~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

SuukkoSuulle en juurikaan enää imetä päivällä. Vielä viime viikolla imetin kyllä aamulla, illalla ja yöllä tosin nyt pari päivää oon imettänyt vaan yöllä ja viime yönä en oikeastaan sitäkään...no kerran imetin. Ilmeisesti maitoa ei vaan tuu riittävästi ja sit alkaa puremaan...no ainakin nukkuiviime yönä paremmin ku öinä joilloin on ollut rintaruokinnalla. jospa vastike sit auttais yöuniin lopullisesti. :heart:

TA ihanaa, käsityömessut =) missäs semmoiset on? :p

ja korvikkeista piti mun kysymäni... mitä eroa on nan 1 ja nan 2 korvikkeilla? joku mikrogramma jonkin ravintoaineen kohdalla? ei ymmärrä...

niin tosta miehen suhtautumisesta kestoihin, ensimmäinen valinta hoitopöydällä ois tietty maissivaippa.. ja kun sanoin sen et tulispa semmone päivä ettei käytettäis ollenkaan kertsejä, ni sit sanos et eiku pitää hommata semmosia (kertsi)housuvaippoja, joiden kans on helppo liikkua.. siis ukko on bongannu jonkun pampers active fit -mainoksen... mä vastasin et kyl kestoistaki saadaan ohut paketti ku ostetaan mikrokuituimuja, jos tuntuu et kestot haittais liikkumista -> taas hiljaisuus...

et mikä siinä on, ku aina yritetään löytää kestoista jotain, mikä tekis niistä huonompia ku kertseistä??? hitto et rupee ihan kiehuttaa ku tätä kirjottaa... joskus aiemmin kerroin mun tädistä, joka raskausaikana totes mun kestoajatukseen "katotaan vaan ku arki koittaa".. näki nyt 2vko sit ku vaihdoin Minjalle keston ja möllötti suu auki.. tais joku kommentti tulla paksuudesta, mut koitti kumminki näppituntumalla miltä tuntuu.. ja toinen täti oli huolissaan mun jaksamisesta... |O

Talvis ne on niitä ihmisten typeristäkin typerimpiä ennakkoluuloja! Ne ite ei ota kestoista selvää eikä muutenkaa niihin perehdy/niitä käytä ni silti aletaan mussuttamaan kestojen sitä ja tätä ja tota -huonosta puolesta. Mä en huomaa kestoilusta mitään huonoa! :heart: Iho pysyy TOSI hyvänä, EI pääse mitään kamalia kemikaaleja pojan iholle, luontoa säästyy, kuosit on ihania ja vaippoja on kiva hypistellä jne jne jne! No halpaa tää ei oo, ku oon hurahtanu, mut yks lysti. Pääasiat on noi edellä luetellut ja juurikin se, et mie jaksan ja elämä on värikkäämpää. Vaipanvaihtoki o paaaaaljo kivempaa näteillä vaipoilla ja hyvällä omatunnolla kuin jollain maailmaa monin kerroin tuhoavalla kertiksellä!

Ja mie oon kummiski kertiksiiKIN käyttäny pojalla. Siten mulla EI ole ennakkoluuloja niitä vastaan vaan tietoa. Ne oikeestikin HAISEE jo HETI ekan pissan tultua! Kestot ei. Ja se lemu ku kakka tulee, huh huh! Kestoistaki sen haistaa, et on tullu mut ei tuu nii karsee löyhkä. Ja sit se vaipparoskis! Sitähä pitäs olla joka pvä viemäs roskiin jos mielis ettei haisis. Ja kertiksissä on myös niitä kemikaaleja, eikä oo juurikaan tutkittu mitä ne vauvalle tekee. Mut kukin valitsee oman tapansa...

Mie oon onneks kuullu pelkkää hyvää kestoilusta, tai sit on oltu vaa hiljaa. Yks mu kaveri aluks kyl sano, et typerää touhua yms. ja VVV:stä (eli ku sanoin sillo, et meinattas kokeilla sitä vauvojen vessahätäviestintääkin) et idioottien hommaa. No mie et no aattelepa kuule iha rauhassa tol tappaa, se ei mua hätkäytä. Mie aion näitä kokeilla ja sillä selvä. Ja sano se senkin, et no kuule ne vaipat haisee iha karmeelle eikä pidä yms yms. No kai jos kestoilija ite on tunari ni ei kai se toimikaan! eli jos säilyttää väärin eikä anna vaippojen eka tulla kunnon imuun/ hanki oikeanlaista syysteemiä vauvalleen. Mut on hänkin aatellu, et vois taas koittaa mahd. seur. lapsen kans kestoilua :D Ku sillonha kokeili v.2005, mut voinpa sanoo et nyt on niinku "pikkasen" parempia kestoja ja muutoinki kestoilu on kehittyny iha valtavasti niistä ajoista!

Talvis Kuulostaa niin tutulta tuo että sinä joudut osallistumaan myös :D Meillä mies menee kyllä ihan mielellään nukuttamaan vaunuihin. Mutta minun täytyy pukea Nuppu. Jos minä menen nukuttamaan vaunuihin, niin tottakai minä puen silloinkin :saint:

Kiitos vastauksista juoman suhteen. Täytyy varmaan tuollaista nokkamukia kaupoista katsella. Tosin nyt ei olla menossa kyllä sellaiseen kauppaan, mutta täytyy antaa tuttipullosta sitten vesihörppy siihen asti. Vaikka ei tuon sosemäärän kanssa vielä paljon nestettä tarvita :D
Kysymys nokkamukista :attn: Onkohan parempi sellainen, josta saa vettä kallistamalla vai sellainen, mistä pitää imeä? Googletin niitä äsken ja näkyi olevan +6kk. Mutta ei kai sillä ikärajalla muuten ole väliä, mutta ei välttämättä osaa pienempi siitä juoda?

Talvis mullekkin sanottiin raskausaikana et katsotaan vaan ku vauva syntyy. ja niinhän siinä valitettavasti kävi etten jaksanut perehtyy vaippoihin enää vaativan vauvan kanssa.Ois pitänyt silloin raskausaikana perehtyy ja harjoitella niiden ominaisuuksia/käyttö jne...mutta silloin sitä ajatteli et kyllähän sen vauvan kanssa ehtii...eihän vauvat vaan ku nuku ja syö :whistle: , no toisin kävi. ens kerralla fiksumpi ;) :heart:

Chamorphis
TA meillä kans poika puri ekojen hampaiden yhteydes... Mä muutaman kerran vähän kovemalla äänellä totesin AUTS! Ja samalla äänellä et ei saa purra äitiin ottaa kipeetä niin lopetti sen.. Pelästy sitä kun ite vaistomaisesti tuli se Auts niin lujaa...
Sompio meillä on sellanen taikamuki missä on se venttiili. Tällä hetkellä kyllä juotan ilman venttiiliä kun meinaa mennä leikkimiseksi se juominen. :D Hassu juttu kun muutaman kerran antanu lypsettyä maitoa siitä mukista niin melkein irvistää! Todennu vissiin et hetkinen seis tää maito ei tuu nyt ihan sieltä oikeesta paikasta! :LOL:
Suukkis me kans alotettiin viikonloppuna toi unikoulu kun mennään parin tunnin pätkissä yöt... Ennen sitä nukku jostain 20-22/23 sit siitä parin tunnin välein herää... Kolmen yön unikoululla 20-22.20 sit 01.45-03.20 huutoa parkua ja valvomista! :kieh: :kieh: :kieh: Ei niinku siis mitään vastaavaa hyötyä ollu tähän asti! Niin no tissiä saa vasta neljän jälkeen, mutta muuten ei oo ollu hyötyä... Se huutaa sen 1,5 tuntia tissin perään vissiin ja sit herää kunnolla eikä millään meinaa nukahtaa uudestaan! :headwall: :headwall: :headwall: Pikkusen meinaa ruveta olemaan pälli kireellä, kun teet sä mitä tahansa niin ei vaan nuku ton pidempiä pätkiä! :kieh: Tosin meillä on räkätauti kyllä osaltaan vaikuttanu uniin et saas nähä muuttuuko tahti sittenkään ku tauti rupee oleen voiton puolella... Taas yrjöö ruuat muutaman kerran päiväs, kun tulee limaa... Ja ei sit millään meinaa suostua juomaan sellasta lääkettä mikä palauttais nestetasapainon. :headwall:

Cham ja poika 9 kk ja 2 päivää!

Chamorphis
Suukkis no siitä tassuttelusta ei aina oo apua. Meillä tuntuu toimivan parhaiten se, että taputellaan pyllylle. Sit mä usein silittelen kädestä niin se rauhottaa joskus. Mies hoiti unikoulua viikonloppuna, mutta nyt hoidan minä enemmän, kun miehen kuitenkin pitää töis käydä. :/

Suukkis Teillähän syödään sitten jo hyvin soseita :heart:

Cham Saitteko muuten mitä selville siinä testauksessa? Vai pitikö tuloksia vielä odotella?
Toivottavasti unikoulu alkaisi tuottamaan tulosta :hug:

Mitä muuten teidän mielestä tarkoittaa "löysin käteni". Vauva-kirjaa täyttelen ja en oikein tiedä mikä vaihe tuohon pitäisi laittaa.
Samoin "istuin nojaten tukeen". Miten teidän mielestä pitäisi silloin istua?

Voi että kun jäänyt aika vähälle täyttäminen ja kaikkeen en osaa enää vastata. Muutamia juttuja pystyy varmaan täältä ketjusta lukemaan kun vain viitsii selata taaksepäin.

Sompio ainaki toi istumine o mu mielest sitä, et jännittää kroppaansa eikä het tuu iha veteläks ja keikaha nurin :) Ja löysin käteni.. hmm.. ehk sitä ku enempi ja enempi pistää käsiä suuhun ja hoksaa, et ne kuuluukin omaan kroppaan eikä vain oo jotkut häiritsevät ulokkeet tos edessä :D

sompio "löysin käteni" olis ehkä sit kun se lapsi osaa käytellä käsiään tahdonalaisesti... Eli jos haluaa lelun niin osaa ottaa sen. :) Ja toi istuin nojaten tukeen vois olla se kun meillä nyt menossa. Eli Myy istuu itse lattialla tyynyyn nojaten... tai siis istuu itse ja joskus nojailee. :)

Suukkis tosi hienoa et Atte on alkanu syömään soseita noin hyvin! Eihän tossa oo enää mitään ongelmaa. :D Hyvä homma! :heart:

kestovaipoista.. mä olin vakaasti päättänyt yrittää ainakin osakestoilua mut en oo saanu hankittua vaippoja. :/ Ensin en tienny et mitä hankkis, sit tuli eteen rahakysymys. Mä tiiän et ne kyllä maksaa ittensä takaisin mut kun se on niin iso kertapanostus ja me ollaan tosi pienituloisia niin ei oo varaa laittaa montaakymmentä euroa kerralla vaippoihin... Ja oon ollu myös ihan saamatonkin. Mulla ei ois mitään niitten käyttöä vastaan. Jos joku tois mulle kassillisen kestoja niin voisin kyl osakestoilla... :LOL: saamaton mikä saamaton.

chamille ja suukkikselle tsemppiä unikouluihin! :wave:

sompio meillä joskus tyttö juo vettä ihan kunnolla, joskus ei kelpaa ollenkaan. Juo sekä pullosta että sellasesta taikamukista. :) Vähän miten milloinkin.

Talvis mun käsityksen mukaan niillä NAN1 ja 2 ero on ainakin raudan määrässä. :) En oo ihan varma... Me muuten vaihettiin Semperin maitoon. On aika paljon halvempaa ja ei tyttö ollu vaihdosta moksiskaan... ;) Iso NAN maksaa 1,20 ja iso semper 0,95 euroa...

Meijän Myy se vaan on kipeä. :( Viime yö meni ihan hyvin onneks, muutaman kerran heräili tuttia itkemään ja kerran syömään. Nenää niistin joka kerta pikkuniistäjällä kun se siellä itkeskeli. Nyt nukkuu ihan rauhallisesti. Ja hengitys näyttäisi kulkevan ihan hyvin vaikka vähän tuhiseekin kun nenä on tukossa. voi mun pientä. :ashamed: Mut silti on ollut ihan reipas ja kohtalaisen hyväntuulinenkin tänään. Ehkä vauvat ei osaa niin ahdistua tuosta nuhasta. Taitaa äitiä ahistaa enemmän... Jää kyllä muskari väliin huomenna. :(

No, nyt käsityön pariin. Puikoilla Baktus ja Puro. ;)

EM ja Myy :heart:

Sompio Mä en tiedä mistä mulle on sellanen pelko jääny, vaik pienenäkin asuin omakotitalossa ja ulko-ovet kaikki aina auki. Ehkä mä vain olen tottunut asumaan kerrostalossa.
Hyvää myöhästä 5kk:ta :)
Meillä on taikanokkamuki ja se on ihan hanurista, Roni suuttuu sille ja paiskaa mäkeen. Se on aika hassun muotoinenkin. Tavallisesta nokkamukista menee helpommin meillä ainakin.
En osaa sanoa, mikä olis se et millo löytää kädet, hmm.. olisko sillo ku niit vähän osaa käyttää?
Ja tosta istuin nojaten tukeen, niin sehän olis sitte kai sillo, ku on sylissä pyngänny ittesä ylös.

alley Miä annoin Ronille vähän kerrallaan ja yritin pitää vähän taukoja, sitten kun oli tyytyväinen niin en antanu yhtää lisää. Roni oli kyllä tosi kova puklailemaan.
Se on totta, että kyllähän sitä itsekin tietää, mikä lapselleen olisi parasta, mutta jos ei vain pysty niin ei pysty. Mulla imetys sattui syystä tai toisesta aivan tolkuttomasti, enkä mä sitten kestänyt sitä kuin kuukauden verran. Kyllä muutamalta tutulta tuli kommenttia mutta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kyllähän se pahalta tuntuu kuulla sellaista, mutta jos parhaansa tekee niin se riittää :)

EM Paranemista pikkuiselle :hug: Ronillakin on kaiken laisia leluja (ollaan ostettu vaan 1, niitä vaan on ilmestyny) mutta kaikki muu kiinnostas enemmän, ämpäri, tietokone, koirankuppi, mun Aku Ankat jne.

Toivova-84 & Uni ja Kehitys Olen kuullut tuon suuntaisen jutun. Siinä oli lähinnä että unen aikana kehittyy ja erittyy kasvuhormoonia ja jos nukkuu huonosti niin..
Mulle aika yks lysti, kaikki lapset on kuitenkin erilaisia, mitä väliä jos oppii kuukauden myöhemmin kävelemään kuin toinen :)

Talvis Ne korvikkeet on eri ikäsille, eri määrä rautaa.
Ihmiset on ennakkoluulosia, siks sellaset jotka ei tiedä mitään kestoista niin levittelee vaan niitä negatiivisia asioita joita kuvittelee olevan tai jota on kuullut muualta huhuna.
Miehel ei kyl yllättävää kyllä ollu mitää ennakkoluuloja siihen asiaa.

Kestot vai kertikset Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Jos olis mun rahoista kii, niin olisin ainakin kokeillut kestoja. Pihiyttäni päädyttiin kertiksiin. Mä kun olin monta kuukautta ennen Ronin syntymää työtön eikä ollut mitään tuloja, niin eipä siinä paljoa vaippoja osteltu. Enkä mä nytkään saa kuin minimit, joten ikuisella säästölinjalla ollaan, mutta siihenkin tottuu.

Saa nähdä, meneekö tämäkin päivä sylipäikkäreillä niin kuin eilen. Yritän nyt laittaa vähän myöhemmin päikkäreille jos nukahtaisi paremmin. Eilen laitoin pullon kanssa pinnikseen ja luovutin kun Roni kouhkasi siellä puol tuntia. Syliin sitten nukahtikin nopeesti.
Aamukaurapuurokin on alkanut taas maistumaan oikein innolla, kun oon lisännyt siihen kesällä tekemääni karviaissosetta pari lusikallista :)

:wave:

Meillä tosi hyvä yö takana :D poika nukahti 20.30 ja nukkui aina n. 04.00 asti, ilman mitään ähinöitä tai tutti- leikkejä. neljältä syötiin, molemmat tissit, ja nukahti takaisin omaan sänkyyn. ja yleensä kun siinä kuuden kieppeillä alkaa heräilemään ja pitää ottaa meidän sänkyyn, niin nyt miehellä soi kello 08.00 ja poika senkun nukkui :) sanoin miehellekin että käy katsomassa että se hengittää. joskus puol ysi hain sen mun viereen ja siinä pötköteltiin vielä puol tuntia, poika naureskeli ja jutteli ja mä sain torkkua. nyt on niin levännyt olo :)

jaahas, nyt täytyykin alkaa syöttöpuuhiin, käy niin kova käsky :)

meidän poika on nyt sitten vakaasti päättänyt kiusata äitiään ja isäänsä yöllä. Heräs joskus puol 11 yöllä Eikä meinannut millään rauhoittua. En tiiä onko tässä 6,5kk+ iässä joku eroahdistus vai mitä ihmettä ku valvottaa yöllä.Itkee jos ei saa olla sylissä. Tissiä ku ei enää huoli. pari päivää puri ja mä kielsin ja nyt sitten ei enää ees halua tissiä. itku tulee jos tarjoo. Äkkiä se sit kuitenkin muuttui ku ennen itku tuli ku tarjos pulloa. No edelleenkään ei kelpaa ku aventin pullo. Yöllä syö vielä sen 3kertaa, mut nyt on sit lisäksi tullut noi ylimääräiset heräilyt.

Sompio mä oon vauvakirjaan kirjoittanut et löysi kätensä silloin ku rupes niitä tutkailemaan eli joskus alle 3kk ikäisenä. ja sitten kirjoitin perään koska oppi käsiä enempi käyttämään, koska otti esineen käteen jne... istumisesta laitoin ekan päivämäärän ku halus sylissä aina vaan istuu. sitten ku oppii istumaan vähän tukevammin ni laitan taas et nyt oppi istumaan kunnolla. :D

Suukkis kiitos, nyt näyttää jo vähän paremmalta et ei oo niin räkäinen. :flower: No Atte on sit makeen perään... :D

TA semperiä saa ainakin meidän S-Marketista. :) Voi sentään, toivottavasti se teidän poika alkaisi nukkumaan paremmin. :hug:

toivova hieno yö! Onnea! :heart:

zoe niinhän se on... eipä mekään olla itse ostettu leluja... siksi ostettiin tuo, vähän niinkuin puolivuotislahjaksi. :D kiitos vain, kyllähän tuo jo vähän vähemmän räkäiseltä vaikuttaa.

Meillä tyttö nukkui yllättävän rauhallisesti. heräs syömään kahen aikaan ja sit nukkui ihan nätisti 6.30 saakka. :) En tiiä vaikuttiko se kun laitettiin tyttö nukkumaan äp makuupussiin... se tuntuu vähän hillitsevän noita yöllisiä jumppaharjoituksia....
Tänään Myy kääntyi äsken itse toisen kerran... :LOL: hitaasti mutta varmasti... tai ei niin varmastikkaan... :LOL:

EM ja Myy :heart:

Yhteistyössä