~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

HanTa Mä luin just mummilassa noita ruokaoppaita ja muistaisin, että myös jogurtti laskettaisiin niihin maitomääriin. Mutta en ole varma :attn:

Vilma Koita ottaa rennosti, ei se Elmaan iske :hug:
Mutta sitten kun täälläpäin alkaa olla enemmän sitä liikkeellä niin sitten me ollaan kyllä varuiksi enemmän kotona ja vältetään esim. ostoskeskuksia se pahin aika.

Meilläkin hyvä yö takana, vaikka tissille sitten nukutinkin. Kymppiin asti syliteltiin ja lauleltiin mutta ei se uni tullut. No, ei sen nyt väliä...
Meillähän kyllä nukahdetaan usein myöhempään kuin muilla, mutta yleensä meillä nukutaan aamulla kasiin asti. Kuuden herätyksiä meille ei juurikaan ole.

Tiiättekö mitä... Meillä on kai joku käynyt illalla terassilla... Ainakin toinen mun pihakenkä oli keskellä takapihaa ja mies sanoi että ihan niinkuin nukkumaan mennessä olisi nähnyt jotain vaaleaa pihassa mutta ei ajatellut sitä sen enempää. Sanoi, että luuli vaunukopan jääneen yöksi terassille. Sanoinkin, että jos vastaavaa epäilee jatkossa niin räppää kaikki valot pihaan päälle. Itseä kyllä nyt alkoi pelottaa...
 
ta meil menee maito ihan sitä alarajaa hipoen...
700ml pitäis päivässä vähintään mennä... niin meil menee n. 600... maitopuurolla saatiin 600 muuten on mennyt 500...
ja poika on ollut tyytyväinen... tosin nestettä pitäis vissiin vieläkin saada enemmän menee, viimeks verikokeessa valittelivat vähän pojan kuivakkuutta...
mutta kun ei se uppoa se maito sinne mahaa...juo just sen verran kun huvittaa.
 
HanTa Juoko Kimpsu vettäkään? Saisi siitä nesteitä. Ja juoko sitten maitoa jos vähentää hieman soseita? Vai onko se sitten huono juttu jos vähentää? Mä en muista teidän ateriarytmiä, mutta tän ikäinenhän ei tarvi vielä 5 ateriaa, vaan maito pääasiallisena riittää vielä kuitenkin? Tai ainakin niin sanotaan imetyksestä, että maito on pääravintoa. Kai se sama pätee korvikkeeseenkin?
Tai siis sekavasti kirjoitettu, mutta tarkoitin että soseet eivät veisi liikaa maidolta masussa tilaa?
 
Onko teillä jollain sellainen Libero-pakkaus, jossa on se koodi? Kun pupu-merkkien tilalle on tullut ne koodit mitkä syötetään Libero-sivuilla. Mä onnistuin tietty repäisemään sen koodin rikki avatessani pakkausta :ashamed: Montako kirjainta siinä koodissa on? :attn:
 
HanTa juu ei meilläkään mee sitä 7 desiä ei sitten millään! Ehkä just menee sellainen 5-6 desiä. Mut ei tuota lasta voi pakottaa maitoa juomaan, en siitä stressaa turhia. Älä sinäkään. :D Ootko koittanu antaa vettä aina välillä? Joskus meijän tytöllä on selvästi vaan jano kun touhuaa ja maitoa se ei janoonsa oikein juo... yhdistää sen aina ruokaan. :D Ne jukurtit lasketaan mukaan. :) mä en lähtis kiinteitä missään nimessä vähentämään jos on jo johonkin määrään tottunut. Jotkut lapset vaan juo vähemmän. :) JA entäs ne jotka imettää? Eihän ne nää kuinka paljo se lapsi syö... et ei se musta niin millin päälle oo.

sompio hui! toivttavasti olis ollu vaan joku koira?

Vilma turha sitä possulunssaa on nyt pelätä näin etukäteen... pesette aina kädet kun tuutte ulkoonta tai kaupasta, annat tytölle vaikka vähän maitohappobakteeria... ei siinä oikein muuta voi tehdä. :/ Jos se tulee niin sit vaan hoitoon. :hug:

Tyttö heräsi seitsemältä! Mä en ala kun se on siirtynyt takaisin tuohon vauvarytmiin eli syö yölläkin neljän tunnin välein. Viime yönä söi klo 23 ja 3. Mä en kyl usko et sillä oikeesti nälkä on kun syö päivisin niin hyvin, se on vaan opittu tapa. Täytyy lähipäivinä koittaa nukuttaa se uudestaan ilman maitoa. Uskon et se kyl nukkuis ihan hyvin ilmankin. :)
 
EM Sama juttu, meilläkin tuntuu tuo tissittely yöllä olevan tapa :kieh: Viime yönä söi kaksi kertaa, mutta ei kovin paljoa. Lähinnä halusi kai tissille nukkumaan. Yritän rauhoittaa aina ensin muuten ja jos ei onnistu niin sitten vasta otan tissille. Ja aamulla oli 2 h hereillä ennenkuin neidille kelpasi aamun eka tissi. Eli kyllä sen yösyömisen voisi lopettaa, mutta en halua huudattaa :ashamed:
*muoks* Ja ei kai se neste millin päälle olekaan, mutta jos on todettu jo kuivumisen merkkejä niin silloin mun mielestä pitää yrittää saada sitä nestettä enemmän.
Ja toivottavasti olisi ollut vain koira, mutta luulisi koiran pitävän meteliä, ainakin jotain kolinaa kenkien kanssa...
 
Onko kenellekään tullut mitään oireita sitrushedelmistä? :attn: Siis vauvalle?

Kun Nupulla on ollut viime aikoina enemmän ja vähemmän punainen peppu. Aikaisemmin on peppu pysynyt tosi hyvänä. Aloin tänä aamuna miettimään, että tähän asti mä olen juonut omaa viinimarjamehua, mutta vaihtelun vuoksi olen juonut nyt 2-3 viikkoa kaupan appelsiinituoremehua. Samoin satsumia olen syönyt paljon. Voisiko vaippaihottuma johtua siitä? Kun muualla kehossa ei ole mitään ihottumaa.

Voi pimpula, kun Nuppu on tehnyt totaalisen tissilakon tuohon vasempaan tissiin. Ennen söi unisena edes siitä hyvin. Nyt ei ole moneen yöhön syönyt siitä muutakuin että olen oikean tissin puolella ja syötän siitä yli.
 
sompio ja HanTa ai joo mulla meni vähän ohi toi et oli jo kuivumisen merkkejä havaittu... aika jännä sinänsä. Soseet on kuitenkin kans aika täynnä vettä, ja ei meil ainkaan mitään kuivumisen merkkejä näy tytössä vaik juo vähemmän vielä... mut verikoe onkin aika tarkka... mä vaan seuraan et iho on kimmoisa ja et aukile ei oo lommolla....
 
Toinen päivä kotona. Yritän ehtiä laittamaan synnärikertomusta.

Eli maanantaina oltiin siellä tarjonnantarkistuksessa jossa todettiin perätila. Saatiin aika tiistai päivälle suunniteltuun sektioon. Ilta meni hyvin laitettiin asuntoa ja sairaalakassia kuntoon. Jätettiin kutenkin osa pakkaamatta ajatuksella että ehtiihän sitä aamulla :) No sitten kahen aikaan kävin vessassa ja oli menkkamaista jomotusta alavatsalla. Soitin parin tunnin päästä synnärille kysyäkseni, kuinka herkästi pitäis lähtee tulemaan. Lääkäri oli edellisenä päivänä kehoittanut soittamaan ajoissa, jotta voitaisiin lääkityksellä sitten supistukset lopettaa, jotta suunniteltu sektio voidaan toteuttaa. Sanoi, vaan että on niin pitkään kun pystyy, kohdun kaulan ja suun kehitykseen menee aikaa.

Lepäilin siinä sitten muutaman tunnin kunnes viiden jälkeen tuli ensimmäinen kivulias supistus, sanoin miehelle, jotta menee suihkuun jos täytyy lähteä. Miehen tullessa suihkusta meni vedet. Sitten soitin äkkiä vanhemmilleni että tulevat huolehtimaan koirat aamulla ja synnärille että tullaan. Sen jälkeen tilasin ambulanssin, perätila vauvalla kuulemma saattaa napanuora luiskahtaa ulos kun vedet menee ja lääkäri siitä sanoikin, että pitää makuuasennossa mennä.

Muutama kipeä supistus tuli odotellessa ja joka supistuksella lorahti lisää vettä. Synnärillä vietiin suoraan toimenpidehuoneeseen ja laittoi käyrille ja tarkisti vielä ultralla että vauva on perätilassa. Sitten tarkisti kohdunsuun tilanteen ja olin 4cm auki. Lääkäri tuli paikalle ja alkoi tapahtumaan, ottivat verinäytteitä ja laittoivat tippaa. Sali vapautui juuri sopivasti ja pääsin sinne puolen tunnin päästä synnärille tulosta. Sitten laittoivat lisää härveleitä mittaamaan ruumiintoimintoja ja puudutteen, joka oli aivan ihana. Kaikki kivut menivät sen siliän tien. Leikkaus meni hyvin, ja tyttö syntyi klo 7.08.

Kolme kertaa sain tytön nähdä ja sitten veivät hänet isän hoiviin. Minut vietiin valvontaosastolle, josta 3 tunnin päästä pääsin osastolle miehen ja vauvan luokse. Neljä päivää oltiin sairaalassa ja eilen siis kotiuduttiin. Kaikki on mennyt ihan ok, pientä huonoäiti oloa iltaisin, jos vauva kitisee eikä rauhotu nukkumaan. Rinnat myös aukesivat jo sairaalassa ja nyt vasta pystyy uudestaan joka syötöllä imettämään. Mies on onneksi aivan ihana, tukee ja pärjää vauvan kanssa yhtä hyvin kuin minäkin. Ilman miestäni en pärjäisi luultavasti ollenkaan.

Tyttö syö tällä hetkellä pääasiassa korviketta, kun odotellaan maidonnousua, mutta hyvin pärjää ja paino lähti sairaalassa jo ekan laskun jälkeen nousuun, ollen 200g syntymäpainosta lähtöpäivänä. Illat on välillä tosiaan hankalia, varsinkin edellisilta, kun uuteen sänkyyn olisi pitänyt nukahtaa. Yhdeltä päästiin nukkumaan, niin että tyttö nukkui koko yön kainalossa :) Iltapäivällä muutettiin sängyssä peiton asentoa ja tehtiin siitä pesämäinen, niin kuin sairaalassa oli, ja nyt on nukkunut jo melkein 3h putkeen siellä.

Tyttö syntyi siis 27.10 klo 7.08 rv 40+0. Strategiset mitat 3580g ja 50cm, keskiverto tyttö siis :) Apgar pisteitä saatiin täydet 10.

Alley ja "ninni" 4vrk
 
Onneksi olkoon Alley :heart: :heart: Hienoa, että kaikki meni hyvin :heart:
Äläkä tunne huonoäiti-fiilistä. Lapset itkee ja on rauhattomia vaikka tekisi mitä ja mitään rytmiä ei välttämättä noin pienellä vielä ole. Meillä valvottiin järjestään 1-3 asti yöllä ekoilla viikoilla. Oikein paljon jaksamista ja imetä niin paljon kuin vain jaksat niin maito lähtee paremmin nousemaan :hug:
 
sompio vettä jos yrittää tarjota pojalle niin on sama kun yrittäis kaataa myrkkyä jätkän suuhun... eli ei kelpaa.
en mä oikein väkisinkään viitsisi lasta juottaa...ja kyllä niitä soseita menee.
Ei niin tarkkana olla että oho nyt nukkui "ruoka-ajan" ohi että mitäs nyt tehdään...
maitoa kuitenkin tarjotaan yöllä ruuan päälle ja aina unille mentäessä tarvittaessa ja muuten vaan.
Mutta ruokaa syö kyllä se 3-5 kertaa päivässä... eli aamupalaa, lounasta, välipalaa, päivällistä ja iltapalaa... jollain kerroilla menee koko purkki toisilla taas pari lusikallista.
ja joo sitä oon tehnyt että jos on hirveen niukka maitopäivä niin en anna sosetta niin paljoa vaan yritän tuputtaa sitä maitoa.. mutta tääkin on vähän siinä ja tässä kun sit poika lakkoilee vielä enemmän... siis söisi mielummin vain lusikoitavaa ruokaa kuin maitoa...


sompio nuo kuivumisen merkit liittyi kimpsun kuumeeseen... ja kun poika oli kovin kipeä, ei häneen uponnut ei sose eikä maito...
mutta joo ei mullekkaan 39 asteen kuumeessa mikään maistu.
mut siitä jäi vaan jotenkin päälle toi hirvee vahtaaminen että saako nyt varmasti tarpeeksi nestettä.

sompio meillä lehahti pojan naama punaiseksi todennäköisesti appelsiinista, kun ekan kerran sai... sen jälkeen ei oo tullut mitään...
nyt sama mandariinin kanssa... siis olin fiksuna ostanut kivoja yhdistelmä soseita jossa oli näitä makuja.

alleylle ja "ninnille kovasti onnea.
 
Moikka kaikille! Mäkin pääsen nyt sitten siirtyyn tälle puolelle. =)
Meille syntyi keskiviikkona 28.10 pieni poika! :heart: Vauvan mitat oli 3510g ja 52cm.
Kirjottelen myöhemmin enemmän synnytyksestä.. Eilen päästiin sairaalasta ja nyt harjotellaan kotona vauva-arkea! :heart:

Kia ja poitsu 3 pvää
 
HanTa No ei ollut mun neuvoista sitten mitään hyötyä :D
Mutta hyvä juttu että se kuivuminen oli vain sen kuumeen aikana, ei siis koko aikaa. Kipeänä kun ei tosiaan maistu kunnolla mikään.

Kia Oikein paljon onnea pojasta :heart:


Kummituspojan nimpparit meni hyvin, vaikka ne unohdinkin. Vietiin lahjaksi mun 15-20-vuotta vanha hyväkuntoinen Ilves-muki ja tykkäsi. No, oli mukin pohja täynnä kolikoitakin =) Mutta ei kavereilla ainkaan ihan heti pitäisi tulla samanlaista mukia vastaan :saint:
 
Kiia ja Alley onnea kovasti!! :heart: :heart: Tervetuloa tänne keskustelemaan. :)

Meijän Myy on tänään yskinyt ja nenä on ollu aika räkää täynnä... ei perhana jos se tulee kipeeks. :/ Nostettiin sängyn päätyä ja niistettiin sen nenä tuossa kahdeksan aikaan niin eikös se herännyt sieltä ihan. No otettiin tyttö sit hetkeks syliin olkkariin kattelemaan telkkaria, tunnin se killitteli hereillä ja sit meni nätisti takas nukkumaan. :)

ne näppylät on poskissa edelleen, ja must tuntuu et niit on vähän leuassakin. Mut nyt mä alan vähän kallistua siihen et noi mitä nyt on poskissa olisivat vain tytön ihon reagointia kylmään ja kuivaan ilmaan. Eli kuiva ilma + sylki ja kuola + tutti + soseet naamalla viis kertaa päivässä + atooppinen iho = näppylöitä ja ihottumaa.

noh, nyt painun suihkuun ja nukkumaan. =) :wave:
Rauhallisia öitä! :heart:

EM ja Myy viikkoa vaille 6 kk :heart:
 
päästän teidät jännityksestä voi elämä mä olen kipeä, enkä siis raskaana :(
viime yö meni täysin pelastusarmeijalle, kun menkat päätti sitten alkaa... mahaan sattuu vieläkin aivan vietävästi... yöllä ei vienyt edes panakodit kipua pois :(
 
EM Kuinkas Myy voi tänä aamuna? Toivottavasti ei ole kipeä :hug:

HanTa Olin ainakin hengessä mukana :D

Meillä olisi ollut muuten kohtuuhyvä yö, mutta kuuntelin koko yön että onko terassilla joku :ashamed:
 
Alleylle ja Kiialle suuren suuret onnittelut :heart: Ja tervetuloa tänne puolelle! Mä kirjoitin Dsarialille jo pitkät pätkät noista huono äiti asioista, enkä viitsi nyt alkaa itseäni toistamaan. Mutta mä tiedän ihan älyttömän hyvin tuon tunteen. Mä olin alussa ihan sekaisin, hyvä kun muistan siitä edes mitään. Pitää olla armollinen itselle :hug:

Kiitos kun rauhoittelitte mua sikalenssu asiassa! Mä nyt vaan oon tällanen, saan kauhun kehän aikaiseksi asiasta kuin asiasta. Me otetaan Elmalle nyt se pneumo. Ostetaan se itse. Mua rauhoittaa se, et se voi estää vakavia jälkitauteja. Elma ei oo koskaan ollut kaupassa muutakuin hyvin suojatuissa vaunuissa. Mut nyt en vie enää niissäkään. Sanokaa vaan ylivarovaiseksi, mutta koska meillä ei oo tarvetta viedä sitä julkisille paikoille niin ihan hyvin voidaan tää virusaika jatkaa samaan malliin.

EM, toivottavasti Myy ei tule tuon kipeämmäksi. Paranemista :hug:

Hanta :hug: :hug:

(.) Voi mun pientä tyttöäni! Nukkui viime yönä 20-04.30! Ja ähinä ongelman ratkaisin siten, että siirrettiin pinnis ihan meidän sänkyyn kiinni. Voin unissani vaan lykkiä tutia suuhun. En tiedä rauhoittiko tuo tyttöö jotenkin kun ähinä oli tosi vähäistä. Vähän ennen puolta yötä pyöri (oli ennen ruoka-aika, varmaan liittyy siis siihen) ja sit kolmen jälkeen. Lämmitin jo pullonkin valmiiksi, mutta sit nukkukin tuohon puoli viiteen. Ruuan jälkeen nukku vielä puoli kahdeksaan. Oli vähän levoton sen jälkeen kun oli syönyt, mut kun annoin pinnojen välistä käteni hypisteltäväksi niin rauhoittui heti. Kulta :heart:

Ilta olikin sitten mitä oli. Pääsi tosi yliväsyneeksi. Tunnin riehui ja karju, kunnes nukahti. Mut pienihän tuo on, ei sen tarvii aina olla niin reipas oma itsensä. Välillä ihan unohdan miten pieni se on kun osaa jo niin paljon :snotty:
 
Vilmalle Onnittelut hyvästä yöstä :heart: Meilläkin on pinnis sivuvaununa ja siitä on kyllä hyvä silitellä kun ei itse tarvi nousta. Ja montakohan aamuyötä mäkin olen nukkunut käsi Nupun sängyssä :D
 
vilma :heart: hieno yö... onnea siitä...

no voi elämä sentään... miksi ei voi riittää pelkä vatsa kipu... nyt oon viettänyt pääpöntössä aamun... toosi kiva onko tähän tulossa vielä oksupoksu kaupan päälle.
 
niin ja kiitos haleista kaikille...

Kyllä myönnän että itku yöllä tuli, kun menkat alkoi... mutta elämä on, eikä "kakkonen" vielä katsonut aiheelliseksi tulla maailmaan.
Olen surullinen, jotenkin sitä odotti jo tosi kovasti, kun kierto venähti näin pitkäksi.
Mutta ei tämä ylitse pääsemätöntä ole, tulee sitten joskus toiste ;)
sen suuremminhan emme tätä "kakkosta" ole tehneet, emmekä tule tekemäänkään... hän on luvan saanut tulla maailmaan kun tahtoo... näin toimimme Kimin kanssa, ja näin toimimme hänenkin kanssaa :D

Toisella tavalla tätä odotti... Kimistä en tajunnut alkuun olla edes huolissani että missäs ne menkat ovat :D
 
TA Ei kaikkea tarvi ihan heti tehdäkkään :) Mutta mä en voi sietää jos tavaroita on väärissä paikoissa, on heti niin sotkuisen näköistä :/ Ja jos jotain tippuukin lattialle eikä muista sitä heti siivota, niin ei se haittaa jos muuten on suht siistiä. :)

Sompio Aika pelottavaa :eek: Mä en tiedä miten mä voin ikinä muuttaa omakotitaloon kun pelkään kaikkea. Kerrostalossakaan en voi asua maan tasalla :ashamed: Omakotitalosta tai vaikka rivarin päätykämpästä haaveilen usein, toteutus varmaan haulikko sängyn alla :)

Alley Oikein paljon onnea tytöstä :flower: Jaksamista uudenlaisen elämän alkuun ja pikaista paranemista :) Kiitos kun jaksoit kirjoittaa kertomuksen :)

Kia-85 Paljon onnea pikkuprinssistä :flower:

HanTa :hug: Oi ei, no jospa pian loppuisi ne menkat kokonaan, vaikka ainakin yli 9kk:ksi ;)

vilmav Hienot unet olleu teillä :)

Mitähän mä olin aikasemmin tuolla kirjoitellut kun olin laittanut, että olisin perjantaina menossa markkinoille :D Tänään oon sinne kuitenkin vasta menossa.
Eilen jouduin kuskiksi kun oli kaverin tuparit ja olin kyllä ihan tillintallin. Oli pakko sanoa kolmen aikaa yöllä kyytiläisille että mä lähden nyt kotiin, ei jaksa pidempään.
Roni on ruvennut tekemään useammin sitä syliin mönkimistä :heart: Konttailee luokse jos istuu lattialla tai sohvalla ja yrittää kiivetä syliin, ottaa housun puntista kiinni tai mistä nyt saakaan :D Siinä sitten hetki sylitellään ja Roni lähtee jatkamaan leikkejä :heart:
 

Yhteistyössä