Meilläkin on rivarin pääty, mistä ei periaattessa kukaan kulje ohi. Tai siis etupihan kautta välillä kulkee lapsia, jotka oikaisee tuosta metsän läpi. Mutta takapihalla ei pitäisi kulkea kenenkään ja ei siitä pääse edes läpi mihinkään.
Kirvestä mäkin suunnittelin sängyn alle, haulikkoa kun ei omisteta :D
Ihana Roni, on varmaan äitin sydän pakahtua onnesta joka kerta kun toinen kiipeää syliin :heart:

Mä sain äsken kaupassa herkkyyskohtauksen :ashamed: Kävin ostamassa huomiseksi Nupulle bataattia ja katselin samalla vauvan valmisruokia yms. Tuli itku silmään kun ajattelin, että minun tyttöni on jo niin iso, että alkaa syömään soseita :'( :heart:
 
Vauvan syömisistä olisi kysyttävää. Täällä varmaan on joku toinenkin, joka on joutunut korvikkeella aloittamaan. Mistä tiedän noiden korvikkeiden kanssa, että mikä on tarpeeksi ja kuinka usein? Rinnasta ruokkiessahan ei voi oikein tietää kuinka paljon vauva syö. Täällä alkaa onneksi maito jo hieman nousemaan, ja tyttö viihtyy selvästi pidempään tissillä. Ei oo rinnat ainakaan vielä ärtyneet tissittelystä ja alan nauttiakin siitä. Selvästi vaikuttaa tuohon omaan huonoäiti oloon, kun saa imetykseen vähän toivoa.

Meillähän oli perjantaina miehen mummit kylässä ja toinen sitten aloitti saarnan imetyksen tärkeydestä vauvalle, ku näki että korviketta annetaan. Jonkun aikaa pystyin kuuntelemaan ja sitten oli sanottava etten halua verta toiselle syöttää... Mummo vaihtoi onneksi vikkelään puheenaihetta. Imetys asia on muutenkin arka asia eikä oo ku pari ihmistä joiden kanssa siitä on helppo puhua, mut kaiken maailman sukulaiset siitä kyselee. Meinaa aina tulla itku kun joku sen ottaa puheeksi. Mutta valoa tunnelin päässä on näkyvissä, kun maito ei enää ollut läpinäkyvää esimaitoa vaan jo ihan valkoista. Yritän siis aina saada tipan suojaaman rinnan päätä imetyksen jälkeen.
 
alley voi murh! Sä voit kyllä mun mielestä sanoa suoraan että se ei kuulu kellekään muulle että imettääkö vai ei. :kieh: Mä en käsitä et miten ihmiset kuvittelee et on ok kysyä niinkin intiimiä asiaa kuin että imetätkö, riittääkö maito, miksi et imetä, tiedätkö että se on parasta ruokaa vauvalle.... se on kuitenkin niin arka ja henkilökohtainen asia. Ja jokaisella on syynsä siihen miksi ei imetä. Joillain se voi olla ihan vain siksi ettei halua imettää, joillain maito ei nouse ja joillain muuten vaan on hankalaa... En tajuu. Ihmiset on idiootteja ja varsinkin vanhemmat ihmiset. Mä loukkaannuin siitä jo silloin kun vielä imetin, saati sen jälkeen kun imetys loppui. :kieh: Mut musta on hienoa että sä tsemppaat sen imetyksen kanssa! :heart: No sinuna laittaisin pulloon vaikka 100 ml ja sit katot et syökö kaiken, jos syö niin huoliiko lisää. Seuraavalla kerralla laitat vaikka 120 ml ja katot et syökö kaiken... jne. Seuraat tilannetta. Se syömisen tarvekin vaihtelee lapsikohtaisesti, meillä syötiin noin 1-1,5 tunnin välein, paitsi öisin 3 tunnin välein. Nii, ja osta ihmeessä villarasvaa apteekista nänneihin suojaksi! :wave: Lansinohia tai jotain apteekin omaa.

HanTa :hug: :hug: voi harmi!!! :(

Meillä on pieni nuhanenä. :( Tyttö parka on ihan nokka tukossa.... ihan KAMALAA. Siis ei se tyttö oo mitenkään kovin kipeänä mut MUN tekee niin pahaa kun toinen pieni on sairas. :'( Räkää valuu ihan koko ajan. Ei meinaa saada nukutuks kun ei saa kunnolla henkeä ja sit tutti tippuu... kuumetta ei ollu mut annettiin silti panadolia. Nostettiin pinnasängyn päätyä kirjoilla ja laitoin sipulinpuolikkaan sänkyyn, jospa se vähän auttais. :( En mä varmaan saa nukutuks koko yönä kun pitää kuunnella et hengittääkö se. :(

OStettiin tänään tytölle sellanen lelu josta kuuluu erilaisia ääniä kun sitä painelee ja koskettelee. :D Mä muistan joskus vannoneeni ettei meille tuu sellaisia leluja... :LOL:
 
Alley Tsemppiä imetykseen :hug: Toivottavasti et saisi enempää typeriä kyselyitä tai kommentteja.
Se laiha maito on sitä etumaitoa, jota tulee joka kerta alussa. Ja takamaito on sitä rasvaisempaa, mitä tulee sitten hetken imetyksen jälkeen. Takamaito on sitä tuhdimpaa. Ei siis mun mielestä kerro maidon noususta mitään että onko maito laihaa vai paksumpaa.
Määrästä en osaa sanoa, mutta kokeilet ensin pienellä määrällä ja sitten lisäät/vähennät tarvittaessa. Riittävä määrä maitoa on silloin kun tulee pissavaippoja muistaakseni 5 päivässä, vauva kakkaa, nukkuu ja on tyytyväinen. Tosin meillä ainakin roikuttiin rinnalla lähestulkoon eka kuukausi kokonaan yötäpäivää ja mulla oli uskonpuute monta kertaa riittääkö maito vai ei.
Ja neuvolassa viimeistään näet onko vauva saanut riittävästi maitoa, kun punnitaan.

EM Mites Myyn yö meni? Onko vielä kovin tukkoinen?
Mä vein kummitytölle joskus tuollaisen lahjan ja tyttö tykkäsi tosi paljon. Taisi olla 1-v synttäreille. Seuraavalla käynnillä äitinsä paasasi, että meille ei tule leluja mitkä vilkkuu ja ääntelee. Kysyin varovasti, että mitäs kun me jo tuotiin sellainen lelu. Mutta sanoi, että se on ihan ok ja tyttö sillä tykkää leikkiä, mutta että he ei itse osta. Onneksi on niin hyvä kaveri, että uskalletaan sanoa suoraankin asiat.
Niin sitä vain periaatteet muuttuu matkan varrella :LOL:
 
alley voi murh! Sä voit kyllä mun mielestä sanoa suoraan että se ei kuulu kellekään muulle että imettääkö vai ei. :kieh: Mä en käsitä et miten ihmiset kuvittelee et on ok kysyä niinkin intiimiä asiaa kuin että imetätkö, riittääkö maito, miksi et imetä, tiedätkö että se on parasta ruokaa vauvalle.... se on kuitenkin niin arka ja henkilökohtainen asia. Ja jokaisella on syynsä siihen miksi ei imetä. Joillain se voi olla ihan vain siksi ettei halua imettää, joillain maito ei nouse ja joillain muuten vaan on hankalaa... En tajuu. Ihmiset on idiootteja ja varsinkin vanhemmat ihmiset. Mä loukkaannuin siitä jo silloin kun vielä imetin, saati sen jälkeen kun imetys loppui. :kieh: Mut musta on hienoa että sä tsemppaat sen imetyksen kanssa! :heart: No sinuna laittaisin pulloon vaikka 100 ml ja sit katot et syökö kaiken, jos syö niin huoliiko lisää. Seuraavalla kerralla laitat vaikka 120 ml ja katot et syökö kaiken... jne. Seuraat tilannetta. Se syömisen tarvekin vaihtelee lapsikohtaisesti, meillä syötiin noin 1-1,5 tunnin välein, paitsi öisin 3 tunnin välein. Nii, ja osta ihmeessä villarasvaa apteekista nänneihin suojaksi! :wave: Lansinohia tai jotain apteekin omaa.
Mä niin komppaan sielunsisko EM:ää :heart: Imetys on asia joka ei kuulu yhtään kenellekään. Ja mä niin ymmärrän tuon sun tuskasi, koska mä olen tuon saman käynyt itsekin läpi. Kaikki ei ymmärrä sitä, että jos oma imetys on onnistunut tuosta vain niin kaikilla ei käy niin. Imetys ei ole pelkästään tahdon asia, tai kiinni asenteesta. Ne vaikuttaa paljon, mutta eivät yksin takaa onnistumista. Jos näin olisi niin Elma ei olis tippaakaan syönyt korviketta. Imetykseen liittyy paljon liikkuvia osia, joihin kaikkiin sinä et voi vaikuttaa. Imetys on tärkeää ja ehdottomasti sen eteen kannataa ja pitää nähdä vaivaa, mutta ei sen kustannuksella, että menee mielenterveys kaikilta.

Meillä korviketta alettiin antamaan ihan 20ml kerrallaan aina imetyksen päätteeksi. Melko kauan meni 50ml ja sit taas määrä nousi. Mulla kesti kauan ymmärtää se etten voi syöttää lasta liikaa, ylimääräinen tulee aina pois. Seuraa vauvaa ja hänen merkkejään siitä millon on kylläinen. :hug: :heart:
 
HanTakiitos maito määrän/vuorokausi vastauksesta!
Meillä sit vissiin juodaan ihan hyvin. Viime yö oli eka yö ettei poika juonut vaan ku kerran tissistä ja vastiketta meni yöllä melkein 400ml. Muuten vastiketta menee n.300ml ja jos syö puuronsa hyvin ni siit tulee sit yhteensä n. 400ml. eli vuorokaudessa semmoiset 700-800ml
 
meillä alkaa sitten imetys olla loppusuoralla. Ajattelin että oisin imettänyt vielä yöllä ainakin tän vuoden, mutta taitaa nyt sitten jäädä pikku hiljaa pois kokonaan. Viime yö oli ensimmäinen jolloin turvauduin pääasiassa vastikkeeseen. Kerran vain söi tissistä. En pystynyt imettämään enää ku puree vaan kokoajan.Vähänkö se sattu!!! AUTS!!! yritin kyl aina uudestaan, mut ei enää pystynyt. Lopulta nännit ihan kipeinä. No hyvä että nyt suostuu jo pullonkin yöllä ottamaan. Vetäskin viime yönä melkein 400ml vastiketta. Heräs syömään noin 01.00,03.00 ja 06.00. muuten siis loistava yö mut vastikke hakureissut keittiöstä väsyttää!!!!
 
Onnea sompio ja saana ja eikös hantan kimikin ollut samana päivänä syntynyt, joten onnittelut heille myös :flower: :hug:
alley älä ota stressiä, imetätä sen minkä pystyt ja annat sitten lisä maitoa sen minkä menee. älä välitä tyhmistä kommenteista, valitettavasti niitä nimittäin tulee enempi tai vähempi koko lapsen elämän ajan. ihmiset ei vaan osaa pitää nenäänsä poissa muiden asioista.
EM saiko Myy nukuttua,entäs äiti? toivottavasti paranee pian :hug:
Vauvis jännäilen täällä sun puolesta :)
TA :hug: mä oon kanssa miettiny että miten käy imetyksen kun hampaita alkaa tulemaan, saa nähdä sitten. mutta josko ne yö syötöt vähenisi korvikkeella kun on tuhdimpaa tavaraa.

ootteko muuten koskaan kuullut sellaista että huonosti nukkuvat lapset kehittyisi hitaammin? mä jostain muistan kuulleeni ja mietin että onkohan näin? vai onko se vaan sitä että kaikki lapset kehittyy eri tahtia. eipä sillä kyllä merkitystä ole, kunhan mietin.
meillä on nyt ollut joka toinen yö ihan hirveä fiasko ja joka toinen yö menty yhdellä syötöllä, mistä lie johtuu, hakeekohan joatin uutta rytmiä. Ärsyttävää vaan kun selkeesti siis poika pärjäisi sillä yhdellä syötöllä koko yön, mutta jostain syystä herää tekemään ties mitä.

Toi meidän pieni murunen on niin ihana, nyt kun on jo sen verran iso että ottaa kunnolla kontaktia niin se on aivan mainio tyyppi :D miten sitä voikin rakastaa jotain näin paljon :heart:
 
toivova-84 toivottavasti ei tule hampaista hirveän aikaisin. jos haluat pidempään imettää. Meillä ku hampaat tuli jo 5kk iässä. No aika hyvin tässä onkin saanut imetettyy. onhan poika jo reilu 6,5kk.
Silti on todella haikea olo...toisaalta helpottava.
 
ElinaMaria toivottavasti Myy paranee pian!!! :heart: :heart:
Meilä onneksi poitsu on aika hyvin säästynyt flunssalta, vaikka minulla on nyt toistamiseen flunssa. :/ Yhtenä iltana vaan pojan nenä valui hieman,ku oli joku 3-4kk, mut ei muuta. Onneksi mullakaan ei oo tällä kertaa kuumetta. nuha kyllä kiusaa. :kieh:
 
alley todella inhottavia tollaiset kommentit!! Joskus ihmiset eivät osaa ajatella ettei se kaikilta luonnistu noin vaan. Tärkeintähän on että vauva saa ruokaa! Meilläkään ei maito noussut kauheen nopeasti ku sain pojan vierihoitoon vasta 3päivän ikäisenä. eli kolmenpäivän ajan poika joi vastiketta pullosta lapsiosastolla. Välillä sai minulta jonku tipan omaa maitoa. minkä olin saanut pumpattua pulloon. Kotonakin ollessa vielä jouduin jonkin aikaa turvautumaan vastikkeeseen.Imetin ensin molemmista tissesitä n.10min/tissi ja sitten jos vaikutti vieläkin nälkäiseltä ni annoin noin 30-50ml vastiketta. yleensä ei juonut niitä kaikkia ni en sit enempää antanut ja vaikuttikin ihan tyytyväiseltä.

minä käytin nänneihin sairaalasta saatua rasvaa ja myöhemmin bebanten rasvaa ja ne kummatkin auttoi.
 
Eihän suurin osa lapsista pure imiessä vaikka hampaat oiskin. Et tuskimpa se imetys loppuu vain sen vuoks. Siis suurella osalla. Toki on näitäkin termiittejä, jotka puree aina :D Eli hyvä vaan TA, et ny on alkanu korviketta menemään! ei se kyl hääviä ole, et nännit on sit koko ajan ihan kipeinä ja verillä! Mutta siis tuo vaan, et ei niit hampaiden tuloa tarvi pelätä, ku tosissaa suurin osa lapsista kummiskaa ei pure. Ja jos puree, ni sillon vain nänni het ain suusta pois ja kieltää vahvasti. Suurin osa kummiski ymmärtää sit, et sitä maitoa ei tule jos puree :)

Huonosti nukkuvat kehittyis hitaammin.. Vois hyvinki olla :D Attehan on keskittyny enempi siihin puhumiseen, eli sanoo Attee usein ja äitiä myös. Ärisee ja ääntelee, mut ei osaa juurikaan liikkua. Eli kääntyilee aina kyl kovasti, mut sit ku o masullaan ni usein kädet ja jalat sätkii vaan ilmassa. Joskus sit osaa sitä mittarimato tyyliä käyttää, mut tosi harvoin. Ehk jonku pari kertaa vaan. Kierimistä ei oo ny taas pahemmin harrastanu, kääntyilee vaan nykysi enempi myös selälteen. Mut ehtiihä se kehittyä, mikäs kiirus tässä on :)

Unikoulua sit vkon päästä ni josko sit helpottais nää meidänki yöt! Meinaa ny on taas tullu risasimmiks ja herää 2h, joskus 1,5h välein.. Mut elämä on :D B)

Me tehtii sormiväreillä tänää Aten kans Aten jalanjälkiä ja käden kuvia isänpäiväkortteihin isukille ja ukille =) Oli "hieman" haastavaa, etten sanois! Yrittää siin saada se väri käpäliin niin, ettei ois joka paikka värissä ja sit laittaa se kartongille ja sit viel saada poika käsi/jalkapesulle niin, ettei ois koko poika sormiväreissä :D

Alley maitohan nousee 2-4vrk synnytyksestä ja se todellakin on aina sitä hyvin laihaa ja läpinäkyvää maitoa siinä alussa. Sit ku laps vaan imee ja imee, syö ja syö ni sit se alkaa aika pian tuleen sit sakeammaksi ja valkoiseks.
 
SuukkoSuulle joo eihän onneksi kaikki vauvat oo tollasii termiittejä :D
onneksi tosiaankin jo suostuu pullon yöllä ottaa ei viel montaa yötä taakse päin ni alko vaan itkee jos sai pullon suuhun.Kyllä mä vielä yritän imettää yöllä, mut saa nähdä kuis käy? mä ku en voi kovin kovalla äänellä kieltää poikaa puremasta ettei se herää ja piristy kokonaan. No päästiin me kuitenkin aika pitkälle ilman puremista reilu 1,5kk kuitenkin pojalla ollut hampaat ja nyt vasta alkanut terrorisoimaan äitin nännejä . :D
 
SuukkoSuulle mulla on sama idea isänpäiväkortteihin. :) saas nähdä kuinka vaan onnistuu nytten ku oon sormiväreillä pojan käden ja jalan jäljet laittanut "vauvakirjaan" joskus muutama kuukausi sitten ni olihan sekin aika haastavaa.ja silloin poika ei ollut läheskään noin osaavainen, liikkuvainen :D
 
TA, mua harmittaa ku mu piti Aten jalan ja kädenkuvat ottaa muistoks jo sillo iha pikkuvauvana mut se sit jäi :/ Mut juu, toi tosissaan ol aika vaikeeta :LOL: Mut hyviä tuli, pakko myöntää! Pureeko poika päivälläkin vai imetätkö sillo ollenkaa? Ja sit vaan aina rinta suusta pois jos puree, ei mitään uutta yritystä sit enää. Kyl se sit sen alkaa oppia, et se viedään pois jos puree. Ja meilki varmaa suht pian tulee hampaita ja jos puree ni aion kyllä aina het irrottaa otteen, koska miutaha ei purra! :D Kuinkaha kauan muute menee siittä, et o nähny valkosen pisteen - joka kenties ois hammas -ennen ku se oikeesti nousee sielt? Ko Atel ei vielkää oo tullu kunno hammast toho mist sanoin jo muutama pvä sit.
 
Toi oli uutta mulle, että huonosti nukkuvat kehittyisi hitaammin :eek: Mutta sellaisenkin olen kuullut, että pulleat vauvat lähtisi hitaammin liikkeelle. Tiedä noista, enempi uskon, että lapset on yksilöllisiä ja kehittyy omaan tahtiin :D

Niin, eihän kaikki vauvat pure imettäessä. Mutta lähipiirissä on pari äitiä, jotka lopetti imetyksen kun vauva vain puri ja mikään ei tehonnut. Siis kun otti tissin pois suusta ja kielsi, niin ei se siitä muuksi muuttunut.

Vauviksen puolesta jännäillään seuraavaksi :heart:

Toivis Meilläkin pärjättäisiin nälän puolesta yhdellä syötöllä, mutta usein toisenkin kerran tulee tissille kun ei muuten rauhoitu. Heräilee ja häröilee kyllä pitkin yötä. Muuten rauhoittuu tutin tai silittelyn kanssa.
Ja minäkin rakastun aina vain enemmän tuohon lapsoseen :heart:

Jalanjäljet on täälläkin vauvakirjaan tekemättä. Jos saisi ainakin ennen ½ vuotta ne tehtyä. Isänpäiväkorttia mäkin niistä haaveilin, mutta ei mulla ole sormivärejäkään... Vaarille onkin siskot jo sellaisia kortteja/tyynyliinoja tehnyt.

Kiitos onnitteluista :heart: Ja Kimi on samana päivänä syntynyt, joten onnittelut sinnekin :heart:

Maistettiin vähän bataattia äsken :heart: Aika kauan meillä menee ennenkuin jääpalallisen saa menemään :D Vaikka se oli löysää niin Nuppu yökkäili silti, mutta kyllä se hieman nielaskin. Annoitteko jo näin pienenä vettä soseen kanssa vai maitoa sitten soseen päälle? Mistä sitä vettä annatte? :attn:
 
Mie annan vettä tuttipullosta. Jossai vaihees pitäis kai siirtyä jo nokkamukiinki, mut Atte tykkää ennemmin vaa heittää mukin lattialle kuin juoda:D Ja tottakai tuokin on totta, et ei se aina tehoa se kielto ja imetyksen lopettaminen sillä kertaa. Se ku on niin lapsesta kii. Ja sit vaan korviketta antamaan jos ei pureminen lopu, eihä siinä sen kummempaa :)
 
SuukkoSuulle hammaslääkäri sanoi meille et semmoinen valkoinen piste joka meidänkin pojalla oli taka "hampaiden" kohdalla on kuuleman vähän niinku kynsiainesta ja häviää jossain vaiheessa pois. En sit tiiä tarkoitatko tälläistä vaan näkyykö teillä jo ihan hammas. Ala Etuhampaiden kohtaa meillä ei tullut mitään kummempia pisteitä eikä ikenen punoitusta vaan yksi ilta ikenestä vaan pilkisti pienen pieni valkoinen hammas :)
 
Kia ja Alley onnittelut pienistä nyyteistä :flower:

tyty hyvä että saitte hiukan puhuttua :hug: ja samaan syssyyn vielä kunnon yöunet! :heart: Minjalla alkoi yöunet pidentyä pienissä pätkissä.. ensin 22-01, 22-03, 22-04, 22-5/6... sitten alettiin aikaistaa unille menoa, ku musta ei ollu kamalaa herätä kerran yössä syöttämään. toivotaan parasta :saint:

miehen osallistumisesta olitte puhuneet... täältä löytyy kans MIES niinku EM sanoi. eli saa olla potkiskelemassa vähän väliä tms. ihan pakko jakaa teiän kanssa, ku mun miehellä on yks ärsyttävä tapa. mites sen nyt sanois, hmm =) mies tekee meillä aika vähän semmosia peruskotihommia (astiat, pyykit, siivous...). mut sit sen kerran ku se tekee jotain, ni mäkin osallistun siihen jollain tavalla. annanpas esimerkin: imurointi. meil on olkkarissa tommone jännä karvamatto josta ei saa koirankarvoja imuroimalla irti. niinpä mä oon ottanu koiran oman harjan ja kevyesti harjannu maton puhtaaks. jos mies imuroi, ni se pyytää mut aina harjaamaan maton. oisko se kamalaa sitte ite se harjata... ja kun mies käyttää koiran iltalenkillä, ni sit se pyytää mut laittamaan aamunappulat turvottumaan, vaikka se ite menee sitten raksupussille lenkin jälkeen ja antaa koiralle pari nappulaa "iltapalaks". eilen mies teki itelleen lihapiirakkaa nakeilla ja kun mä leikkisin Minjan kanssa, ni pyysin tekee mullekin. no teki kyllä, mut sit kaikki murenat oli pitkin pöytiä ja kun niistä naputin, ni vastas "tein mä siinä sullekin ruokaa" minä: "et säkään siivoo mun jälkii jos mä teen meille syötävää". oli hiljaa... pitäiskö munki alkaa sit aina pyytää et tuu tyhjentää astianpesukoneesta aterimet tms... "osallistumista"...

meil ollaan nyt sit useampana yönä kestoiltu... oon ite ihan höyrähtäny hommaan ja sanoinki miehel et vitsi, mä haluan nähdä sen päivän ku meil ei oo yhtään kertsiä talossa.. ja ostamani R&R AIO oli sopiva eli hommaan semmosia lisää, ni ei voi valittaa että ois vaikeeta. nyt ku oon tässä muutenki lähipiirissä jutellu kestoista enemmän ja ihmiset on nähneet niitä Minjan päällä, ni on ruvennu risoo kaikkien kommentit... miehen äiti on kyllä kiinnostunut kestojen kankaista ja kysyny et miten niitä käytetään, ja on niiden suhteen myönteinen, mut sit kuitenki saattaa naureskella et oho, onpas paksu paketti (vaikkei tytön päällä oleva edes ois kauhean paksu) tai höpötellä tytölle "ei mummi ymmärrä näistä ekopaketeista kyllä mitään" harmittaa niin... ja sit jos ihmiset ei keksi muuta moitittavaa ni kysytään että no toimiiko noi (ei todellakaa, kuha tykkään vaihtaa joka pissan jälkeen puhtaat vaatteet)... mies on kyllä tsempannu kestojen kanssa ja on vaihtanukki niitä useamman, ku yks päivä sanoin et älä nyt mitää kertsiä laita ja loppupäivä meniki sitten näyttäessä mikä vaippa seuraavaks.. ;)

meen ens keväänä tekee 6vko harjoittelun ja Minja on sen aikaa kotona juurikin miehen äidin hoidossa.. mietin jo kauhuissani sitä kertsimäärää jos hän ei suostu käyttää kestoja Minjalla, vaikka hommaisin niitä AIOja.. :ashamed:

soseet tällä hetkellä listalla: maissi, päärynä, bataatti, porkkana, mango... peruna ei tainnu sopia ku annoin peruna-porkkanavelliä, koitan vielä toisenkin kerran että saan varmuuden (ku samoihin aikoihin meil oli rotatehoste, nan 2 maistissa). tänään kokeillaan kukkakaalia. Minja söis mangoa vaikka kuinka. mut kasvissoseiden kanssa menee vähän päristelyks ja pelleilyks. mut pakko niitäki on saada menee, et voidaan joskus jotai lihaaki lisätä ruokavalioon. päärynä-naudanlihasose, maistuis varmaan sullekin :LOL:

Talvis ja Minja 4,5kk
 

Yhteistyössä