~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

voi miksi, miksi tuo lapsi ei suostu nukkumaan päikkäreitä :headwall: tai jos erehtyy nukahtamaan niin nukkuu ainoastaan niin kauan kun vaunut liikkuu. jää kaikki muu tekemättä kun joko kävellään tuntikausia ulkona tai sitten poika on hereillä ja sitä pitä viihdyttää, koska kaikki kiukuttaa kun väsyttää :(

mutta siltikin, myös minä haaveilen siitä pikku kakkosesta ja nyyhkin kun mun vauva ei oo enää ihan vauva :) katselin just niitä kuvia mitä ollaan otettu laitoksella ja kun se oli niin pieni ja avuton... toki on ihanaa seurata toisen kasvua ja oon aivan myyty kaikesta mitä poika oppii, mutta kun ne ihan vastasyntyneet on vaan niin liikuttavan suloisia :D

suukkis hienoa jos aten olo helpottunut ja hyvä jos se olis sitä maito allergiaa ( tai ei siis hyvä, mutta että tiedätpä ainakin mistä johtuu) :hug:

äh, taas täytyy mennä kun poika vaatii jotakin... :wave:
 
Vilma Hienosti teillä nukahdetaan :heart:
Niin se tosiaan mieli muuttuu ja lisää lapsia sittenkin haluaa :heart: Mä kanssa en palaisi enään töihin, jos ei olisi pakko. Mä olisin vain kotona Nupun kanssa =)

HanTa Hyvältä kuulostaa tuo sinun tärkeysjärjestys :heart: Siis minimies, sinun jaksaminen ja sitten vasta kotityöt. Voi rähmä, koska miehes työkuviot selviää joutuuko pohjosiin?

Zoe Onnea Ronin istumisesta :heart:

Vilma Lapsen pukeminen taitaa olla ehkä vaikeinta :/ Kun mietit, että mitä pukee ja paljonko. Varsinkin jos on sellainen ilma, että välillä paistaa aurinko ja välillä tulee sadekuuroja.
Haikeeta on tosiaan tuo vauvan kasvu. Vaikka sitä odottaa innolla, että oppii uutta ja kasvaa ja olisi kiva tehdä lapsen kanssa yhdessä kaikkia askarteluja, metsäretkiä yms. Mutta kun ajattelee, että nyt on jo mennyt 4 kk niin kuinka nopeaa esim. tämä eka vuosi oikein meneekään.

Mä muuten tajusin viime yönä, että vaikka menisin töihin heti äippäloman jälkeen, niin mulla on lomapäiviä 30 päivää pitämättä. Eli saan olla kuitenkin eka lomalla 1,5 kk ennen töihin paluuta :heart:

Mäkin sitten loppujen lopuksi heijasin Nupun terassille vaunuihin nukkumaan, kun ei tänne sisälle nukahtanut millään. Kunhan ei nyt vetele mitään viiden tunnin unia, kun meni vasta kahelta nukkumaan. Muuten on taas kiva ilta =)

TA:n blogia kävin nopeasti vilkaisemassa ja on kyllä tosi kivoja juttuja =)
Täällä on täysin sadepäivä, ei juuri taukoa ollenkaan.

Maidontasaantumisen puheet otan jo takaisin :ashamed: Yöllä taas vissiin kolmeen kertaan oli märkänä kaikki kun liivinsuojat oli ihan litsläts-märät. Ja muskariin lähtiessäkin meni vielä vaatteet vaihtoon kun päästi toinen tissi läpi :/

TA Totta, että noissa vaatteissa on valmistajakohtaisia eroja tosi paljon. Esim. Lindexin vaatteissa saa käyttää kokoa isompaa. Tutan vaatteissakin on mallikohtaisia eroja. Esim. ne virtahepojutut meillä on hyviä, mutta sitten sellaiset ihanat pallokuosit on niin kapeita, että ei tuo meidän pötkäle niihin sovi :D Äp:n vanupuvun vetoketjukin ratkeaa kohta liitoksistaan jos ei pian mennä haalarikaupoille. Meillä tarvitaan vaatteisiin riittävästi leveyttäkin :D
 
Suukkis Eikö ne menkat voi kuitenkin alkaa vaikka imettää? Mä olen ainakin siinä uskossa, että voi. Mutta että usein ne alkaa vasta sitten imetyksen lopetettua.

Toivova Mä en ehkä kaipaa ihan sitä pikkuvauva-aikaa, kun vauva vain syö, nukkuu ja kakkaa. Mun mielestä tällainen on kivempi, jolla on hieman rytmiä ja jonkinlaista vuorovaikutusta jo :D
 
Sompio siis toki voi, mut just ku yleensä se imetys estää ovulaation ja sitä kautta menkatkin. Ei tietty aina, mut useimmiten. Ku mie kummiskii imetän aikas usein. Pitäs varmaan oikeen pistää merkille, et kui usein.. hmm..

Mut eipä sitä sit kauaa ehtiny ilma menkkoja oleen vaavin syntymän jälkeen jos nää ny menkat ois :D Ainakin semmosta vuotoa ol, et luulis ny runsastuvan ja muuttuvan ihan kunnon kuukautisvuodoks.
 
Chamorphis
Zoe vau onnittelut Ronin saavutuksesta!
Täällä kans yksi vauvakuumeinen! :wave:
No jaa lastenpolilla käyty. Sekä hoitaja että lääkäri epäilee refluksia. Saatiin Gaviscon käyttöön ja ens kuun loppupuolella tehään PH-mittaus... Puntaroi ja mittas samalla ja strategiset mitat on tällähetkellä. 9,56 kg ja 72,8 cm!

Cham ja poika päivän vajaa 8 kk
 
Cham siis antavat jo lääkettä vaikkei oo tietoa onko refluksia? Vai mitä tuo Gaviscon on? Meil on tosissaa oksentelut tiessään ja tänään poika söi aimo annoksen puuroa sekä maissisosetta ihan ok määrän. Sit ku herää ni koitan antaa taas maissisosetta ja illalla viel puuroa :heart:

Ja kaks vaippaa tul tänää postissa, tiituskan sisävaippa (oli muute ihanan pehmonen!?) ja untuvikon sisätäyttö (ostin käytettynä). Ny on ilonen mieli jälleen kerran :D Tosin millonka mul ny surulline mieli olis, aikas harvoin :saint:
 
Chamorphis
Joo antavat lääkettä. Noi oireet on niin vahvasti refluksin puolella että uskalsivat varmaan sillä perusteella. Ja to Gaviscon on yleinen lääke. Ite käytin sitä raskaana olles ku närästi.
 
Sompio Äp:n vanupuku meillä menis muuten, mutta lahkeet ja hihat alkaa olemaan ihan liian lyhkäset. laitoinkin jo puvun pois käytöstä. Meillä on nyt tutan beige (nalle) 68cm vanupuku ja juuri ja juuri sopiva.
 
Sompio munkin mielestä on kyllä antoisampaa kun poika jo vähän isompi ja seurustelee yms. mutta joku niissä ihan vastasyntyneissä vaan on niin ihanaa :D mutta kyllä mä huomaan koko ajan odottavani että poika oppis eri juttuja ja vois tehdä enempi kaikkea. ehkä tässä vauvakuumessa on kyse siitä, että oon aina halunnut useampia lapsia ja haluisin että ensimmäisen ja toisen välillä ei olis kauhean suurta ikäeroa. sitten vois vielä tehdä myöhemmin sellaisen iltatähden :) (jos vaan onnistuu raskaaksi tulemaan, ei pitäisi pitää itsestäänselvyytenä.) meilläkin ollut puhetta että kun poika täyttää vuoden niin sitten aletaan yrittämään seuraavaa.
 
Suukkis Mutta jos nyt alkaa menkat, niin sitten voisi vaikka imetyksen aikana raskautuakin :saint:

Cham Toivottavasti lääkkeestä on apua ja diagnoosi kaikin puolin oikea :heart:

TA Meillä äp:n vanupukuun mahtuu hyvin kädet, jaloista on tosi nafti. Kun pidän siis lahkeita kiinni. Mutta tässä mietin, että minkäkokoisen vanupuvun ostaisi, että voitaisi samalla puvulla olla sitten ensi keväänä. Lindexille ja KappAhliin olisi alennuskupongit, että varmaan jommastakummasta niistä menen eka katsomaan.

Toivova Totta, onhan ne vastasyntyneet niin ihania :heart:
 
sompio millaista siel muskarissa on, tai siis mitä te teette siel?

ta ei täälläkään kestoja käytetä, tosin mä en edes suunnitellut käyttäväni niitä... ehkä sit joskus, kun kuivaks aletaan opettelee tai sit ei.
mut eiks tärkeintä oo että lapsella on kuiva vaippa, on se sitten kesto tai kertis... ja vanhemmilla ja lapsella on hyvä olla.
Nostan kyllä hattua niille, jotka kestoihin ovat jaksaneet perehtyä ja sitä käyttävät...

ta saman huomion oon tehnyt... lindeksin vaatteet on paljon pienempi kuin monet muut vaatteet vaikka koko lappu on sama.

pirtsi me nukuttiin aamulla ennätykselliset 1½ tuntia :D

vilma noh työmatka ois sitten vaivaiset 1000km suunta, jos joutuu pohjosiin lähteä.

suukkis jaksan kun on pakko jaksaa... välillä väsyttää ja kiukuttaa enempi välillä vähempi. mut tää tais olla taas se asenne kysymys.
Oon tullut siihen tulokseen, että viikonloppuna voi romahtaa ja olla väsynyt... muuten jaksetaan vaikka sit päällään seisten ;)
 
sompio sama juttu, vanupuvun jalat on naftit, kun on "luukut" kiinni.
Kimi sai ristiäislahjaks lindeksin 68 vanupuvun... ja hemmetti se on kuuma, tuplasti lämpösempi kuin äippiksen vanu puku... joten toivottavasti pian tulee kylmät kelit että sitäkin pukua voi sitten käyttää :D

cam hienoa että teillä on nyt askel parempaan suuntaan, toivottavasti lääke auttaa lasta voimaan paremmin.

sompio ei osata sanoa tarkkaan milloin joutuu JOS joutuu... helvatun lama ja työ ongelmat.
Iloinen olen jos töitä on, mut sais olla lähempänäkin :D
toivottavasti tuo ukkokulta nyt sais loman pitää ennen lähtöä, ettei ihan maanantaina tarttis lähtee.

suukkis josko ne ois ne menkat... täällä alko taas tänään :(
 
olen ylpeä naapurin pienestä tuntemattomasta pojasta...
joten kerronpa teille päivän hyvästä työstä.

Näin tänään tai seurailin aika pitkääkin, kun samaan suuntaan kuljettiin pienen pojan kanssa.
Tuo poika oli koulusta päässyt, ja raahasi mukana isoa maastopyörää... ihmettelin vain että miksi ei ajanut.
Noh kun poika pysähtyi puuskuttamaan, niin otin hänen kiinni ja kysyin mikä pyörässä vika, voinko auttaa.
Poika nätisti sanoi että lukossa eikä tarvitse apua.
Jatkoin juttelua pojalle, että onhan pyörä varmasti hänen, oli ja avainkin löytyi siihen pojan taskusta... sain yrittää avata lukkoa.. mutta ei se näilläkään taikanäpeillä auennut.

Kysyin sitten pojalta, että onko hänellä kotiin vielä pitkä matka, ei kuulemma ollut. mutta lupasi kuitenkin että saan kantaa pyörää hänen puolestaan, ja tuo pieni mies työnti sitten Kimin vaunuja.
Iloisesti kuljettiin hänen kotiinsa päin.
Tämä poika jutteli niitä näitä ja kertoi koulun käynnistä mutta EI kertonut nimeään. enkä edes kysynyt.
sitten lähempänä kotin, poika sanoin että hän pärjää tästä itse... lupasin kuitenkin viedä pyörän pihaan saakka, koska hänen kodin ohi kuljin itse kotiin...

mutta siis pointti... miten olikin hyvin kasvatettu ja lapselle opit menneet päähän.
Että vieraille ei liiemmin puhuta, itsestään ei kerrota ja kotiin ei tuoda.

Sanoinkin ennen kun lähdin, että hän toimi reippaasti. ja oikein. ja että muistaa jatkossakin ettei vieraille saisi puhua.

jälkeenpäin harmitti etten nähnyt pojan vahempia... olisin kiittänyt heitä hienosta kasvatus työstä :D
 
HanTa Se kestää 30 min ja leikitään ja lauletaan. Sellaisia lyhyitä ja simppeleitä juttuja. Välillä lapset on sylissä, välillä lattialla peiton päällä ja välillä kävellään tms. Ei nyt kovin ihmeellisiä juttuja olla tehty, että jos vain jaksaisi itse kirjaston kirjoista opetella tän ikäisille laululeikkejä niin varmaan pystyisi kotona ihan samoja leikkimään. Välillä on kantele, marakassit tai tamburiini siinä leikissä mitä soitetaan.
Keväällä tosi innokkaana ilmoittauduin ennenkuin Nuppu oli edes syntynyt ja nyt syksyllä ajattelin, että minnehän sitä on oikeen menossa. Mutta en sitten sitä perunut kuitenkaan.
Ja Nuppu on ollut siellä tosi vakava ja semmoinen passiivisen oloinen, ei ollenkaan oma itsensä. Mutta kai se Nupullekin tekee hyvää nähdä toisia vauvoja ja minä näen samalla muutamia mammoja.
 
Iltoja.

Neuvolassa käyty.Miehen siskon luona käyty.Pikku siivous keikka tehty.Ja kaupassa käyty.Niin ja lenkilta just tulin.Tyttö simahti heti ku utltiin kotiin.Otti tissiä ja rupes kiltisti nukkumaan :)

5kk Neuvola,suluissa 4kk mitat.

Paino: 6360g (6020g)
Pituus: 65,5cm(63,5cm)
Pipa: 41,8cm(41cm)

Jäntevä,touhukas tyttö.Motoristisesti hyvin kehittynyt.(En saa muusta selvää,siis neukkutädin käsialasta)
Painonnousu hidasta :( -->Rypsiöljyä ruokaan.

Joo eli neitin paino oli jo viime neuvolassa alakantissa.Ja nyt sit oli viel alakantissa.Eli ruvetaan sit rypsiöljy kuurille :) Muuten kaikki kunnossa.Maria sai rokotteen Polio+Hib5.En nyt ole varma mikä se onkaan. :ashamed: Ruvetaan syömään nyt myös lihaa :p

mie purkauduin neuvola tädille miun unirytmistä,ja siel sit puhuttiin kans perhetyön avusta.Eka kuitenkin yritetään perheenvoimin saada rytmit järjestykseen.Ja jos ei tule mitään niin sitten tukijoukkoja :) Hieman minua alkoi hävettämään,ja tuli huono äiti fiilis.Kun mie vaan nukun pitkään,ja lapsella rytmit sit sen takia tolleen. Sit en ole myöskään oikein ulkoillut.Musta on tullut siis ihan mökkihöperö.Siitäkin kerroin,ja sit juteltiin siitä että raitisilma on hyvöksi ja se LIIKUNTA! No mä sit äsken syönnin jälkeen otin itteeni niskasta kiinni ja lähettiin lenkille.Jospa tää tästä jotenkin lutviintuis.Ja toi rytmi kans varmaankin tasottuu.Tänään ku tuli ajoissa herättyä nii varmasti meen aikaseen nukkuu :) Viimeistaan BB:n jälkeen :D

HanTa Voi että.Onpa ollut reipas poika sielä. :) Ja tosiaan,on kyllä hyvin kasvatettu.

Mut nyt lepäilee.

 
HanTa mieki oon tosi tarkka ton kans, et vieraille ei jutella. Tervehtiä voi jne. mut muutoin ei erikoisempia. Meil on miehen kans aika eri käsitys tosta. Ku se on ite pienenä menny jutteleen tuntemattomille ja on muutenki hirmu sosiaalinen jne. Mut mie oon kyl ehoton tossa, jos kerran maailmassa on myös niitä sairaita ihmisiä ni sillon on parempi käyttäytyä sen mukaan, et kaikki ois. Siten ei ainakaan satu.

Ja muutoinkin kyllä mu mielestä on jokseenkin arvelluttavaa, et joku tuntematon alkais hirmusti lapselle jutteleen, siis sillain enempiä. Sillain et haluis oikeen kunnol tutustua.

Sannya sie mikkää huono äit oo. Ainaskaa jos et tuota ny ihan tavaks ota (tarkoittaen siis sitä, ettei Maria ny joutuis joka pvä kotona oleen viel 2v astikin :D) ja nyt ku tosissaa teet työtä ton rytmin palauttamiseks ni uskosin, et se hoituu suht helpostikin. Ja tuosta tul mieleen, et ku on niitäki (siis ihan tiedän tapauksen) perheitä, joissa laps ei pääse ku ehk kerta vkoon ulos puistoon tms ku on 3v ni se on jo mun mielest väärin.
 
Heippa!

Olenkos mä pudonnut listalta pois? Joskus omasta mielestäni sillä olin. En kovin usein postaile, mutta kuitenkin. Meillä siis tyttö syntyi 19.8 viikoilla 42+2 ja painoli 3395 ja pituutta oli 50cm.

Vauvakuumetta: Täälläkin havaittavissa. (Haavakaan ei oo vielä ihan kunnossa) Ensi kesällä saa kakkonen alkaa tulla jos on tullakseen. Mulla on myös haikea olo, kun meijän vaavi on kasvanut. Vaikka ei vielä paina kun 4.3kg niin silti tuntuu jo painavammalle. Mietin myös millasta oli kun se ei hymyillyt vielä eikä jutellut, siitäkin tuntuu olevan jo ikuisuus.
Aika menee tosi nopeaan.

Nukuttamisesta: Meillä ei nukahda kun joskus omaan sänkyy. muuten syliin. omassa sängyssä silmät rävähtää aina apposen auki. Liinaan nukahtaa päikkäreille, vaunuihin ja joskus sitteriin. Tissille nukahdetaan myös.

Meillä on kans vaatteita laitettu pois. Kestot vie myös täällä tilaa. Oon pariin bodyyn käyttänyt niitä jatkopaloja, mutta harmi kun nekään ei käy kaikkiin.

-Mansikkatee ja tyttö 5viikkoa

 
Zoe Olikos teillä 6 kk:n neuvola? Kun en muista minkäikäinen Roni on :ashamed:
Mies jää sitten hoitamaan Nuppua, jos mä menen töihin. Eli ei kuitenkaan menisi vieraalle hoitoon, tai ainakin toivottavasti näin. Mutta jos olen lomalla eka huhtikuun puoleenväliin, niin yritän kyllä pystyä kitkuttelemaan kesän yli kotona. Onhan siinä sitten taas kuukausi uusia lomia, niin hoitovapaata jäisi 2,5 kk :D Ja sitten Nuppu olisi 1 v ja 2 kk kun menisi tarhaan.
En ole kokeillut ripsiä, mutta en usko että on puoli-irtonaisia. Ja en todellakaan mene saksia lähellekään silmiä laittamaan itse tai anna lääkärinkään.
Kynnetkin Nupulta pitää leikata nukkuessa, kun muuten kädet viuhtoo koko ajan.

Kuinka usein muuten leikkaatte kynsiä? :attn: Kun Nupulta saisi joka viikko leikata kynnet :/

Sannya Tee paperille jonkunlainen päivärytmi, milloin nousette, milloin syötte ja yksi vaunulenkki päivässä. Sitä sitten alatte noudattamaan. Ei orjallisesti tietenkään, koska päivät on aina pikkaisen erilaisia, mutta että ne jutut tulisi kuitenkin suurinpiirtein samaan aikaan. Kyllä se siitä :wave: Ei ollut peukku-pystyyn merkkiä, niin heiluetaan koko kättä :D

Mimmu Kun kotimittauksella Nuppu olisi 5 cm kasvanut kuukauden aikana. Olisi nyt sitten 66 cm 4 kk:n iässä. Mutta ilmoittelen sitten ensi viikolla ne "viralliset" mitat =)

Mä ainakin muistan sut Mansikkatee :heart: :wave: Mitä jatkopaloja bodyyn? :eek: Tahtoo sellaisia, mistä olet ostanut?
 
Niin, ja meidän rakas lapsukainen heräsi sitten kuudelta vaunupäikkäreiltä. On tosi väsynyt :headwall: :headwall: Ei olla vielä yritetty nukuttaa, mutta ovat isin kanssa sängyllä jo pötköttelemässä. Pitäisi vaan saada tuo pieni vielä syömään :headwall: :headwall:
 
Ja huutiksessahan on kans tosi monesti jatkopaloja myynnissä :)

Mie leikkaan aina Aten kynnet sillo ku siltä näyttää. Jos siis alkavat olla suht pitkät ni sillo mie ain leikkaan. Nykysi se käy suht kivuttomasti, alussa piti AINA sillo leikata ku nukku/oli siis tissillä puol unessa. Muutoin vispas sitä tahtia et ruumiitaha siit olis tullu jos ois koittanu leikata ku valveil on :D
 

Yhteistyössä